PDA

Bekijk de volledige versie : Dalend bioscoopbezoek



Jeroen D
06-04-2006, 18:03
In het eerste kwartaal van dit jaar is het bioscoopbezoek in Nederland 12% gedaald ten opzichte van dezelfde periode in 2005. De inkomsten aan de kassa zijn gedaald met 11,8%, zo maakte de voorzitter van de Nederlandse Federatie van de Cinematografie (NFC) Wilco Wolfers vandaag bekend.

De trend van het dalende bioscoopbezoek is al een aantal jaren gaande: in 2005 bezochten 11% minder mensen een bioscoop dan het jaar ervoor, in 2004 10%. Volgens Wolfers ls het illegaal downloaden van films de grootste boosdoener, gevolgd door het tegenvallende aantal bezoekers van Nederlandse films. Hij hoopt wat dat betreft in 2006 keerpunt te bereiken, met Zoop in India, Nachtrit, Wild Romance en niet te vergeten Zwartboek op komst.

-Erg makkelijk weer om de schuld te geven aan het downloaden. Ik ga zelf nooit meer naar de bioscoop. DVD is veel mooier :wink: Misschien is dat de oorzaak ?

netfox
06-04-2006, 18:07
Ben dan gelijk benieuwd hoe vaak de DVD.nl bezoeker naar de bios gaat? Ga gemiddeld 5x per maand.

Sander Haarmans
06-04-2006, 18:08
De oorzaak zal ook wel liggen aan de prijzen in de biscopen, die zijn echt niet normaal meer. Geloof dat ik een jaar geleden voor het laatst naar de bios ben geweest en toen koste een film €8 p.p en vaak ga je met 2 personen en neem je nog wat te drinken erbij. Dus de dvd kopen is veel goedkoper.
Ik vind het iig niet raar dat de bioscoopbezoeken naar beneden gaan.

Marcel den Haan
06-04-2006, 18:10
Ze geven altijd het downloaden de schuld, maar dat is uiteraard niet de reden. Dat zijn gewoon de prijzen, zo simpel is het gewoon. Het is dat ik een Unlimited kaart heb anders ging ik ook nooit. Vandaag ging ik bijvoorbeeld naar Final Destination 3, een film die zonder die pas 7,25 had gekost. Normaal neem ik me eigen eten en drinken mee omdat het anders een dure grap wordt om meerdere keren per week te gaan. Deze keer kocht ik maar weer eens drinken en wat te snoepen in de bioscoop. Dat is dan 9.45 zei de mevrouw achter de balie. Dat is dan voor een flesje water en wat snoepjes. Met de prijs van het kaartje zou ik dan normaal ruim 16 euro kwijt geweest zijn en anderhalf uur later stond ik weer buiten. Beetje extreem lijkt me.
Voor die 16 euro heb ik ook een film op dvd en die kan ik dan ook nog eens meerdere malen bekijken.
Met andere woorden, ze durven gewoon niet toe te geven dat het aan de prijzen ligt.

Gerben van der Leun
06-04-2006, 18:19
ik ga 5x per maand naar de bioscoop. Heb het geluk dat ik 5 euro per voorstelling betaal.

RobinB
06-04-2006, 18:20
Een bios heeft ok zulke duure projectors van rond de duizenden euros die onderhoud moeten worden. Eerlijk gezegd ben ik al in geen 2 jaar meer naar de bios geweest. Niet omdat er geen goede films draaide, maar om dat de kosten te hoog zijn.

Dennis Kuijper
06-04-2006, 18:21
Ik heb ook die Unlimited pas van Pathe,nu ga ik z,on 2 keer per week naar 4/6 films in totaal.Voordat ik de pas had ging ik meestal smorgens voor 12 uur,dan was het 4,50 maar een stuk minder vaak.Ik vind de normaale prijzen echt erg hoog in de bios en het eten en drinken vind ik ook schandalig duur maar ze moeten natuurlijk wel ergens op verdienen.Overigens moet ik wel zeggen dat ik Pathe ''De Kuijp'' echt een prachtige schone bioscoop vind met veel beenruimte,nu alleen nog een digitaale projectie of Imax erbij.

wiljan
06-04-2006, 18:24
Ik heb ook die Unlimited pas van Pathe,nu ga ik z,on 2 keer per week naar 4/6 films in totaal.Voordat ik de pas had ging ik meestal smorgens voor 12 uur,dan was het 4,50 maar een stuk minder vaak.Ik vind de normaale prijzen echt erg hoog in de bios en het eten en drinken vind ik ook schandalig duur maar ze moeten natuurlijk wel ergens op verdienen.Overigens moet ik wel zeggen dat ik Pathe ''De Kuijp'' echt een prachtige schone bioscoop vind met veel beenruimte,nu alleen nog een digitaale projectie of Imax erbij.

Ik zit er ook over te denken om zo'n Unlimitedpasje aan te schaffen. 2 keer per maand ga ik toch wel naar de bioscoop, en dan heb je het er al uit natuurlijk..

Pathe de Kuip is inderdaad erg netjes qua beenruimte ed, maar op in het weekend (vrijdag/zaterdag) moet je er absoluut niet komen savonds. Vreselijk veel irritante pubertjes.. Een grote reden dat ik minder vaak ga..

Richard68
06-04-2006, 18:28
De reden ervoor is ook dat er dit jaar nog weinig opzienbarends in de bioscoop is geweest. Ik ga normaal ook zeer regelmatig. Maar dit jaar ben ik pas een keer geweest omdat er gewoon niks draait.

In 2004 en 2005 had je in de verglijkbare periode ook meer blockbusters. Ik denk dat een en ander zich wel gaat rechtrekken in mei met de komst van MI3, X-men3 en natuurlijk de Da-Vinci code.

Die smoes van het downloaden klopt niet. De ervaring om een film op het grote doek te zien valt niet te verglijken met een bootleg versie in belaberde kwaliteit op DVD. Mensen die film op die manier zien waren ook al niet naar de bioscoop gekomen, dus daar gaat geen omzet mee verloren.

Marcel den Haan
06-04-2006, 18:48
ik ga 5x per maand naar de bioscoop. Heb het geluk dat ik 5 euro per voorstelling betaal.

Met een Unlimited pas ben je dan nog goedkoper uit :wink:

Marcel den Haan
06-04-2006, 18:52
De reden ervoor is ook dat er dit jaar nog weinig opzienbarends in de bioscoop is geweest.

Ben ik persoonlijk niet echt met je eens. Juist door die pas ga ik vaker naar de film en ook naar films waar ik normaal gesproken niet heen zou gaan. Normaal moet je kiezen en ga je toch voor de blockbusters en die zijn er niet zoveel nee.
Ben dit jaar naar films als Brokeback Mountain, Three Burials, Final Destination 3, Inside Man, V for Vendetta, Date Movie, Ice Age 2, Walk the Line, Saw 2, Syriana, Capote enb Hostel geweest. Er zaten hier toch zeker enkele goede films bij.

Paul H.
06-04-2006, 18:53
Zoals al aangegeven ligt het vrijwel altijd aan de kosten van het kaartje + wat je betaald voor een drankje en een hapje. Dan schaf ik liever een dvd aan waarbij je lekker op je gemak van de film kan genieten. Ik ga eigenlijk nooit naar de bioscoop. Laatste keer was het Star Wars III. Zit te twijfelen over V for Vendetta.

Aerodynamisch
06-04-2006, 18:56
Ik werk zelf bij de Pathe maar ik denk dat ik weer wat het is.

Door het downloaden zijn minder mensen naar de bios gegaan. Door tegenvallende omzet zijn de prijzen omhoog gegaan.

Nu gaan er nog minder mensen omdat de prijzen te duur zijn. De bioscopen kunnen het amper goedkoper maken omdat ze anders heel snel eraf gaan.

Dat houdt dus in dat de bioscopen in een eindeloze loop zitten.

Enige wapenfeit is de Pathe Unlimited Pas. Hier maken ze winst op en ze hopen dat mensen door de lage kaartprijs eerder eten en drinken kopen bij het buffet.

De prijzen zijn echt outrageous bij het buffet. Mensen willen met 3 of 4 man een leuke middag of avond en zijn incl kaartjes rond de 50 60 euro kwijt.

Dat vind ik niet normaal. Koop dan de DVD, haal drie zakken chips, twee flessen cola en kijk het op de TV met DVD speler die veel mensen tog al hebben. Ben je voor 25 30 euro helemaal klaar.

Hotse
06-04-2006, 19:04
Ik ga gemiddeld 2x per 3 maand. Vind het gewoon veels te duur en veel in mijn vriendenkring hebben de nieuwste films vaak ook al gezien ;) .

deweb
06-04-2006, 19:08
Niet goedkoper? Als ik naar een kleinere bioscoop in Delft ga ben ik voor 7,50 klaar. Oke, het is allemaal niet zo groots als bij Pathe (8,75 voor een kaartje) maar ik vind de sfeer, de stoelen en de service er vele malen beter dan bij Pathe in Den haag.

Waarom kunnen kleine bioscopen in Delft wel lage prijzen rekenen (en zelfs films vertoont voor 4,50 en 3,75) terwijl een gygant als Pathe dat niet kan?
Het lijkt me dat als je meer stoelen hebt en ook verkoopt je de kosten meer kunt spreidden en dus de kosten per stoel lager worden.

Het gebouw is dan wel groter bij pathe en de locatie misschien wat beter maar de verhoudingen zijn in principe hetzelfde.

Lucas Camps
06-04-2006, 19:22
Ik werk zelf bij Wolff.

Ik ben het met Aerodynamisch eens wat betreft de eindeloze loop. Ik denk dat het inderdaad op dit moment zo is dat mensen minder gaan omdat de prijzen zo duur zijn. Maar als de economie strakjes weer goed loopt, reken dan maar dat er weer meer bioscoopbezoek zal zijn. Als bioscopen slim zijn maken ze de prijzen op dat moment ook weer goedkoper. Het is alleen riscant. Ik persoonlijk denk ook dat je de bioscoop een stuk aantrekkelijker kan maken door de algehele sfeer te verbeteren. Vaak zijn bioscopen vies, slecht onderhouden en overcommercieel. In de bioscopen in Utrecht hebben we bijna overal last van muizen! En dan betaal je nog eens ongelooflijk veel geld ook. Ik noem even wat voorbeelden van prijzen die ik zelf werkelijk te belachelijk voor woorden vind in de bios: € 3,70 voor een flinke zak m&m's, € 3,80 voor een grote bak popcorn (waarvan julle echt niet willen wéten wat ermee is gebeurd voordat je die smerigheid in je mond propt), € 3,70 voor een smirnoff ice. Ik ben blij dat ik er werk, ik mag gratis naar de film! Ik mag zelfs GRATIS popcorn (niet dat ik dat eet, want IK wat ermee is gebeurd voordat ik die smerigheid in mn mond prop :shock: ).
Al met al vind ik het dus ook niet zo heel gek dat het bioscoopbezoek is afgenomen.

netfox
06-04-2006, 19:34
Wat gebeurt er dan mee? Met die popcorn?

kipman
06-04-2006, 19:45
Wat gebeurt er dan mee? Met die popcorn?

Ja nu wil ik het ook wel weten. :o

Richard68
06-04-2006, 19:52
De reden ervoor is ook dat er dit jaar nog weinig opzienbarends in de bioscoop is geweest.

Ben ik persoonlijk niet echt met je eens. Juist door die pas ga ik vaker naar de film en ook naar films waar ik normaal gesproken niet heen zou gaan. Normaal moet je kiezen en ga je toch voor de blockbusters en die zijn er niet zoveel nee.
Ben dit jaar naar films als Brokeback Mountain, Three Burials, Final Destination 3, Inside Man, V for Vendetta, Date Movie, Ice Age 2, Walk the Line, Saw 2, Syriana, Capote enb Hostel geweest. Er zaten hier toch zeker enkele goede films bij.

Hoi Marcel. Men heeft het in dit onderwerp over de dalende omzet. Omzet beteknt in bioscooptermen zoveel mogelijk kaarten verkopen en staat vaak los van het feit of een film goed is of niet.
Met niks bedoel ik dan ook niet dat er kwalitatief geen goede films zijn uitgekomen. Met niks bedoel ik dat in het eerste kwartaal niet echt films zijn uitgekomen die je als blockbuster mag bestempelen en die massa's mensen naar de bioscoop lokken. V for Vendetta en Ice Age 2 draaien pas en wellicht zijn dat wel blockbusters. De andere films die jij noemt zijn welliswaar goede films, maar niet echt films waar mensen voor in de rij staan.

Dat zie ik als verklaring voor de daling van de omzet t.o.v. vorig jaar.

Sneaker
06-04-2006, 19:57
Laatste keer dat ik naar de bios ging was met Narnia.

Reden:
- Kaartjes te duur.
- Weinig tijd.
- Te grote kijkachterstand wat dvd's betreft.

Richard B.
06-04-2006, 20:18
Wat gebeurt er dan mee? Met die popcorn?
Willen we dat weten? :lol:

Nog maar een paar jaar geleden ging ik iedere week minstens 1 keer naar de bios en in een uitzonderlijke week zelfs 4 keer. Nu bijna nooit meer. :shock:

De redenen:

1. de prijs : het is al een paar keer genoemd maar als je op een normaal tijdstip naar de bios gaat dan is dat gewoon erg duur. En in vergelijking zijn DVD's gewoon heel betaalbaar.
2. de kwaliteit : de bioscopen bij mij in de buurt (Zwolle) zijn gewoon heel erg matig qua techniek en qua faciliteiten. Je betaald veel maar dat geld zie er je er (behalve aan de film zelf) niet aan af. De exploitanten van bioscopen moeten echt eens wat meer gaan investeren.
3. DVD : het is supermakkelijk en comfortabel om thuis te kijken. Nee, het is geen 'bioscoop-ervaring' maar het heeft z'n eigen charmes. En sinds ik een goeie breedbeeld LCD-tv heb met een goeie DVD-speler geniet ik net zoveel van een film thuis als in de bios.
4. de films : los van het feit dat ik vindt dat er tegenwoordig minder interessante films in de bios draaien kijk ik ook steeds meer oudere films. Qua films heb je met DVD natuurlijk ook veel meer keuze dan in de bios. Op DVD zie ik films die ik nooit in de bioscoop zou kunnen zien.
5. tijd : vroeger was dit veel minder een probleem (toen werkte ik ook nog in m'n woonplaats) maar tegenwoordig heb ik minder tijd om naar de bios te gaan en ook vaak minder zin. Wat ik jammer vindt is dat bioscoopvoorstellingen vaak op hele vaste tijden plaatsvinden en dat je, als je op een wat minder normaal tijdstip naar de bios wilt, veel minder keus hebt wat dat betreft.

Esteban
06-04-2006, 20:20
Ik ga elke week naar de bioscoop en elke week valt er wel iets deftigs te bekijken. Het argument dat het aanbod minder word slaat echt nergens op. Beter zoeken in het aanbod is de boodschap. Momenteel is het zelfs zo dat ik films moet missen. In Nederland is de bioscoop opvallend duurder dan in Belgie, terwijl in het algemeen de Belgische bioscopen heel wat meer te bieden hebben, ook technisch. Eén bioscoopbezoekje in Nederland deed m'n mond open vallen van verbazing, wat een troep! De schandalige prijs, de organisatie, de kwaliteit van het geluid en beeld, het gebrek aan orde in de zaal, de zitjes, ... Natuurlijk mag ik het allemaal niet over één kam scheren, maar mij overhaal je in ieder geval niet meer om daar ooit een film te gaan bekijken.

netfox
06-04-2006, 20:22
kijk ik ook steeds meer oudere films. En die films zie je natuurlijk niet zo snel in een bioscoop.
Vind het zo jammer dat bioscopen niet gauw oudere films draaien in een mooie zaal. Wil graag betalen om films zoals Clockwork Orange, Godfather of nieuwere films zoals The Matrix en Fight Club (nogmaals) op het witte doek te zien. Volgens mij is daar best wel vraag naar.

Richard B.
06-04-2006, 20:28
Ik ga elke week naar de bioscoop en elke week valt er wel iets deftigs te bekijken. Momenteel is het zelfs zo dat ik films moet missen. In Nederland is de bioscoop opvallend duurder dan in Belgie, terwijl in het algemeen de Belgische bioscopen heel wat meer te bieden hebben, ook technisch. Eén bioscoopbezoekje in Nederland deed m'n mond open vallen van verbazing, wat een troep! De schandalige prijs, de organisatie, de kwaliteit van het geluid en beeld, het gebrek aan orde in de zaal, de zitjes, ... Natuurlijk mag ik het allemaal niet over één kam scheren, maar mij overhaal je in ieder geval niet meer om daar ooit een film te gaan bekijken.

Ik heb nog nooit een bios bezocht in Belgie maar wel een aantal keren in Engeland en Ierland en als ik dat vergelijk dan moet ik je volledig gelijk geven. Er zijn wel uitzonderingen maar de meeste Nederlandse bioscopen die ik ken zijn gewoon 'primitief'. De projectie is vaak heel matig, de geluidsinstalaties zijn meestal maar net Dolby-compatibel en de stoelen zijn verre van comfortabel. Toen ik voor het eerst in het buitenland naar de bios ging viel bij mij de mond ook open, maar dan in positieve zin omdat daar de kwaliteit van de faciliteiten en projectie zoveel beter was.

Sneaker
06-04-2006, 20:37
kijk ik ook steeds meer oudere films. En die films zie je natuurlijk niet zo snel in een bioscoop.
Vind het zo jammer dat bioscopen niet gauw oudere films draaien in een mooie zaal. Wil graag betalen om films zoals Clockwork Orange, Godfather of nieuwere films zoals The Matrix en Fight Club (nogmaals) op het witte doek te zien. Volgens mij is daar best wel vraag naar.
Ben ik het volledig mee eens. In Pathe De Kuip (kwam overigens als één van beste bioscopen van Nederland uit de test) heb je soms Orange Classics gehad. Maar dat is al heel lang niet teruggekeert. Zou zelf Titanic wel eens willen zien op het witte doek.

theThinWhiteDuke
06-04-2006, 20:41
kijk ik ook steeds meer oudere films. En die films zie je natuurlijk niet zo snel in een bioscoop.
Vind het zo jammer dat bioscopen niet gauw oudere films draaien in een mooie zaal. Wil graag betalen om films zoals Clockwork Orange, Godfather of nieuwere films zoals The Matrix en Fight Club (nogmaals) op het witte doek te zien. Volgens mij is daar best wel vraag naar.
Dat laatste hebben ze jaren geleden (heb t over 1998-99-00) in Eindhoven gedaan.
Kwam amper iemand op af......

Aerodynamisch
06-04-2006, 20:43
shame on me maar ik heb nog nooit lotr in de bios gezien.

ook seven samurai wil ik wel zien in de bios...

theThinWhiteDuke
06-04-2006, 20:45
Om heel eerlijk te zijn is er geen enkele oude film waarvoor ik naar de bios zou gaan
(jaja, u leest het goed: dus ook niet voor StarWars!)

Reden: de enige 2 voordelen van de bios (groter scherm/beter geluid) wegen niet op tegen alle nadelen.....

Headhunter
06-04-2006, 20:55
Ik kom eigenlijk bijna nooit meer in de bios, terwijl ik een jaar of wat terug toch wel met enige regelmaat ging. Redenen zijn o.a.

- kijk thuis veel films op m'n eigen set
- hoge prijzen
- weinig tijd
- een deel van de mensen met wie ik meestal naar de bios ging wonen niet meer in m'n woonplaats

Downloaden lijkt me in ieder geval een onzinverklaring.

Laatste film die ik in de bios heb gezien is Star Wars Episode III en daarvoor weet ik het al niet eens meer. LOTR: ROTK? Tja.

T. van Keeken
06-04-2006, 21:01
Ik ging een paar jaar terug echt heel vaak naar de bios, maar sinds de DVD bestaat steeds minder en minder.

Redenen:
- Veel te duur
- Irritant publiek
- Downloaden (ohoooo, the forbidden word) is gratis en daarna kun je altijd nog beslissen of je de DVD aanschaft. (ik zie dit dan ook vooral als het bekijken van extreem lange trailers en de filmbranche heeft niets te zeiken als ze mn compleet legale collectie zien)
- Home entertainment doet niet veel meer onder voor de bioservaring

Uizonderingen zijn er zeker wel. Tim Burton films ga ik nog steeds voor naar de bios. En LOTR en Star Wars kunnen mij ook wel van de bank naar t klapstoeltje krijgen.

wiljan
06-04-2006, 21:47
Om heel eerlijk te zijn is er geen enkele oude film waarvoor ik naar de bios zou gaan
(jaja, u leest het goed: dus ook niet voor StarWars!)

Reden: de enige 2 voordelen van de bios (groter scherm/beter geluid) wegen niet op tegen alle nadelen.....

Zolang de film goed bewaard is gebleven zijn er toch geen nadelen? Films (en zeker de oudere) waren in eerste instantie toch bedoeld voor het witte doek..

In filmhuizen hier in de buurt (in Breda of Rotterdam) draaien regelmatig oudere films, zat er ook wel aan te denken om er zelf eens een keer heen te gaan, alleen heb ik nog niemand zover kunnen krijgen om mee te gaan.

evilll_nelus
06-04-2006, 21:50
In hoorn hebben ze geen bioscoop... daardoor moet ik steeds naar amsterdam of heerhugowaard (waar ze weinig draaien). In het weekend ben ik daardoor alleen nog maar meer kosten kwijt..
Maar ondanks dat ga ik wel vaak!

VincentBroccoli
06-04-2006, 22:28
We zijn wel Hollanders zeg :P

Maar er is maar een plaats waar een film echt tot zijn recht komt: In de bioscoop....

Trilogy
06-04-2006, 22:40
Wist niet dat film kijken in nederland zo duur was.

In belgie is het geloof ik €6.

Is idd wel waar dat thuisbios beter en goedkoper wordt, daarbij ook nog is dat de meeste via R1 de films al thuis hebben voor die zelfs hier in de bios komt.

Downloaden zal er wel iets mee te maken hebben, maar zal toch maar een kleine factor zijn.

JJB
07-04-2006, 01:10
Irritant Publiek is voornamelijk mijn reden waarom ik liever niet naar de bioscoop ga! (Er zitten ALTIJD wel een stel rotte appels tussen die praten/giechelen/met rotzooi zitten te gooien etc.) Eigenlijk kijk ik een film het liefst helemaal alleen, zodat je er compleet 'ingezogen' word. En het is natuurlijk erg prijzig. (Vooral de drank en voedselcounter.)

Mathieu Ghekiere
07-04-2006, 05:14
Voor mij zijn de redenen:

1. Voornamelijk de hoge prijs van de cinema... ik weet nog dat ik vroeger voor 120 belgische franken (3 euro) naar de cinema ging als kind, en voor 180 belgische franken (4.5 euro) als volwassene...
Of de drankjes en popcorn toen al zo duur waren weet ik niet, maar ik betwijfel het ten zeerste...

2. DVD's worden steeds goedkoper... (en zijn het nu eigenlijk al, in vergelijking met de prijzen in het begin)

3. Home cinema's worden steeds goedkoper én beter.

Downloaden van films doe ik niet, omdat ik niet graag naar films op mijn computerscherm kijk. Ik doe het wel zelden als ik bv een film wél in de cinema heb gezien als een soort 'zoethoudertje' tot de dvd uitkomt, maar als ik de dvd heb, gooi ik de film van mijn computer.

Albert Kostwinder
07-04-2006, 08:01
Tegenwoordig kun je met beter beeld en geluid de film thuis bekijken. Waarom dan nog naar een drukke zaal gaan met irritant publiek tegen een hoge betaling? Ik denk dat deze groep alleen maar groter wordt door verbeterende technieken zoals ook blu-ray / hddvd, plasma's, projectoren en dalende prijzen hiervan. Bioscopen krijgen het nog veel moeilijker ben ik bang.....

wiljan
07-04-2006, 08:03
Tegenwoordig kun je met beter beeld en geluid de film thuis bekijken. Waarom dan nog naar een drukke zaal gaan met irritant publiek tegen een hoge betaling? Ik denk dat deze groep alleen maar groter wordt door verbeterende technieken zoals ook blu-ray / hddvd, plasma's, projectoren en dalende prijzen hiervan. Bioscopen krijgen het nog veel moeilijker ben ik bang.....

Bioscopen kunnen toch ook overstappen op digitale projectie? Of is de kwaliteit daarbij niet beter?

godofgamblers
07-04-2006, 08:55
In de krant ook weer vandaag het smoesje dat het ligt aan het downloaden van films via internet.

Laten ze wat zeggen over de belachelijke prijzen tegenwoordig! :evil:
Kijk; als de prijs-kwaliteit verhouding gelijk is ok, maar pathe schouwburgplein in Rotterdam als voorbeeld.

In het weekend 8.70 voor een kaartje!
Maar waarom betaal je meer??

Omgeving: Spekglad en irritante zwervers voor de deur.
Consumptie: Extreem duur voor een beker ijsblokjes met aangelengt colawater. Popcorn is sinds het pathe geworden is goor geworden.
Toilet: Vies, te weinig (neem een voobeeld aan pathe de kuip)
Publiek: Tuig, telefoontjes aan, praten etc.
Stoelen: Redelijk (cinerama is bijv. beter.)
Beeld en geluid: Vaak problemen. Bij Dick and Jane bijvoorbeeld scheef in de rol. Werd niks aan gedaan?? Geluid is redelijk maar kan beter.
Medewerkers: Vaak troep in de zaal en in de hal. Kassapersoneel verstaat geen nederlands en als je zegt kwart voor 7 krijg je een kaartje voor half 10 :?

Nee, als ik naar de bios ga dan vertoef ik liever bij de cinerama.
Of onderuit op de bank met m'n dts setje 8)

Simon

Rob Eric Blank
07-04-2006, 09:38
Voorheen ging ik vaker naar 1 van de filmhuizen in Utrecht. Deze schijnen best succesvol te zijn, omdat ze een leuke gelegenheid hebben tot het nuttige van drankjes en ook kun je daar eten. Het is echt even iets anders dan de gemiddelde Pathe bioscoop met een bak popcorn.

Dennis Oosterhuis
07-04-2006, 12:04
Aan mij zal het de komende maanden niet liggen, dan ga ik naar genoeg films toe in de bios, maar ik neem altijd wel m'n eigen eten en drinken mee. Die prijzen die ze hanteren zijn echt absurd hoog! :evil:

marco van velsen
07-04-2006, 12:25
Geregeld pak ik nog wel es een Biosje, ondanks mijn HT-Systeem.
Sommige films moet je gewoon in de Bios zien, zoals bv Lord Of The Rings.

Bij voorkeur door de week, lekker rustig en plaats zat.....

Tijl Kindt
07-04-2006, 12:43
Toen ik nog in België woonde, was de bioscoop 5 minuten fietsen en toen ging ik echt regelmatig (voor mijn maatstaven dan). Ik denk toch wel bijna 10 keer per jaar of zo. Nu ik in Nederland woon... tja... 1 á 2 keer per jaar of iets dergelijks? En dan is dat nog liefst in het weekend als ik in België ben :D.

Nederland is echt een lachertje qua cinema. Ik ben hier nu een 3-4 tal keer in de cinema geweest in de vier jaar dat ik er woon. De prijzen zijn inderdaad veeeeeeeel te hoog, de drank is niet te betalen, de zetels zijn oncomfortabel, het geluid is bagger, etc...

Ik heb nu mijn eigen thuisbioscoop met een mooi groot scherm en 6.1 DTS geluid, en voor 1.25 € heb ik een dvd in Videoland. Ik huur gemiddeld 2 films per week, en die kijk ik dan samen met een paar huisgenoten lekker gezellig. Ik zie echt niet in waarom ik nog naar de bioscoop zou gaan. Pathé zou echt beter eens gaan kijken bij Kinepolis in België. Die weten tenminste hoe ze een bioscoop moeten runnen. Metropolis Antwerpen is echt geweldig.

Om de prijs eens te vergelijken...

Thuis:
Nu kijk ik meestal met z'n drieën naar een film, doe daar een fles cola bij van 1.5 liter en twee zakken chips. Da's samen zeg:
1.5 € voor de film,
1 € voor de cola, en
1.5 € voor de chips.
Een totaal van 4 € voor drie man.

Bioscoop:
Ga dat in de bios gaan doen en je bent
3 x 8 € kwijt voor de film,
6 € voor de cola en
5 € voor de chips of iets dergelijks.
Een totaal van 35 € voor drie man. Da's zo maar eventjes 31 € meer (10 € per man). Dat geef ik echt niet uit om een groter scherm te hebben hoor... Ok, thuis heb je niet echt het gevoel dat je 'uit' geweest bent, maar geef nu toe... 10 € extra voor een groter scherm en om het gevoel te hebben dat je eens uit geweest bent? Nein danke.

Mij zie je dus niet meer in de bioscoop, en dat is niet omdat ik films download (doe ik quasi nooit), maar omdat ik films veel liever ga huren en kijken op mijn eigen huisbioscoop.

(Ik moet trouwens wel zeggen dat waar de bioscopen in Nederland slecht zijn, het België is waar de videotheken niets waard zijn. Lang leve Videoland ;). In België lijken ze nog steeds te denken dat VHS 'cool' is... **kuch**)

(Disclaimer: Mijn ervaring met Belgische videotheken en Nederlandse bioscopen is wel redelijk beperkt, dus ik ben wellicht nogal aan het generaliseren, maar dit is wel de indruk die ik heb op dit moment...)

Kees Hoekerd
07-04-2006, 13:24
Tja, ik heb de cinema al niet heel dichtbij, 14 km verder ( Harderwijk)
En Zwolle (28 km verder).
Gelukkig ga ik bij die laatste naar school, dus kan er eventueel dan blijven.
Maar vind ik de moeite niet waard.
Ik kijk ook liever gewoon thuis, geen storingen, je kan terug spoelen, Engelse subs etc.
Voor mij is naar de bioscoop gaan dan nog steeds een leuk uitje, wat ik bijna alleen in de vakanties doe, of zo nu en dan afgesproken.
Als ik in Amsterdam woonde ofzo, en je hebt ze bij je in de straat, dan was het andere koek.
Over de prijzen maak ik me niet druk, die zijn vaak in het weekend extreem. Voedsel en drinken meenemen, dan valt het erg mee.

Dirkman
07-04-2006, 14:35
Ik ga nog elke week naar de bios. Maar dan wel naar de Sneak Preview.

Daar kun je voor 4,75 naar de film, al kun je een verschrikkelijke bagger film krijgen. 2004 en 2005 waren sneak rampjaren. zelde zo'n slechte sneaks gehad. Dit jaar is het niveau aannemelijk en zie je het weer redelijk druk worden in de Sneak.

De eten en drink prijzen zijn niet te betalen, maar met een blikje golden power en een zakje chips van de aldi, zijn die prijzen zo te omzeilen :D

Ik download zelden films, meestal zijn dit films die niet in de bios komen en tevens niet te krijgen zijn op dvd...

Bioscoophouder moeten dus niet zeiken over downloaden, maar iets doen aan de randprijzen. Zelfs met kortingskaarten is een bioskaartje nu 6 euro. Dit was 2 maanden geleden nog 5,50! 50 cent erbovenop! :evil:

Rob Eric Blank
07-04-2006, 15:44
In hoorn hebben ze geen bioscoop... daardoor moet ik steeds naar amsterdam of heerhugowaard (waar ze weinig draaien). In het weekend ben ik daardoor alleen nog maar meer kosten kwijt..
Maar ondanks dat ga ik wel vaak!Ik heb daar ook gewoond, maar toen Hoorn nog wel een bioscoop had ging ik toch liever naar bv. HHWaard. In Hoorn was het slechte kwaliteit van beeld, geluid en meubilair.

theThinWhiteDuke
07-04-2006, 16:31
Om heel eerlijk te zijn is er geen enkele oude film waarvoor ik naar de bios zou gaan
(jaja, u leest het goed: dus ook niet voor StarWars!)

Reden: de enige 2 voordelen van de bios (groter scherm/beter geluid) wegen niet op tegen alle nadelen.....

Zolang de film goed bewaard is gebleven zijn er toch geen nadelen?
O jawel hoor!
-je bent gebonden aan tijden
-je moet weer naar de bios toe
-krakende zakjes
-bellende bezoekers
-etc etc.....
de normale irritaties zeg maar

Erik Hagen
07-04-2006, 17:27
O jawel hoor!
-je bent gebonden aan tijden
-je moet weer naar de bios toe
-krakende zakjes
-bellende bezoekers
-etc etc.....
de normale irritaties zeg maar
Wat betreft je eerste twee punten kan ik me niet helemaal in je mening vinden. Naar de bios toegaan is toch een leuk uitje? Zoiets als gezellig de kroeg induiken, maar dan anders. En dat gebonden zijn aan tijden; ach, kan je niet dan ga je niet. En kan je wel, wat maakt het dan uit?
In die laatste twee punten kan ik me weer wel goed vinden. Wat is dat irritant zeg. Da's dan ook een van de redenen dat je mij veel vaker in een Filmhuis ziet dan in een 'gewone' bioscoop. Daarnaast zijn filmhuisfilms natuurlijk tig keer beter dan de 'troep' die er zo nu en dan in de bioscopen gedraaid wordt. :roll:

Yu
07-04-2006, 18:06
Het dalende bioscoopbezoek komt zeker door de hoge prijzen, maar ook door wat voor films er draaien. Want ik weet bijna wel zeker dat het bezoekersaantal dit jaar zal stijgen, aangezien films gaan draaien zoals:
Ice Age 2, Mission impossible 3, The Da vinci Code, X-men 3, Pirates of the carribean 2, superman returns, saw 3 (veel vervolgfilms :roll: )

Albert Kostwinder
07-04-2006, 18:28
Tegenwoordig kun je met beter beeld en geluid de film thuis bekijken. Waarom dan nog naar een drukke zaal gaan met irritant publiek tegen een hoge betaling? Ik denk dat deze groep alleen maar groter wordt door verbeterende technieken zoals ook blu-ray / hddvd, plasma's, projectoren en dalende prijzen hiervan. Bioscopen krijgen het nog veel moeilijker ben ik bang.....

Bioscopen kunnen toch ook overstappen op digitale projectie? Of is de kwaliteit daarbij niet beter?

Natuurlijk upgraden bioscopen ook alleen gaat dat lang niet zo snel de meeste ht bezitters. Doordat de apparatuur thuis vaak sneller vervangen wordt loopt een bios zo maar weer achter. :wink:

theThinWhiteDuke
07-04-2006, 18:43
O jawel hoor!
-je bent gebonden aan tijden
-je moet weer naar de bios toe
-krakende zakjes
-bellende bezoekers
-etc etc.....
de normale irritaties zeg maar
Wat betreft je eerste twee punten kan ik me niet helemaal in je mening vinden. Naar de bios toegaan is toch een leuk uitje? Zoiets als gezellig de kroeg induiken, maar dan anders. En dat gebonden zijn aan tijden; ach, kan je niet dan ga je niet. En kan je wel, wat maakt het dan uit?
In die laatste twee punten kan ik me weer wel goed vinden. Wat is dat irritant zeg. Da's dan ook een van de redenen dat je mij veel vaker in een Filmhuis ziet dan in een 'gewone' bioscoop. Daarnaast zijn filmhuisfilms natuurlijk tig keer beter dan de 'troep' die er zo nu en dan in de bioscopen gedraaid wordt. :roll:
Festivals zijn daarom ook top; het irritante publiek komt daar gewoon niet!!!!

Dr_evil
07-04-2006, 19:16
Tegenwoordig kun je met beter beeld en geluid de film thuis bekijken. Waarom dan nog naar een drukke zaal gaan met irritant publiek tegen een hoge betaling? Ik denk dat deze groep alleen maar groter wordt door verbeterende technieken zoals ook blu-ray / hddvd, plasma's, projectoren en dalende prijzen hiervan. Bioscopen krijgen het nog veel moeilijker ben ik bang.....

Bioscopen kunnen toch ook overstappen op digitale projectie? Of is de kwaliteit daarbij niet beter?

Overstappen naar digitaal vergt een forse investering.. De kosten zijn voor de bioscoopexpoiltant en de voordelen (logistiek) voor de distributeur.

wiljan
07-04-2006, 20:07
Om heel eerlijk te zijn is er geen enkele oude film waarvoor ik naar de bios zou gaan
(jaja, u leest het goed: dus ook niet voor StarWars!)

Reden: de enige 2 voordelen van de bios (groter scherm/beter geluid) wegen niet op tegen alle nadelen.....

Zolang de film goed bewaard is gebleven zijn er toch geen nadelen?
O jawel hoor!
-je bent gebonden aan tijden
-je moet weer naar de bios toe
-krakende zakjes
-bellende bezoekers
-etc etc.....
de normale irritaties zeg maar

Ik denk niet dat je veel bellende bezoekers en krakende zakjes vind bij oude films, simpelweg omdat die toch in filmhuizen draaien niet in je plaatselijke Pathé

theThinWhiteDuke
07-04-2006, 20:08
Om heel eerlijk te zijn is er geen enkele oude film waarvoor ik naar de bios zou gaan
(jaja, u leest het goed: dus ook niet voor StarWars!)

Reden: de enige 2 voordelen van de bios (groter scherm/beter geluid) wegen niet op tegen alle nadelen.....

Zolang de film goed bewaard is gebleven zijn er toch geen nadelen?
O jawel hoor!
-je bent gebonden aan tijden
-je moet weer naar de bios toe
-krakende zakjes
-bellende bezoekers
-etc etc.....
de normale irritaties zeg maar

Ik denk niet dat je veel bellende bezoekers en krakende zakjes vind bij oude films, simpelweg omdat die toch in filmhuizen draaien niet in je plaatselijke Pathé
Zou je denken?
Pathé heeft hier jarenlang tig oude klassiekers gedraaid op maandagavond.....

wiljan
07-04-2006, 20:10
Om heel eerlijk te zijn is er geen enkele oude film waarvoor ik naar de bios zou gaan
(jaja, u leest het goed: dus ook niet voor StarWars!)

Reden: de enige 2 voordelen van de bios (groter scherm/beter geluid) wegen niet op tegen alle nadelen.....

Zolang de film goed bewaard is gebleven zijn er toch geen nadelen?
O jawel hoor!
-je bent gebonden aan tijden
-je moet weer naar de bios toe
-krakende zakjes
-bellende bezoekers
-etc etc.....
de normale irritaties zeg maar

Ik denk niet dat je veel bellende bezoekers en krakende zakjes vind bij oude films, simpelweg omdat die toch in filmhuizen draaien niet in je plaatselijke Pathé
Zou je denken?
Pathé heeft hier jarenlang tig oude klassiekers gedraaid op maandagavond.....

Oh.. hier niet :P Maar komen daar veel van die irritante pubertjes dan? Zou je in ieder geval niet verwachten.. Hier zie je dat soort films in ieder geval alleen in filmhuizen.

theThinWhiteDuke
07-04-2006, 20:54
Om heel eerlijk te zijn is er geen enkele oude film waarvoor ik naar de bios zou gaan
(jaja, u leest het goed: dus ook niet voor StarWars!)

Reden: de enige 2 voordelen van de bios (groter scherm/beter geluid) wegen niet op tegen alle nadelen.....

Zolang de film goed bewaard is gebleven zijn er toch geen nadelen?
O jawel hoor!
-je bent gebonden aan tijden
-je moet weer naar de bios toe
-krakende zakjes
-bellende bezoekers
-etc etc.....
de normale irritaties zeg maar

Ik denk niet dat je veel bellende bezoekers en krakende zakjes vind bij oude films, simpelweg omdat die toch in filmhuizen draaien niet in je plaatselijke Pathé
Zou je denken?
Pathé heeft hier jarenlang tig oude klassiekers gedraaid op maandagavond.....

Oh.. hier niet :P Maar komen daar veel van die irritante pubertjes dan? Zou je in ieder geval niet verwachten.. Hier zie je dat soort films in ieder geval alleen in filmhuizen.
Heb je wel gelijk in: bij oude classics wil het meevallen met gepiep en gekraak.

netfox
07-04-2006, 21:09
Festivals zijn daarom ook top; het irritante publiek komt daar gewoon niet!!!!
Of een goede bios (met een goed publiek) kiezen. Tuschinski heeft over het algemeen een fijn publiek... loop je 50 meter verder Pathe de Munt binnen, dan merk je gewoon een enorm verschil.

theThinWhiteDuke
07-04-2006, 21:30
Festivals zijn daarom ook top; het irritante publiek komt daar gewoon niet!!!!
Of een goede bios (met een goed publiek) kiezen. Tuschinski heeft over het algemeen een fijn publiek... loop je 50 meter verder Pathe de Munt binnen, dan merk je gewoon een enorm verschil.
Ik kom regelmatig in het amsterdamse, maar niet wekelijks :wink:

Mn 'huiskamer' op biosgebied is dan toch zaal 1 van de EuroCinema te Eindhoven 8)
Maar goed; daar draait niet alles.....

HarryCallehan
07-04-2006, 22:40
Ik werk zelf bij de Pathe maar ik denk dat ik weer wat het is.

Door het downloaden zijn minder mensen naar de bios gegaan. Door tegenvallende omzet zijn de prijzen omhoog gegaan.

Nu gaan er nog minder mensen omdat de prijzen te duur zijn. De bioscopen kunnen het amper goedkoper maken omdat ze anders heel snel eraf gaan.

Dat houdt dus in dat de bioscopen in een eindeloze loop zitten.

Enige wapenfeit is de Pathe Unlimited Pas. Hier maken ze winst op en ze hopen dat mensen door de lage kaartprijs eerder eten en drinken kopen bij het buffet.

De prijzen zijn echt outrageous bij het buffet. Mensen willen met 3 of 4 man een leuke middag of avond en zijn incl kaartjes rond de 50 60 euro kwijt.

Dat vind ik niet normaal. Koop dan de DVD, haal drie zakken chips, twee flessen cola en kijk het op de TV met DVD speler die veel mensen tog al hebben. Ben je voor 25 30 euro helemaal klaar.

Heeft dus niks met downloaden te maken.
Als ze geen fatsoenlijke argumenten hebben komen ze daarmee, dat is namelijk moeilijk controleerbaar.
Ik download niks en ga heel af en toe naar de Bios. Hapje en drankje laat ik achterwege. 6,50 (of meer) voor een cola met een zakje popcorn is in mijn ogen belachelijk. Mochten de prijzen weer fatsoenlijk worden, en dan bedoel ik de normale horecaprijzen, zie je mij vaker in de Bios terug.
Dat download argument komt van platenbazen en film maatschappijen. Ik geloof daar niet zo in.

HC

Erik Hagen
07-04-2006, 22:43
Ik vind het ook geen probleem om 6 à 7 euro neer te leggen voor een kaartje, maar eten en drinken sneak ik zelf wel mee naar binnen. In diverse filmhuizen vallen de prijzen nog mee, maar als je in een bioscoop als Pathé de Munt in Amsterdam (of elke willekeurige Pathé) of Rembrandt in Utrecht komt, betaal je je blauw voor een klein beetje drinken en wat popcorn. :evil: Zo stoot je mensen alleen maar af.

Paul H.
10-04-2006, 10:16
stond op filmfan.be

In de eerste dertien weken van 2006 is het cinemabezoek in België met tien procent gestegen. Dat zegt Jack Verbeke van de Interprofessionele Controledienst voor Ontvangsten, een vereniging van filmdistributeurs. De stijging is niet alleen opmerkelijk omdat 2005 een bijzonder moeilijk jaar was, maar ook omdat in andere Europese landen de trend omgekeerd is. In Nederland bijvoorbeeld daalde het bioscoopbezoek in diezelfde periode met 12 procent. Een verklaring voor het succes van de bioscoop in België is de heropleving van lokale producties…

Ludo Keeris
10-04-2006, 15:23
stond op filmfan.be

In de eerste dertien weken van 2006 is het cinemabezoek in België met tien procent gestegen. Dat zegt Jack Verbeke van de Interprofessionele Controledienst voor Ontvangsten, een vereniging van filmdistributeurs. De stijging is niet alleen opmerkelijk omdat 2005 een bijzonder moeilijk jaar was, maar ook omdat in andere Europese landen de trend omgekeerd is. In Nederland bijvoorbeeld daalde het bioscoopbezoek in diezelfde periode met 12 procent. Een verklaring voor het succes van de bioscoop in België is de heropleving van lokale producties…

Zo, en nu mag dus iemand gaan bewijzen dat Belgen heel braaf zijn en dat ze dus nooit downloaden :twisted:

intexor
10-04-2006, 15:30
Wist niet dat film kijken in nederland zo duur was.

In belgie is het geloof ik €6.

Is idd wel waar dat thuisbios beter en goedkoper wordt, daarbij ook nog is dat de meeste via R1 de films al thuis hebben voor die zelfs hier in de bios komt.

Downloaden zal er wel iets mee te maken hebben, maar zal toch maar een kleine factor zijn.

ik zou niet weten wat het nu precies kost, maar de laatste keer dat ik naar de cinema ging (dan spreek ik over 2 jaar geleden ofzo) betaalde ik toch ook al meer dan €6 voor een ticket, dus zoveel goedkoper zal het bij ons echt niet zijn.

ik kan het goed begrijpen dat er minder mensen naar de cinema gaan, ik ga zelf niet meer omdat ik vind dat ik gewoon niet genoeg waar voor mijn geld krijg. niet dat de films niet goed meer zijn, maar geen enkele film is het me waard om bijna €20 kwijt te zijn aan een ticket, wat drank en wat snoep. zelfs aan de WC ben je soms een halve euro kwijt, geldklopperij tot en met.

als ik dan ook nog begin te denken aan die typische nadelen van een cinema, zoals 200 mensen met een krakende zak chips rond je, dat je niet zelf kan kiezen wanneer je een pauze inlast (of dat er gewoon geen pauze is) en dat je zeker voor een nieuwe film maar beter goed op tijd komt om een goede plaats te hebben, dan begin ik me al af te vragen waarom ik vroeger wel naar de cinema ging :) antwoord is natuurlijk simpel, toen had ik hier geen kast met een paar 100 DVD's staan. maarja, laten we het maar weer op het downloaden steken hé.
voor mij is een cinema een verouderd en veel te duur instituut waar sinds de DVD een zeer aanlokkelijk alternatief voor bestaat. het concept en de prijs van een bioscoopbezoek zullen toch sterk moeten veranderen om mij terug naar een bioscoop te doen gaan.

j_man
11-04-2006, 10:07
Ik ga niet zo vaak naar de bios. Keer of 6 per jaar hooguit. Ik kies dan meestal films waarbij een groot beeld echt een toegevoegde waarde heeft. Kosten vind ik niet te hoog. Met een Pathe voordeelpas is het 6,50 per keer. Downloaden doe ik niet aan. Films die indruk op me gemaakt hebben koop ik op dvd, en ik huur ook wel eens wat om dat dan op de beamer te vertonen.

Ook ik erger me aan veel publiek in de bios. Bellen, krakende snoeppapiertjes, erdoorheen ouwehoeren etc. Daar moeten exploitanten echt wat meer aan gaan doen, want dat bedreigt echt de bezoekersaantallen nu steeds meer mensen een home cinema kunnen aanschaffen. Het is trouwens idioot dat de bioscoop zelf allerlei snoep verkoopt dat vervolgens voor anderen de lol in de film vergalt.

Van de kosten vraag ik me af wat een kostendekkende prijs van een kaartje zou zijn. Ik ben speciaal naar Utopolis Almere geweest voor de digitale voorstelling van Episode III. Schitterend beeld en geluid! Dat zou ik graag in meer zalen zien, ook de wat kleinere. Maar die apparatuur is niet gratis, dat zal ook terugverdiend moeten worden. De prijzen van drank en snoep zijn idioot, maar daaarbij het je zelf de keuze om het wel of niet te kopen.

bart22
11-04-2006, 11:01
Ik ga zelf de laatste tijd vrij vaak naar de bioscoop. De prijzen van de bioscoop hier in de buurt bedragen 5.5 euro op een gewone dag(Als student betaal je 5 euro) en 4 euro op dinsdag filmdag.

Ook de prijzen voor drank en snoep vind ik best meevallen zo betaal je bv 2 euro voor een halve liter drank. Dat zijn toch nog redelijk prijzen vind ik

Qzyn
11-04-2006, 11:37
In dit kader stond er een interessant artikeltje in de NRC:


Kwaliteitsfilms van Warner Bros. voor het eerst alleen op dvd
Los Angeles, 10 april.

Filmstudio Warner Bros. brengt voor het eerst kwaliteitsfilms uit die de bioscoop nooit zullen halen. Omdat de bezoekersaantallen teruglopen en de uitgaven aan dvd’s oplopen, besloot Warner Bros., onderdeel van mediaconglomeraat Time Warner, drie films van bekende regisseurs alleen op dvd uit te brengen.

Consumenten ruilen op grote schaal bioscoopbezoeken in voor het kijken van een dvd thuis. Vorig jaar gaven Amerikaanse consumenten samen 9 miljard dollar (7,4 miljard euro) uit aan bioscoopbezoek. Ook kochten en huurden ze voor 22 miljard dollar dvd’s, 8 procent meer dan in 2004.

Enkele andere studio’s schakelden al eerder over naar dvd. Dat Warner Bros. hier nu in volgt, is bijzonder. De studio heeft met 6.600 titels de grootste bibliotheek van eerder verschenen films. Om de waarde daarvan niet te laten afnemen concentreerde de studio zich op bioscoopfilms.

Filmonderzoeksbureau OTX zegt dat mannen onder 25 jaar, toonaangevende consumenten in de mediasector, afgelopen zomer een kwart minder naar de film gingen dan twee jaar eerder. Het bezoeken van een bioscoop is allang niet meer het favoriete tijdverdrijf van deze groep. De jonge mannen gaan liever uit eten, spelen spelletjes op de computer of gebruiken internet. Naar de film gaan staat op plaats zeven.

Bijzonder aan de drie films die Warner Bros. nu op dvd uitbrengt, is dat de acteurs en makers een goede naam hebben. De meeste films die de bioscoop overslaan, staan slecht bekend. De drie horrorfilms – Rest stop, Sublime en Cult – worden geregisseerd door de makers van de film The Blair Witch Project en de televisieseries 24 en The X-Files.

Branchevereniging National Association of Theatre Owners maakt zich geen zorgen over de groei van het aantal kwaliteitsfilms dat de bioscoop niet haalt. „We maken ons meer zorgen”, zegt bestuurder John Fithian, „over films die tegelijkertijd in de bioscoop en op dvd uitgebracht worden.”

Bron: nrc.nl, 10 april 2006

Bioscoopeigenaars zijn zich dus inderdaad aan het blindstaren op het illegaal dowloaden als de grote boosdoener voor teruglopend bezoek. Filmstudio's weten blijkbaar inmiddels beter

GoodFella
11-04-2006, 11:47
Het argument van downloaden vind ik een absoluut non-argument. De kwaliteit, of moet ik zeggen het gebrek daaraan, van films daarentegen snijdt wel hout. Met als beste voorbeeld de zomer van 2004. Twisted, The Day After Tommorow, Mindhunters; wat was dat tenenkrommend slecht!

Ik ben zelf overigens een fervent bioscoopbezoeker en al zal ik thuis nog zo'n fantastische opstelling hebben staan, ik blijf de bioscoop bezoeken. De reden hiervan? Sfeer en beleving. Ik vind het iets magisch hebben. Zelf vind ik het vergelijk met voetbal heel mooi. Waarom zou je elke week in het stadion zitten om je favoriete club te zien ballen, terwijl je ook een abonnement op Tele2 kan nemen? Waarbij je ten eerste minder geld kwijt bent in de 2de plaats precies hetzelfde product, namelijk voetbal, te zien krijgt en als laatste het ook nog eens beter kan volgen. Maar waarom naar het stadion? Sfeer en beleving! De prijs van een bioscoopkaartje, mits het niet te duur gaat worden natuurlijk, doet daar niets aan af. Jongeren blijven ook gewoon roken, bier drinken en merkkleding kopen ondanks de stijgende prijzen. Buiten het bioscoopkaartje kan ik het ook net zo duur maken als ik zelf wil.

Van telefonerende en luidsprekende mensen heb ik trouwens nooit last. Oja, toch een keer wat me vers in het geheugen ligt. Bij Munich, en dat waren notabene 2 mannen van 40+ jaar. :roll:

Mathieu Ghekiere
14-04-2006, 15:57
Als ik het zo lees is de kwaliteit van de cinemas in Nederland, qua beeld en geluid écht behoorlijk slecht, op enkele grotere steden na dan.
In België kunnen we daar minder over klagen denk ik, Kinepolis heeft wel zeer oké installaties, maar ik vind de prijzen voor de cinema toch nog altijd veel te duur.

Mocht het 5 euro zijn voor een film, zou je mij véél meer in de cinema zien.

Mich
14-04-2006, 20:25
De prijs doet ons niet veel. Of het nu 5 of 10 EUR is, een film die je wil zien, die zie je gewoon.

Wat dan wel ... wel het doet me niks meer. Die domme gsm's en rotkinderen die zich interessant maken, hebben me doen beslissen om nog maar een paar keer te gaan per jaar.

Wij hebben ook 2 kleine kindjes en dus is het praktisch ook niet meer zo haalbaar.

En de DVD. 3 tot 6 maandjes wachten en ... je kan in alle rust kijken :)

Bas Hokke
14-04-2006, 20:41
En de DVD. 3 tot 6 maandjes wachten en ... je kan in alle rust kijken :)

Helemaal gelijk heb je

Brakhage
17-04-2006, 01:52
Zijn er hier mensen die een verschil zien tussen een film geprojecteerd als film (dus op celluloid) en een film geprojecteerd als DVD? Met andere woorden, zijn er mensen die zich druk maken om het feit dat er steeds vaker DVD's gebruikt worden om film te kijken waarbij het oorspronkelijke celluloid verdwijnt? Er zijn namelijk verschillen tussen film en DVD, simpelweg omdat DVD digitaal is. De kleuren zijn anders, evenals de gehele 'look' van het geheel. De grap is dat veel mensen dit verschil niet eens in de gaten hebben, omdat ze nooit een vergelijking gezien hebben.

Je zou dit probleem ook breder kunnen trekken, namelijk dat er steeds minder mensen naar de bioscoop gaan en alle films op DVD bekijken, daarbij het verschil tussen film en DVD vergetend. Hierboven had ik het nog tussen het subtiele verschil tussen projectie in een bioscoop van film of van DVD, maar je zou ook het verschil home cinema vs. bioscoop ervaring centraal kunnen stellen.

Ik besef heel goed dat er bij mainstream films veel minder verschil zit tussen een film en een DVD, iets wat bij heel veel avant-garde films bijvoorbeeld geheel anders is. Een film van Stan Brakhage bijvoorbeeld op de Criterion DVD is een *totaal* ander iets dan een Brakhage film op film zien in de bioscoop. Het verschil tussen beiden kun je alleen zien als je beide ervaringen doorgemaakt hebt.

Ik breng dit op naar aanleiding van een artikel dat onlangs gepubliceerd is, waarin de status van avant-garde film op DVD besproken werd:

http://chronicle.com/temp/email2.php?id=ZmjVrvnDHyw4ypkrJpp84z2zXqWcrfZh

Ik ben het grotendeels eens met de schrijver dezes, omdat het beschikbaar maken van avant-garde films op DVD de bekendheid en beschikbaarheid van dit soort films alleen maar groter kan maken. Zeer veel tegenstanders echter beginnen dan het verschil tussen film en video te benadrukken, iets waar ze ook gelijk in hebben. Zelf ben ik namelijk zeer bewust van het verschil tussen film en video en als ik de mogelijkheid heb om bepaalde werken als film in een bioscoop te zien, laat ik die mogelijkheid niet onbenut, omdat de verschillen in ervaring levensgroot zijn. Het verschil tussen beiden wordt wel eens vergeleken met het kijken naar een reproductie van een schilderij in een catalogus en het kijken naar het daadwerkelijke schilderij in een museum. Eenzelfde distinctie zou dus gemaakt kunnen worden bij mainstream films, omdat ik van mening ben dat zelfs mainstream films altijd beter zijn in de bioscoop, een ervaring die nooit overtroffen kan worden, zelfs niet met de allerbeste homecinema set beschikbaar.

En over de immer terugkerende klachten over overlast door mobiele telefoons, krakende chipszakken etc.: wat een onzin. Bij de serieuze film komt doorgaans een stil en netjes publiek dus dan heb je er geen last van; bij de Hollywood blockbusters maakt een beetje lawaai volgens mij bijzonder weinig uit. Een Bergman kijken met achtergrondlawaai kan de hele ervaring verneuken, maar een Michael Bay film kijken met een paar krakende chipszakken of schreeuwende tieners... maakt dat nu zoveel uit?

Mathieu Ghekiere
17-04-2006, 02:21
Of de mensen het verschil zien tussen een film geprojecteerd door middel van echte pellicule, of als hij geprojecteerd is op dvd?

Normale mensen niet, maar natuurlijk kan je in een gewone cinema geen dvd projecteren (je kan wel, maar je resolutie schiet nogal te kort).
Maar de doorsnee bioscoopganger (nee, dit zijn niet wij op dvd.nl of andere filmliefhebbers) willen gewoon es leuke film zien...

Ikzelf zou het wel oké vinden dat er meer en meer projectors in cinemas digitaal worden, niet zozeer om kwaliteit, maar omdat je dan als lowbudget filmmaker niet persé een kopie in 35mm moet maken van je film die je waarschijnlijk op digitale video hebt gemaakt (HD, HDV of SD), zodat dat ook een grote kost is die je niet meer hoeft te hebben.
Gelukkig hebben veel filmfestivals dit al.

en zoals George Lucas zei: als de filmstudio's nu al het geld die ze besparen mochten ze geen 35mm kopies meer hoeven te maken (een van de grootste kosten bij een film!), dat geld geven aan de bioscoopeigenaars om digitale projectors mee te kopen, iedereen tevreden.

Ik snap wel dat dit een beetje off topic is van je dvd-vraag, maar het had wel enige relevantie tot je minder mainstream films.
Ikzelf hou nog altijd van de cinema, en ik hoop dat het nooit verdwijnt, maar dan vind ik wel dat hun prijzen terug goedkoper moeten worden, zoals vroeger. Daarom ga ik soms wel nog naar de kleinere arthouse cinemas, omdat zij wel nog goedkopere prijzen hebben.

Brakhage
17-04-2006, 11:52
Ik vind het gewoon zo merkwaardig dat er zo weinig mensen naar de bioscoop gaan en dat ook zo volstrekt normaal vinden. Een echte filmliefhebber die niet of nauwelijks naar de bioscoop gaat is praktisch een contradictio in terminis. De ENIGE wijze waarop je ECHT een film kunt zien is in de bioscoop, daar kan geen home cinema set tegenop en alle mogelijke problemen (hoge prijzen, krijsende kinderen etc.) moet je daarbij maar voor lief nemen denk ik dan. Ik ga vrijwel altijd 's middags naar de bioscoop en ik heb dus maar weinig last van overlast en met mijn Pathe Unlimited pas heb ik ook geen last van de dure kaartjes (daarbij heb ik 's middags doorgaans helemaal geen trek in een halve liter cola en heb ik dus water bij me). Nu snap ik dat het voor veel mensen moeilijk is om 's middags naar de bioscoop te gaan ivm werk of school, maar het is er dan wel altijd lekker rustig.

Maar ik bedoel, mensen gaan toch ook niet beweren dat een liveconcert hetzelfde is als een CD thuis opzetten? Ja, er zijn verschillen tussen bioscoopbezoek en concert omdat je bij een concert mensen op het podium ziet musiceren, maar het is beiden de ultieme ervaring. Ik heb nu Terrence Malick's 'The New World' (een film die ik zie als een van de beste van de afgelopen jaren en sowieso een van de beste films ooit gemaakt) twee keer in de bioscoop gezien en deze week ga ik hem als het goed is voor de derde keer in de bioscoop zien. Mijn tweede kijkbeurt was gewoon een louterende ervaring, een ervaring die ik nimmer zal vergeten. Ik zou er niet aan moeten denken om deze film op DVD te zien, alleen al omdat het ritme van deze film zo belangrijk is dat iedere vorm van pauze bijvoorbeeld funest zou zijn (nu kun je thuis natuurlijk ook ervoor kiezen om geen pauze te doen maar in de praktijk komt dit bij mij gewoon niet voor). Ik weet nog niet eens of ik de film op DVD ga aanschaffen (vermoedelijk wel uiteindelijk), want na de ervaringen in de bioscoop kan dat enkel tegenvallen. Hetzelfde geldt voor tal van andere films: ik heb Moulin Rouge drie keer in de bios gezien en een keer op 5 op video/DVD en de ervaring is niet te vergelijken. En dan heb ik het nog niet gehad over de experimentele film, want die verschillen zijn helemaal dag en nacht. Toen ik enkele films van Peter Tscherkassky op groot scherm geprojecteerd zag, was het alsof ik de films voor het eerst zag, terwijl ik ze toch al meermalen op DVD gezien had. Toen ik dit na afloop tegen Peter zei, was ie in de zevende hemel omdat hij steevast zelf hamert op het verschil. Nu besef ik dat dit het terrein van purisme gaat betreden wat de meeste mensen gestolen kan worden (die willen immers 'gewoon' een film zien), maar toch.

Er zijn zoveel films die ik in de bios gezien heb en daarom nog best te pruimen vond, films die ik op DVD volledig oninteressant gevonden zou hebben. Maar het gaat om de hele ervaring: de irritante reclames, de trailers (ik vind het iedere keer weer indrukwekkend hoe je zelfs de grootste rommel er nog indrukwekkend kunt laten uitzien in een trailer), de film zelf, het nagenieten. Even twee uur lang alles vergeten in de donkerte, iets wat je thuis nimmer kunt benaderen omdat je daar altijd afleiding hebt. En ik vind het gewoon zeer spijtig om te zien dat zo weinig mensen deze mening nog delen. Zeer spijtig.

Mathieu Ghekiere
17-04-2006, 12:52
Ik ga akkoord dat de de bioscoop nog altijd de échte plaats is om een film te zien en dat het als filmmaker ook de plaats is waar je kan genieten om je eigen film op het scherm te zien, want alles wat je in je frame wou staat er heel duidelijk en goed op, en het magische van met mensen in het donker te zitten en samen naar een film te kijken op een groot scherm is inderdaad prachtig, maar voor veel mensen is het gewoon niet meer betaalbaar om naar vaak naar de cinema te gaan.
Ik ben een grote filmliefhebber en ik hou enorm van films op het grote scherm, maar het wordt me wat te duur om nog zo vaak te gaan als vroeger. Als ze goedkoper worden, zal ik wel teruggaan.
Wat met de schreeuwende mensen en zo in de zaal heb ik nog nooit zo veel problemen gehad, op een paar keer na, dat leek me in de cinemas die ik bezocht geen groot probleem.

Trouwens, als filmliefhebber heb ik graag een grote collectie films waar ik vaak naar opnieuw kijk, en de prijzen van dvd's blijven naar onder gaan. Ik blijf erbij: als de cinema's hun prijzen zouden halveren, zouden ze terug ENORM veel mensen naar hun zalen lokken en terug veel meer geld verdienen.

En off-topic: naast het filmplateau in Gent, België - en van Nederland kan ik niet spreken - vind ik het spijtig dat er niet meer zalen zijn in de Benelux waar ze oudere klassiekers spelen op groot scherm... Ik zou echt graag es Jaws en Indiana Jones en andere klassiekers op groot scherm zien.

Jeroen D
17-04-2006, 12:56
Ik vind een DVD kijken veel gaver dan naar de bioscoop gaan.

Voordelen :

- je kunt lekker eten wat je wilt (supermarkt prijzen, geen bioscoop prijzen)
- pauzeren waneer je dat wilt
- je hoeft niet naar de bioscoop te rijden
- geen lawaai aan je kop (bioscoop is dat wel anders)
- DVD heeft meestal ook nog betere versies van de film (extended, director's
cut)
- je kunt een film huren

Ik heb te vaak gehad dat een film in de bioscoop tegenviel (Matrix Reloaded, dances with wolves, austin powers 2 en nog veel meer).
Nee, voor mij geen bioscoop meer.

Brakhage
17-04-2006, 13:01
Ik ga akkoord dat de de bioscoop nog altijd de échte plaats is om een film te zien en dat het als filmmaker ook de plaats is waar je kan genieten om je eigen film op het scherm te zien, want alles wat je in je frame wou staat er heel duidelijk en goed op, en het magische van met mensen in het donker te zitten en samen naar een film te kijken op een groot scherm is inderdaad prachtig, maar voor veel mensen is het gewoon niet meer betaalbaar om naar vaak naar de cinema te gaan.
Mwah, diezelfde mensen hebben wel het geld om iedere film op DVD aan te schaffen. Dus het is geen kwestie van geen geld hebben, het is een kwestie van prioriteiten stellen. En de meeste mensen leggen die prioriteiten in mijn ogen dus gewoon verkeerd en ze kiezen voor kwantiteit ipv kwaliteit (op DVD kun je de film zo vaak zien als je wilt). Maar los daarvan: als het enkel een geldkwestie is, zeg dat dan gewoon en ga niet allerlei nevenzaken erbij slepen als een soort van excuses. En is 17,50 per maand voor een Pathe Unlimited pas nu zo duur? Dan kun je dus alle commerciele films zien, in Tuschinski draaien ze ook iets minder commerciele films en voor die paar arthouse films ga je dan naar een klein filmhuisje. Dan ben je ook 30 euro (dit is uiteraard een rekensommetje voor de Nederlanders onder ons) per maand kwijt aan bioscoopbezoek, wat gelijk staat aan 2-3 DVD's. En ik weet honderd procent zeker dat de meeste mensen hier echt wel meer dan 2-3 DVD's per maand kopen, dus onbetaalbaar lijkt me een volstrekt onhoudbaar argument.

Brakhage
17-04-2006, 13:13
Ik vind een DVD kijken veel gaver dan naar de bioscoop gaan.

Voordelen :

- je kunt lekker eten wat je wilt (supermarkt prijzen, geen bioscoop prijzen)
Tja, dan hoef je ook niet naar de kroeg te gaan...



- pauzeren waneer je dat wilt
Waarmee je dus sommige films volledig om zeep helpt. Zie mijn commentaar over 'The New World'.



- je hoeft niet naar de bioscoop te rijden
Stel je voor dat je eens moeite zou moeten doen voor je hobby/passie...



- geen lawaai aan je kop (bioscoop is dat wel anders)
Maar wel (vaste) telefoons, huisgenoten/ouders, allerlei vormen van afleiding...



- DVD heeft meestal ook nog betere versies van de film (extended, director's
cut)
Bioscoop heeft een beter beeld en het hele director's cut idee is gewoon een wassen neus, bedoeld om mensen de DVD te laten aanschaffen als ze de film al in de bioscoop gezien hebben. De film die je in de bios te zien krijgt is doorgaans (met uitzonderingen uiteraard) de film zoals die bedoeld is.



- je kunt een film huren
Ja, en dus?



Ik heb te vaak gehad dat een film in de bioscoop tegenviel (Matrix Reloaded, dances with wolves, austin powers 2 en nog veel meer).
En dat had je natuurlijk niet met films die je op DVD gekocht had of gehuurd had. Dat lijkt me logisch.

:?


Nee, voor mij geen bioscoop meer.
Quod erat demonstrandum

Jelger
17-04-2006, 13:19
Tja, zo'n Pathe pas is een mooie uitvinding. Als je een Pathe bioscoop in de buurt hebt tenminste...

In mijn omgeving zit alleen het peperdure Cineworld (gauw een tientje per film), waar je nu ook niet bepaald een fantastisch filmaanbod voorgeschoteld krijgt. Ik ga dus ook niet al te vaak meer naar de bioscoop. Heel jammer, want voor 17,50 in de maand zou ik er vaak te vinden zijn!

Lennart H.
17-04-2006, 13:22
Ik vind een DVD kijken veel gaver dan naar de bioscoop gaan.

Voordelen :

- je kunt lekker eten wat je wilt (supermarkt prijzen, geen bioscoop prijzen)
Tja, dan hoef je ook niet naar de kroeg te gaan...

Daarom verkies ik ook ergens zitten met vrienden boven de kroeg. :)



- pauzeren waneer je dat wilt

Waarmee je dus sommige films volledig om zeep helpt. Zie mijn commentaar over 'The New World'.

Wat een belachelijk argument. Films om zeep helpen.. tijdens de film naar de wc moeten maar hem niet op pauze kunnen zetten, daar help je de film mee om zeep. (waarom heeft pathe trouwens geen pauze?)



- je hoeft niet naar de bioscoop te rijden

Stel je voor dat je eens moeite zou moeten doen voor je hobby/passie...
Waarom moeilijk doen als het makkelijk kan?



- geen lawaai aan je kop (bioscoop is dat wel anders)

Maar wel (vaste) telefoons, huisgenoten/ouders, allerlei vormen van afleiding...
Ik weet niet in wat voor huis jij woont maar op de plaats waar ik mijn films kijk heb ik nergens last van.



- DVD heeft meestal ook nog betere versies van de film (extended, director's
cut)


Bioscoop heeft een beter beeld en het hele director's cut idee is gewoon een wassen neus, bedoeld om mensen de DVD te laten aanschaffen als ze de film al in de bioscoop gezien hebben. De film die je in de bios te zien krijgt is doorgaans (met uitzonderingen uiteraard) de film zoals die bedoeld is.
Directors cut en extended editions een wassen neus? Meningsverschil lijkt me.

Kees Hoekerd
17-04-2006, 13:22
Zeker weten.
Ik heb dan een matige cinema in Harderwijk en in Zwolle heb je de buitensocieteit en nog een normale in het centrum.
Pathe lijkt me stukken beter en van wat ik hoor, hebben die een beter aanbod aan klassiekers etc.
Vorig jaar ben ik toch 7 keer in de cinema geweest, dit jaar nog niet.

Lennart H.
17-04-2006, 13:26
Ik vind de Pathe juist maar matig. Ik haat het dat er geen pauzes zijn bij lange films. Aanbod van klassiekers? Zoals?

Dat Pathe Unlimited stinkt trouwens, je moet minstens een keer of 4 naar de pathe gaan per maand wil je het eruit halen. (anders kun je beter een andere kaart nemen) Er komen IMO nooit of zelden 4 films uit in de bios die ik zou willen zien.

Jeroen D
17-04-2006, 13:31
Brakhage :

* als ik naar de kroeg ga is dat met een hele andere intentie.
* een film om zeep helpen door 'em te pauzeren ? Complete onzin
* als ik liever een film thuis kijk hoef ik inderdaad niet zo'n eind te rijden.
Heeft niets met moeite te maken.
* Thuis kan ik ongestoord een DVD kijken. Al dat lawaai heb ik geen last
van.
* Een DVD kun je weer verkopen of terugbrengen als ie niks aan is. Met een
bioscoopfilm gaat dat wat moelijker.

Esteban
17-04-2006, 13:39
Als onverbeterlijke bioscoopganger kan ik Brakhage best wel volgen. De voordelen en nadelen van een DVD zijn echter even weerlegbaar als de die van een bioscoopbezoek.

Waar ik niet langer tegen kan zijn uitspraken als 'het ligt aan de films van tegenwoordig'. Onzin! Ridicuul gewoon! Als we troep krijgen voorgeschoteld ligt dat simpelweg aan het feit dat veel van die films volle zalen trekken. Het argument dat het aanbod minder word slaat echt nergens op. Beter zoeken in het aanbod is de boodschap. Momenteel is het zelfs zo dat ik films moet missen. Maar wat blijkt? Ze draaien maar twee weken mee. Te weinig bezoekers. En er zijn verscheidene bioscopen die ze gewoon niet langer in het programma opnemen. Bioscoopgangers moeten gewoon betere keuzes maken, zo simpel is het.

Al dat geklaag dat we alleen maar domme blockbusters voorgeschoteld krijgen, terwijl diezelfde personen enkel een 'Batman Begins' of 'Fantastic Four' in hun bioscoopbezoeklijkstjes hebben staan op het einde van het jaar. "Want zo'n films moet je tenslotte in op groot scherm zien", wel, wat verwacht je dan?

Ze willen betere films in de cinema, maar gaan tegelijkertijd 'de betere film' van vandaag niet in grandeur bekijken. :?

Natuurlijk is dat lang niet op iedereen van toepassing.

Mijn persoonlijk principe ... Voor de prijs van een DVD kan ik 3 films in de bioscoop ontdekken. En als er twee zijn die énorm tegenvallen heb ik er nog altijd van één genoten. Als die DVD tegenvalt zit ik ermee. Het hele gedoe van kopen en verkopen hoef ik niet. Ik koop bijna nooit films die ik nog niet eerder heb gezien. Of ik moet gewoon in élke vezel voelen dat het niet kan foutlopen. (vb. American Beauty, Man on the Moon, My own Private Idaho) Na het bioscoopbezoek beslis ik wel of de film op DVD wil of niet, waar ik zowiezo al kieskeurig in ben. En films die ik heb gemist maar toch wil zien, huur ik.

Brakhage
17-04-2006, 14:05
Tja, zo'n Pathe pas is een mooie uitvinding. Als je een Pathe bioscoop in de buurt hebt tenminste...

In mijn omgeving zit alleen het peperdure Cineworld (gauw een tientje per film), waar je nu ook niet bepaald een fantastisch filmaanbod voorgeschoteld krijgt. Ik ga dus ook niet al te vaak meer naar de bioscoop. Heel jammer, want voor 17,50 in de maand zou ik er vaak te vinden zijn!
Ik moet voor de dichtstbijzijnde Pathe ook twee uur reizen met het OV.


Ik vind de Pathe juist maar matig. Ik haat het dat er geen pauzes zijn bij lange films. Aanbod van klassiekers? Zoals?
http://www.pathe.nl/specials.asp?cat=nostalgie&bios_id=2

En Pathe heeft geen pauze omdat pauzes in een film maar zuigen. Het lijkt me een kleine moeite om van tevoren naar de WC te gaan. Volgens mij hebben ze in Antwerpen ook geen pauze, evenals in vrijwel alle filmhuizen. Het aantal bioscopen met pauze is dus gelukkig in de minderheid.



Dat Pathe Unlimited stinkt trouwens, je moet minstens een keer of 4 naar de pathe gaan per maand wil je het eruit halen. (anders kun je beter een andere kaart nemen) Er komen IMO nooit of zelden 4 films uit in de bios die ik zou willen zien.
Ten eerste hoef je maar drie keer per maand te gaan en als er zelden of nooit 4 films per maand uitkomen die jij wil zien zegt dat meer over jou dan over het aanbod.


Brakhage :
* een film om zeep helpen door 'em te pauzeren ? Complete onzin
Want?



* Een DVD kun je weer verkopen of terugbrengen als ie niks aan is. Met een
bioscoopfilm gaat dat wat moelijker.
Integendeel, met een bioscoopfilm is dat juist makkelijker: je loopt naar buiten en je hebt er geen last meer van. Jouw 'argument' is dat je niet naar de bioscoop gaat omdat veel films die je daar zag je tegenvielen. Nogal mallotige manier van redeneren als je het mij vraagt, want iedere ***film die je op DVD ziet moet je weer verkopen of terugbrengen (=moeite!), terwijl als je de bioscoop uit loopt, je klaar bent. En als je films wilt huren, moet je ook naar de videotheek rijden of fietsen dus het argument dat je lekker thuis kunt blijven gaat totaal niet op.

VincentBroccoli
17-04-2006, 14:08
Ik vind de Pathe juist maar matig. Ik haat het dat er geen pauzes zijn bij lange films. Aanbod van klassiekers? Zoals?

Dat Pathe Unlimited stinkt trouwens, je moet minstens een keer of 4 naar de pathe gaan per maand wil je het eruit halen. (anders kun je beter een andere kaart nemen) Er komen IMO nooit of zelden 4 films uit in de bios die ik zou willen zien.

Met twee films draai je al kiet. Maar dan nog, het lijkt me sterk dat hier geen 12 films 'goede' films tussen zitten (dit zijn de films die je in de periode januari-maart hadden kunnen gaan kijken, mijn eigen mening doet even niet ter zake hier):

Jarhead (2005, Sam Mendes)
Matchpoint (2005, Woody Allen)
The Descent (2005, Neil Marshall)
Walk the Line (2005, James Mangold)
Caché (2005, Micheal Haneke)
Brokeback Mountain (2005, Ang Lee)
Hostel (2005, Eli Roth)
Syriana (2005, Stephen Gaghan)
Good Night, and Good Luck. (2005, George Clooney)
North Country (2005, Niki Caro)
Three burials (2005, Tommy Lee Jones)
The New World (2005, Terrence Malick)
Inside Man (2006, Spike Lee)
V for Vendetta (2005, James McTeigue)
Capote (2005, Bennett Miller)

--------

Ik geef Brakhage en Esteban helemaal gelijk. Mensen doen hier krampachtig pogingen om te beargumenteren waarom ze, als zogenaamde filmliefhebber, niet naar de bioscoop gaan.

Jeroen D
17-04-2006, 14:09
Ach, naar de bioscoop is ook wel gewoon gezellig :)
Heel anders dan natuurlijk een DVD kijken. Toen Munich ging draaien kwam ik wel in de verleiding om heen te gaan maar acheraf toch niet gedaan.
Munich vind ik eigenlijk een film om thuis aandachtig te bekijken (denk ik, heb de film nog niet gezien).

Bij Cinestar in Enschede schrok ik altijd zo als ik wat te eten en drinken ging halen. Wat een prijzen hanteren ze daar zeg, het is gewoon stelen :evil:
Ik vind het ook niet zo raar dat jonge mensen en/of studenten dit niet kunnen betalen en ervoor kiezen om een DVD te huren en/of te downloaden.

Mag je trouwens je eigen eten en drinken mee naar binnen nemen ? Dit heb ik nog nooit iemand zien doen. (maar wel zeer begrijpelijk)

Brakhage
17-04-2006, 14:12
Ik vind het ook niet zo raar dat jonge mensen en/of studenten dit niet kunnen betalen en ervoor kiezen om een DVD te huren en/of te downloaden.
Een DVD huren is echt niet zoveel goedkoper dan een bioscoopkaartje. Zullen we het downloaden maar even buiten beschouwing laten? En ik ben ook student :wink:



Mag je trouwens je eigen eten en drinken mee naar binnen nemen ? Dit heb ik nog nooit iemand zien doen. (maar wel zeer begrijpelijk)
Nee natuurlijk niet. Maar weten zij veel dat ik een flesje water in mijn rugzak heb zitten :wink:

pretorian22
17-04-2006, 14:13
ik ga gemiddeld 2x per week naar de bios en soms meer. heb dan ook een Pathe unlimited pas anders zou ik dat uiteraard niet doen!

de rede dat het zo slecht gaat met het bioscoop bezoek zijn uiteraard de prijzen zoals al vaker aangegeven. en dan kan je wel als excuus egevn de apparatuur heeft onderhoud nodig enz maar elke film heb je wel een gemiddelde van 300 bezoekers per zaal dus die kosten halen ze er makkelijk uit. bovendien verklaart dat nog niet waarom je voor een beetje popcorn en cola 6,70 moet betalen! echt te gek voor woorden!!!

als je egen kortingspas hebt ben je zo 15 a 16 euro per persoon kwijt met drinken erbij gerekend. gek he dat het aantal bioscoopbezoeken terugloopt :?

kazlatan
17-04-2006, 14:24
Tja, zo'n Pathe pas is een mooie uitvinding. Als je een Pathe bioscoop in de buurt hebt tenminste...

In mijn omgeving zit alleen het peperdure Cineworld (gauw een tientje per film), waar je nu ook niet bepaald een fantastisch filmaanbod voorgeschoteld krijgt. Ik ga dus ook niet al te vaak meer naar de bioscoop. Heel jammer, want voor 17,50 in de maand zou ik er vaak te vinden zijn!
Ik moet voor de dichtstbijzijnde Pathe ook twee uur reizen met het OV.



Maar jij hebt zeker een OV?
Als ik in Amsterdam zou wonen dan had ik die pas allang gehad. Door de reiskosten wordt het me toch te duur.

Brakhage
17-04-2006, 14:42
Tja, zo'n Pathe pas is een mooie uitvinding. Als je een Pathe bioscoop in de buurt hebt tenminste...

In mijn omgeving zit alleen het peperdure Cineworld (gauw een tientje per film), waar je nu ook niet bepaald een fantastisch filmaanbod voorgeschoteld krijgt. Ik ga dus ook niet al te vaak meer naar de bioscoop. Heel jammer, want voor 17,50 in de maand zou ik er vaak te vinden zijn!
Ik moet voor de dichtstbijzijnde Pathe ook twee uur reizen met het OV.



Maar jij hebt zeker een OV?
Als ik in Amsterdam zou wonen dan had ik die pas allang gehad. Door de reiskosten wordt het me toch te duur.
Ik heb inderdaad een OV, maar Pathe de Kuip is met de auto maar een 35 minuten rijden vanuit mijn dorp. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat niemand een fatsoenlijke bioscoop op een acceptabele afstand heeft zitten. En er is meer dan Pathe, Antwerpen ligt voor mij ook op een half uur rijden en met een uurtje zit ik met de auto in Amsterdam. Nogmaals, het is een kwestie van prioriteiten. En ik heb er ook helemaal geen moeite mee om een poosje te reizen als ik dan zie wat ik er voor terugkrijg. Het is wat Vincent al eerder zei dat mensen hier allerlei smoesjes aandragen waarom ze niet naar de bioscoop gaan. Het is zonder meer zo dat gemak de mens dient, maar voor sommige dingen moet je gewoon wat overhebben.

hstadman
17-04-2006, 15:17
Brakhage schreef:

Bioscoop heeft een beter beeld en het hele director's cut idee is gewoon een wassen neus, bedoeld om mensen de DVD te laten aanschaffen als ze de film al in de bioscoop gezien hebben. De film die je in de bios te zien krijgt is doorgaans (met uitzonderingen uiteraard) de film zoals die bedoeld is.

Juist NIET! Vanwege de keuring en erg commercieele belangen wordt vaak heel erg veel in een film gesneden om hem maar in de bioscoop te krijgen. Juist daarom dat juist nu op dvd veel directors cuts worden uitgebracht en in de versie uitkomen zoals de regiseur het had bedoeld en niet de commerciele filmmaatschappij! :wink:

kazlatan
17-04-2006, 15:30
Tja, zo'n Pathe pas is een mooie uitvinding. Als je een Pathe bioscoop in de buurt hebt tenminste...

In mijn omgeving zit alleen het peperdure Cineworld (gauw een tientje per film), waar je nu ook niet bepaald een fantastisch filmaanbod voorgeschoteld krijgt. Ik ga dus ook niet al te vaak meer naar de bioscoop. Heel jammer, want voor 17,50 in de maand zou ik er vaak te vinden zijn!
Ik moet voor de dichtstbijzijnde Pathe ook twee uur reizen met het OV.



Maar jij hebt zeker een OV?
Als ik in Amsterdam zou wonen dan had ik die pas allang gehad. Door de reiskosten wordt het me toch te duur.
Ik heb inderdaad een OV, maar Pathe de Kuip is met de auto maar een 35 minuten rijden vanuit mijn dorp. Ik kan me gewoon niet voorstellen dat niemand een fatsoenlijke bioscoop op een acceptabele afstand heeft zitten. En er is meer dan Pathe, Antwerpen ligt voor mij ook op een half uur rijden en met een uurtje zit ik met de auto in Amsterdam. Nogmaals, het is een kwestie van prioriteiten. En ik heb er ook helemaal geen moeite mee om een poosje te reizen als ik dan zie wat ik er voor terugkrijg. Het is wat Vincent al eerder zei dat mensen hier allerlei smoesjes aandragen waarom ze niet naar de bioscoop gaan. Het is zonder meer zo dat gemak de mens dient, maar voor sommige dingen moet je gewoon wat overhebben.

In mijn geval is het simpel. De kosten worden me gewoon te hoog.

Jeroen D
17-04-2006, 15:32
Brakhage schreef:

Bioscoop heeft een beter beeld en het hele director's cut idee is gewoon een wassen neus, bedoeld om mensen de DVD te laten aanschaffen als ze de film al in de bioscoop gezien hebben. De film die je in de bios te zien krijgt is doorgaans (met uitzonderingen uiteraard) de film zoals die bedoeld is.

Juist NIET! Vanwege de keuring en erg commercieele belangen wordt vaak heel erg veel in een film gesneden om hem maar in de bioscoop te krijgen. Juist daarom dat juist nu op dvd veel directors cuts worden uitgebracht en in de versie uitkomen zoals de regiseur het had bedoeld en niet de commerciele filmmaatschappij! :wink:

Dat dacht ik toch ook........ :?
Het grootste voordeel van DVD ben ik eigenlijk nog vergeten : je kunt 'em vaker bekijken (moet je 'em natuurlijk gekocht hebben).

Jelger
17-04-2006, 16:24
Tja, zo'n Pathe pas is een mooie uitvinding. Als je een Pathe bioscoop in de buurt hebt tenminste...

In mijn omgeving zit alleen het peperdure Cineworld (gauw een tientje per film), waar je nu ook niet bepaald een fantastisch filmaanbod voorgeschoteld krijgt. Ik ga dus ook niet al te vaak meer naar de bioscoop. Heel jammer, want voor 17,50 in de maand zou ik er vaak te vinden zijn!
Ik moet voor de dichtstbijzijnde Pathe ook twee uur reizen met het OV.


Kan wel wezen, maar elke keer ook nog eens tien euro reiskosten moeten betalen (helaas moest ik mijn OV na afronding van mijn studie ook weer inleveren :cry: :cry: ) gaat mij toch te ver. Dan kies ik inderdaad toch voor het gemak van bijvoorbeeld Play.com. Als ik in Amsterdam zou wonen zou het een ander verhaal zijn want, dat ben ik absoluut met je eens, er gaat niets boven de bioscoopbeleving van een film.

Brakhage
17-04-2006, 16:28
Brakhage schreef:

Bioscoop heeft een beter beeld en het hele director's cut idee is gewoon een wassen neus, bedoeld om mensen de DVD te laten aanschaffen als ze de film al in de bioscoop gezien hebben. De film die je in de bios te zien krijgt is doorgaans (met uitzonderingen uiteraard) de film zoals die bedoeld is.

Juist NIET! Vanwege de keuring en erg commercieele belangen wordt vaak heel erg veel in een film gesneden om hem maar in de bioscoop te krijgen. Juist daarom dat juist nu op dvd veel directors cuts worden uitgebracht en in de versie uitkomen zoals de regiseur het had bedoeld en niet de commerciele filmmaatschappij! :wink:
Dit is gewoon een fabel. Noem mij een paar films waarvan de director's cut beter is dan de originele cut. De extended versies zijn juist de commerciele varianten van de film om mensen te verleiden tot het kopen van een DVD. Die paar films die echt gemutileerd zijn door de filmmaatschappij of keuring (vrijwel alles van Orson Welles, Once upon a Time in America om wat voorbeelden te noemen) vallen in het niet bij de films die maar gewoon opgerekt worden om zodoende de DVD verkoop te boosten. 'Nu, ongecut en voor het eerst te zien zoals het bedoeld is!'. Ja, tuurlijk.

Alsof al die toevoegingen aan Lord of the Rings de films beter maken. Dat geloof je toch zelf niet? Of wil je gaan beweren dat 'Apocalypse Now Redux' beter is dan de originele film? Het is een schande dat de originele cut niet eens op DVD verkrijgbaar is.

Jelger
17-04-2006, 16:31
Alsof al die toevoegingen aan Lord of the Rings de films beter maken. Dat geloof je toch zelf niet? Of wil je gaan beweren dat 'Apocalypse Now Redux' beter is dan de originele film? Het is een schande dat de originele cut niet eens op DVD verkrijgbaar is.

Dit http://www.play.com/play247.asp?pa=srmr&page=title&r=R2&title=184826 is toch de originele cut, of mis ik hier iets?

Jeroen D
17-04-2006, 16:45
Brakhage schreef:

Bioscoop heeft een beter beeld en het hele director's cut idee is gewoon een wassen neus, bedoeld om mensen de DVD te laten aanschaffen als ze de film al in de bioscoop gezien hebben. De film die je in de bios te zien krijgt is doorgaans (met uitzonderingen uiteraard) de film zoals die bedoeld is.

Juist NIET! Vanwege de keuring en erg commercieele belangen wordt vaak heel erg veel in een film gesneden om hem maar in de bioscoop te krijgen. Juist daarom dat juist nu op dvd veel directors cuts worden uitgebracht en in de versie uitkomen zoals de regiseur het had bedoeld en niet de commerciele filmmaatschappij! :wink:
Dit is gewoon een fabel. Noem mij een paar films waarvan de director's cut beter is dan de originele cut. De extended versies zijn juist de commerciele varianten van de film om mensen te verleiden tot het kopen van een DVD. Die paar films die echt gemutileerd zijn door de filmmaatschappij of keuring (vrijwel alles van Orson Welles, Once upon a Time in America om wat voorbeelden te noemen) vallen in het niet bij de films die maar gewoon opgerekt worden om zodoende de DVD verkoop te boosten. 'Nu, ongecut en voor het eerst te zien zoals het bedoeld is!'. Ja, tuurlijk.

Alsof al die toevoegingen aan Lord of the Rings de films beter maken. Dat geloof je toch zelf niet? Of wil je gaan beweren dat 'Apocalypse Now Redux' beter is dan de originele film? Het is een schande dat de originele cut niet eens op DVD verkrijgbaar is.

Je bent volgens mij de 1e persoon op dit forum die liever de bioscoop versie heeft dan de director's cut. Je hebt het wel mis overigens.

Brakhage
17-04-2006, 16:49
Alsof al die toevoegingen aan Lord of the Rings de films beter maken. Dat geloof je toch zelf niet? Of wil je gaan beweren dat 'Apocalypse Now Redux' beter is dan de originele film? Het is een schande dat de originele cut niet eens op DVD verkrijgbaar is.

Dit http://www.play.com/play247.asp?pa=srmr&page=title&r=R2&title=184826 is toch de originele cut, of mis ik hier iets?
Nee, je mist hier niets want dit is inderdaad de originele cut. Ik was even in de war en ging er gemakshalve van uit dat de redux de enige versie was die wijd en zijd verkrijgbaar was omdat dat de enige is die je overal ziet, zeker in Nederland (is de originele cut ook in Nederland uitgegeven?). Beetje stom, maar goed. Zal mijn redux versie dan maar eens vervangen door de originele cut :wink:


Je bent volgens mij de 1e persoon op dit forum die liever de bioscoop versie heeft dan de director's cut. Je hebt het wel mis overigens.
Ach, dat zijn jouw woorden. En ik ben het wel gewend dat ik de 1e persoon ben of zelfs maar de enige. Het zal wel.

Erwin de Koning
17-04-2006, 16:53
De originele cut is ook ooit uitgegeven hier in Nederland maar is nu lang en breed oop hier. Overigens gaat mijn voorkeur ook uit naar de originele versie en niet naar de 'Redux'. Maar ook ik ben wel gewend om een buitenbeentje te zijn wat mijn smaak betreft



:)

Brakhage
17-04-2006, 16:57
De originele cut is ook ooit uitgegeven hier in Nederland maar is nu lang en breed oop hier



:)
Ha, vermoedelijk omdat iedereen die geweldige directors cut wilde zien ipv het slechte origineel en alleen de redux genoeg verkocht :wink:

It's a sad world...

:cry:



Overigens gaat mijn voorkeur ook uit naar de originele versie en niet naar de 'Redux'. Maar ook ik ben wel gewend om een buitenbeentje te zijn wat mijn smaak betreft
:lol: Wat een zwaar leven hebben we toch, he 8)

Kees Hoekerd
17-04-2006, 17:01
Hier ben ik het wel wat mee eens, de director's cut duurt veel en veel te lang, overbodige scenes hier en daar. Zelfde ervaring heb ik bij Once Upon A Time in America, meer sex maakt een film niet beter.

Erwin de Koning
17-04-2006, 17:07
:lol: Wat een zwaar leven hebben we toch, he 8)

Maar in dit geval krijgen we steun van Kees

8)

Brakhage
17-04-2006, 17:12
:lol: Wat een zwaar leven hebben we toch, he 8)

Maar in dit geval krijgen we steun van Kees

8)
En met Kees erbij kunnen we de hele wereld aan

8)

Oakey
17-04-2006, 17:58
Mijn belangrijkste redenen om niet (vaak) meer naar de bios te gaan is de absurd hoge prijs, maar vooral de echt belabberde service:
- niet optredende zaalwachten tegen telefonerende, met lampjes schijnende, lawaaierige en door de film heen pratende pubers etc.
- slecht geprojecteerde films (onscherp beeld, 2 dagen na de première al vol krassen, etc.)
- vieze zalen (hier in Arnhem Rembrandt is altijd de vloer bezaaid met popcorn met bijbehorende stank, vloerbedekking kapot, ziet er niet uit gewoon)
- pauzes in films op momenten waar deze niet horen
- 20 minuten baggerreclame voor aanvang (meestal maar 1 trailer voor een boudfilm en de rest reclame)

LUX in Nijmegen is overigens wel prima, voor de rest zijn NL bioscopen echt niet te vergelijken met het buitenland (VS, Australië etc. allemaal prima, maar ook in Duitsland en België weten ze nog wat klantvriendelijkheid is).

Op zich is een filmervaring in de bioscoop echt tig keer beter dan home cinema, maar die "filmervaring" is de laatste jaren veranderd in filmergernis :( Ik kijk nu dus liever thuis mijn R1 dvd die ik voor €15 koop terwijl de film nog in de NL bioscoop draait. Nog goedkoper ook.

Ik weet dat overdag de problemen minder erg zijn in de bios, maar ik kijk 's middags geen tv, dvd en dus ook geen bioscoopfilms.

Mathieu Ghekiere
17-04-2006, 19:17
Hier ben ik het wel wat mee eens, de director's cut duurt veel en veel te lang, overbodige scenes hier en daar. Zelfde ervaring heb ik bij Once Upon A Time in America, meer sex maakt een film niet beter.

Euh, de versie van Once Upon A Time in America die oorspronkelijk (gemutileerd) gereleased werd miste 80 minuten en was in chronologische volgorde gemonteerd...
Ik snap niet wat jouw link is met meer seks...
Heb je de film wel gezien?
Weet je wel iets over zijn achtergrond?

Lennart H.
17-04-2006, 19:38
Ik vind de Pathe juist maar matig. Ik haat het dat er geen pauzes zijn bij lange films. Aanbod van klassiekers? Zoals?

Dat Pathe Unlimited stinkt trouwens, je moet minstens een keer of 4 naar de pathe gaan per maand wil je het eruit halen. (anders kun je beter een andere kaart nemen) Er komen IMO nooit of zelden 4 films uit in de bios die ik zou willen zien.

Met twee films draai je al kiet. Maar dan nog, het lijkt me sterk dat hier geen 12 films 'goede' films tussen zitten (dit zijn de films die je in de periode januari-maart hadden kunnen gaan kijken, mijn eigen mening doet even niet ter zake hier):

Jarhead (2005, Sam Mendes)
Matchpoint (2005, Woody Allen)
The Descent (2005, Neil Marshall)
Walk the Line (2005, James Mangold)
Caché (2005, Micheal Haneke)
Brokeback Mountain (2005, Ang Lee)
Hostel (2005, Eli Roth)
Syriana (2005, Stephen Gaghan)
Good Night, and Good Luck. (2005, George Clooney)
North Country (2005, Niki Caro)
Three burials (2005, Tommy Lee Jones)
The New World (2005, Terrence Malick)
Inside Man (2006, Spike Lee)
V for Vendetta (2005, James McTeigue)
Capote (2005, Bennett Miller)

--------

Ik geef Brakhage en Esteban helemaal gelijk. Mensen doen hier krampachtig pogingen om te beargumenteren waarom ze, als zogenaamde filmliefhebber, niet naar de bioscoop gaan.

Twee? Dan kun je beter een pasje kopen á la 33 euro waarmee je 6 keer kan gaan. Een jaar geldig. Je moet dus wel degelijk vier keer per maand gaan om pathe unlimited rendabel te maken. En ik snap niet dat iemand uit dat lijstje 12 films wil zien, wat een troep (ja op voorhand al!) zit daar bij.

Brakhage
17-04-2006, 20:33
Met twee films draai je al kiet. Maar dan nog, het lijkt me sterk dat hier geen 12 films 'goede' films tussen zitten (dit zijn de films die je in de periode januari-maart hadden kunnen gaan kijken, mijn eigen mening doet even niet ter zake hier):

Jarhead (2005, Sam Mendes)
Matchpoint (2005, Woody Allen)
The Descent (2005, Neil Marshall)
Walk the Line (2005, James Mangold)
Caché (2005, Micheal Haneke)
Brokeback Mountain (2005, Ang Lee)
Hostel (2005, Eli Roth)
Syriana (2005, Stephen Gaghan)
Good Night, and Good Luck. (2005, George Clooney)
North Country (2005, Niki Caro)
Three burials (2005, Tommy Lee Jones)
The New World (2005, Terrence Malick)
Inside Man (2006, Spike Lee)
V for Vendetta (2005, James McTeigue)
Capote (2005, Bennett Miller)

--------

Ik geef Brakhage en Esteban helemaal gelijk. Mensen doen hier krampachtig pogingen om te beargumenteren waarom ze, als zogenaamde filmliefhebber, niet naar de bioscoop gaan.

En ik snap niet dat iemand uit dat lijstje 12 films wil zien, wat een troep (ja op voorhand al!) zit daar bij.
Whahaha, wat een sullige opmerking waarmee je enkel je eigen kortzichtigheid aangeeft. Jij durft jezelf filmliefhebber te noemen? Ga toch spelen, pipo.

VincentBroccoli
17-04-2006, 21:09
Met twee films draai je al kiet. Maar dan nog, het lijkt me sterk dat hier geen 12 films 'goede' films tussen zitten (dit zijn de films die je in de periode januari-maart hadden kunnen gaan kijken, mijn eigen mening doet even niet ter zake hier):

Jarhead (2005, Sam Mendes)
Matchpoint (2005, Woody Allen)
The Descent (2005, Neil Marshall)
Walk the Line (2005, James Mangold)
Caché (2005, Micheal Haneke)
Brokeback Mountain (2005, Ang Lee)
Hostel (2005, Eli Roth)
Syriana (2005, Stephen Gaghan)
Good Night, and Good Luck. (2005, George Clooney)
North Country (2005, Niki Caro)
Three burials (2005, Tommy Lee Jones)
The New World (2005, Terrence Malick)
Inside Man (2006, Spike Lee)
V for Vendetta (2005, James McTeigue)
Capote (2005, Bennett Miller)

--------

Ik geef Brakhage en Esteban helemaal gelijk. Mensen doen hier krampachtig pogingen om te beargumenteren waarom ze, als zogenaamde filmliefhebber, niet naar de bioscoop gaan.

En ik snap niet dat iemand uit dat lijstje 12 films wil zien, wat een troep (ja op voorhand al!) zit daar bij.
Whahaha, wat een sullige opmerking waarmee je enkel je eigen kortzichtigheid aangeeft. Jij durft jezelf filmliefhebber te noemen? Ga toch spelen, pipo.

Het was ook een beetje de reactie (van Lennart) die ik verwacht had als ik eerlijk moet zijn :twisted: .

Kees Hoekerd
18-04-2006, 09:26
Met twee films draai je al kiet. Maar dan nog, het lijkt me sterk dat hier geen 12 films 'goede' films tussen zitten (dit zijn de films die je in de periode januari-maart hadden kunnen gaan kijken, mijn eigen mening doet even niet ter zake hier):

Jarhead (2005, Sam Mendes)
Matchpoint (2005, Woody Allen)
The Descent (2005, Neil Marshall)
Walk the Line (2005, James Mangold)
Caché (2005, Micheal Haneke)
Brokeback Mountain (2005, Ang Lee)
Hostel (2005, Eli Roth)
Syriana (2005, Stephen Gaghan)
Good Night, and Good Luck. (2005, George Clooney)
North Country (2005, Niki Caro)
Three burials (2005, Tommy Lee Jones)
The New World (2005, Terrence Malick)
Inside Man (2006, Spike Lee)
V for Vendetta (2005, James McTeigue)
Capote (2005, Bennett Miller)

--------

Ik geef Brakhage en Esteban helemaal gelijk. Mensen doen hier krampachtig pogingen om te beargumenteren waarom ze, als zogenaamde filmliefhebber, niet naar de bioscoop gaan.

En ik snap niet dat iemand uit dat lijstje 12 films wil zien, wat een troep (ja op voorhand al!) zit daar bij.
Whahaha, wat een sullige opmerking waarmee je enkel je eigen kortzichtigheid aangeeft. Jij durft jezelf filmliefhebber te noemen? Ga toch spelen, pipo.

Het was ook een beetje de reactie (van Lennart) die ik verwacht had als ik eerlijk moet zijn :twisted: .
De opmerking is nogal misplaatst inderdaad. Ik hoef die films ook niet in de cinema te zien, maar waarom noem je het dan gelijk troep? :roll:
(uit zijn reactie lijkt het erop dat hij ze niet gezien heeft.)

Jeroen D
18-04-2006, 09:34
Jarhead (2005, Sam Mendes)
The Descent (2005, Neil Marshall)
Hostel (2005, Eli Roth)
Inside Man (2006, Spike Lee)
V for Vendetta (2005, James McTeigue)

Deze 5 zijn wel boeiend. Dat is ook het verschil, deze films wil ik wel graag zien maar ik zou er niet voor naar de bioscoop gaan. Ik wacht op de DVD release. Maar om de andere films nou troep te noemen ?
Hostel en The Descent heb ik trouwens al wel gezien en waren allebei fantastisch.
De 1 vind de bioscoop geweldig, ik wacht op de DVD :wink:
Alles 8)

Paul H.
18-04-2006, 09:40
Het ligt er natuurlijk ook aan hoe je het bekijkt een vaste bioscoopganger zal de prijzen van eten en drinken normaal vinden omdat hij die wekelijks ziet staan en meestal een pas heeft omdat deze persoon vaker naar de bios gaat.

Iemand, die maar 3 tot 5x in het jaar de bios gaat of misschien wel minder zal het in verhouding met andere dingen duur vinden zeker omdat deze personen er een avondje uit van maken en dus ook eten en drinken bestellen en als je dan ook nog op een zaterdagavond naar de bioscoop gaat.... dan kun je beter zondagavond gaan, meestal rustiger en mensen die willen genieten van de film.

Darko
18-04-2006, 10:19
Ik ga ongeveer 1 x per maand naar de bios. Ligt er een beetje aan welke films er draaien.

De prijs van de kaartjes (en de drankjes, etc) zijn te duur en moeten gewoon omlaag, klaar.

Brakhage
18-04-2006, 10:44
Jarhead (2005, Sam Mendes)
The Descent (2005, Neil Marshall)
Hostel (2005, Eli Roth)
Inside Man (2006, Spike Lee)
V for Vendetta (2005, James McTeigue)

Deze 5 zijn wel boeiend. Dat is ook het verschil, deze films wil ik wel graag zien maar ik zou er niet voor naar de bioscoop gaan. Ik wacht op de DVD release. Maar om de andere films nou troep te noemen ?
Hostel en The Descent heb ik trouwens al wel gezien en waren allebei fantastisch.
De 1 vind de bioscoop geweldig, ik wacht op de DVD :wink:
Alles 8)
Hostel en The Descent waren inderdaad erg sterk, maar laten we vooral niet de beste film van het jaar vergeten:

The New World (Terrence Malick, 2005)

Al zie je maar 1 film in de bios dit jaar, laat het dan deze zijn. Ten eerste omdat de kans dat er dit jaar een betere film uit zal komen erg klein is en ten tweede omdat dit een bioscoopfilm bij uitstek is.

Paul H.
18-04-2006, 15:22
Jarhead (2005, Sam Mendes)
The Descent (2005, Neil Marshall)
Hostel (2005, Eli Roth)
Inside Man (2006, Spike Lee)
V for Vendetta (2005, James McTeigue)

Deze 5 zijn wel boeiend. Dat is ook het verschil, deze films wil ik wel graag zien maar ik zou er niet voor naar de bioscoop gaan. Ik wacht op de DVD release. Maar om de andere films nou troep te noemen ?
Hostel en The Descent heb ik trouwens al wel gezien en waren allebei fantastisch.
De 1 vind de bioscoop geweldig, ik wacht op de DVD :wink:
Alles 8)
Hostel en The Descent waren inderdaad erg sterk, maar laten we vooral niet de beste film van het jaar vergeten:

The New World (Terrence Malick, 2005)

Al zie je maar 1 film in de bios dit jaar, laat het dan deze zijn. Ten eerste omdat de kans dat er dit jaar een betere film uit zal komen erg klein is en ten tweede omdat dit een bioscoopfilm bij uitstek is.

Alleen jammer dat hij niet in de buurt draait of erg weinig.

Brakhage
18-04-2006, 19:33
Jarhead (2005, Sam Mendes)
The Descent (2005, Neil Marshall)
Hostel (2005, Eli Roth)
Inside Man (2006, Spike Lee)
V for Vendetta (2005, James McTeigue)

Deze 5 zijn wel boeiend. Dat is ook het verschil, deze films wil ik wel graag zien maar ik zou er niet voor naar de bioscoop gaan. Ik wacht op de DVD release. Maar om de andere films nou troep te noemen ?
Hostel en The Descent heb ik trouwens al wel gezien en waren allebei fantastisch.
De 1 vind de bioscoop geweldig, ik wacht op de DVD :wink:
Alles 8)
Hostel en The Descent waren inderdaad erg sterk, maar laten we vooral niet de beste film van het jaar vergeten:

The New World (Terrence Malick, 2005)

Al zie je maar 1 film in de bios dit jaar, laat het dan deze zijn. Ten eerste omdat de kans dat er dit jaar een betere film uit zal komen erg klein is en ten tweede omdat dit een bioscoopfilm bij uitstek is.

Alleen jammer dat hij niet in de buurt draait of erg weinig.
Ja, dat is inderdaad erg treurig. Twee of drie weken terug draaide de film nog meerdere keren per dag in iedere Pathe, vanaf donderdag draait ie nog maar in 4 of 5 steden :evil: Maar morgen (woensdag) om 18.05 in Pathe de Munt ga ik de film nog eens zien :D

paradroid
19-04-2006, 22:04
nou , dat download-fabeltje hoor ik wel meer , maar is m.i. niet van toepassing Het is gewoon duur aan het worden , naar de bios gaan is dikwijls ook een stressy ervaring (parkeerplaats, drukte, ....)

Ook is er al jaren een algemene cocooning trend aan de gang . mensen blijven gezellig binnen , doen gezelschapsspelletjes, wokken een maaltijd en kijken lekker knus een filmpje

Films komen op DVD uit 3 a 6 maand nadat ze in de bios te zien zijn geweest , het is gewoon voordeliger om de DVD te kopen dan naar de bios te gaan

Met een deftig HT setje en een goed scherm ervaar je de film evengoed

Sterker nog : een of andere koreaanse fabrikant heeft nu een chip ontwikkeld die producenten van DVD spelers in hun toestellen kunnen stoppen , met bioscoopgeluiden :)
helemaal te gek , een setting op je player aanzetten en je hoort af en toe een hoest , een zak chips , ... uit de surround luidsprekers , net als in een echte bios . Het ding kent 1400 geluiden en werkt volledig random in keuze van geluid en volume ervan

Nu nog voorgekauwde popcorn en cola die al 3 dagen open staat , en je hebt een 100% echte thuisbios :p

DanielC
20-04-2006, 00:18
Net weer naar de bios geweest... 5 euro voor een kaartje, 2,50 voor een drankje en zak nootjes ook voor 2,50 ... ik heb voor 10 euro een leuke avond gehad hoor!

grindtegel
20-04-2006, 11:01
Ik ben nu al bijna een jaar niet meer naar een bioscoop geweest. In Oss is de bioscoop zo verschrikkelijk slecht kwa beeld (nooduitgangverlichting naast het scherm met een lamp van 100watt erin waardoor donkere scenes de helft van hun detail verliezen) en geluid (veel te zacht en krakende speakers) dat dat bij mij de das om heeft gedaan. Ik hoop dan ook van harte dat die prutsers failliet gaan en er een echte exploitant opstaat om de boel over te nemen.

Daar komt nog bij dat de prijs voor een film 8,50 bedraagt, je een kapitaal kwijt bent voor een drankje en versnapering, en ik in het bezit ben van een redelijk goede thuisbios waar de ervaring vele malen beter is dan in die ***bios in Oss.

Zo raak je je klanten inderdaad wel kwijt...

Esteban
20-04-2006, 13:05
Dat ze in Nederland om die redenen klanten verliezen begrijp ik maar al te goed. Hier in Belgie is het beeld, geluid en ook comfort simpelweg uitstekend. En die superhoge prijzen bestaan hier evenmin. 7 euro is zowat het maximum en persoonlijk ga ik voor 5.40 naar een film op dit moment.

Freddie Wong
20-04-2006, 13:52
T'is toch niet normaal meer 8.50 voor een film door de weeks! je wordt bijna wel gedwongen om zo'n 6 ritten kaart te kopen die ook nog maar een geldigheid heeft van een jaar, wat een onzin, waarom moet alles zo duur zijn vraag je je af hebben die domme managers nooit economie gehad ofzo?

TomDemuynck
20-04-2006, 14:02
persoonlijk ga ik voor 5.40 naar een film op dit moment.

Studentenkaartje? :D Ja, in ons Vlaamsche land moeten we niet klagen qua prijs/kwaliteit. Zeker hier in Gent is de Kinepolis een fijne plaats om heen te gaan (al kan het natuurlijk niet tippen aan dat heerlijk licht-alternatieve Studio Skoop-sfeertje)!

Aerodynamisch
20-04-2006, 14:19
Pathe kaartje is 9 euro met ov is het 7,50

dus twee keer 9 euro is 18 en een pathe unlimited card is 17,50....


you do the math

Exxon
20-04-2006, 14:41
Pathe de Kuip is een goeie bioscoop, het is natuurlijk verschrikkelijk duur. Ik ga alleen maar als ik vakantie heb. Ik heb wel het geluk dat ik nooit met irritante mensen in de bioscoop zit. Ik ben wel met mijn zusje naar Bambi 2 geweest en dan wordt er wel gepraat door die kleine kinderen. In de zomervakantie koop ik een Unlimited pas, als er teminste goeie films komen. Dan heb je nog het Schouwburgplein in Rotterdam maar dat is zo'n verschrikkelijk gore bioscoop...

Lennart H.
20-04-2006, 14:42
Pathe kaartje is 9 euro met ov is het 7,50

dus twee keer 9 euro is 18 en een pathe unlimited card is 17,50....


you do the math

6x=33

5,5 per voorstelling


pathe unlimited stinkt

Brakhage
20-04-2006, 14:57
Pathe kaartje is 9 euro met ov is het 7,50

dus twee keer 9 euro is 18 en een pathe unlimited card is 17,50....


you do the math

6x=33

5,5 per voorstelling


pathe unlimited stinkt
Afgelopen drie maanden (februari, maart en april; april is nog niet ten einde) ben ik 17 keer naar de bioscoop geweest. Dus

3x17.50=52.50 euro

52.50: 17= 3.08 euro per voorstelling

Heb jij ooit wel eens een zinnige opmerking gemaakt in je leven of ben je enkel op deze wereld gezet om ons niveau omlaag te halen?

Lennart H.
20-04-2006, 15:07
Pathe kaartje is 9 euro met ov is het 7,50

dus twee keer 9 euro is 18 en een pathe unlimited card is 17,50....


you do the math

6x=33

5,5 per voorstelling


pathe unlimited stinkt
Afgelopen drie maanden (februari, maart en april; april is nog niet ten einde) ben ik 17 keer naar de bioscoop geweest. Dus

3x17.50=52.50 euro

52.50: 17= 3.08 euro per voorstelling

Heb jij ooit wel eens een zinnige opmerking gemaakt in je leven of ben je enkel op deze wereld gezet om ons niveau omlaag te halen?


Waarom ben je nou de hele tijd zo aan het janken? Ga gewoon 50 keer naar de bios per 3 maanden zodat je op rot van dit forum, nerd. Mocht je nog iets te zeggen hebben doe dat dan via PM.

Brakhage
20-04-2006, 15:29
Pathe kaartje is 9 euro met ov is het 7,50

dus twee keer 9 euro is 18 en een pathe unlimited card is 17,50....


you do the math

6x=33

5,5 per voorstelling


pathe unlimited stinkt
Afgelopen drie maanden (februari, maart en april; april is nog niet ten einde) ben ik 17 keer naar de bioscoop geweest. Dus

3x17.50=52.50 euro

52.50: 17= 3.08 euro per voorstelling

Heb jij ooit wel eens een zinnige opmerking gemaakt in je leven of ben je enkel op deze wereld gezet om ons niveau omlaag te halen?


Waarom ben je nou de hele tijd zo aan het janken? Ga gewoon 50 keer naar de bios per 3 maanden zodat je op rot van dit forum, nerd. Mocht je nog iets te zeggen hebben doe dat dan via PM.
Oh jee, er wordt iemand boos :o

Ben nog geen week terug hier en ik heb alweer iemand op de kast :roll:

Paul H.
20-04-2006, 17:46
Net weer naar de bios geweest... 5 euro voor een kaartje, 2,50 voor een drankje en zak nootjes ook voor 2,50 ... ik heb voor 10 euro een leuke avond gehad hoor!

in Nijmegen lijkt me zo ja waar? Carolus?

Rianne T.
20-04-2006, 20:32
Ergens heb ik wel zoiets van de bioscoop is altijd een leuk avondje uit, maar aan de andere kant moet ik bij Cineworld (als ik redelijke plaatsen wil hebben) € 9 per kaartje betalen. Dat heb ik bijna alleen over voor een film, die ik echt heel graag wil zien, niet voor een film waar ik over twijvel.

Verder denk ik dat het komt doordat er gewoon weinig echt goede kaskrakers zijn op dit moment.

mschol
20-04-2006, 21:18
voor mij is et simpel:
te prijzig voor een film die je eenmalig kan zien,
en ik ben ook nog heel kieskeurig (lees: ik heb maar zeer weinig films die ik in de bios wil zien)
de laatste film die ik in de bios heb gezien was narnia :P

Cheek
21-04-2006, 01:30
Tja, inderdaad, 9 euro voor een kaartje en dan nog een kwartier slechte Bacardi en Bavaria reclames vooraf. Dan zeg ik niet: lekker! Doen we morgen weer!

Paul H.
03-05-2006, 19:38
Om deze draad weer even omhoog te halen...

De Nederlandse filmbranche is in 2005 meer dan 10 procent aan omzet misgelopen doordat internetters films downloaden. Dat heeft R. Lamers, voorzitter van het Platform Filmwereld.net, dinsdag gezegd in het actualiteitenprogramma NOVA.

Volgens Lamers verloren bioscopen, filmdistributeurs en videotheken het afgelopen jaar 82 miljoen euro aan inkomsten. Lamers vreest voor de werkgelegenheid in de branche en pleit voor een verbod op het downloaden van films.

Downloaden is in Nederland niet strafbaar, maar het verspreiden van dat materiaal wel. De meeste mensen die films en muziek downloaden, doen dat met programma's waarmee de bestanden ook verspreid worden.

Bron: ANP

Het is weer makkelijk wijzen vraag mijn altijd af of zo iemand nu werkelijk alles officieel thuis heeft liggen.

Sneaker
03-05-2006, 19:54
Om deze draad weer even omhoog te halen...

De Nederlandse filmbranche is in 2005 meer dan 10 procent aan omzet misgelopen doordat internetters films downloaden. Dat heeft R. Lamers, voorzitter van het Platform Filmwereld.net, dinsdag gezegd in het actualiteitenprogramma NOVA.

Volgens Lamers verloren bioscopen, filmdistributeurs en videotheken het afgelopen jaar 82 miljoen euro aan inkomsten. Lamers vreest voor de werkgelegenheid in de branche en pleit voor een verbod op het downloaden van films.

Downloaden is in Nederland niet strafbaar, maar het verspreiden van dat materiaal wel. De meeste mensen die films en muziek downloaden, doen dat met programma's waarmee de bestanden ook verspreid worden.

Bron: ANP

Het is weer makkelijk wijzen vraag mijn altijd af of zo iemand nu werkelijk alles officieel thuis heeft liggen.

Zucht. Ik wordt hier altijd zo moe van. Niet alles komt door downloaden. De dure prijzen van bioscoopkaartjes, de korte tijd tussen de release in de bios en op dvd, de opkomst van DVD enz. enz. enz.

Richard68
03-05-2006, 20:25
Om deze draad weer even omhoog te halen...

De Nederlandse filmbranche is in 2005 meer dan 10 procent aan omzet misgelopen doordat internetters films downloaden. Dat heeft R. Lamers, voorzitter van het Platform Filmwereld.net, dinsdag gezegd in het actualiteitenprogramma NOVA.

Volgens Lamers verloren bioscopen, filmdistributeurs en videotheken het afgelopen jaar 82 miljoen euro aan inkomsten. Lamers vreest voor de werkgelegenheid in de branche en pleit voor een verbod op het downloaden van films.

Downloaden is in Nederland niet strafbaar, maar het verspreiden van dat materiaal wel. De meeste mensen die films en muziek downloaden, doen dat met programma's waarmee de bestanden ook verspreid worden.

Bron: ANP

Het is weer makkelijk wijzen vraag mijn altijd af of zo iemand nu werkelijk alles officieel thuis heeft liggen.

Zucht. Ik wordt hier altijd zo moe van. Niet alles komt door downloaden. De dure prijzen van bioscoopkaartjes, de korte tijd tussen de release in de bios en op dvd, de opkomst van DVD enz. enz. enz.

Volgens mij geloven die gasten ook nog dat de aarde plat is.

Ik zou zeggen haal die struisvogelkoppen eens uit het zand en kijk eens naar jezelf. Het is altijd makkelijker een zondebok te zoeken dan daadwerkelijk de problemen aan te pakken.

deweb
03-05-2006, 20:32
Naar mijn idee moeten beide partijen gaan nadenken.

De branche over dingen die de kosten compenseren en over de communicatie naar de wereld en vooral hun zondebokken toe.

De downloadders over een oude regel onder downloadders en nog zo wat zaken. Bijvoorbeeld over het idee dat je niet altijd alles maar kunt hebben in het leven.

En dan moeten ze eens met elkaar in gesprek gaan. Daarvoor moeten beiden slikken en een stap opzij zetten (of juist vooruit) en misschien kan er dan eindelijk wat vooruitgang worden geboekt want deze discussies kennen we nou wel. Een eindeloze herhaling van feiten waarbij niemand van zijn voetstuk wil afgaan en de schuld makkelijk op de andere partij afschuift.

Voor de rest zeg ik over dit laatste bericht: Vonden ze weer dat ze een paar weken te weinig publiciteit hadden gehad? Want elke keer als er een (nagenoeg zelfde) bericht komt ontstaat er een (nagenoeg zelfde) discussie.

Paul H.
03-05-2006, 20:53
Daarom had ik het bericht ook in deze thread gepost omdat zoals jezelf al aangaf toen ook een soortgelijk bericht naar buiten kwam. Snap niet dat Kassa hier niet een keer op in kan spelen.

deweb
03-05-2006, 20:57
Als ze met een goed onderzoek komen waarin ze compensatiecijfers erbij halen is het een idee, maar anders zou ook dat een zinloze discussie worden. En als ik lees hoe beide groepen discusseren tegen elkaar dan moet er minstens een leger ME-ers bij om de kemphanen uit elkaar te houden.

Nee, men moet eerst gaan nadenken, onderzoeken, beseffen en een tegemoet komen naar elkaars manieren van communiceren. Dan pas zal er een fatsoenlijke discussie mogelijk zijn tussen beiden.

deweb
30-05-2006, 20:00
Sorry voor de dubbelpost, maar volgens mij is dit het algehele "illegale films" topic.

Vandaag gehoord dat mijn videotheek dicht gaat omdat veel mensen de films al gezien hebben. Het geduld in de mensen is op.

En verklaar ik bij deze en onder ede dat ik me faliekant tegen het downloadden van films keer. Ik heb het gedaan, maar er altijd later voor betaalt. Het wordt tijd dat beide kampen gaan nadenken:

De consument over de betekenis van "geduld";
De maatschappijen over het begrip "ongeduld";

Dank u voor uw aandacht!

Redbulletje
30-05-2006, 20:17
Sommige films zie ik graag op groot scherm, zoals LOTR bijv. of films waarin de landschappen wijds gefilmd worden zodat ze groot beter tot hun recht komen. Maar veel films zijn gewoon tv-kwaliteit en dan ga ik er niet voor naar de bios. Heeft niets met mijn dvd-koopgedrag te maken.

Werner
30-05-2006, 22:02
Ik begin toch echt wel te verstaan waarom het bioscoopbezoek daalt. Vorige week ging ik naar X-Men 3, zitten er zo'n ouders met een etterend joenk, zo'n ADHD-erke dat het per sé nodig vindt om voor en tijdens het begin van de film te krijsen als een varken dat gekeeld wordt, én de cinemazaal vakkundig af te breken. En wat doen de ouders ertegen? Niks!

El-Jorge
31-05-2006, 07:21
Ik ga regelmatig nog naar de bios, en huur ook regelmatig films (naast kopen van). Een maat van mij download veel, en ik leen ook regelmatig wta van hem! Niet juist, maar wel relax.

Dalend bios bezoek ligt ook echt aan bioscopen! De laatste tijd zijn er veel acties om kaarten goedkoper te maken, dat zouden ze structureel moeten doen, daarnaast is iets eten en drinken in de bios ook niet echt goedkoop.
Helaas zijn er dan ook nog eens bioscopen waar de kwaliteit gewoon niet goed is. Ik heb thuis wel een aardige set staan, en daar kan ik meer genieten dan in een bios. Het voordeel van de bios vind ik het grote scherm, wat een genot, maar het geluid is vaak behoorlijk triest (ok, antwerpen was echt super, dat soort biossen moeten er meer komen in de benelux).
Daarnaast vind ik de stoelen in veel biossen ook gewoon ruk, ik snap nog steeds niet dat mensen dat in hun thuisbios willen, een lekkere hangbank is toch veel relaxter!

Redbulletje
31-05-2006, 07:41
ik ga alleen maar naar de metropolis in antwerpen, die hebben tenminste ruime comfortabele stoelen en goed geluid

iets te snacken is er idd duur, maar het kaartje zelf vind ik wel meevallen

deweb
31-05-2006, 08:13
Het hangt er maar net vanaf wat je wilt. De ene wil geluid, de ander comfort en de ander alleen beenruimte (zoals ik). Daarom wordt er ook al een vergelijkingssite gewerkte, maar door dat te zeggen maak ik sluikreclame dus daar zal ik me verder niet over uitweidden ;).

Ik denk dat in deze hele kwestie de mens de schuldige is. We klagen allemaal steen en been over:

-Krassen op DVD's (bij de videotheek die nu stopt heb ik daar nooit last mee gehad, bedankt downloadders).
-De kinderen van een ander
-De popcorn van een ander
-De vuiligheid van een ander
-De darmen van een ander
-Het gelach van een ander

Maar zelf doen we er niets aan. Terwijl de persoon met de popcorn zich misschien wel ergert aan de man met de lach of de kinderen..en vice versa. We zoeken dan maar alternatieven om onze ergernissen te voorkomen, terwijl we ook zelfreflectie kunnen toepassen.
Zelf heb ik er de laatste tijd ook last van, maar probeer mij er zo min mogelijk aan te ergeren. Voor mij is een bioscoopje nog altijd een uitje dus denk ik wel "peep" maar probeer ik te genieten en dat lukt heel aardig.

Persoonlijk let ik niet zo op kwaliteit van beeld of geluid. Dat is inderdaad niet briljant te noemen, maar die filmspetters, die draden..die maken voor mij de bioscoop. Ik ben nooit anders gewent en ik zou het zonde vinden als het ooit verdwijnt..het is een deel van de sfeer: Dat je gewoon kunt zien dat je naar iets kijkt wat word geprojecteerd.
Maar daarin verschillen de smaken natuurlijk :).

Een dvd'tje lenen van een ander begrijp ik op zich wel. Ik doe het ook. Ergo, ik zou het jammer vinden als alleen ik gebruik zou maken van mijn collectie. Maar gloednieuwe films die nog niet draaien weiger ik. Dan denk ik "dan maar geduld hebben totdat de dvd uitkomt". Jammer dat dat laatste de laatste tijd zo lijkt te ontbreken.

Misskiss
31-05-2006, 11:22
Voorheen ging ik wekelijks naar de bioscoop.
Had lekker "veel" vrije tijd doordat ik nog op school zat.

Nu ga ik nooit meer eigenlijk.
Ik werk en heb me eigen huis die de nodige tijd van me vraagt.

Al met al ik heb er gewoon geen tijd meer voor.

Dat is bij mij de hoofdzaak om niet tot weinig meer te gaan.

Daarbij komt dat het wel behoorlijk duur is tegenwoordig, maar zoals sommige hier al zeggen, heb ik zoiets van tis een leuk avondje weg. Als je naar de kroeg gaat ben je het ook kwijt.

Sneaker
31-05-2006, 11:46
-De darmen van een ander
Wat gebeurt er bij jouw in de bioscoop :shock: .

Jeroen D
31-05-2006, 12:11
-De darmen van een ander
Wat gebeurt er bij jouw in de bioscoop :shock: .

Ze gooien met darmen daar...........lekker :D

MrPink
31-05-2006, 12:31
Ik denk ook dat het aan de prijzen ligt (voor die 8 euro kan ik ook een half jaartje later de dvd in mijn bezit hebben), gevolgd door de betere kwaliteit van thuisbioscopen tegenwoordig. Pas daarna zou ik het wijten aan het downloadgedrag van sommigen.
Ikzelf ben nooit echt vaak naar de bioscoop gegaan omdat die niet echt in de buurt zit, maar daardoor zijn de films waar ik wel naartoe ben geweest alleen nog specialer.

Werner
31-05-2006, 12:40
Ik denk dat in deze hele kwestie de mens de schuldige is. We klagen allemaal steen en been over:

-Krassen op DVD's (bij de videotheek die nu stopt heb ik daar nooit last mee gehad, bedankt downloadders).
-De kinderen van een ander
-De popcorn van een ander
-De vuiligheid van een ander
-De darmen van een ander
-Het gelach van een ander

Maar zelf doen we er niets aan.

Ik bekras geen dvd's.
Ik heb geen kinderen.
Ik eet niet tijdens een bioscoopbezoek (en ik kijk geen films aan tafel).
Als ik al iets van afval heb (een gebruikt cinemakaartje bijv.) neem ik het mee en deponeer ik het in de vuilnisbak.
Ik heb er niets tegen dat er in de bioscoop gelachen wordt... tenzij het zo'n bende asociale drugsverslaafden zijn die per sé de boer willen uithangen door te beginnen lachen als een varken met krampen op het minst geschikte ogenblik van de film.

En wat ik met mijn darmen doe is mijn zaak, maar anderen hebben daar gegearandeerd geen last van...

deweb
31-05-2006, 13:01
Ik bedoel met "de darmen" bioscoopbezoek.
Ik ben eens na het eten naar de bioscoop geweest en ik moest ineens nodig naar de wc. Vol schaamte ben ik toen bijna door de zaal gekropen om bij de wc te komen.
Bij King Kong maakte ik mee dat een groep jongeren meer zat te sms-en en naar de wc te gaan dan zich op de film te concentreren.

Wouter van Dis
31-05-2006, 14:52
Ik weet het niet zeker, maar is het bioscoopbezoek dit jaar weer een beetje aan het terugkomen? Met name door films als De Da vinci Code en X3 merk ik dat mensen nu meer naar de bioscoop gaan. En de firma's vinden het ook best -> Bij ons in Delft is laatst weer een nieuwe bioscoop geopend! De 3e! :roll: Zijn er ergens cijfers te vinden die dat bevestigen?

FrankGuthrie
31-05-2006, 15:05
-De darmen van een ander
Wat gebeurt er bij jouw in de bioscoop :shock: .

Waarschijnlijk veel mensen met een wat winderige tik.

John Sital
31-05-2006, 16:36
hm:denk dat het toch voornamelijk aan de prijzen ligt.
het downloaden speelt een kleine rol denk ik.
Naar de bios is gaan is toch een avondje uit lijkt mij.
Maar als je kijkt naar de toegangsprijzen :shock:
ik heb dan wel een pathe unlimited pas dus dat scheelt, en ga meestal 1x in de week en kijk dan 2 of 3 films achter elkaar.
Was naar davinci geweest met mijn pa in den bosch, waar geen pathe is, en daar vroeg de cassiere doodleuk of ik even 19 euro wilde afrekenen! voor 2 kaartjes :shock: toen nog een pak popcorn, kleinste was eur 3,50 en een fles drinken en toen was ik al in totaal 26 euro kwijt :shock:
Ik zal wel naar de bios blijven gaan, want die pas is ideaal, maar ik kan mij wel voorstellen dat de mensen die die pas niet hebben toch wel 2x nadenken of ze naar de bios gaan.

rob tiebie
31-05-2006, 17:04
John, zelf denk ik inderdaad dat downloaden ook een kleine rol speelt, ik zie een avondje bios ook als een avondje uit, maar ik neem de 8 a 9 euro pp voor lief hoor, vergelijk het eens met een avondje kroeg, dan ben je toch veel meer kwijt? En ik vind een avondje bios soms nog wel gezelliger.

John Sital
31-05-2006, 17:07
John, zelf denk ik inderdaad dat downloaden ook een kleine rol speelt, ik zie een avondje bios ook als een avondje uit, maar ik neem de 8 a 9 euro pp voor lief hoor, vergelijk het eens met een avondje kroeg, dan ben je toch veel meer kwijt? En ik vind een avondje bios soms nog wel gezelliger.

aha, zo kan je het ook bekijken idd, maar ik heb al sinds augustus vorig jaar die pas dus ik vind het wel prima zo :wink:

Jeroen D
31-05-2006, 17:46
Ik ken genoeg mensen die eerder heel vaak naar de bioscoop gingen en veel films huurden maar nu alleen maar downloaden. Ze maken er ook een sport van ; heb jij die film al ? De 1 wil nog eerder zijn dan de andere.
Kwalijke zaak vind ik maar ook wel begrijpelijk als ik heel eerlijk ben.
Mijn financiele situatie laat toe dat ik toch redelijk veel dvd's kan kopen maar er zijn ook mensen die het stukken minder hebben.

Redbulletje
31-05-2006, 18:20
muziek koop ik niet, maar download ik alleen maar, vooral omdat er vaak maar 1 of 2 nummers op een cd staan die ik de moeite waard vind

met film is dat anders, een film is helemaal de moeite waard of helemaal niet, die download ik dan ook niet, maar koop de dvd zodra ze betaalbaar zijn (een film die ik zo de moeite waard vind dat ik 'm in de bios ga zien, wil ik ook nog meestal op dvd hebben)

en series op dvd wissel ik ook uit met vrienden, die lenen we van elkaar zodat er maar één de hoge aanschafprijs hoeft te betalen, maar we er toch met meerdere mensen plezier van hebben

deweb
31-05-2006, 20:50
Ik ken genoeg mensen die eerder heel vaak naar de bioscoop gingen en veel films huurden maar nu alleen maar downloaden. Ze maken er ook een sport van ; heb jij die film al ? De 1 wil nog eerder zijn dan de andere.
Kwalijke zaak vind ik maar ook wel begrijpelijk als ik heel eerlijk ben.
Mijn financiele situatie laat toe dat ik toch redelijk veel dvd's kan kopen maar er zijn ook mensen die het stukken minder hebben.

Ja, als ik hoor wat mensen allemaal hebben staan dan denk ik "en kom je daar aan toe". Financieele situaties vind ik eigenlijk geen excuus, dan laat je maar iets. Je kunt nu eenmaal niet alles hebben.

@Wouter van Dis: Om die 3e bioscoop is heel veel te doen. Er zouden zelfs voor die ene andere gaan sluiten, maar hoe waar of onwaar dat is..ik weet het niet. Het schijnt trouwens wel een hele goede bioscoop te zijn.

@John Sital: Daarom probeer ik het altijd zo betaalbaar mogelijk te houden. Ik ga soms zelfs tijden alleen tijdens het happy-hour, omdat ik dan inc. een kleine cola en popcorn minder kwijt ben dan normaal aan 1 kaartje. En zelfs dan is een bioscoopje voor mij een uitje. Een uitje waar ik dan zo intens mogelijk van probeer te genieten. Maar vaker dan 1 keer per maand naar de bioscoop gebeurd eigenlijk niet. Hetzij door kosten, hetzij door tijd, het zij door uitstel.

@Redbulletje: Zo doe ik het ook. Ik wissel uit en huur. Dat scheelt geld. Maar zo is het niet anders gegaan. Dan deed ik met video's, cd's en computerspellen ook. En ik doe het ook met boeken. En volgens mij is dat heel normaal.

Werner
31-05-2006, 23:06
Laten we vanaf nu iedereen die een bioscoop in wil gaan een algemeen filmkennis-examen afnemen! Niet te moeilijk, juist moeilijk genoeg om bepaalde individuen te weren. Zijn we van al die vervelende storende elementen af.


... oh wat ben ik toch geniaal :mrgreen:

Blackthorne
01-06-2006, 09:36
Waar mijn broek van afzakt, is dat er op dit forum (vol filmliefhebbers, zou je denken), mensen zitten die popcorn eten in de bioscoop. Wat mij betreft is dat zo ongeveer de grootste ellende in de bioscoop: een of andere *=^éù*¨§£* met een krakende emmer popcorn naast me, die me er een uur lang elke 30 seconden aan doet denken dat ik in de bioscoop zit en niet in Mordor, de Bronx, Narnia, Skull Island of waar dan ook. Gruwelijk hatelijk gedrag!

Guuzz83
01-06-2006, 09:44
Ben gisteren avond naar The Shaggy Dog geweest, dit is nog wel een Disney film, locatie was de Utopolis in Almere, Zaal 4. Het is een zaal voor 240 mensen, en we hebben met 8 man naar de film gekeken.

Toch wel heel belabberd.

Redbulletje
01-06-2006, 10:04
'k Ga graag naar de film van 17 uur. Dan is het lekker rustig, zelfs bij films die net in premiere zijn en het is goed te combineren met na afloop nog een terrasje gaan pakken in de stad. De metropolis in Antwerpen is zodanig geluidsdempend dat je geen last hebt van knagende medebiosbezoekers. Zelf mag ik ook graag een bakje nacho's met warme kaassaus snacken tijdens een filmpje. :D

deweb
01-06-2006, 11:32
Ik heb laatst zelfs met een volle zaal mensen gewacht totdat een uitgelopen voorstelling was afgelopen...er zaten 2 mensen in. En ik heb zelfs eens met 4 man in een zaal gezeten. De operator kwam zelfs nog door de zaal hollen om de film aan te zetten :D.

@Blackthorne: De een houd ervan, de ander niet. Je kunt natuurlijk niet álles hebben in de bioscoop vol mensen :wink: . Maar ik begrijp je punt, het is maar net hoe je jezelf kunt afsluiten voor andere geluiden en de film in kan worden getrokken.

@Werner Peeters: Je bent de briljanste geest die ik ooit heb gezien op een forum. Ik denk alleen dat de branche je met zo'n idee wel kan vermoorden (a).

Over de branche gesproken, ik las laatst in een branche-blaadje (dat in de bioscoop lag) dat ze bijna de apocalyps voorspellen voor de branche. Er gaan in ieder geval grote dingen veranderen..en eigenlijk zou ik het niet zo vreemd vinden als dat niet zo was. De wereld verandert, dus bioscopen ook.

Paul H.
01-06-2006, 16:30
Ach ja ik heb weer een ander probleem, tijd vinden om naar de bioscoop te gaan en als ik wil gaan is het uitverkocht..... damn! Dat krijg je als je niet zo'n grote bioscopen in de buurt hebt.

pretorian22
01-06-2006, 16:42
waar ik me de laatste tijd aan stoer bij Pathe de kuip en schouwburgplein is dat je ontzettend lange rijen hebt en vaak dan geeneens alle kassa's open zijn. verder zijn de parkeervoorzieningen altijd overvol en dus gewoon te weinig.

de kaartjes zijn duur maar met pathe unlimited is dat goed te doen. alleen het eten en drinken is niet normaal meer hoor. je bent zo 5 tot 10 euro kwijt voor een beetje popcorn en cola das toch niet normaal man.

films downloaden of gekopieerde films lenen doe ik nooit

1. ik heb liever het origineel
2. de kwaliteit vind ik bovendien ook nog superslecht zodat het de hele film verziekt

Lagomorph
01-06-2006, 17:06
Als er te weinig mensen naar de bioscoop komen moet dat maar eens betekenen dat ze er FATSOENLIJKE films gaan draaien!

Brakhage
01-06-2006, 17:11
De kastelen van de grootheren moeten nu wel eens flink aangeveegd worden. Het is schandelijk om te zien hoe bomen en bossen gekapt worden om nieuwe struiken te planten! Bush is best een toffe peer eigenlijk, alleen jammer van die wrat op zijn enkel.

John Sital
01-06-2006, 17:14
De kastelen van de grootheren moeten nu wel eens flink aangeveegd worden. Het is schandelijk om te zien hoe bomen en bossen gekapt worden om nieuwe struiken te planten! Bush is best een toffe peer eigenlijk, alleen jammer van die wrat op zijn enkel.



?????????????????????????????????????????????????? ??????

Brakhage
01-06-2006, 17:18
De kastelen van de grootheren moeten nu wel eens flink aangeveegd worden. Het is schandelijk om te zien hoe bomen en bossen gekapt worden om nieuwe struiken te planten! Bush is best een toffe peer eigenlijk, alleen jammer van die wrat op zijn enkel.



?????????????????????????????????????????????????? ??????
Nou ja, ik vond de volslagen idioterie van de post boven me zo onbegrijpelijk, dat ik dacht: dat kan ik ook :wink:

Wouter van Dis
01-06-2006, 18:30
Het spijt me als ik een beetje onnozel overkom, maar hoe werkt een Pathé Unlimited Pas, en hoe duur is hij? Ik heb zelf geen Pathé in de buurt, maar toch handig om te weten..

Nielsje
01-06-2006, 18:33
Ook in Dordrecht verdwijnt er een bioscoop wegens dalend bezoek. We houden dan alleen een filmhuiszaaltje over, wat wel toffe films draait maar niet echt heel vaak.
Etcultera schreef er een artikel over ophttp://www.etcultera.nl/artikel/2362

Webby
01-06-2006, 18:41
Het spijt me als ik een beetje onnozel overkom, maar hoe werkt een Pathé Unlimited Pas, en hoe duur is hij? Ik heb zelf geen Pathé in de buurt, maar toch handig om te weten..

17,50 p/maand. Hele week door, geen IMAX voorstellingen...

deweb
01-06-2006, 18:50
Als er te weinig mensen naar de bioscoop komen moet dat maar eens betekenen dat ze er FATSOENLIJKE films gaan draaien!

Wat de een fatsoenlijk vind, vind de ander een ramp. Daarom heb je zowel bioscopen als filmhuizen.

@Nielsje: Dat is MEDE de oorzaak, maar net als bij mijn videotheek zeker niet alleen de oorzaak. Het kan ook zijn dat ze verkeert hebben ingekocht of hun films verkeert hebben geprogrammeerd.

Sand
02-06-2006, 15:18
Tja , prijzig is de bios wel ( vind ik ) ,
maar het "leeft" wel veel meer .
Thuis voor de buis zit ik iedere dag al , wel leuk hoor , maar naar de bios is ook een leuk avondje uit !
En daar kan je schoonmoeder je niet tijdens de film storen met een telefoontje ! ha ha

Chris Taylor
08-06-2006, 18:57
De titel van deze topic kan weer worden veranderd, want voor t eerst in tijden is t bioscoopbezoek weer gestegen. En wel met 7%, komt door toppers als Da Vinci Code, MI3 e.d.

Mark van Voorthuizen
08-06-2006, 19:20
De titel van deze topic kan weer worden veranderd, want voor t eerst in tijden is t bioscoopbezoek weer gestegen. En wel met 7%, komt door toppers als Da Vinci Code, MI3 e.d.
Zal straks wel weer dalen wegens het voetbal :wink:

RJ75
09-06-2006, 10:30
Het gebrek aan kaskrakers en de hoge prijzen (voor versnaperingen) zijn wat mij betreft de enige reden voor het dalend bioscoopbezoek. Typisch om direct e.e.a. te wijten aan het downloaden. Juist de kaskrakers zouden dan toch veel gedownload worden ?

Oakey
09-06-2006, 19:55
De titel van deze topic kan weer worden veranderd, want voor t eerst in tijden is t bioscoopbezoek weer gestegen. En wel met 7%, komt door toppers als Da Vinci Code, MI3 e.d.
Zal straks wel weer dalen wegens het voetbal :wink:

Dan ga ik dus juist wel naar de bioscoop :D

Rob Eric Blank
09-06-2006, 20:35
De titel van deze topic kan weer worden veranderd, want voor t eerst in tijden is t bioscoopbezoek weer gestegen. En wel met 7%, komt door toppers als Da Vinci Code, MI3 e.d.
Zal straks wel weer dalen wegens het voetbal :wink:Nee want er zijn nog meer krakers. James Bond.
Het is gewoon nogal wisselend door het aanbod. Ook gaan er meer mensen nu naar filmhuizen en bioscoopgelegenheden die een uitgaans sfeer scheppen (dus geen Pathe, want dat is film kijken en oprotten).

CasterTroy
09-06-2006, 22:42
Met mijn recente ervaringen in de bioscoop overweeg ik steeds vaker te wachten tot de film uit is op DVD. Ten eerste is het erg duur ( tegen de kosten van zo'n bioscoopje heb je toch al een aardige aanzet voor een DVD). Ten tweede ervaar ik (in Pathe Arena) steeds vaker dat er vervelende lui in de zaal zitten die niet bepaald voor de film zijn gekomen, maar om lol te trappen en herrie te maken.

Yu
09-01-2007, 21:50
Het dalende bioscoopbezoek komt zeker door de hoge prijzen, maar ook door wat voor films er draaien. Want ik weet bijna wel zeker dat het bezoekersaantal dit jaar zal stijgen, aangezien films gaan draaien zoals:
Ice Age 2, Mission impossible 3, The Da vinci Code, X-men 3, Pirates of the carribean 2, superman returns, saw 3 (veel vervolgfilms :roll: )
En jawel, het bezoekersaantal is gestegen!




Bioscoopbezoek zit weer in de lift
AMSTERDAM - De Nederlandse bioscopen hebben het in 2006 beter gedaan dan het jaar daarvoor. Een bezoekersaantal van 22.518.227 zorgde voor een stijging van 9,03 procent ten opzichte van 2005. Dit maakten de Nederlandse Vereniging van Bioscoopexploitanten (NVB) en de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs (NVF) dinsdag bekend.

De hogere bezoekcijfers zijn veroorzaakt door een aantal populaire Amerikaanse films en het succes van Zwartboek van Paul Verhoeven. Ook de regenval in augustus, normaliter een warme maand met als gevolg minder bioscoopbezoek, had een positief effect. Pirates Of The Caribbean: Dead Man's Chest trok het afgelopen jaar de meeste bezoekers, namelijk meer dan anderhalf miljoen. De bestbezochte Nederlandse film was Zwartboek met bijna een miljoen bezoekers.

De Nederlandse films deden het vorig jaar goed in vergelijking met de Amerikaanse producties, maar wel minder dan in het jaar daarvoor. Het totale aantal bezoekers was 2.454.670, een daling van 9,63 procent ten opzichte van 2005.

De branche heeft hoge verwachtingen voor het nieuwe filmjaar. Vooral speelfilms als Dreamgirls, 300, Spider-Man 3, Ocean's Thirteen, Pirates Of The Caribbean: At Worlds End, Shrek The Third, Ratatouille, Harry Potter And The Order Of The Phoenix moeten de bioscopen vol krijgen.

Wat Nederlandse producties betreft, is de hoop gevestigd op Zoop In Zuid-Amerika, Kapitein Rob En Het Geheim Van Professor Lupardi, Waar Is Het Paard Van Sinterklaas? en De Scheepsjongens Van Bontekoe.

De modernisering van de Nederlandse bioscopen en filmtheaters kreeg in 2006, na de magere jaren 2004 en 2005, een nieuwe impuls. Dit jaar komen er nieuwe complexen in Amsterdam, Den Haag en Roermond.

Bron: Telegraaf

Sneaker
09-01-2007, 21:53
Komt natuurlijk ook omdat ze het downloaden hebben tegengegaan :roll:.

mercapto
09-01-2007, 22:00
Tegengegaan ? Hmm, de kwaliteit is beter geworden, downloads evenaren DVDs en de beschikbaarheid is maanden voor de DVD release, vaak gelijk met de bioscoop release in Nederland. De mensen zijn misschien even de juiste kanalen kwijt, maar er is nog genoeg te krijgen, of zelfs nog meer dan ooit.

Sneaker
09-01-2007, 22:26
Precies, maar als het daalt, komt dat weer doordat er veel gedownload wordt.

A3aan
10-01-2007, 08:35
Precies, maar als het daalt, komt dat weer doordat er veel gedownload wordt.Als bioscoopbezoek/cd-verkoop/dvd-verkoop stijgt ligt het aan het goede aanbod en weet ik veel.
Als het daalt ligt de oorzaak altijd bij het downloaden/kopiëren.

[spoiler:05d17d6507]althans volgens Brein, Microsoft and the like[/spoiler:05d17d6507]

:shock: Yeah, right :roll:

Albert Kostwinder
10-01-2007, 09:39
Als je het mij vraagt is het wel duidelijk dat er een markt is voor bioscoopbezoekers, downloaders en dvd kopers. Omdat mensen nogal veranderlijk zijn is het vrij logisch dat er schommelingen zitten in alle drie genoemde groepen... :wink:

Joris Springer
13-01-2007, 01:43
Het is gewoon moeilijk voor de distribiteurs om toe te geven dat de films niet altijd even denderend zijn, piraterij is er namelijk al sinds er videobanden zijn, het is alleen makkelijker geworden maar veel mensen wachten toch keurig op de film in de bios en daarna tot hij op dvd komt, het ligt gewoon aan de kwaliteit.
Daarentegen is het vorig jaar met 9% gestegen (de bezoekersaantallen) en ik denk dat het dit jaar met nog veel meer zal gaan stijgen.

Bas Reuver
13-01-2007, 01:45
Dat soort cijfers zeggen ook niet alles. Het ene jaar komen er 10 toppers uit en het volgende jaar hooguit 3. Dat zie je dan gelijk weer terug in die bezoekersaantallen.

Joris Springer
13-01-2007, 01:52
Dat soort cijfers zeggen ook niet alles. Het ene jaar komen er 10 toppers uit en het volgende jaar hooguit 3. Dat zie je dan gelijk weer terug in die bezoekersaantallen.
Precies, het hangt gewoon van de titels af en dan hoe ze gepromoot worden is dan vaak bijzaak maar toch zeer belangrijk en heeft ook nog eens invloed.
Voorbeeld: Step-Up was een hit maar viel samen met een gigantische promotie actie op de Breezer kanalen (MTV-TMF) en met de Albert Heijn 2 voor 1 actie oftewel zonder die actie en met minder promotie had die film misschien maar 10% van die bezoekersaantallen getrokken want het is een kopie te noemen van Save The Last Dance want in veel aspecten zijn deze films gelijk.

1101
13-01-2007, 06:51
Ik ga alleen nog maar voor kleine films, festivals en sneak previews de bioscoopzaal in. Ik erger me kapot aan mijn mede-publiek. Vervelend en wellicht geheel aan mijzelf te wijten, maar wel een reden om lekker thuis mijn eigen films te kijken. Ik download amper, alleen series als House en Lost kijk ik van een DivX'je, en zelfs die leen ik bij een ander.

Geen Pathé meer voor mij. Bovendien zijn de versnaperingen inderdaad van een dusdanig exorbitant prijspeil dat ik me nog wel een keer bedenk voor ik een zakje M&M's koop. Of een halve liter cola bestaande uit 3/4 koud water.

Marcel Hagels
20-01-2007, 15:57
Aangezien ik in Venlo ( ruim 90.000 inw. ) woon en er alleen nog maar een filmhuiszaaltje te bekennen is, denk ik dat mijn woonkamer tot de betere bioscoopzalen van de stad gerekend mag worden. Verdraagzaamheid van de buren meegerekend. Er waren er 3 bioscopen, waaronder de oudste van Nederland, maar deze zijn allemaal op de fles. Ik denk vanwege de kwaliteit van de zalen en de bezoekers. Daar ging ik 2 a 3 keer per maand heen.

Vorige week voor het eerst maar meteen ook voor het laatst naar het filmhuis geweest. Entree was 6 euro. Flesje drinken 1,50. So far so good. Tijdens de film werd ik gestoord door een behoorlijk aanwezige hoeveelheid ruis die uit de boxen kwam. Tevens werd de film ook geprojecteerd op plaatsen waar het projectiescherm ophield aan boven en onderkant.

Nu maar hopen dat m'n kerstpakket, 4 kaartjes voor een Pathe theater, beter bevalt.

intexor
20-01-2007, 16:27
Precies, maar als het daalt, komt dat weer doordat er veel gedownload wordt.Als bioscoopbezoek/cd-verkoop/dvd-verkoop stijgt ligt het aan het goede aanbod en weet ik veel.
Als het daalt ligt de oorzaak altijd bij het downloaden/kopiëren.

[spoiler:ef904a95f0]althans volgens Brein, Microsoft and the like[/spoiler:ef904a95f0]

:shock: Yeah, right :roll:

Yep, zeer hypocriete houding, maarja als zij er opgelucht van raken door een beetje te schelden op downloaden dan doen ze maar :)

En het aanbod mag dan beter bevonden zijn door de gemiddelde bezoeker vorig jaar, ik vind het persoonlijk zeer irritant en onbegrijpelijk in de 21ste eeuw dat er soms tot een half jaar zit tussen de release van een film in de VS en hier bij ons. Is daar enige gegronde reden voor? Ik ben er alvast weer meer door gaan downloaden, sla de bios over en koop hetgeen me bevalt wel op DVD.

patrick_h
22-01-2007, 23:50
Wacht even, eerst zeg je :


Yep, zeer hypocriete houding, maarja als zij er opgelucht van raken door een beetje te schelden op downloaden dan doen ze maar :)

en dan:


Ik ben er alvast weer meer door gaan downloaden, sla de bios over en koop hetgeen me bevalt wel op DVD.

Ik begrijp hem. Tegenvallend filmbezoek heeft niks met downloaden te maken.

Brakhage
23-01-2007, 00:07
Wacht even, eerst zeg je :


Yep, zeer hypocriete houding, maarja als zij er opgelucht van raken door een beetje te schelden op downloaden dan doen ze maar :)

en dan:


Ik ben er alvast weer meer door gaan downloaden, sla de bios over en koop hetgeen me bevalt wel op DVD.

Ik begrijp hem. Tegenvallend filmbezoek heeft niks met downloaden te maken.
:D