PDA

Bekijk de volledige versie : Aansluitingen Denon avr-1906



hgb
11-07-2006, 18:22
Hallo,

Ik ben nieuw op dit forum en nieuw op het gebied van waar het hier over gaat.
Ik overweeg een Denon avr-1906 receiver aan te schaffen met eventueel een Denon DVD-1920 DVD-speler (of iets vergelijkbaars) en ik heb een vraag over de aansluitingen.
Ik heb een al wat oudere JVC breedbeeld tv met uitsluitend een tweetal SCART-aansluitingen. Op een van deze SCARTS is een Philips DVDR-7300h harddiskrecorder aangesloten. Het probleem (?) is nu een beetje dat als ik de tv op de andere SCART aansluit (de enige SCART met RGB IN) dit een geel gekleurd beeld oplevert: hier klopt dus iets niet. Ik ben dus een beetje bang dat als ik een tweede apparaat op die SCART aansluit dat dat hetzelfde slechte beeld zal gaan geven.

Mijn vraag is nu eigenlijk: kan ik de Philips DVDR-7300h en de Denon DVD-1920 beide via de avr-1906 laten lopen en dan een enkele verbinding met de tv hebben vanuit de avr-1906, zodat dus zowel de harddiskrecorder en de DVD speler beeld geven op de tv? Je zou dan dus via de avr-1906 moeten kunnen switchenvan de een naar de ander. Kan dat en zo ja hoe dan?

Iemand een idee hierover?

bmateijsen
12-07-2006, 08:53
Hoi hgb,

De AVR1906 heeft geen scart aansluitingen, dus schakelen via de versterker zal niet gaan. Het enige wat je evt. zou kunnen doen is de add. scart-ingang van de DVDR-7300H te gebruiken.

Groet,

Bjorn

hgb
12-07-2006, 09:34
Bjorn,

Je bedoeld de Denon DVD-speler via SCART aan te sluiten op de Philips harddiskrecorder? Je lust dan de dvd-speler als het ware door naar de tv via de Philips, klopt dat?

Het geluid van de dvd-speler kan dan wel naar de receiver alsmede ook het geluid van de Philips?

Levert dit doorlussen nog ergens een merkbaar kwaliteitsverlies in beeld op (omdat de bitrates van de Denon DVD-speler hoger zijn dan die van de Philips harddiskrecorder) ? Dat is ook de reden om een aparte dvd-speler te kopen!

m.vr.gr.
Jan Marten

bmateijsen
12-07-2006, 09:38
Hoi Hgb,

Doorlussen levert altijd kwaliteitsverlies op, beter is gewoon direct aansluiten, maar dat kan blijkbaar in jouw geval niet.

Het geluid van de dvd-speler ga je neem ik aan via de versterker laten lopen, dmv een digitale aansluiting.

Groet Bjorn

hgb
12-07-2006, 10:32
Bjorn,

Het beeld levert dus blijkbaar wat kwaliteitsverlies op. Het geluid van de dvd-speler kan dan natuurlijk wel rechtstreeks naar de receiver. Inderdaad is dan de bedoeling om dat via een digitale aansluiting te doen.

Het loont dus blijkbaar de moeite om te achter de problemen met de RGB IN SCART te komen (de tv moet nog wel een paar jaar mee; is nog maar zo'n vijf jaar oud) Heb je daar soms een speciale SCART-kabel voor nodig? De tv heeft verder geen instellingen of zo voor die SCART aansluiting.

Groet,
Jan Marten

Remo van Vuuren
14-07-2006, 10:11
Volgens mij treedt er alleen signaalverlies op door extra schakelingen, maar heeft dat niets te maken met de lagere bitrate van de Philips.

]eep
13-08-2006, 21:57
als het beeld helemaal geel wordt klinkt mij dat alsof er 1 pinnetje of kabeltje voor het blauwe signaal is gebroken. Check de pinnetjes eens of probeer eens een andere kabel.

Verder zijn er ook wel swichboxes voor scart.

Gerco Stuivenberg
29-08-2006, 21:00
Waarschijnlijk is de TV ook voorzien van een S-Video ingang maar geen component-video ingang. Ik zou zelf deze verbinding gebruiken omdat de helderheid hierbij gescheiden wordt van de kleuren. Dit zorgt voor een contrastrijker beeld en een betere weergave van de details.

Gebruik hiervoor dan wel de 2e scart-aansluiting. Deze kun je meestal dan omschakelen van E2 naar een S2 ingang.

Verbindt dan de S-video ingangen van zowel de speler als de recorder met de AVR 1906 en sluit de AVR 1906 dan weer met de E2/S2 ingang van de TV.

Je gebruikt dan de AVR 1906 om tussen de speler en de recorder te schakelen.

Pieter Kleine
03-09-2006, 22:36
Hum, rgb is toch beter dan s-video.

Gerco Stuivenberg
04-09-2006, 21:17
Hum, rgb is toch beter dan s-video.

Dat dacht ik ook, maar ik ben er achter gekomen dat dit in sommige gevallen niet zo is. Dit heeft te maken maken met de samenstelling van het helderheids-signaal. Deze bestaat voor 59% uit groen, 30% uit rood en 11% uit blauw. Door deze "vreemde" samenstelling van helderheid is het meestal niet mogelijk om voor een goed contrast zorgen. Daarnaast kunnen de RGB signalen mekaar negatief beinvloeden waardoor de zachtere kleuren te fel worden weergegeven. Een duurdere scart-kabel (vanaf ong 60 Euro) zorgt meestal wel voor verbetering, maar het beste is om gebruik te maken van een volledig gescheiden verbinding.

Wanneer de helderheid gescheiden is (net zoals bij component) heb je hier dus veel minder last van. Ik heb de TV uitgang van mijn mediabox daarom ingesteld als Standaard kwaliteit (lees: composiet) omdat er dan minder verschil tussen het beeld van de DVD speler (S-Video) en de mediabox is.