PDA

Bekijk de volledige versie : AACS: Advanced Access Control System



Philippe
23-03-2006, 14:22
Voormalig Apple-medewerker roept op tot HD-boycot

De voormalige Apple-ontwikkelaar Mike Evangelist roept op zijn weblog op tot een boycot van High-Definition dvd's. Reden hiervoor is het hierop toegepaste Advanced Access Control System, een wel heel verregaande vorm van Digital Rights Management, dat zowel door HD-DVD als Blu-Ray wordt gebruikt. AACS, dat door Evangelist spottend Aggressive Automated Consumer Screwing genoemd wordt, zorgt er voor dat de eigenaar van de content precies kan bepalen wanneer en waar de consument er toegang toe heeft. Zelfs met terugwerkende kracht kunnen de regels gewijzigd worden. Het 'Fair Use'-recht van de consument wordt hiermee in feite geheel afgeschaft. Als de content-eigenaar dat eist kan een met AACS beveiligd schijfje alleen worden afgespeeld op een apparaat dat een internetverbinding heeft, omdat er iedere keer toestemming moet worden gevraagd voor het afspelen ervan. In het ergste geval kan de consument de dvd niet meer bekijken, alhoewel hij deze geheel legaal heeft gekocht.

Bron: tweakers.net

Bovenstaand verhaal heb ik al op verschillende plaatsen kunnen lezen. In hoeverre valt er te vrezen voor dit systeem en zal AACS standaard op HD-DVD/Blu-Ray zitten?

Cor van S.
23-03-2006, 15:06
Dit zal wel zijn om het kopieren tegen te gaan

Ik gok dat de beveiling binnen één maand al gekraakt is en ze net zo hard gekopieerd worden :)

TomDemuynck
23-03-2006, 15:08
Ik gok dat de beveiling binnen één maand al gekraakt is en ze net zo hard gekopieerd worden :)

amen!

Cor H.
23-03-2006, 16:31
Al kraak je het schijnt het nog erg lastig te zijn om het originele exemplaar af te spelen in je first generation standalone speler zonder internet aansluiting of "goedgekeurde" decoder/decrypter, zo'n decoder zit nog niet op de meest HD Tv's en dan heb je dus kans dat je niet de volle 1080p te zien krijgt.
Deze AACS wordt waarschijnlijk later doorgedrukt in de volgende generatie TV en spelers, en dan kun je in het gunstigste geval voor je eerste generatie een internet verbinding met een decoder/decryptor aanschaffen.

Hier nog meer:
http://tweakers.net/nieuws/41231
http://en.wikipedia.org/wiki/AACS
http://www.nedlinux.nl/modules/news/index.php?action=showitem&id=1704&printable=1

Richard B.
23-03-2006, 18:38
Ik denk dat het wel los zal lopen met AACS. Men kan zoiets niet te aggressief gaan gebruiken want dat zou echt 'killing' zijn voor het succes van de HD-formaten. Als de consument erachter komt dat filmmaatschappijen zomaar duur betaalde schijven gaat 'disabelen' dan is het snel over en uit met HD. Ik zou er dan zelf ook niks meer mee te maken willen hebben.

Johan van den D.
26-03-2006, 20:56
Ik denk dat het wel los zal lopen met AACS. Men kan zoiets niet te aggressief gaan gebruiken want dat zou echt 'killing' zijn voor het succes van de HD-formaten. Als de consument erachter komt dat filmmaatschappijen zomaar duur betaalde schijven gaat 'disabelen' dan is het snel over en uit met HD. Ik zou er dan zelf ook niks meer mee te maken willen hebben.Het zal inderdaad fout zijn maar ze zijn er best voor in staat om dit te gaan gebruiken. :?

Rob Eric Blank
28-03-2006, 18:14
Dit zou mogelijk wel eens tegen de in europa geldende consumenten wetten kunnen gaan. Als dit de bedoeling van dit format zal gaan worden dan denk ik niet dat veel mensen de stap zullen wagen (wat ik toch al betwijfel de komende 5 jaar).

Ronald_VR
31-03-2006, 11:23
Hier in Europa is ALLES mogelijk, vergelijkt het maar met CD (muziek), er zijn muziek cd's die een kopiërbeveiliging hebben en die zijn soms in duurdere merk cdspelers NIET af te spelen. In Amerika (VS-dus) bestaan deze niet eens, gewoon omdat de fabrikanten van deze cd's niet eens durven ze uit te brengen i.v.m. mogelijke processen.
Je kunt toch begrijpen dat je een legal aangekochte dvd-cd (i.d.g. een muziek cd) altijd en overal kan (moet) kunnen afspelen.
Ik geloof dat ik eens een artikel ervan heb gelezen van iemand die een (nogal) dure (auto)cd speler had en zo'n cd heeft willen afspelen maar dit niet ging, en heeft zelf een proces aangespannen en deze heeft verloren.
Dus je ziet maar -Europa heel- maar de consument, das iemand waar de fabricanten geld uit hun zakken moet halen, hoe ze dat doen, MET alle middelen.

Cor H.
09-05-2006, 21:11
http://bluraysucks.com/boycott