PDA

Bekijk de volledige versie : verschil vermogen speakers/versterker



Pole-star
25-06-2006, 18:50
Hoi iedereen
Ben nieuw op het forum en heb al direct een prangende vraag. :)

Ik ben van plan om mijn receiver te vervangen. Heb er een mooie op zicht maar het probleem is dat mijn speakers (2x45W front/ 2x40W rear) minder vermogen hebben dan de versterker. Impendantie is 8 dus geen probleem. Kan ik de nieuwe receiver (65W/8Ohm per uitgang) probleemloos op mijn boxen aansluiten? Bestaat er geen gevaar voor mijn speakertjes??
Misschien een domme vraag maar ik heb het internet al afgeschuimd en lees overal tegenstrijdige berichten!

Johan van den D.
25-06-2006, 19:04
Wat jij wilt doen is geen enkel probleem.

A3aan
26-06-2006, 12:48
ten eerste is de ene watt de andere niet. Piekvermogen geeft bijvoorbeeld veel hogere waarden dan continu-vermogen (ofwel RMS). Ook is de ene fabrikant wat 'optimistischer' dan de andere.

Dus j.vandendool heeft helemaal gelijk.

maar dan nu even de puntjes op de ï:
Het is mogelijk speakers/boxen te overbelasten. In de regel hoor je dat gauw genoeg omdat de kwaliteit van het geluid ineens een stuk minder is. Ga je flink verder dan dat, dan zou je ook je boxen kunnen beschadigen. Met name tweeters kunnen door 'clipping' uit hun verband raken en daardoor onherstelbaar beschadigen.
Bij normaal huis- tuin- en HT-gebruik is er waarschijnlijk niks aan de hand. Die 40W is echt wel zat.

Gevaarlijke situaties kunnen onstaan als:
- je in veel grotere ruimtes (b.v. schoolkantine of buiten) je installatie wil laten klinken. Daar is die 40W al gauw aan de krappe kant en loop je kans op 'te hard zetten'
- iemand (kids?) om een of andere -vaak dwaze- reden je apparaat even lekker hard zet (stoer doen? pesten?).

Hoorbare vervorming: METEEN 't ding een stuk zachter.

Johan van den D.
26-06-2006, 15:51
Een versterker met te weinig vermogen is in dat opzich gevaarlijker dan één met teveel vermogen.

Kees v Kekem
26-06-2006, 16:04
Bij ons thuis hebben we een versterker die 100 watt aan kan, en boxen van 120 watt om overbelasting te voorkomen. Dus ervoor gezorgd dat de boxen meer vermogen aankunnen als de versterker door kan sturen.
Maar omdat de ene watt de andere niet is zoals a3aan net al zei weet ik niet of je echt hier van uit moet gaan. Toch denk ik wel dat dit een goede uitgangs situatie is. Dat de versterker een lager uitgansvermogen heeft als de boxen.

Edit: foutje :wink:

Seth__Gekko
26-06-2006, 16:16
Bij ons thuis hebben we een versterker die 120 watt aan kan, en boxen van 100 watt om overbelasting te voorkomen....uitgangs situatie is. Dat de versterker een lager uitgansvermogen heeft als de boxen.

Huh andersom bedoel je dan?
speakers 120 Watt en versterker 100 Watt :wink:

Kees v Kekem
26-06-2006, 16:48
Jaa, ik bedoel andersom :wink:
Heb 't even goed gezet.

Johan van den D.
26-06-2006, 17:08
Toch denk ik wel dat dit een goede uitgangs situatie is. Dat de versterker een lager uitgansvermogen heeft als de boxen.Op die manier loop je juist meer kans op schade bij hetzij de speakers of zelfs de versterker zelf......
Beter is het dus om een versterker met meer vermogen te gebruiken dan je speakers aangeven.

Pole-star
26-06-2006, 20:03
ok dan kan ik met een gerust hart mijn nieuw speelgoed aanschaffen :)
Bedankt hoor!

Kees v Kekem
26-06-2006, 21:57
Mag ik dan even verder gaan Pole-star of een nieuw topic openen?



Toch denk ik wel dat dit een goede uitgangs situatie is. Dat de versterker een lager uitgansvermogen heeft als de boxen.Op die manier loop je juist meer kans op schade bij hetzij de speakers of zelfs de versterker zelf......
Beter is het dus om een versterker met meer vermogen te gebruiken dan je speakers aangeven.


Ik wil wel eens weten hoe dit zit.
Als een versterker niet meer vermogen kan leveren dan de boxen aankunnen kan er toch niks beschadigen?

Alexander D
27-06-2006, 07:53
Mag ik dan even verder gaan Pole-star of een nieuw topic openen?



Toch denk ik wel dat dit een goede uitgangs situatie is. Dat de versterker een lager uitgansvermogen heeft als de boxen.Op die manier loop je juist meer kans op schade bij hetzij de speakers of zelfs de versterker zelf......
Beter is het dus om een versterker met meer vermogen te gebruiken dan je speakers aangeven.


Ik wil wel eens weten hoe dit zit.
Als een versterker niet meer vermogen kan leveren dan de boxen aankunnen kan er toch niks beschadigen?

Simpel gezegd: als een versterker niet genoeg vermogen kan leveren om een speaker aan te sturen (bijvoorbeeld bij hoger volume) kan dat de speaker ook beschadigen.

A3aan
27-06-2006, 09:43
Mag ik dan even verder gaan Pole-star of een nieuw topic openen?



Toch denk ik wel dat dit een goede uitgangs situatie is. Dat de versterker een lager uitgansvermogen heeft als de boxen.Op die manier loop je juist meer kans op schade bij hetzij de speakers of zelfs de versterker zelf......
Beter is het dus om een versterker met meer vermogen te gebruiken dan je speakers aangeven.


Ik wil wel eens weten hoe dit zit.
Als een versterker niet meer vermogen kan leveren dan de boxen aankunnen kan er toch niks beschadigen?Het geheim zit hierin dat je bij een 'lichte versterker' op 'zware boxen' eerder geneigd zal zijn de versterker tot het randje te duwen (m.a.w. [spoiler:510405b50c]te[/spoiler:510405b50c] ver open te zetten). Dat heeft het gevaar dat de versterker de toppen van de geluidsgolven niet meer netjes versterkt, waardoor die toppen worden afgeplat. En laat dat nou weer moordend zijn voor je tweeters.

Vergelijk onderstaande grafiekjes:
http://img61.imageshack.us/img61/2369/clipping7mg.jpg
Bovenste stelt een geluidsgolf voor.
De onderste stelt diezelfde geluidsgolf voor, maar met een overbelaste versterker. Zoals je ziet worden sommige 'toppen' afgevlakt (pijltjes). Dat is het beroemde 'clipping' wat je tweeters kan beschadigen.

Dus sowieso is het verstandig niet het uiterste uit je versterker te persen...
(al heeft natuurlijk de ene versterker daar meer last van dan de ander en zijn sommigen hiertegen beschermd, voorkomen blijft beter dan genezen)

Seth__Gekko
27-06-2006, 10:24
Mooie uitleg A3aan!

Kees v Kekem
27-06-2006, 10:41
Oké, hele mooie uitleg iid!:D

Maar hoe zit het nu met het beschadigen van je boxen als je versterker meer vermogen uitgeeft als de boxen aankunnen?
Dus als een versterker 120 watt uitstuurd en de boxen maar 100 aankunnen?


Sorry dat ik zo doorvraag hoor, maar ik wil mezelf er gewoon graag in verdiepen

DVDProfilersFilmgek
27-06-2006, 15:53
Je kan gerust een versterker van 200 watt op speakers van 40 watt zetten, het geheim is om je oren te gebruiken tijdens het luisteren!

Als je bassen gaan vervormen(versterking met te hoog vermogen) wordt het tijd om wat lager te gaan zitten in het volume, ook als het geluid plots veel helderder(versterking op maximaal vermogen van een te zwakke versterker ten opzichte van de speakers) gaat klinken wordt het hoog tijd om je volume knop terug te regelen.


Kleine hulpjes(niet helemaal waar, maar een helpende hand) :

Hoog vermogen versterker met laag vermogen speakers, houd de lage(bassen) tonen in de gaten.

Laag vermogen versterker met 'zware' speakers, houd de hoge(tweeters) tonen in de gaten.

Het is altijd verstandig om de geluidskwaliteit in de gaten te houden, altijd in de gaten houden of het geluid niet vervormd of veel helderder gaat klinken. Er is geen "veilige" combinatie, die bestaat niet. Ook een tot zover en niet verder streepje op de volume knop is geen garantie, het ligt ook aan (de sterkte van )het inkomende signaal dat versterkt wordt!
De beste combinatie is nog altijd een zware versterker met wat lichtere speakers dan andersom.

Gebruik je oren :!:

Simon Elzinga
20-07-2006, 12:17
Hoi iedereen
Ben nieuw op het forum en heb al direct een prangende vraag. :)
Ik ben van plan om mijn receiver te vervangen. Heb er een mooie op zicht maar het probleem is dat mijn speakers (2x45W front/ 2x40W rear) minder vermogen hebben dan de versterker. Impendantie is 8 dus geen probleem. Kan ik de nieuwe receiver (65W/8Ohm per uitgang) probleemloos op mijn boxen aansluiten? Bestaat er geen gevaar voor mijn speakertjes??
Misschien een domme vraag maar ik heb het internet al afgeschuimd en lees overal tegenstrijdige berichten!
Omdat de 1 het beter weet dan de ander, op die manier krijg je tegenstrijdige berichten.
Maar neem van mij maar aan, dat de speakers MEER vermogen MOETEN hebben dan de versterker zelf, want als dat NIET zo is, blaas je op den duur de Luidsprekers op.
De luidsprekers MOETEN qua uitgangsvermogen ALTIJD meer zijn dan het uitgangsvermogen van de versterker !!!
Wat ikzelf altijd hanteer : Als de versterker bv 2 x 100 watt is, dan zal ik speakers aanschaffen, die mij een vermogen geven van 300 watt per speaker.
Op die manier zit je altijd goed!!!
En het is mij tot nu toe nog ALTIJD bevallen.
Momenteel gebruik ik een Marantz SR-7000 (2 x 95 Watt) met Marantz Vloerluidsprekers: 2 x LD-300 en 2 x SS-99 = alle vier geven een diep en warm en zuiver geluid weg.
Ook de midden en hoge tonen komen goed tot hun recht.
Wil je het horen, kom dan maar langs, koffie staat klaar, of bier.:-)

Simon Elzinga
20-07-2006, 12:26
De beste combinatie is nog altijd een zware versterker met wat lichtere speakers dan andersom.
Gebruik je oren :!:

Ik weet niet, waar jij die onzin vandaan haalt, maar dit heb je helemaal FOUT !!!

Blaas jij je boxen dan maar op !!!

ALTIJD het speaker vermogen hoger nemen dan het eindvermogen van de versterker zelf !!!

Dan zit je ALTIJD goed, zie bv het bericht dat ik schreef aan Pole-star.

zetmoon
20-07-2006, 12:31
Hoi iedereen
Ben nieuw op het forum en heb al direct een prangende vraag. :)
Ik ben van plan om mijn receiver te vervangen. Heb er een mooie op zicht maar het probleem is dat mijn speakers (2x45W front/ 2x40W rear) minder vermogen hebben dan de versterker. Impendantie is 8 dus geen probleem. Kan ik de nieuwe receiver (65W/8Ohm per uitgang) probleemloos op mijn boxen aansluiten? Bestaat er geen gevaar voor mijn speakertjes??
Misschien een domme vraag maar ik heb het internet al afgeschuimd en lees overal tegenstrijdige berichten!
Omdat de 1 het beter weet dan de ander, op die manier krijg je tegenstrijdige berichten.
Maar neem van mij maar aan, dat de speakers MEER vermogen MOETEN hebben dan de versterker zelf, want als dat NIET zo is, blaas je op den duur de Luidsprekers op.
De luidsprekers MOETEN qua uitgangsvermogen ALTIJD meer zijn dan het uitgangsvermogen van de versterker !!!
Wat ikzelf altijd hanteer : Als de versterker bv 2 x 100 watt is, dan zal ik speakers aanschaffen, die mij een vermogen geven van 300 watt per speaker.
Op die manier zit je altijd goed!!!
En het is mij tot nu toe nog ALTIJD bevallen.
Momenteel gebruik ik een Marantz SR-7000 (2 x 95 Watt) met Marantz Vloerluidsprekers: 2 x LD-300 en 2 x SS-99 = alle vier geven een diep en warm en zuiver geluid weg.
Ook de midden en hoge tonen komen goed tot hun recht.
Wil je het horen, kom dan maar langs, koffie staat klaar, of bier.:-)

Fout, fout, fout en nog eens fout!

Als de versterker 2x100 watt is en de luidsprekers 300 watt, kun je de versterker lekker
opendraaien en de speakers geven geen krimp.
Maar als de versterker zijn top bereikt en overschrijdt krijg je klipping en wuif dan
maar dag met je handje naar je luidsprekers en met name de tweeters.

Een versterker moet juist een vermogen hebben dat (veel) hoger dan dat van de
luidsprekers.
Bijv. 2x150 watt of meer en speakers van 100 watt.
De versterker houdt nu de speakers veel beter onder controle en zal nooit gaan klippen.
Desnood een versterker van 2x300 watt, allemaal goed.
Hoe meer hoe beter.

En let op, de weerstand van luidsprekers is afhankelijk van de frequentie van het
geluidssignaal.
Zeggen dat je speakers "8 ohm" zijn is onzin, het is een gemiddelde.

Ook wordt het vermogen van de versterker mede bepaald door de impedantie,
weerstand (gemiddeld dus), van de speakers.
Bij "4 ohm" speakers levert hij een groter vermogen dan bij "8 ohm" speakers.

Simon Elzinga
20-07-2006, 12:37
Oké, hele mooie uitleg iid!:D
Maar hoe zit het nu met het beschadigen van je boxen als je versterker meer vermogen uitgeeft als de boxen aankunnen?
Dus als een versterker 120 watt uitstuurd en de boxen maar 100 aankunnen?
Sorry dat ik zo doorvraag hoor, maar ik wil mezelf er gewoon graag in verdiepen
Wat ik wel hiervan weet en ervaring mee heb opgedaan, is zorgen dat je speakers meer vermogen aankunnen, dat de versterker zelf.
Ik hanteer altijd hetvolgende :
2 x 100 watt als uitgang van amplifier, dan 300 watt als uitgang van de speaker zelf, dan krijg je het volgende 2 x 100 = 200 watt voor de versterker, bij boxen de helft nemen van die 200 watt, is dan 100 watt, dan komt uitgangsvermogen van de boxen op 300 watt per box.
Tot nu toe, heb ik daar altijd nog van genoten, daarom komt er bij Hometheater bij mij, ook PERFECT geluid uit !!!
Hier zijn aan groot aantal mensen, die bij mij thuis zijn geweest, het dik mee eens !!!

zetmoon
20-07-2006, 13:07
Oké, hele mooie uitleg iid!:D
Maar hoe zit het nu met het beschadigen van je boxen als je versterker meer vermogen uitgeeft als de boxen aankunnen?
Dus als een versterker 120 watt uitstuurd en de boxen maar 100 aankunnen?
Sorry dat ik zo doorvraag hoor, maar ik wil mezelf er gewoon graag in verdiepen
Wat ik wel hiervan weet en ervaring mee heb opgedaan, is zorgen dat je speakers meer vermogen aankunnen, dat de versterker zelf.
Ik hanteer altijd hetvolgende :
2 x 100 watt als uitgang van amplifier, dan 300 watt als uitgang van de speaker zelf, dan krijg je het volgende 2 x 100 = 200 watt voor de versterker, bij boxen de helft nemen van die 200 watt, is dan 100 watt, dan komt uitgangsvermogen van de boxen op 300 watt per box.
Tot nu toe, heb ik daar altijd nog van genoten, daarom komt er bij Hometheater bij mij, ook PERFECT geluid uit !!!
Hier zijn aan groot aantal mensen, die bij mij thuis zijn geweest, het dik mee eens !!!

Ten eerste begrijp ik de rekensom niet!
2x100 watt bij een versterker levert echt niet 200 watt op!!!!!!
Het is 100 watt per kanaal.

Ten tweede heb je mijn verhaal in mijn vorige post niet gelezen!

Johan van den D.
20-07-2006, 13:26
Met alle respect Datawave Nederland maar je zit er behoorlijk naast.
Je versterker mag en kan gerust meer vermogen leveren dan je speakers volgens de specificaties aangeven.

Het hoef natuurlijk niet maar kan zeker geen kwaad.
Dat het bij jouw goed klink geloof ik best want dat kan zeker (is immers maar voor zeer klein deel afhankelijk van het geleverde aantal watts) maar voor de rest zit je er helaas naast.

Hoe het uiteindelijk zal klinken is niet bij voorbaat te zeggen aan de hand van het aantal watts, 2x40watt kan immers beter klinken als 2x300watts dus aan die gegevens heb je opzich niets.
Het gaat er nu om of het schadelijk is voor je spullen en dan is het antwoord nee, het is niet schadelijk als je versterker meer vermogen kan leveren als je speakers aangeven.

Kortom, je haald nu een paar dingen goed door elkaar helaas. :?

Remo van Vuuren
20-07-2006, 15:44
Je moet inderdaad gewoon goed je oren gebruiken. De kwaliteit vind ik belangrijker dan het vermogen. Een goede buizenversterker (staat ook op mijn wenslijstje) levert vaak niet meer dan 40W maar overtreft qua klankeigenschappen menige versterker. Dat je hier (veel) zwaardere luidsprekers op aansluit hoeft absoluut geen probleem te zijn.