PDA

Bekijk de volledige versie : component of rgb



pascal b
26-05-2006, 15:57
Hallo ik heb een vraag die vast al een keer aan de orde is geweest maar kom er nie uit,kan het niet vinden.
Ik heb een plasma gekocht en nou vraag ik me af of het nou beter is om de component aansluiting te gebruiken voor mijn dvd speler naar plasma of is een rgb/scart beter.Zoals ik zei zal deze vraag vast al een keer gesteld zijn maar kan het nie vinden.En ben wel benieuwd wat nou beter beeld opleverd.
alvast bedankt.

joostpolletje
26-05-2006, 18:17
Is je tv HD-ready?

pascal b
26-05-2006, 19:32
Ja mijn tv is hd ready.Het is de samsung ps42e7h.

Sander Haarmans
26-05-2006, 19:50
Theoretisch is Componenten net iets beter dan Scart.

Remy
27-05-2006, 20:03
Component is inderdaad net iets beter dan RGB. Als je topspullen hebt
zul je wellicht het verschil zien, anders niet.

Nu we het toch over component hebben heb ik ook nog een vraagje.
Ik heb sinds kort mijn dvd-sp[eler component aangesloten op mijn tv.
Ik had hier een kabel voor nodig die aan de out (dvd) cinch bevat en aan de in (tv) een scartkabel. Nu heb ik de QED-AV2910 gekocht. Hier zitten zes cinch-stekkers aan. 3 voor component, twee voor geluid en nu hou ik
er nog 1 over namelijk een gele. Deze wordt ook wel de sinc genoemd.
Weet iemand waar deze stekker voor is?
Daarnaast heb ik nog een probleem. Mijn tv was zodanig ingesteld dat als ik een dvd-tje afspeelde automatisch het juiste beeldformaat werd geselecteerd. Nu ik de componentaansluiting gebruikt gebeurd dit niet meer. Rara hoe kan dit......

Johan van den D.
05-06-2006, 20:20
Deze wordt ook wel de sinc genoemd.
Weet iemand waar deze stekker voor is?
Mijn component kabel is naast de 3 standaard kabels ook van een 4de Sync kabel voorzien.
Deze had ik nodig vanaf mijn scaler naar de projector.
Het doel ervan zal ik overigens niet weten, heb me daar nooit verder in verdiept.

Johan van den D.
06-06-2006, 16:38
Mijn component kabel is naast de 3 standaard kabels ook van een 4de Sync kabel voorzien.
Deze had ik nodig vanaf mijn scaler naar de projector.
Het doel ervan zal ik overigens niet weten, heb me daar nooit verder in verdiept.

Dit signaal geeft aan waar in het videosignaal het nieuwe frame begint (of beter, wanneer de electronenstraal van de CRT dus weer naar linksboven moet).

Dit pulssignaal kan ook in het videosignaal zelf worden gestopt (bij RGB doorgaans in G --> "Sync On Green"), maar nog beter is natuurlijk om het gescheiden te houden in een aparte lijn zoals in geval van jouw scaler.Ah mooi, dat maakt het al wat duidelijker. :mrgreen:

Edgar Smit
12-06-2006, 11:27
Component is inderdaad net iets beter dan RGB. Als je topspullen hebt
zul je wellicht het verschil zien, anders niet.

Nu we het toch over component hebben heb ik ook nog een vraagje.
Ik heb sinds kort mijn dvd-sp[eler component aangesloten op mijn tv.
Ik had hier een kabel voor nodig die aan de out (dvd) cinch bevat en aan de in (tv) een scartkabel. Nu heb ik de QED-AV2910 gekocht. Hier zitten zes cinch-stekkers aan. 3 voor component, twee voor geluid en nu hou ik
er nog 1 over namelijk een gele. Deze wordt ook wel de sinc genoemd.
Weet iemand waar deze stekker voor is?
Daarnaast heb ik nog een probleem. Mijn tv was zodanig ingesteld dat als ik een dvd-tje afspeelde automatisch het juiste beeldformaat werd geselecteerd. Nu ik de componentaansluiting gebruikt gebeurd dit niet meer. Rara hoe kan dit......Heb je wel het outputsignaal van je DVDspeler in het setupmenu aangepast, en eventueel het input signaal van je TV? Dat wil nog wel eens helpen namelijk.

Herjan
12-06-2006, 12:08
Component is inderdaad net iets beter dan RGB. Als je topspullen hebt
zul je wellicht het verschil zien, anders niet.

Nu we het toch over component hebben heb ik ook nog een vraagje.
Ik heb sinds kort mijn dvd-sp[eler component aangesloten op mijn tv.
Ik had hier een kabel voor nodig die aan de out (dvd) cinch bevat en aan de in (tv) een scartkabel. Nu heb ik de QED-AV2910 gekocht. Hier zitten zes cinch-stekkers aan. 3 voor component, twee voor geluid en nu hou ik
er nog 1 over namelijk een gele. Deze wordt ook wel de sinc genoemd.
Weet iemand waar deze stekker voor is?
Daarnaast heb ik nog een probleem. Mijn tv was zodanig ingesteld dat als ik een dvd-tje afspeelde automatisch het juiste beeldformaat werd geselecteerd. Nu ik de componentaansluiting gebruikt gebeurd dit niet meer. Rara hoe kan dit......
Ik denk dat deze kabel (naast stereo-audio) zowel voor composiet als component (en RGB) geschikt is. Vandaar dat je dus 2 kabels voor je audio hebt (waarschijnlijk rood en zwart), een gele (voor composiet video) en drie stuks voor component (Rood, Groen en Blauw?).

Die gele kun je dus ook los laten hangen.

Maar 100% zeker ben ik niet. Wellicht is die extra kabel ook wel zo'n sync-signaal... :?

P.S. Achter op de verpakking van je kabel staat volgens mij volledig beschreven hoe je hem aan moet sluiten. Heb je daar niks aan?