PDA

Bekijk de volledige versie : welke optische kabel



astramen
23-07-2006, 11:51
Hoe zit dat nu met die optische kabels. Ik heb er één nodig voor mijn xbox aan te sluiten op de receiver. Heb reeds een advanced scart cable aangeschaft. als ik zoek naar optische kabels dan kom ik verschillende soorten tegen.

joostpolletje
23-07-2006, 12:01
zoek eens op merken als oehlbach,Monster,Qed

Wil je budget kabels, dus voor lage prijs no-name kabeltjes:
vivanco, profigold

onlinewinkels
allekabels[punt]nl
alternate[punt]nl

Johan van den D.
23-07-2006, 12:15
Voor optische moet je bij vdHul zijn met de Optocoupler, één van de beste optische op de markt.
Kost ook relatief weinig, ik meen iets van nog geen €50,- voor 1mtr.

astramen
23-07-2006, 14:52
Ik heb prijzen gezien die inderdaad enorm verschillen. Van 4 tot 50 euro.
Is het verschil echt zo groot. Indien niet dan heeft het geen zin om 50 euro te betalen é.

joostpolletje
23-07-2006, 15:05
De no-name kabeltjes maken gebruik van een ander soort,
Hieronder enkele verschillen
geen vergulde connectoren, kabelmateriaal, signaalverlies... etc

Ik vind het altijd een moeilijke discussie, de een zegt dat kabels verschillen de andere wilt het niet horen, of zegt van niet!

Mijn mening is, dat het wel het een en ander uitmaakt!

Johan van den D.
23-07-2006, 17:34
Is het verschil echt zo groot. Indien niet dan heeft het geen zin om 50 euro te betalen é.Hier heb je helemaal gelijk in maar €50,- voor één van de beste optisch is natuurlijk niet duur.
Het verschil is gering omdat het optische signaal een verhaal apart is en niet helemaal vergelijkbaar met andere soorten maar voor slechts €50 zou ik persoonlijk gewoon de beste nemen ook al is het verschil gering.
Het verschil is in mijn oren nog altijd groot genoeg om de prijs te verantwoorden. :wink:

Opzich heb je dus zeker gelijk met je stelling alleen dan zal je nooit ver komen in deze hobby helaas, kleine verbeteringen zullen duur betaald moeten worden en geloof me dat €50 voor een goede kabel niets is.

Johan van den D.
23-07-2006, 17:38
De no-name kabeltjes maken gebruik van een ander soort,
Hieronder enkele verschillen
geen vergulde connectoren, kabelmateriaal, signaalverlies... etc Jitter is het probleem bij optische kabels.
Jitter kan je zien als een verstoring in het signaal, heel eenvoudig uitgelegd.


Ik vind het altijd een moeilijke discussie, de een zegt dat kabels verschillen de andere wilt het niet horen, of zegt van niet!

Mijn mening is, dat het wel het een en ander uitmaakt!In feite hoef dit niet tot discussies te leiden, gewoon zelf proberen en men zal merken dat er zeker verschillen zijn.
Met andere woorden, geloof je eigen oren en alleen dat.

zetmoon
23-07-2006, 18:17
Ik als notoir kabel-scepticus zeg gewoon:
koop een normale optische kabel zonder fratsen,
aansluiten en gaan met die banaan.

50 euro voor 1m is veel te veel

Johan van den D.
23-07-2006, 20:08
Ik als notoir kabel-scepticus zeg gewoon:
koop een normale optische kabel zonder fratsen,
aansluiten en gaan met die banaan.

50 euro voor 1m is veel te veelAls dit je mening is is een kabel van €1,50 (vaak gratis bij het apparaat geleverd) inderdaad voldoende :?

Maargoed, kan je misschien ook vertellen waarom je er zo over denk, wellicht heeft de ts-er er wat aan. :!:

Edgar Smit
23-07-2006, 23:24
Als ik me niet vergis heeft zetmoon al eens aangegeven dat hij het verschil niet hoort tussen een kabel van 50 euro of van 5 euro. Ja dan is het uiteraard makkelijk.

Ik denk dat TS die zelf die keus moet maken toch het beste eens kan kijken hoeveel hij wil uitgeven en hoe zijn gehoor is. Aangezien het voor een xbox is zou ik er in ieder geval geen vd Hul aanhangen maar een goedkope kabel.

astramen
23-07-2006, 23:53
Als ik me niet vergis heeft zetmoon al eens aangegeven dat hij het verschil niet hoort tussen een kabel van 50 euro of van 5 euro. Ja dan is het uiteraard makkelijk.

Ik denk dat TS die zelf die keus moet maken toch het beste eens kan kijken hoeveel hij wil uitgeven en hoe zijn gehoor is. Aangezien het voor een xbox is zou ik er in ieder geval geen vd Hul aanhangen maar een goedkope kabel.
Ik denk dat dit inderdaad de beste oplossing is + ook omdat het enkel voor de xbox is.
Ik ben nog maar beginneling, nog maar net mijn home cinema aangeschaft (HTP - 36DW)SONY. Deze heeft mij 399 euro gekost en vind hem voor mij meer dan goed genoeg, maar voor de kenner is dit misschien maar speelgoed(bij wijze van spreken).
Ps: ik kan nergens een review vinden van deze set, laat staan van de receiver(STR-K780). Vind hem zelf niet erug op de sony-site??????

joostpolletje
24-07-2006, 06:54
Staat op kieskeurig geen review? Van andere bezitters.

Johan van den D.
24-07-2006, 07:45
Opzich heb je dus zeker gelijk met je stelling alleen dan zal je nooit ver komen in deze hobby helaas, kleine verbeteringen zullen duur betaald moeten worden en geloof me dat €50 voor een goede kabel niets is.

Maar wellicht komt het niet bij iedereen zo hard binnen dat ze zich de luxe kunnen veroorloven om te doen of 50 euro niks is :roll:.Da,s waar maar als men advies vraag probeer ik het beste advies te geven voor een relatief mooi budget.
Het is immers simpel om gelijk extreem geprijsde kabels aan te raden vandaar dat ik altijd ergens in het midden probeer te blijven, of dat dan nog teveel is moet de TS voor zichzelf bepalen.

Daarnaast als men een dure x-box en een Sony set van €399 kan kopen hoef een bedrag van €50 ook niet echt een probleem te zijn lijkt me.

Maar zoals hij zelf al aangeeft is ie meer dan tevreden met de Sony set (gelukkig uiteraard) en dan is zo,n vdHul inderdaad wat overdreven.

joostpolletje
24-07-2006, 08:23
Kijk, Je kan de kabel altijd weer meenemen naar een volgend project, Of straks eventueel een DVD speler ermee aansluiten! Dan is deze kabel al goed met het oog op toekomst, en het investeren zeker de moeite waard.

zetmoon
24-07-2006, 08:48
Als ik me niet vergis heeft zetmoon al eens aangegeven dat hij het verschil niet hoort tussen een kabel van 50 euro of van 5 euro. Ja dan is het uiteraard makkelijk.

Ik denk dat TS die zelf die keus moet maken toch het beste eens kan kijken hoeveel hij wil uitgeven en hoe zijn gehoor is. Aangezien het voor een xbox is zou ik er in ieder geval geen vd Hul aanhangen maar een goedkope kabel.

Nou, het is simpel:

Ik heb een Marantz CD speler (CD-72 MkII) en die heeft een optische en coaxiale
digitale uitgang.
Mijn Sony MiniDisc speler heeft een optische en coaxiale ingang.
Als ik beide apparaten optisch koppel of coaxiaal hoor ik in beide gevallen geen enkel
verschil tussen de CD en de opname op MD.
De optische kabel is gewoon de meegeleverde kabel van +/- 30cm, de coaxiale
is gewoon "ordinaire" coax, zeg maar 1 draad van zo'n dubbel ding wat men soms
heel chiq "interlink" noemt.

Mijn versterker is ook van Marantz, PM80 MkII, mijn luidsprekers zijn
cumstom made door een kennis van me.
Ook als ik door mijn Sennheiser koptelefoon luister hoor ik geen verschil tussen
de CD en de MD.
En als ik geen verschil hoor, dan is het er dus voor mij ook niet.
En hoef ik dus ook niet veel geld uit te geven aan div. optische en coaxiale interlinks.

astramen
24-07-2006, 10:41
Simpel, ik ga straks eens kijken in de speciaalzaak. Ik zie wel wat ok koop. Tis nu ook nie dak het vlees van tussen mijne boterham moe nemen om een kabel van 50 euro te kopen. Maar als er in de praktijk geen verschil is dan hoeft het niet hé. Zal voor de middenklasse gaan denk ik. Dan is iedereen content. Ik laat nog iets weten. Alvast bedankt voor de snelle antwoorden :wink:

joostpolletje
24-07-2006, 10:47
een Oehlbach van rond de 30dan!!

Johan van den D.
24-07-2006, 10:57
Als ik me niet vergis heeft zetmoon al eens aangegeven dat hij het verschil niet hoort tussen een kabel van 50 euro of van 5 euro. Ja dan is het uiteraard makkelijk.

Ik denk dat TS die zelf die keus moet maken toch het beste eens kan kijken hoeveel hij wil uitgeven en hoe zijn gehoor is. Aangezien het voor een xbox is zou ik er in ieder geval geen vd Hul aanhangen maar een goedkope kabel.

Nou, het is simpel:

Ik heb een Marantz CD speler (CD-72 MkII) en die heeft een optische en coaxiale
digitale uitgang.
Mijn Sony MiniDisc speler heeft een optische en coaxiale ingang.
Als ik beide apparaten optisch koppel of coaxiaal hoor ik in beide gevallen geen enkel
verschil tussen de CD en de opname op MD.
De optische kabel is gewoon de meegeleverde kabel van +/- 30cm, de coaxiale
is gewoon "ordinaire" coax, zeg maar 1 draad van zo'n dubbel ding wat men soms
heel chiq "interlink" noemt.

Mijn versterker is ook van Marantz, PM80 MkII, mijn luidsprekers zijn
cumstom made door een kennis van me.
Ook als ik door mijn Sennheiser koptelefoon luister hoor ik geen verschil tussen
de CD en de MD.
En als ik geen verschil hoor, dan is het er dus voor mij ook niet.
En hoef ik dus ook niet veel geld uit te geven aan div. optische en coaxiale interlinks.Voor jezelf heb je helemaal gelijk maar vergeet niet dat niet iedereen hetzelfde is als jezelf.

Wij (ik) respecteren zeker je mening maar dat wil nog niet zeggen dat €50 voor een goede kabel veel te veel is.

Is het het geld waard voor het verschil, nee.
Moet je het kopen voor een maximaal resultaat, ja.
Moet je het kopen als je net als jouw geen verschil hoord, nee.
Is het verstandig om het toch te doen voor je eigen ervaring, ja omdat je anders nooit te weten komt of het verschil maakt.
En inderdaad moet ik toegeven dat een optische kabel niet de beste is om verschil op te merken.

Johan van den D.
24-07-2006, 11:07
Simpel, ik ga straks eens kijken in de speciaalzaak. Ik zie wel wat ok koop. Tis nu ook nie dak het vlees van tussen mijne boterham moe nemen om een kabel van 50 euro te kopen. Maar als er in de praktijk geen verschil is dan hoeft het niet hé. Zal voor de middenklasse gaan denk ik. Dan is iedereen content. Ik laat nog iets weten. Alvast bedankt voor de snelle antwoorden :wink:Is inderdaad een goede optie maar de kans is groot dat je dan geen verschil gaat merken en je in de toekomst net als zetmoon denkt over het gehele kabel verhaal.


Aan de andere kant is een optisch niet de beste keuze om het verschil te ervaren omdat juist hier de verschillen zeer gering zijn, daar ben ik ook eerlijk in.
Hoe dan ook, je zal er ooit zelf wel achterkomen wat voor invloed kabels op jouw hebben.
Je moet immers een redelijk ervaren luisteraar zijn om te weten welke verschillen aan de kabel toe te schrijven zijn.

Dan nog een kabel advies voor je x-box, kijk eens naar een leuke QED, Oelhbach, Monster of Profigold voor een leuke prijs.
Dan heb je toch een leuke kabel voor een leuke prijs, is het echt voor het gebruik in een degelijke stereo setup dan zal ik toch echt de vdHul adviseren of nog beter, helemaal geen optische.


Dan is iedereen content. Uiteraard moet je het niet voor ons doen maar uitsluitend voor jezelf.
Alvast veel plezier met je nieuwe aankoop.

joostpolletje
24-07-2006, 11:19
Wat natuurlijk ook nog een goeie optie is, Lees hieronder mijn review er maar even over!

Mijn stukje review:
De Monster Game Kabel binnen gekregen!! Ik haalde het uit de doos, Ik voelde, Ik keek kwaliteit!! Duidelijke zaak! Wat een geweldig spul om te zien weer.. Beter dan die standaard component kabel van MS..

Snel uitpakken!

Ondertussen nog steeds glimlach op me gezicht.

Ik klik de optische kabel in het plugje.. Wat zit dat strak, eerst floepte de optische kabel er altijd uit. Verleden tijd dacht ik.
Zo nu me meubel even naar voren rijden, en alles ff lekker klaarmaken om lekker te gaan gamen..

Ik was al vrolijk van de verpakking en het product..
Toen maar even Fifa gespeeld.. Net wat meer kleur ,diepte en mooiere plaatjes op het scherm… Het geluid heeft ook net wat meer kracht. Details vielen me op die er voorheen nog niet echt waren. Al met al ben ik heel erg tevreden over het product, en is het zijn geld dubbel en dwars waard!

Johan van den D.
24-07-2006, 11:25
Mooi en duidelijk stukje. :wink:

Edgar Smit
26-07-2006, 07:58
@ astraman, als je nog geen kabel hebt, ik heb hier nog een ongebruikte Oehlbach Red Optostar liggen van 1 meter. PM maar als je interesse hebt.