PDA

Bekijk de volledige versie : Instellen SVS subwoofer



Sphinkx
06-05-2006, 13:09
Ik heb dus eindelijk mijn subwoofer gekocht. Na lang twijfelen heb ik voor de SVS PB12 Plus gegaan. Zie ook onderwerp

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=43350

Ik heb wel een probleempje nu met de instellingen jammer genoeg
:?

Als setup heb ik dus

Marantz SR7400
2* B&W 603 S3
2* B&W 602 S3
SVS PB12 Plus
Xbox (gemod voor regio free)

Aanslutingen: Van xbox naar TV een SCART kabel met RGB en digitale aansluiting. Dus scart naar tv, digitale kabel naar versterker.
Subwoofer: een betterkable naar versterker. Verder niets. Meer hoeft ook niet dacht ik... Dit zijn dus bananenstekkertjes. Mijn boxen zijn dus gewoon via de draaden verbonden en dus NIET via bananenstekkers.

Instellingen:
voor TV: D2 - AT. Heb wel enkel geluid uit mijn 2 front speakers. Maar dat is normaal denk ik, want TV heeft enkele stereo...
Voor DVD: Dig 1. Surround werkt perfect, maar ik krijg geen geluid uit mijn subwoofer.

Speakers:
Subwoofers staat op Yes
L&R: Small
Center: None
SL&SR: Small
SB: Nonel
LPF/HPF: 80Hz

Afmetingen: ingesteld.

Wanneer ik dan bij test mode ga heb ik volgende probleem

Bij L&R heb ik normale geluid. Bij SL&SR ook maar bij subwoofer hoor ik dus niets...

Normaal gezien moet ik toch dezelfde ruis horen dat ik bij de andere boxen krijg?

Wanneer ik nu een test DVD opzet met bv LOTR scenes of andere goeie test scenes merk ik dat er volgens mij niets uit mijn subwoofer komt. Vroeger wanneer ik de bas langs mijn front speakers liet komen kwam er veel meer "lawaai" uit

Als ik naar mijn SVS kijk zie ik dat er bij die scenes het lichtje op groen staat. Dus aansluitingen zijn OK volgens mij. Ik heb hem op 20 Hz gezet. Verdere instellingen zijn crossover op 80 Hz en automatisch detectie.

Mijn subwoofers staat in een hoek op een net onder mijn versterker.

Ik heb nog geen test kunnen doen met dB meter vermits ik die nog niet heb. Heb die 2 weken geleden besteld via internet maar nog steeds niet aangekomen :evil:

Enig idee wat ik verkeerd doe? Bedankt voor de hulp!

erik_van_meer
06-05-2006, 13:26
Ik heb zelf ook een Marantz receiver. Heb jij misschien de pure-direct functie aanstaan want op dat moment wordt de subwoofer, althans bij mij, overgeslagen. Zal nu even bekijken in hoeverre het kwaad kaan geen center te hebben aangesloten maar dat mag volgens mij geen invloed hebben op het feit dat de subwoofer wel of geen signaal van de receiver krijgt. Wat gebeurt er trouwens als je je crossover op je subwoofer bijvoorbeeld op 80 Hz zet, misschien heb je hem zo laag afgefilterd dat de lage tonen je ontgaan :shock:

erik_van_meer
06-05-2006, 13:36
Het wel of niet selecteren van een centerspeaker heeft in mijn geval heeft geen enkele invloed op het niet functioneren van de subwoofer, want deze doet het gewoon!!!

Sphinkx
06-05-2006, 13:39
Center heeft er idd niets mee te maken, dat is enkel voor dialogen volgens mij. Maar waar vind die pure direct functie? Want daar deze heb ik nog niet tegengekomen...

erik_van_meer
06-05-2006, 16:11
Bij mij zit de pure direct knop op mijn frontpaneel. Ik heb gezocht naar een foto van de SR7400 maar kan de opschriften niet goed lezen. Wat staat er boven dat kleine knopje rechtsonder de volumeregelaar??? Kijk ook even of dat je je subkabel in de sub-pre-out gestopt hebt en niet in de 7.1 multichannel. Tevens moet hij ook in de line-in van je subwoofer en niet in de line-out. Heb je het ook al geprobeerd op het moment dat je de crossover van je SVS wat hoger ingesteld hebt???

Alexander D
06-05-2006, 16:31
Je hoort overigens niet die digitale ruis maar een lagere toon. De sub kan die ruis niet weergeven. :wink:

Mariusz
06-05-2006, 17:22
Ik vind het lastig de oorzaak te vinden, bij mij staat het hetzelfde. Ik neem aan dat je ipv bananenstekker (= eindstukje bedoeld voor luidsprekerdraad) een tulp of cinch (RCA) stekker bedoelt?
Ik ga dan toch haast denken aan een defect in je sub... Als je de sub uitzet en voorzichtig de subkabel uit je receiver trekt, zet dan de sub aan en stel een lage gain in. Als je het topje van de tulpstekker met je vinger aanraakt zou je een lichte brom moeten horen. Als dat zo is ligt het niet aan je sub.
Verwissel overigens nooit kabels terwijl je sub nog aanstaat, dat levert enorme knallen op.

Sphinkx
06-05-2006, 19:11
Ok. Dat van die ditale ruis wist ik dus niet...

Dan de tip van Mariusz eens geprobeerd met de Gain. Deze stond blijkbaar op het laagste niveau. Heb sub uitgezet en daarna de test gedaan. Op laagste punt kreeg ik niets maar als ik hoger ging kreeg ik dus wel véél meer. Nadien heb ik dus eens terug een trailer getest en zitten spelen met die gain terwijl ik als het ware op de sub zat. Ik voelde die als het ware echt trillen onder mijn kont en volgens mij was dit de oorzaak...

Heb bij het testen wel een fuse opgeblazen jammer genoeg :shock:

Maar sub werkt nu dus!

Nog een laatste vraagje, als ik het Db wil testen, hoe doe ik dit dan met mijn setup?

erik_van_meer
06-05-2006, 19:52
Super dat je SVS nu wel werkt!!! Als je vooralsnog zonder Db meter werkt zou ik als ik jouw was de crossover van de SVS op dezelfde frequentie zetten als je highpass van je fronts. Dan is het enige wat je nog moet inregelen het volume maar dat kan je best op gehoor doen. Het is niet alleen een kwestie van exact met een Db-meter inregelen maar ook een kwestie van smaak. Ik heb op mijn sub bijvoorbeeld de gain op 60% staan en de crossover op 80 Hz en dat klinkt voor mij super terwijl de meesten de gain wat lager zetten of een nog kleiner aantal de gain wat hoger. Tevens is het ook afhankelijk van je ruimte. Maar het allerbelangrijkste voor jouw op dit moment: it's alive :twisted:

Sphinkx
06-05-2006, 20:46
Damn, dat ding laat zich voelen...

Superkoop! Bedankt voor de hulp in ieder geval. Ga idd ook nog een beetje spelen met de Gain en de Crossover.

Als ik later mijn Db meter krijg, waar moet ik dit dan instellen op mijn marantz? Want dit heb ik dus nog steeds niet gevonden he...

Edgar Smit
07-05-2006, 00:14
Damn, dat ding laat zich voelen...

Superkoop! Bedankt voor de hulp in ieder geval. Ga idd ook nog een beetje spelen met de Gain en de Crossover.

Als ik later mijn Db meter krijg, waar moet ik dit dan instellen op mijn marantz? Want dit heb ik dus nog steeds niet gevonden he...RTFM lijkt me wel op zijn plaats ( Read The F*cking Manual) :wink:.

In de handleiding van je receiver staat precies hoe je elk kanaal apart kan instellen en wat je er in kan stellen (afstand en dB meestal).

Hier (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=43414&start=0) stta hoe je set het beste kunt/moet instellen. Deze wijze geld ook zonder centre, je receiver herkent namelijk dta je geen centre hebt en zal die kanalen zelf afmixen naar je fronts.

deejay1970
08-05-2006, 07:41
Hoi Sphinkx,

Eind goed, al goed :D
Normaal had je reserve zekeringen in de doos zitten toch?

En haal je 'achterwerk' nu van die sub, please :lol:

Vr.gr.
Mario

Sphinkx
08-05-2006, 08:17
Yep er zaten 2 reserve zekeringen in de doos. Samen met een SVS bic en 4 zwarte plastiek dopjes. Waarvoor zijn die eigenlijk?

Ettepet
08-05-2006, 09:56
Samen met een SVS bic en 4 zwarte plastiek dopjes. Waarvoor zijn die eigenlijk?

Die dopjes zijn voor het plaatsen op een gladde vloer.