PDA

Bekijk de volledige versie : Constant Gardener, The [DVD]



Koen Koene
29-05-2006, 15:14
Constant Gardener, The [DVD]

De sterke verfilming van een intrigerende politieke thriller van schrijver John le Carré.

Lees dit artikel (http://www.dvd.nl/reviews.php?reviewid=2517)

Jeroen D
29-05-2006, 15:17
Deze was echt slaapverwekkend................gaaaaapppp......... .... :(

Olivier vd D.
29-05-2006, 15:19
Deze was echt slaapverwekkend................gaaaaapppp......... .... :(
Dat ligt meer aan jou dan aan de film.

Jeroen D
29-05-2006, 15:20
Deze was echt slaapverwekkend................gaaaaapppp......... .... :(
Dat ligt meer aan jou dan aan de film.

Is mooi dat ik dat weet dan.

luca
29-05-2006, 15:22
Tja... mensen die altijd actie moeten hebben...

Jeroen D
29-05-2006, 15:23
Tja... mensen die altijd actie moeten hebben...

Wat is het toch moeilijk te accepteren als iemand een andere mening heeft dan jou of niet ? Word volwassen zou ik zeggen.
Dus omdat ik dit geen goede film vind dan hou ik alleen maar van actiefilms ? :roll:

Paul H.
29-05-2006, 15:27
Iets meer onderbouwing Vampire? Want vrij veel mensen zijn toch goed te spreken over deze film.

Jeroen D
29-05-2006, 15:32
Iets meer onderbouwing Vampire? Want vrij veel mensen zijn toch goed te spreken over deze film.

Dat mag toch ook.
De film vond ik gewoon slaapverwekkend, er gebeurde in mijn ogen te weinig, het verhaal ging maar door zonder echte hoogtepunten. Het sprak mij gewoon niet aan. Verder kan ik er weinig over zeggen, sorry. Gewoon niet mijn film.
Waarom moet er altijd zoveel uitleg bij ? Een film kan je toch aanspreken of niet ? Als je dan een intelligente film als deze niet mooi vind dan ben je ineens een dom persoon die Vin Diesel helemaal te gek vind.
Langzame film zoals Arlington Road of Mulholland Drive vind ik echt te gek, alleen deze niet.

Paul H.
29-05-2006, 15:39
Dat mag zeker, Arlington Road is trouwens een schitterende film die nog niet veel mensen kennen.

jeanreno
29-05-2006, 15:45
Ik vond dit een zeer sterke film. Het verhaal wordt inderdaad rustig verteld maar doordat de film met flashbacks werkt en de film dus vrijwel meteen begint op het punt dat de zoektocht begint, wordt er een onderhuidse spanning opgebouwd die je niet meer loslaat. Daarnaast, zoals hierboven al geschreven, werkt de film op meerdere vertelniveau's (de spanning, de zoektocht naar de waarheid/romantiek van tussen de hoofdpersonen, de aanklacht) en hield zo mijn aandacht van begin tot einde vast. Mooi werk van Fiennes en Weisz.

Henk Heideveld
29-05-2006, 15:45
Iets meer onderbouwing Vampire? Want vrij veel mensen zijn toch goed te spreken over deze film.

Dat mag toch ook.
De film vond ik gewoon slaapverwekkend, er gebeurde in mijn ogen te weinig, het verhaal ging maar door zonder echte hoogtepunten. Het sprak mij gewoon niet aan. Verder kan ik er weinig over zeggen, sorry. Gewoon niet mijn film.
Waarom moet er altijd zoveel uitleg bij ? Een film kan je toch aanspreken of niet ? Als je dan een intelligente film als deze niet mooi vind dan ben je ineens een dom persoon die Vin Diesel helemaal te gek vind.
Langzame film zoals Arlington Road of Mulholland Drive vind ik echt te gek, alleen deze niet.Helemaal mee eens.
De film kabbelde maar voort over hetzelfde. nergens spannend, nergens onderhoudend, nergens enige belangwekkende actie. Bij mij gaat ie weer de verkoop in. Er werd hoog over opgegeven, ik zag er weinig in....helaas :cry: 'k Vond het ook niet het type intelligente film, omdat het niets aan mijn eigen denken of fantasie over liet. :cry:
't is maar 1 mening :?

Henk Heideveld
29-05-2006, 15:46
Ik vond dit een zeer sterke film. Het verhaal wordt inderdaad rustig verteld maar doordat de film met flashbacks werkt en de film dus vrijwel meteen begint op het punt dat de zoektocht begint, wordt er een onderhuidse spanning opgebouwd die je niet meer loslaat. Daarnaast, zoals hierboven al geschreven, werkt de film op meerdere vertelniveau's (de spanning, de zoektocht naar de waarheid/romantiek van tussen de hoofdpersonen, de aanklacht) en hield zo mijn aandacht van begin tot einde vast. Mooi werk van Fiennes en Weisz.
De flashback haalden voor mij elke spanning er uit. Je zag dus al vooraf waar hij nog naar op zoek moest gaan........vind ik :x

Jeroen D
29-05-2006, 17:59
Iets meer onderbouwing Vampire? Want vrij veel mensen zijn toch goed te spreken over deze film.

Dat mag toch ook.
De film vond ik gewoon slaapverwekkend, er gebeurde in mijn ogen te weinig, het verhaal ging maar door zonder echte hoogtepunten. Het sprak mij gewoon niet aan. Verder kan ik er weinig over zeggen, sorry. Gewoon niet mijn film.
Waarom moet er altijd zoveel uitleg bij ? Een film kan je toch aanspreken of niet ? Als je dan een intelligente film als deze niet mooi vind dan ben je ineens een dom persoon die Vin Diesel helemaal te gek vind.
Langzame film zoals Arlington Road of Mulholland Drive vind ik echt te gek, alleen deze niet.Helemaal mee eens.
De film kabbelde maar voort over hetzelfde. nergens spannend, nergens onderhoudend, nergens enige belangwekkende actie. Bij mij gaat ie weer de verkoop in. Er werd hoog over opgegeven, ik zag er weinig in....helaas :cry: 'k Vond het ook niet het type intelligente film, omdat het niets aan mijn eigen denken of fantasie over liet. :cry:
't is maar 1 mening :?

Sommige mensen snappen gewoon niet dat er geen goede of slechte films zijn. Jij vind het een goede of slechte film, dat blijft altijd een mening. The Godfather vind ik zelf geweldig, maar ik ken ook zat mensen die het een slome rukfilm vinden. Zoveel mensen, zoveel meningen.

frank33_98
29-05-2006, 18:24
ik heb deze film zonder verveling en haast ademloos uitgekeken - schitterende beelden, spannend verhaal met een boodschap zonder prekerig te zijn... meesterlijk
tis ook maar een opinie ;-)

rkrijger
29-05-2006, 18:49
Mooie beelden inderdaad. Toch komt de film na 1x kijken niet helemaal goed tot zijn (haar?) recht: sommige belangrijke karakters worden slechts summier geintroduceerd. Ga ik tzt nog 1x kijken...

Coen P.
30-05-2006, 07:25
Tijdje geleden over deze film geschreven:

The Constant gardener. Justin (gespeeld door de magnifieke Ralph Fiennes) is een introverte, 'play it safe' bureaucraat. Wanneer hij bij een door hem gehouden lezing weerstand krijgt voor de vurige activiste-in-spe Tessa (de indrukwekkende Rachel Weisz) doet hij een voor hem ongewoon aanbod. Hij vraagt haar uit om een drankje te gaan doen. Tessa, die spijt heeft van haar tirade, gaat akkoord en de 2 kunnen het wonderwel goed met elkaar vinden.

Hoewel de relatie zich nog in een pril stadium bevindt, besluit Justin haar mee te vragen naar Kenia waar hij een baan als diplomaat heeft gekregen.

Wat een mooi avontuur had moeten worden, eindigt echter in een regelrechte nachtmerrie. Ik wil niet te veel weggeven, anders is de magie en mysterie van het verhaal weg. Ik kan wel zeggen dat de film die rustig opent, zich ontvouwt tot een grootschalig complot waarbij grote bedrijven en overheden betrokken zijn! Gaat dat zien!

De regietouwtjes zijn in handen van Fernando Meirelles en dat is een schot in de roos. Met de vele shots via handheld camera's wordt een perfect beklemmend en realistisch beeld geschetst. Een stijl die hij ook toepaste in zijn zeer goede cidade de deus ('city of god")
Ook het gebruik van kleurenfilters maakt het contrast tussen het broeierige Afrika en het druilerige Engeland perfect duidelijk. Tel daarbij nog een passende score op en de film plaatst je letterlijk in Afrika.

De acteerprestaties zijn fenomenaal. Weisz is perfect als vinnige activiste die haar neus op plekken steekt waar ze beter weg kan blijven, maar Fiennes is magistraal. De man is gewoon een van de grootste van deze generatie. Zijn rol als sullige diplomaat die langzaam uit zijn schulp kruipt om te gaan vechten wat van hem is, is perfect gedaan. De andere (veelal uit Engeland afkomstige) cast slaagt ook!

The constant gardener is voor mij de beste film die ik in 2006 heb mogen aanschouwen. Een indrukwekkend schouwspel zonder valse emotie. Perfect weergegeven door Fernando Meirelles met een verhaalstructuur vol flashbacks. Ook hieromtrent kan ik niet te diep ingaan, omdat het teveel van het verhaal zou verklappen. Rest mij niets anders dan jullie, ja jullie, aan te sporen deze film te gaan zien. Film met een hoofdletter F.
9+/10

En hier blijf ik bij...zeer goede film.

rkrijger
30-05-2006, 07:34
...maar Fiennes is magistraal. De man is gewoon een van de grootste van deze generatie. Zijn rol als sullige diplomaat die langzaam uit zijn schulp kruipt om te gaan vechten wat van hem is, is perfect gedaan.

Zonder jouw mening geweld aan te willen doen... Ergens anders (nu.nl) las ik iemand die vond dat Fiennes een zeer beperkte acteur was, maar dat juist deze rol perfect past in dat weinige dat hij dan wel kan...

Grappig...

Coen P.
30-05-2006, 07:49
...maar Fiennes is magistraal. De man is gewoon een van de grootste van deze generatie. Zijn rol als sullige diplomaat die langzaam uit zijn schulp kruipt om te gaan vechten wat van hem is, is perfect gedaan.

Zonder jouw mening geweld aan te willen doen... Ergens anders (nu.nl) las ik iemand die vond dat Fiennes een zeer beperkte acteur was, maar dat juist deze rol perfect past in dat weinige dat hij dan wel kan...

Grappig...

zonder mijzelf op de borst te willen kloppen, dat doe ik niet, maar ik en vele andere zien in Fiennes een geweldenaar.

En die recensies van nu.nl heb ik nog nooit serieus genomen...

even wat losse kreten:

Fiennes and Weisz are assisted by a number of British actors equally impressive in their roles. (dvdtalk, the constant gardener)


Fiennes is superb here. (dvdtalk, spider)


Ralph Fiennes is downright approachable, and he transitions believably from dweeb to vigilante over the course of the film. Fiennes is known for his acting prowess and understated delivery, both of which serve his character. (dvdverdict.com, constant gardener)


And Fiennes gently nuanced performance as Spider is the best of his career. (dvdverdict.com, spider)


the performances therein are impeccable, particularly from Ralph Fiennes (dvdjournal, constant gardener)

allemaal reviewers die ik hoger heb zitten dan nu.nl

Jeroen D
30-05-2006, 08:11
Ralph Fiennes is echt een geweldige acteur. Zijn rollen in Schindler's List en Red Dragon zijn subliem.
Weisz vind ik niet zo best, ook niet in deze film. Waarom kan ik moeilijk uitleggen maar ze mist uitstraling en vergeleken bij een Naomi Watts of Laura Linney vind ik haar acteren onder de maat. Maar dat is mijn mening :wink:

Jeroen D
30-05-2006, 08:15
Dat mag zeker, Arlington Road is trouwens een schitterende film die nog niet veel mensen kennen.

Arlington Road is zooooooooooo ontzettend goed. Echt jammer dat veel mensen deze film nog niet kennen.

rkrijger
30-05-2006, 08:17
Van nu.nl:

"Ralph Fiennes behoort niet tot mijn favoriete acteurs. Hij is zo ontstellend Brits, dat ik 'm maar in een zeer beperkt register authentiek kan vinden. Het goede nieuws: zijn rol in The Constant Gardener (uiterst ingetogen, maar met onverwachte emotionele reserves) valt keurig middenin dat register."

Het hele artikel:
http://www.nu.nl/news/723543/141/The_Constant_Gardener.html

Olivier vd D.
30-05-2006, 09:14
Ralph Fiennes is echt een geweldige acteur. Zijn rollen in Schindler's List en Red Dragon zijn subliem.
Weisz vind ik niet zo best, ook niet in deze film. Waarom kan ik moeilijk uitleggen maar ze mist uitstraling en vergeleken bij een Naomi Watts of Laura Linney vind ik haar acteren onder de maat. Maar dat is mijn mening :wink:
Als je het niet kan uitleggen dan vrees ik dat dit ook meer aan jou ligt dan aan Weisz.

Jeroen D
30-05-2006, 09:18
Ralph Fiennes is echt een geweldige acteur. Zijn rollen in Schindler's List en Red Dragon zijn subliem.
Weisz vind ik niet zo best, ook niet in deze film. Waarom kan ik moeilijk uitleggen maar ze mist uitstraling en vergeleken bij een Naomi Watts of Laura Linney vind ik haar acteren onder de maat. Maar dat is mijn mening :wink:
Als je het niet kan uitleggen dan vrees ik dat dit ook meer aan jou ligt dan aan Weisz.

Het ligt aan mij..........pfff.......heb je nou verder niets te melden ?

Olivier vd D.
30-05-2006, 09:35
Ralph Fiennes is echt een geweldige acteur. Zijn rollen in Schindler's List en Red Dragon zijn subliem.
Weisz vind ik niet zo best, ook niet in deze film. Waarom kan ik moeilijk uitleggen maar ze mist uitstraling en vergeleken bij een Naomi Watts of Laura Linney vind ik haar acteren onder de maat. Maar dat is mijn mening :wink:
Als je het niet kan uitleggen dan vrees ik dat dit ook meer aan jou ligt dan aan Weisz.

Het ligt aan mij..........pfff.......heb je nou verder niets te melden ?
Ik zou helemaal niets te melden hebben als jij je meningen beter zou onderbouwen. Jammer overigens dat je de indruk wekt dat je mijn opmerkingen niet lijkt te begrijpen.

rkrijger
30-05-2006, 09:56
Ik vind RW doorgaans ook niet bijzonder naturel acteren. Het komt allemaal wat stijfjes op mij over... (=mening+motivatie) ;-)

Richard B.
30-05-2006, 11:01
Van nu.nl:

"Ralph Fiennes behoort niet tot mijn favoriete acteurs. Hij is zo ontstellend Brits, dat ik 'm maar in een zeer beperkt register authentiek kan vinden. Het goede nieuws: zijn rol in The Constant Gardener (uiterst ingetogen, maar met onverwachte emotionele reserves) valt keurig middenin dat register."

Het hele artikel:
http://www.nu.nl/news/723543/141/The_Constant_Gardener.html
Da's een beetje subjectief aandoende recensie. Als je acteurs als 'ontstellend Brits' gaat aanmerken dan heb je als recensent kennelijk maar weinig aandacht voor de acteerprestatie zelf. Voor mij is Fiennes een van de beste Britse acteurs van het moment. Ik vindt hem zelfs juist het absolute tegenovergestelde van 'stijfjes': het is nou juist een acteur die heel erg makkelijk emoties kan acteren zonder haast een woord te hoeven zeggen. De wanhoop en twijfels van het karakter dat ie in deze film speelt is imo enorm tastbaar en geen moment 'gespeeld'.

Over Rachel Weisz heb ik trouwens een vergelijkbare mening. Ik vindt haar een erg onderschatte actrice die altijd iets speciaals brengt in de films waarin ik haar zag. Ook in The Constant Gardner doet ze het weer erg goed. Niet zo goed als Fiennes maar wel gewoon goed.

En de film zelf was trouwens mijn favoriet van het afgelopen jaar. Dat komt vooral door de twee hoofdpersonen maar ook door de geweldige regie van Mereilles. Hij mengt echt een hoop stijlen (drama, thriller, romantische tragedie) op een sublieme manier door elkaar. Met The Constant Gardner erbij staat ie bij mij op een gedeelde 1e plek als favoriete regisseur van het nieuwe millenium. (y)

TheGodfather
30-05-2006, 11:14
Vond t 1 van de beste films van het afgelopen jaar. Een sterk verhaal dat door middel van prachtige beelden, uitermate sterk acteer werk en een mooi ingetogen soundtrack op een goede manier wordt verteld zonder prekerig te worden of je een boodschap toe te willen "drukken".
Na City Of God dus opnieuw een meesterwerk van Fernando Mereilles.

9,0/10

hitchberg
30-05-2006, 12:49
Hoewel niet mijn favoriete genre, was ik diep onder de indruk van deze film.
Fascinerend verhaal, waanzinnig mooi gefilmd en uitstekend geacteerd.
Ralph Fiennes vond ik in The avengers en strange days miscast. De man mist nou eenmaal humor in zijn spel. In deze film, quiz show en red dragon vind ik hem wel volkomen geloofwaardig.
De rest speelde ook erg goed....top film

Roy Langeveld
30-05-2006, 18:39
Mooie beelden inderdaad. Toch komt de film na 1x kijken niet helemaal goed tot zijn (haar?) recht: sommige belangrijke karakters worden slechts summier geintroduceerd. Ga ik tzt nog 1x kijken...
Helemaal mee eens. Het is idd te prijzen dat Mereilles deze film niet op een gelikte Hollywood-wijze in beeld brengt, en dat het scenario niet alles voorkauwt. Maar deze aanpak heeft helaas wel als bij-effect dat ik de plot soms wat moeilijk te doorgronden vond. Vooral de rol van die verschillende farmaceuten en diplomaten in het geheel is soms wat wazig, ze worden vluchtig geïntroduceerd en verdwijnen daarna weer voor langere tijd uit het verhaal. In de wirwar van personages die dan ontstaat raakte ik af en toe de draad kwijt. Maar dat er vieze politieke spelletjes in Derde Wereldlanden gespeeld worden is na het zien van deze verder sterke film wel duidelijk, de boodschap komt iig duidelijk over.

Dus idd, na een tweede keer kijken wordt het geheel waarschijnlijk wat doorgrondelijker, dus dat ga ik dan nog wel eens doen.

Rotterdam5314
18-07-2006, 09:09
vond er niet veel aan maar zeg er wel bij het is een mooie film als je het onderwerp interessant vindt en wat meer wil weten hoe het er in zulke landen aan toe gaat. daarom vindt ik de film toch wel een krappe voldoende waard

JCL
24-09-2006, 20:49
Gisteren gekeken. Moet zeggen dat het een film is die iig indruk maakt. Weet vanaf het begin te boeien. Ok, misschien is die acteur een beetje saai, maar de gemiddelde diplomaat stel je, je ook zo voor. Vooral het einde is iets waar je nog wel even stil van bent. Zag het eerlijk gezegd ook niet helemaal aankomen (hoewel het steesd duidelijker wordt). Ook op een mooie manier in beeld gebracht, zeker niet standaard Hollywood.

Swanski
17-12-2006, 22:00
De Braziliaan Meirelles is natuurlijk bekend van Cidade de Deus (City of God) uit 2002. The Constant Gardener is een andere type film die voor de fans van Cidade de Deus kan tegenvallen qua onderwerp als je een soortgelijke film verwacht. Inhoudelijk is TCG interessant en zit het qua kijkplezier dan ook goed. De essentie vd film en de politieke boodschap vind ik dan weer minder sterk en minder boeiend dan het in potentie had kunnen zijn. Het is niet zozeer dat Meirelles inhoudelijke elementen is vergeten, maar je leeft als kijker niet constant voor de volle 100% mee wat wel had gekund voor de volle tijdsduur. Zo is er wel het begrip voor de hoofdrolspelers, maar wordt één en ander niet dermate uitgewerkt dat je er helemaal in wordt gezogen. Natuurlijk geldt dat niet voor het hele verhaal, want zo is de scene waarin de jonge Abuk niet mee kan in het vliegtuig meer dan ontroerend en dat terwijl er bewust weinig seconden aan de desbetreffende scene wordt toegerekend. Visueel ziet het er bijzonder mooi uit zoals de van honderden meters in de lucht opgenomen prachtige landschappen in Afrika. Ook het camerawerk is bijzonder goed en knap gebruikt vanuit diverse hoeken en vaak heel onrustig wat zo zijn werking op het verhaal heeft. De montage (een beetje te vergelijken maar dan in veel mindere mate met Memento en 21 Grams) is ook goed en op de juiste momenten toegepast om het plot wat extra mysterie en extra kracht te geven. Toch kom ik niet verder dan een acht, omdat het inhoudelijk wat mist zoals ik heb beschreven. Je mist gewoon net dat beetje extra wat moeilijk te omschrijven is, wat van TCG een nog betere film had kunnen maken. Overigens is de dvd zeker aan te raden al is het alleen al om het constant aanwezige kijkplezier, de prachtige beelden en mooie muziek.

8.0

Martin Z.
08-02-2007, 16:35
(8.1)

Mooie 'beerput-opentrekkerij' film, beetje in de trent van the Insider, en ik hou wel van zulke thema's met overheidskritiek.
Prachtig gefilmd in Afrika (en het contrast met Engeland) en heerlijk, soms ontroerend acteerwerk. De film duurde wel ietsjes te lang.

Dennis Kuijper
10-04-2007, 13:01
The Constant Gardener (2005)
In een afgelegen deel van Noord-Kenia wordt het gruwelijke verminkte lijk gevonden van de jonge Britse Tessa Quayle. Haar reisgenoot, een lokale arts, is nergens te bekennen, en al snel wordt er gepraat over een crime passionel. Tessa's echtgenoot Justin Quayle, een timide en onambitieuze diplomaat, gelooft niet dat zijn vrouw overspel pleegde en besluit alles op alles te zetten om de waarheid achter de moord op zijn vrouw te achterhalen. Zijn zoektocht mondt uit in een persoonlijke odyssee, waarbij hij zijn eigen leven voortdurend op het spel zet. Gaandeweg ontdekt Justin dat zowel hij als zijn vrouw spinnen waren in een web van verreikende internationale intriges en samenzweringen.

De film viel met toch wel lichtelijk tegen moet ik als eerste zeggen. Het kwam op me over als een triller/drama maar van beide genres schoot de film wat te kort. Het kabbelde allemaal maar een beetje voort zonder dat het me echt wist te raken waardoor ik gewoon niet goed in het verhaal kon komen en de film vooral in het begin ook vrij traag op gang komt. Iedereen is ook zo lovend over Rachel Weisz,ik zelf vond het allemaal wel meevallen,maar misschien komt het wel omdat ik haar gewoon een irritant en stijf persoon vindt. De beelden van Afrika waren dan wel weer mooi in beeld gebracht en wisten de juiste sfeer te scheppen en de film bevat natuurlijk een duidelijke boodschap. Best een aardige film waar misschien meer in had gezeten maar in mijn ogen een beetje overschat en niet het meesterwerk wat sommigen er van maken. 7.5/10