PDA

Bekijk de volledige versie : 2 vraagjes...



Ronald Vos
29-06-2006, 22:44
Halo,


heb belang bij een denon 2106 receiver, en ben dus op de site van denon wezen kijken en de gebruikshandleiding al bekeken.


Ik neem aan dat als je de monitor out van je receiver met de tv verbind je geen enkele apparaten meer met de tv hoeft te verbinden??
Hetzij dmv component/s-video of composiet.

Want in het begin stond er dus bij easy set up and operation op bladzijde 7 bij de gedownloade handleiding van de 2106:

connect a dvd player and a monitor tv:

hier kun je de dvd met je receiver verbinden dmv. component/s-video/composiet voor beeld en via optical/audio (dus de rode en de witte) voor geluid.

ok, denk dat ik dit wel snap. (corrigeer maar als ik iets fout denk/doe..)

Maar kom ik op blz. 13 van dezelfde handleiding dan word het mij iets niet duidelijk...

Connecting other sources
Connecting a dbs/tv tuner

Hier wordt weer uitgelegd hoe je een tv moet aansluiten, maar dat heb ik toch al daarboven gedaan????

Volgens het plaatje wat er bij staat sloot je deze via de receiver dmv component/s-video of composiet in naar de component/s-video/composiet uit van de tv voor beeld en voor geluid via audio (rode en witte)/optical van de receicer in naar optical/audio uit van de tv.

.....nu heb ik alleen audio uit op mijn tv en voor de rest alleen maar ingangen (s-video en composiet)...afgezien dat 1 van de 3 scart aansluitingen, naar ik meen, een in en uit moet zijn...maar dat terzijde.

Wat is het nut van 2x een tv aansluiten, maar met andere aansluitingen???
1x via monitor uit (receiver) lijkt mij logisch maar de andere via tv uit?? (minder logisch ??)
Ik ben hier even de weg kwijt...

en de volgende vraag..

Als ik mijn dvd dmv component uit op mijn receiver verbind (component in), moet ik dan ook de receiver dmv component uit met de component in van de tv verbinden???

Want ik heb geen component ingang op mijn tv..het kan toch ook of via s-video of composiet??
deze heb ik wel.

Graag hoor ik van jullie.
Alvast mijn dank!!

Albert Kostwinder
30-06-2006, 10:44
Hallo Roland, welkom hier.... :)

Vaak is het zo dat je een reciever met monitor uit op je tv aansluit voor de onscreen menu's om een en ander in te kunnen regelen voor het geluid. Dit doe je vaak via s-vhs. Daarnaast sluit je ook nog een dvd speler, satelliet decoder enz. aan via scart, component of hdmi / dvi (op volgorde van kwaliteit - minder naar beter). Deze apparaten moet je ook weer verbinden voor het geluid middels analoog (wit en rood), coaxiaal of optisch (coax word vaak gebruikt voor surround geluid aansturing). (gaat voor hdmi niet op, al kun je hiernaast gewoon coax gebruiken. doe ik ook).

Het mooist om een dvd aan te sluiten vind ik hdmi / dvi met daarnaast een coax (1 kabel!) voor het geluid en voor de echte puristen ook nog een kwaliteits analoge interlink. Ikzelf hou er van om alles zo direct mogelijk, zonder tussenkomst van extra decoderingen, aan te sluiten.

Schrijf anders eerst eens op:

Welke apparatuur heb ik?
Wat is de beste verbinding voor geluid?
Wat is de beste verbinding voor beeld?
Teken een schema hoe je het wilt hebben en voer het vervolgens uit.

Hopelijk heb je er iets aan... :wink:

DWE
30-06-2006, 11:50
Het beste is idd steeds rechtstreeks van bij de bron naar de weergever aan te sluiten, dus met zo weinig mogelijk tussenstappen.
Als je tv geen componentaansluiting heeft kan je hem dus ook niet zo aansluiten.
Je gaat enkel via je reciever om het geluid aan te sluiten en je voorziet een simpel s-vhs kabeltje van je reciever naar de tv voor je on-screen displays zoals Albert al zei. Succes

Ronald Vos
30-06-2006, 23:05
ik denk dat ik hier wel wat aan heb, mocht het niet zo zijn dan zal ik nog wel een x een vraag stellen!!

maar nu ik toch bezig ben wie kan mij eventjes vertellen wat video conversie betekent??

is dit zoiets dat als je een apperaat met composiet aansluit je er dan uit kan gaan via s-video??

in dit geval van de denon 2106, deze heeft dat met s-video.

alvast bedankt!!

A3aan
03-07-2006, 13:27
Even je eerste vraag:
De monitor-tv is een UITgang op de receiver. Daarheen kun je dus inderdaad o.a. het signaal van je dvd-speler laten lopen. Ikzelf vind dat een heel prettige oplossing, liever dan directe verbinding van verschillende bronnen naar de tv, anderen geven er de voorkeur aan om WEL direct te linken (dus niet het beeld via de receiver). Is dus een questie van smaak/voorkeuren/aantal beeldbronnen/beeld-purisme.

Een mogelijk extra argument om via de receiver te spelen is dit: (vooral als de afstand tussen de zitpositie en de verschillende boxen erg verschillend is, maar ook bij sommige plasmaschermen) heb je kans dat je beeld wat vóórloopt op je geluid (milliseconden, maar voor sommigen (o.a. mij) wel storend). Veel (maar niet alle!) AV-receivers kunnen in dit geval het beeld met een kleine vertraging doorgeven, waardoor e.e.a. weer lip-synchroon is. Voor mij een heeeel belangrijk argument want prachtig beeld en prachtig geluid maar niet echt synchroon vind ik niet jofel)

Die andere tv-aansluiting (geluid of beeld-en-geluid) is om het mogelijk te maken het geluid van tv over je receiver te laten horen en/of om tv-beelden naar een andere monitor te sturen (meest voor de handliggende voorbeeld: live naar een voetbalwedstrijd kijken via een beamer).

Qua video-conversie. Goed de manual lezen. In elk geval kan mijn receiver het maar in beperkte mate, hoe het met "de jouwe" zit: lezen. video-conversie is de mogelijkheid van een receiver om het ene SOORT beeld-signaal om te zetten naar een ander SOORT beeld-signaal (voor soort kun je o.a. lezen: composiet, component, s-video). Als gezegd niet elke ene-soort naar andere-soort is altijd mogelijk