PDA

Bekijk de volledige versie : Criterion s waar te koop



Rikkert
27-03-2002, 23:20
Nu lees ik de laatste tijd veel over de zogenaamde Criterion dvd`s. Deze schijnen beter(?) te zijn. Waar kopen jullie ze, en hoe kan ik zien of het om een Criterion gaat?

Peedeepee
27-03-2002, 23:23
Ik koop ze niet...maar ik weet wel dat ze niet verkrijgbaar zijn in Nederland. Je kan ze bij amazon.com kopen...

Marco
28-03-2002, 00:52
Waar kopen jullie ze,
Peedeepee had al Amazon.com gezegd. Je kan ook Criterion's kopen via www.play.com en/of bij www.absound.ca en/of bij www.dvdboxoffice.com
Bij www.dvdplanet.com schijnen enkele Criterion's in de aanbieding te zijn.

Dit zijn enkele buitenlandse webshops. De enigste in Nederland die ooit Criterion's verkochte was RoDisc in Rotterdam. Misschien dat ze nog wat Criterion's hebben. Heel misschien heeft RAF Digital Music in A'Dam ook wat liggen. Maar reken op dat ze 'zeldzaam' zijn hier in NL.

Oh ja alvast een waarschuwing. Criterion DVD's zijn erg gevoelig voor de portomonee.



en hoe kan ik zien of het om een Criterion gaat?
Ik zelf heb er 6 en het is me opgevallen dat er (altijd) bovenaan The Criterion Collection opstaat. Voor een voorbeeld zie cover.

http://images.amazon.com/images/P/6305311463.01.LZZZZZZZ.jpg


Het beste om meer van Criterions te kunnen weten is naar diverse websites gaan o.a.

http://www.criteriondvd.com/home.asp

http://www.criterionco.com

Rikkert
28-03-2002, 01:09
Bedankt voor de info! Heb net even bij een site gekeken en daar was een Armageddon gewoon 68 dollar!!! dat is bijna nog duurder dan sommige nederlandse dvd`s ( ;) )

mark t
28-03-2002, 07:46
Bedankt voor de info! Heb net even bij een site gekeken en daar was een Armageddon gewoon 68 dollar!!! dat is bijna nog duurder dan sommige nederlandse dvd`s ( ;) )

BIJNA duurder? 68 dollar is ongeveer 77 Euro, ofwel zo'n slordige 170 ouderwetste guldens.

mark t
28-03-2002, 07:58
Overigens zijn er diverse 'gewone' uitgaven die gebruik maken van het beeld zoals criterion dat heeft opgepoetst. 'Hidden Fortress' is per post onderweg in een uitgaven van de BFI. Zij hebben het interview als extra feature en de betere kwaliteit van Criterion overgenomen.

Oakey
28-03-2002, 08:55
De beeld/geluidskwaliteit van Citerions is BTW niet per definitie subliem (vaak niet anamorf en gewoon dolby surround, bijv. Silence of the Lambs). Het zit hem vooral in de extra´s. Maar een beetje "gewone" SE heeft dit ook.

"Goedkope" Criterions kun je scoren bij www.amazon.com (tweedehands vaak rond de $30,00)

Reinbo
28-03-2002, 16:28
De inhoud van de extra's van Criterion is onovertroffen. Dit komt omdat zij niet de eigenaar van de film zijn, maar de rechten leasen en dus geen prommo shit op de dvd hoeven te zetten zoals bij MI@ bijvoorbeeld. waar de meeste special editions een aardig beeld schetsen van de productie is het bij criterion meestal een diepgaande studie.
Criterion Rules!

Jordé den Tenter
28-03-2002, 16:52
Je kan ze vind ik het beste bij dvdzone2 (http://www.dvdzone2.com) of bij play (http://www.play.com) kopen meeste en beste ervaring mee.

Jordé den Tenter
28-03-2002, 17:00
Ik heb alleen The Rock 2 disc

Oakey
28-03-2002, 18:58
De inhoud van de extra's van Criterion is onovertroffen. Dit komt omdat zij niet de eigenaar van de film zijn, maar de rechten leasen en dus geen prommo shit op de dvd hoeven te zetten zoals bij MI@ bijvoorbeeld. waar de meeste special editions een aardig beeld schetsen van de productie is het bij criterion meestal een diepgaande studie.
Criterion Rules!

Op zich wel erg interessant! Maar ik vind dat er zo veel rare titels tussen zitten (Armageddon? Hier hoef ik geen diepgaande studie van te zien!). Maar ze hebben wel een paar leuke, jammer alleen dat de NTSC zijn :(

Jordé den Tenter
28-03-2002, 19:02
Ik vind dat Oakey wel gelijk heeft dat er veel vreemde titles in zitten.

Reinbo
28-03-2002, 19:04
Op zich wel erg interessant! Maar ik vind dat er zo veel rare titels tussen zitten (Armageddon? Hier hoef ik geen diepgaande studie van te zien!). Maar ze hebben wel een paar leuke, jammer alleen dat de NTSC zijn

Ik geef toe dat armaggedon op het eerste gezicht niet de meest inteligente Criterion Titel is, maar de tien minuten durende docu over de explosie van Parijs is een van de indrukwekkeste extra's die ik tot nog toe op DVd heb gezien.

Jordé den Tenter
28-03-2002, 19:06
Tja maar daar zitten we niet echt op te wachten of wel.
(ik vind het leuker als ze erbij zetten hoe ze die kern explosie hebben gemaakt).
Maar dat is mijn mening

Marco
28-03-2002, 19:08
Maar ik vind dat er zo veel rare titels tussen zitten (Armageddon? Hier hoef ik geen diepgaande studie van te zien!).Armageddon is 1 van de commerciële Criterion's. Aangezien de meeste Criterion's geen mainstream films zijn, moeten ook wat (terug) kunnen 'verdienen'. Dat soort titels dus compenseert een beetje de 'verliezen'.




jammer alleen dat de NTSC zijn!
Nieuwe TV dan maar. Of een regiovije DVD rom. Immers een PC heeft geen NTSC nodig (aan de andere kant zijn er weinig widescreen computermonitoren te bekennen.).

Marco
28-03-2002, 19:09
Ik vind dat Oakey wel gelijk heeft dat er veel vreemde titles in zitten. Noem eens 'vreemde' titels?

mark t
28-03-2002, 20:23
Noem eens 'vreemde' titels?
(Zucht)
Dit gaat weer een discussie worden met weinig objectieve argumenten.:D

Criterion geeft over het algemeen wat minder gangbare titels uit. Dit zijn de wat controversiëlere films, of films die vanuit Hollywood-standpunt niet interessant zijn (lees: buitenlandse films). De typische Hollywood-films zijn toch al verkrijgbaar op dvd, maar de meeste titels in de criterion-collectie nog niet.
Onder de categorie 'vreemd' kun je dus in dit verband denken aan titels als Armageddon, The Rock en Silence of the Lambs.

Marco
28-03-2002, 20:52
(Zucht)
Dit gaat weer een discussie worden met weinig objectieve argumenten.:DDiscussie? welke discussie?
Vreemde titels kan van alles betekenen (breed begrip), dus een definitie is wel op zijn/haar plaats.



Criterion geeft over het algemeen wat minder gangbare titels uit. Dit zijn de wat controversiëlere films, of films die vanuit Hollywood-standpunt niet interessant zijn (lees: buitenlandse films). De typische Hollywood-films zijn toch al verkrijgbaar op dvd, maar de meeste titels in de criterion-collectie nog niet.(zucht) onnodige uitleg. Is al bekend verhaal.



Onder de categorie 'vreemd' kun je dus in dit verband denken aan titels als Armageddon, The Rock en Silence of the Lambs. Vreemd als zijne in een Criterion Collection, maw de commericiëlen onder de controversiëlere. En valt Traffic hier ook onder? (nee geen discussie gewoon een vraag)

Reinbo
28-03-2002, 21:09
Armageddon is 1 van de commerciële Criterion's. Aangezien de meeste Criterion's geen mainstream films zijn, moeten ook wat (terug) kunnen 'verdienen'. Dat soort titels dus compenseert een beetje de 'verliezen'.

Ik geloof niet dat criterion commerciele met niet commerciele titels compenseert, ik denk dat ze bij elke titel ook winst willen make, daarom zijn ze zo duur. Armaggedon is volgens mij dan ook niet gekozen omdat het commercieel interessant is of omdat het zo'n goede film was, maar omdat het technisch en logistiek een van de moeilijkste producties allertijden was. Als je de discs kent en de extra's en het audio commentaar heb gehoord begrijp je wat ik bedoel.

Marco
28-03-2002, 21:14
Ik geloof niet dat criterion commerciele met niet commerciele titels compenseert, ik denk dat ze bij elke titel ook winst willen make, daarom zijn ze zo duur.
Ook goed :)



Als je de discs kent en de extra's en het audio commentaar heb gehoord begrijp je wat ik bedoel. Disc ken ik (heb ik zelf in bezit). Film wel gezien, audiocommentaar (nog) niet beluisterd en extra's (nog) niet gezien.

MAD
28-03-2002, 21:49
Dit zijn enkele buitenlandse webshops. De enigste in Nederland die ooit Criterion's verkochte was RoDisc in Rotterdam. Misschien dat ze nog wat Criterion's hebben.

Was vorige week toevallig bij Rodisc in Rotterdam en zag dat ze zo'n 30 (!!) verschillende Criterions hadden staan. Ze zijn hier wel erg prijzig, zo'n €60,- (!!) per DVD. Maar ja, je hoeft dan geen 3 weken te wachten, geen importbelasting meer te betalen en je kunt hem gelijk onbeschadigd meenemen. ;)
Bestel ze zelf echter liever via het internet en neem bovenstaande risico's, voor een prijs die ruim €20,- lager ligt dan bij Rodisc, graag voor lief!!

Oakey
28-03-2002, 23:23
Ik had alleen nog maar op dvd.nl van die Criterions gehoord, dus heb nu toch eens zo'n website bekeken. Er zitten idd erg aparte titels tussen, toch een aantal films die ik wel eens zou willen zien (Jean Cocteau's La Belle et le Bête, Fritz Langs M). Armageddon is eigenlijk ook één van de weinige echt rare titels (vond de film trouwens wel zeer kijkbaar, maar is wel 13 in dozijn).

Dat NTSC is niet alleen jammer omdat mijn tv dat niet aankan, maar ook vanwege de slechtere beeldkwaliteit (minder beeldlijnen, "blauw" streepje).

Maar ik ben sowieso iemand die niet meer dan €10-20 aan een dvd uitgeeft, dus die Criterions zijn niets voor mij.

Nathan Strik
29-03-2002, 10:20
Dat NTSC is niet alleen jammer omdat mijn tv dat niet aankan, maar ook vanwege de slechtere beeldkwaliteit (minder beeldlijnen, "blauw" streepje). Onzin.. ik heb nu zat NTSC DVD´s vergeleken met hun PAL versies en dat van die beeldlijnen merk je geen ene ruk van... en die blauwe streep heb ik geen last van en ligt meer aan de TV dan aan de NTSC disc...

Jordé den Tenter
29-03-2002, 10:24
Vind ik ook Nathan.

MAD
29-03-2002, 10:25
Onzin.. ik heb nu zat NTSC DVD´s vergeleken met hun PAL versies en dat van die beeldlijnen merk je geen ene ruk van... en die blauwe streep heb ik geen last van en ligt meer aan de TV dan aan de NTSC disc...

Heb ook behoorlijk wat R1 (NTSC?), maar is mij eigenlijk nog nooit opgevallen, zal er eens op letten.

Reinbo
29-03-2002, 12:13
Maar ik ben sowieso iemand die niet meer dan €10-20 aan een dvd uitgeeft, dus die Criterions zijn niets voor mij.

Bij dvdboxoffice.com hebben ze er een aantal onder de € 20 inclusief verzending vanuit europa. Ik zou het toch een proberen, je wil nooit meer iets anders.

Rikkert
29-03-2002, 12:25
Dus eigenlijk lapt criterion het beeld en geluid op, en plaatsen ze een batterij aan extra`s... Nu zijn er verschillende DVD die "zeldzaam" zijn, en die criterions vallen daar dus ook onder... Is er eigenlijk wel eens een prijsstijging voor bepaalde DVD`s omdat ze zo zeldzaam zijn? Zo heb ik nog nooit van een zeldzaam (bootlegs uitgesloten dan) dure vhs band gehoord. :rolleyes: Ik vraag me sterk af in hoeverre een DVD een goede investering is...

jps
29-03-2002, 12:44
Onzin.. ik heb nu zat NTSC DVD´s vergeleken met hun PAL versies en dat van die beeldlijnen merk je geen ene ruk van... en die blauwe streep heb ik geen last van en ligt meer aan de TV dan aan de NTSC disc...

Ja idd..moet ie maar is wat fatsoenlijks aan apparatuur kopen :)