PDA

Bekijk de volledige versie : resoluties HDTV tvseries?



SuperDre
30-05-2006, 20:20
Wat is nu eigenlijk de werkelijke resolutie van een HDTV tv-serie zoals 'Lost' of 'CSI'? want als je zo kijkt op bepaalde torrent-sites zijn het allemaal maar 'lage' resolutie.. bv '2 and a half men' is 960 x 528 of zelfs 624 x 352...

Eric van Ballegoie
31-05-2006, 06:31
Wat voor resolutie een file heeft die je binnenhaalt via bittorent zegt natuurlijk niets. Die files zijn immers door gebruikers omgezet van MPEG2 HD (wat in de VS gebruikt wordt) naar een lagere resolutie DivX, Xvid of en willekeurig ander codec. HDTV uitzendingen zijn altijd ofwel 1080i of 720p.

bosmeneer
31-05-2006, 18:41
HDTV uitzendingen zijn altijd ofwel 1080i of 720p.
Hieruit begrijp ik dat de series nog niet in True HD worden opgenomen en/of vertoond? Dat is toch 1080p?

SuperDre
31-05-2006, 19:46
HDTV uitzendingen zijn altijd ofwel 1080i of 720p.
Hieruit begrijp ik dat de series nog niet in True HD worden opgenomen en/of vertoond? Dat is toch 1080p?

1080p is niet perse True HD, 1080p is de maximale resolutie. 720p en 1080i zijn ook True HD...

iljitsch
01-06-2006, 00:42
Als ik de IMDB mag geloven worden Lost en CSI beide nog heerlijk ouderwets analoog op film opgenomen. Bij Lost staat vermeld dat het "master format" 1080/24p is. (Bijna alle Amerikaanse series zijn 24 of liever gezegd 23,976 fps, wordt hier versneld op 25 fps uitgezonden.)

Het zal niet meevallen van 1920x1080 een DIVX file van 350 of zelfs 700 MB van te maken. Een logische keus is inkrimpen met een factor 3, dan kom je op 640x360. Of ze om op 624x352 te komen wat extra krimpen of gewoon de randjes afknippen weet ik niet.

Bij een beeldbuis zit je altijd met het probleem hoe je de rand van het uitgezonden beeld laat samenvallen met de rand van het scherm. Bij televisie wordt dit opgelost met "overscan": er wordt extra beeld uitgezonden zodat alles doorloopt tot onder de rand, met wat marge voor onnauwkeurige afstellingen en dergelijke. Van de 576 beeldlijnen die uitgezonden worden bij analoge televisie zijn er dan ook maar ongeveer 540 zichtbaar, maar dit kan nog zeer sterk verschillen van televisie tot televisie (zelfde gebeurt natuurlijk links/rechts).

Bij LCD en plasma en dergelijke hebben de pixels een vaste plek en is overscan dus niet nodig. Bij analoog of SD (standard definition) digitaal zoomt het beeld gewoon wat extra in om de normale overscan te doen, hoe dit bij HDTV gebeurt is me niet 100% duidelijk. Ik heb zelf een 1280x720 LCD projector en die laat bij beeld dat via HDMI binnenkomt aan alle kanten wat beeld zwart...

Troy
01-06-2006, 17:00
Als je bij de beschrijvingen van die Lost torrents kijkt zul je zien staan:

Source: 1080i transport stream
Zegt genoeg lijkt me.

ppipo
01-06-2006, 20:13
op mijn lg 9800h divxspeler die ik via hdmi aangesloten op mijn JVC HDready LCD kan ik geen divx afspelen met hoge resolutie.

Alleen Divx files met een lage resolutie 608 * 336 worden afgespeeld. Gedownloade HDTV files, zoals een aflevering van Lost van bijna 700MB, met een resolutie van 960 * 528, krijg ik alleen maar het geluid. Uit de documentatie blijkt dat de resolutie maximaal 720 * 576 kan zijn , vandaar dus.

Heeft iemand een een idee hoe ik dit kan verhelpen of zijn er andere divx spelers te koop die wel
hdtv divx files afspelen.

groet,
ted

SuperDre
02-06-2006, 09:18
op mijn lg 9800h divxspeler die ik via hdmi aangesloten op mijn JVC HDready LCD kan ik geen divx afspelen met hoge resolutie.

Alleen Divx files met een lage resolutie 608 * 336 worden afgespeeld. Gedownloade HDTV files, zoals een aflevering van Lost van bijna 700MB, met een resolutie van 960 * 528, krijg ik alleen maar het geluid. Uit de documentatie blijkt dat de resolutie maximaal 720 * 576 kan zijn , vandaar dus.

Heeft iemand een een idee hoe ik dit kan verhelpen of zijn er andere divx spelers te koop die wel
hdtv divx files afspelen.
ted

Snazio dvdspeler zou het in iedergeval moeten kunnen, in iedergeval te verkrijgen via http://www.livingcinema.nl uit eigen ervaring kan ik zeggen dat de service daar goed is..

Maar je weet maar nooit, misschien dat het met een firmware upgrade ook wel mogelijk zou kunnen zijn, maar het probleem ligt misschien toch gewoon aan het feit dat de hardware het niet aan kan...

DVDProfilersFilmgek
08-06-2006, 23:59
wat dacht je ervan om er gewoon een "oude " Xbox voor te gebruiken. zo'n lekker :roll: omgebouwd geval dat je als media center gebruikt, je download al je shit van het internet en je gebruikt je Xbox voor het afspelen op je HD scherm :| .... ach... :| zo maar een gedachte gangetje.... , je kan er natuurlijk ook je PC voor gebruiken, die verbind je met je Xbox, en dan gebruik je je Xbox als media center....

SuperDre
09-06-2006, 08:42
De kwaliteit van de Xbox is niet echt denderend, en de orginele xbox kan geen HD signaal uitzenden...

DVDProfilersFilmgek
09-06-2006, 11:34
Zomaar wat technische gegevens van het internet geplukt, en dan wel van die oude vertrouwde Xbox:

CPU: Micro PGA2 733 MHz Intel Coppermine Core. Basically a Pentium III.
Intel IA-32 instruction set
SIMD: SSE. Four single-precision floating-point numbers in one instruction.
Theoretical maximum 4 FLOPS/cycle (2.9 gigaFLOPS for Xbox)
Pentium III had architectural drawbacks that lessened real-world SSE throughput.
SIMD: MMX. Integer functions. Switching between FPU and MMX is slow, so not of great use for 3D rendering tasks. Often used for audio and video.
133 MHz FSB. Same as fastest Pentium III EB CPUs.
32 kB L1 cache. 128 kB L2 Advanced Transfer Cache (256-bit). Same size as Celeron, but 8-way associative like Pentium III E.
Unified Memory Subsystem: Total (shared) Memory: 64 MB DDR SDRAM running at 200 MHz, supplied by Hynix or Samsung depending on manufacture date and location
Theoretical Memory Bandwidth: 6.4 GB/s
Graphics Processor: 233 MHz custom chip "NV2A", developed by Microsoft and nVIDIA (fits between GeForce 3 and GeForce 4 in capability). Enhanced vertex processing with 2 vertex shaders, and more flexible pixel shading than DirectX 8.
Theoretical Geometry Rate: 115+ million vertices/second
Theoretical Particle Performance: 125 M/s
Pipeline Configuration: 4 pixel pipelines with 2 texture units each
Theoretical Pixel Fill Rate: 932 Megapixels/second (233 MHz x 4 pipelines)
Theoretical Texture Fill Rate: 1,864 Megatexels/second (932 MP x 2 texture units)
Simultaneous Textures: 4
Compressed Textures: Yes (6:1 through DDS)
Full Scene Anti-Aliasing: Yes
Storage Medium: 2-5x DVD (XFAT), 8 gigabyte hard disk (new consoles contain a 10GB physical hard drive, though it is formatted to only use 8GB, uses XFAT), optional 8MB memory card for savegame transfer
Audio Processor : nVIDIA MCPX (a.k.a. Soundstorm NVAPU)
Audio Channels: 64 3D channels (up to 256 stereo voices)
3D Audio Support: HRTF Sensaura 3D enhancement.
MIDI DLS2 Support: Yes
AC3 (Dolby Digital) Encoded Game Audio: Yes (via TOSLINK)
Broadband Enabled: Yes (10/100base-T ethernet)
DVD Movie Playback: Yes (separate DVD Playback Kit/Remote required or by modding the Xbox and running DVD-playing homebrew software)
Maximum Resolution (2x32bpp frame buffers +Z): 1920(vert.)x1080(horiz)
Note: NTSC (Non-HD) TV's have less than 500 horizontal lines. PAL TV's have less than 600 horizontal lines.
EDTV and HDTV Support: 480p/720p/1080i (see game boxes for supported resolutions).
Controller Ports: 4 proprietary USB ports
Weight: 3.86 kg
Dimensions: 320 × 100 × 260 mm (12.5 × 4 × 10.5 inches)

Quote:

SuperDre Geplaatst: 09-06-2006 09:42 Onderwerp:

--------------------------------------------------------------------------------

De kwaliteit van de Xbox is niet echt denderend, en de orginele xbox kan geen HD signaal uitzenden


Had ik het over een originele Xbox? Nee toch :?: , er stond toch duidelijk : zo'n lekker omgebouwd geval..... die dingen werden volgens mij niet anders gekocht om te laten ombouwen en ze dan voor weet ik veel hoeveel klusjes in te zetten. Niet mekkeren over de kwaliteit, het is na ombouw 1 van de meest veelzijdige apparaten die je maar kan bedenken, prijs / kwaliteit / veelzijdigheid .... kom kom :roll:

En nu ga je natuurlijk ook nog zeggen dat m'n TV liegt dat ie barst als hij zegt dat ie via de component van de Xbox een signaaltje binnenkrijgt van 1080i 60Hz ? of is dat geen HD TV signaal? 8)

SuperDre
09-06-2006, 11:40
Maarja, ik wist niet dat we illegale praktijken hier op dvd.nl aanmoedigde?...

Ombouwen Xbox is een illegale praktijk, aangezien het omzeilen van een beveiliging een strafbaar feit is in nederland, en dat moet dus gebeuren om je xbox te kunnen ombouwen..

DVDProfilersFilmgek
09-06-2006, 15:47
Maarja, ik wist niet dat we illegale praktijken hier op dvd.nl aanmoedigde?...

Ombouwen Xbox is een illegale praktijk, aangezien het omzeilen van een beveiliging een strafbaar feit is in nederland, en dat moet dus gebeuren om je xbox te kunnen ombouwen..


Ja, ik ben ook echt niet heiliger :roll: dan de Paus....

Ik gaf alleen maar een tip, een oplossing om genoemde bestanden wel af te kunnen spelen, ik wil vanzelfsprekend niemand op het verkeerde pad brengen. Ik heb dan ook niet verteld hoe je zo'n ding moet ombouwen, ofdat je hem zou moeten ombouwen :wink:

Mijn kennis hieromtrend, komt dan ook gewoon uit een algemeen bekend en gerespecteerd computerblad, het artikel heet :

Haal meer uit uw Xbox - Xbox-mediacenter

In het betreffende artikel wordt ook op de juridische kant van de zaak gewezen, ik ga uit dat artikel niets quoten, ga het zelf maar eens nalezen, en ook voor anderen kan het een leerzaam artikel zijn :wink: Het artikel is na te lezen in nummer 4 van Computer Totaal, het april nummer van dit lopende jaar, vandaar dat het me nog een beetje bijstond :roll:

Veel leesplezier toegewenst.

SuperDre
09-06-2006, 19:59
Mijn kennis hieromtrend, komt dan ook gewoon uit een algemeen bekend en gerespecteerd computerblad, het artikel heet :

Haal meer uit uw Xbox - Xbox-mediacenter

In het betreffende artikel wordt ook op de juridische kant van de zaak gewezen, ik ga uit dat artikel niets quoten, ga het zelf maar eens nalezen, en ook voor anderen kan het een leerzaam artikel zijn :wink: Het artikel is na te lezen in nummer 4 van Computer Totaal

Ik ken het blad, mijn vader heeft het ook, en als jij denkt dat wat daar staat klopt dan heb je het helemaal mis, dat blad was in het verre verleden nog een echt goed blad (toen het nog HCC was), maar nu klopt gewoon de helft van de artikelen niet.. Het blad is te vergelijken met weekend en de story (verhaal klopt een beetje maar voor een groot deel niet)... En dan nog niet te spreken over de artikelen die er in staan om je juist op het verkeerde pad te brengen (waar haal je je films/muziek etc via bittorrent vandaan)... Maar goed heel af en toe staat er nog een zinnig artikel in...
Ik lees het blad alleen nog maar omdat ik dan bij mijn ouders op bezoek ben en mijn vader op dat moment ff voetbal wil kijken.. Yuk...

DVDProfilersFilmgek
09-06-2006, 21:17
Gezellig persoontje ben je wel :?

commentaar, en mening heb je wel,helaas je mis je enige diepgang.

:lol: :lol: :lol:


Bij een antwoord begin je te mekkeren over de wet, bij een ander antwoord ga je weer een leuk artikel lopen afkraken, mmmmm, je bent zelf gewoon nog niet helemaal op de hoogte :twisted:

Laat de mensen gewoon even zelf lezen en beslissen, onze overheid en wetten zijn ook niet altijd even fris. Uiteindelijk ben je zelf verantwoordelijk voor de beslissingen die je neemt, ik geef ook alleen maar raad, degene met de vraag/het probleem besluit uiteindelijk toch zelf hoe hij/zij het oplost.

deel van je antwoord:

Quote:

>>Ik lees het blad alleen nog maar omdat ik dan bij mijn ouders op bezoek ben en mijn vader op dat moment ff voetbal wil kijken.. Yuk... <<


Ben niet onder de indruk, je bent waarschijnlijk zelf onervaren, je verwijst, veroordeeld je ouders, en wijst anderen weer op de wet...... ik neem jouw antwoord heel serieus :lol: :lol: :lol: :lol:

8t88
09-06-2006, 21:27
Maarja, ik wist niet dat we illegale praktijken hier op dvd.nl aanmoedigde?...

Ombouwen Xbox is een illegale praktijk, aangezien het omzeilen van een beveiliging een strafbaar feit is in nederland, en dat moet dus gebeuren om je xbox te kunnen ombouwen..

Jammer dat je zo slecht geinformeerd bent, het ombouwen (lees aanpassen) van een door jouw gekocht product (xbox) is niet illegaal. Echter de handel in gekopieerde spellen is natuurlijk wel illegaal, je kunt je xbox dus legaal aan laten passen en daarna legaal kopieen van je eigen spellen spelen (handig met kinderen.... :wink: )

maximus
10-06-2006, 07:57
Koop gewoon een xbox 360 en sluit die aan op je winxp met media center en je kan heerlijk genieten van films en series in hd!

laserpower
10-06-2006, 08:58
Koop gewoon een xbox 360 en sluit die aan op je winxp met media center en je kan heerlijk genieten van films en series in hd!

Ik heb hier wel een vraagje over.
Volgens mij speelt de Xbox 360 alleen de lagere HD resolutie af.
Met de komt van de HD DVD speler voor de Xbox 360 vraag ik me af of die wel de 1080*1920 haald.

SuperDre
10-06-2006, 19:21
Gezellig persoontje ben je wel :?
Ben niet onder de indruk, je bent waarschijnlijk zelf onervaren, je verwijst, veroordeeld je ouders, en wijst anderen weer op de wet...... ik neem jouw antwoord heel serieus :lol: :lol: :lol: :lol:

Ik zal dan nu maar de verstandige zijn en verder geen commentaar meer geven, niet omdat ik anders voor jou weer een dom antwoordt zou geven, maar omdat het toch geen zin heeft om jou te kunnen overtuigen van je ongelijk... Toch nog even dit, mijn ervaring met Computer Totaal begon met jaargang 1 editie 10 toen het nog HCC heette... Bij de overgang naar CT werd het ineens al erg commercieel en voor voornamelijk wat dommere gebruikers, en nu is het gewoon echt een schandalig blad waarbij zelden dus nog echt goeie artikelen in staan...

Dit is in iedergeval het laatste wat ik er over zeg, en wat mij betreft mag hier ook een slotje op vanwege het feit dat de orginele vraag inmiddels beantwoordt is...

DVDProfilersFilmgek
11-06-2006, 13:34
[quote=DVDProfilersFilmgek]Gezellig persoontje ben je wel :?
erg commercieel en voor voornamelijk wat dommere gebruikers, en nu is het gewoon echt een schandalig blad waarbij zelden dus nog echt goeie artikelen in staan...

Dit is in iedergeval het laatste wat ik er over zeg, en wat mij betreft mag hier ook een slotje op vanwege het feit dat de orginele vraag inmiddels beantwoordt is...

Nu niet stiekem een gemodde box kopen..... blijf maar netjes op het rechte pad :wink:

Die wat dommere gebruikers, je ouders, zullen wel blij zijn met zo'n lief kind :roll: :roll: :roll:

Eric van Ballegoie
11-06-2006, 14:32
Graag bij deze stoppen met discussies over het modden van de XBOX. Zo niet, dan komt hier een slotje op.