PDA

Bekijk de volledige versie : RTL en SBS zenders vanaf 2007 volledig in BREEDBEELD!



Tuvok
23-06-2006, 09:12
Het gaat dan toch eindelijk gebeuren mensen! Bericht van RTL Nieuws:

RTL vanaf 2007 volledig op breedbeeld

De tv-zenders van RTL Nederland (RTL 4, RTL 5 en RTL 7) gaan vanaf 1 januari 2007 volledig in breedbeeld uitzenden. Het is daarmee het eerste mediabedrijf in Nederland dat volledig op breedbeeld overgaat.

Marktleider
RTL neemt de stap omdat uit onderzoek is gebleken dat de meeste mensen nu over een breedbeeld-tv beschikken. Door de programma's en commercials ook in dat formaat uit te zenden, wordt de kwaliteit van de beelden veel beter.

Juiste stand
RTL is de derde zendergroep in Europa na Engeland en België die volledig in breedbeeld gaat uitzenden. Het gaat om het 16:9 formaat. Nu is dit nog het oude en vertrouwde 4:3 formaat. RTL Nederland-topman Van Westerloo: "Als marktleider willen en moeten we vooruitlopen op deze ontwikkeling in televisieland."

Niet meer handmatig
Vanaf 2007 hoeft een breedbeeldtelevisie niet meer handmatig op de juiste schermweergave ingesteld te worden. RTL stuurt met haar programma’s een signaal mee, waardoor het beeldscherm automatisch de juiste stand aanneemt.

Fantastisch nieuws! Nog leuker is dat het onderzoek van RTL uitwijst dat de meeste mensen over een breedbeeld tv beschikken, terwijl die gehaktballen van de NOS juist beweren dat de meeste mensen nog met een standaard 4:3 tv kijken. Lang leve de commerciele televisie!

Quido
23-06-2006, 09:26
"Als marktleider willen en moeten we vooruitlopen op deze ontwikkeling in televisieland."

LOL.

Albert Kostwinder
23-06-2006, 09:27
Ik hoorde het ook vanochtend en ben ook blij verrast!. Na 3 breedbeeld televisies versleten te hebben mag het ook wel eens... 8)

Hopelijk zal dit een sneeuwbal-effect teweeg brengen en gaan andere zenders / omroepen ook overstag!! :wink: &^%^NOS :twisted:

Tuvok
23-06-2006, 09:47
Ik hoorde het ook vanochtend en ben ook blij verrast!. Na 3 breedbeeld televisies versleten te hebben mag het ook wel eens... 8)

Hopelijk zal dit een sneeuwbal-effect teweeg brengen en gaan andere zenders / omroepen ook overstag!! :wink: &^%^NOS :twisted:

Ik heb een dikke week geleden een interview gehoord met John de Mol van Talpa en die liet doorschemeren dat naast een tweede zender (Talpa 2) de zender in 2007 meer in breedbeeld gaat uitzenden dan het nu al doet. Volgens mij is Talpa op dit moment de zender met de meeste breedbeeld-uitzendingen, dus hopelijk gaan deze twee zenders ook volledig in breedbeeld. Blijft SBS Broadcasting (SBS 6, NET 5, Veronica) over van de commerciele zenders.

Albert Kostwinder
23-06-2006, 10:20
Ik hoorde het ook vanochtend en ben ook blij verrast!. Na 3 breedbeeld televisies versleten te hebben mag het ook wel eens... 8)

Hopelijk zal dit een sneeuwbal-effect teweeg brengen en gaan andere zenders / omroepen ook overstag!! :wink: &^%^NOS :twisted:

Ik heb een dikke week geleden een interview gehoord met John de Mol van Talpa en die liet doorschemeren dat naast een tweede zender (Talpa 2) de zender in 2007 meer in breedbeeld gaat uitzenden dan het nu al doet. Volgens mij is Talpa op dit moment de zender met de meeste breedbeeld-uitzendingen, dus hopelijk gaan deze twee zenders ook volledig in breedbeeld. Blijft SBS Broadcasting (SBS 6, NET 5, Veronica) over van de commerciele zenders.

Omroepen, vooral commercielen, zijn net schapen. Dus dat komt ook wel goed.... :wink:

Mr_Parker
23-06-2006, 10:23
ik vid dit bericht een beetje misleidend / belachelijk.

Waarom?

L1, een echte Nederlandse zender, zend al enige tijd alle nieuwe programma's in breedbeeld uit, ude programma's zijn simpelweg niet breedbeeld (en ik verwacht ook niet dat RTL opeens alle oude programma's en series die ze uitzenden in breedbeeld gaan wurmen). De meeste reclames zijn bij L1 niet breedbeeld, dus oke als je die meetelt zou RTL inderdaad de eerste zijn die "alles" in breedbeeld gaat uitzenden.

Maar is RTL wel Nederlands?
Ja: RTL Nederland is nederlands, maar zij verzorgen zelf niet de uitzendactiviteiten, zij maken de programma's alleen! De uitzendactiviteiten doet CLT-UFA, ook een dchter onderneming van de RTLGroup (http://www.rtlgroup.com/), verzorgd de uitzend activiteiten, en dat is het beroemde / beruchte Luxemburgse bedrijf!
Het persbericht zou dus iets moeten zijn inde trend van: "RTL Nederland gaat vanaf nu alles in breedbeeld opnemen."

Mieren!@#!@#, ja. Maar nu proberen ze de eer van een regionale zender af te pikken!

Albert Kostwinder
23-06-2006, 10:40
Wie het hardst gilt, heeft gelijk! Ook dat is commecieel. Wellicht niet de eerste, who cares!, maar zij (commercielen) geven meestal wel de eerste aanzet tot vernieuwing. Anderen, waaronder de NOS, houden veel te veel vast aan oude waarden. Dat is jammer want zo loop je altijd achter de feiten aan. :wink:

Mr_Parker
23-06-2006, 10:43
Uiteraard is deze ontwikkeling wel goed te noemen, ja.
En hoplijk volgen vele schapen dit voorbeeld.

Tuvok
23-06-2006, 11:02
ik vid dit bericht een beetje misleidend / belachelijk.

Waarom?

L1, een echte Nederlandse zender, zend al enige tijd alle nieuwe programma's in breedbeeld uit, ude programma's zijn simpelweg niet breedbeeld (en ik verwacht ook niet dat RTL opeens alle oude programma's en series die ze uitzenden in breedbeeld gaan wurmen). De meeste reclames zijn bij L1 niet breedbeeld, dus oke als je die meetelt zou RTL inderdaad de eerste zijn die "alles" in breedbeeld gaat uitzenden.

Maar is RTL wel Nederlands?
Ja: RTL Nederland is nederlands, maar zij verzorgen zelf niet de uitzendactiviteiten, zij maken de programma's alleen! De uitzendactiviteiten doet CLT-UFA, ook een dchter onderneming van de RTLGroup (http://www.rtlgroup.com/), verzorgd de uitzend activiteiten, en dat is het beroemde / beruchte Luxemburgse bedrijf!
Het persbericht zou dus iets moeten zijn inde trend van: "RTL Nederland gaat vanaf nu alles in breedbeeld opnemen."

Mieren!@#!@#, ja. Maar nu proberen ze de eer van een regionale zender af te pikken!

L1 is inderdaad de eerste zender die alle beschikbare programma's in breedbeeld uitzendt (waaronder de nieuws bulletins). Dat de reclames niet altijd in breedbeeld zijn is logisch. Dit is nl een regionale zender met regionale reclames die geen groot budget hebben om dure breedbeeld-reclames te maken.
Het 'wurmen' van niet-breedbeeld materiaal in een breedbeeld-signaal is best goed mogelijk. De Belgische nieuws bulletins en het Engelse Sky News maken ook gebruik van standaard 4:3 materiaal dat hun wordt aangeleverd van bronnen uit heel de wereld en zenden dat in 'breedbeeld' uit. De Belgen rekken het beeld wat, terwijl de Engelsen aan de linker en rechterkant een zwartebalk plaatsen.
Dit probleem van oud materiaal (lees: 4:3) blijf je toch altijd houden, maar je moet ergens beginnen en de stap van RTL Nederland kan ik alleen maar toejuichen.

Marcel A. de Vrije
23-06-2006, 11:07
Ik hoop wel dat het RTL breedbeeldsignaal ook Pal-plus is. Je ziet en er is een duidelijk verschil tussen "gewone" en "pal-plus" breedbeelduitzendingen.

Eric van Ballegoie
23-06-2006, 12:05
Het krijgt in ieder geval een widescreen signal mee, en via digitale televisie zal het ongetwijfeld anamorf doorgegeven gaan worden.

Brian2
23-06-2006, 12:09
Dat is nou eens prettig nieuws! Al sinds het moment dat ik voor het eerst mijn breedbeeld tv aanzette, heb ik me geergerd aan 4:3 uitzendingen. Hulde aan RTL!

Brian2
23-06-2006, 14:59
"RTL Nederland moet nog op verschillende plekken in haar technische infrastructuur aanpassingen doorvoeren, vertelt Bert Klaver. Bert Klaver is bij RTL verantwoordelijk voor de technische kant bij de overschakeling naar breedbeelduitzendingen. “Nog niet alle camera’s zijn omschakelbaar naar breedbeeld en moeten dus vervangen worden“, aldus Klaver. “De grafische vormgeving van bijvoorbeeld onze ondertitels en het logo wordt gewijzigd én we zullen apparaten toevoegen om bestaand en oud 4:3 beeldmateriaal om te zetten naar een 16:9 kader.“"

via mediacourant.nl

Albert Kostwinder
23-06-2006, 15:03
Er is wel een nadeel van alle beeldverbeteringen zoals breedbeeld en hdtv. Die &^*% logo's worden ook scherper en groter...... :cry:

homernt
23-06-2006, 15:08
Alleen jammer dat ik bijna nooit naar rtl kijk. :roll:

bosmeneer
23-06-2006, 21:56
Gaan ze dan nu eindelijk in de originele formaten van de buitenlandse tv-series uitzenden? Ik noem de 3 CSI's, Prison Break, Las Vegas, The Agency.

Brian2
24-06-2006, 12:18
Gaan ze dan nu eindelijk in de originele formaten van de buitenlandse tv-series uitzenden? Ik noem de 3 CSI's, Prison Break, Las Vegas, The Agency.

Ik neem aan van wel, aangezien ze volledig breedbeeld gaan. Ik vraag me alleen af hoe dat werkt bij aangekochte shows die niet in breedbeeld zijn opgenomen, zoals Oprah, As The World Turns en de herhalingen van oa the Nanny en Friends.

Troy
24-06-2006, 14:15
Ik vraag me alleen af hoe dat werkt bij aangekochte shows die niet in breedbeeld zijn opgenomen, zoals Oprah, As The World Turns en de herhalingen van oa the Nanny en Friends.Ik neem aan dat die d.m.v. een proces genaamd Tilt and Scan zullen worden omgezet naar 16:9. Dat doet de Nederlandse tv sowieso nu ook al bij enkele programma's en films. Zo werd onlangs Citizen Kane (oorspronkelijk 1.37:1) in breedbeeld uitgezonden, en ook de serie Flodder (ik neem aan oorspronkelijk 1.33:1) is in 16:9 op de Nederlandse televisie te zien.

Zelf heb ik daar absoluut geen problemen mee. Liever een sporadische 4:3 serie die uitgezonden wordt in 16:9, dan alle 16:9 series in 4:3.

Mr_Parker
24-06-2006, 14:40
Ik kan het precieze bericht niet meer terug vinden zo snel maar in de een of andere reactie gaf RTL aan de zo op dit moment nog bezig waren om de laatste aanpassingen aan hun systeem te maken.
Daarbij werd ook aangegeven dat 4:3 bronnen gekadert zouden worden.
Als ik dat moet intepreteren dan komt het op mij over dat ze bij een 4:3 uitzending / bron dan balken links en rechts toevoegen. Voor mij persoonlijk is dat het meest wenselijke, omdat ik het oprekken en afsnijden niet gewelidg vindt. Dikke korte mensen etc... En ja, er zijn tegenwoordig geweldige systemen waardoor het bijna niet meer opvalt etc... Maar bijna is niet niet.

Voor 4:3 tv''s zou dit echter wel kunnen uitlopen op een geheel zwart kader rondom 4:3 beelden. Maar een deel van de nederlanders is dat al gewend van UPC, die geeft nl alles van de BBC letterboxed weer, ook de 4:3 uitzendingen, deze zijn daardoor rondom voorzien van balken op 4:3 tv's.

Pascal Heister
24-06-2006, 16:32
eindelijk worden ze wakker

Digi-gek
24-06-2006, 18:46
Ik heb een dikke week geleden een interview gehoord met John de Mol van Talpa en die liet doorschemeren dat naast een tweede zender (Talpa 2) de zender in 2007 meer in breedbeeld gaat uitzenden dan het nu al doet. Volgens mij is Talpa op dit moment de zender met de meeste breedbeeld-uitzendingen, dus hopelijk gaan deze twee zenders ook volledig in breedbeeld. Blijft SBS Broadcasting (SBS 6, NET 5, Veronica) over van de commerciele zenders.

Talpa zendt series in hun originele aspect ratio uit, maar ze zenden niet in breedbeeld uit. Daar bedoel ik mee dat er geen breedbeeld signaal wordt meegestuurd, dus alles is letterbox. Dat vind ik behoorlijk storend.

Troy
24-06-2006, 19:28
in de een of andere reactie gaf RTL aan de zo op dit moment nog bezig waren om de laatste aanpassingen aan hun systeem te maken.
Daarbij werd ook aangegeven dat 4:3 bronnen gekadert zouden worden.
Als ik dat moet intepreteren dan komt het op mij over dat ze bij een 4:3 uitzending / bron dan balken links en rechts toevoegen.Je bedoelt dit bericht:
we zullen apparaten toevoegen om bestaand en oud 4:3 beeldmateriaal om te zetten naar een 16:9 kader

Ik neem juist aan dat ze tilt&scan apparatuur bedoelen.

bonuskaart
21-11-2006, 10:36
RTL 4, RTL 5 en RTL 7 zullen niet zoals aangekondigd op 1 januari, maar op 1 juni 2007 volledig in het breedformaat anamorf 16:9 uitzenden. Dit blijkt uit een schrijven aan reclamerelaties die de Nederlandse dochter van de in Luxemburgs gevestigde Bertelsmann-dochter heeft verstuurd. "Omdat enkele omroepen op technisch gebied nog niet volledig gereed zijn om gezamenlijk met ons op 1 januari 2007 over te gaan op het uitzenden in breedbeeldformaat, hebben we in onderling overleg besloten om een gemeenschappelijke overgangsdatum later in het jaar te kiezen," zo schrijft Jules Hartog, 'manager audiovisuele services' van RTL Nederland Sales BV. Het uitstel is volgens RTL Nederland een gevolg van het gezamenlijk optrekken in het breedbeeld maken van de uitzendingen van de grote op Nederland gerichtte(commerciële) televisiestations.
Alhoewel de reclamerelaties van RTL Nederland Sales BV al op 1 maart 2007 hun reclamespotjes in breedbeeldformat kunnen aanleveren schrijft het bedrijf dat deze 'vanaf 1 juni 2007' in het formaat '16:9 Full Height Anamorphic (16F16)' zullen worden uitgezonden. SBS Broadcasting BV (Net 5, SBS 6 en Veronica TV) alsmede Talpa/Tien zullen hun uitzendingen eveneens in anamorf breedbeeld gaan verzorgen. Talpa kondigde al eerder aan in (anamorf) 16/9 te zullen uitzenden, en zendt thans de meeste van haar produkties in letterbox uit. Een woordvoerder laat desgevraagd weten dat 'een eerdere start voor de niet-commerciele content iedere omroep zelf kan regelen. Talpa is nog bezig met de laatste technische voorbereidingen en kan derhalve nog geen exacte startdatum noemen.' De verwachting is dat Talpa nog voor het einde van dit jaar volledig anamorf in breedbeeld zal utizenden. SBS Broadcasting BV bevestigde het voornemen om op 1 juni volledig over te gaan met haar drie zenders in breedbeeld. Volgens woordvoerder Eric Eljon is het streven om op alle infrastructuren (digitale kabel [DVB-C], digitale satelliet [DVB-S], IPTV en digitale ether [DVB-T]) waarop anamorf breedbeeld kan worden doorgegeven dit ook te doen. SBS wil haar reclamerelaties daarbij zoveel mogelijk tegemoet komen opdat voortaan in één formaat voor alle zenders reclame kan worden aangeleverd.
Hoe de publieke landelijke omroep (Nederland 1, 2 en 3) met de breedbeelduitzendingen om zal gaan is nog niet helemaal duidelijk; afgelopen middag kon hierover nog geen opheldering gegeven worden.
Bij de oorspronkelijke aankondiging van RTL Nederland om op 1 januari 2007 in breedbeeld uit te zullen zenden, was al duidelijk dat niet via alle infrastructuren anamorf zo zou zijn. Via satelliet wil RTL Nederland de signalen vanuit Luxemburg in letterbox gaan uitzenden. Canal Digitaal Satelliet voert hier nog overleg over.

Bron: http://dutchmedia.web-log.nl/dutchmedia/2006/11/rtl_4_rtl_5_rtl.html

dunedain
21-11-2006, 11:22
Als ze nu eens in HD gaan uitzenden zoals ze in de USA doen :roll:

Tuvok
21-11-2006, 12:28
Zeer goed nieuws dit! Die paar maanden uitstel zijn ook nog wel te overbruggen nu zowat alle zenders in anamorph breedbeeld gaan uitzenden. Pluim voor de commerciele televisie! Nu die publieke omroepen nog.
Vind het zo vreemd dat veel actualiteitenprogramma's wel in breedbeeld worden uitgezonden en de voetbalwedstrijden nog in het ouderwetse 4:3 worden uitgezonden. Zowel Talpa als RTL7 zenden hun voetbalwedstrijden (binnen- en buitenlands voetbal) wél in 16:9 uit, waarom doet de NOS dat dan niet ook? Onbegrijpelijk.

schnumi
10-01-2007, 18:45
Ik hoop dat UPC het goede signaal gaat oppikken....

Die halen namelijk veel van de schotel af en dan zouden de UPC digital klanten dus geen anamorf beeld krijgen maar letterbox......

Albert Kostwinder
11-01-2007, 09:33
Ik hoop dat UPC het goede signaal gaat oppikken....


Ga toch krassen, dan win je nog eens wat.. :D

Gerco Stuivenberg
18-02-2007, 21:09
UPC kiest zoals altijd voor de moeilijke weg:
Eigen protocol en eigen decoders.

Ik ben benieuwd wat ze gaan doen als alle zenders in breedbeeld uit zenden.
Zal de G.U.I. dan daarop aangepast worden :?:

Bengbeng
18-02-2007, 21:52
UPC kiest zoals altijd voor de moeilijke weg:
Eigen protocol, eigen decoders en eigen beeldformaat. De mediaboxen hebben wel de mogelijkheid om "anamorphic" te wijzigen in "letterbox"maar toch ontvangen we alles in "letterbox". :cry:



?

Ik ontvang de Nederlandse zenders, de BBC, enkele regionalen en Film1/Sport1 in echt anamorphic breedbeeld via UPC hoor, enkel België en de commerciëlen zijn (vooralsnog) letterbox.

Staat jouw mediabox wel op "breed 16:9" ingesteld bij de instellingen?

Gerco Stuivenberg
18-02-2007, 22:04
Je hebt gelijk Bengbeng. Mijn mediabox staat ingesteld als "plat" Dit had ik gedaan omdat ik dacht dat dit voor een gedetailleerder beeld zou zorgen. Ik vind het wel vreemd dat alles dan als "letterbox" doorgegeven wordt.

Geeft de mediabox bij "plat" dan signalen af die alleen door een platte begrepen kunnen worden :?:

PS: Mijn vorige reaktie is heb ik daarom aangepast. :wink:

Bengbeng
19-02-2007, 17:21
Plat is een hele ongelukkige vertaling van letterbox (plat geslagen beeld :lol: ) , het heeft niets met plasma of LCD te maken.

olifantmaxim
19-02-2007, 20:37
Ik ben blij dat ik in Belgie woon. 95% in Pal+ en binnen een paar maanden alles in HD

diederik
22-02-2007, 10:38
Tien gaat als 1e 16/9 (anamorph) uitzenden zie hier (http://www.tien.tv/web/show/id=47920/langid=43/contentid=203050/dbid=1203/typeofpage=47019).

zetmoon
22-02-2007, 11:22
2 problemen:

1 gaan ze 2.35:1 films ook in 1.78:1 (16:9) uitzenden net als de BBC?

2 gaan ze 1.33:1 films ook uitzenden in 1.78:1?

Op de BBC heb ik wel eens een docu in breedbeeld gezien over Charles Chaplin en daarin werden fragmenten uit zijn films vertoond
in 1.78:1, door onder en boven nogal wat beeld weg te "snijden"
en dat zag er niet uit.
Die fragmenten moeten natuurlijk pillar-boxed vertoond worden,
d.w.z. zwarte balken links en rechts van het eigenlijke beeld.

Troy
22-02-2007, 11:37
1 gaan ze 2.35:1 films ook in 1.78:1 (16:9) uitzenden net als de BBC?Dat mag ik hopen voor 4:3-bezitters, anders houden ze geen beeld over. Voor de puristen: als je een film in zijn originele ratio wil zien, kan je de DVD kopen. TV is daar niet het medium voor.

zetmoon
22-02-2007, 11:47
1 gaan ze 2.35:1 films ook in 1.78:1 (16:9) uitzenden net als de BBC?Dat mag ik hopen voor 4:3-bezitters, anders houden ze geen beeld over. Voor de puristen: als je een film in zijn originele ratio wil zien, kan je de DVD kopen. TV is daar niet het medium voor.

Dit is natuurlijk flauwekul!

Ten eerste: er bestaan 4:3 TV's met een diagonaal van meer dan 1 meter zodat ook een 2.35:1 film een prima formaat heeft.

Ten tweede: de duitse zenders zender al jaaaaaaaaaren 2.35:1 films
in de juiste verhouding uit.

Ten derde: de BBC past 2.35:1 films niet aan naar 1.78:1 voor de 4:3 bezitters maar voor die breedbeeld bezitters die geen enkele zwarte balk willen zien.
Een DVD maatschappij als Dutch FilmWorks doet dat soms ook,
schande!
Dus voor de originele ratio kun je niet altijd terecht bij de DVD
fabrikanten.

Tuvok
22-02-2007, 12:26
Heb voor de volledigheid de titel van dit topic gewijzigd zodat ook de zenders van SBS en Tien vermeld worden.
Dit is natuurlijk hét moment om over te stappen op digitale tv. Ik kijk vooralsnog via analoge tv, maar vanaf maart ga ik over naar de digitale variant. Eindelijk kunnen we onze tv's gebruiken waar ze voor bedoeld zijn... Het zou tijd worden.

Guus Josee
22-02-2007, 14:09
Net gelezen op digitalekabeltelevisie.nl:


Vanaf 1 maart 2007 zendt Tien programma's uit in breedbeeld (16:9-formaat). Voor analoge kijkers via de kabel verandert er niets. Breedbeeldprogramma's blijven uitgezonden worden in 4:3 Letterbox. Op een klassiek tv-toestel krijgt u dan zwarte balken boven en onder. Op een breedbeeldtelevisie zijn er mogelijkheden ingebouwd om toch een schermvullend beeld te krijgen. Digitale kijkers (via kabel, satelliet en Digitenne) kunnen vanaf 1 maart kijken naar 'anamorf breedbeeld'. Hierbij zien gezichten er op een klassiek tv-toestel langgerekt uit, maar op een breedbeeldscherm volledig beeldvullend met een hogere beeldkwaliteit dan bij 4:3 Letterbox.

zetmoon
23-02-2007, 08:28
Heb voor de volledigheid de titel van dit topic gewijzigd zodat ook de zenders van SBS en Tien vermeld worden.
Dit is natuurlijk hét moment om over te stappen op digitale tv. Ik kijk vooralsnog via analoge tv, maar vanaf maart ga ik over naar de digitale variant. Eindelijk kunnen we onze tv's gebruiken waar ze voor bedoeld zijn... Het zou tijd worden.

Heb je de afgelopen jaren geen breedbeeld DVD's gekeken!

Ik kijk eigenlijk vrijwel nooit naar de commercielen, zeker geen
films met al die reclame.

Troy
23-02-2007, 09:05
Dit is natuurlijk flauwekul!

Ten eerste: er bestaan 4:3 TV's met een diagonaal van meer dan 1 meter zodat ook een 2.35:1 film een prima formaat heeft.
Sorry, wat ik natuurlijk bedoelde zijn standaard huis-tuin-en-keukentoestelletjes waarop 1.78:1 er nog redelijk uitziet maar alles daarboven niet meer.

Ten tweede: de duitse zenders zender al jaaaaaaaaaren 2.35:1 films in de juiste verhouding uit.
Autoriteitsdrogreden? Wat zeggen de Duitse zenders over 'hoe het moet'? Bovendien zijn het lang niet alle Duitse zenders die dat doen, en zie ik nog regelmatig een 16:9-programma voorbijkomen dat naar 4:3 is verknipt.

Ten derde: de BBC past 2.35:1 films niet aan naar 1.78:1 voor de 4:3 bezitters maar voor die breedbeeld bezitters die geen enkele zwarte balk willen zien.
Sluit het een het ander uit dan? Je kan toch met beide doelgroepen tegelijk rekening houden? Dat doet de Nederlandse publieke omroep ook, nl. door de grootte van de ondertiteling hetzelfde te houden ongeacht het beeldformaat (zodat het niet te klein wordt op een 4:3-tv). Nadeel is wel dat het op een forse breedbeeld-tv enorme letters worden. Maar dat terzijde.

Dus voor de originele ratio kun je niet altijd terecht bij de DVD
fabrikanten.
De oplossing daarvoor zou moeten liggen bij de DVD-uitgevers, niet bij de tv-omroepen!

Aristoles
23-02-2007, 19:20
Allemaal leuk en aardig maar als het breedbeeld wordt uitgezonden met balken is het dus geen breedbeeld. Dat je TV dan een zoom optie heeft om de balken eruit te trekken en schervullend te worden komt niet ten goede aan de kwaliteit.

Er bestaan simpelweg geen zenders met breedbeeld. Enkel heel soms via digitale televisie maar ook dat is zeer beperkt. (sommige NED 1, 2 en 3 uitzendingen later op de avond)
Werkelijk breedbeeld zou voor een 4:3 TV verticaal uitgetrokken menschjes moeten opleveren.

zetmoon
23-02-2007, 19:26
Allemaal leuk en aardig maar als het breedbeeld wordt uitgezonden met balken is het dus geen breedbeeld. Dat je TV dan een zoom optie heeft om de balken eruit te trekken en schervullend te worden komt niet ten goede aan de kwaliteit.

Er bestaan simpelweg geen zenders met breedbeeld. Enkel heel soms via digitale televisie maar ook dat is zeer beperkt. (sommige NED 1, 2 en 3 uitzendingen later op de avond)
Werkelijk breedbeeld zou voor een 4:3 TV verticaal uitgetrokken menschjes moeten opleveren.

Da's waar, maar gelukkig hebben veel 4:3 TV's een 16:9 stand
die het beeld weer in de juiste verhouding zet.

En over balken gesproken: bij 2.35:1 films heb je altijd balken,
ook op een breedbeeld TV.
Inzoomen is natuurlijk uit den boze!

Ik kom vaak bij mensen met een breedbeeld TV en allemaal zoomen ze in.
Dus 4:3 uitzendingen worden ingezoomd en uitgerekt tot 16:9,
weerzinwekkend.
Als ik de kans krijg zet ik de TV in een onbewaakt moment op de juiste stand
Dus 4:3 uitzendingen met balken links en rechts.
hihi.

Aristoles
23-02-2007, 19:51
Allemaal leuk en aardig maar als het breedbeeld wordt uitgezonden met balken is het dus geen breedbeeld. Dat je TV dan een zoom optie heeft om de balken eruit te trekken en schervullend te worden komt niet ten goede aan de kwaliteit.

Er bestaan simpelweg geen zenders met breedbeeld. Enkel heel soms via digitale televisie maar ook dat is zeer beperkt. (sommige NED 1, 2 en 3 uitzendingen later op de avond)
Werkelijk breedbeeld zou voor een 4:3 TV verticaal uitgetrokken menschjes moeten opleveren.

Da's waar, maar gelukkig hebben veel 4:3 TV's een 16:9 stand
die het beeld weer in de juiste verhouding zet.

Dat heb ik ook. Kep 1 van de laatste 4:3 Matchline TV's. Maar dat neemt niet weg dat er nog geen werkelijke 16:9 TV uitzendingen zijn.


n over balken gesproken: bij 2.35:1 films heb je altijd balken,
ook op een breedbeeld TV.
Inzoomen is natuurlijk uit den boze!

Ik heb het over die 16:9 uitzendingen van 10 en RTL 7 b.v. Das gewoon 4:3 waarin een 16:9 beeld zit met balken. Die gaat men inzoomen.
En dat is precies wat de TV bollebozen ook willen. Een tijdelijke zoethoudertje onder het mom "breedbeeld" uitzending wat het gros van het volk ook nog accepteert ook.


Ik kom vaak bij mensen met een breedbeeld TV en allemaal zoomen ze in.
Dus 4:3 uitzendingen worden ingezoomd en uitgerekt tot 16:9,
weerzinwekkend.
Als ik de kans krijg zet ik de TV in een onbewaakt moment op de juiste stand
Dus 4:3 uitzendingen met balken links en rechts.
hihi.

Ik krijg zelfs koppijn van die ingedrukte 4:3 beelden op een breedbeeld TV.

Brian2
24-02-2007, 10:22
Digitaal wordt natuurlijk hetzelfde uitgezonden als ze nu doen bij Ned., BBC, Belgie, etc. Er zijn al testuitzendingen geweest van Tien in anamorph breedbeeld en dat zag er allemaal goed uit.

zetmoon
24-02-2007, 10:44
Allemaal leuk en aardig maar als het breedbeeld wordt uitgezonden met balken is het dus geen breedbeeld. Dat je TV dan een zoom optie heeft om de balken eruit te trekken en schervullend te worden komt niet ten goede aan de kwaliteit.

Er bestaan simpelweg geen zenders met breedbeeld. Enkel heel soms via digitale televisie maar ook dat is zeer beperkt. (sommige NED 1, 2 en 3 uitzendingen later op de avond)
Werkelijk breedbeeld zou voor een 4:3 TV verticaal uitgetrokken menschjes moeten opleveren.

Da's waar, maar gelukkig hebben veel 4:3 TV's een 16:9 stand
die het beeld weer in de juiste verhouding zet.

Dat heb ik ook. Kep 1 van de laatste 4:3 Matchline TV's. Maar dat neemt niet weg dat er nog geen werkelijke 16:9 TV uitzendingen zijn.


n over balken gesproken: bij 2.35:1 films heb je altijd balken,
ook op een breedbeeld TV.
Inzoomen is natuurlijk uit den boze!

Ik heb het over die 16:9 uitzendingen van 10 en RTL 7 b.v. Das gewoon 4:3 waarin een 16:9 beeld zit met balken. Die gaat men inzoomen.
En dat is precies wat de TV bollebozen ook willen. Een tijdelijke zoethoudertje onder het mom "breedbeeld" uitzending wat het gros van het volk ook nog accepteert ook.


Ik kom vaak bij mensen met een breedbeeld TV en allemaal zoomen ze in.
Dus 4:3 uitzendingen worden ingezoomd en uitgerekt tot 16:9,
weerzinwekkend.
Als ik de kans krijg zet ik de TV in een onbewaakt moment op de juiste stand
Dus 4:3 uitzendingen met balken links en rechts.
hihi.

Ik krijg zelfs koppijn van die ingedrukte 4:3 beelden op een breedbeeld TV.

Die laatste opmerking begrijp ik niet!
Leg uit.

Gerco Stuivenberg
24-02-2007, 13:06
Ik krijg zelfs koppijn van die ingedrukte 4:3 beelden op een breedbeeld TV.
Die laatste opmerking begrijp ik niet!
Leg uit.

Waarschijnlijk bedoeld Aristoles dat hij het vervelend vindt om zichzelf voor de gek te houden door een beeld in 4:3 verhouding beeldvullend ( of horizontaal uitgerekt) door een 16:9 toestel weer te laten geven. :?

Aristoles
25-02-2007, 14:16
Ik krijg zelfs koppijn van die ingedrukte 4:3 beelden op een breedbeeld TV.
Die laatste opmerking begrijp ik niet!
Leg uit.

Waarschijnlijk bedoeld Aristoles dat hij het vervelend vindt om zichzelf voor de gek te houden door een beeld in 4:3 verhouding beeldvullend ( of horizontaal uitgerekt) door een 16:9 toestel weer te laten geven. :?

Yup. Ik zie dat gelijk.
Niets is lelijker dan een 4:3 beeld op een breedbeeld ingedrukt weer te geven.

Bengbeng
26-02-2007, 13:57
Er bestaan simpelweg geen zenders met breedbeeld. Enkel heel soms via digitale televisie maar ook dat is zeer beperkt. (sommige NED 1, 2 en 3 uitzendingen later op de avond)
Werkelijk breedbeeld zou voor een 4:3 TV verticaal uitgetrokken menschjes moeten opleveren.

Via digikabel al aardig wat anamorphic breedbeeld hoor. BBC volledig, NL1/2/3 redelijk veel (niet alleen laat op de avond), 101 (BNN), een aantal lokale omroepen, een Duitser, Film1/Sport1.
Per 1-3 Talpa volledig en per 1-6 of 1-7 de overige commerciëlen.

Het gaat nu echt de goede kant op.

Frank J.
19-05-2007, 11:11
Vanaf 1 Juni gaat RTL in breedbeeld over. (www.rtlbreedbeeld.nl)
Het grappige is is dat er ook over HDTV een beetje gesproken wordt:

De overgang van 4:3 formaat naar 16:9 zal in de toekomst worden gevolgd door een overgang van SD naar HD (verbetering van de beeldkwaliteit).

Wat is in de toekomst ?

Peter van santbrink
19-05-2007, 21:42
Via digikabel al aardig wat anamorphic breedbeeld hoor. BBC volledig, NL1/2/3 redelijk veel (niet alleen laat op de avond), 101 (BNN), een aantal lokale omroepen, een Duitser, Film1/Sport1.
Per 1-3 Talpa volledig en per 1-6 of 1-7 de overige commerciëlen.

Het gaat nu echt de goede kant op.

Inderdaad; b.v. voetbal en laatst de Super Bowl worden/werd op de ARD in echt anamorph breedbeeld uitgezonden (dus als je op 4:3 zet en zoomt wordt beeld vervormt)

Nu nog in HD (zoals in USA)

Ik heb een vraagje: ik kijk via digitale TV (CAIW) veel naar NASN (zender die Amerikaanse sporten uitzendt), zenden vaak ook live uit en die wedstrijden zijn vaak in HD; betekent dat ik die hier met een HD TV ook in HD kwaliteit kan ontvangen of ben je afhankelijk van de zender die het naar ons doorstuurt (NASN of CAIW) of van de digitale decoder ?

Frank
19-05-2007, 21:51
Vanaf 1 Juni gaat RTL in breedbeeld over. (http://www.rtlbreedbeeld.nl)
Het grappige is is dat er ook over HDTV een beetje gesproken wordt:

Wat ook grappig is dat ze op de site over Blu-Ray praten, maar niet over HD-DVD (omdat je een een Sony LCD-televisie kunt winnen).


Wat is in de toekomst ?

Een paar jaar?

Melvinrijk
02-06-2007, 11:56
Het is al 1 juni geweest, maar ik heb er nog niks van gemerkt dat het breedbeeld is.
En hopelijk wordt het wel echt breedbeeld, maar denk eerder gezegd eigenlijk 16:9 Zoom.

Hugo R
02-06-2007, 12:39
RTL4 is nu breedbeeld toch? Of niet alle programma's?

Brian2
02-06-2007, 13:24
Het is al 1 juni geweest, maar ik heb er nog niks van gemerkt dat het breedbeeld is.
En hopelijk wordt het wel echt breedbeeld, maar denk eerder gezegd eigenlijk 16:9 Zoom.

De meeste programma's zijn in breedbeeld. Alle reclames, leaders en promo's van alle 10 zenders zijn nu in breedbeeld. Wat niet in breedbeeld is, zijn oude programma's die oorspronkelijk zijn opgenomen in 4:3. Bij RTL schakelt het RTL Nieuws (inclusief 4 in 't land en editie NL) op 1 augustus over naar breedbeeld. Bij SBS heb ik nog maar weinig breedbeeld gezien, maar ik heb er ook niet echt veel naar gekeken gisteren.

Mr_Parker
02-06-2007, 15:45
Ik vind het tot nu toe nog tegen vallen bij RTL.
Oude programma's snap ik dat niet in breedbeeld zijn. Liever 4:3 dan verknipt zelfs.
Maar de meeste films die ze uitgezonden hebben sinds gister waren ook gewoon 4:3, hebben ze daar dan niet de 16:9 versie van op de plank liggen.
Al die belachelijke bel spellen, 4:3 die maken ze nu toch live of dat zelfs niet eens het geval bij die oplichterij dingen?

Bij SBS vond ik het wel netjes dat Hart van Nederland nu al in breedbeeld is. Een ook End of Days was in breedbeeld en zo nog wat andere dingen ook.

Wat RTL beter had kunnen doen, zover het op mij overgekomen is (oke RTL rally report was net in breedbeeld): Vanf 1 jnui kunt u genieten van reclame in breedbeeld!
Programma's volgen ooit..

Digi-gek
02-06-2007, 18:02
Ik vind het tot nu toe nog tegen vallen bij RTL.
Oude programma's snap ik dat niet in breedbeeld zijn. Liever 4:3 dan verknipt zelfs.
Maar de meeste films die ze uitgezonden hebben sinds gister waren ook gewoon 4:3, hebben ze daar dan niet de 16:9 versie van op de plank liggen.

CSI en Shark op RTL 4 waren gisteren breedbeeld. Me Myself and Irene op RTL 5 was in breedbeeld, Aliens was op RTL 7 in breedbeeld. Aleen Alien 3 niet. Valt toch wel mee?

De enige zender die echt totaal in breedbeeld uitzendt is NGC. 4:3 programma's worden met zwarte balken aan de zijkant uigezonden. Mensen zonder breedbeeld tv zitten dan naar een tv programma in een zwart kader te kijken. :-P

Melvinrijk
02-06-2007, 22:32
Volgens mij is het eerder letterbox 4:3. dan echt breedbeeld.
Ik moet mijn televisie op de stand: 16:9 Zoom, zetten. Dan heb ik vol beeld.
Maar is wel slechter beeld omdat het gezoomt is natuurlijk.

Ik dacht dat het net zo zijn als bij een Dvd. Dan zet ik altijd de stand op; breedbeeld.
Als het zo blijft vind ik het wel jammer, want de kwaliteit is nu wel minder met 16:9 zoom.

Brian2
03-06-2007, 12:35
Volgens mij is het eerder letterbox 4:3. dan echt breedbeeld.
Ik moet mijn televisie op de stand: 16:9 Zoom, zetten. Dan heb ik vol beeld.
Maar is wel slechter beeld omdat het gezoomt is natuurlijk.

Ik dacht dat het net zo zijn als bij een Dvd. Dan zet ik altijd de stand op; breedbeeld.
Als het zo blijft vind ik het wel jammer, want de kwaliteit is nu wel minder met 16:9 zoom.

Kijk je wel digitaal dan? Digitaal wordt het anamorph uitgezonden dus zou je niet zelf moeten hoeven omschakelen. Analoog wordt er wel een signaal meegezonden, maar het kan zijn dat jouw TV daar niks mee doet (de mijne doet dat bij analoog ook niet).


Al die belachelijke bel spellen, 4:3 die maken ze nu toch live of dat zelfs niet eens het geval bij die oplichterij dingen?

Dan heb je zeker naar SBS/Net5 gekeken, want op RTL zijn alle belspellen in breedbeeld. Ik zag dat zelfs die sexlijn/sites reclames op RTL in breedbeeld zijn.

bosmeneer
03-06-2007, 19:08
RTL en Tien sturen hier (UPC) de 16:9-signalen mee, net als sommige publieke programma's al doen.
Zelfs reclame in 4:3 wordt in 16:9 uitgezonden, met balkjes links en rechts.

Helaas was het MotoGP nog wel in 4:3 (RTL7), had Eurosport ook last van en BBC2 plaatste er weer wel balken naast.
Was wel een grappig gezicht tijdens de reclame op RTL7, de wedstrijd was in 4:3, de reclame in 16:9 er naast.

Eric van Ballegoie
03-07-2007, 14:12
Helaas was het MotoGP nog wel in 4:3 (RTL7), had Eurosport ook last van en BBC2 plaatste er weer wel balken naast.
Was wel een grappig gezicht tijdens de reclame op RTL7, de wedstrijd was in 4:3, de reclame in 16:9 er naast.

MotoGP wordt helaas nogsteeds niet in 16:9 opgenomen, ik denk dat dat volgend jaar wel zal veranderen. Het is overigens wél erg cool dat Formule 1 nu ook in anamorf breedbeeld te zien is, de kwaliteit daarvan is sinds de overstap naar anamorf écht een heel stuk beter dan ooit te voren.

Ook goed nieuws dat Wimbledon op RTL (5?) in anamorf wordt uitgezonden, Sport1 HD zend het zelfs uit in HD.

Hugo R
03-07-2007, 16:51
Ook goed nieuws dat Wimbledon op RTL (5?) in anamorf wordt uitgezonden, Sport1 HD zend het zelfs uit in HD.
RTL 7 ;)
Maar het ziet er inderdaad wel goed uit. Jammer alleen dat het NL commentaar zo dramatisch is dat ik meestal alsnog BBC kijk.

Brian2
03-07-2007, 22:16
RTL 7 ;)
Maar het ziet er inderdaad wel goed uit. Jammer alleen dat het NL commentaar zo dramatisch is dat ik meestal alsnog BBC kijk.

Het ziet er zeker goed uit. Ze moeten alleen wat doen aan de logo's op RTL 5 en 7, die lelijke zwarte aliasing randen zijn niet om aan te zien op een lichte achtergrond. Bij RTL 4 hebben ze het wel voor mekaar gekregen, dus op 5 en 7 moet het ook te doen zijn. Lijkt me een heel simpel klusje.

Mr_Parker
09-07-2007, 18:06
... Het is overigens wél erg cool dat Formule 1 nu ook in anamorf breedbeeld te zien is, de kwaliteit daarvan is sinds de overstap naar anamorf écht een heel stuk beter dan ooit te voren...

De Belg zond al eerder Formule 1 in breedbeeld uit, helaas geeft @home pas sinds kort deze anamorph door.
Ook de Duitse RTL had al diverse races in anamorph breedbeeld, zelfs enkele malen met 5.1 DD dat gaf echt een leuk effect.

Tuvok
26-07-2007, 15:07
Nog even geduld en we kunnen op de RTL zenders genieten van nieuws in breedbeeld! Hier het bericht van RTL.nl weblog:

Wie het huidige decor van RTL Nieuws mooi vindt moet de komende twee weken maar extra veel kijken. Op zaterdag 14 juli is het namelijk gedaan met het huidige decor. RTL Nieuws, RTL Z, Editie NL & 4 in het land komen dan vanuit een tijdelijk decor, dat nog veel lijkt op het huidige. Zo kunnen ze veel makkelijker ombouwen.
Op maandag zes augustus wordt dan de nieuwe studio in gebruik genomen. "Waarschijnlijk trappen we af met het ontbijtnieuws", zegt Adjunct-hoofdredacteur van de RTL Nieuwsorganisatie, Marc Schreuder. Vanaf diezelfde dag worden RTL Nieuws, RTL Z, Editie NL en 4 in het land ook in breedbeeld uitgezonden.
Omdat RTL 4, RTL 5 en RTL 7 begin juni volledig over zijn gegaan naar breedbeeld past ook RTL Nieuws haar vormgeving aan. Anderhalve maand geleden werd al bekend dat naast een decor verandering ook aanpassingen in het leaderpakket te verwachten zijn. Muzikant Stephen Emmer maakt opnieuw de leaders. Dat schreef hij eerder deze maand op zijn website. De huidige leaders, die stammen uit 2003, werden ook al door Emmer gemaakt.

Daarnaast is ook zojuist bekend gemaakt dat RTL4 het nieuwe thuisnet wordt van de eredivisie samenvattingen. Iedere zondag vanaf 19:00 uur presenteerd Humberto Tan de RTL-versie van 'De Wedstrijden' met een nieuwe uitzendvolgorde en reclameblokken van maximaal 4 minuten. Ben benieuwd. Hier het bericht op rtlnieuws.nl:

RTL heeft de nieuwe winterprogrammering van haar zenders gepresenteerd. De nieuwe zender RTL8 wordt een echte vrouwenzender met programma's als Hollands Next Top Model, in het nieuwe seizoen gepresenteerd door Daphne Deckers, en de talkshow van Oprah Winfrey.

Het omstreden programma De Gouden Kooi wordt overgenomen van Talpa en zal in gekuiste vorm uitgezonden worden op RTL5. Deze zender gaat zich richten op een jong publiek. Bij RTL4 wordt hoog ingezet op het voetbal. Elke zaterdag- en zondagavond om 19.00 uur zal hier het eredivievoetbal gepresenteerd worden door Humberto. De wedstrijden worden weer in volgorde van belangrijkheid uitgezonden en reclames gaan hooguit vier minuten duren.


offtopic: Heb de titel van het topic aangepast ivm de verdwijning van Tien.

Brian2
26-07-2007, 16:26
Ik kijk elke dag even op de webcam van de verbouwing van het decor, en het nieuwe decor ziet er zeer goed uit. Ze waren vandaag aan het testen met verschillende belichting en kleuren en er zaten mooie combinaties tussen.

Symphony X
26-07-2007, 22:13
RTL 8 een echte vrouwenzender, war is de echte mannenzender?

Brian2
26-07-2007, 22:16
Dat zou RTL 7 moeten zijn.

Tuvok
20-08-2007, 21:25
Dit weekend vond ik het hoog tijd om eens een mailtje naar de NOS te sturen wanneer zij nu eens ook overgaan op 16:9. Het stoort me mateloos dat de sportuitzendingen van de NOS nog altijd in 4:3 zijn. Tot mijn grote verbazing kreeg ik dit geweldige antwoord:

Geachte heer Hekking

Dank u voor uw e-mail. Op 16 september schakelt de Publiek Omroep over op 16:9 Ik hoop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd.
Met vriendelijke groet,

N.Kosterman
NOS Publieksvoorlichting

Haleloeja! Als er één schaap over de dam is, volgt de rest!

Frank
20-08-2007, 21:34
16 september = 16-9 = 16:9. Toepasselijke datum om over te stappen.

Gerco Stuivenberg
26-08-2007, 21:10
Waarschijnlijk komt dit door het "Off screen" -effekt" :mrgreen: