PDA

Bekijk de volledige versie : Home Cinema zonder verlies audio kwaliteit?



Stan3000
24-07-2006, 20:26
Hallo,

Ik sta op het punt om een nieuw systeem aan te schaffen dat zowel voor Home Cinema als voor veel audioluisterplezier gebruikt zal gaan worden.

Nu kan ik natuurlijk weer een systeem met satellietspeakers kopen, maar ben daar eigenlijk niet zo''n fan van. M'n woonkamer is nogal aan de forde kant (100m2 en in L-vorm) en ik betwijfel of ze dit aan kunnen.

Daarnaast gaat m'n voorkeur uit naar het plaatsen van bv 4 grotere speakers in de woonkamer voor een wat serieuzer en voller muziekgeluid ipv de precieze Home Cinema opstelling (huidige situatie JVC Home Cinema 5X50W).

Mijn vraag is dan ook hoe bovenstaande gecombineerd kan worden, zodat ik een optimaal muziekgeluid heb, maar ook kan genieten van de Home Cinema. Wat voor soort receiver en luisprekers lenen zich hiervoor het beste? Dien ik rekening te houden met luidspreker opstellingen?

Hopelijk kunnen jullie mij wat verder helpen in het maken van mn keuze!

Alvast bedankt voor jullie reacties!

Groeten,

Stan3000

Seth__Gekko
25-07-2006, 07:16
Hallo Stan3000, welkom hier.

Het is soms erg moeilijk om door alle mogenlijkheden nog een beetje overzicht te houden.

Wat veelal wordt geadviseerd is het afstellen van je keuze aan de manier van gebruiken.

Wil je alleen films bekijken, en is je budget beperkt ga dan voor een goede satellietset en een goede sub (bijvoorbeeld kef eitjes of een b&w satelliet of iets dergelijks)

Veelal willen mensen ook van stereo of van sacd of muziek dvd's genieten. De voorkeur geniet dan ten alle tijden een goed stel fronts, veelal zuilen. Vaak wordt dan ook aangeraden om van de zelfde range je rears en center te kopen. Dit komt de homogeniteit van je geluid zeer zekers ten goede. Helemaal aan te raden is identieke voor en achter luidsprekers, maar meestal wordt daar om budget technische redenen niet voor gekozen maar meestal het grote broertje voor en zijn kleine broertje achter.
Een goede actieve sub die ook met stereo goed kan meespelen is ook al weer erg moeilijk, sommigen zijn voor het draaien op 2.1 en andere willen alleen stereo op een zuiver 2.0 draaien, het is maar wat je mooi vindt.
Ook moet je dan wel in je achterhoofd houden dat het aanschaffen van al je nieuwe componenten heel wat tijd zal kosten. Je zult je moeten oriënteren, en laten adviseren maar het belangrijkste is genieten en heel veel luisteren voordat je een beslissing neemt.

Het beste kan er een advies worden gegeven wanneer je een budget opstelt, en niet vergeet dat de hele boel ook bekabeld moet worden dat kost ook een paar duiten.

Als je echt van een leuk film geluid wilt genieten, dan dien je ten minste een 5.1 set op te stellen waarbij de plaatsing en afstelling erg belangrijk is. 6.1 en 7.1 zijn ook mogelijk, maar vaak is de plaatsing van een 5.1 al een uitdaging, laat staan een goede 6.1 of 7.1 :!:

Er zijn legio artikelen te vinden (zoek functie) om hier eens wat meer over te lezen.

Ook kan je op dit forum eens een kijkje nemen, er zijn al legio van deze vragen gesteld, misschien kan je er eentje tussen uit pikken met ongeveer hetzelfde budget.

laatste vraag, waar ga je je nieuwe set aan aansluiten? Projector, lcd, plasma, crt breedbeeld? Is wel handig om te weten n.a.v. alle aansluit mogelijkheden.

Johan van den D.
25-07-2006, 09:14
Even een belangrijke tegenvraag, wat is je budget ?

Verders zijn grote speakers geen noodzaak voor een goed geluid, vaak heb je dan wel meer laag maar dit wil nog niet altijd zeggen dat het geluid in zijn geheel dan ook beter is.
Met satellietspeakers kan een prima resultaat verkregen worden ook in de wat grotere kamers, echter een goede satelliet set is ook niet goedkoop.
Mogelijkheden genoeg dus op speakergebied.

Ga je met een subwoofer werken vergeet dan dat een goede sub behoorlijk prijzig zal zijn mede omdat hij wellicht ook voor stereo ingezet moet gaan worden.

Verders begrijp ik dat je alles nog nodig heb zoals speler, versterking, speakers enz.

Stan3000
25-07-2006, 11:11
Hallo Seth en Vandendool,

Bedankt voor jullie reactie. Ik heb inmiddels al wat meer gelezen op de diverse forums en ben gestuit op de mogelijkheid van Speakers A, B en A+B. Wellicht kan dit mn probleem oplossen, namelijk stereo geluid met 4 luidsprekers door de gehele woonkamer. Echter dan zit ik qua Home cinema met een foutieve opstelling. Is het een optie om dan die twee luidsprekers verder in de woonkamer uit te schakelen en toch Home Theater te hebben? Kan dit bijvoorbeeld met een 6 of 7 kanaals versterker?

Mn bedoeling is om te starten met een hele goede receiver en daarna alles daar omheen te bouwen (2-de stap 4 identieke speakers?) Budget is bij mij niet de leidraad aangezien je zowel nieuwe als hele mooie gebruikte spullen kunt kopen. Ik hoef ook niet direct alles in 1 keer, je moet toch iets te wensen over houden natuurlijk!! Wel zo leuk!

Voor mij is het nu belangrijk dat ik een goede passende receiver (qua technische specs) vind voor mn persoonlijke woonsituatie. De individuele merkenvoorkeur kan ik daarna gaan bepalen aan de hand van luistersessies. En voor een platenspeler heb ik waarschijnlijk een tussenversterker nodig?

Op dit moment heb ik een 100HZ breedbeeld (Digitale aansluiting) staan, maar de bedoeling is dat ik overstap op LCD.

Johan van den D.
25-07-2006, 13:35
namelijk stereo geluid met 4 luidsprekers door de gehele woonkamer.Dit zou ik je absoluut af willen raden.
Op de bron staat stereo ook in 2 kanaals en het klinkt erg onnatuurlijk als je dat over 4 speakers gaat verspreiden in een woonkamer.
Hou het geluid dus zoals het bedoeld is, teminste wel als je het goed wilt doen.

Mn bedoeling is om te starten met een hele goede receiver en daarna alles daar omheen te bouwenKan een goede optie zijn waarin uiteraard tal van mogelijkheden zijn op merk gebied.

En voor een platenspeler heb ik waarschijnlijk een tussenversterker nodig?Is niet altijd noodzakelijk maar indien wel is dit ook geen probleem omdat die losse units niet zo duur zijn.

Stan3000
25-07-2006, 15:10
Hallo,

Dus de optie A,B A+B vervalt hiermee? Geen andere mogelijkheid om stereo muziekgeluid in mn woonkamer te krijgen met 4 speakers in combinatie met een opstelling voor Home Cinema?

Ik zal toch niet de enige zijn die graag muziek met 4 afzonderlijke speakers wilt luisteren, maar ook van Home Cinema wilt genieten?

Ik sta voor alle suggesties open!

Johan van den D.
25-07-2006, 15:37
Even voor de duidelijkheid, je wilt ook je stereo over de 4 speakers of alleen je film geluid en dan de stereo over 2 speakers ?

Albert Kostwinder
25-07-2006, 16:25
Dan hebben we het niet over stereo maar quadrofonie! :wink:

Stan3000
25-07-2006, 16:31
Goedemiddag,

Ik zou graag bij het afspelen van muziek cd's het geluid gelijk verdeeld hebben over 4 speakers in m'n woonkamer. Dit wilde ik eerst bereiken met die A,B en A+b optie (in ander forum opgepikt).

Bij DVD's zou ik zoveel mogelijk de normale opstelling willen handhaven om zo''n goed mogelijk effect te krijgen. (Home cinema is wel ik me besef dat plaatsing van twee speakers verder op in de kamer wel ten koste zou kunnen gaan van de Home Cinema effecten.enigszins ondergeschikt tov normaal muziek beluisteren)

Bovenstaande twee wil ik wel zo goed mogelijk combineren, hoewel

Stan3000
25-07-2006, 16:39
hoewel ik me besef dat het ten koste kan gaan van de Home Cinema effecten.... nog even toevoegen....

Quadrafonie? Is dat dus 2 x maal 2 stereo kanalen? Kan ik daarmee bereiken wat ik wil? Oftewel 4 speakers stereo muziek luisteren en bij Home Cinema de twee speakers uitschakelen die niet direct deel uit zullen gaan maken van mn Home Cinema opstelling?

Ik wil namelijk twee van de 4 speakers als frontspeakers gebruiken en dan de andere twee speakers tactisch plaatsen om mn hele kamer te bestrijken bij het spelen van muziek cd's.

Stan3000
25-07-2006, 16:42
Sorry, mn knip en plak actie was niet zo succesvol, hopelijk is het zo toch nog duidelijk......

Albert Kostwinder
25-07-2006, 18:00
Doe niet zo moeilijk stan, een goede 5.1 installatie kan ook erg goed klinken in 5.1 met muziek hoor... Waarom zo moeilijk doen met 4 luidsprekers? :wink:

Stan3000
25-07-2006, 18:13
Hoi Albert,

De reden dat ik moeilijk doe en graag 4 speakers wil, is omdat mn kamer 100m2 beslaat en in een tweetrappige L-vorm is. Daarnaast moet ik mn TV in de kleinste hoek van de kamer plaatsen vanwege overvloedige aanwezigheid van ramen (hinderlijke lichtinval).
Ik heb dus nu zo'n 5.1 opstelling opstelling staan en moet altijd met mn boxen leuren. Daar heb ik dus geen zin meer in... geluid is ook niet best....

Als ik nu toch een nieuwe set wil aanschaffen, wil ik gewoon weten wat de mogelijkheden zijn, zodat ik niet achteraf spijt krijg van mn aankoop.

Albert Kostwinder
25-07-2006, 18:30
Je hebt een L vorm dus de kamer is zowiezo in tweeen te delen. Het mooist is een 6x3 vorm of 8x4 bv om een set te plaatsen. Eventueel kan het zelfs diagonaal in zeer moeilijke kamers. Geluid in de gehele kamer zou ik laten varen. Beter optimaal in een gedeelte dan slecht in de hele kamer.... Je zit toch meestal in een gedeelte tv te kijken enz...

Kun je geen tekening van je kamer plaatsen of ff de afmetingen noemen? :wink:

Johan van den D.
25-07-2006, 18:44
Voor zover ik er een beeld bij hen ben ik het met Albert eens.
Het geluid verspreid zich uiteindelijk toch door de gehele kamer maar in één gedeelte is het dan ook nog optimaal.

Met een redelijk budget is er zeker een mooie 5.1 set samen te stellen die vrijwel zeker aan je wensen zal voldoen.

Edgar Smit
26-07-2006, 08:07
Niet om het een of ander, maar als je stereo muziek over 4 speakers (dus je 2 fronts en je 2 rears) wilt luisteren, kun je in je receiver toch gewoon de 5 channel stereo instelling gebruiken, dan doet ook je centre nog mee en wordt het geluid over de 5 speakers (fronts+surrounds+centre) verdeeld.

De A+B theorie kun je wel gebruiken als je 4 frontspeakers zou hebben, maar zoals ik het begrijp wil je stereo ook over je rear speakers.

Wellicht is dit een leuke receiver om mee te beginnen:
http://www.sunfire.com/images/products_2005/primary_UltimateReceiver2_blk.jpg
linkje (http://www.sunfire.com/ultimatereceiver_II.html) kost wel wat, maar dan heb je ook wat (wel even checken of hij in 220V geleverd kan worden):wink:

Johan van den D.
26-07-2006, 09:07
Sunfire maakt mooie producten maar is relatief onbekend in NL.

Alexander D
26-07-2006, 09:15
Niet om het een of ander, maar als je stereo muziek over 4 speakers (dus je 2 fronts en je 2 rears) wilt luisteren, kun je in je receiver toch gewoon de 5 channel stereo instelling gebruiken, dan doet ook je centre nog mee en wordt het geluid over de 5 speakers (fronts+surrounds+centre) verdeeld.

De A+B theorie kun je wel gebruiken als je 4 frontspeakers zou hebben, maar zoals ik het begrijp wil je stereo ook over je rear speakers.

Wellicht is dit een leuke receiver om mee te beginnen:
http://www.sunfire.com/images/products_2005/primary_UltimateReceiver2_blk.jpg
linkje (http://www.sunfire.com/ultimatereceiver_II.html) kost wel wat, maar dan heb je ook wat (wel even checken of hij in 220V geleverd kan worden):wink:

Die is hier gewoon te koop hoor. 8)

Stan3000
26-07-2006, 14:59
Goedemiddag!

Ik zal vanavond even de afmetingen vermelden en evt. even een tekening toevoegen voor de duidelijkheid.

Edgar: Ik zou inderdaad 4 frontspeakers willen hebben waarvan ik er twee kan uitschakelen. Mn rears hoeven dan niet persé stereo te zijn.

In principe wil ik gewoon een normale 5.1 opstelling hebben voor DVD geluid. En voor mn muziek wil ik enkel 4 frontspeakers gebruiken.

Misschien is het door mn gebrek aan audiokennis dat het geheel nogal onduidelijk overkomt, waarvoor mn excuses.

Stan3000
26-07-2006, 15:03
Edgar: Als ik die 5 channel stereo optie zou gebruiken, dan zou ik toch nog gebonden zijn aan de vaste 5.1 opstelling? Door twee extra frontspeakers toe te voegen probeer ik dit te omzeilen.

Stan3000
26-07-2006, 15:04
Edgar: Als ik die 5 channel stereo optie zou gebruiken, dan zou ik toch nog gebonden zijn aan de vaste 5.1 opstelling? Door twee extra frontspeakers toe te voegen probeer ik dit te omzeilen.

Stan3000
26-07-2006, 16:50
M'n woonkamer:


4,5
-------------
l.............. l
l...............l 7
l...............l
l...............l
l...............l
l...............l 1,5
l...............l-------
l........................l
l........................l 3
l........................l
l........................l 2,5
18 l.................... ----------
l............X................TV....l
l......................................l
l......................................l
l......................................l 8
l......................................l
l......................................l
l......................................l
-------------------------------
8.5

Over de volle 18 meter zijn ramen van onder tot boven.
Op de 8,5 meter kan ik de TV niet plaatsen om Feng Shui-achtige redenen (met mn rug naar de open kamer zitten).
Daarnaast staat er vrijstaande open haard met daarachter de trap naar boven, met X aangegeven, circa 2 bij 2 meter.

Alexander D
27-07-2006, 09:28
Kan je tv niet op het midden van het 8 meter gedeelte? De ramen zijn toch aan de lange rechte kant?

Edgar Smit
27-07-2006, 11:22
1 keer was genoeg hoor :wink:.

Maar inderdaad, bij 5 channel stereo ben je gebonden aan je 5.1 opzet.
De optie om dan 4 fronts te gaan gebruiken is dan idd beter, maar dan moet je wel checken of je receiver A+B aankan, niet iedere receiver met A en B schakeling kan dat namelijk.
Edgar: Als ik die 5 channel stereo optie zou gebruiken, dan zou ik toch nog gebonden zijn aan de vaste 5.1 opstelling? Door twee extra frontspeakers toe te voegen probeer ik dit te omzeilen.

Stan3000
27-07-2006, 11:35
Helaas niet, op de 8 meter zijde zit ook nog een groot raam, evenals op de 8,5 meter zijde.... Heel mooi allemaal die ramen, maar behoorlijk lastig voor de plaatsing van mn TV....

Stan3000
27-07-2006, 11:42
OK Edgar, ik denk dat het dan idd een versterker met de A+B optie gaat worden. Nu heb ik natuurlijk al wat rondgezocht en ben gestuit op een Marantz SR7400 (zwart). Wat zou zo'n versterker 2-de hands ongeveer mogen kosten (1,5 jr oud)?

Alexander D
27-07-2006, 16:44
Helaas niet, op de 8 meter zijde zit ook nog een groot raam, evenals op de 8,5 meter zijde.... Heel mooi allemaal die ramen, maar behoorlijk lastig voor de plaatsing van mn TV....

Veel succes met het opnieuw verhuizen...... :wink:

Kun je dan niet kiezen voor een beamer en een rolluik voor een raam?

Stan3000
27-07-2006, 17:28
Ik weet het.... <zucht>.... En er is zelfs al een raam dicht gemaakt om de donkere hoek te maken waar de TV nu staat....

Zoveel ramen met deze hittegolf is ook geen pretje.... maar ja, daar heeft iedereen op het moment wel last van....

mark_a
27-07-2006, 18:12
Goedemiddag!

Ik zal vanavond even de afmetingen vermelden en evt. even een tekening toevoegen voor de duidelijkheid.

Edgar: Ik zou inderdaad 4 frontspeakers willen hebben waarvan ik er twee kan uitschakelen. Mn rears hoeven dan niet persé stereo te zijn.

In principe wil ik gewoon een normale 5.1 opstelling hebben voor DVD geluid. En voor mn muziek wil ik enkel 4 frontspeakers gebruiken.

Misschien is het door mn gebrek aan audiokennis dat het geheel nogal onduidelijk overkomt, waarvoor mn excuses.

Pure mode op een surround receiver. Dan gebruikt de receiver alleen de voorste 2 speakers. Verder moet je voor Dolby Surround minimaal 5 speakers hebben. Anders heb je nog niet de bioscoop ervaring.

Stan3000
27-07-2006, 18:22
Dan heb ik met muziek CD's toch nog steeds maar twee speakers?

Wil er juist 4..... :wink:

mark_a
27-07-2006, 18:46
Ja dat klopt maar zoals al eerder is aangegeven is dat niet goed voor je stereo geluid. Er zijn hier een hoop mensen die veel verstand van zaken hebben. Of je hun advies overneemt is aan jezelf.

Johan van den D.
27-07-2006, 21:24
Het is mij nu in ieder geval wel duidelijk wat de bedoeling is alleen zie ik het nut er niet van in helaas.
Je maakt het er alleen maar lastiger op terwijl het weinig voordeel geeft.

Stan3000
27-07-2006, 22:11
Wil gewoon goed doorvragen naar de (on)mogelijkheden, zodat ik een goede aankoop doe!
Zal jullie adviezen ook zeker meenemen in mn beslissing, is immers ook de reden dat ik hier mn vragen stel..

Zal laten weten wat het wordt en hoe het klinkt.

DVDProfilersFilmgek
29-07-2006, 12:00
Dan heb ik met muziek CD's toch nog steeds maar twee speakers?

Wil er juist 4..... :wink:

Ik snap alle problemen niet, heb zelf ook een receiver die geheel in 5.1 aangesloten is, deze heeft tevens de mogelijkheid om er nog 2 extra frontspeakers bij aan te sluiten.

Dus hij kan gewoon de 5.1 opstelling spelen, en als je muziek wilt luisteren met 2 x2 frontsets is dat ook geen enkel probleem, je schakelt dan de B set bij, het enige waar je in zo'n opstelling op moet letten is dat je impedantie van je speakers wat hoger zal moeten liggen dan de gebruikelijke 8 ohm. Je dient er tevens rekening mee te houden dat je de volumes van a en b niet afzonderlijk kunt regelen.

:idea:
Een losse extra stereo versterker kan je wens om 2 x 2 set's frontspeakers ook heel goed mogelijk maken, je hebt dan wat minder problemen met de impedantie en je kunt het volume apart regelen.

Edgar Smit
31-07-2006, 08:02
Tweedehandsmarkt ben ik niet zo thuis in, maar met wat zoeken op marktplaats of dealersites die ook twedehands doen kun je een redelijk idee krijgen van de prijzen.

Overigens, wat dvdfilprofilersgek aangeeft is wel iets om idd rekening mee te houden, vooral het feit dat je het volume niet per set fronts kunt regelen zou je wel eens problemen kunnen geven juist omdat je zo'n "moeilijke" kamer hebt.
OK Edgar, ik denk dat het dan idd een versterker met de A+B optie gaat worden. Nu heb ik natuurlijk al wat rondgezocht en ben gestuit op een Marantz SR7400 (zwart). Wat zou zo'n versterker 2-de hands ongeveer mogen kosten (1,5 jr oud)?

Roy de Jong
12-08-2006, 15:58
Hey Stan!

Ik heb er niet zoveel verstand van als de meesten hier, maar heb zelf net een nieuwe 7.1 surround set van Onkyo gekocht met een knappe speakerset van JBL. Ik gebruik hem als 5.1 set i.v.m ruimte.

Ik mag zelf ook graag muziek luisteren en heb op mijn set ontdekt dat een cd afspelen gewoon over mijn 2 front-speakers en sub weer gegeven wordt. Maar er zat ook een optie op mijn reciever om alle kanalen als stereo te gebruiken (all channel stereo). Op deze manier heb ik stereo geluid over mijn front en rear speakers wat mij prima bevalt.

Seth__Gekko
12-08-2006, 16:51
Op de Marantz klinkt mijn multi-channel stereo ook niet slecht, maar toch minder dan de pure-direct onbewerkte stereo mét sub.