PDA

Bekijk de volledige versie : HT-EQ functie



erik_van_meer
03-05-2006, 19:21
Zijn er veel forumleden die deze functie gebruiken wanneer ze de keuze hebben??? Het zorgt ervoor dat de geluidsbeeld niet te helder of scherp wordt wanneer je met name een DVD bekijkt daar veel films ontworpen zijn om in een bioscoop weergegeven te worden. Natuurlijk is het smaakgevoelig maar waar ligt de algemene voorkeur of zijn er een aantal die deze functie soms wel en soms niet inschakelen???

Johan van den D.
03-05-2006, 20:54
Zijn er veel forumleden die deze functie gebruiken wanneer ze de keuze hebben??? Het zorgt ervoor dat de geluidsbeeld niet te helder of scherp wordt wanneer je met name een DVD bekijkt daar veel films ontworpen zijn om in een bioscoop weergegeven te worden.Ik denk dat met name dat laatste een achterhaald verhaal is.
De huidige soundtrack (de gehele dvd trouwens) is puur afgestemd op het thuis gebruik.
Er is dus onderscheid te maken tussen het materiaal voor bioscoop gebruik en voor de thuis markt.

Alexander D
04-05-2006, 09:03
Volgens mij kan die altijd gewoon af staan. Zoals Johan al zegt zijn dvd's gemixt voor thuisgebruik en daardoor is RE-EQ een overbodige geluidsbewerking.

Er waren wel laserdiscs die rechtstreeks het geluid van het biosorgineel hadden en dan had je RE-EQ dus wel nodig maar dat is al lang verleden tijd en laserdisc was niet echt een megasucces. :wink:

erik_van_meer
18-05-2006, 19:12
Toch zit die functie op mijn nagenoeg nagelnieuwe Marantz SR4600. Dacht dat THX-processing ook een soort RE-EQ functie heeft welke de hoge tonen wat afvlakt zodat het gehele geluidsbeeld wat voller overkomt :?: Mijn voorkeur is overigens toch de functie niet te gebruiken omdat ik dan voor mijn gevoel wat details mis en aan helderheid inboet,

Alexander D
18-05-2006, 20:00
Toch zit die functie op mijn nagenoeg nagelnieuwe Marantz SR4600. Dacht dat THX-processing ook een soort RE-EQ functie heeft welke de hoge tonen wat afvlakt zodat het gehele geluidsbeeld wat voller overkomt :?: Mijn voorkeur is overigens toch de functie niet te gebruiken omdat ik dan voor mijn gevoel wat details mis en aan helderheid inboet,

THX Re-EQ compensates for the fact that the audio of a feature movie presentation is mixed for large cinemas, where the speakers are placed farther away from the listener. Without THX Re-EQ, higher frequencies sound excessively “edgy” or “bright.” With THX Re-EQ, the soundtrack is true to the original immersive cinematic experience, re-establishing the accurate tonal balance for the close range home theater speakers.

Dat een functie op je receiver zit wil nog niet zeggen die ie ook iets toevoegd.... :wink:

Seth__Gekko
19-05-2006, 08:32
Mooi, op mijn SR5600 zit deze dus ook, net zoals de night stand zal deze dus niet gebruikt worden :-)

Christiaan Sauer
20-05-2006, 11:29
Er zijn maar drie merken waarvan ik zou overwegen om EQ of andere vormen van digitale veranderingen aan te zetten.
Lexicon heeft zijn Logic7 wat prachtig schijnt te zijn
Meridian heeft zijn systeem (kan even niet op de naam komen)
Tag Maclaren heeft als EQ zijn TMREQ wat helemaal je van het schijnt te zijn: 8 afzonderlijk instelbare kantelpunten per speaker, en het werkt tot pal voor het naar analoog wordt gemaakt in het digitale domein waarmee onnodige DA-AD conversies overbodig worden.
Jammer genoeg geen geld voor één van deze merken tot nu toe, al is een Lexicon MC1 al voor zo'n 1000 euro te pakken te krijgen :)
En er staat een Tag te koop op htforum.nl voor 3.000 euro momenteel. Maar die zal naar alle waarschijnlijkheid snel verkocht zijn.

Alexander D
20-05-2006, 11:40
Er zijn maar drie merken waarvan ik zou overwegen om EQ of andere vormen van digitale veranderingen aan te zetten.
Lexicon heeft zijn Logic7 wat prachtig schijnt te zijn
Meridian heeft zijn systeem (kan even niet op de naam komen)
Tag Maclaren heeft als EQ zijn TMREQ wat helemaal je van het schijnt te zijn: 8 afzonderlijk instelbare kantelpunten per speaker, en het werkt tot pal voor het naar analoog wordt gemaakt in het digitale domein waarmee onnodige DA-AD conversies overbodig worden.
Jammer genoeg geen geld voor één van deze merken tot nu toe, al is een Lexicon MC1 al voor zo'n 1000 euro te pakken te krijgen :)
En er staat een Tag te koop op htforum.nl voor 3.000 euro momenteel. Maar die zal naar alle waarschijnlijkheid snel verkocht zijn.

Wat jij hier noemt is niet te vergelijken met de RE-EQ waar dit topic over gaat.

Deze Re-eq houdt namelijk nergens rekening mee en is een 'standaard' afvlakking van de scherpe kantjes van het geluid.

De apparaten die jij noemt zorgen voor een perfecte afstemming van je apparatuur met de ruimte waar ze in staan. :wink: