PDA

Bekijk de volledige versie : DVD specificaties : verpakking/genre/lagen



Annemie
07-05-2006, 11:04
Allereerst : vergeef me mijn onwetendheid :oops:
Ik verzamel al wel een tijdje dvd's en heb ook al mijn dvd's in een database staan (moviecollector), maar ik heb eigenlijk nooit veel belang gehecht aan de juiste specifiaties. Het belangrijkste was dat ik wist welke titels ik had zodat ik eindelijk niets dubbel meer zou kopen.
Nu wil ik daar wel wat meer werk gaan insteken, omdat ik nu ook de leuke verpakkingen heb ontdekt en ik toch meer belang begin te hechten aan juiste info in mijn database.
Er zijn echter een aantal moeilijke onderdelen voor mezelf :
Verpakking : er zijn zoveel benamingen en ik heb ook al beetje gezocht op het forum hier, maar het blijft me toch voor sommige verpakkingen nog een mysterie.
Een keepcase is gewoon een plastic standaard doosje ?
Een digipack een kartonnen verpakking met in het midden plastic ?
Maar soms heb je een keepcase of een digipack nog in een kartonnen omhulsel steken (dik of dun karton), hoe noem je dit dan ? Een slipcase ?
Steelbook/steelcase, is dit hetzelfde ?
Dan heb je vb. Band of brothers of Tom and Jerry collection, dat is een Tin ?
Maar dan heb ik bijvoorbeeld Taxidriver in 2 versies : zo'n doorzichtig hard plastic doosje (Godzilla heb ik ook in zo'n doosje) en dan de zwarte versie van Columbia Classics Collection. De indringer is ook een doosje dat daar een beetje mee te vergelijken is, enkel dan zonder extra's in de doos.
Gift sets, zet je dit dan ook bij verpakking of gebruik je hiervoor dan misschien custom case ? Of bijvoorbeeld die speciale uitgaven van I, Robot (hoofd) of Alien (hoofd) ?
Of de Star Wars trilogy box ?

Dan het genre van de film. Vaak staat het wel op de verpakking zelf, maar soms ook niet. Bij imdb zie ik dan soms meerdere genres staan. Terwijl dit natuurlijk wel mogelijk is om al deze genres aan te vinken, zou ik me toch willen beperken tot 1, maximum 2 genres. Is er ergens een bron waar ik deze info ook kan terugvinden ?

En als laatste de lagen : ik kan kiezen tussen single side/single layer (DVD5 ?), single side/dual layer (DVD9 ?), dual side/single layer en dual side/dual layer. Soms staat dit op de verpakking, maar soms ook niet. Is er ergens een bron waar ik hierover meer info kan vinden ?

Alvast bedankt voor jullie hulp aan deze newbie :lol:

DanielC
07-05-2006, 11:20
Keepcase = standaard DVD-doosje
Jewelcase = Jouw voorbeeld van Taxi Driver (cd-doos in het groot)
Slipcase = Kartonnen hoes om standaard DVD-doosje
Digipack = Hoes geheel in karton (uitvouwbaar)
Steelbook/Steelcase = ijzeren doosje :P
Tin = Tinnen doos (meestal de grotere boxen)
Giftsets = er zit wat extra's bij... kan verschillen van een t-shirt tot poppekes en posters...

Chris W
07-05-2006, 11:51
Die lagen, dat leg je eigenlijk zelf al uit. Een dvd heeft normaal gesproken, net als een cd, 1 leeskant. Deze kan in het geval van een dvd enkellaags zijn (DVD5) of dubbellaags (DVD9). In dit laatste geval zal er bij sommige dvd's en/of spelers een kleine pauze zijn zodra de speler van de eerste data laag naar de tweede data laag overgaat. Dit is dus allemaal single sided (één leeskant)

Het verhaal van enkellaags en dubbellaags kan ook aan 2 kanten van een dvd worden toegepast. De zogenoemde oude "flipper discs" dvd's die je net als cassette bandjes om kan draaien, en data aan 2 kanten hebt staan. Meer valt er eigenlijk niet over te vertellen dacht ik zo.

Annemie
07-05-2006, 16:05
Bedankt allebei al voor de hulp !
@DanielC Bij een giftset zet je als verpakking ook gewoon giftset dan ?
Heb ondertussen bij de dvd recensies ook de benaming voor de verpakking van Taxi driver (Columbia Classics collection) gevonden, dat is blijkbaar gewoon boxset.
Onder wat klasseer je de Star Wars trilogy box ? Ook slipcase ? En mag een digipack met kartonnen hoes rond ook daaronder geplaatst worden ?
En zo'n soort hoes, is dat ook gewoon boxset ?

http://collection.tinaturner.be/De%20indringer%20-%20inside.jpg

@Ill Niño Jammer genoeg staat het er op de verpakking niet altijd bij wat het is. Is er een andere bron waar je zoiets steeds te weten kan komen ?

Sorry voor de vele vragen hoor :oops:

slindenau
07-05-2006, 17:09
Soorten verpakkingen kan je opzich best op internet (wiki bijv.) vinden...maar hier weten we het ook wel hoor :D.
En als je wilt weten welke verpakking een bepaalde dvd (origineel) heeft is DVDProfiler je vriend ;).

Zo'n box noemen ze volgens mij een Clamshell.

Annemie
07-05-2006, 17:41
En als je wilt weten welke verpakking een bepaalde dvd (origineel) heeft is DVDProfiler je vriend ;).
Bedankt !
Mja, ik gebruik geen DVDProfiler, maar Moviecollector :? Nu ja, ben daar ook zeer tevreden over hoor. Ik zal eens een kijkje nemen op wiki :wink: