PDA

Bekijk de volledige versie : HDTV Satelliet versus Kabel



HDlaser
14-06-2006, 23:10
Hallo All,

Om anderen die twijfelen tussen kabel of satelliet te helpen het navolgende relaas. Ik heb e.e.a. wat ingekort.

De afgelopen paar weken ben ik driftig in de weer geweest met HDTV Satelliet ontvangers, HDTV's -schermen dus- , Digitale kabel ontvangers en nu eindelijk ook met de Samsung HDTv kabelontvanger.

Mijn bevindingen in het kort....vergeet satelliet en ga maar verder op kabel.

Doel
Ik had mijzelf als doel gesteld om op korte termijn te achterhalen op welke wijze men het voordeligste HDTV signalen kon binnenhalen. Dan ook wel signalen van enige betekenis en geen demo's.

Satelliet
Omdat ik al jarenlang satelliet kijk was dat mijn eerste optie en heb een Humax HDTV Sat decoder gekocht. Prima ding overigesn die direct na aansluiting al een update van de Astra plukt en installeerd. Hierna kun je em verder installeren en gaat ie allerhande zaken vinden. Als je em draaibaar hebt ( zoals ik ) kun je nog meer sat's afscannen.
Na dat gedaan te hebben is een van de weinige FTA kanalen de BBC HD, de rest op div. sat's is gecodeerd en zie je dus niets aan.

Film 1 e.d op Satelliet
Vandaag een vet gesprek gehad met Film1/Sport1 en daar kwam het hoge woord er uiteindelijk uit.

quote van CD : "CanalDigitaal gaat voorlopig geen HDTV kanalen via de satelliet omdat de kosten hiervan te hoog zijn, we hebben er geen geld voor"

Dit is mij exact zo medegedeeld door CD. Dus trek je plan !

Kabel
Dan toch maar kabel ? Ik moet denk ik besluiten van wel, want de signalen zijn beter dan wat CD tegenwoordig oip de sat. mikt, zeker gelet op de vele Mpeg-fouten die door CD worden uitgezonden ( blokjes en veel interferentie )

Kabel levert je in ieder geval meer kanalen en de totale kosten per kanaal worden daardoor lager dan die van CD.

Dus ik ben om, ik ga verder met kabel en de satellietschotel is te koop ;-)

Mochten anderen overwegen om een satellietschotel te gaan plaatsen, prima, maar voor HDTV hoef je het niet te doen.

Voetnoot over de Samsung HDTV ontvanger:
Ik weet niet welke software versie anderen erin hebben , maar op een Panasonic scherm werkt de HDMI prima voor wat het beeld aangaat, geluid komt niet mee of wordt niet goed aangeleverd. De opties in het menu van de Samsung voor HDMI versie A,B,C,D maken geen snars uit in mijn geval, ik zie of bemerk geen verschil.

Op zich niet erg, want de speakers in een HDTV zijn doorgaans toch ruk, want da's ook niet waar die dingen voor gebouwd zijn. Gewoon aansluiten op een digitale versterker ( SP/DIF ) en het werkt prima.

SDTV / IDTV /HDTV
Opvallend is wel dat er door Essent diverse kanalen als HDTV uitgezonden worden die het volgens mij niet zijn. Full HDTV is 1920 x 1080, de rest daaronder is niet echt HDTV te noemen, ik zou persoonlijk de term IDTV hanteren ( Improved Definition TV ) ware het niet dat die term net bedacht is door mij en dus geen standaard term is ( vind em wel leuk gevonden al zeg ik het zelf).

Het lijkt mij meer een opgewaardeerde versie van het SDTV signaal waardoor men visueel genept wordt . De resolutie wordt ook niet als 1080 signaal herkent door de decoder waardoor het blauwe lampje niet aangaat ( denk ik dan ). Lijkt mij in ieder geval erg logisch.

Anyway...ik ben erachter dat kabel inderdaad meer capaciteit heeft voor HDTV te gaan distribueren dan satelliet.


Greetz,

Peter