PDA

Bekijk de volledige versie : Vragen over TV-aansluitingen



Sander V.
06-07-2006, 12:31
Hoi,

Ik heb een paar vragen over het maken van TV-aansluitingen door het huis. Ik zal even de situatie (op dit moment) proberen uit te leggen.

De aansluiting in de meterkast is opgesplitst; een kabel gaat naar de woonkamer en de andere gaat naar de 2e verdieping.

De aansluiting op de 2e verdieping (zolder) is ook weer opgesplitst, een kabel voor de zolder en de andere gaat terug naar de 1e verdieping.

Daar komt nog bij dat ik binnenkort nog een 2e aansluiting wil hebben op de 1e verdieping.

Nu is het zo dat ik vooral op de 1e verdieping niet echt goed beeld heb. Is het een goed idee om ergens een versterker tussen te zetten? Zo ja, waar kan ik die het beste tussen zetten?

Ik heb een buurman die elektricien is, hij wil mij eventueel wel helpen.

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is en dat iemand mij kan helpen.

Groeten,
Sander

Peter Porrio
06-07-2006, 14:26
Het beste is om bij de bron de versterker ertussen te zetten. Immers, het signaal is bij de bron het sterkst, dus ook het beste punt om dit te versterken. Zet je 'm verder van je bron, dan heb je al een signaal dat niet helemaal top meer is, dus dat krijg je dan ook niet helemaal goed meer.

Gebruik bij voorkeur een versterker waarbij je zelf de versterking kunt instellen (door bv. potmeters). Bij de betere (en duurdere) versterkers kun je dit per uitgang instellen. Een goed merk kabelversterker is Hirschmann.

Het eindresultaat hangt uiteraard ook af van de kabel die je gebruikt. Als dit van die hele dunne coaxkabel is treedt er meer signaalverlies op onderweg. Bij voorkeur een wat betere (bv. van Hirschmann) kabel en connectors gebruiken.

Sander V.
06-07-2006, 22:00
Bedankt voor je reactie. Ik heb vanmiddag een versterker gekocht van Hirschmann. Deze zet ik waarschijnlijk op zolder omdat het beeld op zolder nog goed is maar na de splitsing op zolder niet meer. Ik ga ook door het hele huis betere (duurdere) kabels gebruiken voor beter beeld.

Het beeld na de splitsing op zolder (dus het beeld op de 1e verdieping) is slecht. Dit komt denk ik ook door de te lange goedkope kabel van 10m. Misschien scheelt het al heel wat met een betere kabel maar ik zet er toch die versterker tussen. Waar kan ik het beste de versterker zetten om dit signaal te versterken? Voor of na de splitsing?

Ik ga morgen kijken hoeveel meter nieuwe kabel ik nodig heb. Ik gebruik nu nog (kant en klare :P ) Formido kabels :oops: Bij de zaak waar ik geweest ben (Expert) hadden ze het over een kabel van €0,79 per meter. Het merk weet ik helaas niet...

Peter Porrio
07-07-2006, 07:31
Ik zou zeggen voor de splitsing. Maar theoretisch zou je het beste in de meterkast de versterker kunnen plaatsen en dan 2 kabels naar boven trekken en deze ieder op een aparte uitgang van de versterker zetten.

Dan gaat 1 kabel rechtstreeks naar zolder en de andere naar de 1e verdieping. Mocht dit niet gaan, dan moet je inderdaad een beetje "spelen" met de plaatsing van de versterker.

Goede kabels scheelt zeker, maar de connectors zijn ook niet minder belangrijk. Die connectors met die witte plastic dopjes zijn niet echt aan te raden. Ik zou deze vervangen voor metalen uitvoeringen (geldt ook voor de splitters). Verder moet je ervoor zorgen dat je zo min mogelijk connecties maakt, dus het liefst 1 op 1 aansluiten.

Kun je de mate van versterking zelf regelen op die Hirschmann die je hebt gekocht?

Sander V.
07-07-2006, 10:01
Volgens mij kan ik de versterking niet regelen, ik heb de Hirschmann GHV 20E:

http://www.polystar.se/upload/Polystar_AB/Partner/Hirschman/Products/GHV%20serien%20Hirschmann_small.jpg

Peter Porrio
07-07-2006, 10:10
Ik zou het gewoon even uitproberen. Zet 'm eerst eens in de meterkast en maak gebruik van metalen connectors. Probeer 'm daarna boven even en kijk wat het beste beeld oplevert.

Sander V.
07-07-2006, 11:05
Ik heb even de gebruiksaanwijzing doorgelezen, volgens mij kan ik WEL de mate van versterking zelf regelen als ik het kapje eraf schroef.

Heb je mss een plaatje van de connectors die je bedoelt? :)

Peter Porrio
09-07-2006, 12:24
Ik heb even de gebruiksaanwijzing doorgelezen, volgens mij kan ik WEL de mate van versterking zelf regelen als ik het kapje eraf schroef.

Heb je mss een plaatje van de connectors die je bedoelt? :)

De T-splitter: http://www.alphasat.ch/shop/images/1902-TV-splitter-eu-250-1-m.gif

De connectors:
http://perfect.nu/pics/artikelen/ANTENNE%20MATERIAAL/CX%20PROFPLUG.JPG

Als je even langs een goede audio/videozaak gaat, kunnen zij je wel vertellen welke connectors en kabel je het beste kunt gebruiken.

Sander V.
09-07-2006, 12:27
Bedankt. Het duurt nog even voordat ik alles ga veranderen maar dan wil ik 't ook in 1 keer goed doen.

Peter Porrio
09-07-2006, 14:35
Bedankt. Het duurt nog even voordat ik alles ga veranderen maar dan wil ik 't ook in 1 keer goed doen.

Dan kan ik je zeker aanraden om eens een goede zaak binnen te stappen. Zij kunnen de kabels standaard voorzien van goede connectoren. Mijn broer heeft destijds ook een kabel van Hirschmann gekocht en de AV-zaak heeft hier tevens Hirschmann connectoren op gezet. Ben je gelijk klaar.

Die connectoren zaten vastgeknepen aan de kabel, dus als je een kabel nog door moet trekken naar boven, kun je ze beter aan 1 kant laten afmonteren. Dan koop je er nog een losse connector bij die je erop kunt schroeven.

Sander V.
09-07-2006, 15:45
Bij de zaak waar ik geweest ben verkopen ze ook Hirschmann dus dat zit wel goed. Ik ga binnenkort samen met een elektricien kijken wat de meest praktische en beste oplossing is. Bedankt voor je advies! :)