PDA

Bekijk de volledige versie : Receiver bij Elac speakers



Romius
12-04-2006, 10:05
Ik sta nu voor de beslissing om een nieuwe receiver bij m'n Elac speakers te kopen. Ik heb nu een Denon AVR-1804 staan, daar is de afstandsbediening van stuk. Een nieuwe kost al gauw 50 euro, maargoed dat is niet de enige reden waarom ik over zou gaan, ik ben namelijk niet zo tevreden over de (stereo) muziek kwaliteit.

Nu heb ik al begrepen dat zo'n beetje Marantz het beste is, of Onkyo. Ik heb dus als front speakers, Elac Mora S, center is een CC101.2 en achter heb ik 3 Elac CL82's.

Nu heb ik wel een leuke Marantz SR-5600 (7 x 90 watt bij 8 ohm)gezien, maar qua vermogen ligt deze gelijk aan de Denon. Heeft het wel nut om over te gaan? Of is toch een zwaardere Marantz nodig voor een verbetering?

Alle Elac's liggen qua nominaal vermogen rond de 80 watt, maar deze speakers zijn 4 ohm.

Graag jullie advies.

Alexander D
12-04-2006, 10:10
Deze receivers blinken geen van allen uit in stereokwaliteiten maar naar mijn mening is de Marantz dan wel de beste. Afhankelijk van je budget zou ik wel naar een iets hogere prijsklasse gaan. Een Marantz SR7500 bijvoorbeeld is redelijk wat beter in stereo.

Je moet niet te veel naar het opgegeven vermogen kijken maar vooral gaan luisteren naar welke klank (en dan vooral in stereo) je het meeste aanspreekt.

Je 4 Ohm speakers zullen altijd veel vragen van je versterker en je beperken in hogere volumes.

Seth__Gekko
12-04-2006, 10:10
Heb je de speakers al eens spelend mogen aanhoren op de Marantz receiver? Anders ook even proberen te beluisteren op een Denon en zoek de verschillen.

Romius
12-04-2006, 10:25
Een SR 7500 wordt helaas wat te duur ja, een Onkyo TX-SR702E zou nog wel kunnen, maar heb begrepen dat dat niet verstandig was.

Ik heb nog niet geluisterd naar de Marantz, maar dat ga ik binnenkort even doen bij de lokale dealer.

Alexander D
12-04-2006, 10:32
Een SR 7500 wordt helaas wat te duur ja, een Onkyo TX-SR702E zou nog wel kunnen, maar heb begrepen dat dat niet verstandig was.

Ik heb nog niet geluisterd naar de Marantz, maar dat ga ik binnenkort even doen bij de lokale dealer.

Waarom zou een 702 niet verstandig zijn?

Wat is je budget overigens, dat maakt het wat duidelijker. :wink:

Romius
12-04-2006, 10:46
Een SR 7500 wordt helaas wat te duur ja, een Onkyo TX-SR702E zou nog wel kunnen, maar heb begrepen dat dat niet verstandig was.

Ik heb nog niet geluisterd naar de Marantz, maar dat ga ik binnenkort even doen bij de lokale dealer.

Waarom zou een 702 niet verstandig zijn?

Wat is je budget overigens, dat maakt het wat duidelijker. :wink:

Dat Onkyo, niet specifiek de 702 hoor, erg schel zou worden in de hoge klanken met Elac. Maar ik kan altijd even luisteren of dat ook echt zo is.

Ik wil iig tot max 600 euro gaan.

Rob Eric Blank
12-04-2006, 11:28
Zelf heb ik Elac 105-II speakers met een Marantz Sr-7000. Elac zijn wat koele, analytische speakers die idd bij sommige receivers schel zouden kunnen klinken.
Zelf zou ik dan idd de voorkeur geven aan Marantz (wat doorgaans een warmere receiver is). Als bekabeling zou ik eens gaan kijken naar v.d.Hul. Ik heb voorheen Qed gehad, wat ik te schel vond klinken op mijn Elacs.

Zelf heb ik mijn Elacs nieuw gekocht bij Botman (te Hoorn), ik had nl. al een receiver (Marantz SR-7000), tweede hands van een bekende. Ik zou eens bij Botman gaan luisteren (als de verbouwing af is) naar de combinatie Elac-Marantz, Elac-Onkyo, Elac- Cambridge Audio.
Je kunt je eigen speakers meenemen bij Botman (ik had mijn eigen receiver meegenomen). Ik zou eens gaan luisteren naar verschillende receivers en daar uitgebreid de tijd voor nemen.

Romius
12-04-2006, 11:39
Zelf heb ik Elac 105-II speakers met een Marantz Sr-7000. Elac zijn wat koele, analytische speakers die idd bij sommige receivers schel zouden kunnen klinken.
Zelf zou ik dan idd de voorkeur geven aan Marantz (wat doorgaans een warmere receiver is). Als bekabeling zou ik eens gaan kijken naar v.d.Hul. Ik heb voorheen Qed gehad, wat ik te schel vond klinken op mijn Elacs.

Zelf heb ik mijn Elacs nieuw gekocht bij Botman (te Hoorn), ik had nl. al een receiver (Marantz SR-7000), tweede hands van een bekende. Ik zou eens bij Botman gaan luisteren (als de verbouwing af is) naar de combinatie Elac-Marantz, Elac-Onkyo, Elac- Cambridge Audio.
Je kunt je eigen speakers meenemen bij Botman (ik had mijn eigen receiver meegenomen). Ik zou eens gaan luisteren naar verschillende receivers en daar uitgebreid de tijd voor nemen.

Vd Hul ligt er nu al inderdaad, behalve bij de fronts, ik was al van plan om daar ook vd Hul te gebruiken. Ik ga inderdaad maar eens luisteren naar die combinatie's, ik hoop alleen wel dat de SR 5600 voldoende is qua aansturing en kwaliteit, want een 7500 wordt te duur.

Rob Eric Blank
12-04-2006, 11:59
Kwa aansturing en vermogen heb je waarschijnlijk wel genoeg.
Kwa stereo kwaliteit weet ik het gewoon weg niet. Mijn SR-7000 is redelijk op stereo gebied, maar ben ook zoekende naar iets anders en dan mogelijk een stereo versterker, de PM-7001.

Alexander D
12-04-2006, 12:06
Een SR 7500 wordt helaas wat te duur ja, een Onkyo TX-SR702E zou nog wel kunnen, maar heb begrepen dat dat niet verstandig was.

Ik heb nog niet geluisterd naar de Marantz, maar dat ga ik binnenkort even doen bij de lokale dealer.

Waarom zou een 702 niet verstandig zijn?

Wat is je budget overigens, dat maakt het wat duidelijker. :wink:

Dat Onkyo, niet specifiek de 702 hoor, erg schel zou worden in de hoge klanken met Elac. Maar ik kan altijd even luisteren of dat ook echt zo is.

Ik wil iig tot max 600 euro gaan.

Okay, dat is duidelijk. Ik dacht even dat je specifiek de 702 bedoelde.

Via internet blijkt de 7500 voor zo'n 650 euro te krijgen te zijn. ik heb het nog niet gevonden maar goed. Waarschijnlijk ga je ook met een 5500 al een stap vooruit.

Rob Eric Blank
12-04-2006, 12:09
Er is op dit forum ook een SR-5400 OSE tekoop, deze presteerd erg goed op stereo gebied! Anders is er ook nog wel een SR-8500 (of heb je die al verkocht Duijm?)

Alexander D
12-04-2006, 12:11
Er is op dit forum ook een SR-5400 OSE tekoop, deze presteerd erg goed op stereo gebied! Anders is er ook nog wel een SR-8500 (of heb je die al verkocht Duijm?)

Nee, maar die gaat boven zijn budget.

Alexander D
12-04-2006, 12:28
@Romius: kijk ook eens naar NAD. :wink:

Rob Eric Blank
12-04-2006, 12:45
@Romius: kijk ook eens naar NAD. :wink:
Die hebben ze niet bij Botman (volgens mij), maar wel bij Beerepoot op de J.K. van Aalstweg (run shopping center).

Romius
12-04-2006, 13:18
NAD wordt vrij prijzig denk ik, de goedkoopste 6 kanaalsversterker is 900 euro. Ik wil toch graag de 6 speakers gebruiken die ik heb staan :)

Rob Eric Blank
12-04-2006, 13:36
Waarom 6 kanaals? Zelf zou ik voor de 5 kanaals gaan. Ik denk dat voor veel mensen 5 kanaals al moeilijk genoeg is om deze op correcte wijze te plaatsen.
Liever een goeie 5 kanaals dan een middelmatige 6 kanaals.

Alexander D
12-04-2006, 13:37
NAD wordt vrij prijzig denk ik, de goedkoopste 6 kanaalsversterker is 900 euro. Ik wil toch graag de 6 speakers gebruiken die ik heb staan :)

Misschien doe je er verstandig aan nog effe door te sparen. Die ab is wel te vervangen zodat je nog wat maanden kunt sparen en meteen iets beters kunt kopen waar je veel langer van kunt genieten.

Romius
12-04-2006, 14:49
Tja misschien wel verstandig om nog ff door te sparen. Ik zie nou wel btw een eemalige opruiming bij een hifi zaak, de Marantz 5600 van 599,- voor 479,-. Das geen geld eigenlijk! Ik snap het eigenlijk niet, want dat ding is vrij nieuw.

Peter Porrio
12-04-2006, 14:52
Ik zie nou wel btw een eemalige opruiming bij een hifi zaak, de Marantz 5600 van 599,- voor 479,-. Das geen geld eigenlijk! Ik snap het eigenlijk niet, want dat ding is vrij nieuw.

Misschien een showmodel

Rob Eric Blank
12-04-2006, 14:53
Kan ook een methode zijn om even snel mensen te trekken, gewoon een marketing trucje.

Romius
12-04-2006, 15:06
Ik ben er eigenlijk niet zo in thuis, maar kun je met een 2 kanaals geintregeerde eindversterker ook nog wat doen icm mijn huidige AVR-1804? Zeker alleen iets met een voorversterker denk ik?

Alexander D
12-04-2006, 15:14
Ik ben er eigenlijk niet zo in thuis, maar kun je met een 2 kanaals geintregeerde eindversterker ook nog wat doen icm mijn huidige AVR-1804? Zeker alleen iets met een voorversterker denk ik?

Daar kun je zeker je stereo mee op een hoger niveau krijgen. Een beetje afhankelijk van het type maar al snel op een hoger niveau dan je zou bereiken met een nieuwe receiver.

Romius
12-04-2006, 15:19
Ik ben er eigenlijk niet zo in thuis, maar kun je met een 2 kanaals geintregeerde eindversterker ook nog wat doen icm mijn huidige AVR-1804? Zeker alleen iets met een voorversterker denk ik?

Daar kun je zeker je stereo mee op een hoger niveau krijgen. Een beetje afhankelijk van het type maar al snel op een hoger niveau dan je zou bereiken met een nieuwe receiver.

Het is mijn oude versterker, een Denon PMA925R. Die staat nu te leen bij iemand anders, maar die wou misschien ook wel over naar wat anders.

Hoe werkt zoiets eigenlijk, kan je dat met elkaar koppelen of moet het gewoon afzonderlijk worden aangesloten op je speakers?

Rob Eric Blank
12-04-2006, 15:44
Hoe werkt zoiets eigenlijk, kan je dat met elkaar koppelen of moet het gewoon afzonderlijk worden aangesloten op je speakers?
Je moet de pre front uitgang receiver dmv interlinks (RCA) verbinden met deze stereo versterker. Je stereo bronnen (bv. cd-speler) met de stereo verserker (of receiver) verbinden. Nu kun je via de receiver de stereo versterker aansturen, verbeterde stereo weergave. je moet alleen wat spelen met de volume knop van deze versterker om de juiste waarde aan te geven tijden films (als je de andere kanalen ook zal gaan gebruiken, dus de achter kanalen).

Rob Eric Blank
24-04-2006, 14:24
@ Romius, weet je al een beetje wat je wilt gaan doen?

Romius
24-04-2006, 17:14
@ Romius, weet je al een beetje wat je wilt gaan doen?

Hey Rob, toevallig wel ja :) De Denon staat net in het verkoopforum en er komt een SR7500 voor in de plaats.

Rob Eric Blank
24-04-2006, 18:26
@ Romius, weet je al een beetje wat je wilt gaan doen?

Hey Rob, toevallig wel ja :) De Denon staat net in het verkoopforum en er komt een SR7500 voor in de plaats.Ik denk een uiterst goeie keuze, als ik op mijn eigen set af ga. Zelf nog uiterst tevreden met mijn SR-7000 en mijn Elac's. Succes met de verkoop.
bij Botman gekocht in Hoorn?

Romius
24-04-2006, 20:25
@ Romius, weet je al een beetje wat je wilt gaan doen?

Hey Rob, toevallig wel ja :) De Denon staat net in het verkoopforum en er komt een SR7500 voor in de plaats.Ik denk een uiterst goeie keuze, als ik op mijn eigen set af ga. Zelf nog uiterst tevreden met mijn SR-7000 en mijn Elac's. Succes met de verkoop.
bij Botman gekocht in Hoorn?

Ik ben niet bij Botman geweest, dus ik heb eigenlijk nog niet geluisterd :P , maar dat zit wel goed denk ik. Ik kan daar ook nog luisteren, ze hadden 'm in de aanbieding bij een audiozaak in Leiden. De Denon is nu ook al verkocht, m'n vader heeft 'm overgenomen.

Romius
01-05-2006, 08:04
Vrijdag de 7500 aangeschaft en natuurlijk snel aangesloten en 1 woord: geweldig! Ik moest alleen even wennen aan de afstandsbediening, maar dat wende al snel. Moet nu nog even finetunen en kijken wat dat MRAC ervan maakt, maar het is mooi apparaat.
Muziek is er idd een stuk mooier op geworden, maar wat mij eigenlijk nog het meest opviel, zijn de films. :) Echt een groot verschil ook met de Denon, veel betere plaatsing van de effecten, en vooral bij wat lagere volumes nog steeds zeer goed te horen. Met de THX ingeschakeld nog ff wat natuurlijker geluid allemaal en U-571 dendert door de kamer heen :P

Al met al een top receiver en toch voor een redelijke prijs kunnen krijgen.

Alexander D
01-05-2006, 08:15
Dat is een mooie keuze, veel plezier ermee.

Ik wil je wel adviseren niet te veel te vertrouwen op de automatische setup. Deze werkt niet erg goed naar mijn mening. Goed nameten en met een dbmeter aan de slag is zeker aan te bevelen. :wink:

Rob Eric Blank
01-05-2006, 09:15
Gelukkig ben je er erg tevreden mee! Het is naar mijn idee ook een erg goeie receiver.

Romius
23-05-2006, 12:15
Hmm, ze hebben bij Hobo nu ook een opruiming, dus diegene die nog wat willen kopen, neem een kijkje.

Ik zag deze staan, maar het wordt dan nog een keer 1000 euro :shock:
(normaal meer dan 1600 euro)
http://www.elac.nl/buttons/btn-2072-zilver-zf.gif

Rob Eric Blank
23-05-2006, 12:21
Hmm, ze hebben bij Hobo nu ook een opruiming, dus diegene die nog wat willen kopen, neem een kijkje.

Ik zag deze staan, maar het wordt dan nog een keer 1000 euro :shock:
(normaal meer dan 1600 euro)
http://www.elac.nl/buttons/btn-2072-zilver-zf.gifJa ik zag ze al staan en heb er wel over gedacht. Ook in het zwart trouwens!

Romius
23-05-2006, 12:30
Hmm, ze hebben bij Hobo nu ook een opruiming, dus diegene die nog wat willen kopen, neem een kijkje.

Ik zag deze staan, maar het wordt dan nog een keer 1000 euro :shock:
(normaal meer dan 1600 euro)
http://www.elac.nl/buttons/btn-2072-zilver-zf.gifJa ik zag ze al staan en heb er wel over gedacht. Ook in het zwart trouwens!

En, wat kwam er uit je gedachten? :)

Ik doe het maar niet, ik zou het graag willen, maar het is weer een hoop geld.

Rob Eric Blank
23-05-2006, 12:36
Ik heb laatst al 2 mono blokken aangeschaft vanwege de verbetering in stereo weergave (en die verbetering was groot, aanrader!) en gister mijn Marantz RC3200 in bestelling gezet. Dus de afgelopen maand weer best veel geld uitgegeven wat dat betreft, maar wel de nodige verbeteringen (op stereo gebied) opgeleverd. De koek is helaas op, misschien dat ik het eind van dit jaar weer eens actief ga rondkijken.
Oja ik weet niet of je veel stereo beluisterd, zo ja dan kan jij denk ik beter een cd speler aanschaffen. Daar zal je veel winst behalen, je speakers zijn zeker niet slecht.
Ik heb de Mora S eens mogen beluisteren en deze vielen mij NIET tegen!

Romius
23-05-2006, 12:43
Ik heb laatst al 2 mono blokken aangeschaft vanwege de verbetering in stereo weergave (en die verbetering was groot, aanrader!) en gister mijn Marantz RC3200 in bestelling gezet. Dus de afgelopen maand weer best veel geld uitgegeven wat dat betreft, maar wel de nodige verbeteringen (op stereo gebied) opgeleverd. De koek is helaas op, misschien dat ik het eind van dit jaar weer eens actief ga rondkijken.
Oja ik weet niet of je veel stereo beluisterd, zo ja dan kan jij denk ik beter een cd speler aanschaffen. Daar zal je veel winst behalen, je speakers zijn zeker niet slecht.
Ik heb de Mora S eens mogen beluisteren en deze vielen mij NIET tegen!

Ik luister ook wel naar stereo ja en de Mora's zijn zeker niet slecht nee. Ik denk wel dat deze speakers toch wel een behoorlijke verbetering zijn, ook omdat SACD hier wat beter mee overweg kan. Alhoewel ik ook wel sceptisch ben wat betreft hoge tonen, deze FS 207.2 gaat tot 50.000 hertz. Of je dat nog echt hoort, ik weet het niet. Zou eens moeten gaan luisteren ernaar.
Een cd-speler zou idd niet gek zijn, ik heb natuurlijk nog een Denon DCD735, met alpha processing, was destijds iets van 600 gulden. Is misschien geen gekke aanvulling, maar helaas is ie in het zwart.

Rob Eric Blank
23-05-2006, 12:53
Zelf heb ik wel een aantal SACD's (5), maar het aanbod valt tegen. Een hogere frequentie is in theorie idd wel beter, maar voor mij is nu een extra investering van 1000 even te veel.
Andere versterker units maken de weergave al een stuk beter en halen nu wel het maximale uit mijn speakers (dat kon mijn SR-7000 alleen niet).

Alexander D
23-05-2006, 14:34
Zelf heb ik wel een aantal SACD's (5), maar het aanbod valt tegen. Een hogere frequentie is in theorie idd wel beter, maar voor mij is nu een extra investering van 1000 even te veel.
Andere versterker units maken de weergave al een stuk beter en halen nu wel het maximale uit mijn speakers (dat kon mijn SR-7000 alleen niet).

Een hogere frequentie is niet direct beter maar geeft meer dynamiek aan het geluid. Boven de grofweg 20.000hz hoor je toch niet maar voel je wel.

Rob Eric Blank
23-05-2006, 14:37
:?
Dure tijden en heb al redelijk wat upgrades via de voordeur naar binnen gehaald :wink: .

Seth__Gekko
23-05-2006, 15:45
:?
Dure tijden en heb al redelijk wat upgrades via de voordeur naar binnen gehaald :wink: .Bankafschrift binnen?

Rob Eric Blank
23-05-2006, 16:08
:?
Dure tijden en heb al redelijk wat upgrades via de voordeur naar binnen gehaald :wink: .Bankafschrift binnen?Bankafschriften....zijn downgrades :? :? :?

Seth__Gekko
23-05-2006, 16:38
:?
Dure tijden en heb al redelijk wat upgrades via de voordeur naar binnen gehaald :wink: .Bankafschrift binnen?Bankafschriften....zijn downgrades :? :? :?Praat me er niet van... :evil:

Kga toch z.s.m. mijn subkabel vervangen voor een goede, en speakerstands kopen voor mijn rears. :twisted:

Rob Eric Blank
24-05-2006, 08:05
:?
Dure tijden en heb al redelijk wat upgrades via de voordeur naar binnen gehaald :wink: .Bankafschrift binnen?Bankafschriften....zijn downgrades :? :? :?Praat me er niet van... :evil:

Kga toch z.s.m. mijn subkabel vervangen voor een goede, en speakerstands kopen voor mijn rears. :twisted:Mooie upgrade ik heb geen spijt van mijn Actama Stands. Zien er mooi uit en zorgt voor beter geluid. Wat wil je nog meer???

Rob Eric Blank
24-05-2006, 11:02
@Romius, staat jouw set nu ook op HiFi.nl?

Romius
24-05-2006, 14:13
@Romius, staat jouw set nu ook op HiFi.nl?

Ja, dat heb je goed gezien!

Romius
29-05-2006, 08:46
Ik zat even te denken, mijn rears hebben eigenlijk een behoorlijk laagweergave, namelijk 38-23.000 Hz. Is het verstandig om deze ook op large te zetten? Er draait geen subwoofer mee, dus m'n fronts staan al op large (deze zijn 40-23.000 Hz). Het zal wel niet beter zijn, want het zijn maar boekenplankspeakers en dat zal met lage tonen toch wat minder zijn denk ik.

Alexander D
29-05-2006, 08:49
Ik zat even te denken, mijn rears hebben eigenlijk een behoorlijk laagweergave, namelijk 38-23.000 Hz. Is het verstandig om deze ook op large te zetten? Er draait geen subwoofer mee, dus m'n fronts staan al op large (deze zijn 40-23.000 Hz). Het zal wel niet beter zijn, want het zijn maar boekenplankspeakers en dat zal met lage tonen toch wat minder zijn denk ik.

Waarom kies je niet voor een subwoofer?

Als je geen sub hebt kun je overwegen de rears op large te zetten maar ik denk niet dat het voor de lage tonen veel zal toevoegen. Al is dat natuurlijk ook een beetje afhankelijk van hoe hoog je crossover nu staat.

Romius
29-05-2006, 09:11
Ik zat even te denken, mijn rears hebben eigenlijk een behoorlijk laagweergave, namelijk 38-23.000 Hz. Is het verstandig om deze ook op large te zetten? Er draait geen subwoofer mee, dus m'n fronts staan al op large (deze zijn 40-23.000 Hz). Het zal wel niet beter zijn, want het zijn maar boekenplankspeakers en dat zal met lage tonen toch wat minder zijn denk ik.

Waarom kies je niet voor een subwoofer?

Als je geen sub hebt kun je overwegen de rears op large te zetten maar ik denk niet dat het voor de lage tonen veel zal toevoegen. Al is dat natuurlijk ook een beetje afhankelijk van hoe hoog je crossover nu staat.

Een subwoofer is op dit moment een beetje een overkill voor in de ruimte waar het nu staat. M'n fronts zorgen soms al voor resonanties in de ruimte. Uiteindelijk komt er wel een subwoofer als ik ga verhuizen.
Hij staat nu volgens mij op 80 Hz iig.

Alexander D
29-05-2006, 09:19
Ik zat even te denken, mijn rears hebben eigenlijk een behoorlijk laagweergave, namelijk 38-23.000 Hz. Is het verstandig om deze ook op large te zetten? Er draait geen subwoofer mee, dus m'n fronts staan al op large (deze zijn 40-23.000 Hz). Het zal wel niet beter zijn, want het zijn maar boekenplankspeakers en dat zal met lage tonen toch wat minder zijn denk ik.

Waarom kies je niet voor een subwoofer?

Als je geen sub hebt kun je overwegen de rears op large te zetten maar ik denk niet dat het voor de lage tonen veel zal toevoegen. Al is dat natuurlijk ook een beetje afhankelijk van hoe hoog je crossover nu staat.


Een subwoofer is op dit moment een beetje een overkill voor in de ruimte waar het nu staat. M'n fronts zorgen soms al voor resonanties in de ruimte. Uiteindelijk komt er wel een subwoofer als ik ga verhuizen.
Hij staat nu volgens mij op 80 Hz iig.

Die laagweergave van 38hz is meer een theoretische waarde dan dat de speaker dat echt aankan. Je moet dus zeker geen snaarstrakke bas verwachten als je je speakers op large gaat zetten. Je zou eventueel de crossover kunnen verlagen naar 60 ipv 80.

Romius
29-05-2006, 09:37
Ik zat even te denken, mijn rears hebben eigenlijk een behoorlijk laagweergave, namelijk 38-23.000 Hz. Is het verstandig om deze ook op large te zetten? Er draait geen subwoofer mee, dus m'n fronts staan al op large (deze zijn 40-23.000 Hz). Het zal wel niet beter zijn, want het zijn maar boekenplankspeakers en dat zal met lage tonen toch wat minder zijn denk ik.

Waarom kies je niet voor een subwoofer?

Als je geen sub hebt kun je overwegen de rears op large te zetten maar ik denk niet dat het voor de lage tonen veel zal toevoegen. Al is dat natuurlijk ook een beetje afhankelijk van hoe hoog je crossover nu staat.


Een subwoofer is op dit moment een beetje een overkill voor in de ruimte waar het nu staat. M'n fronts zorgen soms al voor resonanties in de ruimte. Uiteindelijk komt er wel een subwoofer als ik ga verhuizen.
Hij staat nu volgens mij op 80 Hz iig.

Die laagweergave van 38hz is meer een theoretische waarde dan dat de speaker dat echt aankan. Je moet dus zeker geen snaarstrakke bas verwachten als je je speakers op large gaat zetten. Je zou eventueel de crossover kunnen verlagen naar 60 ipv 80.

Nee dat zou ik ook niet echt verwachten, ik zal eens gaan spelen met die instellingen, bedankt voor je reactie!

Romius
30-05-2006, 07:37
Hmm, werkt niet echt ideaal de rears op large. Tenminste niet bij muziek, alleen pure direct op de receiver werkt correct. Bij normale weergave, of 1 van de DTS/Dolby muziek standen klopt er geen hout meer van. Het lijkt eigenlijk wel een bugje in de DSP ofzo. Net alsof ie probeert het signaal te sturen naar de rears omdat die op large staan, maar die werken natuurlijk niet bij een stereobron. Of heb ik een instelling verkeerd staan ofzo?

Een losse cd-speler zou natuurlijk wel ideaal zijn, maar het geld is ff op :(

Seth__Gekko
30-05-2006, 09:42
Hmm ik snap het niet helemaal, een crossover gebruiken heeft toch alleen maar zin wanneer je de lage tonen naar een sub kan sturen?
Of raden jullie hem aan om de lage tonen die naar de rears worden gezonden via een crossover op de fronts over te brengen?