PDA

Bekijk de volledige versie : The City of Lost Children (member-review)



Nathan Strik
27-03-2002, 17:25
http://members.chello.nl/aa.pistoor/dvd/review.jpg
Member-review door: Nathan Strik

Droomwereld
Het sneeuwt buiten, de kamer hangt vol kerstversieringen. Het jongetje kijkt vol bewondering naar de open haard waar plotseling een gezellige, dikke kerstman uit komt die de jongen met een opwindspeeltje verblijdt. Dan komt er een tweede kerstman uit de open haard, en nog één, en nog één....... binnen een mum van tijd is de kamer gevuld met luidruchtige, zuipende kerstmannen. Het jongetje is doodsbang en huilend grijpt hij naar zijn teddybeer, door het raam is te zien hoe het hele huis inmiddels is omsingeld door kerstmannen.

Tijd om wakker te worden... Alhoewel de openingsscène van deze film slechts een droom is, wordt de kijker al meteen midden in deze surrealistische droomwereld geworpen. La Cité des Enfants Perdus, oftewel The City of Lost Children gaat over een man genaamd Krank (Daniel Emilfork) die niet kan dromen. Daarom ontvoerd hij kinderen en steelt hij hun dromen. Jammer genoeg zijn deze jongelui zo bang voor hem dat ze alleen nog maar nachtmerries kunnen hebben.
Als het cyclops-leger van Krank echter het "kleine broertje" van de hoofdpersoon One (Ron Perlman) kidnapt, zet deze alles op alles om het jongetje uit de klauwen van Krank te bevrijden. Tijdens zijn zoektocht wordt One bijgestaan door het meisje Miette (Judith Vittet) met wie hij een hechte band ontwikkelt.

http://members.chello.nl/aa.pistoor/dvd/opening.jpg
Beeldwaliteit
De film staat zowel in de originele beeldverhouding (1.85:1 anamorph), als in Pan & Scan (1.33:1) op de DVD. De breedbeeld versie staat op kant A, de Pan & Scan versie op kant B. Het beeld is digitaal geremasterd en is, op een klein beetje beeldruis in sommige scènes na, vrij van ongerechtigheden. De MPEG-2 compressie heeft geen enkele moeite met de vele bruine tonen en mistige scènes in deze film (normaal een regelrechte nachtmerrie voor het compressiesysteem.)
In sommige scènes zitten wat duidelijke kleurverschillen, maar over het algemeen is de transfer helder en zeer geslaagd te noemen, vooral voor een low-budget film van alweer een aantal jaren geleden. De digitale restauratie is prachtig, vooral als je hem vergelijkt met de trailer op de DVD die niet gerestaureerd is en meteen een stuk minder is qua beeldkwaliteit.
De film is royaal onderverdeeld in 28 hoofdstukken, waardoor je nooit lang hoeft te zoeken voor je favoriete scène. De ondertiteling (geel, zoals gebruikelijk in de VS) is niet te groot, is goed leesbaar en staat niet te hoog in beeld.

http://members.chello.nl/aa.pistoor/dvd/mietteandone.jpg
Geluidskwaliteit
De DVD beschikt over een Franse en een Engelse Surround track en een Spaanse Stereo track. Ook is er een (Stereo) commentaartrack aanwezig. Jammer genoeg is er niet gekozen om de originele Franse track in Dolby Digital 5.1 op de disc te zetten zoals op de Franse Regio 2 DVD wel het geval is. Ik ken de 5.1 track van de Franse DVD niet, maar deze surround track klinkt gelukkig ook heel behoorlijk.
De Engelse dub is heel netjes gedaan en een uitkomst voor mensen die geen zin hebben om ondertitels te lezen, maar de echte filmliefhebber kijkt deze film natuurlijk met de originele Franse track en al dan niet met Engelse ondertiteling.

Extra´s
Het predikaat "Special Edition" dat op de hoes van deze DVD prijkt, komt enigszins vreemd over, aangezien er, op de commentaartrack na, niet vreselijk veel te beleven is op deze DVD. De commentaartrack is redelijk interressant, maar komt helaas wat moeizaam op gang. Verder staat de originele trailer op de DVD, wat niet meer is dan een aardigheidje natuurlijk. Ook de "Costume Gallery" en de "Production Sketch Gallery" zijn veel te beperkt en lijken alleen als opvulling op de DVD te zijn gezet.
Met geen geanimeerde menu´s, geen documentaire en weinig interressante extra´s is deze DVD naar mijn mening veel te kaal om als Special Edition gezien te kunnen worden.

http://members.chello.nl/aa.pistoor/dvd/twins.jpg
Beoordeling film en DVD
The City of Lost Children is een vervreemdende film, waar je, zeker in het begin, even moet inkomen. Dan ontvouwt zich een heel interessant sprookje dat zeker qua stijl hoge ogen gooit. Er zitten hele subtiele speciale effecten in de film die nooit te opdringerig aanwezig zijn. Soms technisch niet altijd even goed gedaan (zoals in die scènes met die vlo), maar zeker erg knap bedacht en effectief.
Het verhaal kan zeker meerdere keren gekeken worden en zal ook dan nog interessant blijven door vele subtiele dingen en de goede wisselwerking tussen de twee hoofdrolspelers (Perlman en Vittet). Het meisje met het volwassen karakter en de grote, sterke man met het hart van een kind geven een mooie tegenstelling aan en houden elkaar op het scherm ook mooi in evenwicht. Ook barst de film van de originele vondsten zoals de gemene tweeling die elkaar constant aanvult. En enkele zeer uitgebreide en originele moordscènes (of pogingen daartoe). Dit is zeker geen film voor iedereen, maar de liefhebber van de wat surrealistische en apartere film komt hier zeker aan zijn trekken.
De DVD is wat teleurstellend qua extra´s en geluid, maar komt qua beeldkwaliteit wel weer goed uit de verf. Vergeleken bij de andere DVD-versies is dit zeker één van de betere. Alleen de Franse Regio 2 versie heeft wat meer extra´s. Voor de rest is dit gewoon een goede DVD, maar verwacht geen baanbrekende dingen.

Aanrader...

Filmscore: 4/5
Beeldscore: 4/5
Geluidscore: 3/5
Extra´s: 2/5

PS: Zoals jullie kunnen zien verveelde ik me vandaag een beetje... :D

Devron
27-03-2002, 17:34
Al zijn al jouw 1942 posts zo dan heb je volgens mij geen tijd meer over maar wl leuk om te lezen film zelf lijk me niet echt leuk

Raskel
27-03-2002, 17:38
Kijk hier hebben we nu wat aan! Wat mij betreft kan deze review rechtstreeks geplaatst worden bij de reviews van dvd.nl

Nathan Strik
27-03-2002, 19:05
Bedankt voor de positieve reakties tot nu toe. Misschien doe ik nog wel meer van deze reviews...

Theo B
28-03-2002, 02:03
Bedankt voor de positieve reakties tot nu toe. Misschien doe ik nog wel meer van deze reviews...

Graag! Deze is in elk geval prima!

Jeroen Driessen
28-03-2002, 07:44
Bedankt voor de positieve reakties tot nu toe. Misschien doe ik nog wel meer van deze reviews... Is zekers een goeie review. Misschien trekt de crew nu wel bij. Alleen denk ik dat ze een R1 niet in hun reviewlijst zullen gaan plaatsen.

System 3rror
28-03-2002, 08:58
Kan er niet gewoon een apart forum voor worden aangemaakt. "Member reviews" ofzo. Deze kan dan onder het normale review forum komen!

BTW Nathan, ziet er netjes uit!

Nathan Strik
28-03-2002, 14:51
Is zekers een goeie review. Misschien trekt de crew nu wel bij. Alleen denk ik dat ze een R1 niet in hun reviewlijst zullen gaan plaatsen. Ach, ik vind het ook wel best zo... De argumenten die de crew had tegen reviews van leden waren allemaal heel overtuigend. Dus op deze manier is het ook goed toch... iedereen blij...
Vandaag The NeverEnding Story gekocht, denk dat ik deze maar eens onder handen ga nemen voor een tweede review... dus let morgen maar eens op het Regio 2 gedeelte...

Nathan Strik
28-03-2002, 14:56
BTW Nathan, ziet er netjes uit! Thanx.
Met dank aan Photoshop 6 en WinDVD 2000... :D

Oakey
28-03-2002, 15:45
Bedankt voor de positieve reakties tot nu toe. Misschien doe ik nog wel meer van deze reviews...

Ja echt super! Dit is één van de beste films ooit in mijn ogen.

Waar ik alleen van baal is dat ik geen regiovrije speler heb en mijn tv geen NTSC aankan :(:(:(

Het wachten is dus op een goeie R2-release *zucht*
(de Franse release is prima, maar heeft alleen Franse ondertitels en mijn Frans is niet super; de UK is Engels gedubbed en fullscreen)