PDA

Bekijk de volledige versie : Kabels door de muur



ArnieNL
24-06-2006, 23:29
Waar laat je ze? Ik wil alle kabels door de muur trekken en aan de andere zijde van de muur een sleuf vrezen en ze 1 m lager weer terughalen door de muur. Waarom: om het spuitwerk in de kamer niet te beschadigen. De muur is van 7 cm gips (Gibo)
Vraag: wie heeft er tips waarin je de kabels legt (buis), het is nl. nogal wat. 2*HDMI, 1*Scart, 1*optical, 1*analoge audio.
Vooral de scart is een dikke stekker. En ben ik hiermee een beetje volledig? Ik wil niet over een halfjaar alles weer uitbikken.

R Klemkerk
24-06-2006, 23:48
Dat ligt er maar geheel aan wat je precies wilt gaan aansluiten en waar je zelf in de toekomst aan zit te denken.

belangrijkste waar jezelf overna moet denken is welke upgrade plannen er eventueel aan zitten te komen voor de komende jaren en of deze invloed hebben op je huidige bekabeling set.

Ook zou je goed na moeten denken over de lengtes van de kabels. misschien dat je de opstelling eens wilt veranderen.

ik zou graag wat meer info willen zien over de huidige apparatuur die aangesloten moet worden.

Johan van den D.
25-06-2006, 09:10
Daarnaast geef je zelf het antwoord al, als je ze in de muur wilt hebben zal je ze in een buis moeten plaatsen.
Zal wel een breed plat model nemen ipv de bekende ronde buis.

skschino
25-06-2006, 13:33
wat je ook kan doen is, een scaler tussengooien
waarbij je dus alle beeldbronnen op aansluit en het via bv een cat bekabeling distribueert
het is weliswaar wat duurder om aan te schaffen maar het scheelt wel wat gaten

ArnieNL
25-06-2006, 20:40
Alvast bedankt so far. De huidige apparatuur bestaat uit een Philips Plasma 42PF9631/D en een DVDR7300H. Geluid momenteel nog via een doorsnee surround versterker, deze wordt echter waarschijnlijk vervangen door wat nieuwers (wordt dus optical)

Waar vindt je een platte buis? Ik kom nu niet verder dan het gebruiken van 2 of 3 opengesneden PVC pijpen (opensnijden omdat de scart er anders niet door is te krijgen.

Zal ook eens naar een scaler gaan kijken. Geeft dit geen kwaliteitsverlies?

Johan van den D.
25-06-2006, 22:51
Bij de bouwmarkt.

Een scaler geeft geen kwaliteitsverlies mits een goede en kan zelf de kwaliteit verhogen.

Edgar Smit
27-06-2006, 13:06
Wat je het beste kan doen om geen problemen met je scart te krijgen is een flinke rechthoekige kabelgoot in de muur frezen. Bij de betere DHZ verkrijgbaar.

A3aan
27-06-2006, 14:21
Waar laat je ze? Ik wil alle kabels door de muur trekken en aan de andere zijde van de muur een sleuf vrezen en ze 1 m lager weer terughalen door de muur. Waarom: om het spuitwerk in de kamer niet te beschadigen. <etc>
Waarom wil je dat?

Klinkt wat stom misschien, maar ik zou niet zo gauw TWEE joekels van gaten (scart-stekkers etc) maken op slechts één meter van elkaar. Echt niet, want dat beschadigt het spack-spuitwerk.

Liever zou ik een constructie bedenken om op een nette manier de kabels aan DEZE kant van de muur die meter te laten zakken. Kabelstrips zijn wellicht te dun (ook al hoef je bij zo'n constructie GEEN rekening te houden met de grootte van de stekkers).
Bij de Praxis hebben ze een soort spiraalsnoer waarmee je kabels onder controle kunt houden (zwart) bij de Ikea ook maar weet net even anders (grijs).

Ik zal in jouw geval eerder denken aan een heel simpele doos-constructie van triplex o.i.d. van b.v. 10 cm breed, 5 cm dik en 100 cm hoog met een open boven- en onderkant.
Als je dat met dik met een roller in de latexverf zit wordt het optisch al heel gauw één geheel met een gespackte wand. Bovendien is het veel handiger mocht je ooit je kamer anders inrichten.

Albert Kostwinder
27-06-2006, 15:14
Ik sluit mij bij adriaan aan. Twee van die dikke gaten boren en dan aan de andere kant invrezen? pff wat een werk en of het mooier wordt? Je hebt ook mooie meubels met mooie beugels om alles op te hangen die juist een lust voor het oog zijn... Als het moeilijk weg is te werken kun je het beter mooi in het oog laten springen... :wink:

A3aan
27-06-2006, 15:29
Wat je het beste kan doen om geen problemen met je scart te krijgen is een flinke rechthoekige kabelgoot in de muur frezen. Bij de betere DHZ verkrijgbaar.en frezen zou ik in een gipswandje sowieso niet doen...

ArnieNL
27-06-2006, 21:37
Zinvolle input. Het voordeel van door de wand boren en aan de andere zijde (hal/gang) frezen is dat je in de woonkamer 100% gladde wanden behoud (in de hal is het spackwerk dan wel aan gort). De wand is overigens van gibo-blokken, prima freesbaar met een bovenfrees.
De goten van endless zijn wel heel strak en geven veel flexibiliteit. Daar ga ik nog eens even heeeel goed over nadenken. Nadeel is dat de kast die eronder staat dan niet meer strak tegen de muur kan.

Edgar Smit
04-07-2006, 08:59
Ik had even over het hoofd gezien dat het een gibo wandje betrof. Dan zou ik sowieso niet gaan frezen en gaten boren, dit is niet bevorderlijk voor de stevigheid van de wand.

wat wel kan is idd een relatief platte goot aan de muur of tegen de kast bevestigen.

Ik neem maar even aan dat je apparatuur niet exact even diep is als je kast, zelfs niet inclusief de uitstekende scartstekker. Dit houd dus in dat je eigenijk alleen de kabels zelf hoeft weg te werken en niet de stekkers.

ArnieNL
05-07-2006, 19:23
Heb inmiddels een kunststof gootje besteld bij Entless! Eerst dit maar eens proberen, goedkope en eenvoudige oplossing. Als het er te goedkoop uitziet stap ik over op de alu versie. Nu wachten op de tv....