PDA

Bekijk de volledige versie : HDMI kabel en instellingen?



Pinraiser
15-07-2006, 21:13
Ik heb een Sony Bravia LCD (HDMI) en een Panasonic DMR-EH65 (HDMI)
Een speciale HDMI (oehlbach) kabel aangeschaft, waarvan ik de kwaliteit niet echt beter vindt dan van de scart, maarja de kabel koste maar 79 euro (hum hum)

Als ik de DVDrecorder aanzet en via de HDMI de overdracht naar de SOny laat gaan kan ik niets meer aanpassen, hij neemt bv standaart een wide screen op de Sony aan, terwijl als ik het beeld via de scart aansluit ik alles wel kan aanpassen.

Ik kan bv switchen tussen 4:3, wide, smart, zoom enz.

heeft iemand een idee wat ik nog kan doen?

joostpolletje
16-07-2006, 13:32
Wat ik bij mijn JVC recorder had, Was dat ik de eerste keer hem moest instellen via de Scart, En hem daarna selecteren in HDMI, Want het upgescalde beeld van de panasonic moet wel degelijk beter zijn dan je scart

DVDProfilersFilmgek
22-07-2006, 14:13
Heb ook een Sony Bravia.... 50 inch

Het zal wel wat te maken hebben met het digitale signaal wat je naar binnen stuurt, en daarom heeft de TV waarschijnlijk bij de HDMI ingang maar 1 stand, in dit geval alleen maar wide.

Ik snap niet wat je probleem daarmee is? De dvd die wordt weergegeven, al dan niet geupscaled, komt op de originele wijze(beeldverhoudingen) op het scherm. Heb een andere DVD speler, en kan op heel veel manieren zoomen, ook heel mooi met een 2.35:1 uitzending, maar persoonlijk zoom ik daar niet mee, ik kijk de film zoals hij bedoeld is. Kan je speler niet zoomen? Zelf kijk ik met de door mij gebruikte apparatuur op 1080i(met HDMI), ik heb dan een schitterend mooi plaatje.

BTW, mijn HDMI kabel was nog geen 30 euro, en ook met die kabels heb je perfect beeld, het betreft een digitaal signaal.

Ik ben wel met je eens dat Sony het, niet meer beeldstanden hebben met de HDMI bron als ingang, wel even in de gebruiksaanwijzing had mogen vermelden.

Pinraiser
22-07-2006, 22:30
Ik vind het wel vervelend dat mijn signaal via de HDMI kabel niet beter is dan mijn scart aansluiting, eerder zou ik zeggen dat het nog ietsjes slechter qua kwaliteit is, en dat voor zo'n dure kabel.
Het beeld vind ik behoorlijk met ruis.

En wat betreft de wide beeld vorming, dat vind ik net iets minder prettig kijken omdat alles wat platter overkomt dan de smart optie.

Het valt me gewoon op dat de HDMI kabel alles 1 op 1 overzet, en dat had ik niet verwacht, een kleine tegenvaller dus van 80 euries omdat ik nu steeds neig naar de scart optie, omdat ik daar wel alles kan aanpassen.

PS: wat betreft de kwaliteit (die ik minder vind van de HDMI) zou dat kunnen komen door de kwaliteit van binnenkomst (coax kabel, antenne)

Seth__Gekko
23-07-2006, 10:55
Ik denk dat je de dvdspeler met hdmi moet aansluiten, en de dvd recorder met component.

Met dvd's ga je niet zoomen of smart zoomen, dus die is wel makkelijk om met hdmi aan te sluiten.

DVDProfilersFilmgek
23-07-2006, 11:14
Ja, 80 euro voor een HDMI kabel, is in mijn ogen 50 euro weggegooid geld. Mijn kabel was nog geen 30 euro en doet het waarschijnlijk net zo goed.

Sneeuw :?: over de HDMI.... :?:
Dat ligt niet aan de HDMI kabel, zelf kijk ik alleen maar originele DVD's via de HDMI aansluiting van de DVD speler. Ik laat het beeld upscalen naar 1080i en heb dan echt perfect beeld. Dit perfecte beeld krijg je niet van een oude rampenfilm uit het jaar kruik, maar wel met een goed opgenomen DVD :!: Ook voor het gebruik via de HDMI aansluiting geld, bagger is bagger en dat blijft bagger, het zal er niet beter op worden. Ook die zelfgebrande(lees van het internet gedownloade shit, zoals webcam copy's, DL DVD's die naar single layer zijn gecomprimeerd etc etc) dvd's zullen er echt niet mooier gaan uitzien bij het gebruik van de HDMI aansluiting :!: Doch als je er kwaliteit instopt, dan zul je er ook kwaliteit uitkrijgen.

1 op 1 dat is het mooiste kijken, mensen die moeten gaan zoomen met een 2.35:1 film, die hebben over het algemeen hun TV een paar maatjes te klein gekocht, maar dat is slechts mijn persoonlijke mening :wink:

Seth__Gekko
23-07-2006, 11:17
Ik snap ook niet dat je gaat zoomen in een dvd...op een analoog tv signaal, oké, maar op een dvd, moet op wide staan.

joostpolletje
23-07-2006, 12:15
Idd, Je bron is natuurlijk ook heel belangrijk in dit verhaal, Zoals profiler aangeeft, Wat stop je erin. kopietjes? Eventuele Cams? Of originele DVD's?

Pinraiser
23-07-2006, 18:26
Ik moet zeggen dat alles via dvd wel goed is, maar het signaal via de dvd-recorder (waar de coax inzit) naar de Sony LCD via ik ronduit waardeloos althans voor een HDMI kabel, daarvoor is de scart op z'n minst net zo goed.

Dan heb ik me in mijn vorige posts niet zo goed uitgedrukt!

Het gaat dus om het signaal wat ik via mijn recorder op de LCD krijg.

PS: is de wide optie de orginele optie? ik vind deze zo plat overkomen.

DVDProfilersFilmgek
24-07-2006, 02:05
Is de wide option de originele optie.......


Dat is je vraag, en nu ga ik mij op dun ijs begeven....het is de originele optie.....helaas niet helemaal :roll:
Dat niet helemaal komt uit het feit dat je TV een signaal krijgt/verwerkt dat hij niet helemaal met zijn eigen beperkingen aankan. De beperkingen in ons geval zijn het aantal beeldlijnen die onze TV's hebben ten opzichte van het aantal beeldlijnen die onze TV's krijgen. Onze TV's gaan weer terugrekenen naar een signaal/aantal beeldlijnen dat zij wel kennen. Hierdoor kan een enigzins vertekend beeld ontstaan. In het 2.35:1 geval kan daar bij kleine schermen een enigzins onbevredigend beeld uit voorkomen, dit omdat men vaak een beeldvullend plaatje verwacht/verlangd. Door het kleine formaat wordt dan enigzins het idee versterkt, dat men een beeld verkrijgt dat dan meer ineen gedrukt is......

Als je DVD speler over een "verstandige" zoom functie bezit, dan moet het over het algemeen wel lukken om een bevredigend beeld te verkrijgen.
Zelf heb ik geen moeite met 2.35:1 signalen, ik kijk ze dan ook zoals ze zijn bedoeld, maar ik heb daar dan ook een 50inch scherm voor genomen.
Ik heb een breedbeeld TV..... en ben blij dat hij niet de gewone TV uitzendingen ook in 2.35:1 uitzend, dit is ook niet nodig, denk aan het journaal en bijvoorbeeld een talkshow. Een film is weer een geheel ander verhaal, deze wens ik weer wel te zien zoals zij in de bioscoop worden gepresenteerd....

Pinraiser
26-07-2006, 21:29
Oke, ik kan je volgen, maar hoe krijg ik nu het signaal via mijn DVD-recorder op mijn Sony LCD beter?

Zowel de HDMI als de scart kabel geven een lichte ruis en een niet echt zuiver beeld weer.

DVDProfilersFilmgek
27-07-2006, 19:23
Oke, ik kan je volgen, maar hoe krijg ik nu het signaal via mijn DVD-recorder op mijn Sony LCD beter?

Zowel de HDMI als de scart kabel geven een lichte ruis en een niet echt zuiver beeld weer.

Daarmee bedoel je waarschijnlijk het antennesignaal dat je hebt. De dvd's zijn goed over die ingangen(dat schreef je in en eerder bericht), dus daar ligt het niet aan.

Om een beter antennesignaal naar je dvdrecorder te krijgen dien je een goede kwaliteit :!: coaxkabel te gebruiken, tevens dien je goede connectors te gebruiken. Als je signaal van de kabel komt, kijk dan ook eens of het bij je buren ook zo slecht is, het ligt ook wel eens aan de aansluitdoos. Verlang van je profider een goed en ruisvrij signaal :!: Doch controleer wel of de fout niet bij je eigen installatie zit. Als je je goede kwaliteit coaxkabel rechtstreeks vanuit de "muur" naar je DVD recorder doet, dan moet je gewoon een goed signaal hebben, zoniet dan zit er ergens een fout.

Pinraiser
27-07-2006, 21:17
Ik heb hiervoor een sony wega breedbeeld gehad en een goed signaal daarop gehad.

Nu met dezelfde coax kabel en connectors dus op de Sony LCD een stuk minder beeld.
ALs je dichtbij het scherm gaat staan lijkt het net of er een waas overheen zit met een kleine ruis.

Dit heb je dus ook nu de antenne via de DVD recorder het signaal overzet naar de Sony, echter nu zit er zelfs nog iets meer ruis bij.

De afstand van het antenne punt naar de TV en Recorder is ca. 12 mtr.
Welke coax kabel raadj jij me aan en welke connectors zijn dan het best?
Is een antenne versterker nog een optie? , of misschien toch gewoon wachten op goede digitale televisie, want dan moet het stukken beter zijn?

DVDProfilersFilmgek
27-07-2006, 23:17
Ik heb hiervoor een sony wega breedbeeld gehad en een goed signaal daarop gehad.

Nu met dezelfde coax kabel en connectors dus op de Sony LCD een stuk minder beeld.
ALs je dichtbij het scherm gaat staan lijkt het net of er een waas overheen zit met een kleine ruis.

Dit heb je dus ook nu de antenne via de DVD recorder het signaal overzet naar de Sony, echter nu zit er zelfs nog iets meer ruis bij.

De afstand van het antenne punt naar de TV en Recorder is ca. 12 mtr.
Welke coax kabel raadj jij me aan en welke connectors zijn dan het best?
Is een antenne versterker nog een optie? , of misschien toch gewoon wachten op goede digitale televisie, want dan moet het stukken beter zijn?

Mijn mening over de huidige digitale televisie heb ik al elders verkondigd op dit forum, en hij is helaas niet zo positief :cry:

Waar ik woon zitten van die reparatuur winkeltjes, en die jongens hebben de betere kabel gewoon op rol, die jongens hebben ook gewoon goede connectoren en kunnen voor weinig een mooi kabeltje voor je maken.
Dat je oude Sony er weinig last van had kan komen doordat je het niet zag, wat je nu hebt is veel scherper en laat onverbiddelijk onvolkomenheden zien. Heb je de digitale ruisonderdrukkers van je apparatuur wel bijstaan? De Tv beschikt er volgens mij in ieder geval over, al zouden ze eigenlijk niet nodig moeten zijn.
Als het even kan moet je antenneversterkers vermijden, zij kunnen soms meer kwaad dan goed doen. Je moet al wat dieper in de buidel om een goede antenneversterker te krijgen. De kabelmaatschappij dient je een goed signaal te geven. Een slecht signaal versterken maakt het er niet beter op. Momenteel is een analoog signaal nog steeds stukken beter dan een digitaal signaal, HD even buiten beschouwing gelaten. Het analoge signaal is wel weer veel gevoeliger voor storingen.

De studio's maken en verzenden nog steeds(binnenkort gaat de stekker er voor de landzenders uit) een analoog signaal. Dit signaal wordt gedigitaliseerd, de bron is analoog. Pas als de studio's gaan ombouwen(en dan komt de weg naar echte digitale televisie pas open, en HD TV) wordt het echte digitale televisie. Het ombouwen naar HD TV in Nederland vonden de studio's voorlopig nog te duur....
We zitten in een omschakeltijdperk, en hebben hier en daar digitale en analoge technieken die met elkaar moeten samenwerken om ons consument een goed beeld te geven. Het zal soms ook niet duidelijk zijn wat de bron is.... een digitale camera...een analoge camera....

Het leven is niet altijd simpel :wink: