PDA

Bekijk de volledige versie : Subwoofer niet op pre-out?



Earv
12-04-2006, 14:55
Hoi! Ik heb een nieuwe Yamaha YST-SW515 subwoofer. In de handleiding staat de volgende tekst:

"Bepaalde versterkers zijn voorzien van lijnuitgangsaansluitingen die worden aangeduid met PRE OUT. Wanneer u de subwoofer op de PRE OUT-aansluitingen van de versterker aansluit, moet de versterker beschikken over tenminste twee sets PRE OUT-aansluitingen. Sluit de subwoofer niet op de PRE OUT-aansluitingen aan als de versterker slechts over één set PRE OUT-aansluitingen beschikt."

De enige uitgang voor een subwoofer die ik op mijn Pioneer VSX-709RDS receiver heb, heet "subwoofer pre-out". Hoewel er in de sub handleiding alleen wordt gesproken over een "lijnuitgangsaansluiting aangeduid met pre/out", ben ik toch wat terughoudend om mijn mooie sub aan te sluiten op iets waar "pre-out" bij staat, vooral omdat ik geen idee heb wat Yamaha bedoelt.

Het alternatief is om mijn front speaker uitgangen naar de sub te sturen, en dan vandaar naar mijn speakers. Klinkt omslachtig, niet optimaal en het kost me ook weer een paar meter kabale extra.

Kan iemand mij zeggen wat Yamaha in de handleiding bedoelt, en of het veilig is dat ik mijn sub op de subwoofer pre-out aansluit?

Bedankt alvast!

Groet,

Erwin

Peter Porrio
12-04-2006, 15:07
Bij mijn weten kun je de sub rustig op de subwoofer PRE-OUT zetten. Daar is de aansluiting immers voor bedoeld. In je subwoofer zit een eindversterker, dus je moet hem op een PRE-OUT uitgang aansluiten.

Veel recievers hebben voor de frontkanalen (FL+FR) PRE-OUT aansluitingen om deze kanalen te verbinden met een eindversterker.

Op deze PRE-OUT aansluitingen mag je de sub NIET aansluiten, omdat dit het linker en rechter voorkanaal zijn.

Op de meeste recievers zit een speciale PRE-OUT voor de subwoofer (ook bij jou). Die dien je dus te gebruiken.

Ik denk dat de opmerking in de handleiding met name geldt voor stereo versterkers. Wellicht dat de medeforumleden hier nog even iets over kunnen melden.

Offtrack
12-04-2006, 15:29
Op de meeste recievers zit een speciale PRE-OUT voor de subwoofer (ook bij jou). Die dien je dus te gebruiken.


Op de meeste receivers zit idd een subwoofer pre-out, maar dat is maar 1 kanaal (logisch). Deze subwoofer wil blijkbaar met twee tulpen (rood/wit of links/rechts of iets dergelijks) aangesloten worden.
Makkelijkste oplossing lijkt mij in dat geval een Y-splitter of een kabel van 1xRCA (tulp) naar 2xRCA (tulp wit/rood of iets dergelijks).

Earv
12-04-2006, 16:57
@ Pjotr: bedankt, je antwoord is heel duidelijk. Gewoon op de subwoofer pre-out aansluiten, dus!

@ Offtrack: er zit idd een links/rechts cinch ingang op mijn sub, en een enkele cinch (die pre-out) op mijn receiver. In de handleiding staat, dat ik hem als mono op alleen het linkerkanaal kan aansluiten, maar ook via een Y-splitter op beide kanalen. Weten jullie eigenlijk of dat een betere geluidskwaliteit oplevert?

andym
12-04-2006, 17:01
Niet beter, wel harder (+ 6DB)

Rob Eric Blank
12-04-2006, 17:04
Niet beter, wel harder (+ 6DB)En harder voor een sub is naar MIJN idee meestal slechter en bonkeriger.

Johan van den D.
12-04-2006, 21:21
Weten jullie eigenlijk of dat een betere geluidskwaliteit oplevert?Ik heb dit vorige week in mijn eigen ht geprobeerd.
Heb een test gedaan met een zeer goede y-splitter (QED) maar het resultaat was dat het sublaag ver achteruit ging.
Het effect was behoorlijk negatief te noemen, het strakke sublaag was totaal verdwenen en het harder spelen was eigenlijk ook niet merkbaar en daarnaast ook niet nodig.
Afstellen gaf hierin geen gewenst resultaat helaas, optisch ziet de splitter er wel erg goed uit maarja..............

Mocht je hem toch willen overnemen kan je me altijd een PM sturen, er zijn immers ook mensen die zeggen er wel baat bij te hebben :wink:

http://www.qed.co.uk/i162c190-158/QED_Cables/Sub-woofer_Cables/Qunex_Y-SW.htm

andym
13-04-2006, 10:03
Had ik ook, wel met een kwalitatief mindere Y-splitter (gewoon die bij de Canton zat) maar heb hem er HEEL snel tussenuit gehaald !