PDA

Bekijk de volledige versie : HP/LP-filter A/V receiver



erik_van_meer
02-05-2006, 21:44
VRAAGJE; Ik ben net even bezig geweest met de instellingen van mijn receiver en nu blijkt dat ik HP 80 Hz de mooiste geluidsbeleving heb, stukken beter zelfs als eerst, raar maar waar, wat 20 Hz-jes kunnen doen :o (stond op 100 Hz). Als fronts heb ik de Magnat Vector's, geen probleem dus. Echter als center en rears heb ik MS Genie's welke volgens het boekje een frequentiebereik van 95 Hz - 20.000 Hz hebben. Kan deze instelling kwaad voor de Genie's??? Jammer dat niet alle merken behalve H/K geloof ik de mogelijkheid hebben per kanaal het HP filter in te stellen, zou in mijn geval echt een uitkomst zijn, maar nogmaals, HP filter terugzetten of niet???

Alexander D
02-05-2006, 21:51
In THEORIE mis je nu wat lage tonen van je Genies namelijk die van 80hz tot 95 hz.

Maar volgens mij is het belangrijkste wat JIJ goed vindt klinken. Als het dus nu beter is dan vooral zo laten staan. :wink:

erik_van_meer
02-05-2006, 21:58
Waar ik niet zeker van ben is het feit, of dat de tonen tussen de 80 Hz en 95 Hz wel of niet schadelijk voor de Genie's zijn, want de receiver zend ze wel door ook al kunnen ze dat frequentiebereik op papier niet aan... Maar eigenwijs dat ik ben laat ik het zeker zo staan, je merkt het verschil pas goed bij muziek DVD's, stemmen hebben meer body en het gehele geluidsbeeld heeft meer diepte.

Rob Eric Blank
03-05-2006, 07:35
Ze zijn niet schadelijk voor die speakers. Die speakers kunnen het simpelweg niet weergeven en de speaker units zullen dus niets met het signaal doen.

Alexander D
03-05-2006, 11:17
Gebruik je ook een sub?

Remo van Vuuren
03-05-2006, 11:42
Er zijn wel meer merken die HP per ingang kunnen instellen. Van Denon weet ik het niet maar ik verwacht dat zeker vanaf de 3800-serie dit mogelijk is. Rotel kan het ook en daar maak ik dan ook gebruik van voor het verschil tussen stereo en HT.

erik_van_meer
03-05-2006, 12:13
Ja ik gebruik een sub!! Want.....

Albert Kostwinder
03-05-2006, 14:49
Ja ik gebruik een sub!! Want.....

de MORDAUNT-SHORT Genie heeft een subwoofer.....

Wat heb ik gewonnen?? 8)

Alexander D
03-05-2006, 15:00
Ja ik gebruik een sub!! Want.....

de MORDAUNT-SHORT Genie heeft een subwoofer.....

Wat heb ik gewonnen?? 8)

Aangezien hij andere fronts had was het ook mogelijk dat hij losse Genies had gekocht. :wink: Al weet ik niet of dat kan.

erik_van_meer
03-05-2006, 16:56
Dacht dat je iets toe wilde voegen op het moment dat ik inderdaad een subwoofer gebruikte, maar het was meer interesse wellicht :wink: De Magnat's heb ik erbij genomen om het stereogeluid wat op te krikken maar ook tijdens 5.1 bewijzen de vloerstaanders hen meerwaarde, omdat ze simpelweg voller klinken, met meer body maar dat heb je pas in de gaten als je het ervaren hebt natuurlijk. Ik vind de Genie's van nature meer geschikt als surroundspeaker, puur alleen vanwege de grootte en het daarmee samenhangende frequentiebereik van de speaker. De center daarentegen die maar ietsje groter is volstaat absoluut als volwaardige centerspeaker, ook al torenen de fronts er dik bovenuit. Zag de Vector's voor een leuk prijsje op internet, en in eerste instantie had ik in gedachten ze t.z.t. naar Mordaunt-Short vloerstaanders te upgraden maar ze spelen zo goed en naar volle tevredenheid dat ik daar (voorlopig) geen behoefte aan heb.

rjateun
03-05-2006, 17:11
VRAAGJE; Ik ben net even bezig geweest met de instellingen van mijn receiver en nu blijkt dat ik HP 80 Hz de mooiste geluidsbeleving heb, stukken beter zelfs als eerst, raar maar waar, wat 20 Hz-jes kunnen doen :o (stond op 100 Hz). Als fronts heb ik de Magnat Vector's, geen probleem dus. Echter als center en rears heb ik MS Genie's welke volgens het boekje een frequentiebereik van 95 Hz - 20.000 Hz hebben. Kan deze instelling kwaad voor de Genie's??? Jammer dat niet alle merken behalve H/K geloof ik de mogelijkheid hebben per kanaal het HP filter in te stellen, zou in mijn geval echt een uitkomst zijn, maar nogmaals, HP filter terugzetten of niet???

Klopt is bij mij ook.

Mijn speakers kunnen volgens het boekje tot 70 Hz (+/-3 DB). Ik heb de crossover van de receiver op 80 Hz staan en de sub laten filteren op iets tussen de 40 en 50 Hz. Dit is door een iemand van een goede Hifi-winkel zo afgesteld toen hij mijn nieuwe sub kwam brengen. Ik gaf bij hem aan dat ik dus bepaalde frequenties (namelijk tussen 40/50 en 70) mis. Hij gaf hierop het volgende antwoord (ik heb jouw situatie als uitgangspunt genomen):

Je moet rekening houden met het feit dat er niet vanaf 80 Hz niet rucksichtloos wordt afgekapt maar dat vanaf 80 Hz neemt de luidsterkte afneemt. Hetzelfde geldt voor je speakers: onder de de 90 Hz neemt de luidsterkte af. De bedoeling is dat alle tonen even luid (een vlakke lijn) worden weergegeven waarbij de frequenties tussen 80 en 90 van beide moet optellen. Als je de crossover op 100 Hz kan de overlap ervoor zorgen dat er tav de luidsterkte als het ware een bult ontstaat bij bepaalde frequenties die door beide wordt weergegeven.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Gr.,
Richard

Mariusz
04-05-2006, 08:09
Erik, grote speakers als surrounds geven bij mij eigenlijk dezelfde ervaring als die jij had bij stereo: een full bodied geluid rondom verhoogt de filmbeleving enorm. Misschien nog twee 55's als surrounds? :D