PDA

Bekijk de volledige versie : geluidsproblemen



martingr
28-03-2006, 09:56
ik heb een dvd recorder gekocht van oasis-media waar ik een probleem mee heb zolang ik gekopieërde dvds speel geen probleem maar bij een originele krijg ik alleen bv een auto en andere bijgeluiden te horen maar stemmen hoor je niet weet iemand hier de opklossing voor bvd :(

A3aan
28-03-2006, 14:41
speel je af via een AV-versterker/receiver? Dan denk ik dat je de geluidskabeltjes niet jofel hebt aangesloten.

Een dvd-speler kan verschillende geluids-uitgangen hebben:
1) digitaal coax: prima om met de AV-receiver te verbinden
2) digitaal glasvezel: ook prima voor naar de AV-receiver
3) stereo-signaal (vaak ook via scart): aardig als je je geluid via je TV of via een stereo-installatie afspeelt
4) (soms) left+right+sub+surround left+surround right (event. etc.). Kun je gebruiken om je signaal via b.v. 6 kabels naar je versterker(s) te leiden. je gebruikt dan de decodering en DSP van de dvd-recorder ipv die van de AV-receiver en dat kan een goede keuze zijn (niet persé, maar da's een heel verhaal).

Ik verdenk jouw situatie ervan dat je een stereo-geluidsversterking hebt (b.v. je TV) en dat je gebruik maakt van de aansluitingen van type 4) en daarvan alleen de left en right (of misschien zelfs de L en R van de surroundkanalen, zou me niks verbazen). Dit is het signaal voor de twee voorste speakers van een 5.1-opstelling terwijl veel dialoog juist op de centerspeaker gemixd wordt.

Oplossing als dit aan de hand is:
a) als je geen AV-versterker hebt: gebruik een scart-naar-scart-met-stereo-breakout-kabel en verbindt die twee tulpjes op je versterker/tv
b) heb je wél een AV-versterker, sluit dan de digi-coax aan.

c) Wat ook het geval kan zijn is dat je "slechts" twee boxen hebt en wel een volledige (5.1 of meer) AV-receiver. Niks mis mee, maar dan moet je wel aan je versterker "vertellen" dat je geen center en geen surrounds hebt.
Let er in dit geval ook op of je speakers niet per ongeluk zijn aangesloten op surround left+right ipv front left+right...

ik hoop dat je hier wat mee kunt.

Earl
03-04-2006, 17:39
...je gebruikt dan de decodering en DSP van de dvd-recorder ipv die van de AV-receiver en dat kan een goede keuze zijn (niet persé, maar da's een heel verhaal).

Toevallig had ik hier een vraag (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=43045) over uitstaan.

* Is dit een betere oplossing dan coax?
* Wat zijn de voors- en tegens?
* Is dat "hele verhaal" soms ergens terug te lezen?

Ik hoop uiteindelijk meer uit de mogelijkheden van mijn aparatuur te halen en de beste oplossing te zoeken voor de weergave van (muziek)DVD's.