PDA

Bekijk de volledige versie : Audio-apparatuur ook vervangen?



VerbaL
01-04-2006, 10:42
Hoi,

Om eerlijk te zijn, volg ik de komst van een nieuw formaat met de nodige argwaan. Wat mij betreft moet er eerst 1 standaard zijn vooraleer ik de overgang maak.

Een vraag die ik me wel stel, is of je met de komst van een nieuw formaat ook nieuwe audio-apparatuur zult moeten aankopen. Bij de aankondigingen van een aantal schijfjes zag ik het "True Dolby" geluid staan...kan de huidige generatie receivers dit formaat zonder meer aan of zullen er aanpassingen moeten gebeuren?

Als dat het geval is, dan zal de drempel (prijskaartje) nog groter zijn om over te stappen.

Grtz,
Joris

Troy
01-04-2006, 12:50
Lijkt me logisch dat je nieuwe apparatuur moet kopen om TrueHD te kunnen beluisteren. Het is een nieuwe standaard, 'gewone' Dolby decoders ondersteunen alleen een 2.0 downmix van dit signaal.

Alexander D
01-04-2006, 16:38
Lijkt me logisch dat je nieuwe apparatuur moet kopen om TrueHD te kunnen beluisteren. Het is een nieuwe standaard, 'gewone' Dolby decoders ondersteunen alleen een 2.0 downmix van dit signaal.

Volgens mij zullen op de discs ook de nu gebruikelijke DTS of DD geluidstracks geplaatst worden. Mocht je de geluidskwaliteit niet het allerbelangrijkste vinden heb je wel een nieuwe speler nodig maar niet noodzakelijkerwijs een nieuwe receiver.

bosmeneer
01-04-2006, 22:36
Prijskaartje van de Toshiba-speler, $ 500.
zie http://www.tacp.toshiba.com/hddvd/

R Klemkerk
02-04-2006, 01:14
Prijskaartje van de Toshiba-speler, $ 500.
zie http://www.tacp.toshiba.com/hddvd/

Dat valt nog wel mee vind ik zelf voor een nieuwe mediaspeler :)

Alexander D
02-04-2006, 10:58
Prijskaartje van de Toshiba-speler, $ 500.
zie http://www.tacp.toshiba.com/hddvd/

Dat valt nog wel mee vind ik zelf voor een nieuwe mediaspeler :)

En die ziet er retestrak uit. 8)

Cor H.
02-04-2006, 11:09
Daar ga je bij de MM gerust 900 voor betalen.

Frenkel
02-04-2006, 11:43
Lijkt me logisch dat je nieuwe apparatuur moet kopen om TrueHD te kunnen beluisteren. Het is een nieuwe standaard, 'gewone' Dolby decoders ondersteunen alleen een 2.0 downmix van dit signaal.

Volgens mij zullen op de discs ook de nu gebruikelijke DTS of DD geluidstracks geplaatst worden. Mocht je de geluidskwaliteit niet het allerbelangrijkste vinden heb je wel een nieuwe speler nodig maar niet noodzakelijkerwijs een nieuwe receiver.

De aangekondigde HD DVD's van Warner Bros hebben in ieder geval Dolby Digital plus (DD+), die backward compatible is met het bestaande Dolby Digital,...en Blu Ray zal naar alle waarschijnlijkheid zowel DTS al Dolby Digital bevatten.

Albert Kostwinder
02-04-2006, 12:28
De nieuwe spelers zullen alle huidige formats kunnen spelen met aanvulling van dts hd en dolby digital plus.

DTS HD:

DTS (Digital Theater Systems, Inc.) introduced DTS-HD as the new trademarked brand name for its lossless technology. Previously known under working name DTS++, the DTS-HD mark will denote media, source players and decoders that are compliant with the next generation high definition disc formats, Blu-ray Disc and High Definition DVD (HD-DVD). In addition to debuting the new brand and logo, DTS will support DTS-HD with a branding campaign to roll out in conjunction with the introduction of the new optical disc formats. DTS announced in September that its core 5.1-channel surround sound was selected as mandatory audio technology for both HD-DVD and Blu-ray Disc, and DTS-HD (DTS++ in some Blu-ray Disc and HD-DVD documents), was also chosen as an optional feature in both formats.

DTS-HD is a set of extensions to the Coherent Acoustics audio coding system, which also encompasses DTS Digital Surround, DTS-ES, and DTS 96/24. The introduction of DTS-HD will provide manufacturers and content providers with a complete range of DTS-branded technologies, incorporating lossless technology for next generation formats.


Signifying "best in class" technology, DTS-HD can support a virtually unlimited number of discrete surround sound channels, can downmix to 5.1- and two-channel, and can deliver audio quality at bit rates extending from DTS Digital Surround up to lossless. The only audio solution to provide up to lossless operation and backwards compatibility in a single bit stream, DTS-HD provides the highest quality audio performance available in the new format standards, while still being capable of playback in legacy equipment, such as existing home theater systems.

Dolby Digital Plus

Audio that completes the high-definition picture.

Dolby ®Digital Plus is the next-generation audio technology for all high-definition programming and media. It combines the efficiency to meet future broadcast demands with the power and flexibility to realize the full audio potential of the upcoming high-definition experience. Built on Dolby Digital, the multichannel audio standard for DVD and HD broadcasts worldwide, Dolby Digital Plus was designed for the delivery formats of the future, but remains fully compatible with all current A/V receivers. With Dolby Digital Plus, you get even higher quality audio, more channels, and greater flexibility. Amaze your ears.

Features

Multichannel sound with discrete channel output.
Channel and program extensions can carry multichannel audio programs of up to 7.1 channels* and support multiple programs in a single encoded bitstream.
Outputs a Dolby Digital bitstream for playback on existing Dolby Digital systems.
Supports data rates as high as 6 Mbps.
Bit rate performance of at least 3 Mbps on HD DVD and up to 4.7 Mbps on Blu-ray Disc.
Accurately reproduces what the director and producer intended.
Interactive mixing and streaming capability in advanced systems.
Supported by HDMI™, the new single-cable digital connection for high-definition audio and video.
Benefits

Can deliver 7.1 channels and beyond* of enhanced-quality audio at up to 6 Mbps.
Allows multiple languages to be carried in a single bitstream.
Offers audio professionals new creative power and freedom.
Compatible with the millions of home entertainment systems equipped with Dolby Digital.
No latency or loss of quality in the conversion process.
Maintains high quality at more efficient broadcast bit rates (<320 kbps for 5.1-channel audio).
Selected by the Advanced Television Systems Committee (ATSC) as the standard for future broadcast applications; named as an option by the Digital Video Broadcasting (DVB) Project for satellite and cable TV.
Selected as the mandatory audio format for HD DVD and as an optional audio format for the Blu-ray Disc.
Next-Generation High Definition Disc Players

Om de nieuwe formaten te kunnen gaan spelen zul je je huidige set dus moeten uitbreiden met een nieuwe decoder, hd / blu ray speler en eventueel extra luidsprekers om er optimaal gebruik van te kunnen maken.

Ht is toch zo leuk he.... 8)

Troy
02-04-2006, 14:26
De aangekondigde HD DVD's van Warner Bros hebben in ieder geval Dolby Digital plus (DD+), die backward compatible is met het bestaande Dolby Digital,...en Blu Ray zal naar alle waarschijnlijkheid zowel DTS al Dolby Digital bevatten.
Backward compatible ja. Een gewone DD decoder kan uit het 7.1 signaal slechts 2 kanalen laten horen.

Frenkel
02-04-2006, 14:45
De aangekondigde HD DVD's van Warner Bros hebben in ieder geval Dolby Digital plus (DD+), die backward compatible is met het bestaande Dolby Digital,...en Blu Ray zal naar alle waarschijnlijkheid zowel DTS al Dolby Digital bevatten.
Backward compatible ja. Een gewone DD decoder kan uit het 7.1 signaal slechts 2 kanalen laten horen.

Is 7.1 een andere benaming Dolby Digital plus ? .

Troy
02-04-2006, 17:24
De aangekondigde HD DVD's van Warner Bros hebben in ieder geval Dolby Digital plus (DD+), die backward compatible is met het bestaande Dolby Digital,...en Blu Ray zal naar alle waarschijnlijkheid zowel DTS al Dolby Digital bevatten.
Backward compatible ja. Een gewone DD decoder kan uit het 7.1 signaal slechts 2 kanalen laten horen.

Is 7.1 een andere benaming Dolby Digital plus ? .
Nee, 7.1 is het aantal kanalen (7 speakers + 1 subwoofer). Net zoals 5.1 ook geen benaming is voor Dolby Digital (want die kan ook 2.0, 4.1, etc. zijn).

Alexander D
02-04-2006, 18:44
De aangekondigde HD DVD's van Warner Bros hebben in ieder geval Dolby Digital plus (DD+), die backward compatible is met het bestaande Dolby Digital,...en Blu Ray zal naar alle waarschijnlijkheid zowel DTS al Dolby Digital bevatten.
Backward compatible ja. Een gewone DD decoder kan uit het 7.1 signaal slechts 2 kanalen laten horen.

Maar als er ook een gewone DD track op de disc staat doet dat er niet toe.

R Klemkerk
02-04-2006, 18:52
Daar ga je bij de MM gerust 900 voor betalen.

Bcc = goedkoper, dus je bent een dief van je eigen portomonee als je daar gaan shoppen :cry:

Frenkel
02-04-2006, 19:35
Maar als er ook een gewone DD track op de disc staat doet dat er niet toe.

En dat is bij HD DVD nu niet het geval.
Altans niet bij de 3 titels die als eerst zullen uitkomen: Million Dollar Baby, Phantom of the Opera, en The Last Samurai.


Nee, 7.1 is het aantal kanalen (7 speakers + 1 subwoofer). Net zoals 5.1 ook geen benaming is voor Dolby Digital (want die kan ook 2.0, 4.1, etc. zijn).

Ik weet natuurlijk ook wel dat 7.1 niet specifiek voor DD+ staat.

Ik wil alleen duidelijk maken dat als het huidige 7.1 geluid niet backward compatible is naar 5.1 , dat het dan ook automatisch betekend dat dit ook bij de nieuwe Dolby Digital plus ook niet kan.

Het dolby Digital plus is een systeem waarin in één geluidsspoor meerdere geluidsnormen kunnen worden verwerkt zoals DD2.0 en DD5.1 , maar ook DD EX, en 7.1 .
door middel van een in de speler ingebouwde DD+ decoder kan de gebruiker, afhankelijk van zijn versterker, kiezen welk geluid hij wil uitsturen.

Dat is altans wat ik er van begrijp.

http://www.dolby.com/resources/tech_library/index.cfm?TechLibItem=10

VerbaL
02-04-2006, 22:45
Zal zowiezo toch een kwestie zijn van de kat uit de boom kijken. Ik heb nog niet zo lang terug stevig geïnvesteerd in m'n audio-apparatuur en een dvd collectie en ik ben niet van plan om alles op zo'n korte tijd weer te vervangen. :)

Johan van den D.
08-04-2006, 15:15
Prijskaartje van de Toshiba-speler, $ 500.
zie http://www.tacp.toshiba.com/hddvd/

Dat valt nog wel mee vind ik zelf voor een nieuwe mediaspeler :)Bijzonder laag zelf voor een "introductie prijs".
De prijs zal dus heel snel op een voor iedereen betaalbaar nivo zijn wat de kans op succes zeer vergroot.

Alexander D
08-04-2006, 19:50
Prijskaartje van de Toshiba-speler, $ 500.
zie http://www.tacp.toshiba.com/hddvd/

Dat valt nog wel mee vind ik zelf voor een nieuwe mediaspeler :)Bijzonder laag zelf voor een "introductie prijs".
De prijs zal dus heel snel op een voor iedereen betaalbaar nivo zijn wat de kans op succes zeer vergroot.

Ja, de snellere introductie dan de concurrent en tegen een lage prijs is de enige optie ook lijkt me.

Niet dat ik daar problemen mee heb natuurlijk. :D

Billy Gates
14-01-2007, 01:28
Hallo Mensen,

Aangezien ik binnenkort ook wil overstappen op HD-DVD/BLU-RAY is het voor mij ook belangrijk te weten hoe het met die geluidssporen zit. (aangezien ik voorlopig nog geen afscheid wil nemen van mijn DENON AVR-1803)
Omdat klaarblijkelijk geen "normale" DD en/of DTS sporen meer op deze discs staan ben ik eens even gaan zoeken en kwam het volgende tegen: (WEL IN HET DUITS),

Het komt er volgens mij gewoon op neer dat de ingebouwde DTS-encoder (in de Toshiba HD-E1) het DD+ signaal omrekend naar een "gewoon" DTS signaal in de hoogste bitrate (1536 kbps :shock: ) en dit over de optische uitgang naar onze receiver stuurt, en je dus nog even kunt wachten met ook nog een nieuw versterkergedeelte kopen. :wink:

Denn um guten Sound aus dem Toshiba-Player zu bekommen, bedarf es nicht unbedingt einer HDMI-Schnittstelle. Denn auch für den optischen Digitalausgang nimmt der Player eine hochwertige Signalwandlung vor. Intern verfügt der Toshiba HD-E1 über einen DTS-Encoder, der sämtliche Tonformate auf der HD DVD in einen DTS 5.1-Mix mit einer Datenrate von 1536 kbps umwandelt. Dies stellt eine Abwärtskompatibilität zu fast allen älteren Digital-Audio-Mehrkanalsystemen mit der höchsten Datenrate her, die die klassischen DTS-Spezifikationen für AV-Systeme erlauben (Das z.B. von der XBox 360 verwendete Dolby Digital ist hier auf 640 kbps begrenzt). Der Ton von DVDs wird hingegen ganz normal im Ursprungsformat (z.B. Dolby Digital) ausgegeben. Auch ohne neuen AV-Receiver mit HDMI-Schnittstelle lohnt es sich also, auf HD DVD umzusteigen.

Dus geen DD2.0 zoals ik uit eerdere berichten begreep .....
Pfffff Gelukkig maar, :D

Johan van den D.
14-01-2007, 10:38
Dit zou inderdad kloppen, je hoef je wat dat betref nog geen zorgen te maken.

minimoke
16-02-2007, 16:10
Waar hier bijna niet wordt over gesproken is het L PCM geluidsignaal.
Dit staat op de meeste Blu-ray schijfjes die nu verkrijgbaar zijn.

Tests door gerenomeerde websites beweren dat dit originele PCM signaal beter scoort dan de HD DD en HD DTS.

En voor PCM heb je veelal geen nieuwe receiver nodig.

Ikzelf heb een Denon 3806 en kan perfect 7.1 PCM afspelen.
Of het echt zo fantastisch is als men op diverse forums schrijft zal ik pas kunnen zeggen als mijn PS3 binnen is.

Voor mensen die geen PCM kunnen afspelen, DD 5.1 staat nog steeds op de Blu-ray discs. DTS ben ik echter nog niet tegengekomen

Edgar Smit
16-02-2007, 16:20
Waar hier bijna niet wordt over gesproken is het L PCM geluidsignaal.
Dit staat op de meeste Blu-ray schijfjes die nu verkrijgbaar zijn.

Tests door gerenomeerde websites beweren dat dit originele PCM signaal beter scoort dan de HD DD en HD DTS.

En voor PCM heb je veelal geen nieuwe receiver nodig.

Ikzelf heb een Denon 3806 en kan perfect 7.1 PCM afspelen.
Of het echt zo fantastisch is als men op diverse forums schrijft zal ik pas kunnen zeggen als mijn PS3 binnen is.

Voor mensen die geen PCM kunnen afspelen, DD 5.1 staat nog steeds op de Blu-ray discs. DTS ben ik echter nog niet tegengekomenJe PS3 zal er (hopelijk voor jou) volgende maand zijn. Dan is het nog afwachten of deze als Blu-Ray speler inderdaad wel voldoet, de PS2 als DVD speler was niet zo'n succes qua kwaliteit heb ik begrepen (heb er zelf geen dus ik kan het noch beamen noch ontkennen :wink: .)

robin mering
21-02-2007, 20:40
BRANDENDE VRAAG


is 1 HDMI aansluiting op de tv genoeg voor next gen. audio over mijn speakers van mijn receiver..?

1 hdmi blu ray--
2 naar hdmi receiver..pakt deze dan het geluid op..en verstuurd het beeld en evt stereo geluid
3 met hdmi mon. out naar de tv???