PDA

Bekijk de volledige versie : Mail aan NOS over HDTV



HDlaser
18-06-2006, 21:37
Hi All,

Ik heb me zeer zitten ergeren aan de laatste nieuwe truuk van de NOS om het HDTV plezier verder te vergallen. De compressie. Hij komt op mij over als een goede manier om HDTV vroegtijdig om zeep te helpen en om aan besluitnmemers te kunnen aangeven" Zie je nou wel , dat is niks"

Ik kon dus een mail aan de NOS niet onderdrukken en deel deze graag met jullie. Misschien is niet iedereen het met mij eens, maar zo zij het. Hieronder de tekst van de mail, ben benieuwd wat de NOS als reactie geeft:


Mijne Heren,

Sinds de aankondiging dat de NOS de WK beelden in HDTV zou gaan uitzenden heb ik flink wat munten ( en ik denk met mij nog vele Nederlanders ) uitgegeven aan de benodigde apparatuur. Naar aanleiding hiervan enkele opmerkingen welke ik hoop dat u ter harte neemt:


4:3 VS 16:9

Het feit dat de NOS meende dat ruim 75 % van Nederland nog prehistorische 4:3 tv's heeft verrastte mij, zeker gelet de nieuwsgaring van de recente tijden dat er een dynamische stijging is in de verkoop van platte tv's ( plasma/lcd) wat erop duidt dat waarschijnlijk de situatie niet is 75 % 4:3 beeld en 25 % 16:9 , maar dat 75 % een tv heeft welke 16:9 kan verwerken en slechts in bejaardenhuizen, ziekenhuizen e.d. instellingen men veelal nog 4:3 beelden heeft hetgeen de genoemde 25 % vertegenwoordigd.

Om nu dus te stellen dat de NOS op basis daarvan maar het 4:3 beeld moet uitzenden komt mij wat onconsiderabel over voor de andere 75 % van Nederland die wel de beelden wil ontvangen in breedbeeld.

Inmiddels is er dan wel een 16:9 kanaal toegevoegd, waardoor beide partijen het WK kunnen volgen zoals men wenst. Zaak blijft dat de NOS zijn statistieken wat zal moeten vernieuwen en/of aanpassen aan de hedendaagse situatie en niet de situatie van 1974 moet gebruiken.

HDTV uitzendingen
Omdat ik ( en velen met mij ) een perfect beeld wensen waren de HDTV uitzendingen een waar geschenk toen dat werdt kenbaar gemaakt. Inmiddels is dat enthousiastme aardig geminderd doordat u als NOS besloten heeft om:

Ten Eerste:
De 1920 x 1080i beelden te schalen naar 1280 x 720, hetgeen nog net HDTV is, maar niet zo scherp is als het origineel wat men in Duitsland aanlevert en zoals dat bijvoorbeeld wel te zien is op de BBC via BBC HD.

Ten Tweede:
Wat helemaal funest is voor de HDTV liefhebbers is het comprimeren van de datastream waardoor er allerhande "artifacts" optreden in de beelden, met name zichtbaar in "de grasmat", die bij stilstaanbde beelden eruit ziet alsof deze golft, maar ook de andere details die er waren zijn weg.

De NOS is mijns inziens druk bezig een perfect initiatief volledig om zeep te helpen, de grond in te boren en het pleziertje van de videofiel met WK koorts grondig te vergallen.

Daarom het vriendelijke doch dringende verzoek aan de NOS om toch alstublieft met de "fikken" van het signaal af te blijven en het gewoon door te sturen zoals het wordt aangeleverd. Probeer nou eens NIET om iets wat al goed is te verbeteren en stop nou eens met de burger blij te maken met een dooie mus zoals dat al zovaak gebeurd.

Kosten
De HDTV liefhebbers hebben vaak flinke kosten gemaakt om de beelden te kunnen zien zoals ze bedoeld waren, heb daar nou eens begrip voor en zorg ervoor dat die vele duizenden euro's niet voor niets zijn uitgegeven.
Zorg gewoon, zoals het een Nationale Omroep betaamt, voor goede kwaliteit beelden. Daar betalen wij alleen onze belastingcenten voor. Met dat in het achterhoofd is het dus feitelijk zo dat WIJ als kijker UW salaris betalen en U dus in ONZE dienst bent ( indirect ).

Zorg er dan ook voor dat u uw werk goed doet en zorg voor goede signalen, gaat het niet comprimeren , verkleinen, omvormen of anderzins bewerken zodat er geen normaal beeld meer is, maar stuur het door zoals het wordt aangeboeden, in GOEDE kwaliteit.

Als u kunt beargumenteren waarom u de aanpassingen doet, ben ik daar reuze benieuwd naar.

Hoogachtend,

Peter Bxxxxxx


Grtx
Peter

diederik
19-06-2006, 11:21
Met dat in het achterhoofd is het dus feitelijk zo dat WIJ als kijker UW salaris betalen en U dus in ONZE dienst bent ( indirect ).

Sorry hoor, maar als ik bij de NOS zou werken en die zin in een mail krijg gooide ik hem al direct de prullenbak in.

TomDemuynck
19-06-2006, 11:44
En de brief staat vol spellingsfouten...

Eric van Ballegoie
19-06-2006, 12:25
Het is het NOB dat de HDTV signalen verzorgd, niet de NOS. Bovendien is een groot deel van de problemen met de beeldkwaliteit terug te voeren op de Samsung decoder: Die verslikt zich in bepaalde signalen waardoor het beeld pas vloeiend loopt sinds het NOB een verandering aan de encoding heeft gedaan, die helaas wél nadelig is voor de beeldkwaliteit. Er schijnt een update voor de Samsung box aan de komen die de problemen oplost, deze is echter nog niet beschikbaar.

Marcel A. de Vrije
19-06-2006, 12:26
Je bedoelt: spelfouten.....

Harrie van Geleuken
19-06-2006, 15:05
Kijk naar Sport 1...dat ziet er veel beter uit !
En,geen golvende grasmat !

Eric van Ballegoie
19-06-2006, 15:12
Ik zit in Casema gebied en kan Sport 1 HD dus helaas niet ontvangen, maar ik denk dat Sport 1 uitzend in MPEG 2, de problemen doen zich voor bij MPEG 4.

Harrie van Geleuken
19-06-2006, 15:32
Ik zit in Casema gebied en kan Sport 1 HD dus helaas niet ontvangen, maar ik denk dat Sport 1 uitzend in MPEG 2, de problemen doen zich voor bij MPEG 4.

Hallo Eric.

Men zegt dat MPEG 4 beter zou zijn !
Niet dus.

Eric van Ballegoie
19-06-2006, 15:36
Dat is natuurlijk te kort door de bocht ;) : Dat de Samsung decoder (nog?) problemen heeft met MPEG 4 wil natuurlijk niet zeggen dat het minder goed is dan MPEG 2. Sterker nog, normaal gesproken is MPEG 4 bij dezelfde bitrate duidelijk beter dan MPEG 2.

PS: Als je berichten quote, zet dan UBB code aan in je profiel, anders werk het niet. Verder is het op internetfora niet gebruikelijk dat je elke post met 'hallo/beste ...... " begint ;)

HDlaser
19-06-2006, 20:37
Met dat in het achterhoofd is het dus feitelijk zo dat WIJ als kijker UW salaris betalen en U dus in ONZE dienst bent ( indirect ).

Sorry hoor, maar als ik bij de NOS zou werken en die zin in een mail krijg gooide ik hem al direct de prullenbak in.

Waarom dan wel Diederik ? Dat zeg je er niet bij.
Weet wel dat NOS behoorlijk wat financiele support krijgt vanuit de staat.

Als jij beter geinformeerd bent daarover ben ik benieuwd naar jouw uitleg :)

Grtx,,
Peter

HDlaser
19-06-2006, 20:42
En de brief staat vol spellingsfouten...

Wow, diepzinnig antwoord...of is het andwoort...of andwoord...of...antwoort...kies maar...

Jammer dat je geen inhoudelijke reactie post of je het er wel of niet mee eens bent en dat dan beargumenteerd waarom wel of niet.

Grtx,

Peter

HDlaser
19-06-2006, 20:46
Het is het NOB dat de HDTV signalen verzorgd, niet de NOS.


NOS/ NOB, voor mij is dat een kwak van hetzelfde, zeker zolang ze beiden met hun tengels in de signalen zitten te roeren. Wie dat dan uiteindelijk doet vind ik persoonlijk wat minder van belang.

Maar officieel zal het wel de NOB zijn die de uitzending verzorgd en die de NOS logo's erin plakt . In ieder geval heb ik bericht gehad dat de mail is doorgezonden aan de betreffende redactie. Dus....

Daarbij bemerkte ik vandaag al een kleine verbetering in het signaal ( geloof ik, maar dat kan "wishfull thinking" zijn )



Bovendien is een groot deel van de problemen met de beeldkwaliteit terug te voeren op de Samsung decoder: Die verslikt zich in bepaalde signalen waardoor het beeld pas vloeiend loopt sinds het NOB een verandering aan de encoding heeft gedaan, die helaas wél nadelig is voor de beeldkwaliteit. Er schijnt een update voor de Samsung box aan de komen die de problemen oplost, deze is echter nog niet beschikbaar.

Sja de eerste update voor die box staat er nu op en ik denk dat er nog velen zullen volgen. De eerste update heeft bij mijn decoder meer overhoop gehaald dan goed gedaan geloof ik, maar goed, we wachten af...

Grtx,

Peter

HDlaser
19-06-2006, 20:49
Kijk naar Sport 1...dat ziet er veel beter uit !
En,geen golvende grasmat !

Dat is nou precies wat ik bedoel Harry. Typisch voorbeeld van het feit dat de NOB/NOS ( kies maar ) dus aan het signaal moet gaan zitten frutten.

Sport 1 ( UPC kindje ) krigt een goed signaal aangeboden en stuurt dat door, de NO(B/S) krijg neem ik aan hetzelfde signaal, dus waarom moeten zij er dan weer aan gaan zitten rommelen ?

Grtx,

Peter

HDlaser
19-06-2006, 20:52
Ik zit in Casema gebied en kan Sport 1 HD dus helaas niet ontvangen, maar ik denk dat Sport 1 uitzend in MPEG 2, de problemen doen zich voor bij MPEG 4.

Ik denk niet dat ze bij Sport 1 zullen kiezen voor MPEG2, omdat dat veel meer bandbreedte opslurpt, dus zal het wel mpeg 4 zijn. Maar wat ze ook gebruiken, in ieder geval is het beter dan dat van de NO(B/S) .

Hoe dan ook, beiden stammen ( mijns inziens ) af van hetzelfde basissignaal en daarom zie ik het nut van die stream compressie niet bij de NOB/NOS

Grtx,

Peter

TomDemuynck
19-06-2006, 20:54
En de brief staat vol spellingsfouten...

Wow, diepzinnig antwoord...of is het andwoort...of andwoord...of...antwoort...kies maar...

Jammer dat je geen inhoudelijke reactie post of je het er wel of niet mee eens bent en dat dan beargumenteerd waarom wel of niet.

Grtx,

Peter

Het is 'antwoord', beste Peter. Als je dan toch zo'n serieus mailtje over een serieus onderwerp naar een Nederlands televisiestation wil verzenden, zorg er dan tenminste voor dat je de Nederlandse taal machtig bent. Anders vrees ik dat je niet echt serieus zal genomen worden.

Maar ah, wie ben ik? :roll:

HDlaser
19-06-2006, 21:30
En de brief staat vol spellingsfouten...

Wow, diepzinnig antwoord...of is het andwoort...of andwoord...of...antwoort...kies maar...

Jammer dat je geen inhoudelijke reactie post of je het er wel of niet mee eens bent en dat dan beargumenteerd waarom wel of niet.

Grtx,

Peter

Het is 'antwoord', beste Peter. Als je dan toch zo'n serieus mailtje over een serieus onderwerp naar een Nederlands televisiestation wil verzenden, zorg er dan tenminste voor dat je de Nederlandse taal machtig bent. Anders vrees ik dat je niet echt serieus zal genomen worden.

Maar ah, wie ben ik? :roll:

Tom, ik kan me niet indenken dat iemand bij de NOS/NOB om zo'n pietluttigheid niet zou reageren. Het gaat niet om hoe men zaken schrijft, maar welke boodschap je over brengt.

A lzje ditku ntle zenblij ktwel datwe eigenlijk veelf out enkun nen makev oorda twehet nie tmeer kunn enlezen.

Grtx,

Peter

TomDemuynck
19-06-2006, 21:46
A lzje ditku ntle zenblij ktwel datwe eigenlijk veelf out enkun nen makev oorda twehet nie tmeer kunn enlezen.

Onzin. Ik hoop dat je dit zelf niet gelooft, anders is het nog veel erger gesteld met de Nederlandse taal en zijn gebruikers dan ik dacht.

Ah, fuck it, terug on-topic, anders voel ik me weer zo'n oude zak met die ouderwetse en achterhaalde spelling. Leve de boodschap!

diederik
19-06-2006, 23:43
Met dat in het achterhoofd is het dus feitelijk zo dat WIJ als kijker UW salaris betalen en U dus in ONZE dienst bent ( indirect ).

Sorry hoor, maar als ik bij de NOS zou werken en die zin in een mail krijg gooide ik hem al direct de prullenbak in.

Waarom dan wel Diederik ? Dat zeg je er niet bij.
Weet wel dat NOS behoorlijk wat financiele support krijgt vanuit de staat.

Als jij beter geinformeerd bent daarover ben ik benieuwd naar jouw uitleg :)

Grtx,,
Peter

Het is met name de toon van je mail. Als je dit soort dingen gaat roepen gaat het al gauw de kant op van een ongenuanceerde mail, ongeacht je een goed punt aan haalt in je mail of niet.

En draai het eens om : 90-95% van de belastingbetalers hebben helemaal geen behoefte aan HDTV, waarom zouden die dan daar aan mee moeten betalen? Bovendien heeft de publieke omroep nooit geroepen dat we massaal op HDTV over moeten gaan. Dit zijn de TV fabrikanten, kabelaars, etc. Ik kan me nog een uitzending van Kassa herinneren waar iemand van de publieke omroep (afaik) aan gaf dat er voorlopig weinig met HDTV wordt gedaan, met uitzondering van het WK. Leg dus niet de schuld bij hun dat je duizenden euro's hebt geinvesteerd. en

Het is allemaal heel jammer dat we qua HDTV nog niet gelijk zijn aan de VS, maar je moet de realiteit onder ogen zien en begrijpen dat de komende jaren het HDTV aanbod erg mager zal zijn.

Ook geef je aan dat Sport1 veel beter is. Sport1 is een premiumzender, waar mensen maandelijks een bedrag voor betalen. In het algemeen zullen de Film1/Sport1 mensen een veel hoger percentage klanten hebben die HDTV apparatuur hebben en ook die zenders (dan wel niet tegen extra betaling) willen ontvangen. Ook zullen ze daar meer financiele middelen voor hebben.

Dus wil je HDTV ontvangen ? Neem dan gewoon premiumzenders, maar ga niet klagen bij een publieke omroep, die heel Nederland voorziet van programma's, en niet die kleine groep audio/video-fielen (ik hoor daar ook bij hoor ;))

Troy
20-06-2006, 09:35
Ik ben het met je eens dat de NOS niet goed bezig is, maar over je brief kan ik alleen maar zeggen: get your facts right.

Ten eerste bestrijd je het standpunt van de NOS dat 75% van Nederland een 4:3 bezit, omdat dat volgens jou niet op actuele feiten zou zijn gebaseerd. Vervolgens doe je zelf een uiting over het volgens jou werkelijke aantal 4:3 televisies, zonder een bron te noemen. Als je mensen beschuldigt van hun feiten niet op een rijtje hebben, moet je toch op zijn minst zelf bewijs aanvoeren voor je gelijk.

Ten tweede spreek je jezelf tegen door minder compressie te willen, maar wel het volledige 1080i signaal. Aangezien 1080i meer bandbreedte inneemt dan 720p zal de compressie hoogstens gelijkblijven als dat wordt ingevoerd.

De NOS zou groot gelijk hebben als ze dit mailtje een enkele reis prullenbak geven.

Philippe
20-06-2006, 12:30
Tom, ik kan me niet indenken dat iemand bij de NOS/NOB om zo'n pietluttigheid niet zou reageren. Het gaat niet om hoe men zaken schrijft, maar welke boodschap je over brengt.

A lzje ditku ntle zenblij ktwel datwe eigenlijk veelf out enkun nen makev oorda twehet nie tmeer kunn enlezen.

Grtx,

Peter

Wat een onzin post. :roll: Schrijven zonder fouten is een elementaire vorm van beleefdheid, zeker als je je richt tot een officiële instantie. Wie niet de moeite neemt om correct te communiceren (zowel inhoudelijk als grammaticaal), verliest volgens mij het recht op feedback.

Verder ben ik het eens met Troy wat de bronvermelding betreft en met Diederik wat de toon van je email betreft.

Je bedoelingen waren misschien wel goed, maar je aanpak allerminst.

Mr_Parker
20-06-2006, 21:07
Eric, het was wellicht handig geweest als je dit nieuws bericht (http://www.dvd.nl/nieuws.php?id=2296) van jou hier ook even kenbaar had gemaakt...
(Bij deze dus).

Dan was hier ook duidelijk dat de NOB het alleen maar goed heeft proberen te doen in samenspraak met een van de kabelmaatschappijen, omdat de decoder simpel weg het gebruikte type MPEG4 codering (nog) niet aankan.

Nu kan dus opnieuw de vraag gesteld worden wie is er schuldig, wie moet er wat voor mail krijgen etc...

- De NOB omdat ze het niet werkende signaal hebben vervangen door een dat wel werkt maar minder goed oogt (maar wel vloeiend)?

- Het betreffende kabelbedrijf, omdat ze de NOB verzocht hebben om het signaal te wijzigen?

- Samsung, omdat de decoder het specifieke MPEG4 type codering nog niet ondersteunen met de decoder?

Alle drie, omdat het een complot tot het bombarderen van HDTV in Nederland is?

Eric van Ballegoie
20-06-2006, 22:14
Nu kan dus opnieuw de vraag gesteld worden wie is er schuldig, wie moet er wat voor mail krijgen etc...

Schuldig??? HDTV staat nog in de kinderschoenen dus dit soort problemen zijn te verwachten. Het lijkt me duidelijk dat het probleem bij de Samsung box ligt en dat er momenteel hard aan een oplossing gewerkt wordt. Tot die tijd is voor deze oplossing zonder B-frames gekozen. Mails gaan sturen kan je proberen, maar gezien het feit dat er druk aan gewerkt wordt lijkt het me weinig toevoegen.

PS: Ik vind het niet echt sympathiek dat je onze nieuwsberichten 1:1 op andere fora gooit, op de content van deze website rust copyright (het is mijn werk, en zelfs ik moet een boterham verdienen ;)).

Mr_Parker
20-06-2006, 22:52
Nu kan dus opnieuw de vraag gesteld worden wie is er schuldig, wie moet er wat voor mail krijgen etc...

Schuldig??? HDTV staat nog in de kinderschoenen dus dit soort problemen zijn te verwachten. Het lijkt me duidelijk dat het probleem bij de Samsung box ligt en dat er momenteel hard aan een oplossing gewerkt wordt. Tot die tijd is voor deze oplossing zonder B-frames gekozen. Mails gaan sturen kan je proberen, maar gezien het feit dat er druk aan gewerkt wordt lijkt het me weinig toevoegen.

PS: Ik vind het niet echt sympathiek dat je onze nieuwsberichten 1:1 op andere fora gooit, op de content van deze website rust copyright (het is mijn werk, en zelfs ik moet een boterham verdienen ;)).

Uiteraard is mijn "schuldig" verklaring bedoelt met een flinke knipoog naar de topic starter.

Over het ander, het 1:1 posten kan ik alleen maar zeggen dat ik het met bron vermelding gedaan heb, inclusief een link naar hier. Dit zou meer bezoekers kunnen opleveren ect...
Als je liever niet hebt dat ik het 1:1 doe, maar een samenvatting of uitsluitend een link laat je het me maar weten (evt. per pm) dan zal ik het aldaar aanpassen. Maar net zo goed als ik dit van hier naar daar doe verstrek ik ook info van daar hier.
Als ik telkens moet zeggen: "Op een ander forum is ook info te vinden." wordt ook niemand wijzer...
Maar goed laat het evt. maar weten....

HDlaser
21-06-2006, 09:59
Ik ben het met je eens dat de NOS niet goed bezig is, maar over je brief kan ik alleen maar zeggen: get your facts right.

Ten eerste bestrijd je het standpunt van de NOS dat 75% van Nederland een 4:3 bezit, omdat dat volgens jou niet op actuele feiten zou zijn gebaseerd. Vervolgens doe je zelf een uiting over het volgens jou werkelijke aantal 4:3 televisies, zonder een bron te noemen.



Troy, ik noemde de recente niewsgaring als bron, geen statistiekje o.i.d., dat klopt. Aangezien de NOS veel meer resources heeft op het gebied van nieuwsgaring refereerde ik daaraan. In recente Nieuws uitzendingen werdt door de NOS o.a. gemeld dat er veel meer breedbeeld tv's zijn momenteel. Exacte cijfers heb ik niet, dat klopt.


Ten tweede spreek je jezelf tegen door minder compressie te willen, maar wel het volledige 1080i signaal. Aangezien 1080i meer bandbreedte inneemt dan 720p zal de compressie hoogstens gelijkblijven als dat wordt ingevoerd.

Volgens mij klopt jouw stelling niet helemaal. Als de NOS/NOB het 1080i signaal ongecomprimeerd doorstuurt, heeft dat wel degelijk een impact op de beeldkwaliteit. Het ging er in mijn post meer om, om de NOS/NOB van de compressie af te laten zien en, hetzij ik vergis me, maar volgens mij zie ik de laatste dagen geen irritante compressiefouten meer in het beeld...



De NOS zou groot gelijk hebben als ze dit mailtje een enkele reis prullenbak geven.

Kennelijk hebben ze dat dus niet gedaan.

Grtx,

Peter