PDA

Bekijk de volledige versie : CAIW - HDTV



rrjobse
01-06-2006, 12:52
Kan bij CAIW tot eind v/h jaar gratis HDTV kijken als Premium abonnee en/of Film1 abonnee. Daar moeten ze de smartcard voor activeren. Stel dat ik geen HDTV apparatuur heb en de smartcard wordt geactiveerd om HDTV te ontvangen, gaat er dan iets mis of blijf je gewoon hetzelfde ontvangen ontvangen als altijd?

Zat wel te kijken naar HDTV apparatuur, maar ik zie nog veel schermen met een veel lagere resolutie dan 1920x1080. Lijkt me niet wenselijk aangezien HD-1 volgens mij 1080i uitzendt, maar hun website geeft aan dat je een scherm moet hebben met 720 beeldlijnen. Zie ik iets over het hoofd?

Mr_Parker
01-06-2006, 14:17
Er spelen een aantal zakeen bij HDTV via digitale tv.

- Blijf je je huidige SDTV decoder gebruiken zal er niks veranderen, ondanks het "activeren" van je smartcard. Je decoder herkent nl. simpel weg het signaal niet (MPEG4 terwijl de decoder alleen MPEG2 kent). Er zal echter niets mis gaan, behalve dat men onnodig gaat betalen zodra de gratis periode afgelopen is, blijkbaar bij CAIW aan het eind van het jaar.

- Koopt men een HDTV decoder, op dit moment is de keuze slechts beperkt tot de Samsung H360R, maar blijft men bij de non HD-Ready tv dan kan men wel naar de HD zenders kijken.
Er vanuit gaande dat de tv uitsluitend een Scart aansluiting heeft, dan zullen alle uitzendingen, of het nu HD of non-HD uitzendingen zijn, te bekijken zijn in 576i.
Beschikt de tv ook over een component ingang en ondersteuning aan progressive scan dan zou men ook in 576p kunnen kijken. De decoder kan / zal alle content (of het nu oorspronkelijk 576i, 720p of 1080i is) dan omrekenen naar 576p.

- Schaft men een HD-Ready scherm aan dan kan men de decoder ook via component of HDMI (evt met DVI verloop) aansluiten en daarbij de decoder instellen op een gewenste resolutie, bijvoorbeeld 720p of 1080i. Alle content zal dan naar die resolutie omgerekend worden.

- Er is nogal een misverstand over scherm resoluties. Sommige mensen noemen een scherm dat niet 1080 lijnen heeft niet full HD. In mijn ogen is dat onzin. Een scherm dat 1080 lijnen heeft dient een oorspronkelijk 720p bron nl. om te rekenen naar 1080i, met hoe dan ook verlies van kwaliteit (wellicht maar marginaal maar toch). Een 720 scherm heeft dit uiteraard met een 1080i bron.
Nu kan men tevens niet zomaar stellen dat 1080i beter is dan 720p. Ten gevolge van intraleced en progressive scan is in sommige situaties 720p beter dan 1080i, zoals bij voetbal waar snelle camera bewegingen beter tot hun recht komen bij progressive scan dan bij interlaced.
Dit is mede een reden waarom relatief veel HD-Ready schermen tussen beide resoluties in zitten met hun scherm resolutie, uiteraard speelt de kostprijs ook mee in de keuze voor de betreffende resolutie maar dit is zeker niet de hoofdreden.

Wat moet men nu aanschaffen? Een tv met 1080 lijnen of niet..?
Dat is een vraag die ik niet durf / wil beantwoorden, ik wil uitsluitend de vooroordelen weg nemen.

De vermelding op de website over 720 lijnen heeft overigens met de HD-ready norm te maken. Die norm stelt dat een tv minimaal 720 lijnen moet kunnen weergeven. Ik denk dat je of het woord minimaal over het hoofd hebt gezien of zij hebben het vergeten in de zin te vermelden.

hopelijk is er nu wat meer duidelijk...

iljitsch
01-06-2006, 22:35
Er is nogal een misverstand over scherm resoluties. Sommige mensen noemen een scherm dat niet 1080 lijnen heeft niet full HD. In mijn ogen is dat onzin. Een scherm dat 1080 lijnen heeft dient een oorspronkelijk 720p bron nl. om te rekenen naar 1080i, met hoe dan ook verlies van kwaliteit (wellicht maar marginaal maar toch). Een 720 scherm heeft dit uiteraard met een 1080i bron.
Nu kan men tevens niet zomaar stellen dat 1080i beter is dan 720p. Ten gevolge van intraleced en progressive scan is in sommige situaties 720p beter dan 1080i, zoals bij voetbal waar snelle camera bewegingen beter tot hun recht komen bij progressive scan dan bij interlaced.
Dit is mede een reden waarom relatief veel HD-Ready schermen tussen beide resoluties in zitten met hun scherm resolutie, uiteraard speelt de kostprijs ook mee in de keuze voor de betreffende resolutie maar dit is zeker niet de hoofdreden.

Het verschil tussen 1920x1080 omrekenen naar 1280x720 of omgekeerd is dat in het eerste geval je ongeveer de helft van de pixels waar het beeld uit bestaat weg moet gooien terwijl je in het tweede geval alleen de bestaande informatie hoeft uit te smeren over meer pixels. In dat geval heb je ook wel een klein beetje kwaliteitsverlies (gewoon afblijven is altijd het best) maar het staat in geen verhouding tot het weggooien van de helft van het beeldmateriaal.

De grap van interlace is dat je het in feite op kan vatten als twee dingen: 25 beeldjes van 1080 lijnen, of 50 beeldjes van 540 lijnen (waarbij de even en oneven beeldjes een halve lijn verschoven zijn ten opzichte van elkaar). Dus ook 1920x1080i is heel goed in staat om snelle bewegingen af te beelden. Het enige waar je mee zit is de continue overschakeling tussen stilstaand/bewegend beeld. Goede de-interlacers kunnen dit zonder problemen, maar er zijn ook VEEL slechte...

Als geld niet het probleem is is een scherm dat 1920x1080 aankan natuurlijk wel het mooist, maar bedenk wel dat je aardig dicht op het scherm moet zitten om het verschil te zien. 1280x720 is ook prima, hoewel het verschil met 576 beeldlijnen niet ZO enorm is. Ik heb er zelf geen ervaring mee (behalve langslopen bij de televisiewinkel) maar de 1366x768 die nu in de mode is zou ik links laten liggen, hierbij moet 1280x720 net een klein beetje uitegerekt worden zodat het toch wat minder scherp wordt, terwijl 1920x1080 toch flink verkleind moet worden zodat je netto weinig lol hebt van je extra pixels.

In alle gevallen is wat minder pixels maar goede kwaliteit (goede software voor rekken/krimpen, de-interlace en decoderen van analoge inputs) beter dan een paarhonderd pixels meer maar een matige kwaliteit. En laat de 852x480 plasmatelevisies links liggen, die kunnen nieteens alle beeldlijnen van analoge televisie aan.

Mr_Parker
02-06-2006, 07:17
De grap van interlace is dat je het in feite op kan vatten als twee dingen: 25 beeldjes van 1080 lijnen, of 50 beeldjes van 540 lijnen (waarbij de even en oneven beeldjes een halve lijn verschoven zijn ten opzichte van elkaar). Dus ook 1920x1080i is heel goed in staat om snelle bewegingen af te beelden. Het enige waar je mee zit is de continue overschakeling tussen stilstaand/bewegend beeld. Goede de-interlacers kunnen dit zonder problemen, maar er zijn ook VEEL slechte...


Dit klopt niet helemaal...(niet helemaal volledig)
Bij interlaced heb je tel 1 alle oneven lijnen en tel 2 alle even lijnen van het zelfde plaatje, hetzelfde als jij meldt maar dan even erg simpel gezegd.
Dit betekend dat je 2 tellen hetzelfde plaatje ziet. Na die 2 tellen komt in 2 stappen het volgende plaatje.
2 tellen per plaatje.

Bij progressive krijg je elke tel 1 volledig nieuw plaatje.
1 tel per plaatje.
In vergelijk slaat interlaced dus telkens 1 plaatje over.

Stel iemand zet 1 stap per tel, bij interlaced zien we die persoon dan in 100 tellen 50 stappen zetten en bij progressive zien we alle 100 stappen.

Nu zal het niet zo drastisch zijn, omdat een "tel" maar kort is, maar bij snelle camera bewegingen gaat dit wel opspelen waardoor 720p ondanks de lagere resolutie een beter plaatje levert dan 1080i.

iljitsch
02-06-2006, 10:38
Dit klopt niet helemaal...(niet helemaal volledig)
Bij interlaced heb je tel 1 alle oneven lijnen en tel 2 alle even lijnen van het zelfde plaatje, hetzelfde als jij meldt maar dan even erg simpel gezegd.
Dit betekend dat je 2 tellen hetzelfde plaatje ziet. Na die 2 tellen komt in 2 stappen het volgende plaatje.
2 tellen per plaatje.

Bij progressive krijg je elke tel 1 volledig nieuw plaatje.
1 tel per plaatje.
In vergelijk slaat interlaced dus telkens 1 plaatje over.

Klopt, behalve een ding: de twee halve beelden (fields) die je bij interlace hebt geven niet hetzelfde beeld weer. Stel je voor dat je een auto filmt die 50 meter per seconde rijdt, dan zou je bij progressive scan op beeldje 1 1 meter zien, beeldje 2 2 meter enzovoort. Bij interlace is het eerste halve beeld ook 1 meter, maar wanneer de camera het tweede halve beeld opneemt is de auto al op 2 meter. Als je dus het volledige beeld pakt zie je dat de helft van de lijnen 1 meter weergeven en de andere helft 2 meter, dus twee beelden door elkaar.

Bij een beeldbuis worden de lijnen omstebeurt op het scherm geschreven en zijn de oneven al weer uitgedoofd als de even lijnen aan de beurt zijn en merk je hier dus niks van. Maar bij bijvoorbeeld een LCD beeldscherm blijven de pixels gewoon aanstaan tot ze opnieuw beschreven worden en heb je dus dat je daadwerkelijk de twee verschoven halve beelden ziet. Vandaar dat je een deinterlacer nodig hebt die beslist wanneer de twee halve beelden niet verschoven zijn en dus 1 volledig beeld maken, en wanneer ze wel verschoven zijn en uit een half beeld een volledig beeld gereconstrueerd wordt waardoor je wel 50 beelden per seconde ziet, waarbij bij steeds de helft van de beeldlijnen geinterpoleerd zijn.

Alleen wanneer het beeld afkomstig is van film (of digitale "progressive" bron) horen beide halve beelden altijd bij elkaar en heb je dus netto 25 beelden per seconde (eigenlijk 24 maar ze laten 'm gewoon wat sneller draaien).

rrjobse
06-06-2006, 09:58
Ondanks dat ik geen HD apparatuur heb, heb ik het signaal toch aangevraagd. Dit kreeg ik als antwoord:

"De activering van uw smartcard heeft geen negatief effect op de overige
zenders.

Met deze email bevestig ik dat wij de dienst HD Select incl. het WK in
HD hebben geactiveerd. Tot en met het einde van dit jaar kunt ons HD
Selectpakket bekijken. Aan het eind van het jaar wordt u door ons
benaderd of u blijvende interesse heeft in het HD Select pakket en
zodoende dit als een abonnement wenst aan te gaan. Wenst u dit niet dan
zullen wij na afloop van de actieperiode het HD signaal niet meer
doorgeven.

Inhoud huidige HD Selectpakket (is aan verandering onderhevig):

- Kanaal 400 Sport1 (WK)
- Kanaal 401 Film1
- Kanaal 410 Promokanaal
- Kanaal 411 HD1
- Kanaal 412 HD5
- Kanaal 420 Sat1
- Kanaal 421 ProSieben


Om het HD Select pakket incl. WK in HD daadwerkelijk te ontvangen dient
u zelf zorg te dragen voor een televisie welke HD-ready is (vignet HD
Ready, anders zie uw handleiding of raadpleeg uw leverancier) en een
HDTV ontvanger. De HDTV ontvanger is leverbaar tegen een prijs van EUR 299,00 in de CAIWay Infoshop. Middels ons gratis telefoonnummer
... kunt u informeren of de HDTV ontvangers op voorraad zijn in de winkel.

Uw huidige Samsung DTV ontvanger is niet geschikt voor doorgifte van het HD signaal. De deze DTV-ontvanger dient u te vervangen door de
aangeschafte HDTV-ontvanger.

Mocht u naar aanleiding van deze email afzien van de HD Select en de WK
in HD actie ivm ontbreken van HD apparatuur, dan is het verzoek om dit
middels een antwoord op deze email kenbaar te maken. Vermeldt uw
adresgegevens in de email.

Ik vertrouw erop u hiermee voldoende geinformeerd te hebben."

Zou ik nu met mijn huidige niet HD geschikte appratuur toch al die kanalen kunnen bekijken?

Mr_Parker
06-06-2006, 11:12
ProSieben en SAT1, dat is aardig.
Hopelijk gaat Essent die ook toevoegen, dan wordt het HD-pakket misschien wel intressant.

Nadeel blijft wel dat films in het duits zijn maar zij zenden ze in iedergeval wel in breedbeeld etc uit.

rrjobse
12-06-2006, 08:09
Hmm, heb nog geen HD apparatuur, maar m'n smartcard zou wel geactiveerd zijn voor HD. Ik kan via de decoder echter geen kanalen 400 en hoger selecteren. Is dat logisch? Dacht ik de kanalen wel zou hebben en kunnen selecteren, maar dat de kwaliteit alleen geen HD zou zijn...

Maar ik ben ook erg benieuwd naar de eerste ervaringen van de CAIW abonnees met HDTV. En???

Eric van Ballegoie
12-06-2006, 08:58
Het klopt inderdaad dat de HD kanalen niet verschijnen op een normale SD ontvanger. Pas als je de Samsung HD ontvanger installeert zullen deze in jouw zenderlijst verschijnen.

Mr_Parker
12-06-2006, 09:05
Het "probleem" is dat de HD zenders in MPEG4 worden gecodeerd, of sommige tijdelijk nog MPEG2 met HD resolutie.
De huidige decoders herkennen simpel weg de betreffende zenders niet omdat de decodeer chip deze formaten niet kent.

Zoiets als dvix proberen af te spelen zonder eerst een divx decoder te instaleren.

Peter van santbrink
10-01-2012, 11:36
nu ook Animal Planet HD in basispakket (y) alleen zonder ondertiteling bij mij en ook geen electronische TV gids

suedje
11-01-2012, 12:27
nu ook Animal Planet HD in basispakket (y) alleen zonder ondertiteling bij mij en ook geen electronische TV gids

Ik woon ook in Schiedam, en zag afgelopen weekend dat deze zender inderdaad in het basis pakket zit. Ik heb wel ondertiteling, kan deze via de afstandbediening van de tv selecteren.