PDA

Bekijk de volledige versie : Bioscoopbezoek eerste kwartaal 12% lager



Eric van Ballegoie
10-04-2006, 11:18
Bioscoopbezoek eerste kwartaal 12% lager



Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=2214)

Jaap Poot
10-04-2006, 11:36
Daar ben ik het helemaal mee, de laatste paar jaren is er een opmars van beamers, lcd en plasma schermen. Wat vooral een belangrijke reden is, is natuurlijk de dvdspeler met zijn hele goede kwaliteit. Normaal gesproken hebben bioscopen altijd de allereerste vertoning van elke film. Die voorsprong hebben ze gewoon. Een aantal keren gebeurt het dat een film reeds rouleert op internet. Vaak is dit dan een bedenkelijke cam versie,of de bioscoop in Nederland heeft een paar maanden tot zelfs een half jaar later de premiere pas t.o.v. het buitenland. Dit is dan te wijten aan wereldwijde slechte afspraken tussen bioscopen en filmproducenten. In deze tijd kunnen mensen met alle voorhande zijnde apparatuur en kennis heel snel een ondertiteling maken en ook is het voor de huidige generatie afspelers en televisies/lcd/beamers geen enkel probleem meer om naast PAL ook NTSC af te draaien. Kortom willen de bioscopen voldoende mensen blijven trekken dan zullen sneller filmreleases moeten worden uitgebracht en wereldwijd. Lekken bij filmproducenten etc, worden gedicht (welke verwende kijker kijkt nu nog naar een slechte cam versie) en inderdaad zal het product bioscoop meer aantrekkelijk geprijsd moeten worden en dan niet alleen het kaartje maar de hele entourage.
En mischien in deze wereld met alle huidige techniek zal de bioscoop binnenkort geen bestaansrecht meer hebben en zal iedereen t.z.t. thuis alle middelen hebben om films te draaien.

Marcel Hagels
10-04-2006, 11:48
Dat krijg je ervan als ze in Venlo alle bioscopen sluiten.

rkrijger
10-04-2006, 11:51
Eric, mijn compliment voor je statement aan het eind van dit bericht. Ik heb dvd.nl wel eens verweten dat ze te oppervlakkig en te positief tegenover "de film-industrie in het algemeen" zouden zijn. Echter, dit is een hele kritische noot die, mijns inziens, ook nog eens hout snijdt...

Top!!!

Frank
10-04-2006, 11:58
De kritiek die Eric geeft snijdt inderdaad hout. Er wordt steeds alleen maar van uitgegaan dat het kopiëren het grote probleem is. Het is ongetwijfeld een probleem, maar er speelt veel meer. Daar hoor je ze echter nooit over.

Richard B.
10-04-2006, 12:45
Afgelopen weken is er al eens een discussie over geopend (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=43105) op het forum, en ik denk dat er daar al veel oorzaken zijn opgenoemd. Mijn 'favoriet' is nog altijd het gebrek aan kwaliteit van 'het product' van de gemiddelde Nederlandse bioscoop. De prijs van een bioscoopkaartje blijft maar stijgen en je ziet er eigenlijk niks van terug. Technisch blijft men achter bij de gemiddelde thuisbioscoop, faciliteiten en service zijn maar zo-zo en de prijzen van snacks zijn echt extreem. Dat laatste zou ik nog kunnen accepteren als die eerste twee op orde waren, maar de kwaliteit van vooral projectie en audio is in vergelijking met buitenlandse bioscopen vaak echt veel minder. Uitbaters van bioscopen zullen keuzes moeten maken: investeer in je product of zie de bezoekersaantallen verder afglijden. Als er geen film-topper a la LOTR of Harry Potter draait waarom zou het gros van het publiek dan bij jou geld neer gaan tellen voor een film die ze net zo lief thuis op de tv kunnen bekijken?

Kasper P.
10-04-2006, 13:25
Eric, mijn compliment voor je statement aan het eind van dit bericht. Ik heb dvd.nl wel eens verweten dat ze te oppervlakkig en te positief tegenover "de film-industrie in het algemeen" zouden zijn. Echter, dit is een hele kritische noot die, mijns inziens, ook nog eens hout snijdt...

Top!!!

Inderdaad prima conclusie, bovendien zijn bioscopen gewoonweg te duur en is het kijken van een dvd stukken voordeliger.

Martin Zuidervliet
10-04-2006, 14:14
Zal ik dan ook even een boute uitspraak doen?

De bioscoopkaartjes zijn niet te duur, de DVD's zijn te goedkoop en illegaal kopiëren wordt niet streng genoeg aangepakt.

rkrijger
10-04-2006, 14:19
De bioscoopkaartjes zijn niet te duur, de DVD's zijn te goedkoop en illegaal kopiëren wordt niet streng genoeg aangepakt.

Mooi. En nu terug onder je steen!

rkrijger
10-04-2006, 14:45
5,50 euro voor een bioscoopkaartje valt best nog mee... maar het schijnt dat ze boven de rivieren extreem hoog liggen.

Zelf denk ik dat het product de grootste boosdoener is, dat is gewoon te zwak.

Je moet wel uitgaan van de orginele prijsstelling, niet de prijs die je verkrijgt vanwege een of andere kwantum-korting. En die prijs is, ook hier onder de rivieren, NIET €5,50... Helaas...

Stephan Nobelen
10-04-2006, 14:48
5,50 euro voor een bioscoopkaartje valt best nog mee... maar het schijnt dat ze boven de rivieren extreem hoog liggen.

Zelf denk ik dat het product de grootste boosdoener is, dat is gewoon te zwak.

Je moet wel uitgaan van de orginele prijsstelling, niet de prijs die je verkrijgt vanwege een of andere kwantum-korting. En die prijs is, ook hier onder de rivieren, NIET €5,50... Helaas...


ook hier €8 voor een kaartje :? .
Dan ga ik soms nog liever met mijn ouders naar de Euroscoop in Lanaken waar ik 5,50 of 5,- voor een kaartje betaal

Sanderdg
10-04-2006, 15:01
In Almere vragen ze 8.50 per kaartje. (eventuele consumpties laat ik buiten beschouwing) Als je bijvoorbeeld bedenkt dat de nieuwe harry potter voor 14.99 in de winkel ligt, kan je er en goedkoper met zijn tweetjes naar kijken, en als je dat wilt, bekijk je hem nog eens! Heerlijk rustig met zijn tweetjes zonder het bioscoop 'tuig'

Ik wacht wel een paar maandjes dan hoor.

Ludo Keeris
10-04-2006, 15:09
Als je de prijs van een bioscoopkaartje vergelijkt met dat van een concert of een museum, dan valt het eigenlijk nog wel mee. Maar inderdaad, het is wat je er voor krijgt. Hier in Amsterdam heb je een paar goede bioscopen met goede projectie en geluid. De snacks zijn inderdaad onbetaalbaar en daar doe ik dan, behalve een kop koffie, ook niet aan mee.
Wat volgens mij ook meetelt is dat mensen zich niet meer op hun gemak voelen in de bioscoop vanwege de medebezoekers. Rinkelende telefoons, hard geschreeuw tijdens de film en dat soort dingen hebben al diverse mensen in mijn omgeving doen besluiten om niet meer te gaan.

Downloaden is volgens mij slechts een klein onderdeel in de teruglopende bezoekersaantallen. Vroeger klaagden ze ook over de videotheken, omdat zij dan films verhuurden die pas nog in de bios waren. Maar bioscoopbezoekers zijn toch toch een ander soort mensen dan DVD kijkers/downloaders. Een bioscoop beleef je, dat onderga je. Dat is niet voor zomaar tussendoor. Ikzelf kijk ook graag een DVD, maar een goede film wil ik toch graag op groot doek zien.
Maar er zijn ook heel veel mensen die nooit downloaden en ook nooit naar de bios gaan. Maar het is zo'n makkelijke kreet om te zeggen: downloaden is de schuldige, omdat niemand het tot nu toe ooit gemeten heeft wat de werkelijke oorzaken van het teruglopende bioscoopbezoek zijn.

Ronald van de Pas
10-04-2006, 15:38
Beetje foute titel

bioscoopbedoek? :D

Worp3
10-04-2006, 19:33
Eric, mijn compliment voor je statement aan het eind van dit bericht. Ik heb dvd.nl wel eens verweten dat ze te oppervlakkig en te positief tegenover "de film-industrie in het algemeen" zouden zijn. Echter, dit is een hele kritische noot die, mijns inziens, ook nog eens hout snijdt...

Top!!!

Inderdaad prima conclusie, bovendien zijn bioscopen gewoonweg te duur en is het kijken van een dvd stukken voordeliger.
Ben ik het niet mee eens een DVD is twee keer zo duur dan een bioscoop kaartje.
In de bioscoop staat het geluid lekker hard iets wat je thuis alleen voor mekaar krijg als je buren er niet zijn of als je in een villa of alleenstaand huis woont. En geef toe het is leuker een film met meer mensen tegelijk te zien dan alleen of met tweeen thuis.
De biooscoop heeft een aparte magie dat een thuisbioscoop niet kan overtreffen.
Meestal word een DVD gekocht naar aanleiding wat men in de bioscoop heeft gezien.
Tsja en wees eerlijk wat voor een goede films hebben het er in het eerste kwartaal gedraaid? De enige film die ik kan bedenken is King Kong! (En daar valt zelfs nog over te twisten!)

Dennis Oosterhuis
10-04-2006, 23:58
Ben afgelopen weekend naar Ice Age: The Meltdown geweest, en dan betaal je dus 8,50 voor een kaartje bij een film van ong. 80 minuten... Maar goed, ik blijf gewoon naar de bioscoop gaan, omdat ik het gewoon iets extra's vindt als ik naar dat grote scherm kijk met dat snoeiharde geluid om je heen, dat je dus idd niet voor elkaar krijgt als je in een normaal rijtjeshuis woont (zoals ik...). Voor mij geeft dat net dat beetje extra's wat ik het geld wel waard vindt. En dan heb ik het maar ff niet over de consumpties, want die zijn WEL belachelijk hoog! Ik koop dan ook nooit wat in de bios, maar neem altijd m'n eigen snacks en drinken mee. 8)

Mikeymo
11-04-2006, 09:27
Eric, mijn compliment voor je statement aan het eind van dit bericht. Ik heb dvd.nl wel eens verweten dat ze te oppervlakkig en te positief tegenover "de film-industrie in het algemeen" zouden zijn. Echter, dit is een hele kritische noot die, mijns inziens, ook nog eens hout snijdt...

Top!!!

Inderdaad prima conclusie, bovendien zijn bioscopen gewoonweg te duur en is het kijken van een dvd stukken voordeliger.
Ben ik het niet mee eens een DVD is twee keer zo duur dan een bioscoop kaartje.
In de bioscoop staat het geluid lekker hard iets wat je thuis alleen voor mekaar krijg als je buren er niet zijn of als je in een villa of alleenstaand huis woont. En geef toe het is leuker een film met meer mensen tegelijk te zien dan alleen of met tweeen thuis.
De biooscoop heeft een aparte magie dat een thuisbioscoop niet kan overtreffen.
Meestal word een DVD gekocht naar aanleiding wat men in de bioscoop heeft gezien.
Tsja en wees eerlijk wat voor een goede films hebben het er in het eerste kwartaal gedraaid? De enige film die ik kan bedenken is King Kong! (En daar valt zelfs nog over te twisten!)
een nieuwe DVD is 2x zo duur als een film... een iets minder recente titel ligt evengoed al snel in de 3 voor 15 bakken bij de frs. Als je er even van uitgaat dat je op zijn minst met zijn 2en naar de bios gaat ben je met een DVD, ook bij een nieuwere titel, goedkoper uit

Bud Brigman
11-04-2006, 11:05
17 euro voor twee toegangskaartje, 3,50 voor een biertje, 4 euro voor een zakje chocolade pinda's, en twee uur op een klapstoeltje zonder beenruimte zitten?

hoeveel films moet je kijken om de investering in een knappe home cinema set te kunnen verantwoorden?

Yo-Ecko
11-04-2006, 11:12
in amsterdam vragen ze €9,- voor een kaartje, maar ik heb het er meestal wel voor over het geluid vind ik wel veel beter in de bios dan thuis op de bank, maar het is inderdaad heel duur.

Maarten van Krimpen
11-04-2006, 12:02
Ik zie het aan beide kanten. Ik vind sowieso dat branden en downloaden veel strenger moet worden aangepakt. Maar aan de andere kant: die bioscoopkaartjes (hier in Rotterdam) zijn echt zo godsgruwelijk hoog. En als je dan ook een strippenkaart meerekent vind ik het echt te duur.

PCMSCHOUTEN
13-04-2006, 21:04
Ik ben in 2005 gewoon minder naar de bios gegaan om twee redenen.

1:ik reken 2 kaartjes af a 9 euro.Dan moet ik 20 km rijden voor een beetje fatsoenlijke bios.40 km g.m. 1 op 10 = 4 liter x .1.35 = 5.40
alleen een colaatje en een zakje nootjes =6.50.Parkeer ik 3 uur a 3.25 p.u = weer 9.75.Valt het geluid in dit geval ook nog twee keer weg tijdens de film???

totaal dan Euro 38.65. (uit nostalgie dan fl 83.35)

2:Koop ik crash voor 14.99 op dvd en kijk dan op mijn 42 inch ook heel lekker.En ik heb geen roemoerig tuig wat z,n mobiel aan laat staan.
Ennnnnn... wordt ik niet geflitst door de batterij flits palen die op mijn traject staan of boys met laser toys in hun handjes want de quota,s MOETEN gehaald worden.

Goed dat laatste heeft er weinig mee te maken maar de bioscopen hebben naar mijns inziens dit debacle aan hun zelf te danken.

Laat naar de bioscoop gaan weer een feest worden zoals vroeger.Geen idiote prijzen maar voor iedereen te betalen films.En 2.50 voor een colaatje is genoeg.Ik zit niet in een dure discotheek.

DanielC
14-04-2006, 18:22
Tja, ik heb geen problemen met bioscopen. Ik ga redelijk vaak, en doordeweeks kun je meestal wel voor 6 euro ergens terecht. Zelf een zak borrelnootjes meenemen in je binnenzak, een drankje koop ik dan wel bij de bar.. maar dan ben ik hooguit 10 euro kwijt voor een leuke avond :)

chimera01
14-04-2006, 19:04
redenen om niet naar de bioscoop te gaan:
- prijzen voor kaartje
- tijdstippen van aanvang zijn belachelijk en vervelend indien je een babysit moet regelen. (in Belgie is dit toch heel wat beter)
- de gereleaste films die mijn interesse hebben worden soms helemaal niet vertoond in de cinema bij mij in de buurt (Kiss kiss bang bang & Serenity)
- net als vroeger zijn er films die roepen dvd/vhs huren.
- die rotkinderen of pubers die de godganze tijd zitten te wauwelen door een film, of met etenswaren gaan gooien.
- gsm's die niet uitstaan.
- geen comfortabele stoelen en geen beenruimte.
- geen interessante films op release.

De enige films die ik ooit gedownload heb gezien waren films die ik niet zou kopen/huren en zelfs mijn interesse hadden. Maar in mijn werk dien ik soms rekening te houden met de wensen van de kinderen waar ik mee werk. Ja en ik preek dan wel eens maar daar bereik ik weinig tot niets mee enkel dat ze stiekem toch naar die films kijken.
Het downloadverhaal is maar een hele kleine fractie van het publieksverlies imho. 8)

Arces
15-04-2006, 00:18
Het gezeur over kaartjes die te duur zijn vind ik echt een eeuwig gezeik. Iedereen vind vanzelf sprekend dat een bioscoop maar betaalbaar moet zijn. Het is een uitgaansgelegenheid. Als je uitgaat dan weet je dat het je geld gaat kostten. Dat mensen downloaden is juist een probleem, omdat zei niet zien dat het iets speciaals is. Voor iets speciaals betaal je wat meer. Mee eens dat ik tegenwoordig vaak gehinderd word door het publiek. Mensen van tegenwoordig zijn Egoistich, veel gelul of telefoontjes of je nu manager bent een vervelende tiener of iemand anders. Ik heb 4 jaar in een bioscoop gewerkt het lijkt alsof respect voor elkaar steeds minder word. Wil je niet duur naar de bios. Dan koop je een pathe unlimited kaart. Hele kwestie van een kaartje is dan weg. Waar ik geniet pathe Arena IMAX, kaarten zijn er duur. Geen telefonie geen klote marrokaan die zijn bek niet kan houden. alleen mensen met voorliefde voor een film. Ik durf te zeggen. Daar geniet ik nog van.