PDA

Bekijk de volledige versie : Vervangen stekkers van speakerkabel



Arp van der Leest
12-06-2006, 09:07
Mijn speakerkabel (QED X-Tube XT350) is voorzien van QED Airloc stekkers. Nu zijn 4 van de 8 stekkers "lam" en maken geen optimaal contact meer met zowel de speakers als ook de versterker. In overleg met de dealer is besloten om de 4 lamme stekkers te vervangen.

De 4 lamme stekkers zullen echter worden vervangen door banaanstekkers die niet met de Airloc-methode luchtdicht op de kabel worden bevestigd.

Nu heb ik 2 vragen hierover:

1. Is er kwaliteitsverschil in het geluid merkbaar tussen Airloc stekkers en niet-Airloc stekkers?

2. Is het niet beter om direct alle stekkers te vervangen om zodoende de eenheid in de set te borgen? (anders heb ik 2 typen stekkers door elkaar aan de kabels zitten)

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Rob Eric Blank
12-06-2006, 09:40
1. Geen airloc stekkers zouden ervoor kunnen zorgen dat de kabel zou kunnen oxideren en hierdoor een verminderde signaal overdracht zou plaatsvinden. Of dit hoorbaar is weer ik niet, aangezien ik geen vergelijking gedaan heb met een geocideerde kabel en ongeoxideerde kabel. Zelf zijn mijn kabels nog niet geoxideerd die reeds een tijdje in de oplucht geweest zijn (bare-wire aansluiting van mijn kabels)

2. Dit zou idd kunnen zorgen voor een verminderde eenheid in je set. Of dit te horen is, kan ik je niet vertellen. Dit zou je zelf moeten beluisteren en als dit het geval is kun je ook de andere stekkers laten vervangen.

Alexander D
12-06-2006, 09:55
Mijn speakerkabel (QED X-Tube XT350) is voorzien van QED Airloc stekkers. Nu zijn 4 van de 8 stekkers "lam" en maken geen optimaal contact meer met zowel de speakers als ook de versterker. In overleg met de dealer is besloten om de 4 lamme stekkers te vervangen.

De 4 lamme stekkers zullen echter worden vervangen door banaanstekkers die niet met de Airloc-methode luchtdicht op de kabel worden bevestigd.

Nu heb ik 2 vragen hierover:

1. Is er kwaliteitsverschil in het geluid merkbaar tussen Airloc stekkers en niet-Airloc stekkers?

2. Is het niet beter om direct alle stekkers te vervangen om zodoende de eenheid in de set te borgen? (anders heb ik 2 typen stekkers door elkaar aan de kabels zitten)

Ik hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Het idee is natuurlijk dat er wel verschil hoorbaar. Waarom anders (meer) betalen voor een airloc banaan.

Het beste advies blijft ook hier weer zelf luisteren. Misschien/waarschijnlijk hoor je geen verschil en kun je gewoon de verschillende stekkers door elkaar gebruiken. Dan zit je alleen nog met de vraag of je dat wil en of je dat er mooi genoeg vindt uitzien. :wink:

Edgar Smit
12-06-2006, 11:18
De Theory van de Airlockplug is dat hij hermetisch de kabel en de plug verbindt, dus voor een optimaal contact zorgt en ook oxidatie voorkomt.

Hoe snel een kabel oxideert hangt van de kabel zelf maar vooral ook van de omgeving af. Voor wat betrfet het contact, een normale banaan maakt uiteindelijk iets minder stevig contact dan een airlock, maar of het hoorbaar is?

In theorie wel, maar zoals idd al gezegd, in de praktijk kun je dat alleen zelf beoordelen.

hstadman
12-06-2006, 12:18
Ik betwijfel dat. Stel je stapt per ongeluk op een kabel waardoor hij platter wordt op een stuk van de kabel; je hoort echt geen verschil daar er meer dan genoeg moluculen over zijn om het geluid te transporteren. Wat dacht je van de kabels die flinterdun zijn?! :wink: Waar ik wel klankverschillen in opmerk is de kwaliteit van de pluggen, daar zit namelijk nog wel aardig wat verschil in! :wink:

Het maakt echt niet uit of het contact nu 100% is of 90%, beide zijn meer dan voldoende en je hoort echt geen geluidsverschillen.


De Theory van de Airlockplug is dat hij hermetisch de kabel en de plug verbindt, dus voor een optimaal contact zorgt en ook oxidatie voorkomt.

Hoe snel een kabel oxideert hangt van de kabel zelf maar vooral ook van de omgeving af. Voor wat betrfet het contact, een normale banaan maakt uiteindelijk iets minder stevig contact dan een airlock, maar of het hoorbaar is?

In theorie wel, maar zoals idd al gezegd, in de praktijk kun je dat alleen zelf beoordelen.

Edgar Smit
12-06-2006, 13:07
Harry, ik zeg ook niet dat het zo is, daarom heb ik juist dat vraagtekentje erbij gezet.
Op een kabel stappen waardoor hij platter wordt zorgt niet voor minder contact met de aansluiting, de interne bekabeling vervomt wel maar dat is ook alles wat er gebeurt, zolang er geen breuken optreden dan.
Hele dunne kabels zijn dat van zichzelf, dus ook daar geldt hetzelfde.

Waar ik op doelde was het totale oppervlak van de kabel wat contact maakt met de uiteindelijke plug. Dat is bij een airlock groter dan bij een gewone banaan, in theorie althans. Maar ik sluit me volledig bij je aan dat het volgens mij geen verschil zal maken, echter dat moet TS zelf beoordelen.

Ik betwijfel dat. Stel je stapt per ongeluk op een kabel waardoor hij platter wordt op een stuk van de kabel; je hoort echt geen verschil daar er meer dan genoeg moluculen over zijn om het geluid te transporteren. Wat dacht je van de kabels die flinterdun zijn?! :wink: Waar ik wel klankverschillen in opmerk is de kwaliteit van de pluggen, daar zit namelijk nog wel aardig wat verschil in! :wink:

Het maakt echt niet uit of het contact nu 100% is of 90%, beide zijn meer dan voldoende en je hoort echt geen geluidsverschillen.


De Theory van de Airlockplug is dat hij hermetisch de kabel en de plug verbindt, dus voor een optimaal contact zorgt en ook oxidatie voorkomt.

Hoe snel een kabel oxideert hangt van de kabel zelf maar vooral ook van de omgeving af. Voor wat betrfet het contact, een normale banaan maakt uiteindelijk iets minder stevig contact dan een airlock, maar of het hoorbaar is?

In theorie wel, maar zoals idd al gezegd, in de praktijk kun je dat alleen zelf beoordelen.

hstadman
12-06-2006, 13:20
Het is wel ongeveer hetzelfde principe, Edgar. Dus het zal niet hoorbaar zijn. :wink: Een airlock heeft volgens mij niet wezenlijk meer verbinding dan een goed aangebrachte spade, bijvoorbeeld! Wat wel kan zijn is dat de constructie en opbouw, geleidende materialen van de airlocks beter zijn dan van spades, in het algemeen. Daar zitten wel aardig wat verschillen in, koper geleidt al goed, speciaal ofc koper al beter, verbeterde ofc koper nog beter en goud, zilver en rhodium nog weer beter. Dit heeft meer invloedt dan het contact met een andere verbinding omdat, zoals gezegd, meer dan voldoende moluculen over zijn om geluidsoverdracht te kunnen garanderen. Pak maar eens een kabel en haal de helft ervan af, sluit dit aan en je zult echt geen verschil horen. :wink: Dat bedoelde ik dus ook met het platdrukken van een kabel, zelfde principe. :wink:





Harry, ik zeg ook niet dat het zo is, daarom heb ik juist dat vraagtekentje erbij gezet.
Op een kabel stappen waardoor hij platter wordt zorgt niet voor minder contact met de aansluiting, de interne bekabeling vervomt wel maar dat is ook alles wat er gebeurt, zolang er geen breuken optreden dan.
Hele dunne kabels zijn dat van zichzelf, dus ook daar geldt hetzelfde.

Waar ik op doelde was het totale oppervlak van de kabel wat contact maakt met de uiteindelijke plug. Dat is bij een airlock groter dan bij een gewone banaan, in theorie althans. Maar ik sluit me volledig bij je aan dat het volgens mij geen verschil zal maken, echter dat moet TS zelf beoordelen.

Ik betwijfel dat. Stel je stapt per ongeluk op een kabel waardoor hij platter wordt op een stuk van de kabel; je hoort echt geen verschil daar er meer dan genoeg moluculen over zijn om het geluid te transporteren. Wat dacht je van de kabels die flinterdun zijn?! :wink: Waar ik wel klankverschillen in opmerk is de kwaliteit van de pluggen, daar zit namelijk nog wel aardig wat verschil in! :wink:

Het maakt echt niet uit of het contact nu 100% is of 90%, beide zijn meer dan voldoende en je hoort echt geen geluidsverschillen.


De Theory van de Airlockplug is dat hij hermetisch de kabel en de plug verbindt, dus voor een optimaal contact zorgt en ook oxidatie voorkomt.

Hoe snel een kabel oxideert hangt van de kabel zelf maar vooral ook van de omgeving af. Voor wat betrfet het contact, een normale banaan maakt uiteindelijk iets minder stevig contact dan een airlock, maar of het hoorbaar is?

In theorie wel, maar zoals idd al gezegd, in de praktijk kun je dat alleen zelf beoordelen.

Edgar Smit
12-06-2006, 21:37
Harry, eigenlijk zitten we dus helemaal op 1 lijn :wink:.

Arp van der Leest
13-06-2006, 07:18
Bedankt voor de zinvolle feedback. Ik laat in eerste instantie de lamme stekkers vervangen en ga dan luisteren of ik daadwerkelijk verschil hoor. Mocht dit zo zijn, dan wordt het een kwestie van de overige Airloc-stekkers vervangen door normale stekkers.... Of de normale stekkers vervangen door Airlocs..... :shock:

Zoals ik al meer gelezen heb op dit forum zal het een kwestie van goed luisteren zijn en dan een keuze maken. Al ben ik wel benieuwd of ik d.m.v. een blinde test direct het verschil zou horen tussen de twee opties die ik hierboven schets.

Nogmaals bedankt.

Edgar Smit
13-06-2006, 10:30
Als er al verschil hoorbaar is, zal dat eerder aan de andere kwaliteit van de nieuwe banaanstekkers liggen dan aan het contact.

Bedankt voor de zinvolle feedback. Ik laat in eerste instantie de lamme stekkers vervangen en ga dan luisteren of ik daadwerkelijk verschil hoor. Mocht dit zo zijn, dan wordt het een kwestie van de overige Airloc-stekkers vervangen door normale stekkers.... Of de normale stekkers vervangen door Airlocs..... :shock:

Zoals ik al meer gelezen heb op dit forum zal het een kwestie van goed luisteren zijn en dan een keuze maken. Al ben ik wel benieuwd of ik d.m.v. een blinde test direct het verschil zou horen tussen de twee opties die ik hierboven schets.

Nogmaals bedankt.

Arp van der Leest
13-06-2006, 16:06
Als er al verschil hoorbaar is, zal dat eerder aan de andere kwaliteit van de nieuwe banaanstekkers liggen dan aan het contact.

Bedoel je dat de kwaliteit van de banaanstekkers boven het contact dat ze maken met de speaker gaat?


Bedankt voor de zinvolle feedback. Ik laat in eerste instantie de lamme stekkers vervangen en ga dan luisteren of ik daadwerkelijk verschil hoor. Mocht dit zo zijn, dan wordt het een kwestie van de overige Airloc-stekkers vervangen door normale stekkers.... Of de normale stekkers vervangen door Airlocs..... :shock:

Zoals ik al meer gelezen heb op dit forum zal het een kwestie van goed luisteren zijn en dan een keuze maken. Al ben ik wel benieuwd of ik d.m.v. een blinde test direct het verschil zou horen tussen de twee opties die ik hierboven schets.

Nogmaals bedankt.

Johan van den D.
13-06-2006, 16:25
Waar ik op doelde was het totale oppervlak van de kabel wat contact maakt met de uiteindelijke plug.Naast het oppervlak zou de contact druk nog belangrijker zijn.

hstadman
13-06-2006, 16:35
Denk aan de ultra dunne interlinks bijv. Die geven net zoveel geluid of soms zelf nog beter dan dikkere kabels. Als er contact is, ookal is het bijv. 80% heb je al voldoende moluculen die zich transporteren. Ik hoor namelijk ook geen verschil tussen een stekker die erg zwaar in een stopcontact gaat of eentje die er gemakkelijk ingaat. Sommige dingen zijn wel van belang, zoals kwaliteit van de materialen, sommige dingen zijn fabrieks verhaaltjes. :wink:



Waar ik op doelde was het totale oppervlak van de kabel wat contact maakt met de uiteindelijke plug.Naast het oppervlak zou de contact druk nog belangrijker zijn.

Johan van den D.
13-06-2006, 16:55
sommige dingen zijn fabrieks verhaaltjes. :wink:Daar denken ze op het HTforum anders over...... :wink:

Maargoed, het was dan ook niet mijn mening maar kan het verhaal achter het contact oppervlak en contact druk wel begrijpen en zou het dan ook niet direct als onzin willen omschrijven.

hstadman
13-06-2006, 17:50
Ieder zijn mening, ik spreek uit mijn ervaring en die is niet gering, zeker niet minder dan onze vrienden op het HT-forum. :wink:

Ik doe het met luisterproeven en als het niet beter klinkt of ik hoor geen verschil, is het gewoon een verkoop praatje. :wink:
Ik hoor erg snel minieme verschillen! :wink:

Sommige fabrikanten beloven je gouden bergen maar als je het gaat beluisteren klinkt het nergens naar. :wink:

sommige dingen zijn fabrieks verhaaltjes. :wink:Daar denken ze op het HTforum anders over...... :wink:

Maargoed, het was dan ook niet mijn mening maar kan het verhaal achter het contact oppervlak en contact druk wel begrijpen en zou het dan ook niet direct als onzin willen omschrijven.

Arp van der Leest
13-06-2006, 18:07
Ieder zijn mening, ik spreek uit mijn ervaring en die is niet gering, zeker niet minder dan onze vrienden op het HT-forum. :wink:

Ik doe het met luisterproeven en als het niet beter klinkt of ik hoor geen verschil, is het gewoon een verkoop praatje. :wink:

Sommige fabrikanten beloven je gouden bergen maar als je het gaat beluisteren klinkt het nergens naar. :wink:

sommige dingen zijn fabrieks verhaaltjes. :wink:Daar denken ze op het HTforum anders over...... :wink:

Maargoed, het was dan ook niet mijn mening maar kan het verhaal achter het contact oppervlak en contact druk wel begrijpen en zou het dan ook niet direct als onzin willen omschrijven.

Van de 4 lamme pluggen zijn er zeker 2 die zodanig "gemankeerd" zijn, dat ze door de zwaartekracht op hun plaats worden gehouden in de connector van de speakers. Doordat de kabel eraan vast zit, trekt deze de stekker (scheef) vast in de connector. Achterin de versterker geldt dit ook voor 1 stekker. Er is dus zeker geen sprake van optimaal contact. Blijkbaar zijn de meningen verdeeld als het gaat over het hebben van "optimaal" contact :? Het kan dus zijn dat de stekkers die ik nu aan de kabel heb zitten en geen optimaal contact maken, beter zijn voor het geluid dan eventuele nieuwe stekkers die wel optimaal contact maken met de connectoren :?

hstadman
13-06-2006, 18:13
Een kabel die er half uithangt is wat anders dan willen zeggen dat een airlock meer laat horen dan een spade van zelfde kwaliteit! :wink:

Ik heb al erg veel gehoord, getest etc. en kan je vertellen dat veel dingen gebakken lucht is! :wink:

Wat zeer zeker wel waar is dat er verschillen zitten in kwaliteit van de stekkers(materialen) en kabels. Dat ga je direct horen, niet de contactdruk tussen verschillende kabels en stekkers. Maak je een spade en een airlock van hetzelfde materiaal met dezelfde kabel zul je echt geen verschil horen! :wink:


Dat wil niet zeggen dat een betere stekker aan je kabels niet beter zal zijn. :wink:

Ieder zijn mening, ik spreek uit mijn ervaring en die is niet gering, zeker niet minder dan onze vrienden op het HT-forum. :wink:

Ik doe het met luisterproeven en als het niet beter klinkt of ik hoor geen verschil, is het gewoon een verkoop praatje. :wink:

Sommige fabrikanten beloven je gouden bergen maar als je het gaat beluisteren klinkt het nergens naar. :wink:

sommige dingen zijn fabrieks verhaaltjes. :wink:Daar denken ze op het HTforum anders over...... :wink:

Maargoed, het was dan ook niet mijn mening maar kan het verhaal achter het contact oppervlak en contact druk wel begrijpen en zou het dan ook niet direct als onzin willen omschrijven.

Van de 4 lamme pluggen zijn er zeker 2 die zodanig "gemankeerd" zijn, dat ze door de zwaartekracht op hun plaats worden gehouden in de connector van de speakers. Doordat de kabel eraan vast zit, trekt deze de stekker (scheef) vast in de connector. Achterin de versterker geldt dit ook voor 1 stekker. Er is dus zeker geen sprake van optimaal contact. Blijkbaar zijn de meningen verdeeld als het gaat over het hebben van "optimaal" contact :? Het kan dus zijn dat de stekkers die ik nu aan de kabel heb zitten en geen optimaal contact maken, beter zijn voor het geluid dan eventuele nieuwe stekkers die wel optimaal contact maken met de connectoren :?

Arp van der Leest
13-06-2006, 18:39
Ik snap wat je bedoelt te zeggen :D De term "lam" is inderdaad niet helemaal de juiste. De speling is in 3 gevallen zodanig, dat de stekkers er bij het minste contact al uit glijden. Ondanks dat de kwaliteit van de stekkers erg goed is, zal vervanging door kwalitatief goede stekkers die wel goed contact maken beter zijn. Ondanks dat deze stekkers niet met de Airloc-technologie worden bevestigd.

En zeg nou niet: eerst horen, dan geloven :P


Een kabel die er half uithangt is wat anders dan willen zeggen dat een airlock meer laat horen dan een spade van zelfde kwaliteit! :wink:

Ik heb al erg veel gehoord, getest etc. en kan je vertellen dat veel dingen gebakken lucht is! :wink:

Wat zeer zeker wel waar is dat er verschillen zitten in kwaliteit van de stekkers(materialen) en kabels. Dat ga je direct horen, niet de contactdruk tussen verschillende kabels en stekkers. Maak je een spade en een airlock van hetzelfde materiaal met dezelfde kabel zul je echt geen verschil horen! :wink:


Dat wil niet zeggen dat een betere stekker aan je kabels niet beter zal zijn. :wink:

Ieder zijn mening, ik spreek uit mijn ervaring en die is niet gering, zeker niet minder dan onze vrienden op het HT-forum. :wink:

Ik doe het met luisterproeven en als het niet beter klinkt of ik hoor geen verschil, is het gewoon een verkoop praatje. :wink:

Sommige fabrikanten beloven je gouden bergen maar als je het gaat beluisteren klinkt het nergens naar. :wink:

sommige dingen zijn fabrieks verhaaltjes. :wink:Daar denken ze op het HTforum anders over...... :wink:

Maargoed, het was dan ook niet mijn mening maar kan het verhaal achter het contact oppervlak en contact druk wel begrijpen en zou het dan ook niet direct als onzin willen omschrijven.

Van de 4 lamme pluggen zijn er zeker 2 die zodanig "gemankeerd" zijn, dat ze door de zwaartekracht op hun plaats worden gehouden in de connector van de speakers. Doordat de kabel eraan vast zit, trekt deze de stekker (scheef) vast in de connector. Achterin de versterker geldt dit ook voor 1 stekker. Er is dus zeker geen sprake van optimaal contact. Blijkbaar zijn de meningen verdeeld als het gaat over het hebben van "optimaal" contact :? Het kan dus zijn dat de stekkers die ik nu aan de kabel heb zitten en geen optimaal contact maken, beter zijn voor het geluid dan eventuele nieuwe stekkers die wel optimaal contact maken met de connectoren :?

hstadman
13-06-2006, 18:52
Geen contact of 80-90% contact is al weer heel iets anders. Pluggen die gewoon goed klemmen hoor je geen verschil tussen, behalve als er andere materialen zijn gebruikt, bijv. rhodium, zilver etc. Dat hoor je dus wel duidelijk. Als de plug er half uithangt, heb je dus geen contact. :wink:
Ik snap wat je bedoelt te zeggen :D De term "lam" is inderdaad niet helemaal de juiste. De speling is in 3 gevallen zodanig, dat de stekkers er bij het minste contact al uit glijden. Ondanks dat de kwaliteit van de stekkers erg goed is, zal vervanging door kwalitatief goede stekkers die wel goed contact maken beter zijn. Ondanks dat deze stekkers niet met de Airloc-technologie worden bevestigd.

En zeg nou niet: eerst horen, dan geloven :P


Een kabel die er half uithangt is wat anders dan willen zeggen dat een airlock meer laat horen dan een spade van zelfde kwaliteit! :wink:

Ik heb al erg veel gehoord, getest etc. en kan je vertellen dat veel dingen gebakken lucht is! :wink:

Wat zeer zeker wel waar is dat er verschillen zitten in kwaliteit van de stekkers(materialen) en kabels. Dat ga je direct horen, niet de contactdruk tussen verschillende kabels en stekkers. Maak je een spade en een airlock van hetzelfde materiaal met dezelfde kabel zul je echt geen verschil horen! :wink:


Dat wil niet zeggen dat een betere stekker aan je kabels niet beter zal zijn. :wink:

Ieder zijn mening, ik spreek uit mijn ervaring en die is niet gering, zeker niet minder dan onze vrienden op het HT-forum. :wink:

Ik doe het met luisterproeven en als het niet beter klinkt of ik hoor geen verschil, is het gewoon een verkoop praatje. :wink:

Sommige fabrikanten beloven je gouden bergen maar als je het gaat beluisteren klinkt het nergens naar. :wink:

sommige dingen zijn fabrieks verhaaltjes. :wink:Daar denken ze op het HTforum anders over...... :wink:

Maargoed, het was dan ook niet mijn mening maar kan het verhaal achter het contact oppervlak en contact druk wel begrijpen en zou het dan ook niet direct als onzin willen omschrijven.

Van de 4 lamme pluggen zijn er zeker 2 die zodanig "gemankeerd" zijn, dat ze door de zwaartekracht op hun plaats worden gehouden in de connector van de speakers. Doordat de kabel eraan vast zit, trekt deze de stekker (scheef) vast in de connector. Achterin de versterker geldt dit ook voor 1 stekker. Er is dus zeker geen sprake van optimaal contact. Blijkbaar zijn de meningen verdeeld als het gaat over het hebben van "optimaal" contact :? Het kan dus zijn dat de stekkers die ik nu aan de kabel heb zitten en geen optimaal contact maken, beter zijn voor het geluid dan eventuele nieuwe stekkers die wel optimaal contact maken met de connectoren :?

Johan van den D.
13-06-2006, 19:12
Ieder zijn mening, ik spreek uit mijn ervaring en die is niet gering, zeker niet minder dan onze vrienden op het HT-forum. :wink:

Ik doe het met luisterproeven en als het niet beter klinkt of ik hoor geen verschil, is het gewoon een verkoop praatje. :wink:
Ik hoor erg snel minieme verschillen! :wink:
Ik wilde je ook niet tegenspreken Harry alleen ikzelf hoor dergelijke verschillen niet meer en kan er zelf dan ook geen onderbouwde mening over hebben.

Het verschil tussen kabels kan ik zeer goed waarnemen maar het verschil tussen bepaalde stekkers aan de kabel niet meer.

Het is natuurlijk wel zo dat wanneer jij iets ook niet meer kan horen een ander het wellicht nog wel kan en dus de term verkoop praatje niet geheel juist is lijkt me.

hstadman
13-06-2006, 22:01
Tenzij via een gehoor meting blijkt dat ik meer hoor dan degene die anders beweert. mensen horen niet verschillend, de een hoort meer dan de ander en is beter getraind om verschillen te horen. En ja er gaan veel verkoop praatjes rond, die door de audiobladen wel weer worden ontkracht. :wink: Reclame maken mag; hoeft niet altijd de waarheid te bevatten. :wink: Laten we het netjes zeggen, dat ze het vaak mooier voorstellen dan het in werkelijkheid is! :wink: Trouwens, Nordost bijv. maakt geen reclame maar laat de kwaliteit van hun kabels spreken. :wink: Zo ook de door jouw gewaardeerde Xindak, bijv. die na veel testen toch echt positief uit de verf komt. :wink: Dimrazio bijv. hoor je ook niet zo veel van maar is in mijn ogen ook echt een ondergewaardeerde kabel. :wink:

Trouwens, iedereen mag daar anders over denken. :wink:

Zoals eerder geconstateerd, audio is nu eenmaal niet absoluut en oren zijn niet hetzelfde. :wink:

Zo zijn er zat mensen die zeggen geen verschillen te horen terwijl ik duidelijk verschillen kan waarnemen. :wink:


Uit testen blijkt vaak genoeg of een apparaat wel of niet werkt. :wink:

Ieder zijn mening, ik spreek uit mijn ervaring en die is niet gering, zeker niet minder dan onze vrienden op het HT-forum. :wink:

Ik doe het met luisterproeven en als het niet beter klinkt of ik hoor geen verschil, is het gewoon een verkoop praatje. :wink:
Ik hoor erg snel minieme verschillen! :wink:
Ik wilde je ook niet tegenspreken Harry alleen ikzelf hoor dergelijke verschillen niet meer en kan er zelf dan ook geen onderbouwde mening over hebben.

Het verschil tussen kabels kan ik zeer goed waarnemen maar het verschil tussen bepaalde stekkers aan de kabel niet meer.

Het is natuurlijk wel zo dat wanneer jij iets ook niet meer kan horen een ander het wellicht nog wel kan en dus de term verkoop praatje niet geheel juist is lijkt me.

Johan van den D.
14-06-2006, 10:26
Laten we het netjes zeggen, dat ze het vaak mooier voorstellen dan het in werkelijkheid is!Voor alle duidelijkheid Harry, ik doelde niet op reclame kreten maar op ervaring van mensen die ook zeer veel ervaring hebben.
Bepaalde daarvan zeggen wel degelijk verschil te ervaren wanneer er meer contactdruk is.
Ikzelf hoor dat verschil niet meer maar zie daarom nog geen reden om hun ervaring aan de kant te zetten da,s alles.

Herjan
14-06-2006, 10:45
...moluculen die zich transporteren.
Moleculen die transporteren? Snap je zelf nog waar je het over hebt? ;)

Moleculen transporteren niet. Chemisch gesproken is een stuk metaal zelfs maar 1 molecuul. Het enige wat zich binnen zo'n kabel verplaatst zijn elektronen. Om precies te zijn: de vrije elektronen van de metaalatomen.

hstadman
14-06-2006, 12:37
Molecuul:
Een molecuul is opgebouwd uit atomen die in een vaste rangschikking van chemische bindingen met elkaar verbonden zijn. Een chemische stof is gedefinieerd door de kenmerken van de moleculen waaruit de stof bestaat. Die kenmerken zijn de atomen waaruit het molecuul bestaat en de manier waarop die atomen gerangschikt zijn, de ruimtelijke structuur van het molecuul.

De elektronenconfiguratie van de elektronen rond de atoomkern is verdeeld in verschillende energieniveaus of elektronenschillen. In iedere schil bevindt zich een vaststaand aantal elektronen. Het is energetisch het meest gunstig wanneer de buitenste schil, de valentieschil, bestaat uit twee of acht elektronen, naar gelang de plaats van het element in het periodiek systeem.

Periodiek systeem is een lijst met alle metalen gerangschikt. Hoe zuiverder het metaal, bijv. 8 elektronen hoe beter het signaal getransporteerd kan worden. Dus op moluculair niveau (elektronen, wat je wilt) bepaald de samenstelleing dus al hoe goed iets kan transporteren. Dit heeft echter NIETS met contactdruk te maken. Op moleculair niveau het kleinste element, wijst er dus niets op dat een hoger contactdruk ook een betere transportatie garandeerd, gezien de opbouw van elektronen van een bepaalde periodiek element dus WEL! Met andere woorden het is wel aan te tonen dat een zuiverder metaal ok technisch gezien beter zal presteren!

Met andere woorden, hoe beter de binding(dus niet de contactdruk) hoe beter het signaal door kan stromen. :wink:




...moluculen die zich transporteren.
Moleculen die transporteren? Snap je zelf nog waar je het over hebt? ;)

Moleculen transporteren niet. Chemisch gesproken is een stuk metaal zelfs maar 1 molecuul. Het enige wat zich binnen zo'n kabel verplaatst zijn elektronen. Om precies te zijn: de vrije elektronen van de metaalatomen.

hstadman
14-06-2006, 12:42
Johan, ik betwijfel je ook niet. Echter heb ik mijn twijfels of ze verschillen horen met nieuwe pluggen erop zetten die van beduidend beter materiaal zijn gemaakt of dat ze precies de zelfde stekkers hebben gebruikt en daar de contactdruk hebben verhoogd. Ik vermoed echter het eerste.

Dit is wat eichmann over zijn bullets zegt:

In our patent-pending design, the return pin of the Bullet Plug® makes single point contact with the side wall of an RCA socket - concentrating electrons to one point thereby reducing distortion. This is a similar approach to “star earthing” used in amplifiers

Met anderwe woorden: een kleiner contactpunt is zelfs beter dan meerdere of een groter oppervlak.



Laten we het netjes zeggen, dat ze het vaak mooier voorstellen dan het in werkelijkheid is!Voor alle duidelijkheid Harry, ik doelde niet op reclame kreten maar op ervaring van mensen die ook zeer veel ervaring hebben.
Bepaalde daarvan zeggen wel degelijk verschil te ervaren wanneer er meer contactdruk is.
Ikzelf hoor dat verschil niet meer maar zie daarom nog geen reden om hun ervaring aan de kant te zetten da,s alles.

Johan van den D.
14-06-2006, 13:25
Johan, ik betwijfel je ook niet. Echter heb ik mijn twijfels of ze verschillen horen met nieuwe pluggen erop zetten die van beduidend beter materiaal zijn gemaakt of dat ze precies de zelfde stekkers hebben gebruikt en daar de contactdruk hebben verhoogd. Ik vermoed echter het eerste.Nee Harry, bij gebruik van dezelfde spullen en dus alleen door de druk te verhogen, echter zoals ik al eerder zei kan ik hier zelf geen oordeel over vellen, helaas.


Dit is wat eichmann over zijn bullets zegt:

In our patent-pending design, the return pin of the Bullet Plug® makes single point contact with the side wall of an RCA socket - concentrating electrons to one point thereby reducing distortion. This is a similar approach to “star earthing” used in amplifiers

Met anderwe woorden: een kleiner contactpunt is zelfs beter dan meerdere of een groter oppervlak.
Verkoop praatjes.............. :twisted:

hstadman
14-06-2006, 13:28
Als eichmann zijn patent krijgt, is het dus geen verkoop praatje meer! 8)

Volgens iedereen die maar wat betekend in de audio-industrie klinken de eichmann bullets het beste van allemaal. :wink:

Mischien zelf maar eens aanschaffen, de zilveren uitvoering is wel 75 euro per stuk. :cry: Edit: zie net 75 euro per 4! 8) :D stuk beter.

Mischien dat ik mijn Nordost quattro pro ga voorzien van die zilver eichmann bullets. mensen die Nordost interlinks hebben en daar eichmann bullets op hebben gebruikt zeggen allemaal dat dat nog iets beter klinkt. :wink:

gezien de vaststaande fysieke moleculaire feiten ben ik eerder geneigd om het verhaaltje van eichmann the geloven dan iemand die de contactdruk verhoogd. Ik blijf er nog steeds persoonlijk bij dat als je al een contactdruk hebt van bijv. 95%, die laatste 5 % er echt niet toe doet, omdat alle elektronen van de moleculen (herjan) toch al contact hebben en vrij kunnen bewegen. :wink:

Mijn eigen test ervaringen zijn ook anders dan van de personen die jij hebt gesproken.

je kunt gemakkelijk zelf deze test doen;

pak je spade en druk die met de punt (kleinste contactpunt) aan de contact van je versterker/receiver en ga horen of je verschil hoort. Schuif nu de spade volledig in het contact van je versterker/receiver en ga weer luisteren of je verschillen hoort!



Johan, ik betwijfel je ook niet. Echter heb ik mijn twijfels of ze verschillen horen met nieuwe pluggen erop zetten die van beduidend beter materiaal zijn gemaakt of dat ze precies de zelfde stekkers hebben gebruikt en daar de contactdruk hebben verhoogd. Ik vermoed echter het eerste.Nee Harry, bij gebruik van dezelfde spullen en dus alleen door de druk te verhogen, echter zoals ik al eerder zei kan ik hier zelf geen oordeel over vellen, helaas.


Dit is wat eichmann over zijn bullets zegt:

In our patent-pending design, the return pin of the Bullet Plug® makes single point contact with the side wall of an RCA socket - concentrating electrons to one point thereby reducing distortion. This is a similar approach to “star earthing” used in amplifiers

Met anderwe woorden: een kleiner contactpunt is zelfs beter dan meerdere of een groter oppervlak.
Verkoop praatjes.............. :twisted:

hstadman
14-06-2006, 15:42
Johan, we zijn van middelbare leeftijd, dus ons gehoor is al aan het aftakelen en met name de hoge tonen hebben hier last van! :wink:

Johan van den D.
14-06-2006, 16:34
mensen die Nordost interlinks hebben en daar eichmann bullets op hebben gebruikt zeggen allemaal dat dat nog iets beter klinkt. :wink:Dat verhaal is mij inderdaad bekend, toch zou ik zelf liever origineel houden maar dat is persoonlijk.

Mijn eigen test ervaringen zijn ook anders dan van de personen die jij hebt gesproken.Mijn gehoor gaat best ver maar ik hoor het verschil helemaal niet Harry ongeacht te reden (druk of oppervlak of materiaal).
Het verschil in kabel hoor ik nog overduidelijk maar een verandering van connector niet meer.

je kunt gemakkelijk zelf deze test doen;

pak je spade en druk die met de punt (kleinste contactpunt) aan de contact van je versterker/receiver en ga horen of je verschil hoort. Schuif nu de spade volledig in het contact van je versterker/receiver en ga weer luisteren of je verschillen hoort!
Uiteraard heb ik al vele dingen geprobeerd maar voor mij maken die "kleine" dingen geen verschil meer evenals dempers onder een versterker.
:?

Johan van den D.
14-06-2006, 16:38
Johan, we zijn van middelbare leeftijd33 dus ben nog lekker jong.......... :roll: :wink:


dus ons gehoor is al aan het aftakelen en met name de hoge tonen hebben hier last van! :wink:Bij mijn laatste test (beroepsmatig verplicht) was het nog prima in orde gelukkig.

hstadman
14-06-2006, 16:38
heb zelf ook dempers onder de versterker gehad maar hoorde ook totaal geen verschil. :wink: Buizenversterkers zijn daar weer gevoeliger voor dan transistor versterkers! het zou erom gaan dat je terugkoppeling krijgt van je speakers als die vrij hard staan te spelen en dat zou je weer terug kunnen horen in het geluid. Zoals gezegd, zelf nooit ondervonden. :wink:

Cdspeler wil ik nog wel geloven daar we het dan hebben over trillingen in de pickup( laser) van je cdspeler die erg gevoelig is. Hoe beter de demping, hoe beter de aftasting van de cd!

mensen die Nordost interlinks hebben en daar eichmann bullets op hebben gebruikt zeggen allemaal dat dat nog iets beter klinkt. :wink:Dat verhaal is mij inderdaad bekend, toch zou ik zelf liever origineel houden maar dat is persoonlijk.

Mijn eigen test ervaringen zijn ook anders dan van de personen die jij hebt gesproken.Mijn gehoor gaat best ver maar ik hoor het verschil helemaal niet Harry ongeacht te reden (druk of oppervlak of materiaal).
Het verschil in kabel hoor ik nog overduidelijk maar een verandering van connector niet meer.

je kunt gemakkelijk zelf deze test doen;

pak je spade en druk die met de punt (kleinste contactpunt) aan de contact van je versterker/receiver en ga horen of je verschil hoort. Schuif nu de spade volledig in het contact van je versterker/receiver en ga weer luisteren of je verschillen hoort!
Uiteraard heb ik al vele dingen geprobeerd maar voor mij maken die "kleine" dingen geen verschil meer evenals dempers onder een versterker.
:?

hstadman
14-06-2006, 16:40
naja, ben dus wel ouder dan jouw johan. Toch hoor ik erg snel verschillen in kabels en gebruikte materialen.

Johan, we zijn van middelbare leeftijd33 dus ben nog lekker jong.......... :roll: :wink:


Gelukkig maar! :wink:

dus ons gehoor is al aan het aftakelen en met name de hoge tonen hebben hier last van! :wink:
Bij mijn laatste test (beroepsmatig verplicht) was het nog prima in orde gelukkig.

Edgar Smit
14-06-2006, 21:45
Ik zeg altijd maar zo, hoe fanatieker je met luisteren bezig bent, hoe beter je luisterd en soms ook hoe beter je gehoor wordt. Het is immers wetenschappelijk bewezen dat als je iets veel doet, je er vanzelf beter in wordt. Als je daarnaast van nature al een goed gehoor hebt, ben je met een hobby als HT/stereo natuurlijk lekker bezig.

hstadman
14-06-2006, 22:05
HHmm, moet ik toch meer tijd besteden aan sommige andere hobby's. :wink: 8) :lol:
Ik zeg altijd maar zo, hoe fanatieker je met luisteren bezig bent, hoe beter je luisterd en soms ook hoe beter je gehoor wordt. Het is immers wetenschappelijk bewezen dat als je iets veel doet, je er vanzelf beter in wordt. Als je daarnaast van nature al een goed gehoor hebt, ben je met een hobby als HT/stereo natuurlijk lekker bezig.

Edgar Smit
15-06-2006, 07:41
HHmm, moet ik toch meer tijd besteden aan sommige andere hobby's. :wink: 8) :lol:
Ik zeg altijd maar zo, hoe fanatieker je met luisteren bezig bent, hoe beter je luisterd en soms ook hoe beter je gehoor wordt. Het is immers wetenschappelijk bewezen dat als je iets veel doet, je er vanzelf beter in wordt. Als je daarnaast van nature al een goed gehoor hebt, ben je met een hobby als HT/stereo natuurlijk lekker bezig.Waarom denk je dat ik 3 kinderen heb :wink: :twisted: :D 8) ?

hstadman
15-06-2006, 20:02
Er moet ook nog tijd overblijven om muziek te luisteren of eens een filmpje te kijken. :wink: 8) :lol:

HHmm, moet ik toch meer tijd besteden aan sommige andere hobby's. :wink: 8) :lol:
Ik zeg altijd maar zo, hoe fanatieker je met luisteren bezig bent, hoe beter je luisterd en soms ook hoe beter je gehoor wordt. Het is immers wetenschappelijk bewezen dat als je iets veel doet, je er vanzelf beter in wordt. Als je daarnaast van nature al een goed gehoor hebt, ben je met een hobby als HT/stereo natuurlijk lekker bezig.Waarom denk je dat ik 3 kinderen heb :wink: :twisted: :D 8) ?