PDA

Bekijk de volledige versie : Wat is beter en/of goedkoper HDTV via satelliet of via kabel



gerard.de.wilde
19-05-2006, 09:58
Op dit moment lees je heel veel over HDTV via de kabel, maar via de satelliet nauwelijks. Binnenkort komen of zijn de apparaten van Humax en Pace beschikbaar. Ik heb een totaalpakket gezien op internet( decoder, schotel en overige toebehoren voor 600 euro). Wie kan mij helpen in mijn keuze?

Albert Kostwinder
19-05-2006, 10:30
Als ik zo om mij heen kijk naar de kwaliteit van digitale tv via de kabel bij familie (essent en upc) kan dit echt niet tippen aan mijn schotel. Ik denk dat dit voor hdtv ook op gaat. Ook qua kosten zit je dan op de langere termijn lager... 8)

ps: welkom hier :wink:

joostpolletje
19-05-2006, 10:54
Allereerst welkom hier ja.

Ikzelf heb nu ook de satteliet hier staan.. Levert digitaal een prima plaatje af. Ik wil op de duur ook naar het HDTV via de sat toe. Moet alleen een decoder nog kopen die HDTV geschikt is. Heb me nog niet veel verdiept erin het HDTV via de satteliet.. Maar las al idd wel dat rond juni het een en ander beschikbaar werd.. Heeft iemand een linkje waar ik eventueel dat kan bestellen, of info erover

Albert Kostwinder
19-05-2006, 11:08
[/url] http://www.google.nl/search?hl=nl&q=hdtv+via+satelliet&meta= [url]

lang leve google gnagna :twisted:

joostpolletje
19-05-2006, 11:24
Had ik zelf ook al opgezocht :)

Maar bedankt.. word en aardig duur grapje zo.. De ontvanger van Pace en Humax los voor zo €500,- Is twee keer zo duur dan de samsung ontvanger.. Beetje schandalig

Mr_Parker
19-05-2006, 11:50
In mijn ogen is satelliet zich zelf aan het belemmeren. Veel zenders schakelen nu nl. over op gecodeerde weergave, een smartcard met abo nodig dus.

Het is te begrijpen dat ze dit doen in verband met uitzendrechten, maar het aanbod aan zenders dat men vervolgens kan ontvangen (op relatief goedekope basis en legaal) wordt daardoor wel telkens kleiner.
Zo is BBC 1 t/m 4 niet meer digitaal te ontvangen via schotel met een canaldigitaal abo(de BBC gaat geen licentie overeenkomsten meer aan met providers buiten de UK ivm uitzendrechten). Zo zijn er steeds meer zenders, met de komst van HD zal dat vrees ik meer het geval worden. Filmstudios zullen voor de hogere kwaliteit meer geld willen zien per land dat het te ontvangen is en dan zullen dus meer zenders geneigd zijn om de uitzendingen te beperken tot het eigen land.
Een duidelijk voorbeeld hiervan op de tv kabel zijn de Belgische commerciele zenders die hier niet te ontvangen zijn.

Om toch dat soort zenders te ontvangen moet men dan zelf meerdere abo's gaan afsluiten, dit zal niet goedkoop worden en erg onhandig mbt het wisselen van de smartcards.

Daarnaast schijnen er op dit moment nog problemen te zijn met de ontvangst van de HD kanalen van BBC en Sky mbv de Humax decoders, ze werken nog niet. Of dit opgelost kan worden door een software update is nog niet 100% zeker.

De kwaliteit van het beeld van satelliet is hoger dan via de kabel, het kabel signaal is in veel gevallen afkomstig van satelliet maar wordt verder gecomprimeerd, dus het kwaliteits verhaal is logisch. Maar een kabelaar heeft het vaak makkelijker waneer hij een zender wil doorgeven die canaldigitaal niet door kan / mag geven. (Zie BBC 1 t/m 4).

Daar komt nog eens bij dat men vaak meer dan 1 tv in huis heeft, woonkamer, slaapkamer, etc. Helaas is het (zover ik weet) bij canaldigitaal zo dat men dan meerdere abo's moet afsluiten (en men heeft uiteraard meerdere decoders nodig). Extra smartcards op 1 abo schijnen bij canaldigitaal (nog) niet mogelijk te zijn.

Dit soort opstakels zal het voor veel mensen erg oninteressant blijven houden om een overstap te maken naar schotel.

Ik ben geen sat kijker, dus ik kan er naast zitten.
Mochten er fouten in mijn bericht zitten hoop ik dat ik daarop gewezen wordt, dan zal ik dit zo snel mogelijk aanpassen.
Ik vind het alleen erg jammer dat de voorlichting van oa canaldigitaal heel wat zaken (oa de kosten voor evt. 2de tv) uiterst beperkt is.

joostpolletje
19-05-2006, 12:02
Daar komt nog eens bij dat men vaak meer dan 1 tv in huis heeft, woonkamer, slaapkamer, etc. Helaas is het (zover ik weet) bij canaldigitaal zo dat men dan meerdere abo's moet afsluiten (en men heeft uiteraard meerdere decoders nodig). Extra smartcards op 1 abo schijnen bij canaldigitaal (nog) niet mogelijk te zijn.


Is dit ook niet het geval bij digitale televisie via de kabel dan?

Mr_Parker
19-05-2006, 12:37
Daar komt nog eens bij dat men vaak meer dan 1 tv in huis heeft, woonkamer, slaapkamer, etc. Helaas is het (zover ik weet) bij canaldigitaal zo dat men dan meerdere abo's moet afsluiten (en men heeft uiteraard meerdere decoders nodig). Extra smartcards op 1 abo schijnen bij canaldigitaal (nog) niet mogelijk te zijn.


Is dit ook niet het geval bij digitale televisie via de kabel dan?

Bij digitale tv via kabel blijf je het analoge signaal houden, je kunt er dan dus voor kiezen om dan op de slaapkamer het analoge beeld te houden. Ook kan men er voor kiezen om daar een 2de decoder te zetten (bij UPC is dit (nog) niet mogelijk overigens, bij oa Essent /@home wel). Bij Essent betekent het dan dat men ook een 2de smartcard nodig heeft. Afhankelijk van het gewenste abo zijn er bepaalde kosten aan die 2de kaart verbonden. Standaard pakket betekt € 10,- per jaar voor de 2de kaart (admin. kosten) Extra pakket betekent € 10,- per jaar + halve abo prijs extra pakket per maand. Op de 2de kaart ook Film1 / Sport1 dan daar het volledige abo prijs voor. Dit is dus iets voordeliger dan bij canaldigtaal waar men voor elke kaart het volledige abo prijs per maand moet betalen, maar helemaal prettig is het niet.

Albert Kostwinder
19-05-2006, 12:42
Je kunt bv een dubbele of driedubbele kop met 80cm parobolische schotel nemen en zo astra / hotbird tegelijk en daarmee bbc e.d. ontvangen. Naar boven trek je een of meer kabels met daarop free to air voor 15 euris per jaar per toestel. wil je meer moet je inderdaad iets meer betalen :wink:

Eric van Ballegoie
19-05-2006, 14:24
Het 'Nederlandse' HDTV aanbod is voorlopig alleen beschikbaar via de kabel, al zijn er uiteraard al wel de nodige buitenlandse HDTV kanalen op de satelliet. Maar het grootste deel van het aanbod op de satelliet is/wordt gecodeert zodat van gratis kijken geen sprake zal zijn. Of satelliet een goed alternatief wordt zal dus in grote mate afhangen van Canal Digitaal, en voorlopig hebben zij niet meer dan vage plannen om iets met HDTV te gaan doen, concreet is men daar totaal nog niet.

Overigens help ik graag nogmaals het fabeltje uit de wereld dat satelliet betere beeldkwaliteit biedt dan digitale kabel: Eind vorig jaar zijn alle kabelaars gemoderniseerd en worden (vrijwel) alle zenders 1:1 doorgegeven vanaf de satelliet zonder verdere compressie. Bij Essent (anderen zijn daar mee bezig) geldt bovendien dat Nederland 1 tm 3 direct vanuit hilversum met 8-9 Mbit binnenkomen en doorgezonden worden, en dat is héél wat beter dan de 3-4 Mbit die Canal Digitaal levert voor diezelfde zenders.

Eric van Ballegoie
19-05-2006, 14:39
Leuk om te tonen:

http://www.dvd.nl/news/2006-05-19-essent-nl123.jpg

Dit is een grafische weergave van een MUX (netto 38 Mbit) op het netwerk van Essent. Deze wordt in dit geval alleen gebruikt voor Nederland 1, 2 en 3 (Canal Digitaal stopt 9 zenders in diezelfde ruimte) en per kanaal is dus 12 Mbit beschikbaar. Die bandbreedte wordt niet allemaal gebruikt, en het grijze deel in het plaatje in dan ook stuffing - opvulling.

http://www.dvd.nl/news/2006-05-19-essent-hd-test.jpg

Als extraatje ook een plaatje van twee HD teststreams die samen ook in één MUX waren gestopt. Het rode deel is een MPEG2 HD demo op 19 mbit, het blauwe deel een MPEG4 HD demo met ongeveer 12 mbit. Door de efficientere codering ziet de MPEG 4 demo er net zo goed, zo niet beter, uit dan de MPEG 2 versie. Interessant detail is het bitrateverloop: Bij HD wordt vooralsnog gebruik gemaakt van een vaste bitrate (CBR) in tegenstelling tot MPEG2 SD waarbij VBR gebruikelijk is.

Let op: Deze foto's zijn genomen op 3 maart en het gaat hierbij dus om een momentopname uit de testfase, de uiteindelijke HDTV uitzendingen zullen allemaal in MPEG 4 zijn, wellicht met afwijkende bitrates.

Mr_Parker
19-05-2006, 14:50
...Overigens help ik graag nogmaals het fabeltje uit de wereld dat satelliet betere beeldkwaliteit biedt dan digitale kabel: Eind vorig jaar zijn alle kabelaars gemoderniseerd en worden (vrijwel) alle zenders 1:1 doorgegeven vanaf de satelliet zonder verdere compressie. Bij Essent (anderen zijn daar mee bezig) geldt bovendien dat Nederland 1 tm 3 direct vanuit hilversum met 8-9 Mbit binnenkomen en doorgezonden worden, en dat is héél wat beter dan de 3-4 Mbit die Canal Digitaal levert voor diezelfde zenders...

Vandaar dat ik zeg "in veel gevallen".

Maar die plaatjes die je nog gepost hebt zijn wel intressant ja.

Eric van Ballegoie
19-05-2006, 14:57
Vandaar dat ik zeg "in veel gevallen".
Het was ook geen aanval in jouw richting... De kabelaars hebben in het afgelopen jaar alleen een grote stap in de goede richting gemaakt (het eerste digitale aanbod via MediaKabel met de Sagem Mr Zap box was inderdaad niet best), terwijl Canal Digitaal juist steeds meer zenders in een transponder stopt en zo (langzaam) de beeldkwaliteit verlaagt tot een bedenkelijk niveau. Bij het grote publiek blijft echter de perceptie bestaan dat Canal Digitaal fantastisch is en digitale kabel er een flink eind onder zit qua beeldkwaliteit.

Stephan den Nijs
23-05-2006, 12:04
Dank voor je bijdrage, Eric. De foto's en je uitleg geven "de burger moed". Ik was nog steeds in de veronderstelling dat de kabelaars het nog niet zo nauw namen met de "digitale kwaliteit". Heb je informatie waaruit blijkt dat ook Multikabel inmiddels de zenders 1:1 doorgeeft? Ik krijg daar bij Multikabel zelf niet zo goed hoogte van (en dat zegt vaak al voldoende...)

gerard.de.wilde
26-05-2006, 10:50
Hoe vaak komt het HDTV magazine jaarlijks uit??

Eric van Ballegoie
26-05-2006, 11:07
Hoe vaak komt het HDTV magazine jaarlijks uit??
Voorlopig is het een eenmalig blad. Mochten de ontwikkelingen elkaar echter snel opvolgen dan zullen we het blad wellicht vaker gaan uitbrengen.

joostpolletje
26-05-2006, 11:21
Hoe vaak komt het HDTV magazine jaarlijks uit??
Voorlopig is het een eenmalig blad. Mochten de ontwikkelingen elkaar echter snel opvolgen dan zullen we het blad wellicht vaker gaan uitbrengen.


Dat zou een mooi initiatief zijn, en voor jullie een mooie uitdaging.

HDlaser
14-06-2006, 23:19
[quote="Eric van Ballegoie"]Het 'Nederlandse' HDTV aanbod is voorlopig alleen beschikbaar via de kabel, al zijn er uiteraard al wel de nodige buitenlandse HDTV kanalen op de satelliet. Maar het grootste deel van het aanbod op de satelliet is/wordt gecodeert zodat van gratis kijken geen sprake zal zijn. Of satelliet een goed alternatief wordt zal dus in grote mate afhangen van Canal Digitaal, en voorlopig hebben zij niet meer dan vage plannen om iets met HDTV te gaan doen, concreet is men daar totaal nog niet.

Hi Eric,

Vandaag in een telefoongesprek met CanalDigitaal is mij medegedeeld door CD dat ze voorlopig vanwege de kosten GEEN HDTV signalen gaan doorgeven. Op hun site zeggen ze dat ze "slechts distributeur" zijn, maar die taak nemen ze niet erg nauw.

men (CD) kiest eerder voor vage goedkope prutszenders waar geen mens naar kijkt ( kosten denk ik ) dan dat men innovatief iets gaat doen.

Voor mij al reden geweest mijn abbo op te zeggen daar. Dus satelliet...zou het niet doen tenzij je bereidt bent heel veel geld uit te gaan geven voor allerhande buitenlandse abonnementen.

Grtx,

Peter