PDA

Bekijk de volledige versie : bose acoustimas 6 serie III probleem



filipdb
03-07-2006, 21:54
Dag allemaal,

Ik heb een probleem met het geluid van mijn bose acoustimas 6 serie III.
Deze gebruik ik in combinatie met een Sony STR-DE497 5.1 surround versterker en een Sony DVP-NS52P DVD speler.

Om de misverstanden te vermijden: ik heb de bedrading aan de boxen, subwoofer en versterker meermaals gecontroleerd of alles goed aangesloten is, dus daaraan ligt het probleem niet denk ik.

De instellingen van de bose subwoofer zijn:
voor bass het 'wijzertje' op ongeveer 11uur, dus iets minder bass
voor LFE het 'wijzertje' op ongeveer 9uur, dus veel minder dan neutraal

De instellingen van de versterker zijn:
de twee front speakers staan in balans.
de center speaker krijgt +0db
de linker en rechter surround krijgen +4db
de subwoofer krijgt -4db

De tone instellingen:
bass krijgt +0db
trebble krijgt +3db

Als ik de test tone van de versterker laat spelen dan is de rechter surround speaker veel minder luid.
Pas als ik het volume van de versterker enorm luid zet, dan is het precies of de box "in werking treed" en is het probleem minder opvallend als het volume terug wat minder luid wordt gezet.

Ook als ik naar sommige DVD's (bv de thememuziek van de Sopranos is te veel bass) kijk kan het zijn dat er enorm veel bass is. Dit valt veel minder op bij muziek, daar klinkt alles normaal.

Bedankt voor enige hulp,

Filip

A3aan
04-07-2006, 14:01
Ik heb ooit op een stereo-versterker hetzelfde probleem gehad. Het was net of je eerst "de leidingen moest doorspoelen". Alsof er een prop vuil in een tuinslang zat.
Toentertijd is dat opgelost door een hobbyist die zei dat de solderingen van de eindtransistoren geoccideerd waren. Vervangen van de soldeerpunten herstelde inderdaad het probleem.

Is dus reparabel, maar garantie zou fijn zijn.

filipdb
04-07-2006, 19:57
bedankt voor de uitleg.
Wil dit dan zeggen dat het probleem bij de Sony versterker ligt?
Deze heeft nog een paar jaar garantie, dus ik heb wel geluk.

nog een vraagje:
als ik de 'level' van de center speaker op bv -5 zet dan wordt zowel de muziek als de bass minder luid. Is dat logisch dat de bass ook minder luid wordt, want ik regel toch alleen de center speaker? of heeft dit te maken met het LFE signaal van de bose subwoofer.