PDA

Bekijk de volledige versie : Oververhit raken van dvd's



Anonymous
16-08-2001, 04:01
Ik heb sinds enkele weken een dvd speler (Philips dvd 957). Nu worden sommige dvd's erg warm. En op andere sites (met een duitstalig forum) waren er ook mensen die zich afvroegen of het binnenin niet te heet kan worden zodat je dvd-film naar de knoppen zou kunnen gaan.

Ik vroeg me dit ook af omdat er even een kleine storing (rode vlekjes) in het beeld optrad bij the matrix (prima beeld en geluid overigens, geheel andere ervaring dan de video ervan), was nog geen seconde trouwens. En de film met af en toe stoppen zeker 3 uur in de speler heeft gezeten.

Zou het kunnen dat een dvd schijfje dan oververhit raakt en misschien kapot zal gaan?
En is het misschien beter om meerdere films niet direct na elkaar af te spelen?

(Niet onbelangrijk: bij kieskeurig.nl stond er een reactie over het kapot gaan van een dvd schijfje met exact dit type speler.)

gr

Dick

Arnold van Oostrum
16-08-2001, 12:38
Om je DVD te laten smelten of oplossen moet je het wel heel erg heet maken. CD's en DVD's hebben meer last van een ongunstige combinatie van hoge luchtvochtigheid en tropische temperatuur (dan ontstaat er een soort roest).
De warmte ontwikkeling in de DVD speler zelf is vrij gering.

Ik heb ondertussen CD's die in begin jaren '80 heb gekocht. En deze hebben nog nergens van te lijden gehad (warmte, nattigheid).

De temperatuur in je apparatuur kan niet te hoog worden als je de richtlijnen van de maker ervan opvolgt. Zorg voor voldoende koeling en vrije ruimte om je apparatuur. En zet de DVD speler niet boven op de versterker, want juist die genereert veel warmte.

tonnaomi
24-08-2001, 21:33
het is dus wel waar dat je dvd`s naar de knoppen gaan
vandaag in de winkel ben ik mijn blade cd kwijt
door de hitte is hij mooi gescheurd.


heeelppppppppp

je moet de dvd in een open kast zetten niet met gesloten deur
de 957 wordt bloedheet kon er een ei op bakken

toen ik de dvd eruit haalde zat er een scheur in

met mijn hiteker geen last van

doooeeeeeeiiiiiii

Arnold van Oostrum
24-08-2001, 22:55
tonnaomi

Staat je DVD speler alleen in die kast of staat er ook een versterker bij? Een DVD speler alleen kan echt niet zoveel hitte veroorzaken dat een DVD daarvan stuk gaat.

Voor alle apparatuur geldt zeker dat er voldoende ruimte en ventilatie moet zijn.

Anonymous
05-10-2001, 01:50
Het is even geleden dat ik hier gekeken heb omdat ik dacht dat het wel los liep. Maar wat u zegt over de dvd speler:


De warmte ontwikkeling in de DVD speler zelf is vrij gering.

Is niet helemaal waar. Want de dvd plaatjes worden wel degelijk vrij warm als ze een tijdje (2 a 3 uur) gespeeld hebben. Ik heb er wel eens een tegen mijn wang gehouden, na het spelen, om te voelen hoe warm het was. Je verbrand je wang 'net' nog niet.
Het is trouwens bekend dat deze 957 speler van Philips soms kapotte schijfjes bezorgt. Misschien ligt dat ook wel aan de kwaliteit van het schijfje zelf. Zie hierover kieskeurig.nl bij de beoordelingen van deze speler.

Ik heb gelukkig nog geen kapotte schijf gehad, maar ik heb hem dan ook zo vrij mogelijk staan (zonder versterker of plank erboven en niet in een kast). Maar ook dan wordt het dvd plaatje soms behoorlijk warm. Met deze speler is dus wat extra voorzorgsmaatregelen wel op z'n plaats.