PDA

Bekijk de volledige versie : Staan films interlaced of progressive op een DVD ?



Avalan
19-04-2006, 10:55
Stom vraagje, maar ik vind niet direct het antwoord.
Hoe staan (bioscoop-)films gecodeerd op een DVD ? Staan die er gewoon op als progressive of reeds interlaced ?
Ik stel me immers die vraag om te weten of een Progressive DVD-speler veel zin heeft. Als de films eerst geinterlaced zijn om op DVD te zetten en dan terug ge-deinterlaced worden voor progressive scan output, lijkt me dat niet zo zinvol, ook al omdat een LCD display sowieso zelf ook een interlaced signaal moet deinterlacen.
Dank u.

Rob Eric Blank
19-04-2006, 10:59
Het PAL signaal is gewoon interlaced.
Een progressive DVD speler maakt er voor een BEAMER of LCD tv een PROGRESSIVE plaatje van en meetsal zijn de PROGRESSIVE decoders van een DVD speler dan die van de gemiddelde LCD tv.

Avalan
19-04-2006, 12:22
Het PAL signaal is gewoon interlaced.
Een progressive DVD speler maakt er voor een BEAMER of LCD tv een PROGRESSIVE plaatje van en meetsal zijn de PROGRESSIVE decoders van een DVD speler dan die van de gemiddelde LCD tv.

Dank u !
Ondertussen online nog een paar dingen gevonden waardoor ik het nog beter snap. Filmmateriaal wordt geinterlaced door gewoon één filmframe om te zetten in 2 PAL fields met even en oneven lijnen. Op de DVD (MPG) staan echter ook flag-bits die elk nieuw filmframe aangeven, en aan de progressive speler dus toelaten om heel exact het origineel filmframe terug te reconstrueren door simpele 'weaving'. Wanneer het beeld als interlaced naar de TV gestuurd wordt, heeft de TV echter niet de beschikking over die vlag en kan hij dus niet zo gemakkelijk het origineel filmframe terug reconstrueren.
Daarom is een progressive DVD-speler gebruiken dus idd beter dan de deinterlacing aan de TV over te laten. :idea:

Avalan
20-04-2006, 12:49
Zeer gedetailleerd artikel gevonden dat uitlegt hoe DVDs juist geëncodeerd worden en wat er allemaal mee verkeerd kan lopen :
http://www.hometheaterhifi.com/volume_7_4/dvd-benchmark-part-5-progressive-10-2000.html