PDA

Bekijk de volledige versie : Receiver bemoeilijkt speakerupgrade?



Jos A.
23-06-2006, 19:01
Hey iedereen,

ik loop al een tijdje met een knagend gevoel rond, en ik vermoed dat ik eindelijk weet wat het is: upgrade-virus. Ik heb op het moment een satellietsysteem; voor films en spellen is het perfect, maar ik merk dat ik de laatste tijd steeds meer serieus naar/naar serieuze muziek begin te luisteren. Dus lijkt een speakerupgrade voor de hand te liggen.

Ik heb echter een beetje mijn twijfels, en dat komt met name door mijn versterker: een Yamaha RX-V350. Op zich een prima beestje, maar ik ben bang dat, omdat het een budgetmodel is, hij moeite gaat hebben met het aandrijven van grotere speakers. Tegen wat voor problemen kan ik aanlopen als ik nieuwe speakers zou kopen? De verkoper zei dat het "gewoon proberen" was, maar dat vond ik een beetje te vaag. Ik heb best wat vertrouwen in de Yamaha, maar ik moet natuurlijk niet mijn apparatuur gaan slopen. Zo zag ik dat bijvoorbeeld een Quad 11l al een slordige 60w per kanaal vraagt, en ik weet niet zeker of de Yamaha dat trekt, ondanks de specs die 90w per kanaal aangeven. (Ik weet trouwens dat Edgar Smit dezelfde receiver heeft, maar ik weet niet of hij er nog een eindversterker ofzo aan heeft hangen, én ik had nog wat meer vragen dus ik laat de PM even achterwege :))

Ik ben er wel achter dat ik een speaker upgrade wil, ik denk dat ik met nieuwe speakers méér uit mijn versterker kan halen dan een nieuwe versterker uit mijn huidige speakers. Het wordt een upgrade t.b.v mijn muziek, dus stereo. Surround boeit me niet zo, daar gebruik ik net zo lief mijn huidige set voor als dat betekent dat ik mijn nieuwe speakers niet zou beschadigen. Denk ik trouwens juist dat als ik de speakers alleen in stereo gebruik, ik de vermogens- en impedantiedippen over twee kanalen spreid i.p.v alle vijf (en dus meer vermogen voor ieder kanaal heb)?

Dan de volgende vraag (alvast excuus voor mijn langdradige verhalen):

Ik ben bij diezelfde verkoper onder de indruk geraakt van de Monitor Audio RS5, zowel qua geluid als uiterlijk. Nu las ik dat omdat de poorten aan de achterkant zitten, de speaker eigenlijk een eind los van de muur moest staan. Ik heb echter niet ál te veel ruimte, zou zo'n detail funest kunnen zijn voor het geluid? Misschien dat ik in zo'n geval beter uit ben met boekenplankmodellen?

Hmmm... ah! Om niet teveel uit de toon te vallen met de rest van de draadjes in dit sub-forum, suggesties zijn altijd welkom. Mijn luisterlijstje is op het moment:

* Monitor Audio RS5 (Klinkt goed, ziet er goed uit en is in de toekomst ideaal als rear)
* Kef iQ5 (Niet gehoord, maar veelbelovende ervaringen en uiterlijk is goed)
* Quad 11l (Klinken erg fijn en de strakke aflak maakt kwijl wegpoetsen makkelijk)
* B&W 603 S3 (Deze was volgens de verkoper bijvoorbeeld al wat moeilijker aan te sturen, toch klonk hij niet onverdienstelijk)
* B&W boekenplankmodel, type weet ik even niet meer.

Budget is maximaal 1000 euro, liefst goedkoper. Nóg duurder zou onrecht doen aan de speaker, en het liefst koop ik nieuwe spulletjes.

Alvast bedankt, is't niet voor een antwoord dan wel voor het lezen ;).

Seth__Gekko
23-06-2006, 19:29
Budget= maximaal 500 per speaker, aangezien jenieuwe fronts wilt?

Jos A.
23-06-2006, 19:39
Klopt, sorry. €1000 for een paar luidsprekers, dus inderdaad maximaal 500 per stuk.

Rob Eric Blank
23-06-2006, 19:42
B&W heeft de DM303, een zeer goeie boekenplank speaker voor de prijs. Heb je heel veel budget over ;-). Deze speakers vielen mij niet tegen op Japanse receivers (een sony).

Ik heb een maand terug de Quad 11L beluisterd op een Marantz PM-7001 KI en ik was verkocht! Echt een geweldige speaker. Deze kleine vind ik beter dan zijn broertje de 12L. Ik denk dat deze speakers toch wel aardig zullen spelen op je Yamaha, maar extra vermogen is NOOIT weg.
De marantz PM-7001 KI heeft volgens mij ook maar 2x70 Watt en kon goed met deze speakers overweg. Ik twijfelde of ik geen stereo zou gaan draaien met deze speaker......maarja om mijn HT weg te doen...NEE.
Zelf vond ik Monitor Audio minder, klonken erg afstandelijk, maar dat is mijn mening. Heb je al deze speakers beluisterd icm jouw Yamaha? Dan kun je bepalen of deze matchen. Dan denk ik dat je met Quad wel redelijk zit, maar Kef zou wel eens te schel kunnen klinken. Dit is allemaal ook een kwestie van smaak.

Alexander D
23-06-2006, 19:50
Ik gebruik zelf de Quads en ben daar zeer tevreden over. Destijds veel modellen geluisterd en ik vond dat veel modellen, zelfs modellen die eens zo duur waren, het moesten afleggen

De Sonus Faber was beter maar daarvan waren de stands weer heel duur. Voor € 250,- per stuk zou je dus gewoon 4 Quads kunnen kopen voor je budget. Nog sparen voor een center en je hebt een geweldige set. Misschien is de combo met Yamaha niet zo'n beste maar dat zou je zelf moeten luisteren. Nou passen de Quads makkelijk in je budget maar vergeet niet dat je ook stands nodig hebt. :wink:

Met de Kef doe je in ieder geval een goede aankoop. Die zou ik zeker gaan luisteren. :wink:

Jos A.
23-06-2006, 22:21
Heb je al deze speakers beluisterd icm jouw Yamaha? Dan kun je bepalen of deze matchen. Dan denk ik dat je met Quad wel redelijk zit, maar Kef zou wel eens te schel kunnen klinken. Dit is allemaal ook een kwestie van smaak.

Nog niet geluisterd met mijn Yamaha eraan. Ik heb laatst alleen een beetje met de schakelkast gespeeld, en met de verkoper het erover gehad dat het toch wel beter zou zijn als ik mijn versterker een keer zou meenemen. Ik moet alleen nog een keertje tijd zien te maken. Daarom zijn de tips voor de speakers ook niet zó belangrijk (maar nog altijd welkom ;)), want ik ben toch al redelijk zeker van welke ik wil gaan beluisteren.

Heb de site van Edgar Smit trouwens gezien, die stemt me toch wel enigszins hoopvol qua vermogen van de Yamaha :).

Seth__Gekko
23-06-2006, 22:32
Vreemd, ik vond Monitor Audio best aardig qua klank, wel minder met het uitelijk. Lekker veel mid en laag, maar te weinig spreken hoog

Zweefde een beetje tussen de B&W en Kef in.

De KEF's vond ik veel mooier om te zien, en een veel levendiger en opener mid en hoog. Missen wel iets in het laag (begint een beetje te komen bij de iQ9) maar daar heb ik ook een sub voor.

Jos A.
28-06-2006, 10:13
Kleine update: speakers kopen gaat (voorlopig) niet door. De kans is groot dat ik binnenkort weer ga verhuizen, dus dan heb ik de centjes nodig voor meubels en andere apparatuur :(. Met een beetje geluk schiet er nog wat geld over daarna, dus wie weet...

A3aan
28-06-2006, 10:59
Ik heb echter een beetje mijn twijfels, en dat komt met name door mijn versterker: een Yamaha RX-V350. Op zich een prima beestje, maar ik ben bang dat, omdat het een budgetmodel is, hij moeite gaat hebben met het aandrijven van grotere speakers. Tegen wat voor problemen kan ik aanlopen als ik nieuwe speakers zou kopen? De verkoper zei dat het "gewoon proberen" was, maar dat vond ik een beetje te vaag.Ja, het is vager dan een boekje waar staat wat nou de goed combinatie is. Maar het is en blijft een betere tip.
Wat voor problemen je tegenaan kan lopen? Ik doe even ee n schot voor de boeg:
- je partner vindt de boxen die jij kiest niet mooi
- je moet weer verhuizen :wink:
- de mooist klinkende boxen zien er niet uit
- de mooist klinkende boxen zijn eigenlijk te duur
- de gekozen boxen blijken te groot en passen niet waar je wou neerzetten
- de boxen die je koos zijn niet meer te krijgen

maar goed. Nu maar wat serieuzer.

Belangrijk is dat jij de boxen goed vindt klinken als ze aangesloten zijn op jouw versterker

Ik heb best wat vertrouwen in de Yamaha, maar ik moet natuurlijk niet mijn apparatuur gaan slopen. Zo zag ik dat bijvoorbeeld een Quad 11l al een slordige 60w per kanaal vraagt, en ik weet niet zeker of de Yamaha dat trekt, ondanks de specs die 90w per kanaal aangeven. (Ik weet trouwens dat Edgar Smit dezelfde receiver heeft, maar ik weet niet of hij er nog een eindversterker ofzo aan heeft hangen, én ik had nog wat meer vragen dus ik laat de PM even achterwege :))een slordige 60W per kanaal "vraagt" :?: Ik neem aan dat dat is wat hij aankan (Herjan heeft Quads, vraag hem).
Als je receiver 90W per kanaal heeft (en bij Yamaha is dat echt wel RMS) dan moet dat echt zát zijn voor 60W boxen!
En 'slopen' :?: :?: :?: daar ben ik echt niet bang voor :!:
Volgens mij heeft Edgar wél aandelen Yamaha, maar geen losse eindbakken.
Zelf draai ik ook op een Yamaha (maar 300 meer qua typeaanduiding) dus wie weet kan ik ook wat zinnigs zeggen. Ooit.

Ik ben er wel achter dat ik een speaker upgrade wil, ik denk dat ik met nieuwe speakers méér uit mijn versterker kan halen dan een nieuwe versterker uit mijn huidige speakers.Lijkt mij ook
Het wordt een upgrade t.b.v mijn muziek, dus stereo. Surround boeit me niet zo, daar gebruik ik net zo lief mijn huidige set voor als dat betekent dat ik mijn nieuwe speakers niet zou beschadigen.nee, hoe zou je ze beschadigen? Hooguit barsten ze in lachen uit als ze de geluidskwaliteit van hun kleine neefjes horen. :? nou zal ook wel niet.
Mijn versterker biedt de optie om speakers A en/of speakers B aan te sluiten, zodat je makkelijk zou kunnen schakelen tussen de stereo-stand (nieuwe boxen) en de surroundstand (film/huidige set), ik weet niet of zijn kleinere broertje dat ook biedt. Het is een mooiere oplossing dan een schakelkastje, maar een schakelkastje is wel een oplossing.
Denk ik trouwens juist dat als ik de speakers alleen in stereo gebruik, ik de vermogens- en impedantiedippen over twee kanalen spreid i.p.v alle vijf (en dus meer vermogen voor ieder kanaal heb)?Nee, dat is niet juist. Een 5.1-versterker heeft normaal gesproken gewoon 5 eindversterkers aan boord (de .1 wordt versterkt door een actieve sub) en je gebruikt voor stereo 2 van die eindversterkers. het heeft dus géén effect voor de andere kanalen.
Ik ben bij diezelfde verkoper onder de indruk geraakt van de Monitor Audio RS5, zowel qua geluid als uiterlijk. Nu las ik dat omdat de poorten aan de achterkant zitten, de speaker eigenlijk een eind los van de muur moest staan. Ik heb echter niet ál te veel ruimte, zou zo'n detail funest kunnen zijn voor het geluid? Misschien dat ik in zo'n geval beter uit ben met boekenplankmodellen?Ik ken deze boxen niet, maar als er (bas)poorten aan de achterzijde zitten behoeven die wel ruimte. De vraag is HOEVEEL ruimte. Ik zou schatten minstens een cm of 20, afhankelijk van de soort muur/kast/gordijn erachter. Maar dat kun je alleen maar proberen door te proberen.
alvast excuus voor mijn langdradige verhalengranted. Trouwens, ik kan er ook wat van...
Kleine update: speakers kopen gaat (voorlopig) niet door. De kans is groot dat ik binnenkort weer ga verhuizen, dus dan heb ik de centjes nodig voor meubels en andere apparatuur . Met een beetje geluk schiet er nog wat geld over daarna, dus wie weet...Nou ja, wie weet dus hoe het loopt etc. Succes...

toch maar (vast) geantwoord, zie maar wat je eraan hebt

Rob Eric Blank
28-06-2006, 11:45
Ik gebruik zelf de Quads en ben daar zeer tevreden over. Destijds veel modellen geluisterd en ik vond dat veel modellen, zelfs modellen die eens zo duur waren, het moesten afleggen

De Sonus Faber was beter maar daarvan waren de stands weer heel duur. Voor € 250,- per stuk zou je dus gewoon 4 Quads kunnen kopen voor je budget. Nog sparen voor een center en je hebt een geweldige set. Misschien is de combo met Yamaha niet zo'n beste maar dat zou je zelf moeten luisteren. Nou passen de Quads makkelijk in je budget maar vergeet niet dat je ook stands nodig hebt. :wink:
Alexander ik ga helemaal met je mee.
Ze speelde Monitor Audio, Dali, Kef iQ3 helemaal weg naar mijn mening. Geweldige speakers en ik denk dat je deze ook met een gerust hart aan de Yamaha kunt koppelen.

Jos A.
29-06-2006, 22:57
alvast excuus voor mijn langdradige verhalengranted. Trouwens, ik kan er ook wat van...

toch maar (vast) geantwoord, zie maar wat je eraan hebt

Grazi voor jóuw langdradigheid, ook al moet ik die nieuwe speakers helaas dus even uitstellen ;).

@ Rob Eric: Reken er maar op dat als ik ga luisteren, ik de Quadjes op zijn minst even aansluit. Een fijne Thunderdome cd meenemen en "genieten" maar.

Alexander D
30-06-2006, 08:41
alvast excuus voor mijn langdradige verhalengranted. Trouwens, ik kan er ook wat van...

toch maar (vast) geantwoord, zie maar wat je eraan hebt

Grazi voor jóuw langdradigheid, ook al moet ik die nieuwe speakers helaas dus even uitstellen ;).

@ Rob Eric: Reken er maar op dat als ik ga luisteren, ik de Quadjes op zijn minst even aansluit. Een fijne Thunderdome cd meenemen en "genieten" maar.

Alhoewel de Quads nog een redelijk laag halen voor het formaat zou ik je wel adviseren een sub aan te sluiten zodat je optimaal van je Thunderdome cd kunt genieten. :wink:

Rob Eric Blank
30-06-2006, 08:47
Inderdaad, een sub is dan zeker een extraatje die ontzettend fijn is. De Quads blijven voor de rest erg lang en strak laag.
Om een Bass toon goed te testen kun je beter minimal techno luisteren, zoals Richie Hawtin. Hier hoor je geen pompende bas, maar een redelijk constante lage toon, waarover andere basloopjes geplaatst zijn. Een slechte (afgestelde) sub hoor je alleen de bas en verdwijnen de loopjes die erin zitten.

Seth__Gekko
30-06-2006, 09:46
Inderdaad, een sub is dan zeker een extraatje die ontzettend fijn is. De Quads blijven voor de rest erg lang en strak laag.
Om een Bass toon goed te testen kun je beter minimal techno luisteren, zoals Richie Hawtin. Hier hoor je geen pompende bas, maar een redelijk constante lage toon, waarover andere basloopjes geplaatst zijn. Een slechte (afgestelde) sub hoor je alleen de bas en verdwijnen de loopjes die erin zitten.Ook mooie bassloopjes :
Planet Earth DTS dvd van LTJ Bukem :lol:

Rob Eric Blank
30-06-2006, 10:44
Ook mooie bassloopjes :
Planet Earth DTS dvd van LTJ Bukem :lol:LTJ Bukem, daar noem jij mij ook ff een Drum and Bass held!!

Seth__Gekko
30-06-2006, 11:06
Ook mooie bassloopjes :
Planet Earth DTS dvd van LTJ Bukem :lol:LTJ Bukem, daar noem jij mij ook ff een Drum and Bass held!!I Know.

Je mag ook een cd-tje van Roni Size opzetten :D