PDA

Bekijk de volledige versie : Te veel verschil tussen fronts en Rear speakers?



dvdfreakenzo
09-04-2006, 18:31
Ik heb nieuwe Fronts aangesloten op mijn Denon 2106 receiver de Boston vr3 en toen ook maar direkt auto setup uitgevoert,maar nu heb ik het gevoel dat ik niet meer hoor dat er geluiden uit de achterspeakers komen?dat was voor de nieuwe fronts wel duidelijk hoorbaar.Ik heb de rears ook al op +3 db gezet maar help niet.
De nieuwe fronts zijn wel een stuk hoger dan mijn oude een meter weet niet of dat er iets mee te maken heeft.
Bij de auto setup kan je nog kiezen tussen (voordat de test van start gaat)tussen 'Power Amp Assign en S.Back weet niet of dat iets uit maakt later in het geluid.
Of er is iets fout gegaan met de test of iets met de vertragingstijden.
Groeten William.

Dit is wat ik nu heb staan,
Denon - 2106
Fronts - Boston VR3
Center - Boston vrc
Sub - Boston PV500
Rear - Bose 301

Johan van den D.
09-04-2006, 19:16
Begin eens met het afstellen door middel van een dB meter.

dvdfreakenzo
09-04-2006, 19:21
Dat heb ik de vorige keer ook niet gedaan en toen was het wel goed?.

Johan van den D.
09-04-2006, 19:24
Dat heb ik de vorige keer ook niet gedaan en toen was het wel goed?.Ik begrijp wat je bedoel maar toch raad ik het je aan.
Het is iets wat je niet op het gehoor kan doen en dus is het zeker dat je ook bij de vorige opstelling winst had kunnen behalen door het gebruik van een dB meter.

Pieter Kleine
09-04-2006, 19:25
Heb je hetzelfde materiaal beluisterd als de vorige keer? Verder altijd met geluidsmeter ijken. Bij mijn 3805 en automatische inmeting moet ik dan altijd nog kleine correcties doorvoeren.

dvdfreakenzo
09-04-2006, 19:50
Ik heb b.v.b. de film 'War of the worlds' genomen op het moment dat het omweer begint hoorde ik duidelijk de achtergrond spaekers je hoord dan uit welke rechting het geluid komt,maar nu niet echt meer.
Mischien moet ik de test opnieuw uitvoeren ik heb ook als eens gehoord dat als je de test verschillende keren uitvoert het resultaat ook weer anders is?.
William.

Alexander D
09-04-2006, 20:25
Forget autosetup. Gewoon zelf de afstand meten en met een db-meter in de weer.

Olivier vd D.
09-04-2006, 21:13
Die autosetup van Denon werkt redelijk goed vind ik. Echter ik had ook het gevoel dat de rears harder moesten. Misschien moet ik ook maar eens met een dB-meter aan de slag. Wie weet waar ik relatief goedkoop zo'n ding kan krijgen?

Johan van den D.
09-04-2006, 21:16
Die autosetup van Denon werkt redelijk goed vind ik. Echter ik had ook het gevoel dat de rears harder moesten. Misschien moet ik ook maar eens met een dB-meter aan de slag. Wie weet waar ik relatief goedkoop zo'n ding kan krijgen?Conrad of bij Frank ITC.

Olivier vd D.
09-04-2006, 21:26
Een digitale nog te preferen boven een analoge?

Pieter Kleine
09-04-2006, 23:25
Analoog doet hetzelfde als digitaal en is goedkoper.

Johan van den D.
09-04-2006, 23:46
En dus is analoog prima maar als je meer wilt uitgeven dan strikt noodzakelijk..........

Ettepet
10-04-2006, 06:54
Ik heb nieuwe Fronts aangesloten op mijn Denon 2106 receiver....

Dit is wat ik nu heb staan,
Denon - 2106
Fronts - Boston VR3
Center - Boston vrc
Sub - Boston PV500
Rear - Bose 301

Het probleem lijkt me duidelijk te komen door de nieuwe fronts. De topic-titel is misleidend, vandaar al die suggesties voor een spl-meter. Niet-matchende speakers kunnen veel 'surround-gevoel' wegnemen. Met een spl-meter ga je denk ik weinig verbeteren aan een goede automatische afregeling. Wel kun je met testonen wat inzicht krijgen in het frequentiegedrag van je afzonderlijke speakers.

Alexander D
10-04-2006, 09:01
Die autosetup van Denon werkt redelijk goed vind ik. Echter ik had ook het gevoel dat de rears harder moesten. Misschien moet ik ook maar eens met een dB-meter aan de slag. Wie weet waar ik relatief goedkoop zo'n ding kan krijgen?

Als het redelijk goed werkt, werkt het dus niet...... Je stelt immers iets goed af of je stelt het niet af. :wink:

Heb autosetup gedaan met Marantz, Onkyo en Yamaha en bij alledrie waren er verschillen als je de autosetup in gelijke omstandigheden meerdere keren achter elkaar deed. Wat wel bijna altijd goed stond was de afstand. De overige instellingen doe ik ik handmatig met een dbmeter enz.

Olivier vd D.
10-04-2006, 09:38
Die autosetup van Denon werkt redelijk goed vind ik. Echter ik had ook het gevoel dat de rears harder moesten. Misschien moet ik ook maar eens met een dB-meter aan de slag. Wie weet waar ik relatief goedkoop zo'n ding kan krijgen?

Als het redelijk goed werkt, werkt het dus niet...... Je stelt immers iets goed af of je stelt het niet af. :wink:

Heb autosetup gedaan met Marantz, Onkyo en Yamaha en bij alledrie waren er verschillen als je de autosetup in gelijke omstandigheden meerdere keren achter elkaar deed. Wat wel bijna altijd goed stond was de afstand. De overige instellingen doe ik ik handmatig met een dbmeter enz.
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, dat het me nooit is opgevallen dat de autosetup geen nauwkeurige afstelling heeft afgeleverd. Maar goed, op je gehoor kan je dat misschien niet bepalen.

Ettepet
10-04-2006, 10:46
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, dat het me nooit is opgevallen dat de autosetup geen nauwkeurige afstelling heeft afgeleverd. Maar goed, op je gehoor kan je dat misschien niet bepalen.

Op gehoor kun je dit prima doen mits het gedrag van de speakers niet teveel verschilt. Het is heel moeilijk om speakers op gehoor af te stellen die flink anders klinken. ;)

bmateijsen
10-04-2006, 12:15
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, dat het me nooit is opgevallen dat de autosetup geen nauwkeurige afstelling heeft afgeleverd. Maar goed, op je gehoor kan je dat misschien niet bepalen.

Op gehoor kun je dit prima doen mits het gedrag van de speakers niet teveel verschilt. Het is heel moeilijk om speakers op gehoor af te stellen die flink anders klinken. ;)

Het is ook heel moeilijk om speakers af te stellen die hetzelfde zijn op 1 a 2 db nauwkeurig..

Rob Eric Blank
10-04-2006, 12:48
Opzich moet je het op gehoor kunnen afstellen. Het gaat erom of je set goed klinkt en niet of je dB meter bij elke speaker dezelfde waarde aangeeft.
Ik vind de dB meter wel een handig hulpmiddel, maar het gaat om je eigen gehoor. Vanwege akkoestiek in de ruimte heb ik nl. ook enige fase verschuiving van 1 speaker (vanwege veel absorberende spullen in de nabijheid van deze speaker). Houd je dB meter dan weer weinig rekening mee.

Ettepet
10-04-2006, 12:48
Ik bedoelde eigenlijk te zeggen, dat het me nooit is opgevallen dat de autosetup geen nauwkeurige afstelling heeft afgeleverd. Maar goed, op je gehoor kan je dat misschien niet bepalen.

Op gehoor kun je dit prima doen mits het gedrag van de speakers niet teveel verschilt. Het is heel moeilijk om speakers op gehoor af te stellen die flink anders klinken. ;)

Het is ook heel moeilijk om speakers af te stellen die hetzelfde zijn op 1 a 2 db nauwkeurig..

Hangt ervan af hoeveel de response van de speakers verschilt. Ik merk dat ik met allemaal gelijke speakers uitstekend in staat ben om de speakers onderling binnen 1/2 a 1dB nauwkeurig bij te stellen. Dat is dan na een automatische configuratie. Volgens mij kan iemand met een redelijk gehoor dat dan dus ook. ;)

Mark S
10-04-2006, 14:51
Bij de auto setup kan je nog kiezen tussen (voordat de test van start gaat)tussen 'Power Amp Assign en S.Back weet niet of dat iets uit maakt later in het geluid.
Het verschil is dat de eindtrappen van de surroundback kanalen ook ingezet kunnen worden om bijv. de fronts te bi-ampen, of als stereopaar in een multizone (een andere ruimte)

Mark S
10-04-2006, 14:52
Hangt ervan af hoeveel de response van de speakers verschilt. Ik merk dat ik met allemaal gelijke speakers uitstekend in staat ben om de speakers onderling binnen 1/2 a 1dB nauwkeurig bij te stellen. Dat is dan na een automatische configuratie. Volgens mij kan iemand met een redelijk gehoor dat dan dus ook. ;)
Laten we het er maar op houden dat je dan een verdomd goed paar oortjes hebt. Verreweg het merendeel der mensheid heeft grote moeite om sprongetjes van 1 a 2 dB waar te nemen.

Ettepet
10-04-2006, 15:38
Laten we het er maar op houden dat je dan een verdomd goed paar oortjes hebt. Verreweg het merendeel der mensheid heeft grote moeite om sprongetjes van 1 a 2 dB waar te nemen.

Ik heb niet eindeloos lang in discotheken rondgehangen als je dat bedoelt. lol... Als je callibratieruis op je speakers draait en dan van speaker naar speaker switched dan moet een blinde kip toch nog wel 1/2dB verschillen kunnen horen, toch? *krabt zich achter oren* ..misschien moet ik ze maar eens apart laten verzekeren (die oren)... :wink:

Peter Porrio
10-04-2006, 15:48
Als je callibratieruis op je speakers draait en dan van speaker naar speaker switched dan moet een blinde kip toch nog wel 1/2dB verschillen kunnen horen, toch?

Tja bij een blinde kip zijn de overige zintuigen weer extra goed ontwikkeld :wink: :D

Johan van den D.
10-04-2006, 17:47
Opzich moet je het op gehoor kunnen afstellen. Het gaat erom of je set goed klinkt en niet of je dB meter bij elke speaker dezelfde waarde aangeeft.Toch zul je zo het beste resultaat bereiken ondanks de problemen met acoustiek.
Die problemen los je immers niet correct op door simpelweg een bepaalde speaker wat dB,s harder te laten spelen, dit vraag om een andere oplossing.

dvdfreakenzo
10-04-2006, 19:23
Nou ik weet het nu ook niet meer????. kan het zijn dat het evenwicht tussen de fronts en rears weg is omdat de fronts niet het zelfde merk is al de rears de bose 301 hebben anders toch ook wel een groot capiciteit als ik het allemaal een beetje goed uitleg nu?.
De fronts (Boston VR3)zijn nu ook hoger(1meter) dan mijn oudere(74cm) mischien maakt dat ook iets uit.
Zoals ik begrepen heb zit je ook nog met vertragings tijden tussen verschillende speakers?.
Maar ik ga gewoon eerst de autosetup opnieuw doen en dan zonder subwoofer op NO dat heb ik voor het eerst ook gedaan toen had ik nog geen sub die heb ik er later zo tussen gezet zonder setup.

Iemand had het over het rendement??
rendement wat versta je daar precies onder???de Boston vr3(fronts) zijn 15watt tot 250 watt de Bose
301(rears) zijn 10watt tot 150watt.en het freq.berijk van de vr3 is;35hz/20000hz. 301;10hz/120hz kan dat een oorzaak zijn en kan ik dat dan afregelen op de versterker?.
Dat heeft er toch niets mee te maken????.
William.

Mark S
10-04-2006, 21:21
Vertragingstijden compenseren het verschil in looptijd tussen de verschillende afstanden van de luidsprekers tot de luisterplek, zodat alle geluidsgolven gelijktijdig op de luisterpositie aankomen. Het soort speakers heeft daar eigenlijks niks mee van doen.

Rendement is de geluidsdruk die een speaker kan weergeven bij een bepaalde belasting en afstand. Dit rendement wordt uitgedrukt in decibel.
bijv 93 dB 1W/m wil zeggen: bij een vermogen van 1 watt levert de luidspreker een geluidsruk/rendement van 93 dB, gemeten op 1 meter afstand.

Hoe hoger het rendement, hoe minder hard een versterker hoeft te werken.

Ik kan jouw probleem vooralsnog alleen verklaren als een verschil in klankkleur tussen de fronts en je andere speakers.

dvdfreakenzo
10-04-2006, 22:35
Ik kan jouw probleem vooralsnog alleen verklaren als een verschil in klankkleur tussen de fronts en je andere speakers.

Maar de geluiden 'hoe zal ik dat zeggen?'uit de rears en fronts zijn toch bij een 5.1 dolby digital komen toch niet tegelijk uit de fronts en rears?
als er effecten uit de rears komen op een bepaalt moment ,die komen dan niet uit de fronts op dat moment???? het zal wel niet altijd zo zijn!!.
Dus komen alle effecten op alle vier speakers(front en rears)op het zelfde moment dan hoor je geen verschil waar alles vandaan komt.
Maar komen alleen de effecten uit de rears en iets anders uit de fronts dan moet je toch goed kunnen horen waar iets vandaan komt?.
Volgens mij he!!!!..
Dus ik weet niet of de klankkleur er iets mee te maken heeft,kan best ik ben hier ook maar een leek in.
William.

G. Zandman
11-04-2006, 13:42
Ik kan jouw probleem vooralsnog alleen verklaren als een verschil in klankkleur tussen de fronts en je andere speakers.

Maar de geluiden 'hoe zal ik dat zeggen?'uit de rears en fronts zijn toch bij een 5.1 dolby digital komen toch niet tegelijk uit de fronts en rears?
als er effecten uit de rears komen op een bepaalt moment ,die komen dan niet uit de fronts op dat moment???? het zal wel niet altijd zo zijn!!.
Dus komen alle effecten op alle vier speakers(front en rears)op het zelfde moment dan hoor je geen verschil waar alles vandaan komt.
Maar komen alleen de effecten uit de rears en iets anders uit de fronts dan moet je toch goed kunnen horen waar iets vandaan komt?.
Volgens mij he!!!!..
Dus ik weet niet of de klankkleur er iets mee te maken heeft,kan best ik ben hier ook maar een leek in.
William.

De rears zijn niet alleen voor effecten. Ze zorgen ervoor dat je in een surroundbubble kunt terecht komen.

Wat dacht je van geluiden die over je heen gaan of zich boven je bevinden, daarom is het belangrijk om de zelfde speakers te hebben.

Rob Eric Blank
11-04-2006, 14:35
LOTR gebruikt bijvoorbeeld erg intensief de rears voor muziek, wat in mijn ogen erg sfeerverhogend is.

GameBelgium
11-04-2006, 15:03
Wow! Dan zal ik nog voor een hele uitdaging staan als ik mijn speakers installeer. De rears verschillen (nogal sterk) van de fronts en ook de center is van een ander merk... als dat maar goed komt. Ik zal jullie op de hoogte houden hoe alles klinkt.

Binnenkort zal ik trouwens de eerste foto's kunnen plaatsen. Het eerste onderdeel van mijn HT is er immers: de wachtbuizen waarin de speaker kabels moeten komen. :roll: Rap enkele foto's van nemen vanavond want de plakwerken zijn inmiddels ook gestart en dan wordt de chape gegoten... Nog een drietal maand, ik tel ongeduldig af!

Seth__Gekko
11-04-2006, 16:41
Inderdaad erg mooie muziek op de LOTR SEE...alleen jammer dat mijn satelietjes niet zo super zijn, maar ik ben tevree (voor nu)

Johan van den D.
11-04-2006, 17:07
De rears verschillen (nogal sterk) van de fronts en ook de center is van een ander merk... als dat maar goed komt.
Dit kan in principe niet goed komen.
Als je denk dat het in orde is en je tevreden bent zal je pas echt het verschil merken wanneer er wel een keer gelijke speakers gebruik worden.

dvdfreakenzo
11-04-2006, 19:05
Ok!! nou ben ik een leek op dit gebied he maar zoals ik het nu heb de front boston vr3 en de rears bose 301 daar zit dus verschil in klank in?,je moet nu alleen de afstelling even goed doen mischien dus op het gehoor.Maar als je nu alles van het zelfde merk hebt fronts en rears de fronts zijn meestal veel groter teminsten als je ook muziek op je set draait???dan de rears,dus rears en fronts zelfde merk de rears zijn dan kliener de kast ,dan is het verschil in klank toch iets anders ook omdat de kast van fronts en rears niet even groot zijn???.
Ja sorry hoor!!!! ik zeg nog eens ben maar een leek.
Zoals ik het voor de boston fronts staan had ,als voorbeeld de film War of the worlds en dan ook nog eens zonder SUB,als het omweer begint en daarna de tripods uit de grond komen kwamen er zo veel geluiden uit de bose301(rears) dat de floer er van trilde(beton)???dat moet toch nu ook kunnen???.
William.

Johan van den D.
11-04-2006, 19:13
Maar als je nu alles van het zelfde merk hebt fronts en rears de fronts zijn meestal veel groter teminsten als je ook muziek op je set draait???dan de rears,dus rears en fronts zelfde merk de rears zijn dan kliener de kast ,dan is het verschil in klank toch iets anders ook omdat de kast van fronts en rears niet even groot zijn???.
Inderdaad, ook dan zul je verschil hebben hetzij in veel mindere mate.

dvdfreakenzo
11-04-2006, 19:46
Nou ja ik ga gewoon het spul opnieuw instellen en dan maar weer luisteren hoe het gaat en klinkt?.
William.

A3aan
11-04-2006, 20:13
Bij de auto setup kan je nog kiezen tussen (voordat de test van start gaat)tussen 'Power Amp Assign en S.Back weet niet of dat iets uit maakt later in het geluid.
Het verschil is dat de eindtrappen van de surroundback kanalen ook ingezet kunnen worden om bijv. de fronts te bi-ampen, of als stereopaar in een multizone (een andere ruimte)
Beste topicstarter, ik heb je hier nog niet op horen reageren, maar zorg dus dat dat bij jou (VOOR de autosetup al) op S.back staat, kon wel eens de sleutel tot je oplossing zijn.

dvdfreakenzo
12-04-2006, 12:47
Ja op S.Back dat zou best kunnen hoor dat dat de oorzaak is? ik weet niet meer hoe het bij de eerste setup was eigelijk moet je alles opschrijven de standen hoe alles staat,mischien makkelijk voor de volgende keer.
De delay tijden worden zeker in afstanden afgebeeld toch, als je zelf alles wilt instellen buiten om de setup om er alles uit te halen wat er in zit,moet je alle afstanden op meten vanaf de zitplaats naar de luidsprekers toe?en sommige ook nog eens met een DBmeter om alles gelijk te krijgen.Maar ik zie na de setup ook dat de ene speaker hoger in DB staat dan de andere.
William.

A3aan
12-04-2006, 15:42
opschrijven is niet verkeerd.

Delay is feitelijk het omgekeerde van de afstand. Doet m.i. de automatische piloot vlekkeloos.

dB's zit net wat complexer. De automaat doet dat, maar niet iedereen is daar tevreden mee. Met een dB-meter kan het ook, maar alleen het volume, niet de delay.

dvdfreakenzo
12-04-2006, 19:41
Ok! ik ga dit vrijdag middag allemaal even opnieuw instellen(dan ben ik alleen?)Ik moet eerlijk bekennen dat de woonsituatie in de kamer niet goed is ingericht voor het HT gebeuren ik bedoel het staat niet helemaal juist ik heb al een tekening gemaakt met een hele andere indeling waar het wel beter uit zou komen!!! maar mijn Moeder moet dat dus ook maar willen he 'Een andere indeling van de spullen in de woonkamer?'.
Nou ja je kan het eerst eens voorzichtig uitleggen of zo neerzetten dat ze het toch wel goed vindt?.
Maar ik moet wel zeggen toen ik de oude fronts ng had het richting gevoel goed was hoor, maar nu met de nieuwe fronts even niet meer,zal wel weer goed komen.
Ik zal de tekening van zo het nu is en zoals ik het hebben wil hier later plaatsen?.

William.

Mr_Parker
12-04-2006, 20:52
...

Iemand had het over het rendement??
rendement wat versta je daar precies onder???de Boston vr3(fronts) zijn 15watt tot 250 watt de Bose
301(rears) zijn 10watt tot 150watt.en het freq.berijk van de vr3 is;35hz/20000hz. 301;10hz/120hz kan dat een oorzaak zijn en kan ik dat dan afregelen op de versterker?.
Dat heeft er toch niets mee te maken????.
William.

Het kan zijn dat het alleen mij opvalt maar...

10 tot 120 Hz is wel extreem weinig voor een speaker, men spreekt dan over een subwoofer!!!!

Ik begrijp wel dat het van 10 Hz tot 120 KHz moet zijn. Maar als het bereik van die speaker echt zoveel is zou je eerder kunnen overwegen om juist deze speaker als front te gebruiken, maar ik neem aan dat dit niet meer dan een spec is zoals we die van Bose gewent zijn, vooral hete lucht over wat kan, maar niet wat daadwerkelijk het geval is.

Een test met een frequentie sweep zou je wellicht een goed inzicht geven over wat deze speaker daadwerkelijk doet, en ook wat je nieuwe fronts doen.
(Zoals al eerder geoppperd doo anderen).

Alexander D
13-04-2006, 13:49
...

Iemand had het over het rendement??
rendement wat versta je daar precies onder???de Boston vr3(fronts) zijn 15watt tot 250 watt de Bose
301(rears) zijn 10watt tot 150watt.en het freq.berijk van de vr3 is;35hz/20000hz. 301;10hz/120hz kan dat een oorzaak zijn en kan ik dat dan afregelen op de versterker?.
Dat heeft er toch niets mee te maken????.
William.

Het kan zijn dat het alleen mij opvalt maar...

10 tot 120 Hz is wel extreem weinig voor een speaker, men spreekt dan over een subwoofer!!!!

Ik begrijp wel dat het van 10 Hz tot 120 KHz moet zijn.

Ook dit lijkt me vrij onwaarschijnlijk... :?

Het moet al een behoorlijke speaker zijn wil die vanaf 40hz goed weergeven om over dat bereik tot 120khz nog maar te zwijgen.

dvdfreakenzo
13-04-2006, 18:54
Ja nou het staat er eenmaal achter op op de Bose 301 waarschijnelijk klopt het niet dus!!!!!!.Ze zijn ook niet eens zo groot al zegt dat mischien ook niets hoor.Mijn sub van boston gaat van 38 hz tot 180 hz nou daar zit dan weinig vershil in met de 301 toch????.
William.

Olivier vd D.
13-04-2006, 20:40
Kan je die Bose speakers niet op korte termijn vervangen door Bostons. Dan heb je een homogenere set en ben je van alle problemen af. Ehhh, nee, ik sponsor je niet.

dvdfreakenzo
13-04-2006, 21:01
Ja mischien wel??? nee ik hoef geen sponsers hoor??.
Maar ik zal eerst proberen om het weer zo te krijgen zoals het was met de instellingen van de receiver het lijkt mij RAAR!!! dat het nu helemaal komt door de nieuwe Fronts.
De verkoper waar ik ze weg heb zegt dat dit niet het geval is???? dat het komt de een verkeerde afstelling nu!!.
Ja ze kunnen mij alles wel vertellen ik geloof het meestal wel want zo groot is mijn kennis hierover ook weer niet?.
Jullie horen nog wel!!.
William.

Olivier vd D.
13-04-2006, 21:21
ff gegoogled...

Specificaties


Min Frequency Response: 10 Hz
Max Frequency Response: 120 KHz

Gebruikerservaringen


My impression of the Frequency Response of these little Bose 301's is that they are pretty flat from 45 Hz out to 19 KHz sloping off to beyond audibility. There may be useful output at 40 Hz but not much lower than that.

Bass is good, I preformed some in room frequency response testing and found bass peaks at frequency of 40 and 60 HZ with a useable low frequency limit of 35hz(-6db). In room Frequency response, 5' from speaker proved a smooth response. 40-16khz within 3db.

Ik ben toch geneigd eerder de gebruikerservaringen te geloven. Wat ik overigens raar vind is dat ik op de Bose site zelf geen frequentiebereik van deze speakers heb kunnen vinden.

dvdfreakenzo
14-04-2006, 14:48
Nee ik heb ook even gekeken op Bose.com maar kan er ook niets over vinden.
Ik heb nu weer de autosetup uitgevoert en weet niet of het iets uitmaakt waarschijnelijk wel? iemand heeft hier al een antwoord over geven dat dit de oorzaak wel eens zou kunnen zijn!!!.Maar voordat die gaat testen de Denon 2106 kan je hem op via Power Amp Assign op S.Back of Bi Amp zetten ja wat maakt nu het verschil de test tonen komen dan ergens anders vandaan of zo?, maar ik heb hem nu op Bi Amp gehad, maar nu hoor ik toch meer uit wat van richting het geluid komt.
Maar maakt het verschil uit waar je hem op zet voor het testen S.Back of Bi Amp ???? ik kan ze natuurlijk allebij proberen om te horen wat het resultaat is natuurlijk.
William.

dvdfreakenzo
14-04-2006, 19:18
Ok nog even een UPDATE?.
Ik het dus nu met de autosetup Bi Amp gekozen!!!! bijna het zelfde effect ik hoor het meeste uit de fronts,ga ik morgen S.Back doen hier is mij al op gewezen door een van jullie.

Een vraag? Wat gebeurt er trouwens als je de afstanden in de setup van de Rears handmatig gaat veranderen (noemen ze dat niet Time Alignment) b.v.b. de afstanden verkleinen of vergroten?.
William.

A3aan
18-04-2006, 14:42
Ok nog even een UPDATE?.
Ik het dus nu met de autosetup Bi Amp gekozen!!!! bijna het zelfde effect ik hoor het meeste uit de fronts,ga ik morgen S.Back doen hier is mij al op gewezen door een van jullie.In jouw geval: don't bother met bi-amp, is bij jou niet van toepassing.


Een vraag? Wat gebeurt er trouwens als je de afstanden in de setup van de Rears handmatig gaat veranderen (noemen ze dat niet Time Alignment) b.v.b. de afstanden verkleinen of vergroten?.
William.
De afstanden zorgen ervoor dat het geluid uit de verst verwijderde boxen EERDER wordt verstuurt dan uit de dichterbij staande boxen, zodat het geluid op precies hetzelfde moment bij je oor komt. Deze vertraging (bij de dichtsbijstaande boxen) is haast niet vast te stellen, noch met het gehoor, noch met gebruikers-apparaten. Maar alleen als hij goed staat laat je gehoor zich 'misleiden' om de juiste 'diepte' in het geluid te horen. M.a.w. Als je 'n autosetup hebt: niet met de hand aan de vertraging/afstand prutsen.

Edgar Smit
18-04-2006, 15:13
Ik ben het voor de verandering niet helemaal met je eens A3aan.
zoals al eerder opgemerkt is een autosetup leuk als basis, maar heeft deze vaak nog wel een fine-tuning nodig. Overigens is dat uiteraard wel fahankelijk van hoe kritisch je zelf bent :wink:.


Ok nog even een UPDATE?.
Ik het dus nu met de autosetup Bi Amp gekozen!!!! bijna het zelfde effect ik hoor het meeste uit de fronts,ga ik morgen S.Back doen hier is mij al op gewezen door een van jullie.In jouw geval: don't bother met bi-amp, is bij jou niet van toepassing.


Een vraag? Wat gebeurt er trouwens als je de afstanden in de setup van de Rears handmatig gaat veranderen (noemen ze dat niet Time Alignment) b.v.b. de afstanden verkleinen of vergroten?.
William.
De afstanden zorgen ervoor dat het geluid uit de verst verwijderde boxen EERDER wordt verstuurt dan uit de dichterbij staande boxen, zodat het geluid op precies hetzelfde moment bij je oor komt. Deze vertraging (bij de dichtsbijstaande boxen) is haast niet vast te stellen, noch met het gehoor, noch met gebruikers-apparaten. Maar alleen als hij goed staat laat je gehoor zich 'misleiden' om de juiste 'diepte' in het geluid te horen. M.a.w. Als je 'n autosetup hebt: niet met de hand aan prutsen.

A3aan
18-04-2006, 15:19
Ik ben het voor de verandering niet helemaal met je eens A3aan.
zoals al eerder opgemerkt is een autosetup leuk als basis, maar heeft deze vaak nog wel een fine-tuning nodig. Overigens is dat uiteraard wel fahankelijk van hoe kritisch je zelf bent :wink:.


Een vraag? Wat gebeurt er trouwens als je de afstanden in de setup van de Rears handmatig gaat veranderen (noemen ze dat niet Time Alignment) b.v.b. de afstanden verkleinen of vergroten?.
William.
De afstanden zorgen ervoor dat het geluid uit de verst verwijderde boxen EERDER wordt verstuurt dan uit de dichterbij staande boxen, zodat het geluid op precies hetzelfde moment bij je oor komt. Deze vertraging (bij de dichtsbijstaande boxen) is haast niet vast te stellen, noch met het gehoor, noch met gebruikers-apparaten. Maar alleen als hij goed staat laat je gehoor zich 'misleiden' om de juiste 'diepte' in het geluid te horen. M.a.w. Als je 'n autosetup hebt: niet met de hand aan prutsen.Hmm.. Ik kan me fine-tuning van volume heel goed voorstellen, zowel op het gehoor (voor de fijnproevers) als met een dB-meter.

Fijn-afstelling van de vertraging (cq. afstand) kan m.i. ingesteld worden door te meten met een meetlint (o.i.d.) of via de auto-setup. M.i. is dát met het gehoor niet te doen en met een dB-meter evenmin.

Alexander D
18-04-2006, 15:25
Ik ben het voor de verandering niet helemaal met je eens A3aan.
zoals al eerder opgemerkt is een autosetup leuk als basis, maar heeft deze vaak nog wel een fine-tuning nodig. Overigens is dat uiteraard wel fahankelijk van hoe kritisch je zelf bent :wink:.


Ok nog even een UPDATE?.
Ik het dus nu met de autosetup Bi Amp gekozen!!!! bijna het zelfde effect ik hoor het meeste uit de fronts,ga ik morgen S.Back doen hier is mij al op gewezen door een van jullie.In jouw geval: don't bother met bi-amp, is bij jou niet van toepassing.


Een vraag? Wat gebeurt er trouwens als je de afstanden in de setup van de Rears handmatig gaat veranderen (noemen ze dat niet Time Alignment) b.v.b. de afstanden verkleinen of vergroten?.
William.
De afstanden zorgen ervoor dat het geluid uit de verst verwijderde boxen EERDER wordt verstuurt dan uit de dichterbij staande boxen, zodat het geluid op precies hetzelfde moment bij je oor komt. Deze vertraging (bij de dichtsbijstaande boxen) is haast niet vast te stellen, noch met het gehoor, noch met gebruikers-apparaten. Maar alleen als hij goed staat laat je gehoor zich 'misleiden' om de juiste 'diepte' in het geluid te horen. M.a.w. Als je 'n autosetup hebt: niet met de hand aan prutsen.

De autosetup is inderdaad goed als basis en dat alleen omdat vooral de afstanden goed worden ingesteld. De rest is crap.

Behalve bij de Pioneer VSA-AX10i. :wink:

En ook nog wel bij andere modellen want ik heb niet met allemaal ervaring.

dvdfreakenzo
23-04-2006, 19:09
Om hier even op terug te komen waar ik mee gestart ben met dit topic wegens nieuwe luidsprekers de Boston vr3 en de rears Bose 301' waar ging het ook al weer over Ja? ' ik hoorde dus nu niet meer goed de richting waar het geluid vandaan kwam vooral van de rears uit de bose speakers.
Nu heb ik dus de Rears al iets harder gezet staan nu op 5.5 DB is het nu ook verstandig om de fronts dan iets zachter te zetten mischien krijg ik dan weer het gevoel van waar het geluid vandaan komt?.
Iemand schreef dat het rendement van de fronts nu veel hoger ligt en dat het geluidan achteren nu eigelijk wordt weg gedrukt?.
De verkoper zegt dat het aan de instellingen ligt en ik zeg ik weet het niet meer!! hahah??.Mischien ook een manier om de Bose301 in te ruilen voor rears uit de boston serie 'de VR-MX ja je weet het pas als je het in de huiskamer hebt staan.
Dan zou je rears moeten hebben die goed bij de fronts passen dus.
Maar ik moet zeggen dat ik erg tevreden ben met de VR3 hoor daar zet goed geluid en helder geluids in ook het laag is mooi.
William.

Johan van den D.
23-04-2006, 19:27
Heb je nu het geheel al afgesteld door middel van een dB meter ?