PDA

Bekijk de volledige versie : Speakers bij Harman/Kardon AVR 330



avdcamp
03-07-2006, 15:38
Ik ben inmiddels een anderhalf jaar in het bezit van de H/K AVR 330 en daarbij een 5.1 speakersetje van het merk TMA. Ik heb deze destijds gekocht na vergelijking met satellietsystemen van o.a. KEF, Infinity en JBL. Deze kwamen als beste uit de bus. Echter, ik heb het idee dat ik voor gewoon stereo geluid toch iets tekort kom, met name in de middentonen. De hoge tonen zijn erg goed en gedetailleerd en de sub (de TMA twister 8000) doet prima werk. Maar goed, dat is dus voor muziek (i.c.m. mijn NAD C540 speler) niet altijd voldoende.

Vandaar dat ik me aan het oriënteren ben op een tweetal extra speakers voor stereo geluid. Ik zit echter aan een aantal beperkingen vast: het moeten zuilspeakers zijn, maar deze mogen niet te breed zijn, hoogstens 18 cm breed. Daarnaast ook het budget, ik wilde het laten bij ongeveer 500 euro. Enige speakers die ik tot nu toe gezien heb (maar nog niet beluisterd) zijn de Magnat Quantum 508, deze zijn erg dun en hebben ook een groot frequentiebereik. Maar goed, ik heb dus nog geen idee hoe die klinken met mijn versterker.

Hebben jullie ideeën voor speakers die hierin passen of moet ik eerst eens gaan verhuizen ;) ?

Alvast bedankt!
Arno

Herjan
03-07-2006, 15:54
Allereerst: welkom op 't forum!

Ten tweede: mijn advies is gebaseerd op mijn ervaring met de Harman Kardon AVR300rds. Een iets ouder model dus.

Persoonlijk vind ik de HK ietsje agressief qua klank. Vooral de hogere frequenties zijn ietwat scherp. Vandaar mijn advies om te gaan voor speakers die ietsje warm gekleurd zijn en een rustig geluidsbeeld hebben. Ik zit dan te denken aan bijv KEF Q5 of Q7 (nu vrijwel overal in de aanbieding, omdat de iQ-serie het overneemt) en Warfedale (maar dat is boven budget ben ik bang).
Daarentegen heb je een NAD CD-speler. NAD is over het algemeen ook iets warm gekleurd. Wellicht dat dat 'de kleur' van de HK weer compenseert. Dan zou je dus weer voor een heel neutrale speaker kunnen gaan. Ik heb zelf QUAD's. Maar aangezien je eisen zal dat afvallen (de zuilspeakers van de L-serie zijn wat te prijzig ben ik bang. Maar kijk eens of je de 21L ergens kunt vinden).

Hoe kom je eigenlijk aan de combinatie van NAD C540 en HK 330? Toeval of via een luistertest?

En vanwaar de eis van absoluut zuilen? Standmounters klinken ook vaak erg mooi! Neem bijv. de QUAD 12L. Bovendien moeten zuilen wel vrij veel ruimte om zich heen hebben om uit de verf te komen. Kun je ze dat bieden?

En uit nieuwsgierigheid: vanwaar de eis van max. 18cm breed? Je gaat ze toch niet klem zetten tussen twee kasten of zo? *o, gruwel*

avdcamp
03-07-2006, 16:12
Hoi Herjan,

dank voor het warme welkom en de snelle reactie!


Hoe kom je eigenlijk aan de combinatie van NAD C540 en HK 330? Toeval of via een luistertest?
Is puur toeval. Ik had eerst geen losse cd speler maar een DVD speler en die bleek enorm slecht voor muziek. Toen heb ik geluk gehad met een mooie 2e hands aanbieding die ik niet kon weerstaan :)


En vanwaar de eis van absoluut zuilen? Standmounters klinken ook vaak erg mooi! Neem bijv. de QUAD 12L. Bovendien moeten zuilen wel vrij veel ruimte om zich heen hebben om uit de verf te komen. Kun je ze dat bieden?
Ik had eerlijk gezegd nog niet aan standmounters gedacht. Ik heb gewoon geen goede plek om boekenplankspeakers op de juiste hoogte te plaatsen en zuilen leken mij de beste/goedkoopste oplossing. Ik zit met een groot TV meubel en aan 1 kant (dus voor 1 speaker) heb ik een hele krappe 20-25 cm ruimte, vandaar de eis. Naar achteren heb ik genoeg ruimte, in de breedte dus niet al te veel. Zou dat niet voldoende zijn?


En uit nieuwsgierigheid: vanwaar de eis van max. 18cm breed? Je gaat ze toch niet klem zetten tussen twee kasten of zo? *o, gruwel*
Deze is ook beantwoord, dus niet tussen 2 kasten, maar 1 kast en de gordijn/buitenmuur.

Misschien toch maar het TV meubel eruit gooien? Zal de vriendin blij mee zijn :lol:

Rob Eric Blank
03-07-2006, 16:30
Voorheend gedraaid met een H/K AVR2550S
Je kunt de Quad 11L natuurlijk ook op luidspreker standaards zetten. De Quad 11L zijn heerlijke speakers en zullen goed matchen.
Natuurlijk JBL, zelf ben ik NIET gecharmeerd van de Northridge serie maar als je een XTi kunt vinden (nieuw dan wel tweede hands) is dat zeker een aanrader.

Herjan
03-07-2006, 19:16
QUAD 11L vond ik iets te weinig body hebben. Te weinig bas en diepgang. De 12L schijnen dat een stuk beter te doen, maar kosten dus wel 100 euro per stuk meer...

12L heeft dezelfde maat woofer als de 21L en de 22L (die ik heb). De 11L heeft een maatje kleiner.

avdcamp
03-07-2006, 21:11
Naar aanleiding van jullie suggesties heb ik (weliswaar 2e hands) al wat kunnen vinden, een Quad 11L voor 400 euro de set (demo model) en ook de JBL XTI 40 voor 250 de set (demo).

Begrijp ik uit jullie reacties dat de Magnat Quantum 508 (of Magnat in z'n algemeenheid) minder goed past bij een H/K versterker? Of is het kwalitatief wat minder dan de genoemde Quad en JBL? De 508 heb ik gezien voor ong. 300 euro per speaker.

Waar kan ik trouwens iets vinden over winkels die Quad in hun assortiment hebben? Een google actie heeft nog niet tot resultaat geleid. Voor mij zou regio Den Bosch goed uitkomen. Alvast bedankt!

Herjan
03-07-2006, 21:57
QUAD is niet het enige merk dat zou passen hoor. Sterker nog: alleen als je zou gaan luisteren zou je weten of het uberhaupt naar jouw zin is. Het is wel zeker meerdere klasses beter dan Magnat of JBL. Maar dan nog: is het jouw smaak? Kijk, ik vond de Quad 22L veel mooier dan bijv. B&W 603, Dali Blue of de Monitor Audio S8. Maar dat hoeft een ander niet te vinden. Veel mensen kopen B&W, al heb ik 't idee dat een groot deel daarvan nauwelijks zelf nadenkt of luistert en alleen maar dat merk koopt omdat iemand op internet dat riep. QUAD is gewoon veel onbekender. Dat komt vooral omdat QUAD niet zo veel in Nederland verkocht wordt en omdat QUAD tot enkele jaren geleden alleen elektrostatische speakers verkocht en dus alleen bij de échte hifiwinkels en -klanten bekend was. De L-serie is de eerste en enige lijn van confentionele speakers die ze hebben. And may I say: ook qua uiterlijk de meeste merken ver achter zich laten. De speakers zijn in diverse houtsoorten leverbaar en ze zijn met 7 (zeven!!!) lagen pianolak gelakt. Een echte uitbreiding van je meubilair dus!

Hier vind je enkele winkels die QUAD verkopen in Noord-Brabant. (http://www.hifi.nl/winkels2.php?prov=Noord_Brabant&afkorting=NB&merk=121)

Er is trouwens nog een merk dat ik erg goed vond. Kan even niet op de naam komen. Als ik het weer weet post ik 't.
EDIT: Het was even zoeken (website van die winkel bestaat niet meer), maar het is Tannoy. Welk model het exact was weet ik niet meer, maar de muzikaliteit vond ik indrukwekkend. Maar goed: ik luisterde in een prijscategorie tot 1500/paar, dus ik ben bang dat Tannoy ook iets te prijzig zal zijn...

Nou vooruit... Nog een foto om af te ronden...

http://i19.photobucket.com/albums/b170/HerjansPhotos/collectie/speaker_closeup.jpg

avdcamp
04-07-2006, 08:00
Allemaal dank voor de tips! Ik denk dat ik gewoon binnenkort een keer wat speakers moet gaan beluisteren. De Quad's zullen dan zeker meedoen naar aanleiding van jullie enthousiaste verhalen en de looks, met dank aan de foto! (toch wel een voordeel om vantevoren al wat ideeën op te doen). Ik laat het dan ook even van de verkoper afhangen om nog wat andere boxen in dezelfde prijscategorie te laten horen. Is het dan handig om mijn eigen versterker mee te nemen of kan ik gewoon gaan luisteren op een vergelijkbare H/K (de AVR 335/340 dan). Dat laatste lijkt me nl. een stuk gemakkelijker.

Hebben jullie nog tips hoe met zo'n luistersessie om te gaan? Mij lijkt het vergelijken met mijn speakers thuis nog het lastigst... Alle suggesties zijn welkom!

Alexander D
04-07-2006, 08:22
Naar aanleiding van jullie suggesties heb ik (weliswaar 2e hands) al wat kunnen vinden, een Quad 11L voor 400 euro de set (demo model) en ook de JBL XTI 40 voor 250 de set (demo).

Begrijp ik uit jullie reacties dat de Magnat Quantum 508 (of Magnat in z'n algemeenheid) minder goed past bij een H/K versterker? Of is het kwalitatief wat minder dan de genoemde Quad en JBL? De 508 heb ik gezien voor ong. 300 euro per speaker.

Waar kan ik trouwens iets vinden over winkels die Quad in hun assortiment hebben? Een google actie heeft nog niet tot resultaat geleid. Voor mij zou regio Den Bosch goed uitkomen. Alvast bedankt!

Als trotse bezitter van de Quad 11L kan ik je deze zeker aanbevelen, al heb ik geen ervaring met H/K. In Den Bosch zit Hobo en die verkopen ook Quad, die kun je even bellen of ze ze ook daadwerkelijk hebben staan. Ik heb mijn speakers bij Remkes in Eindhoven gekocht en die winkel kan ik je zeker adviseren. Goede service en goede prijs. :D Overigens is € 400,- voor een demopaar Quad 11L geen superaanbieding. :wink:

Herjan
04-07-2006, 08:24
Adviesprijs is 250/stk. Worden ze nóg goedkoper ergens aangeboden dan?

Alexander D
04-07-2006, 08:36
Adviesprijs is 250/stk. Worden ze nóg goedkoper ergens aangeboden dan?

Stassen (geen officiële dealer, waarschijnlijk import vanuit UK) heeft ze in de prijslijst staan voor € 220,- per stuk.

Daarnaast weet ik ook wat ik betaald heb bij Remkes. :wink:

Seth__Gekko
04-07-2006, 08:52
Sja misschien als je alles bij elkaar koopt dat je er nog een beetje voordeel kunt uitslepen?

Alexander D
04-07-2006, 08:57
Sja misschien als je alles bij elkaar koopt dat je er nog een beetje voordeel kunt uitslepen?

Tuurlijk kan dat, zeker als je de spullen zelf ophaalt en er bijvoorbeeld kabels bij neemt. Daar zit veel marge op. :wink:

Rob Eric Blank
04-07-2006, 09:00
Ik vond zelf de Quad 12L te dominant in het laag, maar dat is dus een kwestie van smaak.
Elac zou je ook kunnen proberen, ik heb ook met mijn Elac 101.2 gedraaid aan een H/K AVR2550S.
Je kunt ook eens gaan luisteren natuurlijk.

avdcamp
04-07-2006, 10:20
Ik zit dan te denken aan bijv KEF Q5 of Q7 (nu vrijwel overal in de aanbieding, omdat de iQ-serie het overneemt) en Warfedale (maar dat is boven budget ben ik bang).

Ik heb van Wharfedale de Diamond serie gezien (9.1, 9.2, 9.3) en de Evolution 10. Zijn dit de Wharfedale's die je bedoelt? Deze liggen toch wel binnen budget.

Rob Eric Blank
04-07-2006, 10:39
Ik zit dan te denken aan bijv KEF Q5 of Q7 (nu vrijwel overal in de aanbieding, omdat de iQ-serie het overneemt) en Warfedale (maar dat is boven budget ben ik bang).

Ik heb van Wharfedale de Diamond serie gezien (9.1, 9.2, 9.3) en de Evolution 10. Zijn dit de Wharfedale's die je bedoelt? Deze liggen toch wel binnen budget.Warfdale en H/K kunnen wel erg warm en zompig gaan klinken, maar het is zeker het luisteren waard.

Herjan
04-07-2006, 10:52
Ik zit dan te denken aan bijv KEF Q5 of Q7 (nu vrijwel overal in de aanbieding, omdat de iQ-serie het overneemt) en Warfedale (maar dat is boven budget ben ik bang).

Ik heb van Wharfedale de Diamond serie gezien (9.1, 9.2, 9.3) en de Evolution 10. Zijn dit de Wharfedale's die je bedoelt? Deze liggen toch wel binnen budget.Warfdale en H/K kunnen wel erg warm en zompig gaan klinken, maar het is zeker het luisteren waard.
Da's dus 't rare. Mijn HK (de AVR300rds) vind ik juist vrij agressief klinken. Zijn de nieuwe lijnen dan zo anders qua klank? Of heb je dit van horen zeggen?

Rob Eric Blank
04-07-2006, 10:57
Nee ik heb tot 2 jaar terug met een HK2550S gedraaid en die was toch wel richting het warme en volle spectrum van het geluid. Echt soms heerlijk met live concerten en ik denk dat de Warfdale's dan net even een tikje te vol klinken. Quad (ook redelijk vol) zijn toch gedetailleerder en de Kef Q series ook.
Het is natuurlijk voor een groot deel ook de smaak van de beluisteraar.

Herjan
04-07-2006, 11:11
Ja, als dat zo is, dan is Wharfedale inderdaad te wollig. B&W wellicht ook wel. QUAD vond ik zelf (daarom heb ik ze gekocht) heel helder en gedetaileerd. Enige nadeel van mijn QUAD's is dat ze niet 'vergeeflijk' zijn voor slechte opnames of apparatuur. Die Tannoy's die ik beluisterd heb waren ook enorm helder van klank.

Wharfedale is erg geschikt voor symfoniën vond ik. Ze nemen echt het scherp van de hogere violen weg. Moet je dat wel willen, natuurlijk...

Rob Eric Blank
04-07-2006, 12:30
Herjan, ik ben het eigenlijk geheel met je eens.
Dus het is een kwestie van voorkeuren of je speakers zoals Wharfdale wilt spelen of speakers als de Quad en Kef.

Wat betreft Quad ben ik bevooroordeeld, dit was voor mij (samen met de Xindak SC-03 bekabeling) de openbaring van het jaar. Ik heb de Quad 11L op een Marantz PM-7001 KI gehoord en ik wilde deze eigenlijk meteen kopen...;-) maarja budget...

Herjan
04-07-2006, 16:22
Op zo'n manier ben ik eigenlijk ook aan de QUAD's gekomen. Ik nam m'n vriendin mee om bij Snijders even te luisteren naar de KEF Q5. Maar ach, we waren er toch, dus maar even een luistersessie met alle speakers in die prijscategorie gedaan. Beetje zappen zeg maar. En tijdens dat speakerzappen hoorden we opeens een supertransparante klank. En dat bleek de 11L te zijn. Maar we vonden allebei dat die wat miste qua body. Dus midden-laag en laag. Maar Snijders had de 22L ook staan, dus die wilde die wel even aansluiten. En die vonden we helemaal geweldig. M'n vriendin moest toen min of meer mij overhalen om het budget te verdubbelen!

Tijdens een tweede luistersessie nog wel flink verdiept in de QUAD 22L, Monitor Audio Silver S8 en de B&W 603 (de Tannoy stonden helaas in een andere winkel, dus die kon ik niet direct vergelijken). Maar we vonden de QUAD's toch wel de duidelijke winnaar.

Maar goed, we verpesten het draadje van advcamp... :oops: (en dat als moderator! :nono: ).

DWE
05-07-2006, 09:36
Heb zelf een H/K 435 en heb voor Canton speakers gekozen (LE-serie).
Deze zijn niet te prijzig en bieden zeker waar voor je geld! Ik vind ze icm de H/K reciever mooi open gedetailleerd klinken zonder nadrukkelijk warm of scherp te zijn. Als je gaat luisteren zou ik deze zeker en vast ook een kans geven.
Hier kan je een testreview terugvinden:

http://www.soundandvisionmag.com/article.asp?section_id=3&article_id=823&page_number=1

avdcamp
05-07-2006, 13:31
M'n vriendin moest toen min of meer mij overhalen om het budget te verdubbelen!
Dat zal ik niet snel mee gaan maken :evil:


Maar goed, we verpesten het draadje van advcamp...
Geen probleem hoor, leuk om te zien hoe ieder aan z'n spullen gekomen is. En daar kan ik per slot van rekening m'n voordeel weer mee doen!


Heb zelf een H/K 435 en heb voor Canton speakers gekozen (LE-serie)

Zo, en weer een merk erbij gekregen :shock:. Ik zag dat Stassen al deze merken voert (Canton, Quad, Wharfedale, Kef en ook mijn eigen TMA) dus ik ga daar eens een afspraak maken voor een luistersessie. Natuurlijk houd ik jullie op de hoogte hiervan (zal ivm een drukke agenda pas over een paar weken plaatsvinden denk ik).

Ultramorada
05-07-2006, 13:44
Ik heb voor Tannoy Fusion 4 luidsprekers. Heb nu een Sony receiver maar ben aan het rondkijken voor een nieuwe receiver. Heb toen ook naar een HK geluisterd. Ik vond de combinatie erg mooi klinken. Dus misschien is Tannoy ook een idee om mee te nemen.

Deze luidsprekers zijn volgens mij officieel 299,- per stuk, maar voor 250,- of minder kan je ze ook krijgen. Ik heb een hele set (2x Fusion 4, 2x Fusion 1 en een TS8 sub) kunnen krijgen voor 749,-

Herjan
05-07-2006, 14:14
De Fusion ken ik niet, maar ik heb even zitten kijken en als ik me goed herinner heb ik ooit met genoegen zitten luisteren naar de Tannoy Sensys DC2. Maar het zou wel eens de Eyris serie geweest kunnen zijn...

Ultramorada
05-07-2006, 14:17
De Fusion ken ik niet, maar ik heb even zitten kijken en als ik me goed herinner heb ik ooit met genoegen zitten luisteren naar de Tannoy Sensys DC2. Maar het zou wel eens de Eyris serie geweest kunnen zijn...Fusion heet nu volgens mij weer Mercury, is het "instapmodel" als ik het goed heb.