PDA

Bekijk de volledige versie : isolatie met rubbertegels



salesboy
26-05-2006, 20:53
Ik ga nu eindelijk beginnen aan de bouw van mijn home theatre kamer. Ik wil alleen wel rekening houden met mijn buren, maar niet zo extreem als een zwevende kamer te plaatsen. De kamer is op de 1e verdieping en aan 1 kant zitten direct buren, de andere kant zit eerst nog een kamer en dan de buren. Ik dacht om de muur die direct aan de buren gegrenst zit te isoleren met een 20 cm laag glaswol en daarvoor een muur te maken (van gipsplaten waarschijnlijk). Op een klein stukje muur na is de aan die kant de gehele muur bedekt. Dat kleine stukje dat niet geisoleerd, is een stuk muur die iets naar voren komt. Dan zag ik een advertentie voor rubbertegels. Die zijn geschikt voor een kinderspeelplaats, maar kan ik die niet gebruiken om de gehele oppervlakte mee te bedekken in die kamer? Daar vervolgende vloerbedekking overheen en klaar is kees. Makkelijk, snel en goedkoop. Of moet ik dan later alles weer overdoen, omdat er veel te veel lekken zijn?

Johan van den D.
28-05-2006, 08:45
Met alleen een 20cm laag glaswol zal je niet veel bereiken.
Het bekende "groene vlokkenschuim" uit de bouwmarkt (ben de naam van dat spul even kwijt) zal een beter effect hebben.
Zelf heb ik een combinatie van beide gebruikt.

Het afwerken met gipsplaat is wel goed en dan het liefst twee lagen over elkaar.

Of die rubber tegels op de vloer effect zullen hebben kan ik niet zeggen, geen ervaring mee buiten dat het lekker zacht is voor de kids op een speelplaats.
Echter kan je het groene vlokkenschuim ook gebruiken om een vloer van te maken.
Je bedekt de vloer met dat spul volgens hun richtlijnen en die bedek je dan met houten platen die vrij liggen van de muur.
Over de platen kan je dan weer tapijt leggen, dit spul is voor dit doel ontworpen en zal uiteindelijk niet veel duurder zijn dan rubber tegels.

Als je dit wilt gaan doen kan je het beter gelijk goed doen omdat het toch al en lastig onderdeel is van een HT.

Rob Eric Blank
30-05-2006, 10:53
Ik zou deze rubber tegels eerder gebruiken onder de speakers, vanwege het mogelijke contact geluid dat deze door zullen geven.
Ik heb rubber Acoustic Analysing dempers onder mijn speakers om contact geluid tegen te gaan.

salesboy
01-06-2006, 07:18
Om een nieuwe vloer te bouwen, lijkt me gelijk zo drastisch. Ik heb de ontwerpen gezien. Het begint dan direct extreme vormen aan te nemen. Ik heb inmiddels met de buren gepraat en die zeggen niet snel te zullen klagen. Ik zal alleen ook na 22.00 weleens een filmpje willen kijken, dus isoleren met groene vlokkenschuim zal ik zeker doen. Iemand vertelde mij nog geluidsisolerend schuim te hebben. Hij wist niet wat voor spul het was, maar dit zou direct als muur kunnen dienen. Dit lijkt me toch niet zo verstandig, maar er extra tussen plaatsen kan nooit kwaad. Ik wil de muur alleen in totaal niet dikker maken dan 35 cm.

Johan van den D.
01-06-2006, 17:12
Ik wil de muur alleen in totaal niet dikker maken dan 35 cm.Dan kun je aardig wat doen.

Roy de Jong
09-08-2006, 11:23
Hey salesboy!

Is het niet een beetje zonde om je uur 20 cm dikker te maken?? met 10 cm moet je al een heel eind komen bij de juiste keuze van het isolatie materiaal. Waar je buren meer last van zullen hebben is kontaktgeluid/ omloopgeluid.

Ik heb net zelf mijn appartement op de 3e verdieping betrokken en probeer ook zoveel mogelijk rekening te houden met mijn buren.
Daarom heb ik zelf eerst een vloer gelegd die 21DB remmend is. Daarbij heb ik mijn komplete speakerset (inclusief mijn Sub) op pins gezet. Dit zijn kegelvormige punten van +/- 3cm lang die met de punt naar onderen op een klein rond plaatje staan tegen het beschadigen van je vloer. Deze Pins voorkomen zoveel mogelijk kontaktgeluid en zijn verkrijgbaar bij de betere audio speciaalzaak. (Mijne komen bij RAF vandaan)

JimmYvD
09-08-2006, 11:47
Ben dan nog pas 14 en moet nog een hoop leren (daarom benk ook aangemeld voor een deel) maar 35 CM lijkt me wel erg zonde.(Ik begrijp voolkomen als je denkt wat lult hij nou :P ).