PDA

Bekijk de volledige versie : Reviews van oude films op DVD



Alex van den Berg
15-08-2001, 20:20
Ik hang nu ongeveer een weekje rond op DVD.nl en moet zeggen dat het tot nu toe vrij goed bevalt.
Wat me wel een beetje opvalt is dat er vooral 'nieuwere' films worden besproken... Ik kijk zelf ook graag een flitsende aktiefilm of een trippy SF-je, maar daarnaast heb ik ook veel belangstelling voor classics.
Wisten jullie b.v. al dat de film Spartacus een grote inspiratiebron is geweest voor The Gladiator ?
... en dat Steven Spielberg als kleine jongen volledig geobsedeerd was door War of the Worlds...
Binnenkort komt Planet of the Apes in de bios... hoeveel jongeren zullen beseffen dat het voorbeeld van deze film al ruim 30 jaar oud is?... De DVD is genieten!
Een hoofdrolspeler hierin is Charlton Heston, die we ook weer terugzien in The Ten Commandments.
En dan hebben we nog het verhaal van Lawrence of Arabia... Een meesterwerkje op DVD!
Wat meer romantisch of gewoon zin in een vrolijk filmpje?
Genoeg om uit te kiezen... Singin' in the Rain, Seven Brides for Seven Brothers, My Fair Lady en The Wizard of Oz zijn grote mijlpalen in de filmgeschiedenis en stuk voor stuk van een fenomenale kwaliteit voor films van 30 tot 60 jaar oud!
Ondertussen zijn er tientallen klassiekers op DVD te koop, maar tot nu toe is volgens mij alleen de review van West Side Story op DVD.nl terug te vinden...
Of stoort het misschien dat voor de jaren 50 veel films in zwart/wit en 4:3 formaat zijn? :p

Dames en heren van DVD.nl... Waar blijven de reviews? :)

Nathan Strik
16-08-2001, 01:03
Ja Open Mind. Ik ben zelf een relatief jonkie (23). En ben de afgelopen jaren bezig met een soort inhaalslag. Spartacus, 2001, Citizen Kane zijn voorbeelden van klassiekers die ik (op DVD) dit jaar voor het eerst heb gezien.
Aangezien je mij voorkomt als iemand die zijn klassiekers kent, had ik een vraagje over Lawrence of Arabia. Dat de film een behoorlijke cultstatus heeft wist ik al, maar hoe is de beeldkwaliteit van de DVD? En wat is precies het bijzondere aan deze film???

Rutger Kars
16-08-2001, 09:50
Dit vind ik een hele goeie tip, Open Mind.

Qua leeftijd kan ik mezelf aansluiten bij Nathan NulOnder Strik (kan je trouwens geen makkelijkere naam verzinnen :)), dus de échte klassiekers zijn van voor mijn tijd. Toch ben ik zelf altijd een grote fan van juist de klassieke films (hetzelfde geldt trouwens voor muziek... Pink Floyd!).

Het zijn ook juist die films die ik in bezit wil hebben, en niet de 'simpelere' huidige films. Hoewel de huidige films qua beeld- en geluidstechniek veel beter in elkaar zitten dan 20 á 30 jaar geleden, zijn een hoop films van toen toch tijdloos. Andere mooie klassiekers vind ik films uit het genre Legends of the Fall. Ook voor dit soort films ben ik wel benieuwd naar de reviews!

Greetz,
Rutger

Eric van Ballegoie
16-08-2001, 09:57
Lawrence of Arabia en 2001 komen eraan, en ook de Kubrick collection als geheel zullen we naar alle waarschijnlijkheid bespreken op DVD.nl

Omm je vraag over Lawrence of Arabia meteen te beantwoorden: De beeldkwaliteit van deze DVD is goed, erg goed!

Arnold van Oostrum
16-08-2001, 13:49
Open mind, zonder iets af te doen aan je opmerking, die best terecht is, er komen pas de laatste tijd goede oudere speelfilms (klassiekers) op DVD uit.

En misschien hebben deze films niet jouw interesse, maar we hebben ook van de klassieke Sissi films een bespreking; van Close Encounters of the Third Kind en van Woodstock.

Alex van den Berg
16-08-2001, 14:17
De bespreking van Sissy (kepum nog nie...) was me inderdaad nog niet opgevallen :)

Woodstock behoort absoluut bij de klassieke beeldregistraties, maar is naar mijn mening meer een documentaire dan een speelfilm...

Close Encounters is een absoluut meesterwerk, maar die reken ik toch al onder de 'nieuwere' (1977) films...

Met klassiekers bedoel ik vooral de films voor het 'aktie-tijdperk' dat in 1977 met StarWars is begonnen... ;)
De gloriedagen van Hollywood zogezegd... 40er, 50er en 60er jaren van de vorige eeuw.

En dat er pas sinds kort regelmatig iets 'ouds' op DVD uitkomt had ik nog niet begrepen... :D
Zelf koop ik pas sinds een maand of 2 DVD's, waarbij Singing' in the Rain en Planet of the Apes tot de eersten behoorden...

Misschien was ik een paar weken te vroeg met mijn commentaar, maar dat neemt niet weg dat ik nu met belangstelling uitkijk naar de reviews... :cool:

Alex van den Berg
16-08-2001, 15:01
...Lawrence of Arabia....hoe is de beeldkwaliteit van de DVD? En wat is precies het bijzondere aan deze film???

Beeldkwaliteit = Bijzonder mooi na volledige restauratie!

** Knip van dvdshop.nl **
Het op waarheid gebaseerde meesterwerk Lawrence of Arabia, geregisseerd door David Lean, is nu verkrijgbaar op DVD met gigantisch veel extra's. Tijdens W.O. I krijgt de Britse Luitenant T.E. Lawrence de opdracht de Arabieren te steunen in hun gevecht tegen de Duitsgezinde Turken. De Brit slaagt erin de genegenheid te winnen van de Arabieren en in het bijzonder van prins Feisal. Er ontstaat een bijzondere vriendschap tussen deze twee eigenzinnige leiders.

Nathan Strik
16-08-2001, 15:12
Zeg maar gewoon ZeroDown, of Nathan hoor...

Die lange naam is alleen zodat mensen die me kennen van dvdforum.nl nog weten wie ik ben... :D



Qua leeftijd kan ik mezelf aansluiten bij Nathan NulOnder Strik (kan je trouwens geen makkelijkere naam verzinnen :)).

Arnold van Oostrum
22-08-2001, 11:41
Hoi Open Mind,

Just to let you know, een review van Rio Bravo (western met John Wayne uit 1959) is ook in voorbereiding.

Alex van den Berg
22-08-2001, 13:36
Yessssssssss!!! :-)

Alex van den Berg
26-08-2001, 19:56
...een review van Rio Bravo (western met John Wayne uit 1959) is ook in voorbereiding.

... en nu dus ook geplaatst... :)

Nee maar!! Meteen Fantastic Voyage bekeken? Prima hoor!! :D