PDA

Bekijk de volledige versie : Welke subwoofer past best bij mijn setup?



Sphinkx
18-04-2006, 16:27
Ik heb al ongeveer anderhalf jaar mijn setup van 4 boxen en ga eindelijk eens denken om een subwoofer te kopen. Een center komt er ook nog maar dit is voor nog iets later. Dit zal waarschijnlijk de LCR 600 S3 worden....

Mijn setup is:

2*603 S3 van B&W
2*602 S3 van B&W

Als versterker heb ik een Marantz SR7400

Als subwoofer heb ik bijna uitsluitend gekeken naar B&W en SVS.

Bij B&W gaat mijn voorkeur uit naar de De PV1. Die ziet er heel strak uit en is kwalitatief ook goed volgens mij. Verder is er ook nog de ASW 650 of ASW 675. Maar de PV1 draagt dus mij voorkeur...

Bij SVS ging mijn voorkeur uit naar een cilinder ipv de klassieke box. Ik dacht dan ook aan een PC Plus 16 - 46 of een PC Plus 20 - 39. Is het verschil groot tussen deze 2? Wat is het beste voor DVD?

Wat is jullie gedacht ervan? Voor welke subwoofer ga ik best? Of ga ik beter voor een ander merk? Rel bv.

Ik weet dat je de SVS cilinder subs niet kan kopen in Europa maar dit zou voor mij geen probleem zijn vermits ik iemand ken die enkele keren per jaar naar de VS gaat... Hij voert dan telkens een hoop gerief in en dit zal dus gemakkelijk in de container bijkunnen...

Ohja, ik gebruik mijn setup bijna uitsluitend om DVD's of TV mee te bekijken...

Al reeds bedankt voor elke (nuttige) reply!

Alexander D
18-04-2006, 16:34
Die PV-1 is een mooie sub maar ook een dure.

Als de maat geen probleem is zou ik zeker naar een SVS gaan luisteren. De importeur zit ook in België dus dat is handig.

www.svsound.be

Johan van den D.
18-04-2006, 17:17
Hier zijn vele mogelijkheden maar zoals jezelf al dacht is svs een goede optie.

Albert Kostwinder
18-04-2006, 17:25
Ik denk dat een b&w 825 of 750 svs overbodig maakt en lekker paart met je fronts.... :wink:

Edgar Smit
18-04-2006, 17:26
Als ik jou was zou ik gaan voor de SVS of anders een Velodyne, dat zijn toch wel de twee toppers op sub gebied.

Alexander D
18-04-2006, 17:33
Ik denk dat een b&w 825 of 750 svs overbodig maakt en lekker paart met je fronts.... :wink:

Is een 825 (en misschien een 750 ook wel niet een beetje overdreven met deze speakers? Die 602/3 samen zijn nog goedkoper dan een 750 sub. :?

Johan van den D.
18-04-2006, 18:08
Goede subwoofers zijn erg duur en inderdaad vaak duurder dan de speakers zelf.

Met de B&W subs kom je overigens ook niets tekort inderdaad maar persoonlijk zal ik toch voor eenb svs gaan.
Deze zijn vrijwel onverslaanbaar in die prijsklasse.

Sphinkx
18-04-2006, 18:10
Zoals ik ergens wel verwacht had gaan de meeste voor SVS...

Wat is het grote verschil tussen de 2? Dus tussen de PC Plus 16 - 46 of een PC Plus 20 - 39?

Johan van den D.
18-04-2006, 18:14
o.a het bereik in freq.

deejay1970
18-04-2006, 19:37
A. Duijmelinck, heb jij je cilindersub nog?
Ik dacht dat je die van jou verkocht. Misschien een kans voor deze persoon? Tenzij ie al verkocht is.

Vr.gr.
Mario

Alexander D
18-04-2006, 19:43
A. Duijmelinck, heb jij je cilindersub nog?
Ik dacht dat je die van jou verkocht. Misschien een kans voor deze persoon? Tenzij ie al verkocht is.

Vr.gr.
Mario

:? Misschien verwar je me met Moondust? Die had een cylindersvs. Ik doe het maar met een Strata 5. :wink:

Naar tevredenheid voor mijn huiskamer overigens. :wink:

deejay1970
18-04-2006, 19:44
:lol: idd, het was Moondust :lol

Sphinkx
18-04-2006, 19:49
Idd, moondust heeft zo 1. Maar hij heeft de PCI. Ik zou eerder voor de PC plus gaan...

Ik heb de zijne dan nog willen kopen maar kon toentijds niet omdat ik andere kosten had...

Alexander D
18-04-2006, 19:51
Zoals ik ergens wel verwacht had gaan de meeste voor SVS...

Wat is het grote verschil tussen de 2? Dus tussen de PC Plus 16 - 46 of een PC Plus 20 - 39?

Je hebt het iedere keer over deze cylindersubs die in Europa niet verkocht worden.

Waarom ga je niet voor een PB-12/plus? Die is goedkoper of net zo duur (afhankelijk van de afwerking van de kast) als een PV-1, wordt officieel verkocht in Europa en dus te beluisteren bij jou in België.

Sphinkx
18-04-2006, 19:59
Ik heb een kameraad die 3 - 4x per jaar naar de VS gaat om vanalles in te voeren naar Belgie. Dus ik kan wel degelijk aan die cylindersubs aangeraken. Zal zelfs een stuk goedkoper zijn dan de boxversie of de PV1 die ook op mijn verlanglijstje staan...

Ik zou voor de cilinder gaan omdat die beter passen in mijn omgeving. De box is echt gigantisch groot en ik amper boven krijgen vrees ik. Waar een wil is een weg natuurlijk...

Daarom ook dat mijn voorkeur naar die PV1 of PC Plus gaat, die zijn iets gemakkelijker handelbaar...

Maar ik ben op zoek dus en heb nog geen beslissing genomen...

Albert Kostwinder
18-04-2006, 21:05
Ik denk dat een b&w 825 of 750 svs overbodig maakt en lekker paart met je fronts.... :wink:

Is een 825 (en misschien een 750 ook wel niet een beetje overdreven met deze speakers? Die 602/3 samen zijn nog goedkoper dan een 750 sub. :?

Absoluut niet hoor. Goede bas kost een paar centen. Ik weet zeker dat die 825 beter is dan veel svs subs :wink: (oei, ff een druppel olie op het vuur gna gna!!)

Johan van den D.
18-04-2006, 21:30
Ik weet zeker dat die 825 beter is dan veel svs subs :wink: (oei, ff een druppel olie op het vuur gna gna!!)Ik heb die 825 nooit ervaren dus kan helaas niet met je in discussie gaan. :roll: :wink:

Alexander D
18-04-2006, 21:35
Ik denk dat een b&w 825 of 750 svs overbodig maakt en lekker paart met je fronts.... :wink:

Is een 825 (en misschien een 750 ook wel niet een beetje overdreven met deze speakers? Die 602/3 samen zijn nog goedkoper dan een 750 sub. :?

Absoluut niet hoor. Goede bas kost een paar centen. Ik weet zeker dat die 825 beter is dan veel svs subs :wink: (oei, ff een druppel olie op het vuur gna gna!!)

Ik heb hem ook niet gehoord maar mijn logische reactie zou zijn:

Gezien de prijs van € 2.500,- mag hij ook wel wat beter zijn dan veel SVS'en want de meest verkochte modellen zijn allemaal een stuk goedkoper. :wink:

deejay1970
18-04-2006, 22:46
ja, nee, op voorraad, de prijs :lol:

Sphinkx
18-04-2006, 23:03
Hmm, die kameraad van mij zal die boxen zelf kunnen meenemen zonder dat ik iets van transportkosten, BTW of douanerechten zal moeten betalen...

Denk dat de keuze snel gemaakt zal zijn :p

Bedankt voor jullie hulp!

Johan van den D.
19-04-2006, 00:05
Als je dat allemaal niet hoef te betalen heb je de sub vrijwel voor niets.
Daar hoef je dan inderdaad niet over na te denken.

Alexander D
19-04-2006, 08:37
Hmm, die kameraad van mij zal die boxen zelf kunnen meenemen zonder dat ik iets van transportkosten, BTW of douanerechten zal moeten betalen...

Denk dat de keuze snel gemaakt zal zijn :p

Bedankt voor jullie hulp!

Euh, ik zie hier mogelijkheden voor een powerbuy????? :D :wink:

Sphinkx
19-04-2006, 09:05
Hmm, die kameraad van mij zal die boxen zelf kunnen meenemen zonder dat ik iets van transportkosten, BTW of douanerechten zal moeten betalen...

Denk dat de keuze snel gemaakt zal zijn :p

Bedankt voor jullie hulp!

Euh, ik zie hier mogelijkheden voor een powerbuy????? :D :wink:

lool

weet ook niet hoeveel hij er kan meebrengen hoor :s

Die persoon voert Amerikaanse wagens in via containers. In die containers steekt hij telkens nog ander gerief bij en daardoor kan dit meestal door de mazen van het net glippen :P

Vervoer gebeurd dus via zee, dus zal wel tijdje onderweg zijn :?

Edgar Smit
19-04-2006, 09:39
Logisch, maar als wij een SVS voor de originele US verkopprijs kunnen inkopen zonder verdere extra kosten op wat vervoer belgie-nederland na denk ik dat er een hoop mensen zijn die het het wachten wel waard zullen vinden. Als ik me niet vergis duurt het over zee 10 tot 20 dagen afhankelijk vanwaar uit de US het schip vertrekt.

Dus stel, nu bestellen en over een maand binnen (mits de afvaart gunstig valt) dat is voor velen geen probleem denk ik. Maar ja, wil die kameraad van jou dat doen? en wanneer gaat er betaald worden? meest logisch lijkt me bij aflevering, mocht iemand niet nakomen raak je die SVS toch wel weer kwijt :wink: .



Hmm, die kameraad van mij zal die boxen zelf kunnen meenemen zonder dat ik iets van transportkosten, BTW of douanerechten zal moeten betalen...

Denk dat de keuze snel gemaakt zal zijn :p

Bedankt voor jullie hulp!

Euh, ik zie hier mogelijkheden voor een powerbuy????? :D :wink:

lool

weet ook niet hoeveel hij er kan meebrengen hoor :s

Die persoon voert Amerikaanse wagens in via containers. In die containers steekt hij telkens nog ander gerief bij en daardoor kan dit meestal door de mazen van het net glippen :P

Vervoer gebeurd dus via zee, dus zal wel tijdje onderweg zijn :?

Sphinkx
19-04-2006, 09:42
Ik heb jammer genoeg niet het geld om x aantal SVS subs voor te schieten hoor...

Vragen wil ik altijd doen natuurlijk.

deejay1970
19-04-2006, 10:33
En wat als nu juist die container wel gecontroleerd wordt?

Ik zou graag de cilindersubs ook invoeren, maar voorlopig kan het niet voor mij, omdat dit officiëel is.

Hoe SVS op een powerbuy cilindersubs gaat reageren weet ik niet?
Ik vrees alleen dat er problemen 'kunnen' van komen ivm garantie, 230V etc.

Niet dat ik jullie de cilindersubs wil onthouden hé, maar let toch even op wat je doet.

Doch ik werk eraan om ze ook hier te krijgen, maar dat zal nog niet voor onmiddelijk zijn. Ik hou jullie op de hoogte.

Ondertussen, ga jullie gang, als SVS het toe laat.

Vr.Gr.
Mario

Sphinkx
19-04-2006, 11:04
Wat is eigenlijk de reden waarom SVS deze niet ingevoerd krijgt? Vind het zo bizar dat de boxen binnen mogen en de cilinders niet...

deejay1970
19-04-2006, 11:15
Wat is eigenlijk de reden waarom SVS deze niet ingevoerd krijgt? Vind het zo bizar dat de boxen binnen mogen en de cilinders niet...

De reden is dat ze deze dingen zoals ze nu ontworpen zijn, niet CE-gekeurd (kunnen) worden.

In het preutse Amerika, is het gevaar dat een kind een glas water boven in de sub giet en kortstluiting veroorzaakt, blijkbaar minder groot dan in Europa.

Ron van SVS vertelde me dat ze het hele ontwerp van de cilindersubs moeten herdoen, indien ze CE-gekeurd worden.

Wat ze nu doen, is systematisch de bestaande 'box' modellen CE-keuren, en alle nieuwe modellen die eraan komen onmiddelijk CE-keuren.

Of daarna de cilindersubs ook aan de beurt zullen komen is nog steeds onduidelijk.

Ik zal hen ter bevestiging nogmaals de vraag stellen en hou jullie op de hoogte.

Vr.gr.
Mario

Edgar Smit
19-04-2006, 11:24
Maar hoe strikt is de CE keuring tov de eisen die in de USA gelden?

Gezien het grote aantal belachelijke rechtszaken die daar gevoerd worden om de meest belachelijke redenen zou je denken dat juist de produkten die daarvandaan komen veiliger zijn dan de CE keuring hier, of is dat te simpel gedacht?

Sphinkx
19-04-2006, 11:43
Dat vraag ik mij ook af eigenlijk Edgar...

Moet wel een serieuze kleine zijn om een glas water te gieten in een sub die 120 cm hoog is. Er zijn wel kleinere varianten natuurlijk... Maar begrijp wel wat je bedoeld deejay1970

Trouwens, reden waarom ik voor de cilinder ga is vanwege plaatsgebrek. Hoogte is wel geen probleem. Daarom dat mijn andere keuze ook de PV-1 is. Die is ook zo groot niet.

Albert Kostwinder
19-04-2006, 13:11
Waarom nieuw kopen? op ebay, hear.nl bv staan regelmatig leuke apparaten voor mooie prijzen. Meestal zijn het liefhebbers en het scheelt je veel, heel veel geld. Tip: wel persoonlijk afhalen en luisteren natuurlijk! :wink: Als je bv een Rel q400 of b&w 750/825 voor de helft zou zien staan, zijn het no brainers mits in goede conditie natuurlijk!. :wink: Maar ok, je hebt er ook een fijne svs voor. Keuzes, keuzes... een heel gedoe soms dat upgraden..... 8) :lol:

Olivier vd D.
19-04-2006, 13:44
Allereerst, mijn SVS cylinder is reeds verkocht.

Ten tweede, ook Velodyne is een Amerikaans merk dat topsubs maakt. Deze subs zijn in Amerika dus ook stukken goedkoper dan in Europa. En als je toch al overwogen hebt om een B&W sub van 2500 euro te kopen dan moet je beslist eens naar de DD-serie van Velodyne gaan kijken. Dat schijnt echt top of the bill te zijn. Ik verwacht mijn DD12 eind deze maand. Oja, zou ik het bijna vergeten, je moet wel ff bekijken of een Amerikaanse Velodyne sub door Velodyne zelf geschikt gemaakt kan worden voor ons lichtnet (230V).

Sphinkx
19-04-2006, 13:48
B&W sub van 2500 euro? Dat moet ik absoluut niet hebben hoor. De PV-1 kost zo'n 1300 euro en dat is ongeveer het maximum dat ik er aan zou geven.

Zoiets zou trouwens overkill zijn tegenover mijn 6 reeks boxen :s

Upgraden is a pain in the ass. Had beter verder gespaard en alles in 1x gekocht. Alhoewel dit ook geen gemakkelijk opdracht zou zijn vermits het een grote smak geld in 1x zou zijn :s

bmateijsen
19-04-2006, 13:54
Allereerst, mijn SVS cylinder is reeds verkocht.

Ten tweede, ook Velodyne is een Amerikaans merk dat topsubs maakt. Deze subs zijn in Amerika dus ook stukken goedkoper dan in Europa. En als je toch al overwogen hebt om een B&W sub van 2500 euro te kopen dan moet je beslist eens naar de DD-serie van Velodyne gaan kijken. Dat schijnt echt top of the bill te zijn. Ik verwacht mijn DD12 eind deze maand. Oja, zou ik het bijna vergeten, je moet wel ff bekijken of een Amerikaanse Velodyne sub door Velodyne zelf geschikt gemaakt kan worden voor ons lichtnet (230V).

Niet degene die je in Amerika koopt.. Dan moet er een compleet nieuw versterkingspaneel in.

Albert Kostwinder
19-04-2006, 14:30
Allereerst, mijn SVS cylinder is reeds verkocht.

Ten tweede, ook Velodyne is een Amerikaans merk dat topsubs maakt. Deze subs zijn in Amerika dus ook stukken goedkoper dan in Europa. En als je toch al overwogen hebt om een B&W sub van 2500 euro te kopen dan moet je beslist eens naar de DD-serie van Velodyne gaan kijken. Dat schijnt echt top of the bill te zijn. Ik verwacht mijn DD12 eind deze maand. Oja, zou ik het bijna vergeten, je moet wel ff bekijken of een Amerikaanse Velodyne sub door Velodyne zelf geschikt gemaakt kan worden voor ons lichtnet (230V).

Ik mag aannemen dat al je resterende buren in een straal van 300 meter reeds verhuisd zijn? (6)

deejay1970
19-04-2006, 14:51
...zou je denken dat juist de produkten die daarvandaan komen veiliger zijn dan de CE keuring hier, of is dat te simpel gedacht?

Idd Edgar, de wereld op z'n kop, ik dacht er ook zo over maar helaas.

SVS's antwoord inzake de cilindersub was klaar en duidelijk:

Ik citeer: 'We’re not opening the door to 230V subs for export until we can do it officially.'


De PB12ISD en een baby SVS sub zitten momenteel in CE-keuring en worden rond de zomer verwacht (lees September).
De Cilindersubs voor Europa worden 'misschien' leverbaar in 2007.

Hun reactie op de 750 of 825 ....heeft iets met prijs en prestaties te maken :lol: :twisted:, dus dat laat ik in het midden.

Iedereen bepaalt zelf wat ie met z'n geld doet en wat ie goed vind of niet.
Maar voor een budget van € 1300 heb je al een prachtige PB12Plus, meer kan/mag ik niet zeggen, vermits ik er zelf commerciëel belang bij heb.


Vr.gr.
Mario

Olivier vd D.
19-04-2006, 16:11
B&W sub van 2500 euro? Dat moet ik absoluut niet hebben hoor. De PV-1 kost zo'n 1300 euro en dat is ongeveer het maximum dat ik er aan zou geven.
Ga je de sub alleen voor film gebruiken of ook voor muziek?


Zoiets zou trouwens overkill zijn tegenover mijn 6 reeks boxen :s
Waarom denk je dat?



Allereerst, mijn SVS cylinder is reeds verkocht.

Ten tweede, ook Velodyne is een Amerikaans merk dat topsubs maakt. Deze subs zijn in Amerika dus ook stukken goedkoper dan in Europa. En als je toch al overwogen hebt om een B&W sub van 2500 euro te kopen dan moet je beslist eens naar de DD-serie van Velodyne gaan kijken. Dat schijnt echt top of the bill te zijn. Ik verwacht mijn DD12 eind deze maand. Oja, zou ik het bijna vergeten, je moet wel ff bekijken of een Amerikaanse Velodyne sub door Velodyne zelf geschikt gemaakt kan worden voor ons lichtnet (230V).

Ik mag aannemen dat al je resterende buren in een straal van 300 meter reeds verhuisd zijn? (6)
Grapjas. 8)

Sphinkx
19-04-2006, 16:26
Ga je de sub alleen voor film gebruiken of ook voor muziek?

Voornamelijk voor film. Muziek wordt er amper gespeeld... Af en toe eens een muziek DVD maar dit is het ook. Je kan dus stellen voor 95% film...


Zoiets zou trouwens overkill zijn tegenover mijn 6 reeks boxen :s
Waarom denk je dat?

Rare gedachte mss van mij :?

Weet nu ook wel dat je op sub niet moet besparen maar ik heb gewoon het rare idee dat een sub kopen die 2x zo duur is dan mijn 4 boxen samen misschien een beetje overkill is :?

BTW moondust. Jij hebt dus een SVS PCi gekocht uit de VS als ik het goed heb. Heb jij daarbij electriciteits problemen mee gehad? Want ze hebben daar natuurlijk 110V ipv 220V hier... Ik denk nu wel voor de PC Plus te gaan (of alsnog een andere sub :s )

beslissingen beslissingen, waarom moet dit zo moeilijk zijn toch he...

Olivier vd D.
19-04-2006, 17:16
Zoiets zou trouwens overkill zijn tegenover mijn 6 reeks boxen :s

Waarom denk je dat?
Rare gedachte mss van mij :?

Weet nu ook wel dat je op sub niet moet besparen maar ik heb gewoon het rare idee dat een sub kopen die 2x zo duur is dan mijn 4 boxen samen misschien een beetje overkill is :?
Mijn 2ehands speakers heb ik ooit voor 700 euro gekocht (nieuwprijs destijds iets van 2400 euro, tegennwoordig misschien nog 1800 euro ofzo), dus met een sub van 2800 euro zou je kunnen zeggen dat het ook overkill is. Echter, als ik nu een qua kwaliteit bij mijn speakers passende sub zou nemen, dan moet ik die ook weer upgraden als ik betere speakers neem over een aantal jaren. De financien laten het momenteel even toe, dus ga ik maar gelijk voor een sub die ik hoogstwaarschijnlijk nooit meer zal upgraden. Ik denk dat overkill wel degelijk bestaat, maar in de meeste gevallen tussen de oren. Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat de combinatie van satellietjes met een peperdure versterker eerder overkill is als een midrange set met een highend sub. Persoonlijk denk ik dat een sub niet zo snel overkill is.


BTW moondust. Jij hebt dus een SVS PCi gekocht uit de VS als ik het goed heb. Heb jij daarbij electriciteits problemen mee gehad? Want ze hebben daar natuurlijk 110V ipv 220V hier... Ik denk nu wel voor de PC Plus te gaan (of alsnog een andere sub :s )
Ik heb de import niet zelf geregeld, dat heeft iemand anders gedaan waar ik de sub bij heb gekocht. Het is volgens mij niet zo dat er een andere versterker in zit dan in Amerika, dus hij is switchable of het maakt niets uit.

Johan van den D.
19-04-2006, 17:35
mocht iemand niet nakomen raak je die SVS toch wel weer kwijt :wink: .
Dat is een ding wat zeer zeker een feit is. :wink:

Johan van den D.
19-04-2006, 17:39
En wat als nu juist die container wel gecontroleerd wordt?
Dan betalen we gewoon de kosten en heb je alsnog een prachtige sub voor een leuke prijs/

Hoe SVS op een powerbuy cilindersubs gaat reageren weet ik niet?
Ik vrees alleen dat er problemen 'kunnen' van komen ivm garantie, 230V etc.Ze hebben diversen keren een powerbuy gedaan wat vlekkeloos verliep.
Echter was er toen inderdaad nog geen dealer netwerk dus nu zullen er iets anders tegenover staan. (en terecht vanuit jouw situatie gezien).
Garantie is geen probleem bij svs en 230 ook niet.

Johan van den D.
19-04-2006, 17:48
dus met een sub van 2800 euro zou je kunnen zeggen dat het ook overkill is.Moondust, waarom is je keuze gevallen op een Velodyne en niet op een topmodel van svs ?
Kan opzich wel bedenken waarom maar weet graag jouw gedachte danwel verhaal hierachter. :P

Seth__Gekko
19-04-2006, 22:17
Ruimtegebrek :unsure:

Olivier vd D.
19-04-2006, 22:45
De SVS heb ik altijd erg groot (lees: lomp) gevonden, dat ten eerste. Het kleine formaat van de Velodyne is derhalve zeer welkom. Waar ik me bij de SVS altijd aan heb geergerd is de moeilijke plaatsing. Ik heb eigenlijk nooit een plek en afstelling gevonden waar ie echt goed geintegreerd werd. Ik hoorde altijd mijn sub apart ipv een mooi homogeen geluidsbeeld. Tot slot was ik niet zo tevreden met de weergave van de hogere bassgolven van de SVS, zeg 60-100Hz. Die waren gewoon zwakker waardoor er een dip in het algehele frequentiespectrum te horen was. Aanvankelijk had ik dit niet in de gaten totdat ik met de sub van een ander mocht testen.

Kortom, de SVS is een geweldige sub met veel power (slam), maar voor mij teveel tekortkomingen om er een blijvertje van te maken. De Velodyne heeft die tekortkomingen niet. De DD-serie past zich aan aan de akoestiek van de kamer waardoor de plaatsing veel minder uitmaakt. Er vindt een constante correctie plaats met als resultaat een accurate snelle diepe bass. Qua uiterlijk is het natuurlijk een snoepie.

Ik moet erbij zeggen dat ik de DD12 nog nooit zelf hebt gehoord. Ik heb maandenlang informatie geabsobeerd en met mensen gesproken. Ik beschouw het dan ook niet eens als een gok, maar gewoon een geweldige koop waar ik zeer veel plezier aan ga beleven. Mijn speakers kan ik dan over een aantal jaren zigezegd upgraden naar het niveau van mijn sub.

Johan van den D.
19-04-2006, 22:53
Duidelijk.

deejay1970
19-04-2006, 22:58
Voor het dubbele van de prijs mag ie dat 'detail' ook wel best 'elctronisch' wegwerken op dit niveau, niet?

Klinkt nu wat negatief tov SVS...in ieder geval, mijn sub stel ik niet af boven de 80Hz, tenzij je met mini satelietjes werkt? En ik ben ervan overtuigt dat je deftige front speakers hebt, dus waarom je cross op 100 hz afstellen?


Vr.gr.
Mario

Olivier vd D.
20-04-2006, 08:54
Nogmaals SVS is een prima sub, maar heeft gewoon een aantal tekortkomingen waar ik graag vanaf wil. Mijn 20-39 PCi (800 euro?) is natuurlijk niet te vergelijken met een DD12 van 2800 euro. Natuurlijk is de Velodyne beter. Het is gewoon een upgrade.

Wat betreft d crossover, ik ben altijd uitgegaan van de speaker die het minst laag kan gaan bij 0dB. Dat is mijn centerspeaker die bij +/- 3dB tot 65Hz kan gaan. Bij 0dB zal dat zo rond de 90Hz liggen. Op mijn receiver kan ik in stappen van 20Hz de crossover instellen. Vandaar dus 100Hz. Maar ik ga ook testen met 80Hz en kies de crossover die het beste klinkt. Na de center zijn het mijn rears die qua laag de beperkende factor zijn. Wellicht moet ik van de rears uitgaan en niet van de center die in een HT-setup een taak heeft die weinig met bass te maken heeft, denk ik. Mijn rears gaan tot 58Hz bij +/- 3 dB. Dat zal dus zo rond de 80Hz liggen zonder verlies (0dB). Maar goed, ik ga het wel aanhoren eind april. :-)

Alexander D
20-04-2006, 09:06
Wellicht moet ik van de rears uitgaan en niet van de center die in een HT-setup een taak heeft die weinig met bass te maken heeft, denk ik. Mijn rears gaan tot 58Hz bij +/- 3 dB. Dat zal dus zo rond de 80Hz liggen zonder verlies (0dB). Maar goed, ik ga het wel aanhoren eind april. :-)

Als je het niet per speaker kunt instellen zou ik van je center of je front uitgaan en niet van je surroundspeakers. Uit je center bijvoorbeeld komt erg veel geluid, er gaan dus (als je center op large staat) ook heel veel bastonen naar je center.

Je kunt natuurlijk ook op zoek naar een receiver waar je de crossover van iedere speaker apart kunt instellen. :wink:

deejay1970
20-04-2006, 09:18
okidoki Moondust :lol:

Nu als je naar het frequentieverloop kijkt van de Cilindersubs, zie je ook dat ze tussen 60 en 100Hz inderdaad een dalende response hebben van +/- 3dB....dus idd, die cilindersubs komen daar wat te kort en verklaart ook dat je rond die 100hz iets 'mist', en zal je dat met je 100Hz X-over instelling ook wel horen.
Dus de cilindersubs zou ik afraden, als je ze te hoog moet crossen.

Als je dat vergelijkt met een PB12Plus, die loopt tot 200Hz mooi recht door.

Veel plezier doch met je DD12, is idd een bloedmooie sub.

Vr.Gr.
Mario

Sphinkx
20-04-2006, 09:19
Een mail gehad van SVS en daarbij beweren ze dat de PC Plus niet zal werken in europa omwille van het ons 220V stroomnet...

Vind eigenlijk raar dat ze zoiets zeggen terwijl er al toch verschillende Belgen/Nederlanders een SVS cilinder sub hebben ingevoerd en volgens mij toch geen problemen daarmee hebben...

Hun mail...




Sorry, but only our export subs come in 220V/50hz power versions and
unfortunately these do not include the PC-type SVS subs at this time.

A 110V/60hz configured SVS subwoofer built for US customers will not
work for you.

We have heard loud and clear from many customers that want cylinder subs
in Europe; but for the time being we have had to limit ourselves to
models we can make in high volume and still maintain our legendary
quality and performance.

All our export products are painstakingly planned for many weeks before
shipping and of course meet all the latest EU required testing and other
regulatory stipulations including CE safety, lead-free construction now
and even recycle ability. We are a small company and could not launch
all models at one time.

We are hopeful that by 2007 to have at least a limited pallet of our
famous cylinder subs available for export to the BENELUX. I spent quite
a bit of time in Belgium in my NATO days and we would like nothing more
than to have some of the most famous SVS products better represented for
you!

I urge you in the meantime to try and hear an SVS powered box sub
instead, M-Pro can help you there. While they are more conventional
looking, there is NOTHING conventional about our "Powered Box"
subwoofers' performance or their price. You typically have to spend 3-4
times as much from other brands to get the same level of accuracy, depth
and power as one of our box subs.

Ron
SVS

Olivier vd D.
20-04-2006, 09:23
Bij een volgende receiver is dat wel iets om rekening mee te houden in ieder geval. Mijn speakers zet ik in ieder geval op small zodat de sub alles onder de crossoverfrequentie te verduren krijgt.

Overigens vraag ik me wel af in hoeverre de center (veel) basstonen voor zijn kiezen krijgt, zeg lager dan 100Hz. Ik schat zo in dat hij qua basstonen een zeer ongeschikte rol speelt in vergelijking met de fronts en rears.

Alexander D
20-04-2006, 09:26
Overigens vraag ik me wel af in hoeverre de center (veel) basstonen voor zijn kiezen krijgt, zeg lager dan 100Hz. Ik schat zo in dat hij qua basstonen een zeer ongeschikte rol speelt in vergelijking met de fronts en rears.

En waarom denk je dat? En dan bedoel ik met name in vergelijking met de fronts.

deejay1970
20-04-2006, 09:27
Vermits hij hoofdzakelijk spraak weergeeft, zal hij onder de 100Hz idd niet veel werk hebben volgens mij, doch, als dat in je Sub terechtkomt kan een zware stem ineens wel heel zwaar gaan klinken :o

Olivier vd D.
20-04-2006, 09:29
Als je dat vergelijkt met een PB12Plus, die loopt tot 200Hz mooi recht door.
Ik heb een tijdje de PB12 plus heel serieus overwogen als upgrade, maar er uiteindelijk toch vanaf gezien, omdat ik integratie van het subgeluid heel erg belangrijk vind. De Velodyne is wat dat aangaat de absolute koning. Daarnaast is het een mooi klein kastje.


Veel plezier doch met je DD12, is idd een bloedmooie sub.
Thanks! :D

Alexander D
20-04-2006, 10:16
Vermits hij hoofdzakelijk spraak weergeeft, zal hij onder de 100Hz idd niet veel werk hebben volgens mij, doch, als dat in je Sub terechtkomt kan een zware stem ineens wel heel zwaar gaan klinken :o

Test het maar eens. :wink:

Je gaat echt nog versteld staan wat er bij een beetje actiefilm met veel explosies in beeld allemaal voor laag naar je center gaat.

Olivier vd D.
20-04-2006, 10:59
Vermits hij hoofdzakelijk spraak weergeeft, zal hij onder de 100Hz idd niet veel werk hebben volgens mij, doch, als dat in je Sub terechtkomt kan een zware stem ineens wel heel zwaar gaan klinken :o

Test het maar eens. :wink:

Je gaat echt nog versteld staan wat er bij een beetje actiefilm met veel explosies in beeld allemaal voor laag naar je center gaat.
Ok, stel dat er net zoveel laag naar je center gaat als naar je fronts. Dan nog zal je dat dipje ervan tussen de 80 en 90Hz niet missen denk ik. Er komt immers nog steeds laag uit de overige speakers die het gat enigszins zullen opvangen. Maar goed, ik ga het absoluut testen.

Sphinkx
20-04-2006, 15:05
Een mail gehad van SVS en daarbij beweren ze dat de PC Plus niet zal werken in europa omwille van het ons 220V stroomnet...

Vind eigenlijk raar dat ze zoiets zeggen terwijl er al toch verschillende Belgen/Nederlanders een SVS cilinder sub hebben ingevoerd en volgens mij toch geen problemen daarmee hebben...


Sorry, but only our export subs come in 220V/50hz power versions and
unfortunately these do not include the PC-type SVS subs at this time.

A 110V/60hz configured SVS subwoofer built for US customers will not
work for you.



Mijn eigen eens quoten :?

Iemand antwoord op die vraag? Ik kijk dan vooral naar de personen die een SVS hebben ingevoerd uit de USA. Liefst een cilinder versie natuurlijk...

Want indien ik deze niet kan gebruiken zal er geen enkele andere mogelijkheid opzitten dan toch een box te kopen natuurlijk...

Rob Eric Blank
20-04-2006, 15:09
Een mail gehad van SVS en daarbij beweren ze dat de PC Plus niet zal werken in europa omwille van het ons 220V stroomnet...

Vind eigenlijk raar dat ze zoiets zeggen terwijl er al toch verschillende Belgen/Nederlanders een SVS cilinder sub hebben ingevoerd en volgens mij toch geen problemen daarmee hebben...


Sorry, but only our export subs come in 220V/50hz power versions and
unfortunately these do not include the PC-type SVS subs at this time.

A 110V/60hz configured SVS subwoofer built for US customers will not
work for you.



Mijn eigen eens quoten :?

Iemand antwoord op die vraag? Ik kijk dan vooral naar de personen die een SVS hebben ingevoerd uit de USA. Liefst een cilinder versie natuurlijk...

Want indien ik deze niet kan gebruiken zal er geen enkele andere mogelijkheid opzitten dan toch een box te kopen natuurlijk...Kun je 220 niet transformeren tot 110Volt met een juiste transformator?

deejay1970
20-04-2006, 15:23
Sphinkx,

Als je nu eens met een box sub start, bvb de PB12PLus Text Black, de prijs is ongeveer hetzelfde dan € 1295 aan huis geleverd.
Je onderhoudt hem goed, ruilen we hem om op het moment dat ik een cilindersub voor je heb, ergens in 2007 en dan wordt de box sub een demo model hier op de zaak.

Vr.gr.
Mario

Seth__Gekko
20-04-2006, 15:34
Die Deejay die weet wel wat service is hè.

Sphinkx
20-04-2006, 16:13
Deejay komt hier inderdaad met een prachtig voorstel waar ik normaal gezien geen seconde aan zou twijfelen... Service heeft daar echt nog wel een betekenis blijkbaar :)

Maar reden waarom ik twijfel is gewoon mijn zuurverdiende centjes... Ik kan gemakkelijk een SVS Sub in de VS aankopen zonder enige taksen, verzendkosten en douanekosten te moeten betalen bij verzending naar Belgie.

Ik zou dus redelijk dom zijn moest ik de mogelijkheid laten liggen om diezelfde subwoofer 400 euro goedkoper te krijgen. Sorry Deejay, ik hoop dat je mij ergens wel begrijpt...

Maar met een transformer 110V - 220V zou ik dus geen problemen moeten hebben?

deejay1970
20-04-2006, 16:20
Ik begrijp je uiteraard!

Ik hoop voor jou dat het je lukt hoor.
Ik weet niet hoeveel zo'n transformer kost, maar ik hoop voor jou dat je je geen hoop miserie op de hals gaat halen en die transformer nu net geen € 400 gaat kosten :lol:

Vr.gr.
Mario

Olivier vd D.
20-04-2006, 16:24
Ik vraag me wel af in hoeverre een transformator geen beperkende factor is. Een versterker heeft immers piekstromen nodig.

En Sphinkx, nog iets om over na te denken...garantie. Als er iets niet in orde is, gaat het je veel geld kosten. Om deze reden heb ik ervoor gekozen gewoon een Velodyne bij een Nederlandse dealer te kopen.

deejay1970
20-04-2006, 16:30
Moet je dan ook niet het 50 - 60Hz verschil oplossen met zo'n transformer?

Rob Eric Blank
20-04-2006, 16:43
De service die geboden wordt vind ik ERG goed en ik zou er nog maar eens goed over nadenken (en nee de rest van het forum krijgt geen percentage van deejay1970).

Edgar Smit
20-04-2006, 17:04
het geboden voorstel is een staaltje van service zoals we dat mogen verwachten van een GOEDE audioboer. Het aanbod is dus absoluut niet verkeerd.

Alleen meen ik ergens gelezen te hebben dat aanpassingen van 110 naar 220 nogal complex zijn en vaak een nieuwe versterkerunit nodig hebben omdat een adapter niet kan voldoen aan de stroomvraag. dat zal waarschijnlijk meer dan €400 gaan kosten ben ik bang.

deejay1970
20-04-2006, 17:18
enneuuh ...niet onbelangrijk....steun onze lokale economie ook even hé :lol:

...... zo kan ik sneller iemand aanwerven voor de pro-audio afdeling want daarvoor ben ik dringend op zoek naar eencommereciële mederwerker, zowel voor België als Nederland trouwens (dit zijn 2 vacatures ja, maar weet niet in welke rubriek ik ze kan zetten op dit forum)
Iemand suggesties?

Vr.gr.
Mario

Seth__Gekko
20-04-2006, 17:20
Begin eens met het neerzetten in je signature hehe.

Alexander D
20-04-2006, 17:21
enneuuh ...niet onbelangrijk....steun onze lokale economie ook even hé :lol:

...... zo kan ik sneller iemand aanwerven voor de pro-audio afdeling want daarvoor ben ik dringend op zoek naar eencommereciële mederwerker, zowel voor België als Nederland trouwens (dit zijn 2 vacatures ja, maar weet niet in welke rubriek ik ze kan zetten op dit forum)
Iemand suggesties?

Vr.gr.
Mario

beetje off-topic maar pm'tje in de maak. :wink:

Olivier vd D.
20-04-2006, 17:22
enneuuh ...niet onbelangrijk....steun onze lokale economie ook even hé :lol:

...... zo kan ik sneller iemand aanwerven voor de pro-audio afdeling want daarvoor ben ik dringend op zoek naar eencommereciële mederwerker, zowel voor België als Nederland trouwens (dit zijn 2 vacatures ja, maar weet niet in welke rubriek ik ze kan zetten op dit forum)
Iemand suggesties?

Vr.gr.
Mario

beetje off-topic maar pm'tje in de maak. :wink:
Oh nee he, niet jij als commercieel medewerker!?!?! :twisted:

Seth__Gekko
20-04-2006, 17:22
enneuuh ...niet onbelangrijk....steun onze lokale economie ook even hé :lol:

...... zo kan ik sneller iemand aanwerven voor de pro-audio afdeling want daarvoor ben ik dringend op zoek naar eencommereciële mederwerker, zowel voor België als Nederland trouwens (dit zijn 2 vacatures ja, maar weet niet in welke rubriek ik ze kan zetten op dit forum)
Iemand suggesties?

Vr.gr.
Mario

beetje off-topic maar pm'tje in de maak. :wink:Ga je solliciteren Duijm? 8)

deejay1970
20-04-2006, 17:25
Grapjassen! :lol:

Alexander D
20-04-2006, 17:25
Rustig maar heren, ik kom jullie niet lastig vallen. :D

Seth__Gekko
20-04-2006, 17:30
Anders die Duijm heeft er wel redelijk verstand van :wink:
En ik kan wel in de marketing komen werken, slim plan van me hè van je signature, en ook nog de automatisering komen doen daar heb ik meer verstand van :twisted:

deejay1970
20-04-2006, 17:35
Niet allemaal tegelijk hé...en Gekko....je hebt toch een SVS bij je thuis staan dan hé :twisted: :lol:

Enfin, terug naar het topic zeker nu :D

Seth__Gekko
20-04-2006, 17:38
...en Gekko....je hebt toch een SVS bij je thuis staan dan hé :twisted: :lol:
Is dat een aanbieding :lol:

Ik zou het wel graag willen, maar ik kan er geen geld voor vrijmaken. :(

Sphinkx
20-04-2006, 20:51
enneuuh ...niet onbelangrijk....steun onze lokale economie ook even hé :lol:

...... zo kan ik sneller iemand aanwerven voor de pro-audio afdeling want daarvoor ben ik dringend op zoek naar eencommereciële mederwerker, zowel voor België als Nederland trouwens (dit zijn 2 vacatures ja, maar weet niet in welke rubriek ik ze kan zetten op dit forum)
Iemand suggesties?

Vr.gr.
Mario

Veel locale economie is er niet aan natuurlijk als alles van de VS komt... De extra kosten gaan vrijwel direct in de diepe zakken van onze dierbare overheid :?

Maar ik steun er natuurlijk deels wel de locale economie mee omwille van lonen, winstmarges, ...

Maar ik ben heel gevleid door uw prachtig aanbod en het is heel goed mogelijk dat ik u binnenkort contacteer voor een afspraak te maken... Als ik het goed begrepen heb jij ook een luisterruimte zeker?

deejay1970
21-04-2006, 01:32
Idd, vadertje staat gaat helaas voor ons met veel van de centjes lopen, maar ja, wat doe je eraan....het is nu eenmaal zo...

Yep, er is een luisterruimte...momenteel snel ingericht en op gehoor afgeregeld.... binnenkort mooi ingericht, uitgemeten en lekker afgeregeld.

Ik hoor het wel van je.

Vr.gr.
Mario

jollykart
22-04-2006, 11:14
Ik vraag me altijd maar af hoeveel mensen niet gewoon napapagaaien wat ze ergens gelezen of gehoord hebben. Het lijkt wel of iedereen een mening over die SVS subjes heeft. Ik heb nog geen SVS gehoord dus ik heb geen flauw idee hoe bijzonder die dingen zijn.
Wat ik wel weet is dat als je een echt strakke bas wil, je geen reflexpoorten moet hebben. Een reflexpoort geeft over het algemeen wel wat extra power, maar je moet dan wel van een dreunende bas houden(alles is relatief).
Om met een closed-box systeem een lage weergave te verkrijgen moet er behoorlijk wat meer power achter gezet worden. Volgens mij is dat gewoon een duurdere oplossing dan mbv reflexpoorten werken. Smaken verschillen natuurlijk getuige het feit dat ik ook soms van rammelende boem boem auto's langs hoor rijden.
Als je een sub gaat kiezen zou ik eerst gaan luisteren of een closed-box of juist een reflexkist beter bij je smaak past.

Alexander D
22-04-2006, 11:28
Ik vraag me altijd maar af hoeveel mensen niet gewoon napapagaaien wat ze ergens gelezen of gehoord hebben. Het lijkt wel of iedereen een mening over die SVS subjes heeft. Ik heb nog geen SVS gehoord dus ik heb geen flauw idee hoe bijzonder die dingen zijn.
Wat ik wel weet is dat als je een echt strakke bas wil, je geen reflexpoorten moet hebben. Een reflexpoort geeft over het algemeen wel wat extra power, maar je moet dan wel van een dreunende bas houden(alles is relatief).
Om met een closed-box systeem een lage weergave te verkrijgen moet er behoorlijk wat meer power achter gezet worden. Volgens mij is dat gewoon een duurdere oplossing dan mbv reflexpoorten werken. Smaken verschillen natuurlijk getuige het feit dat ik ook soms van rammelende boem boem auto's langs hoor rijden.
Als je een sub gaat kiezen zou ik eerst gaan luisteren of een closed-box of juist een reflexkist beter bij je smaak past.

Misschien had dit antwoord wel beter in het topic 'hoe musikaal is je ...(sub)' gepast. :wink:

jollykart
22-04-2006, 11:31
Het lijkt wel of iedereen een mening over die SVS subjes heeft. Ik heb nog geen SVS gehoord dus ik heb geen flauw idee hoe bijzonder die dingen zijn.
Wat ik wel weet is dat als je een echt strakke bas wil, je geen reflexpoorten moet hebben.

Iedereen inclusief jij dus blijkbaar ;).

Dan heb je het misschien niet helemaal goed gelezen. Ik geef aan dat ik het concept van een reflexpoort niet ok vind. Dit geeft gewoon een vertraging in het geluid. Dat is echter een kwestie van smaak.
Maar als je twijfelt tussen een closed box en een reflex, dan ben je volgens mij nog niet echt aan het luisteren geweest. Het advies om een SVS te verkiezen boven de PV1 vind ik dus vreemd omdat de opbouw van de speaker compleet anders is en het dus zeer sterk afhankelijk is van de smaak. Natuurlijk blijft smaak altijd een factor maar blijf wel appels met appels vergelijken.
Wanneer je je systeem voor 100% voor film gebruikt(zoals hier het geval), kan een reflex oplossing prima. Veel geweld voor een schappelijke prijs, maar mijn keuze zou het niet zijn.

Alexander D
22-04-2006, 11:34
Het lijkt wel of iedereen een mening over die SVS subjes heeft. Ik heb nog geen SVS gehoord dus ik heb geen flauw idee hoe bijzonder die dingen zijn.
Wat ik wel weet is dat als je een echt strakke bas wil, je geen reflexpoorten moet hebben.

Iedereen inclusief jij dus blijkbaar ;).

Dan heb je het misschien niet helemaal goed gelezen. Ik geef aan dat ik het concept van een reflexpoort niet ok vind. Dit geeft gewoon een vertraging in het geluid. Dat is echter een kwestie van smaak.
Maar als je twijfelt tussen een closed box en een reflex, dan ben je volgens mij nog niet echt aan het luisteren geweest. Het advies om een SVS te verkiezen boven de PV1 vind ik dus vreemd omdat de opbouw van de speaker compleet anders is en het dus zeer sterk afhankelijk is van de smaak. Natuurlijk blijft smaak altijd een factor maar blijf wel appels met appels vergelijken.
Wanneer je je systeem voor 100% voor film gebruikt(zoals hier het geval), kan een reflex oplossing prima. Veel geweld voor een schappelijke prijs, maar mijn keuze zou het niet zijn.

Topicstarter gaf aan bijna alleen dvd's te kijken dus het advies is niet zo vreemd. :wink:

jollykart
22-04-2006, 11:36
Ik vraag me altijd maar af hoeveel mensen niet gewoon napapagaaien wat ze ergens gelezen of gehoord hebben. Het lijkt wel of iedereen een mening over die SVS subjes heeft. Ik heb nog geen SVS gehoord dus ik heb geen flauw idee hoe bijzonder die dingen zijn.
Wat ik wel weet is dat als je een echt strakke bas wil, je geen reflexpoorten moet hebben. Een reflexpoort geeft over het algemeen wel wat extra power, maar je moet dan wel van een dreunende bas houden(alles is relatief).
Om met een closed-box systeem een lage weergave te verkrijgen moet er behoorlijk wat meer power achter gezet worden. Volgens mij is dat gewoon een duurdere oplossing dan mbv reflexpoorten werken. Smaken verschillen natuurlijk getuige het feit dat ik ook soms van rammelende boem boem auto's langs hoor rijden.
Als je een sub gaat kiezen zou ik eerst gaan luisteren of een closed-box of juist een reflexkist beter bij je smaak past.

Misschien had dit antwoord wel beter in het topic 'hoe musikaal is je ...(sub)' gepast. :wink:
Dat topic heb ik niet helemaal gelezen :oops: Maar op de vraag wat past beter..... van Sphinx lijkt me dit onderscheid op z'n plaats. Ik ben nog nooit een speaker tegengekomen die echt voor iedereen in iedere situatie ultiem was, dus dat zal bij een subwoofer ook wel niet het geval zijn :wink:

Alexander D
22-04-2006, 11:40
Ik vraag me altijd maar af hoeveel mensen niet gewoon napapagaaien wat ze ergens gelezen of gehoord hebben. Het lijkt wel of iedereen een mening over die SVS subjes heeft. Ik heb nog geen SVS gehoord dus ik heb geen flauw idee hoe bijzonder die dingen zijn.
Wat ik wel weet is dat als je een echt strakke bas wil, je geen reflexpoorten moet hebben. Een reflexpoort geeft over het algemeen wel wat extra power, maar je moet dan wel van een dreunende bas houden(alles is relatief).
Om met een closed-box systeem een lage weergave te verkrijgen moet er behoorlijk wat meer power achter gezet worden. Volgens mij is dat gewoon een duurdere oplossing dan mbv reflexpoorten werken. Smaken verschillen natuurlijk getuige het feit dat ik ook soms van rammelende boem boem auto's langs hoor rijden.
Als je een sub gaat kiezen zou ik eerst gaan luisteren of een closed-box of juist een reflexkist beter bij je smaak past.

Misschien had dit antwoord wel beter in het topic 'hoe musikaal is je ...(sub)' gepast. :wink:
Dat topic heb ik niet helemaal gelezen :oops: Maar op de vraag wat past beter..... van Sphinx lijkt me dit onderscheid op z'n plaats. Ik ben nog nooit een speaker tegengekomen die echt voor iedereen in iedere situatie ultiem was, dus dat zal bij een subwoofer ook wel niet het geval zijn :wink:

Nee, stel je voor dat we allemaal dezelfde set hadden staan omdat het niet beter kon.... Ook lekker saai. :?

jollykart
22-04-2006, 11:50
Ik vraag me altijd maar af hoeveel mensen niet gewoon napapagaaien wat ze ergens gelezen of gehoord hebben. Het lijkt wel of iedereen een mening over die SVS subjes heeft. Ik heb nog geen SVS gehoord dus ik heb geen flauw idee hoe bijzonder die dingen zijn.
Wat ik wel weet is dat als je een echt strakke bas wil, je geen reflexpoorten moet hebben. Een reflexpoort geeft over het algemeen wel wat extra power, maar je moet dan wel van een dreunende bas houden(alles is relatief).
Om met een closed-box systeem een lage weergave te verkrijgen moet er behoorlijk wat meer power achter gezet worden. Volgens mij is dat gewoon een duurdere oplossing dan mbv reflexpoorten werken. Smaken verschillen natuurlijk getuige het feit dat ik ook soms van rammelende boem boem auto's langs hoor rijden.
Als je een sub gaat kiezen zou ik eerst gaan luisteren of een closed-box of juist een reflexkist beter bij je smaak past.

Misschien had dit antwoord wel beter in het topic 'hoe musikaal is je ...(sub)' gepast. :wink:
Dat topic heb ik niet helemaal gelezen :oops: Maar op de vraag wat past beter..... van Sphinx lijkt me dit onderscheid op z'n plaats. Ik ben nog nooit een speaker tegengekomen die echt voor iedereen in iedere situatie ultiem was, dus dat zal bij een subwoofer ook wel niet het geval zijn :wink:

Nee, stel je voor dat we allemaal dezelfde set hadden staan omdat het niet beter kon.... Ook lekker saai. :?

Niettemin prediken sommige hier dat je een SVS sub blind (of doof) kan bestellen zonder ooit gehoord te hebben. Ik geloof best dat die dingen goed zijn, maar om een speaker te bestellen die je nooit gehoord hebt........ :roll:

Albert Kostwinder
22-04-2006, 11:58
Voor een svs moet niet jij maar je vriendin blind zijn..... 8)

Olivier vd D.
22-04-2006, 12:32
Ik vraag me altijd maar af hoeveel mensen niet gewoon napapagaaien wat ze ergens gelezen of gehoord hebben. Het lijkt wel of iedereen een mening over die SVS subjes heeft. Ik heb nog geen SVS gehoord dus ik heb geen flauw idee hoe bijzonder die dingen zijn.
Wat ik wel weet is dat als je een echt strakke bas wil, je geen reflexpoorten moet hebben. Een reflexpoort geeft over het algemeen wel wat extra power, maar je moet dan wel van een dreunende bas houden(alles is relatief).
Om met een closed-box systeem een lage weergave te verkrijgen moet er behoorlijk wat meer power achter gezet worden. Volgens mij is dat gewoon een duurdere oplossing dan mbv reflexpoorten werken. Smaken verschillen natuurlijk getuige het feit dat ik ook soms van rammelende boem boem auto's langs hoor rijden.
Als je een sub gaat kiezen zou ik eerst gaan luisteren of een closed-box of juist een reflexkist beter bij je smaak past.

Misschien had dit antwoord wel beter in het topic 'hoe musikaal is je ...(sub)' gepast. :wink:
Dat topic heb ik niet helemaal gelezen :oops: Maar op de vraag wat past beter..... van Sphinx lijkt me dit onderscheid op z'n plaats. Ik ben nog nooit een speaker tegengekomen die echt voor iedereen in iedere situatie ultiem was, dus dat zal bij een subwoofer ook wel niet het geval zijn :wink:

Nee, stel je voor dat we allemaal dezelfde set hadden staan omdat het niet beter kon.... Ook lekker saai. :?

Niettemin prediken sommige hier dat je een SVS sub blind (of doof) kan bestellen zonder ooit gehoord te hebben. Ik geloof best dat die dingen goed zijn, maar om een speaker te bestellen die je nooit gehoord hebt........ :roll:
Je hebt volkomen gelijk jollykart. Copycatten is wat velen doen, ik ook. Overigens is de vertraging in het laag voor mij ook de reden om voor een snelle (dichte) Velodyne te gaan. Dat dreunen hoeft van mij niet. Het geluid wordt er lomp van, omdat de verfijning er niet is. Ik wil een accurate laagweergave en geen disco-in-huis.

Johan van den D.
22-04-2006, 13:09
Ik geef aan dat ik het concept van een reflexpoort niet ok vind. Dit geeft gewoon een vertraging in het geluid. Dat is echter een kwestie van smaak.Naast een kwestie van smaak heeft svs dit gewoon goed voor elkaar.
In prinicpe heb je gelijk met je stelling maar het zijn geen 100% feiten, je heb immers altijd die paar uitzonderingen en svs is er daar één van.
Die heeft dit principe beter voor elkaar dan 95% van de andere bas reflex subs.


maar mijn keuze zou het niet zijn.Da,s jammer want dan sluit je bij voorbaat al veel moois uit en helaas is dat onterecht.

Overigens vind ikzelf een gesloten kast ook in veel gevallen lekkerder maar ik durf het gerust aan om voor een svs te gaan (mede door prijs/kwaliteit) en ja, ik heb er diversen gehoord. :wink:

Albert Kostwinder
22-04-2006, 13:19
Ik vraag me altijd maar af hoeveel mensen niet gewoon napapagaaien wat ze ergens gelezen of gehoord hebben. Het lijkt wel of iedereen een mening over die SVS subjes heeft. Ik heb nog geen SVS gehoord dus ik heb geen flauw idee hoe bijzonder die dingen zijn.
Wat ik wel weet is dat als je een echt strakke bas wil, je geen reflexpoorten moet hebben. Een reflexpoort geeft over het algemeen wel wat extra power, maar je moet dan wel van een dreunende bas houden(alles is relatief).
Om met een closed-box systeem een lage weergave te verkrijgen moet er behoorlijk wat meer power achter gezet worden. Volgens mij is dat gewoon een duurdere oplossing dan mbv reflexpoorten werken. Smaken verschillen natuurlijk getuige het feit dat ik ook soms van rammelende boem boem auto's langs hoor rijden.
Als je een sub gaat kiezen zou ik eerst gaan luisteren of een closed-box of juist een reflexkist beter bij je smaak past.

Misschien had dit antwoord wel beter in het topic 'hoe musikaal is je ...(sub)' gepast. :wink:
Dat topic heb ik niet helemaal gelezen :oops: Maar op de vraag wat past beter..... van Sphinx lijkt me dit onderscheid op z'n plaats. Ik ben nog nooit een speaker tegengekomen die echt voor iedereen in iedere situatie ultiem was, dus dat zal bij een subwoofer ook wel niet het geval zijn :wink:

Nee, stel je voor dat we allemaal dezelfde set hadden staan omdat het niet beter kon.... Ook lekker saai. :?

Niettemin prediken sommige hier dat je een SVS sub blind (of doof) kan bestellen zonder ooit gehoord te hebben. Ik geloof best dat die dingen goed zijn, maar om een speaker te bestellen die je nooit gehoord hebt........ :roll:
Je hebt volkomen gelijk jollykart. Copycatten is wat velen doen, ik ook. Overigens is de vertraging in het laag voor mij ook de reden om voor een snelle (dichte) Velodyne te gaan. Dat dreunen hoeft van mij niet. Het geluid wordt er lomp van, omdat de verfijning er niet is. Ik wil een accurate laagweergave en geen disco-in-huis.

Precies waarom ook ik liever een gesloten sub van Rel heb. En als je hem goed afsteld en tweaked (bv een marmeren plaat eronder en bovenop en goede interlink) de slam enorm groot wordt en strak maar wel met 'muzikale' finesse. :wink:

jollykart
22-04-2006, 13:36
Ik geef aan dat ik het concept van een reflexpoort niet ok vind. Dit geeft gewoon een vertraging in het geluid. Dat is echter een kwestie van smaak.Naast een kwestie van smaak heeft svs dit gewoon goed voor elkaar.
In prinicpe heb je gelijk met je stelling maar het zijn geen 100% feiten, je heb immers altijd die paar uitzonderingen en svs is er daar één van.
Die heeft dit principe beter voor elkaar dan 95% van de andere bas reflex subs.


maar mijn keuze zou het niet zijn.Da,s jammer want dan sluit je bij voorbaat al veel moois uit en helaas is dat onterecht.

Overigens vind ikzelf een gesloten kast ook in veel gevallen lekkerder maar ik durf het gerust aan om voor een svs te gaan (mede door prijs/kwaliteit) en ja, ik heb er diversen gehoord. :wink:

Met 'mijn keuze zou het niet zijn' bedoel ik niet dat ik nooit een SVS zou beluisteren als ik er eentje in het wild tegenkom hoor :o Maar het zou me wel verbazen dat ik er heel enthousiast van zou worden. Ik ben overigens wel vaker verbaast hoor 8) De reflexen van m'n fronts heb ik eigenlijk ook altijd dicht. Prijs/kwaliteit is altijd zeer persoonlijk omdat je dan met twee subjectieve factoren te maken hebt. Als je het geld hebt moet je altijd voor het beste gaan, en niet voor iets wat goedkoper is maar een 'betere' prijs kwaliteit verhouding heeft. "De vreugde van de goede kwaliteit duurt voort als de ergernis van de hoge prijs al lang vergeten is ..."(Sowell HIFI studio)

Maar waar het mij met name om ging is dat ik het gevoel dat er nogal eenzijdig advies werd gegeven. Volgens mij is dat opgelost nu :D

Mariusz
22-04-2006, 15:18
Ik houd ook erg van strakke bassen en de SVS PB-10ISD heeft veel controle over het laag. Een mooi strakke sub wat mij betreft, de meeste andere subs in deze prijsklasse zijn een stuk bonkeriger en minder strak.

deejay1970
22-04-2006, 15:25
Dat er betere subs bestaan, tuuurlijk.
Als je geld zat hebt koop je natuurlijk wat je maar wil, wordt je zelfs misschien iets minder kritisch.
Het is verschrikkelijk duur, dus moet het wel goed zijn....niet altijd waar volgens mij.

Eender welke bass reflex sub uit je keuzes schrappen, vind ik onterecht, zekers als je nog nooit een SVS gehoord hebt.
SVS heeft dat bass reflex princiepe idd goed onder de knie.
Het zogezegd 'boomerig' klinken, doet me denken aan een vergelijk met een of andere goedkope boombox voor in de auto, en die gaat helemaal niet op.

Bass reflex subwoofers hebben nadelen, net zoals gesloten subs hun eigen nadelen hebben.
De vertraging via de bas reflex poort bij bvb 50Hz als je eenvoudig gesteld de afstand 'front - poort' bvb op 50cm neemt bedraagt ongeveer 1,5 msec (millieseconden!)...die hoort NIEMAND. Je golflengte bij 50Hz bedraagt daarenboven 6,8 meter...en ja ik weet het, wat simpel voorgesteld, het is idd wel wat complexer, maar zo ingewikkeld nu ook weer niet.

Een bass reflex sub kan ook lekker strak klinken...maar het is zo gemakkelijk om hem boemerig te laten klinken.
Een gesloten kast, heeft ook te kampen met fysieke beperktheden en nadelen....vullen jullie ze maar in. Ik oordeel daarover niet, zo lang ik beide princiepes niet naast mekaar heb kunnen horen.

Voor film is het overduidelijk, die SVS verslaat vele concurrenten in zijn prijsklasse (en daar zijn velen het wereldwijd ook mee eens dacht ik toch te mogen zeggen).
Voor muziek zijn de meningen (gelukkig) wat verdeeld...omdat het aspect 'muzikaal' en persoonlijke smaak ineens belangrijk worden. Veel blinde testen tonen aan dat ze beide goed aankunnen, maar die discussie wordt idd onder een ander topic behandeld.

Ik test lekker verder ondertussen maar tot nu toe kan ik nog maar alleen concluderen....boemerig, helemaal niet....wel als ik de sub veeeeeeeel te luid zet.

En een SVS blind kopen kan perfect...als je echt niet tevreden bent over het geluid (afmetingen, kleur enz... buiten beschouwing gelaten), breng je hem netjes verpakt gewoon terug...zo simpel is het.
Wie heeft er nu baat bij ontevreden klanten...of zijn ze bij SVS dan zo zeker van hun product/prijs/kwaliteit verhouding....?

Om het voorbeeld van Moondust aan te halen...als je budget hebt voor een Velodyne DD12, tuurlijk, koop hem dan en geniet ervan...helaas niet iedereen heeft dat budget...en in dat marktsegment is SVS...voor de prijs van hun subs verslaan ze kwalitief heel wat concurrenten op de markt (die in hun ogen dan ook nog eens te duur zijn, voor wat ze presteren).

SVS heeft (...nog...) niet de superdure modellen met ingebouwde digitale snufjes, om je sub nog net dat ietsje beter te laten klinken.

Er zal altijd wel een andere beter zijn....

To be continued... :lol:

Vr.gr.
Mario

Johan van den D.
22-04-2006, 18:37
Als je het geld hebt moet je altijd voor het beste gaan, en niet voor iets wat goedkoper is maar een 'betere' prijs kwaliteit verhouding heeft. Hier sta ik voor meer dan 100% achter.
Maar svs behoord ook tot de groep "beste", bijkomend voordeel is dat dat voor een schappelijke prijs is.

Maar wil je net de overtreffende trap hebben dan kan je inderdaad (mist je budget het toelaat) voor de Velodyne DD serie gaan want die is net wat veelzijdiger en niet die ene klasse hoger als je het mij vraag.


Maar waar het mij met name om ging is dat ik het gevoel dat er nogal eenzijdig advies werd gegeven. Volgens mij is dat opgelost nu :DEn dat advies is niet onterecht maar hiervoor zal je zelf svs moeten ervaren. :wink:

Maar buiten dit alles is het natuurlijk een feit dat svs en velodyne niet de enige toppers zijn al heb ikzelf nog geen betere mogen ervaren.

Met svs is het net zoiets als met Nordost, ook hier zal je in vrijwel alle gevallen een eenzijdig advies over lezen en dat heeft gewoon een terechte reden.

Coen Hendriks
22-04-2006, 18:41
Toch vreemd allemaal, die discussie over SUB'S.
Een sub is er toch voor omdat je speakers niet voldoen :wink:

Zou de wereld niet veel eenvoudiger zijn als er goede speakers waren welke een goede bas kunnen weergeven :lol:

Alexander D
22-04-2006, 18:42
Toch vreemd allemaal, die discussie over SUB'S.
Een sub is er toch voor omdat je speakers niet voldoen :wink:

Zou de wereld niet veel eenvoudiger zijn als er goede speakers waren welke een goede bas kunnen weergeven :lol:

Een sub is ook voor je lfe kanaal dat niet via je speakers loopt. :wink:

Johan van den D.
22-04-2006, 18:47
Toch vreemd allemaal, die discussie over SUB'S.
Een sub is er toch voor omdat je speakers niet voldoen :wink:

Nee, zo kan je het niet bekijken.
Je speakers zullen zeker moeten voldoen anders heeft een sub weinig tot geen zin. (en dat is ook direct het probleem bij all-in-one setjes)
Een sub is echter een aanvulling van je spreakers maar niet omdat die niet voldoen, beide zijn ontworpen voor hun eigen doel.

Coen Hendriks
22-04-2006, 19:34
Toch vreemd allemaal, die discussie over SUB'S.
Een sub is er toch voor omdat je speakers niet voldoen :wink:

Zou de wereld niet veel eenvoudiger zijn als er goede speakers waren welke een goede bas kunnen weergeven :lol:

Een sub is ook voor je lfe kanaal dat niet via je speakers loopt. :wink:
Ja erg he dat de versterker bouwers er ook al vanuit gaan dat je speakers niet voldoen :wink:

Coen Hendriks
22-04-2006, 19:35
Toch vreemd allemaal, die discussie over SUB'S.
Een sub is er toch voor omdat je speakers niet voldoen :wink:

Nee, zo kan je het niet bekijken.
Je speakers zullen zeker moeten voldoen anders heeft een sub weinig tot geen zin. (en dat is ook direct het probleem bij all-in-one setjes)
Een sub is echter een aanvulling van je spreakers maar niet omdat die niet voldoen, beide zijn ontworpen voor hun eigen doel.

Hoezo een sub geeft toch het geluid weer dat je spaekers niet meer aan kunnen :wink:

Johan van den D.
22-04-2006, 20:18
Hoezo een sub geeft toch het geluid weer dat je spaekers niet meer aan kunnen :wink:En dus is het een aanvulling met niet als doel om je tekort koming te compenseren.

Waarom dan een aparte sub............bedenk je maar eens wat de nadelen zijn als je speakers voorzien zijn van een serieuze driver voor sublaag. :wink:

Alexander D
22-04-2006, 20:27
Toch vreemd allemaal, die discussie over SUB'S.
Een sub is er toch voor omdat je speakers niet voldoen :wink:

Nee, zo kan je het niet bekijken.
Je speakers zullen zeker moeten voldoen anders heeft een sub weinig tot geen zin. (en dat is ook direct het probleem bij all-in-one setjes)
Een sub is echter een aanvulling van je spreakers maar niet omdat die niet voldoen, beide zijn ontworpen voor hun eigen doel.

Hoezo een sub geeft toch het geluid weer dat je spaekers niet meer aan kunnen :wink:

Zelfs jouw speakers kunnen niet het sublaag weergeven wat vergelijkbaar is met een goede sub en je bent toch met me eens dat niet iedereen die vloerstaanders van je kwijt kan in de huiskamer. :lol: :wink:

Johan van den D.
22-04-2006, 20:28
Ja erg he dat de versterker bouwers er ook al vanuit gaan dat je speakers niet voldoen :wink:Helaas geef je met deze opmerking (indien serieus bedoeld) aan dat je niet op de hoogte ben van het doel van LFE.

Echter ik vrees dat je die reden ook als een tekort koming zal zien. :?

jollykart
23-04-2006, 01:05
Met svs is het net zoiets als met Nordost, ook hier zal je in vrijwel alle gevallen een eenzijdig advies over lezen en dat heeft gewoon een terechte reden.

Blijft een rare situtatie. Blijkt er toch ineens een perfecte speaker en een kabel te bestaan die iedereen blijkbaar goed (moet) vinden. :roll: Geluid is zo persoonlijk dat ik dus absoluut niet geloof dat 'in vrijwel alle gevallen' een SVS de perfecte oplossing is. Dat zegt dus niets over de speaker want ik wil best geloven dat die heel erg goed is. Voor jou is die SVS het beste van wat je tot nu toe hebt gehoord, super.
Misschien dat een sub een heel apart verhaal is hoor, maar bij ieder topic over speakers wordt netjes geadviseerd om te gaan luisteren en wordt van diverse speakers de sound beschreven behalve wanneer het over een sub gaat. Dat vind ik dus twijfelachtig.

Begin nou niet 'dat komt omdat je hem niet gehoord hebt', want zelfs al heb ik straks een SVS in de kamer staan omdat ook ik hem helemaal geweldig vind, wil dat nog niet zeggen dat ik geloof dat die voor iedereen perfect is. Net zo min als dat ik iedereen, die speakers zoekt, adviseer om de 703's te gaan kopen omdat ik die toevallig geweldig vind klinken.

@Deejay "Er zal altijd wel een andere beter zijn...." Dit is inderdaad het mooie van geluid, voor iedereen zal iets anders het juiste zijn.

Edgar Smit
23-04-2006, 08:41
Jollykart, ik begrijp wat je bedoelt. Er is echter niemand die beweert dat SVS voor elke sitiuatie de oplossing zou zijn. Sterker nog, SVS is meestal op muziekgebied niet de beste. Het is in principe erg simpel, je moet de adviezen alleen in het juiste perspectief zien:

-> Voor het geld wat je voor een SVS betaald, is er weinig tot geen concurentie (dit copycat ik overigens wel, maar ik ken genoeg personen die het beamen die IMHO beslist goede en kritische luisteraars zijn).
->Dat neemt niet weg dat er betere sub verkrijgbaar zijn, dat zal niemand ontkennen.
-> Een SVS wordt dus aanbevolen omdat hij een zeer gunstige prijs-kwaliteitverhouding heeft, hetzelfde geld voor bijv AV packs van Yamaha of HK voor mensen met een klein budget.
-> het frequentie bereik van een sub is totaal anders en veel kleiner dan bij een conventionele speaker. Om deze reden kan een sub vaak wat universeler zijn. Een sub is IMHO ook minder gevoelig voor een eigen sound van een bepaald merk receiver, wat ook weer bijdraagt aan zijn universaliteit, dit weer in tegenstelling tot conventionele speakers.

Johan van den D.
23-04-2006, 08:59
Blijft een rare situtatie. Blijkt er toch ineens een perfecte speaker en een kabel te bestaan die iedereen blijkbaar goed (moet) vinden. :roll:
Deze twee voorbeelden zijn producten die door de ruime meerderheid als goed tot zeer goed bevonden worden.
Ze vallen dus algemeen goed in de smaak ook al is smaak persoonlijk, wat is daar dan mis mee?
Moondust is de eerste die ik weet die voor een minpuntje verder is gaan kijken en ondanks die ervaring durft ie het toch aan om blind voor een Velodyne te gaan.

Het is dus niet goed "moet" vinden maar uit de praktijk blijkt dat 99% het ook daadwerkelijk goed vind en daar kun je mijn inziens wel wat uit concluderen.
Als daarnaast ook je eigen ervaringen hetzelfde beeld laat zien dan kun/mag je er toch redelijker wijs vanuit gaan dat die producten in vrijwel iedere set het goed doen ongeacht smaak en dus universeel goed presteren.


Geluid is zo persoonlijk dat ik dus absoluut niet geloof dat 'in vrijwel alle gevallen' een SVS de perfecte oplossing is. Dat zegt dus niets over de speaker want ik wil best geloven dat die heel erg goed is. Voor jou is die SVS het beste van wat je tot nu toe hebt gehoord, super.Van alle svs eigenaren is Moondust de eerste die ik hoor die niet geheel tevreden is, dat zeg opzich ook wat neem ik aan.
Daarnaast is svs niet het beste wat ik op sub gebied gehoord heb, goed lezen. :wink:

Misschien dat een sub een heel apart verhaal is hoor, maar bij ieder topic over speakers wordt netjes geadviseerd om te gaan luisteren en wordt van diverse speakers de sound beschreven behalve wanneer het over een sub gaat. Dat vind ik dus twijfelachtig.Ook bij subs is dat het geval, waarom niet.
Echter zijn deze dermate goed dat je ze inderdaad op de "gok" kunt kopen omdat uit ervaringen blijkt dat iedereen uiterst tevreden is en de kans dus zeer klein zal zijn dat jij net die iemand ben die het niets zal vinden.
Vandaar dat hier dat "blinde" advies gegeven kan worden.

Dus kort samengevat waarom svs altijd als advies naar boven komt.
- de prijs, voor de prestaties is de prijs zeer laag.
- de kwaliteit, die is gewoon erg goed als je het vergelijk met vele andere subs.

Uiteraard zijn er genoeg goede alternatieven zoals Rel, Sunfire en Velodyne maar die zijn ruim duurder wil je een vergelijkbaar sublaag behalen.

Daarnaast blijft zelf luisteren altijd verstandig al is het bij subs minder van belang dan bijvoorbeeld speakers.
Hier gaat het alleen om sublaag terwijl speakers in het hoog, mid en laag aan je smaak moeten voldoen en nog belangrijker, de combinatie van die drie uit één speakerkast.
Er zijn simpelweg minder factoren die meespelen.

Maar ondanks dit alles blijft een subwoofer één van de moeilijkste onderdelen in een setup dus men moet er ook niet te gemakkelijk over denken.
Al met al heb je niet geheel ongelijk maar uit de praktijk blijkt soms dat er veel ruimte is bij jouw gedachte/mening is deze, da,s alles wat ik bedoel te zeggen.

Ook heb je gelijk dan men vaak svs als advies geeft terwijl men zelf nog nooit een exemplaar blijkt te hebben gezien, dat valt mij inderdaad ook op. :?

Johan van den D.
23-04-2006, 09:13
-> Voor het geld wat je voor een SVS betaald, is er weinig tot geen concurentie (dit copycat ik overigens wel, maar ik ken genoeg personen die het beamen die IMHO beslist goede en kritische luisteraars zijn).Die genoeg mensen zijn vrijwel alle svs eigenaren die die mening zijn toebedeeld.
Als je geen ervaring heb met svs kan je hier dus zeker wel je conclusie uit trekken.


->Dat neemt niet weg dat er betere sub verkrijgbaar zijn, dat zal niemand ontkennen.Klopt maar iedereen zal beamen dat je dan een (veel) groter budget zal moeten hebben.


-> Een SVS wordt dus aanbevolen omdat hij een zeer gunstige prijs-kwaliteitverhouding heeft, hetzelfde geld voor bijv AV packs van Yamaha of HK voor mensen met een klein budget.
Prijs/kwaliteit is erg relatief ook.
Een product kan een goede prijs/kwaliteit verhouding hebben maar toch een matige prestatie hebben als je de algehele markt bekijkt.
Maar omdat de prijs relatief laag is spreek men toch van goede prijs/kwaliteit.
Bij svs ligt dat toch iets anders.
Feit is dat dit merk gewoon bij de top behoord en als de prijs dan vaak nog lager of hetzelfde is als van een gemiddelde sub kun je hier je mening wel uit genereren denk ik.

-> het frequentie bereik van een sub is totaal anders en veel kleiner dan bij een conventionele speaker. Om deze reden kan een sub vaak wat universeler zijn. Een sub is IMHO ook minder gevoelig voor een eigen sound van een bepaald merk receiver, wat ook weer bijdraagt aan zijn universaliteit, dit weer in tegenstelling tot conventionele speakers.Ongeveer hetzelfde inderdaad als ik in mijn vorige post vermelde.
Er zijn minder factoren/variabelen die meespelen.

jollykart
23-04-2006, 11:41
Een leuke discussie in ieder geval :lol:



Ze vallen dus algemeen goed in de smaak ook al is smaak persoonlijk, wat is daar dan mis mee?
Iets wat bij een grote groep in de smaak valt heeft over het algemeen weinig emotie. Opel Astra is daar een goed voorbeeld van maar ook bijvoorbeeld de B&W600 serie. Misschien geldt dit bij subs ook minder.



Echter zijn deze dermate goed dat je ze inderdaad op de "gok" kunt kopen omdat uit ervaringen blijkt dat iedereen uiterst tevreden is en de kans dus zeer klein zal zijn dat jij net die iemand ben die het niets zal vinden.
Vandaar dat hier dat "blinde" advies gegeven kan worden.
Even advocaat van de duivel hoor :twisted: Er is ook een grote groep mensen die BOSE goed vinden totdat ze iets anders horen. Wanneer je blind iets koopt zijn er zat minder geoefende luisteraars die dus gewoon tevreden zijn zonder dat dit echt iets over de kwaliteit zegt. Over SVS zijn ook zat geoefende luisteraars tevreden dus ze zullen best goed zijn, maar mensen zijn wel kuddedieren. Natuurlijk geldt dat alleen voor andere mensen 8)




Daarnaast blijft zelf luisteren altijd verstandig al is het bij subs minder van belang dan bijvoorbeeld speakers.
Hier gaat het alleen om sublaag terwijl speakers in het hoog, mid en laag aan je smaak moeten voldoen en nog belangrijker, de combinatie van die drie uit één speakerkast.
Er zijn simpelweg minder factoren die meespelen.

Maar ondanks dit alles blijft een subwoofer één van de moeilijkste onderdelen in een setup dus men moet er ook niet te gemakkelijk over denken.
Misschien interpreteer ik dit niet goed, maar gevoelsmatig spreek je jezelf hier tegen. Een sub lijkt mij ook een zeer lastig onderdeel. Ik denk ook dat het bij een sub nog meer dan bij een 'normale' speaker van belang is dat je hem thuis luistert. Irritantie resonanties liggen enorm op de loer.
Overigens denk ik wel dat ik een enorme zeikerd ben wat bas betreft. Ook bij het kiezen van de fronts zijn juist veel speakers afgevallen omdat ze, wanneer je wat gas ging geven, een veel te overdreven gekleurde bas hadden. Ik weet dat dit niet het sub laag betreft, maar ook bij het sublaag blijft die kleuring een factor.

Coen Hendriks
23-04-2006, 12:14
Zelfs jouw speakers kunnen niet het sublaag weergeven wat vergelijkbaar is met een goede sub en je bent toch met me eens dat niet iedereen die vloerstaanders van je kwijt kan in de huiskamer. :lol: :wink:

Nee dat besef ik me terdege.
Maar het blijft toch vreemd dat er geen speaker, (of althans niet bij mij bekend), welke dit wel op een accurate en relatief betaalbare manier kan.

Bijna iedere HT-er is op zoek naar een goed geluid tot in het sub-laag toe.
En er is bijna geen andere keuze dan het plaatsen van een SUB.

Nee ik begrijp ook heel goed dat niet iedereen speakers kan, of nog eerder wil, plaatsen zoals die ik heb staan maar dit geldt evenzeer voor een goede SUB. Lees maar terug in dit topic en vele andere over de afmetingen van de diverse SUB's

Maar het gaat erover dat ze erwel zijn. (mensen welke een grote speaker willen plaatsen)

Johan: nee de opmerkingen waren niet echt seriues maar eerder bedoeld om het laag probleem eens van een andere kant te benaderen.

Johan van den D.
23-04-2006, 12:33
Iets wat bij een grote groep in de smaak valt heeft over het algemeen weinig emotie. Opel Astra is daar een goed voorbeeld van maar ook bijvoorbeeld de B&W600 serie. Misschien geldt dit bij subs ook minder.Dan praat je denk ik over de gemiddelde nederlander maar hier hebben we het over liefhebbers en hun hobby.
:wink:


Even advocaat van de duivel hoor :twisted: Er is ook een grote groep mensen die BOSE goed vinden totdat ze iets anders horen. Wanneer je blind iets koopt zijn er zat minder geoefende luisteraars die dus gewoon tevreden zijn zonder dat dit echt iets over de kwaliteit zegt.Ook hier geld hetzelfde als hierboven.
Wanneer dit iemand zijn hobby is weet men al snel waar Bose geplaatst kan worden, de gemiddelde nederlander zal zeker tevreden zijn met Bose.


Over SVS zijn ook zat geoefende luisteraars tevreden dus ze zullen best goed zijn, maar mensen zijn wel kuddedieren. Natuurlijk geldt dat alleen voor andere mensen 8) Hier heb je helemaal gelijk in maar vaak zit er wel een kern van waarheid in het kudde gedrag en waarom als de gehele kudde iets goeds koop je hoofd er voor weg draaien.



Misschien interpreteer ik dit niet goed, maar gevoelsmatig spreek je jezelf hier tegen. Een sub lijkt mij ook een zeer lastig onderdeel.
.Zo bedoelde ik het inderdaad niet helemaal.
Iedere sub is een lastig onderdeel in een setup, en dan met name door de juiste afstelling te vinden.
Het ligt in dat geval vaak niet aan het kunnen van de sub maar aan de persoon zelf die het geheel instel.


Ik denk ook dat het bij een sub nog meer dan bij een 'normale' speaker van belang is dat je hem thuis luistert. Irritantie resonanties liggen enorm op de loer.Bij je normale speakers zijn er meer factoren van belang dan bij een sub zoals ik eerder al aanhaalde.

Twee verschillende (merken) speakers bij elkaar geeft al snel een probleem terwijl je bij een set speakers vrijwel iedere goede sub kunt zetten.

Overigens denk ik wel dat ik een enorme zeikerd ben wat bas betreft. Ook bij het kiezen van de fronts zijn juist veel speakers afgevallen omdat ze, wanneer je wat gas ging geven, een veel te overdreven gekleurde bas hadden. Ik weet dat dit niet het sub laag betreft, maar ook bij het sublaag blijft die kleuring een factorVoor die "geforceerde" kleuring bij hogere volumes kan ook de versterking een grote rol spelen.

Hoe dan ook, we hebben beide duidelijk een andere kijk op het doel, de manier waarop en het blind kunnen kopen van iets een andere mening.
Jammer is dat je nog geen ervaring heb met svs want dat is waar het uiteindelijk om ging en dan begrijp je waarschijnlijk beter wat ik en de andere bedoelen.

Let wel, ik zeg opzich niet dat je helemaal ongelijk heb maar er is simpelweg meer........

Overigens is het tegenwoordig door de komst van een svs importeur/dealer een stuk eenvoudiger om een svs te beluisteren dan voorheen en dus hoef ook dat geen probleem meer te zijn.


@Coen

Nee dat besef ik me terdege.
Maar het blijft toch vreemd dat er geen speaker, (of althans niet bij mij bekend), welke dit wel op een accurate en relatief betaalbare manier kan.

Bijna iedere HT-er is op zoek naar een goed geluid tot in het sub-laag toe.
En er is bijna geen andere keuze dan het plaatsen van een SUB.

Nee ik begrijp ook heel goed dat niet iedereen speakers kan, of nog eerder wil, plaatsen zoals die ik heb staan maar dit geldt evenzeer voor een goede SUB. Lees maar terug in dit topic en vele andere over de afmetingen van de diverse SUB's

Maar het gaat erover dat ze erwel zijn. (mensen welke een grote speaker willen plaatsen)
Ik denk dat hier meer praktische reden voor zijn.
Om te beginnen de prijs.
Als men ook een sub in de speakerskast moet onderbrengen kunnen speakers zomaar 2x zoveel gaan kosten. (wat ook de verkoop niet ten goede zal komen)
Daarnaast heb je dan in beide speakers een sub terwijl één goed exemplaar vaak volstaat.
Verders zijn er vele met name op stereo gebied die geen behoefde hebben aan sublaag.

Ander punt is het formaat dat de speaker zal krijgen in de meeste gevallen.
Voor vele zal dit te groot worden als beide speakerkasten zo groot worden door de toevoeging van een sub.

Maar ook jij heb zeker een punt Coen, de personen die tegen deze punten geen bezwaar hebben zullen niet snel vinden wat ze willen.

Albert Kostwinder
23-04-2006, 13:24
Nee ik begrijp ook heel goed dat niet iedereen speakers kan, of nog eerder wil, plaatsen zoals die ik heb staan maar dit geldt evenzeer voor een goede SUB.

Ik lees er vast overheen, maar welke luidsprekers gebruik jij nu dan? :wink:

Coen Hendriks
23-04-2006, 13:53
Nee ik begrijp ook heel goed dat niet iedereen speakers kan, of nog eerder wil, plaatsen zoals die ik heb staan maar dit geldt evenzeer voor een goede SUB.

Ik lees er vast overheen, maar welke luidsprekers gebruik jij nu dan? :wink:

Quadral Titan

Albert Kostwinder
23-04-2006, 14:20
Nee ik begrijp ook heel goed dat niet iedereen speakers kan, of nog eerder wil, plaatsen zoals die ik heb staan maar dit geldt evenzeer voor een goede SUB.

Ik lees er vast overheen, maar welke luidsprekers gebruik jij nu dan? :wink:

Quadral Titan

Dat is ook mooi spul!. :wink:

Olivier vd D.
23-04-2006, 16:10
@Coen

Nee dat besef ik me terdege.
Maar het blijft toch vreemd dat er geen speaker, (of althans niet bij mij bekend), welke dit wel op een accurate en relatief betaalbare manier kan.

Bijna iedere HT-er is op zoek naar een goed geluid tot in het sub-laag toe.
En er is bijna geen andere keuze dan het plaatsen van een SUB.

Nee ik begrijp ook heel goed dat niet iedereen speakers kan, of nog eerder wil, plaatsen zoals die ik heb staan maar dit geldt evenzeer voor een goede SUB. Lees maar terug in dit topic en vele andere over de afmetingen van de diverse SUB's

Maar het gaat erover dat ze erwel zijn. (mensen welke een grote speaker willen plaatsen)
Ik denk dat hier meer praktische reden voor zijn.
Om te beginnen de prijs.
Als men ook een sub in de speakerskast moet onderbrengen kunnen speakers zomaar 2x zoveel gaan kosten. (wat ook de verkoop niet ten goede zal komen)
Daarnaast heb je dan in beide speakers een sub terwijl één goed exemplaar vaak volstaat.
Verders zijn er vele met name op stereo gebied die geen behoefde hebben aan sublaag.

Ander punt is het formaat dat de speaker zal krijgen in de meeste gevallen.
Voor vele zal dit te groot worden als beide speakerkasten zo groot worden door de toevoeging van een sub.

Maar ook jij heb zeker een punt Coen, de personen die tegen deze punten geen bezwaar hebben zullen niet snel vinden wat ze willen.
Ik denk dat resonanties veroorzaakt door de woofer die het laag produceert een negatief effect heeft op het midden en hoog. Het zou in ieder geval een reden kunnen zijn om het laag door een aparte i.p.v. een geintegreerde sub te laten doen.

Johan van den D.
23-04-2006, 19:22
Zal inderdaad een goede reden kunnen zijn.

Alexander D
23-04-2006, 20:19
Zelfs jouw speakers kunnen niet het sublaag weergeven wat vergelijkbaar is met een goede sub en je bent toch met me eens dat niet iedereen die vloerstaanders van je kwijt kan in de huiskamer. :lol: :wink:

Nee dat besef ik me terdege.
Maar het blijft toch vreemd dat er geen speaker, (of althans niet bij mij bekend), welke dit wel op een accurate en relatief betaalbare manier kan.

Bijna iedere HT-er is op zoek naar een goed geluid tot in het sub-laag toe.
En er is bijna geen andere keuze dan het plaatsen van een SUB.

Nee ik begrijp ook heel goed dat niet iedereen speakers kan, of nog eerder wil, plaatsen zoals die ik heb staan maar dit geldt evenzeer voor een goede SUB. Lees maar terug in dit topic en vele andere over de afmetingen van de diverse SUB's

Maar het gaat erover dat ze erwel zijn. (mensen welke een grote speaker willen plaatsen)

Johan: nee de opmerkingen waren niet echt seriues maar eerder bedoeld om het laag probleem eens van een andere kant te benaderen.

Behalve wat Moondust hierboven schreef kunnen we denk ik ook wel stellen dat een goede sub behoorlijk wat power nodig heeft. 99% van de subs is actief en heeft een behoorlijke versterker in de kast gebouwd. Wil je dat allemaal in een gewone speaker bouwen en een goede scheiding houden van de midden- en hoge tonen ben je denk ik meer geld kwijt om kwaliteit te kopen dan hoe het nu kan met een aparte sub en speaker. :wink:

mradem
23-04-2006, 20:58
Een goede ondergron kan ook veel doen aan resonanties. Ik gebruik een velodyne icm een Auralex en dat scheelt een stuk resonantie. Ik vind een goede sub-woofer nog steeds onmisbaar in een set. Er zijn niet zoveel speakers die geen sub kunnen gebruiken. Dan zit je iedergeval in een prijssegment waar je u tegen zegt. Overigens is mijn sub ook onmisbaar geworden bij stereo.

Sphinkx
22-08-2006, 18:29
Ik ga mijn oude thread eens opnieuw bovenhalen want ik heb nl een probleem...

Er komt geen geluid meer uit mijn 2 achterste boxen. Wanneer ik enkele testdvd's insteek heb ik enkel geluid uit mijn 2 voorste boxen, en nooit iets uit mijn achterste.

Echter, wanneer ik via het menu van mijn versterker daar alle boxen hun ruis laten afgaan gaat alles zoals het moet en krijg ik het juiste geluid uit de juiste box. Dus aan versterker ligt het niet volgens mij en dus ook niet aan de boxen...

Zou het kunnen dat mijn xbox het geluid niet meer goed afspeelt? Want dat is volgens mij de enigste factor die over blijft. Probleem is dat ik geen andere DVD speler heb en het dus niet kan testen...

Het valt mij ook op dat ik mijn geluid nu luider moet zetten dan vroeger...

Onlangs is mijn xbox + versterker eens uitgevallen zonder enige aanleiding. Ik was gewoon naar een DVD aan het kijken en alles viel uit. Nadien kon ik gewoon mijn versterker terug aanzetten. Mijn xbox ging niet onmiddelijk terug aan, maar de kabels eens uit te trekken en opnieuw in te steken ging alles weer zoals ervoor.

Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?

Sphinkx
22-08-2006, 21:41
Kleine update. Als ik gewoon tv kijk komt mijn geluid wel uit alle 4 boxen... Ik moet mijn volume wel hoger zetten dat ik normaal zet. Anders zet ik het op -40 ofzo, nu is -20 nog altijd niet zo luid als het toen het op -40 stond een tijdje geleden...

Seth__Gekko
22-08-2006, 22:10
Misschien eens handig om je set m.b.v. een decibel meter af te regelen?

Alexander D
23-08-2006, 10:18
Heb je al eens in je instellingenmenu van je receiver en xbox gekeken of alles goed staat?

Sphinkx
23-08-2006, 11:06
De instellingen van mijn receiver heb ik het al eens nagekeken. Die van mijn xbox niet... Ik heb mijn xbox natuurlijk uitgetrokken, dus mss zijn daarom al settings verloren gegaan. Ga ik zeker eens proberen vanavond!

Afregelen met een db meter heb ik nog niet gedaan. Maar dit kan niet verklaren waarom ik geen geluid heb uit mijn achterste boxen natuurlijk... Ik heb wel een db meter maar nog steeds geen testdvd, dus moet ik die nog aanschaffen voor ik kan gaan testen... Vind 40e nogal veel voor zo'n dvd om die dan maar 1x te gebruiken :?

Bedankt voor de reacties!

Seth__Gekko
23-08-2006, 11:50
Als je wel al een Db meter hebt, gebruik dan gewoon de testtonen!