PDA

Bekijk de volledige versie : Hulp nodig voor het afstellen van mijn subwoofer



dvdindahouse
14-04-2006, 12:57
Ik heb sinds kort dit forum ontdekt, en ik vind dat er goede dingen in staan. Ik heb daarom een vraag voor jullie en a.u.b hulp nodig.
Het zit zo: ik ben sinds kort over gestapt van grote front speakers en surround speakers naar kleine satelliet speakers + sub ( i.v.m verhuizen naar een kleine flat) Dus ik ben afhankelijk van de subwoofer voor een goede en een strakke bas voor films en muziek. Alleen wil dat mij niet zo lukken. Ik heb inmiddels een test dvd (avia) + db-meter aangeschaft en de speakers en sub goed gekalibreerd, alleen wil mijn sub niet altijd de bas doorgeven bij dvd's. En geloof me dat ik alles al geprobeerd heb met mijn sub ( nieuwe sub kabel van QED, andere subwoofer geleend van vrienden) niets wil helpen. Ben ook bij diverse audio zaken geweest zoals Snijders voor advies maar niets helpt! Mijn subwoofer doet niet zoals het moet doen vooral de L.F.E kanaal niet. Bijvoorbeeld: ik zat vorige keer King Kong te kijken en ik merk dat de sub niet altijd bas geeft wanneer die wel bas hoort te geven. En ik heb King Kong in de bios gezien en weet hoe die wel moet klinken. Dus mijn vraag luidt: zou iemand van jullie a.u.b bij mij een keer langs willen komen om naar de sub te kijken. Ik weet dat dit misschien niet gewoonlijk is maar, ik kom er zelf echt niet uit en ik ken voor de rest niemand die er verstand van heeft. En met adviezen kan ik niet zoveel. Iemand anders kan het misschien wel voor elkaar krijgen. Ik woon in Spijkenisse ik hoop echt van harte dat iemand langs wil komen tegen een vergoeding. Help me Obi-wan Kenobi, You are my only hope.

Jos A.
14-04-2006, 17:22
Ik heb sinds kort dit forum ontdekt, en ik vind dat er goede dingen in staan.

Volgens mij heb je nog niet bij het "Overige discussies" subforum gekeken ;).

On topic: Ik heb er niet zo heel veel verstand van, maar als zelfs een andere subwoofer het probleem heeft lijkt het me ergens anders te zitten, en dan vermoed ik in de receiver. Calibreren wil nog niet zeggen dat je ook de juiste opties op je receiver hebt ingeschakeld :). Spit de handleiding door, klungel wat met Large en Small en zorg dat je de bas niet naar je satellietjes stuurt. Ik weet niet wat voor een receiver je hebt, maar ik kan me zomaar eens voorstellen dat de subwoofer pas aangestuurd wordt als de frequenties te laag worden, en dus eigenlijk niet als apart kanaal gebruikt wordt.

Heb je het ook bij muziek trouwens?

marco van velsen
15-04-2006, 10:04
Toen je die sub van je maat aansloot deed ie het ook niet ???
Heb je jouw sub aangesloten op een andere receiver ????

Toen ik m'n HT kreeg deden m'n surround speakers het niet.
2 dgn bezig geweest om het spul goed in te stellen... niets hielp

bleek dat er een draadje los zat in een van m'n surround speakers.
fabrieks foutje.... B&W schaamde zich rot natuurlijk

Maw is het geen technisch probleem in je receiver of sub ???
Wat voor receiver heb je ???

En als je een muziek cd opzet met een vette bas ( Crossover ff helemaal
open zetten)

dvdindahouse
15-04-2006, 18:42
Bedankt voor jullie snelle reactie.
Maar het probleem ligt volgens mij aan de L.F.E kanaal. Wanneer ik een dvd aan het luisteren bent kan ik op de display van mijn sony str-870db receiver namelijk zien wanneer een L.F.E signaal binnen komt. Alleen wil mijn sub dat niet altijd doorgeven. Ik zeg ook niet dat mijn sub nooit het L.F.E door geeft. Het is alsof ik van alle dvd's die heb maar 75% L.F.E krijgt. Met c.d muziek en de tuner klinkt de bas oke, alleen met dvd's niet (de L.F.E kanaal). En ik heb al met de large/small gespeeld maar het resultaat is altijd hetzelfde: mijn L.F.E kanaal deugt niet. En ik denk niet dat receiver kapot is want ik heb ooit een pioneer geleend van mijn maat
en het probleem bleeft. Ik vind het zo vreemd en rot want, ik kan niet echt van een film genieten ik mis iets.

marco van velsen
16-04-2006, 09:33
Je hebt een pioneer receiver geleend en het probleem bleef...???

Dan ligt het aan je sub (of sub kabel maar die had je al vervangen??)

Nu is het wel zo dat niet alle DVD's een overweldigend bas geluid weergeven.... Probeer eens U-571 (of zoiets dit is een onderzeeboot film met Bon-jovi...en heeft een prijs gehad voor beste geluid. Het bas geluid laat werkelijk de scherven van je kiezen springen.)

Wanneer komt het probleem voor bij 5.1 of ook DTS ???

Als het probleem zich voordoet doet de bas dan helemaal nix ????
(kun je voelen aan het membraan)

marco van velsen
16-04-2006, 10:00
http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=35115&view=next&sid=4b2348cc0a8698be8cc4e0052605453b

Zo te zien ligt het gewoon aan je receiver....

marco van velsen
16-04-2006, 10:33
'k heb nog es ff gesnuffeld op internet, maar er zijn meerdere mensen die problemen hebben met die sony receiver.
Eigenlijk is het geen probleem als ik alles zo lees geeft die receiver gewoon weinig bas weer.... kijk maar es op
http://www.kieskeurig.nl/review/6E11A5DD858EECF3C1256AEB0066246E.htm#268EE133CB35E 1EFC1256CFA007A1599

Hopelijk helpt het je verder suc6....

marco van velsen
16-04-2006, 11:24
http://groups.google.nl/group/alt.nl.audio.hifi/browse_thread/thread/a74aafb289019dc1/34cdcc11acbe1e43?lnk=st&q=sony+str-db870&rnum=4&hl=nl#34cdcc11acbe1e43

En hier nog een linkje die je wat verder kan helpen...
Vooral dat de receiver de sub uitschakelt als deze geen signaal krijgt en
het weer tot leven brengen van je sub , zoals i/d link staat schakelaartje???

Bovendien zou ik ff het onderwerp van je topic veranderen.
B.V. Sony receiver... Sub probleem..
Misschien zijn er mensen op dit forum die dezelfde receiver hebben.

Het probleem zit em dus duidelijk in de receiver en met name de instellingen lijkt me....
Probeer ook es Sony te contacten over dit probleem, want het schijnt vaker voor te komen (Sony.nl)


Laat ff weten of je het "probleem" opgelost hebt, ben wel benieuwd...

A3aan
18-04-2006, 13:31
Ik zeg ook niet dat mijn sub nooit het L.F.E door geeft. Het is alsof ik van alle dvd's die heb maar 75% L.F.E krijgt. Met c.d muziek en de tuner klinkt de bas oke, alleen met dvd's niet (de L.F.E kanaal).Ok, het zit dus in het LFE-kanaal. Duidelijk. Maar dan wordt de vraag wát van het LFE-kanaal hoor je niet?? Klinkt wat lullig misschien, maar veel LFE-geluiden zijn voor het menselijk oor niet hoorbaar. Waarom dan toch die geluiden? Voor het voelen.
Ik zou als ik bij je kwam (wat ik niet doe overigens) eerst eens testen door mijn hand op je sub te leggen en te voelen of de sub wel in actie komt op de momenten waar jij het over hebt. Komt hij WEL in actie, maar horen wij het niet dan weten we wat het probleem nou precies is. Hoe dat dan weer op te lossen kon wel eens lastiger worden.

Note: je hebt, las ik, met een dB-meter je installatie ingeregeld. Good. Naar wat ik zoal lees kan het zijn dat je voor je SUB tóch een afwijkende instelling zou kunnen willen dan wat je dB-meter aangeeft (geldt in elk geval voor verschillende forum-leden). Dus misschien moet hij een tikkie harder?

Note 2: De opstelling van je sub is voor het voelen van de onhoorbare tonen ook nogal van belang. Valt ook mee te experimenteren.

Succes met je speurtocht.

Edgar Smit
18-04-2006, 14:00
OK, dan nog even een korte checklist, die je wellicht kan helpen:

1) heeft je sub een standby mode? zet die eens uit tijdens een film.
2) heeft je sub een eigen volume schakelaar? wat gebeurt er als je die ver open zet?
3) heeft je sub een fase schakelaar? aangezien je sattelietspeakers gebruikt zou die functie niet moeten uitmaken, maar probeer hem eens.
4) heeft je sub een eigen Hz meter? zet die helemaal open (meestal 120Hz).
5) zet de sub een voluit open in je receiver menu.
6) in je receiver menu moet je aangeven dat alle bas naar je sub moet gaan.
7) je speakers moeten op small staan.

Maar de hamvraag is natuurlijk wat voor sub je hebt. Als dit een sub is die bijgeleverd werd met de sattelietspeakers, zal hij waarschijnlijk maar to ongeveer 40 Hz (of zelfs hoger) gaan met een behoorlijke afval. Werkelijk gaat hij dan tot zo'n 60 Hz. Dan mis je idd een behoorlijk stuk LFE want LFE signaal kan wel tot 16 Hz gaan. In dit geval is het enige advies een andere sub te kopen die wel tot een Hertzje of 20 gaat, maar houdt er rekening mee dat de receiver uit zichzelf dus al vrij weinig bas aanstuurt (als ik de linkjes hierboven zo lees).

suk6!

A3aan
18-04-2006, 14:20
Mooie checklist edgar, nu moet de topic-starter er wel uitkomen denk ik zo.

Edgar Smit
18-04-2006, 14:37
Mooie checklist edgar, nu moet de topic-starter er wel uitkomen denk ik zo.Dat is wel de bedoeling uiteindelijk :wink:.

marco van velsen
18-04-2006, 20:40
Wat misschien ook nog een idee is is om je sub gewoon over je fronts
aan-te-sluiten (hi-connection / Neutrik) en de LFE loskoppelen en dan
maar kijken of je sub meer bas geeft.

A3aan
19-04-2006, 07:36
Wat misschien ook nog een idee is is om je sub gewoon over je fronts
aan-te-sluiten (hi-connection / Neutrik) en de LFE loskoppelen en dan
maar kijken of je sub meer bas geeft.IS een idee (mogelijk is de versterker van je versterker beter dan die van de sub tenslotte), dan wel je versterker melden dat hij z'n LFE via de fronts afspeelt natuurlijk.

Edgar Smit
19-04-2006, 08:46
Kortom, als je dit probeert moet je dus aangeven in je receiever:

->dat er geen sub is aangesloten
->je speakers op LARGE zetten
->aangeven dat ALLE bas naar je fronts moet

Is TS overigens al wat verder gekomen?


Wat misschien ook nog een idee is is om je sub gewoon over je fronts
aan-te-sluiten (hi-connection / Neutrik) en de LFE loskoppelen en dan
maar kijken of je sub meer bas geeft.IS een idee (mogelijk is de versterker van je versterker beter dan die van de sub tenslotte), dan wel je versterker melden dat hij z'n LFE via de fronts afspeelt natuurlijk.

dvdindahouse
19-04-2006, 18:21
Bedankt voor jullie advies.
Moet ik nou alle speakers (front, center, surround) op small zetten of alleen de fronts? Ik probeer het vanavond wel uit. En de crossover op mijn sub, moet die op max blijven?
Jullie horen het wel of het heeft geholpen. Alvast bedankt voor al jullie hulp.

marco van velsen
20-04-2006, 04:37
Zie advies Edgar Smit...

marco van velsen
23-04-2006, 09:42
Laat es ff weten of je het probleem al hebt opgelost...
Ben wel benieuwd....

Edgar Smit
23-04-2006, 16:07
Laat es ff weten of je het probleem al hebt opgelost...
Ben wel benieuwd....Ja ik ook eigenlijk :wink:

dvdindahouse
24-04-2006, 19:13
Sorry voor het wachten (overwerken).
Ik heb alles aangesloten volgens jullie advies.
En het klinkt inderdaad veel beter (de bas). Het L.F.E kanaal klinkt beter dan voorheen, veel voller en aanwezig. Bedankt voor jullie hulp, ik was er zelf niet opgekomen.

Edgar Smit
24-04-2006, 22:05
Sorry voor het wachten (overwerken).
Ik heb alles aangesloten volgens jullie advies.
En het klinkt inderdaad veel beter (de bas). Het L.F.E kanaal klinkt beter dan voorheen, veel voller en aanwezig. Bedankt voor jullie hulp, ik was er zelf niet opgekomen.no problemo, weer een tevreden forum lid. zegt het voort, zegt het voort :wink:

blij dat het is opgelost, veel luisterplezier nu!

marco van velsen
25-04-2006, 07:45
Aha... eindelijk die tank in je kamer...???

Nu nog goeie dvd's :wink: