PDA

Bekijk de volledige versie : Welke speakerkabel?



Azazel
25-07-2006, 05:38
Ik heb onlangs de volgende set gekocht:

HK AVR 335 + Magnat Quantum 508 speakers.

Mijn vraag is welke speakerkabel heb ik nodig om het maximale uit de speakers te halen?

Seth__Gekko
25-07-2006, 07:33
Belangrijkste vraag is wat is je budget.

Je kunt het zo gek maken als je wilt. Hoeveel speakers wil je bekabelen, en is het voor films of voor stereo?

joostpolletje
25-07-2006, 07:47
Het belangrijke voor kabels is de dikte in mm.. Maar idd, was is je budget

Rob Eric Blank
25-07-2006, 07:48
Het belangrijke voor kabels is de dikte in mm.. Maar idd, was is je budgetNiet per defenitie. Ik denk dat een crystal cable makkelijk een 5 x dikkere Oehlbach kabel wegspeeld.

Wat is je budget, want er zijn kabels die voor een stereo setje velen 100den euro's kosten. Dan heb je nog maar 2 van de 5 speakers ;-).

Azazel
25-07-2006, 07:56
budget is 100 euro.

kabels zijn om muziek in stereo te beluisteren en om films in een 5.1 of dts opstelling te beluisteren.

de center, de sub en de rears zijn reeds voorzien van kabels.

zetmoon
25-07-2006, 08:07
4 mm kwadraat koper.

Klinkt als een klok.

Azazel
25-07-2006, 08:08
4 mm kwadraat koper.

Klinkt als een klok.

nog een specifiek merk, dat is aan te raden?

Rob Eric Blank
25-07-2006, 08:36
Het mooiste is dezelfde kabels te kopen, maar als je echt een verbetering in stereo wilt kun je kijken naar b.v. v.d. Hul Royal jade (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=45073). Die werkt altijd erg lekker met duitse speakers.
Misschien kun je ook eens luisteren naar Xindak SC-03 (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=44756) bekabeling, denk ik ook erg goed zal passen bij het karakter van H/K. Deze zal ongeveer 90 euro voor een set stereo kabels kosten.
Qed wordt ook erg aanbevolen, maar die vind ik doorgaans niet lekker klinken met duitse speakers. Deze worden dan te schel.
Het is erg persoonlijk en misschien eens naar de dealer gaan om eens wat te gaan beluisteren.

Azazel
25-07-2006, 08:50
Het mooiste is dezelfde kabels te kopen, maar als je echt een verbetering in stereo wilt kun je kijken naar b.v. v.d. Hul Royal jade (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=45073). Die werkt altijd erg lekker met duitse speakers.
Misschien kun je ook eens luisteren naar Xindak SC-03 (http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=44756) bekabeling, denk ik ook erg goed zal passen bij het karakter van H/K. Deze zal ongeveer 90 euro voor een set stereo kabels kosten.
Qed wordt ook erg aanbevolen, maar die vind ik doorgaans niet lekker klinken met duitse speakers. Deze worden dan te schel.
Het is erg persoonlijk en misschien eens naar de dealer gaan om eens wat te gaan beluisteren.

Rob, bedankt voor de tips! Ik ga eens winkelen. Welke aansluitingen zijn aan te raden. Spades, quicklocks, bananen-stekkers????

Rob Eric Blank
25-07-2006, 08:53
Sommige zeggen bare-wire. Heb ik ook lang gedaan en is opzich erg goed. Wil je vaker los koppelen dan kun je kiezen voor spades en bananen. Airlocks worden ook vaak geprezen, omdat er dan geen zuurstof bij de kabel komt en deze niet oxideerd, Qed heeft deze in hun asortiment. Ik heb bare-wire gehad en vond dit een erg goeie oplossing.
De Xindak SC-03 die ik laatst heb aangeschaft heeft standaard al bananen aan de versterker kant en spades aan de speaker kant en dit ziet er werkelijk enorm mooi uit en sluit handig aan. Deze kabels zijn ook mooi afgewerkt met een snake skin. Looks zijn ook wat waard ;-)

Johan van den D.
25-07-2006, 09:55
Bij deze een tip voor de volgende zeer goede en relatief goedkope kabel met ik meen €8,- per meter.
De Wyrewizard Spellbinder van Nordost (http://www.nordost.com/wyrewizard/spellbinder-cable.htm)

Voor de aanluiting maakt het niet veel uit wat je neem maar de Spellbinder kan je laten afmonteren met goede en fijne holle banaan pluggen.

Ik gebruik nu zelf de veel duurdere Xindak FS3 maar op veel punten is de dunne en goedkope Spellbinder de betere.

QED is inderdaad ook een hele goede kabel maar met name de Silver Anniversary kan vaak te schel worden in een set wat bij een "warme" set overigens wel een voordeel kan zijn.

vdHul is eveneens niet slechts maar heeft vaak een te softe eigenschap waardoor je het idee heb dat je geluid "dichtloopt".

De dikte van de kabel is van minder belang en kan je verders min of meer vergeten, zeker bij de lengte die wij gemiddeld nodig hebben.

Rob Eric Blank
25-07-2006, 10:18
Ik denk juist met de duitse klank van de speakers er geen Qed aan zou moeten gaan hangen. Ik heb maanden met Qed gedraaid en ondanks de warme Marantz was het toch erg schel. v.d. Hul was veel warmer en gaf veel meer emotie door, alleen soms liep het wat vol, maar zeker een hele fijne kabel met Elac. Elac gebruikt zelf ook v.d. Hul bekabeling intern. Xindak is een soort tussen weg, tussen Qed en v.d. Hul en werkt erg goed met Marant (ik hoor hier meer goeie berichten over) en dat zal waarschijnlijk ook goed klinken met Denon.
En Nordost is ook niet verkeerd natuurlijk.

Seth__Gekko
25-07-2006, 10:21
Bij deze een tip voor de volgende zeer goede en relatief goedkope kabel met ik meen €8,- per meter.
De Wyrewizard Spellbinder van Nordost (http://www.nordost.com/wyrewizard/spellbinder-cable.htm)Heel mooi kabeltje, alleen kan hij er maar 12,5 meter van kopen in dit budget.

Rob Eric Blank
25-07-2006, 10:22
Voor de fronts is dat meer dan genoeg, zoals zijn post aangeeeft

kabels zijn om muziek in stereo te beluisteren en om films in een 5.1 of dts opstelling te beluisteren.

de center, de sub en de rears zijn reeds voorzien van kabels.

Seth__Gekko
25-07-2006, 10:23
Voor de fronts is dat meer dan genoeg, zoals zijn post aangeeeft

kabels zijn om muziek in stereo te beluisteren en om films in een 5.1 of dts opstelling te beluisteren.

de center, de sub en de rears zijn reeds voorzien van kabels.
Ah, hoeveel meter moet je hebben?

Rob Eric Blank
25-07-2006, 10:24
Voor de fronts is dat meer dan genoeg, zoals zijn post aangeeeft

kabels zijn om muziek in stereo te beluisteren en om films in een 5.1 of dts opstelling te beluisteren.

de center, de sub en de rears zijn reeds voorzien van kabels.
Ah, hoeveel meter moet je hebben?Ik hebnog wel v.d. Hul te koop en er is her en der nog wel wat Xindak bekabeling te krijgen, vooral op het HT-Forum.

zetmoon
25-07-2006, 12:10
4 mm kwadraat koper.

Klinkt als een klok.

nog een specifiek merk, dat is aan te raden?

Nee, gewoon naar een elektronicawinkel gaan en kopen maar.

Rob Eric Blank
25-07-2006, 13:34
4 mm kwadraat koper.

Klinkt als een klok.

nog een specifiek merk, dat is aan te raden?

Nee, gewoon naar een elektronicawinkel gaan en kopen maar.Kijken of het matched met je set.

Johan van den D.
25-07-2006, 13:44
Ik denk juist met de duitse klank van de speakers er geen Qed aan zou moeten gaan hangen. Ik heb maanden met Qed gedraaid en ondanks de warme Marantz was het toch erg schel. v.d. Hul was veel warmer en gaf veel meer emotie door, alleen soms liep het wat vol, maar zeker een hele fijne kabel met Elac.Dat weet ik nog dat je daar mee bezig was en bij jouw kwamen we inderdaad bij vdHul uit wat vooral te danken was aan de Elac,s.
Hieruit blijk dat indere situatie een andere aanpak nodig heeft en dus ook van belang is dat we precies weten hoe en wat.

En Nordost is ook niet verkeerd natuurlijk.Nordost is erg goed maar ook duur.
De Wyrewizard serie van Nordost is juist goedkoop te noemen maar erg goed en uit ervaring zal ik deze bovenaan het lijstje willen plaatsen voor personen die op zoek zijn.

Ook Xindak is goed en relatief goedkoop en zit inderdaad zo,n beetje overal tussenin en is daarmee wellicht een goede universele kabel als je het zo kunt noemen.
Moet wel zeggen dat ik alleen de FS3 van Xindak kan.

Johan van den D.
25-07-2006, 13:46
Bij deze een tip voor de volgende zeer goede en relatief goedkope kabel met ik meen €8,- per meter.
De Wyrewizard Spellbinder van Nordost (http://www.nordost.com/wyrewizard/spellbinder-cable.htm)Heel mooi kabeltje, alleen kan hij er maar 12,5 meter van kopen in dit budget.Dan wellicht budget oprekken omdat deze kabel de meeste kwaliteit voor zijn geld geeft.
Om hoeveel mtr gaat het, lijkt me inderdaad sterk dat ie meer nodig heeft voor de fronts.

Rob Eric Blank
25-07-2006, 13:54
Ik denk juist met de duitse klank van de speakers er geen Qed aan zou moeten gaan hangen. Ik heb maanden met Qed gedraaid en ondanks de warme Marantz was het toch erg schel. v.d. Hul was veel warmer en gaf veel meer emotie door, alleen soms liep het wat vol, maar zeker een hele fijne kabel met Elac.Dat weet ik nog dat je daar mee bezig was en bij jouw kwamen we inderdaad bij vdHul uit wat vooral te danken was aan de Elac,s.
Hieruit blijk dat indere situatie een andere aanpak nodig heeft en dus ook van belang is dat we precies weten hoe en wat.
Dit geeft aan dat de match belangrijk is. Ik ken genoeg die v.d Hul niets vinden vanwege het warme karakter, maar werkte goed bij mij. Er heerste eerst een Qed hype op het forum en ben daar toen eerst in mee gegaan, dus een stel Qed's aan mijn set en dat werkte niet. Terwijl mijn vader (H/K en JBL) juist erg veel baat heeft bij Qed, dus ook hier is de match van groot belang.


Ook Xindak is goed en relatief goedkoop en zit inderdaad zo,n beetje overal tussenin en is daarmee wellicht een goede universele kabel als je het zo kunt noemen.
Moet wel zeggen dat ik alleen de FS3 van Xindak kan. Ik draai dus met de SC-03 en was voorheen lyrisch over v.d. Hul, totdat......ja die Xindaks kwamen.
Gewoon net minder vol en warm dan v.d. Hul, maar zeker geen schelle en kille kabel. Veel details ook in de bas, zonder dat de bas te prominent aanwezig is. Veel meer lucht rondom de instrumenten en alles lijkt los van elkaar te komen, dus goeie detaillering maar zeker niet de scherpte en schel zoals Qed die vaak heeft.
Nordost.....eigenlijk weinig ervaring mee. Wel eens gehoord, maar nooit intensief beluisterd.

Johan van den D.
25-07-2006, 15:49
Ik draai dus met de SC-03 en was voorheen lyrisch over v.d. Hul, totdat......ja die Xindaks kwamen.
Gewoon net minder vol en warm dan v.d. Hul, maar zeker geen schelle en kille kabel. Veel details ook in de bas, zonder dat de bas te prominent aanwezig is. Veel meer lucht rondom de instrumenten en alles lijkt los van elkaar te komen, dus goeie detaillering maar zeker niet de scherpte en schel zoals Qed die vaak heeft.In grote lijnen ervaar ik exact hetzelfde met Xindak als je hier omschrijf.
Echter als ik alle punten op één hoop gooi van zowel Xindak en de Spellbinder is de Spellbinder de winnaar in mijn situatie.
Beide hebben zo hun plus en min punten maar als ik de kabel allround bekijkt is het voordeel net voor de Spellbinder die het net allemaal wat gemakkelijker en sprankelender voor elkaar weet te krijgen.

Let wel, de Xindak is gewoon erg goed zoals jezelf ook al zeg maar voor mij was het slechts een proef en puur op de gok gekocht.
Echter bevalt ie wel als zodanig dat ie voorlopig aan mijn set blijft hangen en dat zeg ook weer genoeg over de kwaliteit.

Rob Eric Blank
25-07-2006, 17:26
Ik heb geen ervaring met Spellbinder. Xindak heb ik ooit eens gehoord op een Marantz icm Quad. Er waren 3 kabels een Siltech, v.d. Hul en Xindak. Alle 3 ingespeeld en toe hoorde ik de Xindak en zag wat deze moest kosten en toen was ik verkocht. Misschien als ik die Spellbinder hoor.....wie weet is dat NOG weer beter.

Azazel
25-07-2006, 18:06
Voor de fronts is dat meer dan genoeg, zoals zijn post aangeeeft

kabels zijn om muziek in stereo te beluisteren en om films in een 5.1 of dts opstelling te beluisteren.

de center, de sub en de rears zijn reeds voorzien van kabels.
Ah, hoeveel meter moet je hebben?

2 x 3 meter, dan ben ik voor nog geen 50 e klaar.

Johan van den D.
25-07-2006, 18:37
Voor de fronts is dat meer dan genoeg, zoals zijn post aangeeeft

kabels zijn om muziek in stereo te beluisteren en om films in een 5.1 of dts opstelling te beluisteren.

de center, de sub en de rears zijn reeds voorzien van kabels.
Ah, hoeveel meter moet je hebben?

2 x 3 meter, dan ben ik voor nog geen 50 e klaar.Komen nog wel de bananen bij die vrij prijzig zijn.
Zelf monteren van bijvoorbeeld LOK is vele malen goedkoper.
http://www.hollandlink.nl/N_frame.html?http://www.hollandlink.nl/N_grp_17-1.html

Heb zelf ook de Spellbinder met de LOK,s gebruikt en gaat prima al zitten de originele vanaf Nordost wel beter.
Je kan dus binnen die €100,- blijven.

Seth__Gekko
25-07-2006, 20:22
Bedoel je deze?

http://www.hollandlink.nl/N_frame.html?http://www.hollandlink.nl/N_grp_17-1.html

Johan van den D.
25-07-2006, 21:04
Is zelfde link......... :roll:

Johan van den D.
25-07-2006, 21:07
http://www.hollandlink.nl/b_23.jpg

Herjan
25-07-2006, 22:09
Jullie link klopt niet. Dan kom je gewoon in de catalogus uit. Deze (http://www.hollandlink.nl/N_art_54.html) werkt beter... ;)

Azazel
26-07-2006, 05:47
Heren, bedankt voor de info. Wanneer de temperatuur wat zakt ga ik langs wat winkels om te luisteren. (y)

Edgar Smit
01-08-2006, 06:00
De warmte is gezakt, heb je al wat beluisterd, ben nogal benieuwd naar je bevindingen :wink: .

Azazel
01-08-2006, 07:27
De warmte is gezakt, heb je al wat beluisterd, ben nogal benieuwd naar je bevindingen :wink: .

helaas, nog geen tijd gehad :?

Rob Eric Blank
01-08-2006, 07:33
De warmte is gezakt, heb je al wat beluisterd, ben nogal benieuwd naar je bevindingen :wink: .

helaas, nog geen tijd gehad :?Tijd moet je maken ;-)

Azazel
22-08-2006, 17:48
het is 2x3m v.d. Hul Royal jade geworden :D

klinkt GOED!

Alexander D
22-08-2006, 18:36
het is 2x3m v.d. Hul Royal jade geworden :D

klinkt GOED!

Mooie kabel, veel plezier ermee. :wink:

Seth__Gekko
22-08-2006, 19:24
Geen live action foto's?

bmateijsen
23-08-2006, 08:16
Ik gebruik zelf spellbinder in mijn HT. Naar de linker rear loopt ongeveer 15 meter, maar mede door de solid core structuur heb je weinig verlies. De andere optie is inderdaad gewoon de dreamcaster nemen. Deze is in diameter wel iets dikker, maar door beide aders te bundelen zijn lengtes van 30 meter bijvoorbeeld geen probleem.



Bij deze een tip voor de volgende zeer goede en relatief goedkope kabel met ik meen €8,- per meter.
De Wyrewizard Spellbinder van Nordost (http://www.nordost.com/wyrewizard/spellbinder-cable.htm)

(...)

De dikte van de kabel is van minder belang en kan je verders min of meer vergeten, zeker bij de lengte die wij gemiddeld nodig hebben.
Hoe is die kabel bruikbaar bij wat langere lengtes? Ik heb -door de plaatsing van de apparatuur- naar elk van de frontspeakers zo'n 7.5 meter liggen en naar de rears iets van 6 meter. De kabels gaan via pvc leidinkjes onder de vloer naar de speakers, dus ik ben beperkt wat betreft dikte en vorm van de kabel ;).

De Spellbinder lijkt mij gevoelsmatig (voor zo'n afstand) wat aan de dunne kant -- ben bang dat dan de impedantie te ver oploopt. Valt dat mee, of zou ik beter de Dreamcatcher kunnen overwegen?

Johan van den D.
23-08-2006, 16:17
Rob, is echt een prima kabel die WyreWizard.

Alexander D
23-08-2006, 17:58
Bjorn,

Waarom heb jij voor deze kabel gekozen in je set?


Ik gebruik zelf spellbinder in mijn HT. Naar de linker rear loopt ongeveer 15 meter, maar mede door de solid core structuur heb je weinig verlies. De andere optie is inderdaad gewoon de dreamcaster nemen. Deze is in diameter wel iets dikker, maar door beide aders te bundelen zijn lengtes van 30 meter bijvoorbeeld geen probleem.



Bij deze een tip voor de volgende zeer goede en relatief goedkope kabel met ik meen €8,- per meter.
De Wyrewizard Spellbinder van Nordost (http://www.nordost.com/wyrewizard/spellbinder-cable.htm)

(...)

De dikte van de kabel is van minder belang en kan je verders min of meer vergeten, zeker bij de lengte die wij gemiddeld nodig hebben.
Hoe is die kabel bruikbaar bij wat langere lengtes? Ik heb -door de plaatsing van de apparatuur- naar elk van de frontspeakers zo'n 7.5 meter liggen en naar de rears iets van 6 meter. De kabels gaan via pvc leidinkjes onder de vloer naar de speakers, dus ik ben beperkt wat betreft dikte en vorm van de kabel ;).

De Spellbinder lijkt mij gevoelsmatig (voor zo'n afstand) wat aan de dunne kant -- ben bang dat dan de impedantie te ver oploopt. Valt dat mee, of zou ik beter de Dreamcatcher kunnen overwegen?

Seth__Gekko
29-08-2006, 07:12
Toch jammer dat Bjorn geen mooi antwoord heeft klaar liggen, ik ben namelijk ook aan het orienteren om mijn ht speakerdraad op een hoger niveau te tillen. Qed SA of spellbinder.

Rob Eric Blank
29-08-2006, 07:26
@Seth een shoot out zou het mooist zijn natuurlijk!

Seth__Gekko
29-08-2006, 08:26
@Seth een shoot out zou het mooist zijn natuurlijk!Inderdaad :roll:

Johan van den D.
29-08-2006, 20:23
Toch jammer dat Bjorn geen mooi antwoord heeft klaar liggen, ik ben namelijk ook aan het orienteren om mijn ht speakerdraad op een hoger niveau te tillen. Qed SA of spellbinder.Ik heb beide kabels gehad en beide zijn goed te noemen maar ze zijn wel heel verschillend van elkaar.
Met name de Spellbinder heeft veel tijd nodig om in te spelen dus iets om rekening mee te houden waneer je voor deze kabel kiest.
De S.A komt soms agressief over ten opzichte van de Spellbinder, het hoog kan wel eens iets "te" worden maar met name bij HT kan dit wel eens een voordeel zijn maar is uiteraard sterk afhankelijk van andere factoren.
De Spellbinder lijkt op het eerst gezicht (geluid) iets terug houdener maar na het inspelen blijkt deze zeker net zoveel of zelfs meer details weer te geven en het laag subtieler aanwezig.
Als je de kabel in het geheel bekijkt heeft de Spellbinder alles beter in balans, ook is de kabel makelijker te verwerken dan de zeer stugge S.A.

Beide kabels zijn dus op hun eigen manier goed, heel goed zelfs voor hun prijs maar de Spellbinder heeft duidelijk mijn voorkeur inmiddels.

Ikzelf wil mijn HT ook gaan voorzien van de Spellbinder maar gezien het aantal meters wacht ik hier nog even mee mede omdat de S.A ook niet slecht is natuurlijk.

Nog een voorbeeld van de kwaliteit van de Spellbinder.
Ik gebruikte in mijn stereo set eerst de QED SA en daarna de Spellbinder.
Deze Spellbinder is weer vervangen door de veel duurdere Xindak FS-3 maar die Xindak is zeker niet overtuigend beter dan de Spellbinder en sterker nog zelfs, op bepaalde punten wint de Spellbinder het van de Xindak maar dat heeft uiteraard ook veel met smaak te maken.
Je zal het kunnen omschrijven dat de Spellbinder wat speelser is, muziekkaler.
In eerste instantie lijkt ie zich wat op de achtergrond te houden maar onbewust blijkt ie alles zeer goed te doen als je goed oplet.

Hoop dat jullie hier wat aan hebben.

Seth__Gekko
30-08-2006, 07:56
Bedankt, ik kan binnenkort een proefsetje Spellbinders in de bus verwachten. Die zijn hopelijk wel ingespeeld :wink:

Alexander D
30-08-2006, 08:42
Deze Spellbinder is weer vervangen door de veel duurdere Xindak FS-3 maar die Xindak is zeker niet overtuigend beter dan de Spellbinder en sterker nog zelfs, op bepaalde punten wint de Spellbinder het van de Xindak maar dat heeft uiteraard ook veel met smaak te maken.


Gezien het prijsverschil, € 8,- voor de Spellbinder en zo'n € 45,- voor de Xindak, is dat toch een knappe prestatie. :wink:

Rob Eric Blank
30-08-2006, 08:45
Deze Spellbinder is weer vervangen door de veel duurdere Xindak FS-3 maar die Xindak is zeker niet overtuigend beter dan de Spellbinder en sterker nog zelfs, op bepaalde punten wint de Spellbinder het van de Xindak maar dat heeft uiteraard ook veel met smaak te maken.


Gezien het prijsverschil, € 8,- voor de Spellbinder en zo'n € 45,- voor de Xindak, is dat toch een knappe prestatie. :wink:Zeer zeker! Maakt mij ook nieuwsgierig naar de Spellbinder ;-).
Ook hier geld natuurlijk match en smaak erg.

Johan van den D.
30-08-2006, 15:42
Deze Spellbinder is weer vervangen door de veel duurdere Xindak FS-3 maar die Xindak is zeker niet overtuigend beter dan de Spellbinder en sterker nog zelfs, op bepaalde punten wint de Spellbinder het van de Xindak maar dat heeft uiteraard ook veel met smaak te maken.


Gezien het prijsverschil, € 8,- voor de Spellbinder en zo'n € 45,- voor de Xindak, is dat toch een knappe prestatie. :wink:En alle kabels zijn getest/gebruikt op de Arcam stereo set met Kef speakers, die factor is dus in alle gevallen hetzelfde gebleven.

Rob Eric Blank
30-08-2006, 15:50
Deze Spellbinder is weer vervangen door de veel duurdere Xindak FS-3 maar die Xindak is zeker niet overtuigend beter dan de Spellbinder en sterker nog zelfs, op bepaalde punten wint de Spellbinder het van de Xindak maar dat heeft uiteraard ook veel met smaak te maken.


Gezien het prijsverschil, € 8,- voor de Spellbinder en zo'n € 45,- voor de Xindak, is dat toch een knappe prestatie. :wink:En alle kabels zijn getest/gebruikt op de Arcam stereo set met Kef speakers, die factor is dus in alle gevallen hetzelfde gebleven.Anders zou het ook niet een geheel representatieve test zijn natuurlijk.

Johan van den D.
30-08-2006, 17:25
Anders zou het ook niet een geheel representatieve test zijn natuurlijk.Inderdaad, het was overigens ook niet als korte test maar de kabels waren echt in gebruik, het waren op dat moment mijn "vaste" speakerkabels en dus is er vele uren naar geluisterd.
Ik heb ze overigens nog alle drie, de Xindak in mijn stereo set, de QED in mijn HT en de Spellbinder in de stereoset op de kinder speelkamer. :roll:

Alexander D
30-08-2006, 18:43
Anders zou het ook niet een geheel representatieve test zijn natuurlijk.Inderdaad, het was overigens ook niet als korte test maar de kabels waren echt in gebruik, het waren op dat moment mijn "vaste" speakerkabels en dus is er vele uren naar geluisterd.
Ik heb ze overigens nog alle drie, de Xindak in mijn stereo set, de QED in mijn HT en de Spellbinder in de stereoset op de kinder speelkamer. :roll:

En als je het nog een keer zou moeten doen? Zou je dan (ook al had je ze voor een scherpe prijs) nog een keer de Xindak kopen?

Johan van den D.
30-08-2006, 19:32
En als je het nog een keer zou moeten doen? Zou je dan (ook al had je ze voor een scherpe prijs) nog een keer de Xindak kopen?Ik had eerst een heel lang verhaal getypt maar die post ik toch maar niet, het zal er immers niet duidelijker op geworden zijn dus ik probeer redelijk kort op je vraag te antwoorden.

Als ik het over moest doen met de kennis die ik nu heb zal ik geen Xindak kopen als vervanging van de Spellbinder.

Dan toch maar een korte aanvulling hierop:
De Xindak is zeker een hele goede kabel maar persoonlijk mis ik iets aan het geluid wat ik met de Spellbinder wel ervaarde, het speelse karakter of de puntjes op de i.
Durf ik de Xindak iemand aan te raden..........zeer zeker want het is een heel prettige kabel maar zal ze altijd ook even wijzen op de Spellbinder.
Beide hebben hun plus en min punten maar als ik de kabel all round bekijkt is het toch de Spellbinder die mijn voorkeur heeft.

Waarom dan toch nog de Xindak in mijn set.........
Simpel, de kabel is zeker goed genoeg en daarnaast krijgen ze nog een 2de kans.
Ik wil ze immers eerst op mijn toekomtige speakers proberen alvorens ze de verkoop in gaan of juist blijven natuurlijk. :wink:

Kortom, Nordost heeft het met de WyreWizard Spellbinder een fractie beter voor elkaar dan Xindak en bekijk je de prijs daarbij dan is het oordeel duidelijk.........
Grote plus punt voor de Xindak is dat de afwerking perfect is (met name de FS3) en de kabels er indrukwekkend uitzien.

Al met al is de Xindak zeker een aanrader maar er is meer...............(en dat voor een fractie van de prijs :wink: )

Let wel, lees dit bericht niet te negatief ten opzichte van Xindak want dat zal onterecht zijn.
Op bepaalde punten is de FS3 weer beter dan de Spellbinder maar ik vind dat je de kabel in zijn geheel moet beluisteren en niet alleen bepaalde gebieden, vandaar dat de Spellbinder mij voorkeur heeft.

Alexander D
30-08-2006, 19:38
Duidelijk verhaal Johan.

Toch opvallend wat voor een prachtige kabel die Spellbinder is voor z'n prijs. Ik heb er werkelijk nog geen negatief woord over gehoord of gelezen.

Edgar Smit
30-08-2006, 19:43
Het lijkt bijna wel een QED SA :wink: .

Overigens heb ik inmiddels ook de spellbinder gehoord en was best onder de indruk ervan. Toch ga ik vor de QED SA, met name omdat deze in mijn setup juist het welbekende gordijntje weghaalt, net iets meer dan de spellbinder.
In mijn setup heb ik beide kabels beluisterd (ingespeelde modellen geleend van kenissen, eigenlijk gezine de thuissituatie geen tijd voor, maar toch tussendoor gedaan). De spellbinder een zeer goede kabel, helder en open en ik denk dat een hoop mensen er een hoop luisterplezier aan zullen hebben.
De QED SA is ook een zeer goede kabel, in mijn geval net wat meer helderheid, wat opener. Dat kan misschien ook komen door de "engelse" sound van mijn missions. Ik heb ze niet voor de grap op de rears (de niuewere missions) kunnen proberen, dat werd te ingewikkeld daar de kabels niet lang genoeg waren.

momenteel zit er nog merkloos kabel van de dealer tussen van ooit 6 gulden de meter (ongeveer) die op zich al jaren voldoet, maar nu gewoon een keer vervangen moet worden. Voor het oog doen we er viablue bananen en spades op.
Duidelijk verhaal Johan.

Toch opvallend wat voor een prachtige kabel die Spellbinder is voor z'n prijs. Ik heb er werkelijk nog geen negatief woord over gehoord of gelezen.

Alexander D
30-08-2006, 19:45
Het lijkt bijna wel een QED SA :wink: .
Duidelijk verhaal Johan.

Toch opvallend wat voor een prachtige kabel die Spellbinder is voor z'n prijs. Ik heb er werkelijk nog geen negatief woord over gehoord of gelezen.

Dat ben ik niet met je eens Edgar. Ik heb de Spellbinder nog niet gehoord maar hij wordt zo'n beetje ongeacht de set geadviseerd en dat kun je de van de SA niet zeggen. :wink:

Johan van den D.
30-08-2006, 19:53
Het lijkt bijna wel een QED SA :wink: .
Duidelijk verhaal Johan.

Toch opvallend wat voor een prachtige kabel die Spellbinder is voor z'n prijs. Ik heb er werkelijk nog geen negatief woord over gehoord of gelezen.Bijna wel Edgar tot je de Spellbinder heb ervaren. :wink:
Die is net wat verfijnder in zijn kunnen maar laten we wel zijn, ook de QED SA is zeker niet slecht.

Toch ga ik vor de QED SA, met name omdat deze in mijn setup juist het welbekende gordijntje weghaalt, net iets meer dan de spellbinder.
Juist dit punt was wat de SA bij mij teveel deed in mijn set.
Echter nu ik het verschil in mijn stereo set heb ervaren val het mij ook op in mijn HT die is voorzien van SA, echter is het hier wel minder hinderlijk dan in mijn stereo destijds.
Maargoed, voor ik beter wist (binnen dat budget) heb ik altijd genoten van mijn QED SA hoor en krijg de kabel nog steeds een ruime voldoende :wink:

Maar ik herken je omschrijving zeer zeker maar wat bij jouw dus als prettig ervaren wordt was bij mijn set te :P

Edgar Smit
30-08-2006, 19:53
waarom denk je dat die smiley er stond? :wink:.

Het lijkt bijna wel een QED SA :wink: .
Duidelijk verhaal Johan.

Toch opvallend wat voor een prachtige kabel die Spellbinder is voor z'n prijs. Ik heb er werkelijk nog geen negatief woord over gehoord of gelezen.

Dat ben ik niet met je eens Edgar. Ik heb de Spellbinder nog niet gehoord maar hij wordt zo'n beetje ongeacht de set geadviseerd en dat kun je de van de SA niet zeggen. :wink:

Alexander D
31-08-2006, 07:48
Daar had ik om eerlijk te zijn niet over nagedacht maar ik zal er vandaag wat ruimte voor vrijmaken. :wink:


waarom denk je dat die smiley er stond? :wink:.

Het lijkt bijna wel een QED SA :wink: .
Duidelijk verhaal Johan.

Toch opvallend wat voor een prachtige kabel die Spellbinder is voor z'n prijs. Ik heb er werkelijk nog geen negatief woord over gehoord of gelezen.

Dat ben ik niet met je eens Edgar. Ik heb de Spellbinder nog niet gehoord maar hij wordt zo'n beetje ongeacht de set geadviseerd en dat kun je de van de SA niet zeggen. :wink:

Seth__Gekko
31-08-2006, 08:06
Zo jullie maken me wel erg benieuwd naar de kabels, ik kan niet wachten tot ze binnen zijn!

Edgar Smit
31-08-2006, 08:14
Johan, ik heb juist door jouw ervaringen met de spellbinder ook deze eens rondgevraagd bij wat kenissen en eentje had ze inderdaad liggen en was niet te beroerd om ze een paar daagjes te missen. de QED SA was wat makkelijker aan te komen dus ook die geleend. Wel een hoop gedoe om alle apparatuur uit de kast te halen steeds, maarja dat had ik er wel voor over.

Ik had wel een aanmelding voor de QED powerbuygedaan, maar omdat deze nog lang niet rond is kon ik die nog annuleren en dus even luisteren. En wat voor jou TE werd was voor mij juist goed, zo zie je maar weer dat elke opstelling en smaken verschillen.

Rob Eric Blank
31-08-2006, 10:01
@ Johan een mooi verhaal.

Die spellbinder is dus eigenlijk veel meer set onafhankelijk....grappig. Qed en Xindak zijn dat zeer zeker niet.
Qed kan gewoon te koel, kil en schel worden, maar op een andere set haalt die zoals Edgar mooi zei het gordijn weg. Ik heb geen ervaring met de FS reeks van Xindak en die zou mogelijk heel anders kunnen klinken dan mijn SC-03. Ik merk het nog steeds met mijn interlink test (ja die test loopt nog.....) verschillende types klinken echt heel anders.

Maar Seth wij wachten natuurlijk met smart op jouw bevindingen.....Als ik de Spellbinder verhalen hoor dan past deze beter bij je set (Marantz-Kef) dan Qed.

joostpolletje
31-08-2006, 10:30
Heren wat een interessante stukjes weer!

Johan van den D.
31-08-2006, 15:31
En wat voor jou TE werd was voor mij juist goed, zo zie je maar weer dat elke opstelling en smaken verschillen.Inderdaad maar het opvallende is dat hetgeen wat ik "te" vind velen andere als hetzelfde "te" ervaren.
Je kunt het in dat geval als een typische eigenschap van de kabel zien als het merendeel dezelfde eigenschap ook hetzelfde ervaren.

Hiermee wil ik uiteraard niet zeggen dat het dan ook een slecht product is want dat is het nog steeds niet natuurlijk.

Johan van den D.
31-08-2006, 15:43
@ Johan een mooi verhaal.

Die spellbinder is dus eigenlijk veel meer set onafhankelijk....grappig. Qed en Xindak zijn dat zeer zeker niet.
Qed kan gewoon te koel, kil en schel worden, maar op een andere set haalt die zoals Edgar mooi zei het gordijn weg. Ik heb geen ervaring met de FS reeks van Xindak en die zou mogelijk heel anders kunnen klinken dan mijn SC-03. Ik merk het nog steeds met mijn interlink test (ja die test loopt nog.....) verschillende types klinken echt heel anders.

Maar Seth wij wachten natuurlijk met smart op jouw bevindingen.....Als ik de Spellbinder verhalen hoor dan past deze beter bij je set (Marantz-Kef) dan Qed.In hoeverre de FS reeks anders is dan de SC weet ik ook niet maar ik ga er wel vanuit dat in grote lijnen dezelfde eigenschappen bij beide lijnen te vinden zijn.

Maar ik wil wel iedereen adviseren dat indien mogelijk ze zelf de diverse merken uit proberen en dan met name de SA en Spellbinder (zelfde prijs vandaar)
Heb je een nieuwe Spellbinder dan heeft deze veel tijd nodig voor het inspelen, 200 uur volgens Bjorn en ik kan wel bevestigen dat ze inderdaad veel tijd nodig hebben.

Nog iets wat me opvalt is dat de "mindere" eigenschap van de SA (kil en vooral het scherpe) bij het merendeel als hinderlijk word ervaren.
In principe was het niet zo,n probleem bij mezelf tot ik de Spellbinder dus in mijn set plaatste.
Dus zolang je niet beter weet/ervaar in je eigen set valt het allemaal best wel mee, dit om even aan te geven dat men nu niet direct de SA links moet laten liggen want de kabel verdiend zeker een kans.
Daarnaast moeten we nu ook de Spellbinder niet als "heilig" gaan zien want er is natuurlijk meer op de markt.
Maar zoek je een super kabel onder de €10,- dan moet je dus zeker de Spellbinder op je lijstje zetten, zeker omdat ie het kan opnemen tegen de veel duurdere kabels.

Edgar Smit
31-08-2006, 20:43
Johan, goed advies om idd meer kabels te beluisteren. Ik heb gelukkig ingespeelde spellbinder kunnen testen.

Vooral bij de warmere speakers is de SA in het voordeel, voor de overige sets zou de keuze vooral van de muzieksoort en de smaak van de eigenaar afhangen of de SA of de spellbinder de betere keuze is.

Rob Eric Blank
01-09-2006, 05:24
@Johan.
Erg interessant, die koelte van Qed kan juist in bepaalde combinaties hinderlijk uitpakken. Elac speakers zijn geen match met Qed (vind ik), wordt enorm koel en schel.

Misschien dat ik eens die Spellbinder ga proberen (maar dan over een aantal maanden pas)

Alexander D
01-09-2006, 09:10
Zo jullie maken me wel erg benieuwd naar de kabels, ik kan niet wachten tot ze binnen zijn!

Misschien nog twee leuke alternatieven:

Wat duurder: 47Labs 4708, kost (dacht ik) iets van € 12,- de meter

Wat goedkoper: Canare 4S11: rond de € 4,-

bmateijsen
01-09-2006, 10:30
4708 is erg leuk, enig nadeel is dat er een beperking qua lengte op zit. Ze presteren het best onder de 3 meter.




Zo jullie maken me wel erg benieuwd naar de kabels, ik kan niet wachten tot ze binnen zijn!

Misschien nog twee leuke alternatieven:

Wat duurder: 47Labs 4708, kost (dacht ik) iets van € 12,- de meter

Wat goedkoper: Canare 4S11: rond de € 4,-

Alexander D
01-09-2006, 10:32
Dat wist ik niet, heb ze ook alleen in een stereoset gehoord.

Bjorn, kun je nog uitleggen waarom jij voor de Spellbinder hebt gekozen in je htset?


4708 is erg leuk, enig nadeel is dat er een beperking qua lengte op zit. Ze presteren het best onder de 3 meter.




Zo jullie maken me wel erg benieuwd naar de kabels, ik kan niet wachten tot ze binnen zijn!

Misschien nog twee leuke alternatieven:

Wat duurder: 47Labs 4708, kost (dacht ik) iets van € 12,- de meter

Wat goedkoper: Canare 4S11: rond de € 4,-

bmateijsen
01-09-2006, 11:09
Ik zocht een kabel met Nordost karakteristieken, transparantie, levendigheid, zijigheid, die ook voor de lengtes die ik nodig had (bijna 50m) die performance neerzette. Uiteindelijk heb ik gekozen voor spellbinder en een combinatie van Nordost Baldur tussen processor en eindversterker.

Groet,

Bjorn


Dat wist ik niet, heb ze ook alleen in een stereoset gehoord.

Bjorn, kun je nog uitleggen waarom jij voor de Spellbinder hebt gekozen in je htset?


4708 is erg leuk, enig nadeel is dat er een beperking qua lengte op zit. Ze presteren het best onder de 3 meter.




Zo jullie maken me wel erg benieuwd naar de kabels, ik kan niet wachten tot ze binnen zijn!

Misschien nog twee leuke alternatieven:

Wat duurder: 47Labs 4708, kost (dacht ik) iets van € 12,- de meter

Wat goedkoper: Canare 4S11: rond de € 4,-

Alexander D
01-09-2006, 13:39
thanks. :wink:

Johan van den D.
01-09-2006, 17:35
@Johan.
Erg interessant, die koelte van Qed kan juist in bepaalde combinaties hinderlijk uitpakken. Elac speakers zijn geen match met Qed (vind ik), wordt enorm koel en schel.

Misschien dat ik eens die Spellbinder ga proberen (maar dan over een aantal maanden pas)Ben erg benieuwd hoe dat uitpak met jou speakers.