PDA

Bekijk de volledige versie : Ray Harryhausen: Early Years Collection



Evil Hobbit
04-05-2006, 15:41
Weet iemand wat de inhoud en hoe de kwaliteit is van deze dvd?

Ray Harryhausen: Early Years collection (http://www.amazon.com/gp/product/B00079RC00/ref=ord_cart_shr/102-1774114-8119317?%5Fencoding=UTF8&m=ATVPDKIKX0DER&v=glance&n=130)
http://images.amazon.com/images/P/B00079RC00.01._SCLZZZZZZZ_.jpg

Bogart-Fan
04-05-2006, 15:52
Het schijnt dat op deze dvd zijn korte filmpjes zijn verzameld, van voor dat hij bekend werd.
Harryhausen heeft destijds een serie willen maken van oude sprookjes, middels de stop-motion techniek. En bij ieder sprookje kwam er meer geld los waardoor de filmpjes ook uitgebreider werden en daardoor ook tijdrovender om te maken. Toen hij eenmaal bekendheid had verworven is de serie sprookjes erbij gebleven en heeft hij dit niet afgemaakt. Maar de delen die (ten dele) gereed waren staan op deze dvd.
Plus waarschijnlijk nog vele interviews en andere 'achter de schermen' materiaal.

Op de verschillende dvd's van zijn films staat een 'making of' en nagenoeg al deze docu's bevatten beelden van zijn allereerste filmpjes.
'The Harryhausen Chronicles' bevat veel informatie betrefende deze vroege korte films.

Evil Hobbit
04-05-2006, 16:09
Vind net op youtube Mothergoose Stories: http://www.youtube.com/watch?v=0Jl5HMlG0ec&search=ray%20harryhausen

Deze zal ook op de dvd staan. Ziet er zeer goed uit. Humpty Dumpty Sat on a Wall! Blijft een verhaal dat tot de verbeelding spreekt. De Humpty van Ub Iwerks is me ook altijd bijgebleven.

Bogart-Fan
04-05-2006, 16:24
Goedkoper dan op Amazon is deze ($ 21, inclusief verzenden naar Holland):

http://cgi.ebay.nl/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&item=9128753802&fromMakeTrack=true

Als je de dvd binnenkort aanschaft, laat je dan even weten of het de moeite waard is? Ik twijfel zelf nog enigszins over de dvd omdat het toch anders is dan zijn overige (fantasy en sci-fi) werk.

Evil Hobbit
04-05-2006, 18:06
Oh die is idd een stuk goedkoper. Maar ik heb hem net besteld op amazon samen met Looney Tunes en... de Jack Sack :lol: Ik zal wel laten weten hoe hij is.

Doc Rebel
15-05-2006, 00:06
Heb deze dubbeldisc nu enige tijd in bezit, de kwaliteit v.d. filmpjes is prima & kraakhelder.
Of dit leuk is? Tja, de verhaaltjes zijn stuk voor stuk erg simplistisch en mierzoet. Dit is Ray Harryhausen vóór z'n Sinbad-films e.d. doorbraak, die mij meer aanspreken dan dit werk. Maar ook hier zie je zijn vakmanschap al, alles ziet er goed gemaakt uit. Ben ondertussen een behoorlijke stop-motion/Ray Harryhausen-fan geworden, en heb bijna al z'n films op dvd. Ben ondertussen ook bezig met 't werk te verzamelen van zijn 2 leermeesters: Willis O'Brien (o.a. King Kong - 1933) en George Pal (o.a. War of the Worlds - 1953 en The Time Machine - 1960). <Als je op de link naar mijn dvd-verzameling klikt zie je bij 'ordered' wat ik van hen besteld heb.>

Disc 1 van Ray Harryhausen - The Early Years Collection is onderverdeeld in 4 delen (ieder onderdeel wordt afzondelijk door R.H. geïntroduceerd):
I: Stories & Tales:
Dit zijn 5 complete Mother Goose Stories & 5 complete Fairy Tales. Meest byzonder is wel de laatste, de fabel "The Tortoise & The Hare", daar is hij in 1952 mee bezig geweest, maar moest na minder dan de helft gedaan te hebben er mee stoppen. Precies 50 jaar later kwamen 2 fans (en inmiddels collega's) naar R.H. toe en vroegen toestemming of zij het met zijn hulp mochten afmaken. Hij had een gedeelte v.h. orginele materiaal al die tijd bewaard. En zo geschiedde het dat dit 12 min. durende filmpje uiteindelijk in 2002 toch nog af kwam! 't Ziet er perfect uit. Al het andere in deze verzameling vond ik al interessant genoeg, 't verhaal bij dit laatste filmpje maakte me erg nieuwsgierig en deze dvd een 'must have' voor mij.
II: Early Films:
Dit zijn een paar zwart/wit instructie filmpjes die hij voor 't leger maakte en een paar reclames. Weinig interessant vond ik.
III: Tests & Experiments:
Dit zijn 10 fragmenten van projecten die uiteindelijk niet zijn door gegaan. O.a. "Cave Bear & Dinosaurs", "Adventures of Baron Munchausen", "The Frog Prince", dit vond ik wel een interessant hoofdstuk om te bekijken, veel v.d. fragmenten smaken naar meer.
IV: Special Features:
Dit hoofdstuk beslaat voornamelijk "The making of The Tortoise & The Hare". R.H. in gesprek met zijn 2 fans, en je ziet hoe ze 't filmpje hebben afgemaakt. Leuk! Je kan 'm ook zien met hun audio-commentaar.

Disc 2 gaat in z'n geheel over Ray Harryhausen, de man zelf. Je ziet hem allerlei eerbetonen krijgen (o.a. ster op Walk of Fame), in interviews, 't filmmuseum in Berlijn dat zijn creaturen e.d. tentoonsteld, enz. Heb 't nog niet allemaal bekeken. De eer komt hem absoluut toe, gun 't hem van harte, maar 't is een beetje veel van 't goede zo allemaal bij elkaar op een dvd. Ben toch meer geïnteresserd in z'n werk dan in de man zelf.

Voldoende info? ;)

Evil Hobbit
16-05-2006, 07:31
Mooi overzicht Doc. Ik heb hem gister binnen gekregen, en bekeken. Het is echt een waanzinnig mooi dvdtje van een idd prima kwaliteit. Fascinerend om te zien hoe Harryhausen in het begin expressies animeerde, crossfade, of explosies. Goed verzorgde dvd dus.