PDA

Bekijk de volledige versie : Hoe Digitale TV + HD Recorder + Home Cinema Set aansluiten?



Martijntje
12-07-2006, 11:58
Ik lees dat er hier nogal wat techneuten aanwezig zijn, dus kan ik hier vast wel terecht met mijn [misschien makkelijke] vraag:

Ik heb sinds vandaag een Samsung HD-recorder [gewonnen met n spelletje! :D ], en nu heb ik momenteel t volgende staan wat allemaal aan elkaar aangesloten zou moeten worden:

- Digitale TV Decoder [Samsung]
- HD-Recorder [Samsung]
- Home Cinema Setje [Sony]
- TV

Hoe krijg ik nu alles zo aangesloten dat ik het digitale signaal kan opnemen op mn HD-recorder, en dat t geluid dan over mn Home Cinema setje loopt? Of is dit teveel van t goede en is dit niet mogelijk??

Hulp is welkom!

Edgar Smit
12-07-2006, 12:48
Dat is mogelijk hoor, het is alleen even goed opletten.

Belangrijk is dat je receiver meerdere digitale ingangen heeft. zoniet heb je al een probleempje.

Je begint bij de decoder. Om het TV geluid wat daarop binnenkomt via je home cinemaset te krijgen, heb je een digitale coax nodig, die je op digitale uitgang van de decoder aansluit en een digitale ingang van je receiver. Wel je receiver zo instellen dat hij dat signaal ook herkent, lees daarvoor even de manual door.

Je digitale TV uitgang van je decoder sluit je aan op de ingang van je DVD recorder.

Je TV sluit je vervolgens aan op de uitgang van je recorder. Als het goed fungeert je recorder dan net als een VCR en stuurt het signaal, ook als hij uitstaat, gewoon door naar je TV zodat je normaal TV kunt kijken en ook kunt opnemen.

Om het geluid van een DVD ook via de homecinemaset te krijgen, zul je vanuit je recorder een digitale coax of een optische verbinding moeten maken met je receiver.

Zoals ik al eerder zei, als je receiver slechts 1 digitale ingang heeft, zul je moeten kiezen of je daar de recorder of de TV op aansluit. IK zou er de recorder op aansluiten, ervanuitgaande dat je die ook voor het afspelen van DVD's gebruikt.

Wat nog een optie is, is om een stereo signaal vanuit je decoder rechtstreeks naar een stereoingang op je receiver aan te sluiten en je recorder digitaal aan te sluiten op je receiver.

Ik hoop dat je hier wat verder mee komt.

Mr_Parker
12-07-2006, 14:28
Bijna goed Edgar.

De Samsung Decoder, ongeacht of het de HDTV decoder is of de SDTV decoder, beschikt uitsluitend over een optische digitale geluids uitgang, en dus geen digitale coax. Dit is slechts een detailtje.
Daarnaast beschikt de SDTV decoder, helaas, niet over een analoge (stereo) geluids uitgang, dus die optie kan helaas dan niet gebruikt worden. De HDTV decoder van Samsung heeft dit overigens wel. Ik kan helaas uit de vraag niet duidelijk opmaken om welke decoder het gaat.

Ook kan ik niet opmaken om wat voor een tv het gaat? Standaard CRT of LCD / Plasma die evt. beschikt over component of HDMI aansluiting?

De beide Samsung decoders hebben 2 scart aansluitingen, in beide gevallen is slechts 1 aansluiting tot RGB instaat (AV1). Het is dan ook raadzaam om deze te gebruiken om de recoder aan te sluiten en dan door te lussen naar de tv. Uiteraard wel de decoder instellen op RGB uit via het menu. Daarnaast zou de recorder dan ook op beide aansluiten RGB moeten ondersteunen om het beste resultaat te krijgen.

JCL
12-07-2006, 14:51
Wat je ook kunt doen is de decoder aansluiten op de TV met SCART, geluid gaat dan gewoon mee. Dan trek je, je TV rechtstreeks door naar je reciver.

Martijntje
12-07-2006, 15:03
Ok, even wat meer duidelijkheid over mijn opstelling dan: :wink:

TV:
Sony CRT Trinitron KV-25K5B
- redelijk oude bak uit 1998 ofzo, dus weinig tot geen high-tech aansluitingen. wel 2 x scart

Decoder:
Samsung DCB-9401R
- Dolby Digital optische uitgang
- 2 Scart aansluitingen

Home Cinema Set:
Sony DAV SB-100
http://www.kieskeurig.nl/product/5411A6D85E81AF28C1256E570058BC9E.htm

DVD/HD Recorder:
Samsung DVD-HR734
http://www.kieskeurig.nl/product/A1872D830022C3A8C1257142003C7A28.htm

Misschien dat iemand hier iets van kan maken??
Ik heb m nu bijna helemaal werkend zoals ik t graag wil, alleen krijg ik geen beeld meer van mn Sony setje. Dit is wel handig ivm Regiovrij... :wink:

Alvast enorm bedankt!

Mr_Parker
12-07-2006, 15:10
Wat je ook kunt doen is de decoder aansluiten op de TV met SCART, geluid gaat dan gewoon mee. Dan trek je, je TV rechtstreeks door naar je reciver.

Sommige zenders zenden films / programma's in Dolby digital 2.1, 3.0 of 5.1 indien uitsluitend de scart verbinding gebruikt wordt en dan terug gekoppeld wordt van tv naar receiver dan krijgt men uitsluitend 2.0 PCM. Niet het meest ideale dus.

Ik heb nu even niet de mogelijkheid om zowel de specs van receiver als recorder na te kijken. Ik zal kijken of me dit vanavond lukt.

Voorals nog is het advies dus zoals edgar al aangaf. De decoder doorlussen via de recorder, ook al heeft de decoder een dubbele scart (de tweede kan uitsluitend composite leveren en dat is duidelijk minder van kwaliteit.

Edgar Smit
12-07-2006, 15:36
Het was ook een gokje om zonder specs zoiets aan te geven.

Voor de rest sluit ik me volledig bij je aan, decoder via AV1 naar recorder en van de recorder naar de TV.

Bijna goed Edgar.

De Samsung Decoder, ongeacht of het de HDTV decoder is of de SDTV decoder, beschikt uitsluitend over een optische digitale geluids uitgang, en dus geen digitale coax. Dit is slechts een detailtje.
Daarnaast beschikt de SDTV decoder, helaas, niet over een analoge (stereo) geluids uitgang, dus die optie kan helaas dan niet gebruikt worden. De HDTV decoder van Samsung heeft dit overigens wel. Ik kan helaas uit de vraag niet duidelijk opmaken om welke decoder het gaat.

Ook kan ik niet opmaken om wat voor een tv het gaat? Standaard CRT of LCD / Plasma die evt. beschikt over component of HDMI aansluiting?

De beide Samsung decoders hebben 2 scart aansluitingen, in beide gevallen is slechts 1 aansluiting tot RGB instaat (AV1). Het is dan ook raadzaam om deze te gebruiken om de recoder aan te sluiten en dan door te lussen naar de tv. Uiteraard wel de decoder instellen op RGB uit via het menu. Daarnaast zou de recorder dan ook op beide aansluiten RGB moeten ondersteunen om het beste resultaat te krijgen.