PDA

Bekijk de volledige versie : Lampje HDTV op decoder brand niet bij elke HD zender ???



Berend de Meyer
10-06-2006, 13:18
Gisteren het WK in HD gezien. Wat mij opviel was dat bij de kanalen 115, 149, 302 en 304 net HDTV lampje op de decoder niet brand, hetgeen wel het geval is bij kanaal 303 OVERZICHT. Nog meer gebruikers daar 'last'van?

Mr_Parker
10-06-2006, 15:50
Ik weet niet of het hier (dit forum) ook al ergens gemeld is, maar nu voor eens en altijd:

Op dit moment gaat het lampje alleen bij een 1080i stream branden.

Na de software update zal deze ook gaan branden bij 720p, ook zal de info balk dan bij 720p HD ipv SD melden.

Dit heeft niks te maken met een instelling van uitgangs signaal op de decoder, of instelling / mogelijkheden van je tv. Het is puur een software dingetje dat kijkt naar de stream die de box binnen krijgt.

Hopelijk is het duidelijk.

Berend de Meyer
10-06-2006, 23:28
Ik weet niet of het hier (dit forum) ook al ergens gemeld is, maar nu voor eens en altijd:

Op dit moment gaat het lampje alleen bij een 1080i stream branden.

Na de software update zal deze ook gaan branden bij 720p, ook zal de info balk dan bij 720p HD ipv SD melden.

Dit heeft niks te maken met een instelling van uitgangs signaal op de decoder, of instelling / mogelijkheden van je tv. Het is puur een software dingetje dat kijkt naar de stream die de box binnen krijgt.

Hopelijk is het duidelijk.

Dank voor je antwoord. Toonzetting vind ik wat minder fraai, omdat we geen van allen hier op dit forum 'leraar' zijn die voor de klas staat. BTW ik heb altijd geleerd dat er geen 'domme' vragen zijn.... alleen domme antwoorden.

Mr_Parker
11-06-2006, 09:36
Mijn excusses, het probleem is echter dat ik deze vraag ongeveer 20 keer gister beantwoord heb, welliswaar niet op dit forum maar toch ben ik daar stiekem door beinvloed.

Waar ik wel een beetje nieuwschierig naar ben geworden is hoe je de decoder op je tv hebt aangesloten, via HDMI?
Zoja; op welke tv?

Nogmaals excusses...

Ik heb overigens nergens gemeld, en naar mijn idee ook niet geimpliceerd dat je vraag dom zou zijn. Ik hoop dat je mijn antwoord ook niet dom vond, misschien wel wat geirriteerd en / of kortaf.

Edit:
Ik heb uit je andere verhaal "....DRAMA" al afgeleid dat je hem niet via HDMI fatsoenlijk aan de praat hebt kunnen krijgen.
Als je valt over mijn antwoordt stijl kijk dan eens naar het Caps lock gebruik bij je andere onderwerp, als dat niet schreeuwen is...
Daarnaast verwijs je in dat topic zelf naar het TVHome forum, het forum bij uitstek waar in elke topic zo'n beetje vermeld staat dat het lampje nu alleen brand bij 1080i.

Eric van Ballegoie
11-06-2006, 15:39
Ik sluit me bij Mr. Parker aan: Zijn antwoord was prima en zakelijk en volgens mij niet belerend. Bovendien verdient jouw SCHREEUW topic zeker ook niet de schoonheidsprijs.

Berend de Meyer
12-06-2006, 07:15
Ik sluit me bij Mr. Parker aan: Zijn antwoord was prima en zakelijk en volgens mij niet belerend. Bovendien verdient jouw SCHREEUW topic zeker ook niet de schoonheidsprijs.

DE SCHREEUW TOPIC??? Dit verdient een uitleg!

Eric van Ballegoie
12-06-2006, 07:46
ALLES MET HOOFDLETTER SCHRIJVEN wordt op internet gezien als schreeuwen. Jouw topic heeft in de titel alleen maar hoofdletters (en een hele batterij aan uitroeptekens), en dat verdient ook geen schoonheidprijs wilde ik aangeven. Verder geen probleem, maar als je als junior member zulke dingen doet moet je niet gelijk van leer trekken tegen iemand die hier al zeer lang nuttige bijdragen levert.

Wat mij betreft kunnen we nu overigens weer on-topic.

Berend de Meyer
12-06-2006, 07:56
ALLES MET HOOFDLETTER SCHRIJVEN wordt op internet gezien als schreeuwen. Jouw topic heeft in de titel alleen maar hoofdletters (en een hele batterij aan uitroeptekens), en dat verdient ook geen schoonheidprijs wilde ik aangeven. Verder geen probleem, maar als je als junior member zulke dingen doet moet je niet gelijk van leer trekken tegen iemand die hier al zeer lang nuttige bijdragen levert.

Wat mij betreft kunnen we nu overigens weer on-topic.

Dank voor je uitleg.

Ik wil toch even het volgende kwijt. Gezien alle berichten, zowel in de diverse fora en zelfs in de media, leek me een 'schreeuw' om aandacht voor dit onderwerp (Samsung DCB-H360R) wel gepast.

Ten tweede heeft mijn commentaar tav de tonatie betrekking op een reply in deze topic.

Nu gaan we weer over tot de orde van deze zeer zonnige dag.
Have a nice day!

Troy
12-06-2006, 08:31
Gezien alle berichten, zowel in de diverse fora en zelfs in de media, leek me een 'schreeuw' om aandacht voor dit onderwerp (Samsung DCB-H360R) wel gepast.Schreeuwende topictitels zijn nooit gepast. Ze suggereren namelijk dat jouw topic belangrijker is dan de topics zonder hoofdletters. Dat is, zeker voor iemand die andere users van belerend woordgebruik beschuldigt, behoorlijk arrogant.

HDlaser
15-06-2006, 00:29
:

Op dit moment gaat het lampje alleen bij een 1080i stream branden.

Na de software update zal deze ook gaan branden bij 720p, ook zal de info balk dan bij 720p HD ipv SD melden.


Euh Mr_Parker. ZOuden we daar nou wel zo blij mee moeten zijn ?
Ik bedoel, die 720 P is natuurlijk geen FULL HDTV te noemen, eerder iets wat ik zou bestempelen als IDTV ( Imoved definition TV). Als ik mij niet vergis is een S-VHS signaal ook 720 lijnen, maar dat zou ik geen HDTV willen noemen.




Dit heeft niks te maken met een instelling van uitgangs signaal op de decoder, of instelling / mogelijkheden van je tv. Het is puur een software dingetje dat kijkt naar de stream die de box binnen krijgt.


Lijkt me logisch, als er geen 1080 stream voorbij komt is het geen HDTV, dus op zich werkt de decoder dan goed.

Wat mij meer verontrust is dat we waarschijnlijk dus geen HDTV signalen toegevoerd krijgen, maar IDTV of misschien zelfs wel upgraded SDTV signalen. Als ik kijk bij Essent naar kanalen als Film 1 HD en Sport 1 HD en Nat.Geo HD, geen van alleen zijn voor mijn gevoel in 1080.

Sport 1 HD zou theoretisch wel 1080 moeten zijn want uit Duitsland wordt wel 1920 x 1080 aangeleverd en als men dat 1:1 zou doorvoeren zou ons lampje wel branden. Er zijn zelfs Duitse zenders die Dolby Digital 5.1 uitzenden qua geluid van het voetbal. Helaas in combinatie met SDTV en in het Duits dus niet echt iets om te beluisteren, maar toch...

Voorlopig ga ik er zelf vanuit dat als het HDTV lampje niet brand ik geen Full HDTV heb.

Grtx,

Peter

Eric van Ballegoie
15-06-2006, 08:53
De meeste HD zenders gebruiken vooralnog 720p, ook Sport 1 bij uitzending van de voetbalwedstrijden. Dat het lampje niet gaat branden is een bug in de Samsung box, je hebt weldegelijk HD-beeld.

KoosB
15-06-2006, 20:15
De software update is inmiddels beschikbaar (Casema), ik heb hem gedownload en het blauwe lampje gaat nu ook bij 720P branden, de menus lopen beter en het kastje regeert sneller op de afstandsbediening, HDMI lijkt beter nu, maar ik ben nog niet overtuigd.

GRTZ,

Eric van Ballegoie
15-06-2006, 21:28
Ik heb de update vanmiddag inderdaad ook geinstalleerd en de box lijkt inderdaad sneller te reageren is bovendien wordt nu ook 720p als HDTV herkend. Ik zal morgen eens kijken hoe het met de HDMI problemen zit, ben benieuwd of daar nu ook oplossingen gevonden zijn.

Berend de Meyer
16-06-2006, 11:34
Ik heb de update vanmiddag inderdaad ook geinstalleerd en de box lijkt inderdaad sneller te reageren is bovendien wordt nu ook 720p als HDTV herkend. Ik zal morgen eens kijken hoe het met de HDMI problemen zit, ben benieuwd of daar nu ook oplossingen gevonden zijn.

Hallo Eric,

Heb jij toevallig ook Essent?

Eric van Ballegoie
16-06-2006, 12:20
Nee, wij zitten hier in Casema gebied.

Albert Kostwinder
16-06-2006, 12:35
:

Op dit moment gaat het lampje alleen bij een 1080i stream branden.

Na de software update zal deze ook gaan branden bij 720p, ook zal de info balk dan bij 720p HD ipv SD melden.


Euh Mr_Parker. ZOuden we daar nou wel zo blij mee moeten zijn ?
Ik bedoel, die 720 P is natuurlijk geen FULL HDTV te noemen, eerder iets wat ik zou bestempelen als IDTV ( Imoved definition TV). Als ik mij niet vergis is een S-VHS signaal ook 720 lijnen, maar dat zou ik geen HDTV willen noemen.




Dit heeft niks te maken met een instelling van uitgangs signaal op de decoder, of instelling / mogelijkheden van je tv. Het is puur een software dingetje dat kijkt naar de stream die de box binnen krijgt.


Lijkt me logisch, als er geen 1080 stream voorbij komt is het geen HDTV, dus op zich werkt de decoder dan goed.

Wat mij meer verontrust is dat we waarschijnlijk dus geen HDTV signalen toegevoerd krijgen, maar IDTV of misschien zelfs wel upgraded SDTV signalen. Als ik kijk bij Essent naar kanalen als Film 1 HD en Sport 1 HD en Nat.Geo HD, geen van alleen zijn voor mijn gevoel in 1080.

Sport 1 HD zou theoretisch wel 1080 moeten zijn want uit Duitsland wordt wel 1920 x 1080 aangeleverd en als men dat 1:1 zou doorvoeren zou ons lampje wel branden. Er zijn zelfs Duitse zenders die Dolby Digital 5.1 uitzenden qua geluid van het voetbal. Helaas in combinatie met SDTV en in het Duits dus niet echt iets om te beluisteren, maar toch...

Voorlopig ga ik er zelf vanuit dat als het HDTV lampje niet brand ik geen Full HDTV heb.

Grtx,

Peter

s-vhs heeft maximaal 400 beeldlijnen en hdtv kan al vanaf 480i/p :wink:

Eric van Ballegoie
16-06-2006, 12:53
De term IDTV heb je volgens mij zelf verzonnen en vind ik peroonlijk wat ver gezocht.

Zowel 720p als 1080i zijn 'echte' HDTV resoluties, en je kan bovendien niet zeggen dat 1080i per definitie scherper of beter is, omdat het enige signaal progressive is en het andere interlaced.

Overigens is het zo dat als je het aantal beeldlijnen wilt vergelijken met traditionele apparatuur, dat je dan naar de horizontale resolutie moet kijken, en niet naar de vertikale.
Elk PAL apparaat geeft een interlaced signaal met 625 beeldlijnen (waarvan er 675 beeld bevatten) weer. De resolutie per beeldlijn verschilt echter:

DVD-speler via Scart = meer dan 500
analoge kabeltv = plm 400
s-vhs = plm 400
VHS = circa 300

HDTV 1080i = 1920 (theoretisch, maar meestal minder door bron signaal)
HDTV 720 = 1280
DVD-speler digitaal (DVI / HDMI) = 720

HDlaser
18-06-2006, 00:54
De term IDTV heb je volgens mij zelf verzonnen en vind ik peroonlijk wat ver gezocht.


heh...ja zelf bedacht en zo slecht vind ik em niet, "Improved Definition".
Bedoel het zoals , " Ok het is geen SDTV meer, maar ook geen Full HDTV, ligt er tussenin" :D



Zowel 720p als 1080i zijn 'echte' HDTV resoluties, en je kan bovendien niet zeggen dat 1080i per definitie scherper of beter is, omdat het enige signaal progressive is en het andere interlaced.

Waarom wordt er dan o.a. door Philips en ( ik meen ) Samsung gesproken over HDTV en Full HDTV ? Die geven toch ook aan dat er een verschil is. :?:

Verder viel mij bij de laatste wedstrijd van Oranje - Ivoorkust op dat het beeld waziger was dan hetgeen ik voorheen zag via de satelliet vanaf het BBC HD kanaal. Dus het downgraden van 1080 naar 720 maakt voor mij nogal een verschil. Ik zie dat verschil ook duidelijk tussen bijv Film1 HD en HD1-TV.

Iets anders wat opvalt bij bijvoorbeeld HD1-TV is dat men via de ALT knop van de samsung decoder niet alleen een audiostream gedefineerd ziet staan, maar ook een videostream. Die zelfde videostream zie ik niet gedefineerd staan bij de 720 kanalen.

Kun je me dat uitleggen Eric ?



Overigens is het zo dat als je het aantal beeldlijnen wilt vergelijken met traditionele apparatuur, dat je dan naar de horizontale resolutie moet kijken, en niet naar de vertikale.
Elk PAL apparaat geeft een interlaced signaal met 625 beeldlijnen (waarvan er 675 beeld bevatten) weer. De resolutie per beeldlijn verschilt echter:

DVD-speler via Scart = meer dan 500
analoge kabeltv = plm 400
s-vhs = plm 400
VHS = circa 300

HDTV 1080i = 1920 (theoretisch, maar meestal minder door bron signaal)
HDTV 720 = 1280
DVD-speler digitaal (DVI / HDMI) = 720

Als ik jou zo volg heeft het dus weinig nut om je DVD speler op 1080 in te stellen qua uitgang want hij kan maar max 720 ? :roll:

Grtx,

Peter

Eric van Ballegoie
19-06-2006, 09:12
Met Full HD wordt inderdaad 1920x1080 genoemd, maar die term wordt eigenlijk alleen gebruikt voor weergevers, TV's en projectoren dus.

720p heeft namelijk weliswaar minder pixels per beeld, maar bestaat wel uit complete beelden, in tegenstelling tot 1080i wat uit halve beelden bestaat.

720p = 50 maal per seconde een beeld van 1280 bij 720 pixels
1080i = 50 maal per seconde een field van 1920 bij 540 pixels.

Wat beter is? voor bewegende beelden is 720p beter (als de bron teminste ook progressive is, wat bij het voetbal nu dus niet geldt) voor meer stilstaand beeld (talkshows e.d.) is 1080i meer geschikt omdat het dan een scherper beeld levert. Zodra er veel beweging in het beeld is of er met veelvuldig bewegende camera's gewerkt wordt, levert 720p in de basis een scherper plaatje.



Als ik jou zo volg heeft het dus weinig nut om je DVD speler op 1080 in te stellen qua uitgang want hij kan maar max 720 ? :roll:

Jij hebt het nu over upscaling waarbij het signaal digitaal wordt geinterpoleerd. De bron van een DVD signaal (PAL D1 formaat) heeft horizontaal 720 pixels, en niet één meer ;). Upscaling is leuk, maar voegt geen extra beelddetails toe. Of het nut heeft om je DVD-speler op 1080i in te stellen: Dat ligt helemaal aan de deinterlacer / scaler in jouw speler en in jouw TV, en elke van de twee er beter is. Voor progressive bronnen (film) is 1080i als uitgangssignaal prima is mijn ervaring, ga je met interlaced DVD's aan de slag, dan ziet upsampled 1080i er meestal niet zo geweldig uit.