PDA

Bekijk de volledige versie : Een 'HDMI hub'... Bestaan die?



Nelis00
21-05-2006, 17:13
In mijn speurtocht naar een nieuwe LCD of plasma TV wil ik op de toekomst voorbereid wezen (voor zover mogelijk).

Er komt meteen een Mac mini aan te hangen die ik op de DVI of HDMI poort aan ga sluiten. Maar ik acht mezelf ook nog wel in staat om aan het eind van het jaar een PS3 aan te schaffen. Moet ik nu perse een TV aanschaffen met 2 HDMI aansluitingen? Of is eentje voldoende en koop ik tegen die tijd een 'HDMI hub' waarmee je dus van 1 HDMI aansluiting er 2 of misschien nog meer van kan maken?

Aangezien 90% van de tv's tegenwoordig nog maar met één aasluiting verkocht worden leek me dat wel belangrijk, maar kan er weinig over vinden.

Guuzz83
21-05-2006, 17:18
Ik kan je geen direct antwoord geven op je vraag, maar aangezien het een 1-weg signaal is, alles gaat richting de tv. Denk ik dat er net als Scart, gewoon doublokjes uitkomen, of 4-voudige schakel kastjes. Wat zoeits gaat kosten en of het er als is.......???

joostpolletje
21-05-2006, 19:31
Je bent op zoek naar een HDMI splitters..

Die zijn er al volop in verschillende prijzen.. De gefen komen goed uit de bus volgens de meeste mensen

http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=3278

Nelis00
21-05-2006, 21:17
Je bent op zoek naar een HDMI splitters..

Die zijn er al volop in verschillende prijzen.. De gefen komen goed uit de bus volgens de meeste mensen

http://www.gefen.com/kvm/product.jsp?prod_id=3278

Ok, bedankt, moeten we toch maar op zoek naar een TV die het meteen al standaard aan boord heeft. Is er geen site waarop je tv's kunt vergelijken alla Kieskeurig.nl maar dat met het aantal HDMI poorten? Om ze nu allemaal stuk voor stuk te gaan bekijken is ook weer zowat...

Frenkel
22-05-2006, 20:09
Octava heeft ook kwalitatief goede HDMI switches die aanzienlijk goedkoper zijn dan die van Geffen.
http://www.octavainc.com/
Hier in Nederland te koop bij http://www.livingcinema.nl

Ik verwacht dat er steeds meer schermen op de markt komen die 2 HDMI aansluitingen zullen hebben,... en die losse switches zullen natuurlijk ook wel goedkoper worden nagelang de vraag er na stijgt

joostpolletje
22-05-2006, 20:31
Ik meen dat ik ergens een keer gelezen heb dat je de kabels niet ontvangt bij de Octava.. En de gefen wel.. Kan het ook mis hebben hoor

Frenkel
22-05-2006, 21:15
Bij Octava krijg je er ook kabels bij, al weet ik niet wat de kwaliteit van die kabels is.
Aangezien het om kabels van 2 meter lengte gaat verwacht ik niet dat ze problemen zullen geven ,maar ik denk dat de kabels die Gefen meeleverd wel iets beter van kwaliteit zullen zijn.

Edgar Smit
23-05-2006, 10:42
Deze insteek geeft wel meteen het toekomstige nut aan van meerdere HDMI aansluitingen op receivers, om zo de receiver als switch te gebruiken.

joostpolletje
23-05-2006, 10:47
Receivers met meerdere HDMI ingangen zijn makkelijk ja, Waar ik dan mischien wel mijn twijfels bij zou hebben is de kwaliteit. Zou dit minder zijn dan van een splitter. Voor mijn gevoel wel. Ik bedoel van het is een functie van een receiver waar ze denk ik minder aandacht aan zullen schenken dan dat een HDMI-splitter dat zou doen.

A3aan
23-05-2006, 14:46
Receivers met meerdere HDMI ingangen zijn makkelijk ja, Waar ik dan mischien wel mijn twijfels bij zou hebben is de kwaliteit. Zou dit minder zijn dan van een splitter. Voor mijn gevoel wel.Als we dan toch onze gevoelens bespreekbaar maken :wink: gooi ik mijn diepste gevoelens ook maar in de groep :oops:

Ik denk dat fabrikanten als H/K, Yamaha, etc wel goed gek zouden zijn als ze zouden bezuinigen op hun contacten en schakelaars. Zouden ze dat stuk niet goed doen dan zou het al gauw gaan gonzen in de consumentenwereld (b.v. op dit forum) en het vertrouwen in zo'n merk geschaad worden.
Ik denk dan ook (en ik denk dat heel zeker) dat zo'n AV-receiver MINSTENS zo goed is als een losse switch. Dat is ook mijn ervaring met composiet, s-video en RGB met mijn huidige Yamaha. (ik gebruik mijn av-receiver al als zodanig, al heb ik nog geen HDMI-aansluitingen)

Extra voordelen van het gebruiken van je AV-receiver als switchbox voor je video-signaal:
- je hoeft maar één schakelaar te gebruiken voor het schakelen van zowel beeld als geluid
- als je dat wilt is de On Screen Display (OSD) van je receiver beschikbaar
- voor sommige schermen (vooral vaak bij LSD, nee LSC-schermen) is het vaak gunstig het beeld iets vertraagd naar het scherm te sturen om beter synchroon te lopen met het geluid. AV-receivers bieden deze mogelijkheid vaak wel; een switchbox niet.

Het mogelijke ( :!: ) nadeel van je receiver gebruiken als switchbox is dat elke extra contact (plug/stekker) en schakelaar in theorie kans op vermindering van kwaliteit of vermeerdering van storing geeft. (daarom sluiten veel forum-leden hun dvd-speler rechtsstreeks aan op hun tv). Als je tóch een switchbox gebruikt speelt dit nadeel niet (dat wil zeggen: niet minder dan als je een (losse) switchbox gebruikt).

hè, hè, dat lucht wel op :wink:

basset
23-05-2006, 15:34
HDMI is digitaal, dus moet het wel heel bond worden wil het signaal er onder gaan lijden. Het hangt denk ik een beetje van de mogelijke bandbreedte af. Ik weet niet wat de throughput van HDMI moet zijn, maar dan zouden de interne componenten wel heel belangrijk kunnen worden.

Edgar Smit
23-05-2006, 15:54
HDMI is digitaal, dus moet het wel heel bond worden wil het signaal er onder gaan lijden. Het hangt denk ik een beetje van de mogelijke bandbreedte af. Ik weet niet wat de throughput van HDMI moet zijn, maar dan zouden de interne componenten wel heel belangrijk kunnen worden.HDMI kan ongecomprimeerd HD signaal vervoeren en heeft dan nog voldoende bandbreedte over om ook een ongecomprimeerd geluidssignaal door te geven. Dus ja, de interne componenten zijn van zeer groot belang.

Overigens, ook al zijn de meningen verdeeld, digitaal signaal kan lijden onder de kwaliteit van de kabel, dus ook aan die van de interne electronica van een switchbox danwel receiver.

joostpolletje
23-05-2006, 16:27
@a3aan
Wat een gevoelens :lol:
Als ik jouw stukje zo even doorlees, ben ik het ook wel weer met je eens jah. De fabrikanten zouden idd een breuk in hun imago krijgen.
De voordelen die jij opsomt zijn goeie punten, zo word het gebruik van de receiver als switchbox wel interessant.

Wat ik kan opmaken in het laatste deel
Is dat jij dan ook denkt dat een switchbox wat meer kwaliteit zal leveren.

@edgar

Overigens, ook al zijn de meningen verdeeld, digitaal signaal kan lijden onder de kwaliteit van de kabel, dus ook aan die van de interne electronica van een switchbox danwel receiver.

Dit bedoel ik met mijn twijfels te zeggen jah. Is de de electronica van een switchbox niet veel beter.

A3aan
24-05-2006, 08:56
@a3aan
Wat ik kan opmaken in het laatste deel
Is dat jij dan ook denkt dat een switchbox wat meer kwaliteit zal leveren.
Eh, nee, dat bedoel ik nou weet niet.

ik probeer het nog eens:
ik zelf heb vol vertrouwen in een AV-receiver als switchbox. Nog los van het gemak heb ik er zelfs méér vertrouwen in dan in een switchbox.

Maar dat ben ik.

Er zijn forummers die zweren bij een enkele directe verbinding. Hun argumenten slaan niet nergens op. Dus daar zou je voor kunnen kiezen. Dat betekent dus géén switchbox en ook niet schakelen via je receiver.

Als je tóch wilt (kunnen) schakelen zul je een switchbox of een receiver willen gebruiken. In elk van deze gevallen kies je er dus voor om NIET een enkele directe kabel te gebruiken. En dan dus kun je dan niet zo goed gaan voor de fijnste oplossing, namelijk de AV-receiver...

Begrijpen wij elkaar nu of zullen we een afspraak maken voor relatie-therapie?