PDA

Bekijk de volledige versie : Krasjes op dvd



MrCarrey
07-04-2006, 11:50
Ik heb op een dvd van mij wat krasjes gevonden. Kan dit invloed hebben op de film zelf ?

Ludo Keeris
07-04-2006, 12:02
Het KAN een invloed hebben op de film. Maar kleine krasjes hebben meestal geen invloed op het afspelen. Je kunt het maar op één manier checken en dat is de film afspelen en kijken hoe het loopt.
Let wel: een DVD (en ook CD) wordt van binnen naar buiten afgespeeld. Als de krasjes aan de buitenkant van de disc zitten, zou dit aan het einde van de film zichtbaar moeten zijn.

Kees Hoekerd
07-04-2006, 13:16
Ligt er ook aan hoe dik ze zijn. De date zit namelijk onder de illustratie.
De speler leest dus door het plastic heen. Daarom kunnen krasjes weggelijmd worden en hierdoor de dvd weer laten werken, omdat het simpelweg komt omdat ze niet door het plastic lezen.

Echte dikke krassen vallen gewoon op van een verre afstand.
Ik merk wel vaker krasjes, maar het heeft zelden effect gehad.

Stofjes zijn onvermijdelijk, niet meer druk om maken.
Vlekken kan je wegvegen, helaas kan dat schoonmaak spul ook krassen maken, maar je moet goed van binnen naar buiten vegen en geen aparte bewegingen maken. :wink:

Dennis Kuijper
07-04-2006, 13:32
Ik heb hier een ex-rental liggen van een film,als je die dvd ziet denk je die gaat problemen geven,echt zwaar bekrast,speelde moeiteloos af.
Het ligt er soms ook aan op wat voor speler je hem afspeelt.

RobinB
09-04-2006, 18:02
Is er ook een middel om de krassen weg tevegen en waarmee maken jullie de discs schoon?

Pieter V
09-04-2006, 18:12
Is er ook een middel om de krassen weg tevegen en waarmee maken jullie de discs schoon?
Er is wel een apparaat te koop, die de krasjes er weer af haalt. Bij de Media Markt is die wel te koop. 5 euro kost die. De exacte naam van dat ding weet ik niet meer. En de DVD-tjes maak ik altijd schoon, met een brillendoekje.

RobinB
09-04-2006, 18:58
5 euro is dan wel een goeie prijs. Werkt het apparaatje ook goed? Heb je zelf ook dit apparaatje?

Pieter V
10-04-2006, 18:23
5 euro is dan wel een goeie prijs. Werkt het apparaatje ook goed? Heb je zelf ook dit apparaatje?
Nee heb het zelf niet. Maar het is ook eens in zo'n Tell Sell reclame geweest. En nu ligt het al wat jaren in de winkel. Heb op het internet er wel goede verhalen over gehoord.

Colonel Mortimer
10-04-2006, 18:31
Een klein beetje koperpoets over de kras, opwrijven en de kras is weg en de dvd draait weer als vanouds.

RobinB
10-04-2006, 21:20
Thanks voor de replay. Ik ga eens speuren bij de Media Markt. Kleurt koper poets de disc niet??

Guuzz83
10-04-2006, 21:29
Ligt er ook aan hoe dik ze zijn. De date zit namelijk onder de illustratie.
De speler leest dus door het plastic heen. Daarom kunnen krasjes weggelijmd worden en hierdoor de dvd weer laten werken, omdat het simpelweg komt omdat ze niet door het plastic lezen.

Echte dikke krassen vallen gewoon op van een verre afstand.
Ik merk wel vaker krasjes, maar het heeft zelden effect gehad.

Stofjes zijn onvermijdelijk, niet meer druk om maken.
Vlekken kan je wegvegen, helaas kan dat schoonmaak spul ook krassen maken, maar je moet goed van binnen naar buiten vegen en geen aparte bewegingen maken. :wink:

Nope, het plastic is de data, de illustratie is er ter illustratie. Een brander/pers maakt kleine gaatjes in het plastic, dit zijn je eenen en nullen. Onder de illustratie zit een zilveren reflectie laag, deze zorgt voor de weerkaatsing van de last, als er dus een kras in zit maakt dat niet zo zeer uit of deze diep of ondiep is, echter wel of de kras scheef in het plastic loopt hierdoor is de weerkaatsing anders.

slindenau
11-04-2006, 17:47
Nee, een DVD/CD bestaat uit verschillende lagen. Inderdaad zoals je beschrijft; illustratie- data- en reflectielaag. Maar helemaal aan de onderkant zit ook een plastic beschermlaag, zodat de data niet direct met de buitenwereld in contact staat :). In die laag maken krassen meestal niet al te veel uit.

Zoek maar op google (images eventueel) naar 'dvd layers'

Kees Hoekerd
11-04-2006, 19:14
Nog een vraagje:

In het midden van de dvd, heb je onderaan nog een ander soort laagje, hier zitten vaak wel schoonheids foutjes. Zit dit op een manier verbonden met de data?
Vaak zie ik dit wat minder als een probleem.

Colonel Mortimer
11-04-2006, 19:21
Thanks voor de replay. Ik ga eens speuren bij de Media Markt. Kleurt koper poets de disc niet??

Nee, maar doe er vooral niet te veel op :!: