PDA

Bekijk de volledige versie : Harman Kardon met JBL speakers



ChrissieV
27-06-2006, 18:40
Hallo allemaal,

Kunnen jullie mij adviseren met de aanschaf van mijn Home Cinema Set?
Ik heb de Reciever van H&K gezien, en vindt die helemaal fantastisch.
Uiteraard zijn er verschillende versies te kiezne, maar als ik de specificaties naast elkaar houdt, zie ik dat de basismodellen 6:1 hebben, terwijl de meeste speakersets 5:1 zijn. De duurdere versies (de 330/430) hebben meer vermogen per speaker, en nog een uitgang extra.
Volgens mij zijn dit de enigste verschillen.

Ik ben dan ook benieuwd wat het voordeel zou zijn van zo'n luxere met meer vermogen. Kan een van jullie mischien zijn ervaring delen?

Daarnaast zou ik een H&K reciever graag met een DVD speler van hetzelfde merk combineren, en verder een JBL set speakers aansluiten.
Dit is van hetzelfde merk dus dat zou goed moeten gaan.

Graag hoor ik van jullie of jullie mij dit ook zouden adviseren. En als er mensen zijn die zo'n zelfde set hebben, hoor ik graag wat de ervaringen zijn.

Alvast bedankt,

Chris

A3aan
28-06-2006, 10:31
Uiteraard zijn er verschillende versies te kiezne, maar als ik de specificaties naast elkaar houdt, zie ik dat de basismodellen 6:1 hebben, terwijl de meeste speakersets 5:1 zijn.
tsja 6.1 (en 7.1, want dat is exact hetzelfde) ...

In principe is 6.1 een uitbreiding op 5.1. Je surrounds (bij 5.1 schuin áchter de luisterpositie) verplaats je naar náást je luisterpositie en je voegt recht achter je luisterpositie een 6e (of 6e en 7e) speaker. Als je dan een DD-ES of DTS-EX dvd (zoals de LOTR-EE) draait heb je een nog uitgebreidere surround-beleving ... zeggen ze.
Tot zover de theorie.

in de praktijk is het wat lastiger:
1) in veel (huiskamer)opstellingen lukt het best om surrounds schuinachter je zitplaats op te stellen (5.1), maar niet om recht achter de zitplek boxen op oorhoogte te plaatsen (ja, of je zit met je oor tegen die boxen aan). Mijn ervaring (en die van andere forumleden) is dat een goed 6.1-opstelling zéér moeilijk te realiseren is.
2) Zou je een goede 6.1 of 7.1-opstelling voor elkaar hebben, dan komt het volgende probleem: De meeste DVD's hebben geen 6.1-geluid maar 5.1 (of minder). Als je een 5.1-dvd afspeelt op een 6.1-opstelling mis je het geluid achter je! Dus dan moet je óf afhankelijk van de te kijken film met je boxen gaan schuiven óf (en daar heb ik uiteindelijk voor gekozen) de 'surround-backs' weer verwijderen uit je setup en volstaan met een ouderwetse 5.1-opstelling.

zucht. Ik vlieg qua woordenaantal weer eens uit de bocht.

samenvatting: dat receivers 6.1 aankunnen is leuk, maar meestal kun je prima volstaan met 5.1-boxen.

En dan je andere vraag:

Uiteraard zijn er verschillende versies te kiezne, maar als ik de specificaties naast elkaar houdt, zie ik dat de basismodellen 6:1 hebben, terwijl de meeste speakersets 5:1 zijn. De duurdere versies (de 330/430) hebben meer vermogen per speaker, en nog een uitgang extra.
Volgens mij zijn dit de enigste verschillen.


enig - eniger - enigst
(informeel) leuk
Ik vind Marieke een enig meisje

enig - enige
uniek, enkel
Marie José is mijn enige echtgenote
maar dat terzijde.

Er zijn vast meer verschillen. Ik ken deze apparaten niet goed genoeg, maar meestal is een duurder model van dezelfde fabrikant ook béter. En tsja, wat is beter???

het zal jou misschien verbazen, maar 'oplettende lezertjes' van dit forum zien hem al van verre aankomen:
Ga gewoon eens luisteren of je zelf verschil hoort tussen een 'goedkoop' of een duurder model. Hoor je geen verschil dan ben je goedkoop uit.

Rob Eric Blank
28-06-2006, 10:48
JBL matched doorgaans erg lekker met H/K als je van warm en "in-your-face" geluid houd.
Maar wat betreft 6.1 en 7.1 ben ik het eens met Adriaan. Voor de meeste mensen is een 5.1 set plaatsen al niet makkelijk en extra boxen maakt het alleenmaar ingewikkelder.

Daan de G.
05-07-2006, 10:37
Ik heb zelf ook dit type speakers maar ben nog op zoek naar een degelijke receiver rond de 300/400 euro. Ben zelf geen Audiofiel, en heb een 3 tal receivers op mn lijstje staan die ik evt. wil kopen:

- Denon AVR-1906
- H/K 130/135
- YAMAHA RX-V459

Ben al langs geweest in de winkel en ik vind de H/K het mooist. Ben zelf op zoek naar een warm geluid, wat zal het best matchen met de JBL's? of maakt dit op zich weinig uit? Yamaha is het goedkoopst en een nieuwer model..

Iemand ervaring met een van de 3 receivers?
Alvast bedankt :)

Rob Eric Blank
05-07-2006, 11:03
Als je een warm geluid wilt dan is H/K icm JBL een goeie. Warm en vol geluid, niet idereen houd hiervan maar ik vind het wel erg sfeervol.
Welke speakers heb je?

Daan de G.
05-07-2006, 11:18
ik heb de JBL SCS 178, een goedkoop setje natuurlijk maar uitbreiden kan altijd nog :) Ben nog student dus moet een beetje rustig aan doen met het geld!

andym
05-07-2006, 11:53
Heb zelf de RX-V457 (voorloper van de 459) en ben hier zeer tevreden over ! Ook al denk ik niet dat je Yamaha's warm mag noemen.....(ook mede door combinatie met Canton)

Rob Eric Blank
05-07-2006, 11:57
ik heb de JBL SCS 178, een goedkoop setje natuurlijk maar uitbreiden kan altijd nog :) Ben nog student dus moet een beetje rustig aan doen met het geld!Ik was ook lang student (tot April), dus ik ken het probleem.
Maar de SCS178 vind ik zelf 1 van de betere satteliet setjes die erg fijn zullen klinken met een H/K. Redelijk warm, dus voldoet aan jouw voorkeur.

Daan de G.
05-07-2006, 12:49
Bedankt voor het advies :)

Nou zie ik wel dat de H/K geen audio delay functie heeft, is deze echt zo belangrijk ? Zit te twijfelen tussen de Denon en de H/K qua functionaliteit welteverstaan, bijde zijn in dezelfde prijs klasse.

thomas fabry
15-07-2006, 14:30
Misschien een tip.
Harman Kardon schijnt vroeger (een paar jaar terug) veel betere producten te hebben geproduceerd dan dat ze tegenwoordig doen.
Als je dus ergens verouderde showmodellen op de kop kunt tikken of voor een 2ehands gaat (bij receivers loop je in dit geval veel minder risico qua duurzaamheid dan bijv. cdspelers) dan ben je veel goedkoper uit, terwijl de kwaliteit ook nog eens echt hoorbaar beter schijnt te zijn.

nmbs
01-08-2006, 15:15
Heb er even een vraag.

De SCS178 zijn 4Ohm. De H/K receivers zijn 8Ohm. Geeft dit problemen of niet? Heb de SCS178 ook eens gezien, zag er netjes uit.

Rob Eric Blank
01-08-2006, 15:18
Misschien een tip.
Harman Kardon schijnt vroeger (een paar jaar terug) veel betere producten te hebben geproduceerd dan dat ze tegenwoordig doen.
Als je dus ergens verouderde showmodellen op de kop kunt tikken of voor een 2ehands gaat (bij receivers loop je in dit geval veel minder risico qua duurzaamheid dan bijv. cdspelers) dan ben je veel goedkoper uit, terwijl de kwaliteit ook nog eens echt hoorbaar beter schijnt te zijn.
Die zie je nu al lang niet meer als showmodel staan.
Zag laatst wel een AVR7000 te koop staan (meteen doen!).

Edgar Smit
02-08-2006, 15:47
Het verschil tussen diverse series receivers is lang niet altijd altijd alleen het aantal aansluitingen of vermogen per kanaal. Ook intern kan e.e.a. beter zijn dan de goedkopere modellen (DAC's om maar wat te noemen).

Wat ook vaak een reden voor prijsverhoging is zijn de verkapte extra's, extra's die je eigenlijk nooit gebruikt zoals meer voorkeuze zenders voor de radio, idd de extra aansluiting, een extra metertje, bijv een extra frontaansluiting voor een videocamera en meer van dat soort dingen.

Over het algemeen is Yamaha neutraal in het geluid maar wel solide (ook qua bouw overigens). Met speakers en kabels kun je een set evengoed warm klinkend krijgen.

Edgar Smit
02-08-2006, 15:50
Audiodelay is in principe alleen van belang als je een beeldscherm hebt wat niet synchroon loopt met het geluid.
Bedankt voor het advies :)

Nou zie ik wel dat de H/K geen audio delay functie heeft, is deze echt zo belangrijk ? Zit te twijfelen tussen de Denon en de H/K qua functionaliteit welteverstaan, bijde zijn in dezelfde prijs klasse.

Marcellow
04-08-2006, 19:33
ga vooral luisteren.. Wie weet vind je voor minder geld iets met mooier geluid (of ansersom) Succes!

martinring
19-08-2006, 07:24
heb zelf de HK130 in combinatie met een Infinity speakerset en moet zeggen dat ik erg onder de indruk van het geluid.
Erg warm met een ongelooflijke power.
En ook voor het geld hoef je het niet te laten......

Gerco Stuivenberg
28-08-2006, 22:56
Heb er even een vraag.

De SCS178 zijn 4Ohm. De H/K receivers zijn 8Ohm. Geeft dit problemen of niet? Heb de SCS178 ook eens gezien, zag er netjes uit.
Voor een HK is dit meestal geen probleem. Een receiver met 40 Watt bij 8 Ohm kan 110 Watt bij een impedantie van 4 Ohm leveren. De 40 Watt is in principe te vergelijken met het RMS uitgangsvermogen dat per kanaal geleverd kan worden bij gebruik van alle kanalen maar dan met alle kanalen belast. Daarnaast zijn het kleine luidsprekers en dus makkelijk aan te sturen :wink: