PDA

Bekijk de volledige versie : Samsung HD Decoder "teksten" vraagstuk



HDlaser
25-07-2006, 01:40
Hi All,

Ik ben de afgelopen tijd tegen wat vage zaken aangelopen met de Samsung HD Decoder. Mijn vraag is of iemand de onderstaande zaken herkent en daar een suggestie voor heeft;


Laat ik beginnen met aan te geven dat ik tegen een Pioneer 42 inch plasma aan zit te kijken en dat de Samsung decoder via Component aangesloten is momenteel . Ik heb ook HDMI getest. De onderstaande zaken zie ik bij beide connecties, dus zowel component als HDMI.

Grove letters
Het eerste wat mij opvalt zijn de grove blokkerige ( bijna afgebrokkelde ) letters die je te zien krijgt als de decoder in COMPONENT - COMPOSIET staat.Met name dan het menu van de decoder ziet er dan niet uit, maar ook bij gelijkwaardige teksten die uitgezonden worden op de TV zelf zijn de letters soms erg grof.

RGB
Dit fenomeen is beduidend minder als ik de decoder omschakel naar RGB modus, maar in die stand ziet het beeld er erg raar uit , zowel in Comp. als HDMI, de kleuren kloppen dan niet meer. Alsof alles opeens in diapositief staat.

( Daar is op de Pioneer een voorziening voor waarmee je de kleur van de HDMI kunt bijstellen )

In RGB stand is dus het beeld het beste v.w.b. leesbaarheid van letters, maar wat ik me afvraag is of het feitelijk beeld van een HD zender dan nog wel HD is ?

ondertitels
Wat mij ook opvalt is dat ondertitels geinterlieerd lijken te worden door de decoder. Met name bij het upscalen van een SDTV uitzending naar 720 bijvoorbeeld, maar soms ook bij de laagste stand ( 576 oid ) valt mij op dat de ondertitels soms geinterlinieerd lijken, als een ouderwetse GIF animatie waar steeds een lijntje bij kwam.

Zijn er meer mensen die dit waarnemen of is ditr een bug in mijn TV ?

Grtx,

P

Eric van Ballegoie
01-08-2006, 08:45
De decoder hoort in RGB modus te staan, in composiet modus werkt de HDMI uitgang voor zover ik weet zelfs helemaal niet. RGB werkt bij mij prima en zonder kleurproblemen.

Wat betreft ondertiteling: Ondertiteling zoals uitgezonden op TV is geinterlinieerd, dat is een feit. Bij het inkomen en uitfaden van ondertitels kan dit dus zichtbaar zijn, zeker als het beeld niet goed gedeinterlinieerd wordt (en de Samsung box is daar geen uitblinker in).

Errami
01-08-2006, 18:47
Ik heb ook hetzelfde. OP RGB is het beeld heel raar via HDMI en component laat helemaal niks meer zien..

Mr_Parker
01-08-2006, 20:52
Zover als ik weet:

Stand 1: RGB + Composiet
Je hebt dan RGB via Scart 1 en ook beeld (Composiet) via Scart 2 uitgang.

Stand 2: Component + Composiet
Via beide scart aansluitingen heb je nu composiet uit en de component en hdmi uitgang zijn geactiveerd.

In sommige gevallen (afhankelijk van de tv) werkt HDMI en component ook in de RGB + composiet stand, maar de info die er dan uitgestuurd wordt is niet correct waardoor kleur problemen etc kunnen ontstaan. Veel tv's schakelen bij dit verkeerde signaal de betreffende ingang af, bij Philips tv's gaat het beeld dan doorgaans op blauw.

@Errami:
Op het moment dat je RGB + composiet kiest is het niet meer dan logisch dat de component uitgan het niet meer doet. Waar is anders component + composiet voor?

Mr_Parker
01-08-2006, 21:28
Op blz 10 van de handleiding staat het ook nog maals aangegeven.


YPBPR: Selecteer YPBPR wanneer de tv is aangesloten op the Component- (YPBPR) en HDMIuitvoerpoort
van de HD-ontvanger.

Nu zijn ze niet helemaal consequent, maar met YPBPR bedoelen ze dus de component setting.

In de stand RGB + Composiet wordt uitsluitend (zo maak ik er tenminste uit op) een resolutie van 576i uitgestuurd. *En de HDMI en Component dus eigenlijk niet, deze ondersteunen bij de decoder geen 576i.

Dat in de stand RGB (dus 576i) de tekst beter oogt lijkt dus te verklaren aan de hand van de info van Eric. Iet dat ten alle tijden interlaced weergegeven wordt komt het best tot zijn recht in een interlaced resolutie (misschien is dan 1080i een optie in de component setting?).
Persoonlijk stoor ik me niet aan de "rafelige" letters van het menu. Ik kijk immers in hoofdzaak naar de tv uitzendingen, niet naar het menu. Het menu / de info balk / de EPG is slechts om snel / kort iets na te kijken of in te stellen. Hoe "mooier" je dit gaat programeren hoe meer rekenwerk dit voor de decoder in houd, en het verfraaien van letters (hogere resolutie letters) betekend veel rekenwerk. Tevens vergt dit dan ook nog eens heel wat meer geheugen.

Errami
03-08-2006, 08:47
RGB (dus 576i)! dan heeft Eric dus logischerwijze niet naar hdtv zitten kijken.

Nog een vraagje is er al iets bekend over het geluidsprobleem over HDMI. Ik hoor daar niks meer over....

Mr_Parker
03-08-2006, 13:48
De planning is dat ergens in september een nieuwe update beschikbaar komt.

Op dit moment is het nog vakantie, en zo als zo vaak zijn ontikkelings en test afdelingen dan na genoeg stil. Alleen productie draait dan nog. Dus voordat dan de eerste testen worden gedaan, voor wat ze waard zijn, is augustus weer voorbij en komt de update pas voor "ons" in september.

Ik heb overigens een beetje de neiging om de fout toch vooral bij Samsung te zoeken en niet zoals nu wel eens beweerd wordt bij oa Philips.
Philips is een van de makers / bedenkers van de HDMI "standaard" terwijl Samsung deze alleen maar inplementeert. Philips zal dus eerder zich aan de "standaard" houden dan Samsung.

HDlaser
03-08-2006, 23:02
De decoder hoort in RGB modus te staan, in composiet modus werkt de HDMI uitgang voor zover ik weet zelfs helemaal niet. RGB werkt bij mij prima en zonder kleurproblemen.


Eric, de kleuren zijn bij mij instelbaar, dus da's niet het euvel.
Maar in RGB modus over je HDMI uitgang zie jij beslist geen 720 of 1080, maar maximaal 576. mijn Pioneer geeft bij alle stations dan 625i aan als beeldmodus, dus ook bij de HDTV kanalen en het is ook zichtbaar, want de beelden zijn waziger.

Dus da's niet de oplossing.

Grtx,

Peter

HDlaser
03-08-2006, 23:08
Op blz 10 van de handleiding staat het ook nog maals aangegeven.


YPBPR: Selecteer YPBPR wanneer de tv is aangesloten op the Component- (YPBPR) en HDMIuitvoerpoort
van de HD-ontvanger.

Nu zijn ze niet helemaal consequent, maar met YPBPR bedoelen ze dus de component setting.

In de stand RGB + Composiet wordt uitsluitend (zo maak ik er tenminste uit op) een resolutie van 576i uitgestuurd. *En de HDMI en Component dus eigenlijk niet, deze ondersteunen bij de decoder geen 576i.



Mr. parker,

Begrijp ik dit goed ? Volgens jou kan de decoder in RGB stand geen signaal van 576i uitsturen via de component of HDMI uitgang ?

Als dat de strekking is, dan klopt dat niet hoor. Als ik de decoder op RGB zet stuurt deze 576i uit wat door de tv herkent wordt als 625i. Dit blijft zo ongeacht wat voor bron je kiest ( kanaal dus ).


Wat ik eigenlijk ook erg irritant vind aan deze decoder is dat de signalen ( breedbeeld/ 4:3, anamorph ) door de decoder volledig om zeep worden gebracht en de decoder ten alle tijden in de resolutie die je kiest de beelden laat zien.

Ergo, een NED 1 is een 4:3 beeld waar een puls mee gaat naar anamorph ( zo heet dat toch ? ), maar die stuurt de decoder niet door.
Een HD1 stuurt 1080i uit, maar ok dat komt niet door, dus de TV blijft bij elk kanaal staan zoals hij staat.

Ik wacht met smart op een ander merk en type decoder, want dit is echt naadje...Samsung..."Go back and do it again, because this sucks"

Peter

Mr_Parker
04-08-2006, 11:22
Mr. parker,

Begrijp ik dit goed ? Volgens jou kan de decoder in RGB stand geen signaal van 576i uitsturen via de component of HDMI uitgang ?

Als dat de strekking is, dan klopt dat niet hoor. Als ik de decoder op RGB zet stuurt deze 576i uit wat door de tv herkent wordt als 625i. Dit blijft zo ongeacht wat voor bron je kiest ( kanaal dus ).

Wederom blz. 10 handleiding, de tabel onder de eerste quote: (helaas is de opmaak van de tabel een beetje verloren gegaan, maar je hebt vast zelf ook wel de handleiding, of anders kun je die vast wel even bij Samsung downloaden, zoals ik gedaan heb omdat ik niet tussen de verhuis dozen wil zoeken.)



Resolution and Video Output

Video Out; Available Resolution; Output Status
Composite; 576i; Always output.
Scart; 576i; Scart output can be selected between RGB and Composite.
Component (YPBPR); 1080i/720p/576p; The 576i resolution is not supported.
HDMI; 1080i/720p/576p; The 576i resolution is not supported.

Note : Initial value is YPBPR (1080i resolution) mode.


Een signaal van component (YPBPR) is doorgaans niet RGB (zie de naams aanduiding die Samsung zelf meegeeft!). Dat via die uitgang toch een RGB achtig signaal kan gaan, dat jou tv vervolgens kan vertalen naar iets dat hij wel kan weergeven, zij het niet 100% goed is iets anders.
Samsung zelf geeft heel duidelijk weer dat 576i niet ondersteund wordt, het zou dus misschien in bepaalde combi's zo kunnen zijn dat je beeld krijgt, maar het hoeft niet.



Wat ik eigenlijk ook erg irritant vind aan deze decoder is dat de signalen ( breedbeeld/ 4:3, anamorph ) door de decoder volledig om zeep worden gebracht en de decoder ten alle tijden in de resolutie die je kiest de beelden laat zien.


Dat de decoder geen optie heeft waain hij automatisch schakelt tussen 1080i , 720p en 576i/p bij een dergelijke uitzending is misschien wel een bezwaar punt, kan ik inkomen. Hoewel er vast mensen zijn waar een 576i uitzending er op hun plasma of lcd tv beter uitziet wanneer deze verwerkt wordt tot 1080i of 720p. Dan wordt het dus moeilijk voor de decoder, in geval A wel automatisch omschakelen maar in geval B weer niet, of juist naar een geheel tegen gestelde setting.
Dan zou misschien voor elk type bron resolutie een keuze voorgeprogrameerd kunnen worden door de gebruiker:
576i -> 720p
720p -> 720p
1080i -> 1080i
Zou wellicht een optie zijn, maar ik zie nu al genoeg struikelblokken waardoor dat niet zal gebeuren. Een mogelijk optie die wel haalbaar lijkt is misschien een indicatie maken van wat voor soort bron het is op de info balk, net als met DD geluid etc een logotje voor 576i, 720p en 1080i zodat men zelf indien gewenst kan wijzigen van resolutie.

Het schakelen met anamorph etc heb ik op een proef ondervindelijke wijze opgelost, verschillende settings testen dus.
Mijn tv staat in de breedbeeld stand (anamorphe weergave stand)
De decoder is als volgt ingesteld:
Scherm formaat: 16:9
Balken: Zwart
Bij beeldconversie kun je vervolgens kiezen voor standaard of voor breedbeeld. Ik ben nu niet thuis dus kan ik niet even nakijken wat het bij mij is. Bij een van die opties is alles erg smal bij de ander is alles goed.
Een 4:3 uitzending neemt dan 4:3 beeld in beslag en een 16:9 uitzending het gehele beeld. De menus en de info balk nemen altijd een groot deel van de 16:9 breedte in beslag.
Nadeel van deze instelling is dat niet anamorphe breedbeelduitzendingen volledig omkadert zijn en je dit niet kunt oplossen door zoom functies van je tv te activeren, daar je dan niet meer in de breedbeeld stand zit.

Zo zijn er nog wel een paar settings in de decoder die niet optimaal zijn, maar als ze alle opties open / mogelijk moeten houden dan zou de decoder heel wat meer software en dus ook geheugen moeten hebben. Om de decoder dan niet te langzaam te maken moet hij een snellere processor krijgen en nog wat andere zaken om de rekenkracht op te oosten. Zo tikt het erg ver door en wordt uiteindelijk de prijs zo onintressant dat niemand de decoder meer wil.

Ik zelf vindt dat er goed te leven is met deze decoder, mits ze het MPEG4 probleem en de HDMI ondesteuning voor de tv's opgelost krijgen.