PDA

Bekijk de volledige versie : Beste regisseurs allertijden



BigLebowski
22-07-2006, 17:18
Soms (understatement of the year) zie je wel eens een top-zoveel lijstje voorbij komen van de beste films allertijden - best leuk - maar zelden zie je zoiets van regisseurs.

Er zijn vele namen te bedenken - bekend en minder bekend - zoals Steven Spielberg, David Lynch, Alfred Hitchcock, Sergio Leone, Jean-Pierre Jeunet, Pedro Almodovar, Quentin Tarantino, Akira Kurosawa, Stanley Kubrick, Lars von Trier, Spike Lee, Julio Medem, John Carpenter, Jim Jarmusch, Robert Zemeckis, Francis Ford Coppola, James Cameron, Woody Allen, Kim Ki-Duk, Federico Fellini, Joel en Ethan Coen etc. etc.

Iedere filmliefhebber heeft waarschijnlijk zo zijn/haar eigen favoriet(en).
Om welke regisseurs kunnen we volgens jou niet heen of hebben iets speciaals voor jou (en waarom)?

Oftewel: wat is jouw all time regisseur top 5?

Marc T.
22-07-2006, 17:22
Leuk initiatief, maar ik meen me te herrineren dat we hier vorig jaar ook al een top 50 ofzo hadden inclusief puntentelling etc.

Ik ga trouwens voor Scorsese, Kubrick, Tarantino, Spielberg en Cameron.

Kees Hoekerd
22-07-2006, 17:24
Joh, top 50 is veel te overdreven.
We hebben het hier over een top 5.

Marc T.
22-07-2006, 17:25
Ik bedoel ook dat het eindresultaat een lijst opleverde met minstens 50 regisseurs die allemaal punten hadden gekregen etc.

John Sital
22-07-2006, 17:38
tja dat is vrij subjectief, maar goed: cameron,spielberg,tarantino,rodriguez,r.scott,copp ola

Richard B.
22-07-2006, 17:43
Ik bedoel ook dat het eindresultaat een lijst opleverde met minstens 50 regisseurs die allemaal punten hadden gekregen etc.
Klopt. Zie http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=35467

Mathieu Ghekiere
22-07-2006, 18:50
Steven Spielberg
Lars Von Trier
Stanley Kubrick
Sergio Leone
M Night Shyamalan

*NERAZZURRI*
22-07-2006, 20:50
Van Leone, Hitchcock en Kubrick heb ik tot nu toe het meest genoten. Er zijn ook wel anderen waar ik sterke films van gezien heb maar deze springen er tot nu uit wat mij betreft.

Maar ik moet nog zo veel films zien van deze regisseurs dat m'n mening eigenlijk wat scheef is.

Khonnor
22-07-2006, 21:35
Goh, nu krijgen we zeker 20 pagina's met standaard antwoorden.

Laat me raden.

Lars von Trier. David Lynch. Quentin Tarantula.
Etc.

Etc.

Etc.
En nog meer van dat soort spul.

Beste regisseurs? Of meest overgewaarde regisseurs?
Kom op mensen, laten we origineel blijven, alstublieft.

*gaat nadenken of hij überhaupt een voorkeur heeft voor een bepaalde regisseur*

*NERAZZURRI*
22-07-2006, 21:42
Ik snap je punt niet helemaal...

mercapto
22-07-2006, 21:56
Hij wil dat we liegen zodat we tenminste orgineel zijn.

Ok, uhm,

Uwe Boll

Khonnor
22-07-2006, 22:08
Hij wil dat we liegen zodat we tenminste orgineel zijn.

Ok, uhm,

Uwe Boll

:wink:

Jij hebt me helemaal door.

Kan iemand als Darren Aranofsky bijvoorbeeld bij beste regisseurs genoemd worden? Hij heeft 2 á 3 films gemaakt allemaal in vrij dezelfde lijn. Kan iemand na zo weinig films al in een lijstje van beste regisseurs genoemd worden? Ik heb zelf persoonlijk niets met David Lynch. Maar al zijn films hebben voor mij toch dezelfde...uhmm...sfeer en stijl etc.
Wat heb je aan 8 keer dezelfde soort film van ook nog eens dezelfde regisseur?

Ik zat laatst bijvoorbeeld een film te kijken en vond de stijl behoorlijk goed, toen ik er later achter kwam dat het dezelfde regisseur was van een andere film die echt TOTAAL anders was en dat vond ik knap. Diversiteit is belangrijk bij acteurs/actrices...zangers, etc etc en voor mij ook bij Regisseurs. (voorbeeld is bijvoorbeeld Jeunet...Amelie én Alien:Resurrection. Vrij verschillend, lijkt mij)

Misschien moet ik maar een reactie schrijven als ik iets minder rosé op heb en iets meer gegeten heb.... :wink:
Want ik geloof dat ik mezelf niet helemaal kan uitdrukken nu,
of is er ook maar iemand die mij begrijpt op het moment? :P

mercapto
22-07-2006, 22:29
Ik begrijp het wel, er is meer op hemel en aarde dan het standaard rijtje. Maar veel mensen waarderen toch de standaard mensen het meest, vaak omdat die veel films hebben die ze goed vinden waardoor de mindere films niet opvallen.
Aranofsky, Almoldovar, Jeunet, of zelfs Darabont zouden ook kunnen ondanks hun mindere aantal films of bekendheid. Maar dat blijven ook bekende namen die alsnog niet echt verassen. Het blijft lastig een goede regisseur voor te dragen met weinig bekendheid... ;)

Kees Hoekerd
22-07-2006, 22:34
Tja, niet moeilijk doen en kies eerlijk de regisseurs waar je een redelijk aantal van gezien hebt, lijkt me. :roll:

Dan ben ik ook onorigineel.

Sam Peckinpah
Sergio Leone
Clint Eastwood
Anthony Mann
Alfred Hitchcock

btw, nooit van lars van trier gehoord, hoor ik die te kennen :?:

Evil Hobbit
22-07-2006, 22:54
Spielberg
Spielberg
Spielberg
Spielberg
en
Spielberg

BigLebowski
22-07-2006, 22:56
...Ik heb zelf persoonlijk niets met David Lynch. Maar al zijn films hebben voor mij toch dezelfde...uhmm...sfeer en stijl etc.
Wat heb je aan 8 keer dezelfde soort film van ook nog eens dezelfde regisseur?


Van mij hoef je David Lynch niet goed te vinden hoor, maar heb je dan wel eens The Elephant Man en The Straight Story gezien? Die zijn totáál anders dan bijvoorbeeld Blue Velvet, Lost Highway of Mulholland Drive :wink:

Ik vind Jean-Pierre Jeunet overigens ook super...zou ook in mijn lijstje staan denk ik.

Khonnor
22-07-2006, 23:09
...Ik heb zelf persoonlijk niets met David Lynch. Maar al zijn films hebben voor mij toch dezelfde...uhmm...sfeer en stijl etc.
Wat heb je aan 8 keer dezelfde soort film van ook nog eens dezelfde regisseur?


Van mij hoef je David Lynch niet goed te vinden hoor, maar heb je dan wel eens The Elephant Man en The Straight Story gezien? Die zijn totáál anders dan bijvoorbeeld Blue Velvet, Lost Highway of Mulholland Drive :wink:

Ik vind Jean-Pierre Jeunet overigens ook super...zou ook in mijn lijstje staan denk ik.

Ik heb ál zijn films gezien. Mijn ex was een Lynch-nutcase. ;)
En ik vind het vrijwel allemaal pretentieus. Van heel veel van die 'grote' namen die zogenaamd heel veel respect verdienen, snap ik gewoon niet zo goed wat 'the fuss about' is. Wil niemands smaak ofzo afkraken, helemaal niet. Maar soms hoor ik mensen zeggen dat ze David of Quentin helemaal geweldig vinden, haast omdat dat zo hoort ofzo. Heel maf, misschien. Vooral bij UvA'tjes heb ik dit. Op zich wel hilarisch.

Lars Von Trier is o.a. bekend van Dancer In The Dark met Björk.

Gus van Sant is misschien ook zo'n naam. Overigens vind ik een aantal van zijn films wel goed, zoals Elephant en My Own Private, maar durf tegelijkertijd toe te geven dat ze allemaal erg dicht op elkaar zitten. Hetzelfde heb ik met Larry Clark. Kids en Ken Park vind ik vrij bruut, maar al zijn films lijken toch wel op elkaar. Toen ik Bully voor het eerst zag wist ik niet dat die van Clark was, maar na 10 minuten dacht ik het wel.

Fafa
22-07-2006, 23:21
Rijtjes zijn altijd leuk! Op dit moment zie ik mijn top 5 (in willekeurige volgorde) als volgt:

1. Kubrick
2. Leone
3. Tarkovsky
4. Kurosawa
5. Chaplin

John Sital
23-07-2006, 08:09
uwe boll rules :twisted:

zetmoon
23-07-2006, 08:18
1 Alfred Hitchcock
2 James Cameron
3 John Ford

Rotterdam5314
23-07-2006, 08:54
spielberg
scorsese
tarantino
coppola
jackson

BigLebowski
23-07-2006, 10:30
...Ik heb zelf persoonlijk niets met David Lynch. Maar al zijn films hebben voor mij toch dezelfde...uhmm...sfeer en stijl etc.
Wat heb je aan 8 keer dezelfde soort film van ook nog eens dezelfde regisseur?


Van mij hoef je David Lynch niet goed te vinden hoor, maar heb je dan wel eens The Elephant Man en The Straight Story gezien? Die zijn totáál anders dan bijvoorbeeld Blue Velvet, Lost Highway of Mulholland Drive :wink:

Ik vind Jean-Pierre Jeunet overigens ook super...zou ook in mijn lijstje staan denk ik.

Ik heb ál zijn films gezien. Mijn ex was een Lynch-nutcase. ;)
En ik vind het vrijwel allemaal pretentieus. Van heel veel van die 'grote' namen die zogenaamd heel veel respect verdienen, snap ik gewoon niet zo goed wat 'the fuss about' is. Wil niemands smaak ofzo afkraken, helemaal niet. Maar soms hoor ik mensen zeggen dat ze David of Quentin helemaal geweldig vinden, haast omdat dat zo hoort ofzo. Heel maf, misschien. Vooral bij UvA'tjes heb ik dit. Op zich wel hilarisch.

Lars Von Trier is o.a. bekend van Dancer In The Dark met Björk.

Gus van Sant is misschien ook zo'n naam. Overigens vind ik een aantal van zijn films wel goed, zoals Elephant en My Own Private, maar durf tegelijkertijd toe te geven dat ze allemaal erg dicht op elkaar zitten. Hetzelfde heb ik met Larry Clark. Kids en Ken Park vind ik vrij bruut, maar al zijn films lijken toch wel op elkaar. Toen ik Bully voor het eerst zag wist ik niet dat die van Clark was, maar na 10 minuten dacht ik het wel.

Leuk dat je er wat meer bijschrijft en uitlegt waarom je iemand wel of niet zo goed vindt. Dat is leuker dan alleen een rijtje opdreunen. Al ben ik niet per se met je eens dat een regisseur alleen goed is als hij totaal verschillende films maakt. Dat is wel een pre, maar geen voorwaarde voor mij. Het kan (juist) ook leuk zijn om iemands 'stempel' ergens in te herkennen. Iemands stijl of ideeën kunnen je aanspreken of niet.

Lars von Trier heeft bijzondere en zeer verschillende films gemaakt natuurlijk. Dancer in the Dark vond ik zelf een draak van een film, maar Dogville en Breaking the Waves vond ik weer ijzersterk.

Ik kan zowel erg genieten van een goed gemaakte film als The Godfather van Francis Ford Coppola of van een grote blockbuster zoals Lord of the Rings van Peter Jackson als van een kleine independent film zoals bijvoorbeeld Noi Albinoi van Dagur kári of Stranger than Paradise van Jim Jarmusch. Een top 5 van regisseurs te maken is daarom erg lastig geef ik toe...het blijft altijd appels met peren vergelijken natuurlijk, maar te serieus moeten we het ook niet nemen. Je leven hangt er niet vanaf :lol:

Vind het wel leuk om te discussiëren over regisseurs en om meningen of motivaties van anderen te horen vooral. Daarbij gaat het natuurlijk niet om elkaars 'gelijk', want die bestaat niet. Laat iedereen gewoon lekker hun eigen smaak blijven volgen zou ik zeggen. Doe ik ook. Of je dan origineel bent of niet doet er verder niet toe. Zolang je er maar een eigen (gefundeerde) mening op na probeert te houden en je gevoel blijft volgen. Ik weet, ook zogenaamde "eigen meningen" worden beïnvloed door wat anderen vinden. Beïnvloeding daar ontkom je niet aan. Maar dan beginnen we ons op psychologisch/filosofisch terrein te begeven en laten we dat niet doen, want dan ben ik voorlopig nog niet klaar :lol:

Maar wat meer meningen zoals jij hebt zouden van harte welkom zijn! Respect :wink:

Lex v/d Moolen
23-07-2006, 10:39
Kubrick
Leone
Scorsese

Theos
23-07-2006, 10:48
1.Stanley Kubrick
2.Terence Malick
3.David Cronenberg
4.Alejandro Jodorowsky
5.Chan-wook Park

*NERAZZURRI*
23-07-2006, 11:43
btw, nooit van lars van trier gehoord, hoor ik die te kennen :?:

Misschien heb je Dogville gezien?

mercapto
23-07-2006, 11:52
Ik ga me zo ook maar eens aan een rijtje wagen. Ik ben al een dagje aan het denken, lastig lastig, net als dat Top3 films topic, deed ik ook 2 dagen over :P

Quido
23-07-2006, 12:01
1. Paul Verhoeven
- Schitterende, persoonlijke films met veel lagen. Erg herkenbare stijl. Schuwt niks. Vermakelijk en diepzinnig in één.
2. Harry Kümel
- Overweldigende regisseur die erg visueel is ingesteld. Prachtige stijl, mooie thema's en altijd een mysterieuze, aparte sfeer.
3. Willem van de Sande Bakhuyzen
- In elke film lijkt Van de Sande Bakhuyzen de personages zelf ook helemaal te willen doorgronden. Alles begint met een ruwe schets en eindigt in een stevig karakter. Door veel close-ups, de 'zwevende' beelden en cofrontaties tussen de personages laat hij de kijker meevoelen met de emoties. Groot verteller, op elk vlak.
4. Adriaan Ditvoorst
- Uiterst talentvolle regisseur die helaas te weinig kansen heeft gekregen. Zeer persoonlijke films met diepe betekenissen/achtergronden, sprekende en sfeervolle beelden.
5. Joel Coen

Verder nog Mike van Diem (2 films gemaakt, beide bekroond met een Oscar), Martin Koolhoven, Pieter Kuijpers, Alfred Hitchcock, Terence Malick, Roman Polanski en Dominique Deruddere.

Hebben allemaal 1 of meerdere films gemaakt die me (diep) wisten te raken.

Khonnor
23-07-2006, 12:51
Leuk dat je er wat meer bijschrijft en uitlegt waarom je iemand wel of niet zo goed vindt. Dat is leuker dan alleen een rijtje opdreunen. Al ben ik niet per se met je eens dat een regisseur alleen goed is als hij totaal verschillende films maakt. Dat is wel een pre, maar geen voorwaarde voor mij. Het kan (juist) ook leuk zijn om iemands 'stempel' ergens in te herkennen. Iemands stijl of ideeën kunnen je aanspreken of niet.

Lars von Trier heeft bijzondere en zeer verschillende films gemaakt natuurlijk. Dancer in the Dark vond ik zelf een draak van een film, maar Dogville en Breaking the Waves vond ik weer ijzersterk.

Ik kan zowel erg genieten van een goed gemaakte film als The Godfather van Francis Ford Coppola of van een grote blockbuster zoals Lord of the Rings van Peter Jackson als van een kleine independent film zoals bijvoorbeeld Noi Albinoi van Dagur kári of Stranger than Paradise van Jim Jarmusch. Een top 5 van regisseurs te maken is daarom erg lastig geef ik toe...het blijft altijd appels met peren vergelijken natuurlijk, maar te serieus moeten we het ook niet nemen. Je leven hangt er niet vanaf :lol:

Vind het wel leuk om te discussiëren over regisseurs en om meningen of motivaties van anderen te horen vooral. Daarbij gaat het natuurlijk niet om elkaars 'gelijk', want die bestaat niet. Laat iedereen gewoon lekker hun eigen smaak blijven volgen zou ik zeggen. Doe ik ook. Of je dan origineel bent of niet doet er verder niet toe. Zolang je er maar een eigen (gefundeerde) mening op na probeert te houden en je gevoel blijft volgen. Ik weet, ook zogenaamde "eigen meningen" worden beïnvloed door wat anderen vinden. Beïnvloeding daar ontkom je niet aan. Maar dan beginnen we ons op psychologisch/filosofisch terrein te begeven en laten we dat niet doen, want dan ben ik voorlopig nog niet klaar :lol:

Maar wat meer meningen zoals jij hebt zouden van harte welkom zijn! Respect :wink:

Bedankt voor je begrip. Klinkt misschien stom, maar ik vind het fijn dat je niet meteen zwaar in de aanval gaat in de trend van "Wat? Je MOET die en die goed vinden en zo niet dan zal je wel te DOM zijn om zijn films te begrijpen." En geloof me, dat soort mensen zijn er...;)

Weet je wat nou nog het stomme van dit alles is? Dat ik echt vannacht nog heb liggen denken of ik echt favoriete regisseurs heb, maar kan er geen bedenken. Ik ben denk ik niet zo'n regisseurstype. Ik moet me kunnen vinden vinden in een verhaal, mezelf kunnen identificeren in een acteur/actrice. Ik heb bijvoorbeeld weer wel respect voor Clive Barker, maar om nou te zeggen dat zijn films (hoewel Hellbound een favoriete film van me is) MEESTERWERKJES zijn, nee. Peter Jackson, daar stond ik echt van te kijken toen ik hoorde dat HIJ lord of the rings ging maken. Brain Dead vind ik echt geweldig en Heavenly Creatures vond ik wel aardig. Meet The Feebles dan weer vreselijk, maar had nooit verwacht dat hij zoiets als LOTR kon maken. En het zijn prachtige films geworden, IMO.
Ook kan ik meestal wel genieten van een Steven Spielberg film, maar ik zoek de films er niet op uit.

Misschien moet ik maar reageren in een top 5 beste film/acteur/actrice reageren....;)

Kees Hoekerd
23-07-2006, 13:11
btw, nooit van lars van trier gehoord, hoor ik die te kennen :?:

Misschien heb je Dogville gezien?
Nee, zegt me weinig. Wel eens voorbij horen komen die naam.

BigLebowski
23-07-2006, 13:49
btw, nooit van lars van trier gehoord, hoor ik die te kennen :?:

Misschien heb je Dogville gezien?
Nee, zegt me weinig. Wel eens voorbij horen komen die naam.

Geen punt als je Lars von Trier niet kent, maar in de filmwereld is het inmiddels wel een bekende en gevestigde naam.

Probeer hem eens zou ik zeggen :wink: Verwacht geen spektakel en dure special effects :)

Aerodynamisch
23-07-2006, 14:05
Top 10?

Kurosawa
Kubrick
Hitchcock
Leone
Miike
Park
Ozu
Lucas
Tarantino
Miyazaki

Mathieu Ghekiere
23-07-2006, 14:37
btw, nooit van lars van trier gehoord, hoor ik die te kennen :?:

Misschien heb je Dogville gezien?
Nee, zegt me weinig. Wel eens voorbij horen komen die naam.

Geen punt als je Lars von Trier niet kent, maar in de filmwereld is het inmiddels wel een bekende en gevestigde naam.

Probeer hem eens zou ik zeggen :wink: Verwacht geen spektakel en dure special effects :)

En bekijk ook zijn Europa trilogie uit de jaren 80-90!
Een heel andere Lars Von Trier als die van nu, maar minstens even interessant!

Dennis Kuijper
23-07-2006, 15:08
Martin Scorsese
Sergio Leone
Francis Ford Copolla
Steven Spielberg
Alfred Hitchcock

Moppersmurf
11-08-2006, 03:31
Niet in willekeurige volgorde:


1. Alfred Hitchcock

2. James Cameron

3. Stanley Kubrick

4. Steven Spielberg

5. Paul Verhoeven

Sjeisbroochem
11-08-2006, 07:48
mijn top 5:

1. Steven Spielberg
2. Gore Verbinsky
3. Quentin tarantino
4. Richard Donner
5. Sam Raimi

stefanovic
11-08-2006, 08:05
Kubrick
Leone
Scorsese

Me too! 8)

Spider-Steve
11-08-2006, 18:38
1. Bryan Singer
2. Sam Raimi
3. Jan Verheyen
4. Robert Zemeckis
5. Steven Spielberg

theThinWhiteDuke
11-08-2006, 18:52
http://www.jitterbug.com/origins/pix/lucas.jpghttp://www.solarnavigator.net/films_movies_actors/actors_films_images/steven_spielberg_camera.jpghttp://www.serieslive.com/img/series/casting/alfred_hitchcock_presente.jpg

Cor H.
11-08-2006, 19:38
Luc Besson
Martin Scorsese

wiljan
11-08-2006, 20:53
1. Stanley Kubrick
2. Andrei Tarkovsky
3. Orson Welles
4. Martin Scorsese
5. Sam Peckinpah

Aloys
11-08-2006, 21:17
Martin Scorsese..
Francis Ford Copolla..
Quentin Tarantino..

Symphony X
11-08-2006, 21:30
Steven Spielberg
Quentin Tarantino
Yimou Zhang
Takashi Miike
Chan-wook Park
David Fincher
Peter Jackson
Takeshi Kitano

evilll_nelus
11-08-2006, 21:55
David Lynch
David Cronenberg
David Fincher
(er is iets met die naam David!)
Peter Jackson
Sam Raimi
James Camaron
Wes Anderson
Paul Verhoeven
Lloyd Kaufman!

nou en nog wel veel meer..

Marc T.
11-08-2006, 23:21
Om toch maar mee te doen:

1. Martin Scorsese
2. Steven Spielberg
3. Stanley Kubrick
4. Quentin Tarantino
5. James Cameron
6. Peter Jackson
7. Leone
8. In willekeurige volgorde vanaf plaats 3

Werner
12-08-2006, 10:30
In willekeurige volgorde: Lasse Halström, Krzystof Kieslowski, M. Night Shyamalan, Jim Henson

Dat zijn de weinige regisseurs waarvan ik alleen al een film zou willen zien omdat hun naam op de credits staat. Ik vind het overigens een beetje stom om bepaalde regisseurs te gaan noemen voor één of een paar mega-successen, terwijl ze ook heel wat kalkoenen in hun palmares hebben staan. Ik denk dan aan Steven Spielberg bijvoorbeeld.

RenePenders
12-08-2006, 10:59
1) Steven Spielberg- met afstand de beste en invloedrijkste regisseur van de
laatste 30 jaar.
2) Alfred Hitchcock- Films als Vertigo, Psycho, North By Northwest, The Birds,
Frenzy enz. zijn nog steeds meesterwerken die over tig jaren nog steeds
de moeite waard zullen zijn.
3) John Ford- de beste americana-regisseur ooit.
4) Martin Scorcese- eigenzinnige maar prachtige stijl van beeldend vertellen.
5) Sergio Leone- Heeft helaas maar weinig films op zijn naam als regisseur,
maar hiervan zijn wel 5 klassiekers (de dollar-trilogie, Once upon a time
in the West, en Once upon a time in America)
6) Clint Eastwood- wordt met klimmen der jaren steeds beter als regisseur,
en heeft een indrukwekkende lijst als regisseur opgebouwd.
7) Quentin Tarentino- Heeft tot nu toe een prachtige reeks films opgebouwd,
in een geheel eigen stijl.
8) Stanley Kubrick- Visueel verpletterend. Thuis in een variatie van genres,
hoewel er vaak een kilheid in zijn films blijft.
9) Howard Hawks- Kon met enorm veel flair met veel genres uit de voeten en leverde enkele briljante meesterwerken af (o.a Bringing up Baby, Red River)
10) David Lean- Niemand kon een episch verhaal beter op het canvas brengen als Lean (o.a. Lawrence of Arabia, Dr Zhivago, Bridge over the
River Kwai)