PDA

Bekijk de volledige versie : Slindenau's HT



slindenau
26-07-2006, 22:41
[op aanvraag beschikbaar ;)]

joostpolletje
26-07-2006, 22:47
Ja, ziet er leuk uit zo
Heb dezelfde reciever!
Boxen en sub, Wat voor betaald als ik vragen mag? ze lijken me wat hol die boxen... Maar ziet er wel aardig uit

Leuke beamer,
DTS bord had ik ook besteld via powerbuy, Maar hadden ze niet meer... Nu afwachten tot volgende zijn wel leuke borden!

Je vriendin is weg gehaald bij de kabel foto :)

Al met al duur weekje zo ofniet?

Welzeker de moeite waard!!

Succes ermee

slindenau
26-07-2006, 22:52
Duur weekje, dat zeker...

Boxen: 111e, klinken niet slecht...maar vrij weinig laag (daar is de sub ook voor...en die doet zn werk goed hoor). De sub was 129e.
Wat me wel opvalt, dat ik de receiver (hehe, zelfde, leuk :D) open moet draaien tot -50,-40 dB wil ik een redelijk verstaanbaar geluid uit mn fronts krijgen. Maar bij -25 (hoger nog niet gegaan) is het toch al aardig hard, dus ik verwacht geen problemen met films.

DTS bord is een iets goedkopere versie dan die van de powerbuy, en via ebay gekocht (25e inc.)

En dat was mn vriendin niet op die foto :P

Dankje voor je reactie iig :).

Rob Eric Blank
27-07-2006, 08:15
Slindenau het is heel normaal dat je speakers weinig presteren bij -50/-40 dB.
Als ik stereo draai (dus cd speler) dan draai ik lekker tussen de -40 en -30 dB, daarboven wordt het erg stevig.
DVD's moet ik het volume opschroeven tussen de -20 en -15 dB. Daarboven gaat het echt hard!


Trouwens een leuke set.

Seth__Gekko
27-07-2006, 09:08
Slindenau het is heel normaal dat je speakers weinig presteren bij -50/-40 dB.
Als ik stereo draai (dus cd speler) dan draai ik lekker tussen de -40 en -30 dB, daarboven wordt het erg stevig.
DVD's moet ik het volume opschroeven tussen de -20 en -15 dB. Daarboven gaat het echt hard!


Trouwens een leuke set.Me too, 's avond als ik op balkon zit met de schuifpui open dan -35, overdag radio/cd -25/20 en -15 als ik wil knallen.

Dvd's zet ik met vriendin op -25/-20 en zonder op -15 ! Anders wordt het echt te hard, vooral met pistoolschoten :D

peter26
27-07-2006, 09:44
Duur weekje, dat zeker...

Boxen: 111e, klinken niet enorm slecht...maar vrij weinig laag (daar is de sub ook voor...en die doet zn werk goed hoor). De sub was 129e.



Klinken niet enorm slecht? :D

Is het dan goed of slecht? Als ik dat lees klinken ze eigenlijk slecht. Ik blijf het een aparte keuze vinden. De dvd speler is bijna net zo duur als de speakers. Had je niet zoiets van: ik koop eerst 2 wat duurdere speakers en bouw het dan uit?

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig hoe die speakers klinken omdat ik zelf ook Eltax op het oog had (heb?!) alleen dan een wat duurdere set (Evolution 5.2 ).

Maar aan de andere kant dit is volgens mij wel beter dan wat satteliet speakertjes dus leuk om te beginnen. Voor de rest ziet alles er goed uit en als het straks in de juiste opstelling staat heb je er vast veel plezier van.

Keep us informed! 8)

Johan van den D.
27-07-2006, 11:27
Maar aan de andere kant dit is volgens mij wel beter dan wat satteliet speakertjes dus leuk om te beginnen. Afhankelijk van welke je neem natuurlijk.

peter26
27-07-2006, 11:58
Maar aan de andere kant dit is volgens mij wel beter dan wat satteliet speakertjes dus leuk om te beginnen. Afhankelijk van welke je neem natuurlijk.

Dat weet ik verder niet want ik heb me nog niet echt verdiept in de wat duurdere en betere sattelietspeakers. Weet alleen wat ik uit eigen ervaring beluistert heb bij vrienden en familie en daar was ik niet kapot van.

Laat ik het zo zeggen: Voor 240,- heb je vast niet een sattelietsetje wat beter klinkt dan dit (inc. sub). Correct me if i'm wrong.

Johan van den D.
27-07-2006, 12:17
Weet alleen wat ik uit eigen ervaring beluistert heb bij vrienden en familie en daar was ik niet kapot van. Dat zullen vast de all-in-one setjes wezen van de "kruidvat" vrees ik.

Laat ik het zo zeggen: Voor 240,- heb je vast niet een sattelietsetje wat beter klinkt dan dit (inc. sub). Correct me if i'm wrong.Klopt gedeeltelijk, voor goede satjes ben je gerust die €240 per stuk kwijt (en meer uiteraard) ipv de gehele set voor dat bedrag.

Ook denk ik niet dat je gauw een sat-set gaat vinden dat beter klinkt als deze Eltax set maar met alle respect, ook deze set preseerd niet zo hoog als het uiterlijk zal doen vermoeden.

Uiteraard leuk om te beginnen absoluut maar niet voor op de langere termijn vrees ik.
Aan de andere kant weet je ook wat je kan verwachten voor deze lage bedragen.

Nu hoef het niet altijd duur te zijn om enige kwaliteit te verkrijgen maar we moeten onszelf ook niet voor de gek gaan houden natuurlijk.

Hoe dan ook, het begin is er..........en hetgeen hierboven lijkt wellicht negatiever dan ik het bedoelde maar hoop dat het zo beetje duidelijk is wat ik bedoel te zeggen.

Rob Eric Blank
27-07-2006, 12:47
Ook denk ik niet dat je gauw een sat-set gaat vinden dat beter klinkt als deze Eltax set maar met alle respect, ook deze set preseerd niet zo hoog als het uiterlijk zal doen vermoeden.

Uiteraard leuk om te beginnen absoluut maar niet voor op de langere termijn vrees ik.
Aan de andere kant weet je ook wat je kan verwachten voor deze lage bedragen.

Nu hoef het niet altijd duur te zijn om enige kwaliteit te verkrijgen maar we moeten onszelf ook niet voor de gek gaan houden natuurlijk.Voor je het weet heb je de upgradederitus en wil je andere speakers ;-).
Best een aardige set om mee te beginnen en JA er zijn wel betere satteliet setjes. Kef 2005.2 is toch erg aardig en nu ook te krijgen voor ongeveer 500 euro. Dat is zelfs nog geen top set, maar voor andere sets betaal je ook meer.

Dit is zeker een leuke set om mee te beginnen en wie weet komt er tzt een upgrade. Als de gebruiker er maar van genieten, dat is het allerbalangrijkste!

slindenau
27-07-2006, 17:00
Upgraderitus zal niet zo snel gaan, want mn budget is echt vrij weinig als ik niet werk (wat ik alleen in de vakantie doe).



Duur weekje, dat zeker...

Boxen: 111e, klinken niet enorm slecht...maar vrij weinig laag (daar is de sub ook voor...en die doet zn werk goed hoor). De sub was 129e.



Klinken niet enorm slecht? :D

Is het dan goed of slecht? Als ik dat lees klinken ze eigenlijk slecht. Ik blijf het een aparte keuze vinden. De dvd speler is bijna net zo duur als de speakers. Had je niet zoiets van: ik koop eerst 2 wat duurdere speakers en bouw het dan uit?

Ik ben eigenlijk nieuwsgierig hoe die speakers klinken omdat ik zelf ook Eltax op het oog had (heb?!) alleen dan een wat duurdere set (Evolution 5.2 ).

Dat is inderdaad een beetje verkeerd geformuleerd van mijn kant ;).

Laat ik het zo zeggen dan: het valt me erg mee :D. Ze gaan niet zo laag als mn Eltax Concept zuilen (waar ik ook zeer over te spreken ben), maar het klinkt wel zuiver. Over 'hol' geluid kan ik geen uitspraak doen, omdat ik geen vergelijkingsmateriaal ('vol' geluid) bij de hand heb ;).



Maar aan de andere kant dit is volgens mij wel beter dan wat satteliet speakertjes dus leuk om te beginnen. Voor de rest ziet alles er goed uit en als het straks in de juiste opstelling staat heb je er vast veel plezier van.

Keep us informed! 8)
Ik wilde inderdaad niet voor sattelites gaan, en dit paste nog net binnen het budget.

Slindenau het is heel normaal dat je speakers weinig presteren bij -50/-40 dB.
Als ik stereo draai (dus cd speler) dan draai ik lekker tussen de -40 en -30 dB, daarboven wordt het erg stevig.
DVD's moet ik het volume opschroeven tussen de -20 en -15 dB. Daarboven gaat het echt hard!


Trouwens een leuke set.
Goed om te weten :). Ik dacht: straks zet ik veels te veel vermogen op die speakers :D.
(dit is mijn eerste versterker met zo'n negatieve dB schaal, dus het is nog even wennen).


Bedankt voor de reacties allemaal, zal morgen nog wat foto's posten van de losse apparaten toen ze net uit de doos kwamen.

DVDProfilersFilmgek
27-07-2006, 19:44
De speakers zien er heel netjes uit, dat ze voor 111 euro nog zoveel materiaal verkopen, het is bijna ongelooflijk. Alle waar naar z'n geld, en dat dient men hier toch wel even in overweging te nemen.
Voor dat geld kun je bijna geen miskoop doen.

Om gelijk maar met een tip te komen, vergeet duur speakersnoer maar even helemaal, heb je echt niet nodig, en als je het wel koopt, dan zul je waarschijnlijk geen verschil horen, daar zijn deze speakers niet verfijnd genoeg voor. wat je heel goed voor deze speakers kunt gebruiken is het gewone netsnoer, je weet wel zo'n draadje waarmee je een schemerlamp mee aan het 220volt netwerk koppelt. Met dat draad zit je perfect voor je huidige opstelling, dat dunne ouderwetse speakerdraad (goed om mee te flossen :wink: ) raad ik je niet aan, dat wordtgeleverd bij die PC setjes :roll: en daar is het ook al amper geschikt voor.
Gewoon netsnoer, is bij bossen te koop en je kunt ook nog eens makkelijk kiezen uit zwart en wit. Om alles in fase te houden zit er meestal wel een markering op, of kun je op andere wijze zien welke ader welke ader is. Het zou jammer zijn als je al zou beginnen met inregelen als je begint met uit fase problemen.

Maak je geen zorgen, het zal wel even duren, maar ik denk als je een beetje bekent bent met de set, dat je er dan toch nog wel een redelijk vol en zuiver geluid uit zult weten te krijgen.

Wees voorzichtig met je speakers, houd je oren gespitst, zolang het helder en onvervormd klinkt ben je goed bezig. Ik neem aan dat je de set heel wilt houden en ook weer gaaf wilt doorverkopen als je toe bent nieuwe/betere speakers.

Ben benieuwd naar de rest van de foto's en hoop dat je er een leuk geluid uit weet te sleutelen, sterkte :!:

slindenau
27-07-2006, 20:04
Heb nu nogmaals een testopstelling gemaakt (in de kamer waar ik mn HT wil gaan maken), en heb inderdaad nog 'netsnoer' gevonden wat niet solide koper is (dus losse draadjes). Dat werkt iig al veel makkelijker met aansluiten :D.

Heb nu elk kanaal op Surround Right kunnen testen, dus die kanalen (en de bijbehorende speakers) doen het alvast :).

Ik merk o.a. op dat de sub niet overweldigend aanwezig is, het lijkt (zonder aan die aparte sub te denken) alsof het laag uit de center/rears komt (muziek in full surround gedraaid). Dat is iig al een pluspuntje ;).

Maar als jij het hebt over 'duur' speakerdraad, is 3 euro per meter al duur bijvoorbeeld?

DVDProfilersFilmgek
27-07-2006, 21:43
Heb nu nogmaals een testopstelling gemaakt (in de kamer waar ik mn HT wil gaan maken), en heb inderdaad nog 'netsnoer' gevonden wat niet solide koper is (dus losse draadjes). Dat werkt iig al veel makkelijker met aansluiten :D.

Heb nu elk kanaal op Surround Right kunnen testen, dus die kanalen (en de bijbehorende speakers) doen het alvast :).

Ik merk o.a. op dat de sub niet overweldigend aanwezig is, het lijkt (zonder aan die aparte sub te denken) alsof het laag uit de center/rears komt (muziek in full surround gedraaid). Dat is iig al een pluspuntje ;).

Maar als jij het hebt over 'duur' speakerdraad, is 3 euro per meter al duur bijvoorbeeld?

In vergelijking met netsnoer is het duur :wink:
In vergelijking met wat sommige "jongetjes" hier gebruiken zal het wel weer absoluut niet deugen, veel te goedkoop zijn, en is het te goedkoop om serieus genomen te worden 8)
Wederom, alle waar naar z'n geld, zelf gebruik ik alleen voor mijn fronts en center een wat duurder kabeltje. Dat duurdere kabeltje was "gratis" :wink: hij kwam bij de speakers. Als je wat duurdere speakers koopt, bij de wat duurdere winkel, dan "krijg" je de wat betere kabels erbij(tenminste ik kreeg het erbij). Ook bij m'n sub kreeg ik een zeer dikke, soepele en van cold RCA connecters voorziene kabel erbij.
Voor de rears gebruik ik een simpel speakerkabeltje, lijkt wat op dat netsnoer :wink:
Voor die wat betere audio kabels ga ik geen namen noemen, vind ik in het geheel niet belangrijk, maar ik weet wel dat ik hele goede kabels heb, die winkels durven geen troep mee te geven, die leven op hun naam, en daar blijf ik van af als zij mij goede spullen leveren.
Ik denk dat je voor 3 euro de meter best hele goede speakerkabels kunt kopen en dat er pas voor de fanaten hoorbaar verschil kan gaan optreden als de kabel 10x of 20x duurder wordt. Maar dan moet je geen iPod oortjes hebben, en wel heel goede speakers etc etc.

Dan de gewetensvraag: zou ik zelf ook veel geld uitgeven aan merkkabels.... nou om eerlijk te zijn nee. Wel zou ik een 2x2.50 mm kabel nemen die heel veel adertjes heeft en lekker soepel is. Je sub heeft al een goede kabel, daar zou ik me niet meer druk over maken. Ook geef ik geen geld uit aan die wel heel mooi uitziende connectors, ik duw het kabeltje wel rechtstreeks in de speakeraansluitingen, kan er ook niets verloren gaan :wink:

Als je muziek speelt, en je sub is niet aanwezig en je hebt toch een mooi vol geluid, dan heb je de crossover al heel aardig in de goede richting staan. Het kan nog weken duren eerdat je tevreden bent, de sub aanpassen op de rest en dan een goed algemeen gemiddelde tussen films en muziek weten te vinden zal nog het langst duren, dit door de hoge verscheidenheid in dvd audio kwaliteiten. Het is niet alleen de crossover, ook het volume instellen is niet altijd even gemakkelijk... veel plezier met het inregelen :)

Johan van den D.
27-07-2006, 21:55
In vergelijking met netsnoer is het duur :wink:
In vergelijking met wat sommige "jongetjes" hier gebruiken zal het wel weer absoluut niet deugen, veel te goedkoop zijn, en is het te goedkoop om serieus genomen te worden 8)
Hmm....jammer dat je er zo over denkt maar voor €3,- de mtr heb je al hele leuke QED speakerkabel die echt wat beter is als de door jouw genoemde schermlampdraad. (om maar een voorbeeld en merk te noemen).
Of je dat verschil gaat merken op deze speakers is een ander verhaal.

Dat duurdere kabeltje was "gratis" :wink: hij kwam bij de speakers. Als je wat duurdere speakers koopt, bij de wat duurdere winkel, dan "krijg" je de wat betere kabels erbij(tenminste ik kreeg het erbij). Ook bij m'n sub kreeg ik een zeer dikke, soepele en van cold RCA connecters voorziene kabel erbij.Het is niet gebruikelijk dat je de bekabeling erbij krijg.



Ik denk dat je voor 3 euro de meter best hele goede speakerkabels kunt kopen en dat er pas voor de fanaten hoorbaar verschil kan gaan optreden als de kabel 10x of 20x duurder wordt. Maar dan moet je geen iPod oortjes hebben, en wel heel goede speakers etc etc.Voor dat bedrag kan je dus zeker mooie kabel hebben zoals ik hierboven al omschreef maar voor de rest..........onzin en daarnaast jammer dat je de invloed van de kabel onderschat.
Waar ik het wel mee eens kan zijn is dat je wel de nodige luister ervaring moet hebben willen de verschillen je opvallen en weten wat aan de kabel toe te schrijven is.
Ook ben ik met je eens dat in dit specifiek geval nog geen zin heeft om al budget vrij te maken voor de bekabeling.

DVDProfilersFilmgek
27-07-2006, 22:59
In vergelijking met netsnoer is het duur :wink:
In vergelijking met wat sommige "jongetjes" hier gebruiken zal het wel weer absoluut niet deugen, veel te goedkoop zijn, en is het te goedkoop om serieus genomen te worden 8)
Hmm....jammer dat je er zo over denkt maar voor €3,- de mtr heb je al hele leuke QED speakerkabel die echt wat beter is als de door jouw genoemde schermlampdraad. (om maar een voorbeeld en merk te noemen).
Of je dat verschil gaat merken op deze speakers is een ander verhaal.

Dat duurdere kabeltje was "gratis" :wink: hij kwam bij de speakers. Als je wat duurdere speakers koopt, bij de wat duurdere winkel, dan "krijg" je de wat betere kabels erbij(tenminste ik kreeg het erbij). Ook bij m'n sub kreeg ik een zeer dikke, soepele en van cold RCA connecters voorziene kabel erbij.Het is niet gebruikelijk dat je de bekabeling erbij krijg.



Ik denk dat je voor 3 euro de meter best hele goede speakerkabels kunt kopen en dat er pas voor de fanaten hoorbaar verschil kan gaan optreden als de kabel 10x of 20x duurder wordt. Maar dan moet je geen iPod oortjes hebben, en wel heel goede speakers etc etc.Voor dat bedrag kan je dus zeker mooie kabel hebben zoals ik hierboven al omschreef maar voor de rest..........onzin en daarnaast jammer dat je de invloed van de kabel onderschat.
Waar ik het wel mee eens kan zijn is dat je wel de nodige luister ervaring moet hebben willen de verschillen je opvallen en weten wat aan de kabel toe te schrijven is.
Ook ben ik met je eens dat in dit specifiek geval nog geen zin heeft om al budget vrij te maken voor de bekabeling.

Als je goed tussen de regels door leest, dan zeggen we hetzelfde. Het eerste gedeelte was wat humoristich bedoeld, en daar kwam ik dus ook op terug met de opmerking dat je voor 3 euro dus wel heel goede speaker kabel kunt kopen.
En inderdaad, veel meer geld uitgeven, en dan ook nog eens een geoefend luisteraar zijn om te kunnen beoordelen......

Je verkoopt toch toevallig geen dure kabels :wink: en je bent bang dat je zo je BMW moet gaan inruilen voor een Picanto :?:

Niet gebruikelijk? nu niet meer? Ik heb in alle gevallen bij de aanschaf van mijn speakers de kabels erbij "gekregen" en weet welke winkels/speciaalzaken mij dat gegeven hebben. Dat zijn het soort winkels dat de klanten graag weer een keer terug ziet komen. Speakers koop je niet elke dag, en het zijn onderdelen die ik wel belangrijk vind in een HT.

Goede kabels zijn dat ook, maar die super goede, daar zie ik nu net NIET het nut van in. Die super goede kabels die zijn voor de echte geluidsfanaten, zij die geoefend luisteraar zijn en dan weten wat er aan de kabel is toe te schrijven......
En laten we wel zijn...... tot welke leeftijd kunnen die geoefende luisteraars nog serieus genomen worden :?: Tot welke leeftijd heeft het nog zin om tot aanschaf over te gaan van zulke hele dure kabels :?: Je kunt knippen in je Quotes, en zeggen dat de rest onzin is, maar kom toch, je gaat mensen met een gehoorbeschadigeing toch geen honderden euro's voor hun speakerkabel laten betalen. ( ik noemde dat ipod oortjes, maar het kan ook door het bezoeken van disco's en live concerten zijn veroorzaakt, of door arbeidsomstandigheden etc etc)
De mensenoortjes gaan in rap tempo achteruit, en net als onze ogen komt er een moment dat onze armen tekort worden :roll:

Het mag allemaal best waar zijn over die super dure kabels, maar laten we die subtiele verschillen nu niet gaan overdrijven, die zijn echt voor 99% van de mensen niet noemenswaardig. Het is net als met de parfumindustrie, een hoop bla bla, een hoop naam, en heel veel damp.

Toch verdient de parfumindustrie best wel een aardig centje, en dat zullen die kabelboeren ook wel doen, waar een markt is wordt er verkocht, maar ik ga hier mensen met krap budget toch geen lucht verkopen. Ik geef een advies, en je bent vrij om deze op te volgen.

Ik ga hier geen advies geven aan mensen die duizenden euro's met gemak uitgeven om subtiele verbeteringen in hun HT te bewerkstelligen. Zover gaat m'n hobby nu ook weer niet, het moet leuk blijven :!:

peter26
28-07-2006, 08:51
Dat zullen vast de all-in-one setjes wezen van de "kruidvat" vrees ik.

Hoe dan ook, het begin is er..........en hetgeen hierboven lijkt wellicht negatiever dan ik het bedoelde maar hoop dat het zo beetje duidelijk is wat ik bedoel te zeggen.

Het klinkt inderdaad wat negatief en nee het waren zeker geen kruidvat setjes. O.a. 2x een Bose set van +- €2500,- , wat overigens vrij goed klinkt, een Sony set (vraag me geen type) +- 800,- en nog een JVC set van +- 500,-
Allemaal best leuk voor filmpjes kijken maar daar houdt het voor mij ook wel op. Op de Bose sets kun je best een goed stuk muziek draaien ondanks het kleine formaat van de speakers. Dat weet iedereen maar het verhaal over Bose is bekend dus die discussie is zinloos.



Het mag allemaal best waar zijn over die super dure kabels, maar laten we die subtiele verschillen nu niet gaan overdrijven, die zijn echt voor 99% van de mensen niet noemenswaardig. Het is net als met de parfumindustrie, een hoop bla bla, een hoop naam, en heel veel damp.

Toch verdient de parfumindustrie best wel een aardig centje, en dat zullen die kabelboeren ook wel doen, waar een markt is wordt er verkocht, maar ik ga hier mensen met krap budget toch geen lucht verkopen. Ik geef een advies, en je bent vrij om deze op te volgen.

Ik ga hier geen advies geven aan mensen die duizenden euro's met gemak uitgeven om subtiele verbeteringen in hun HT te bewerkstelligen. Zover gaat m'n hobby nu ook weer niet, het moet leuk blijven


Dat ben ik ook wel met je eens hoor. Ik vind het erg mooi om te zien dat anderen dat doen om het nog verder te perfectioneren maar persoonlijk verklaar ik ze voor gek. Ik snap best dat als je een set van 15.000,- hebt dat je geen lullige kabeltjes gaat gebruiken, dan kunnen die laatste paar centen er ook nog wel bij. Maar ik zag bijvoorbeeld op het HT-forum iemand een kabel van €1099,- aanschaffen en dan denk ik echt: ben je wel goed bij je hoofd?

De mensen hier zullen wel zeggen: Dat zeggen de mensen die zelf het geld daarvoor niet hebben.
Dat zal best maar ik betwijfel het dat als ik het geld zou hebben, het daar aan uit zou geven. We eindigen dit verhaal maar met de woorden: ieder zijn eigen ;)

slindenau
28-07-2006, 15:12
Hmmm, over kabels kunnen jullie vast ergens anders discussieren ;).

Ik zal het eerst eens proberen met bouwmarkt spul, dat zal toch niet al te veel kosten neem ik aan.
En als ik dan ooit (vast wel ;)) speakers ga upgraden koop ik er wel gelijk betere kabels bij :).

Even aan mijn openings post toegevoegd wat ik nog moet aanschaffen/doen om het HT compleet te maken:
-bouwmarkt stroomkabels (niet met solide koper, maar losse draadjes)
-nog eenmaal RCA-RCA voor digital out/in voor geluid dvd > receiver
-billy kasten

slindenau
28-07-2006, 17:34
Zoals beloofd, de foto's die gemaakt zijn tijdens het uitpakken van de producten.
De staan in de openings post onder het kopje "Foto's van uitpakken" (logisch toch :lol:).
En ook deze foto's zijn aanklikbaar voor een beeldvullend formaat.

Als iemand meer details wil van een bepaald deel (omdat de foto onscherp is, of gewoonweg van te ver weg is genomen) mag je dat gewoon vragen natuurlijk :).

Daarnaast ook een plaatje van de (verpakking) van mn dB meter toegevoegd.

Tenslotte kan ik nog naar alle tevredenheid melden dat alle speakers het nu doen. 3 heb ik aan kunnen sluiten met gevonden stroomkabel wat bestaat uit losse sliertjes...en nog twee zitten dus vast met solide koperdraad.
Een klein minpuntje wat me opviel bij de laatste luisterbeurt, uit de tweeters lijkt een lichte ruis te komen (niet hoorbaar op een normale luisterafstand), maar dit kan ook aan het gebruikte afpeelapparaat liggen (heeele oude discman) ;).

Bertje D
28-07-2006, 17:52
Das toch een mooi setje... hoop dat je er veel plezier aan beleeft

slindenau
28-07-2006, 18:06
Das toch een mooi setje... hoop dat je er veel plezier aan beleeft
Voor de betaalde prijs vind ik het ook een mooi setje ja :D. En dat plezier zal wel lukken dunkt mij :D.

Johan van den D.
29-07-2006, 09:18
Je verkoopt toch toevallig geen dure kabels :wink: en je bent bang dat je zo je BMW moet gaan inruilen voor een Picanto :?:Nee ik verkoop helaas geen dure kabels en gebruik zelf ook relatief goedkope kabels.
Daarnaast rijdt ik ook geen B&W...... :roll:

Niet gebruikelijk? nu niet meer? Ik heb in alle gevallen bij de aanschaf van mijn speakers de kabels erbij "gekregen" en weet welke winkels/speciaalzaken mij dat gegeven hebben. Dat zijn het soort winkels dat de klanten graag weer een keer terug ziet komen.Het is niet gebruikelijk dat je "goede" kabels erbij krijg dus wellicht heb je altijd geluk gehad en redelijk standaard kabels gehad....


Goede kabels zijn dat ook, maar die super goede, daar zie ik nu net NIET het nut van in. Die super goede kabels die zijn voor de echte geluidsfanaten, zij die geoefend luisteraar zijn en dan weten wat er aan de kabel is toe te schrijven......
En laten we wel zijn...... tot welke leeftijd kunnen die geoefende luisteraars nog serieus genomen worden :?: Tot welke leeftijd heeft het nog zin om tot aanschaf over te gaan van zulke hele dure kabels :?: Je kunt knippen in je Quotes, en zeggen dat de rest onzin is, maar kom toch, je gaat mensen met een gehoorbeschadigeing toch geen honderden euro's voor hun speakerkabel laten betalen. ( ik noemde dat ipod oortjes, maar het kan ook door het bezoeken van disco's en live concerten zijn veroorzaakt, of door arbeidsomstandigheden etc etc)
De mensenoortjes gaan in rap tempo achteruit, en net als onze ogen komt er een moment dat onze armen tekort worden :roll:Mensen met een gehoorbeschadiging om wat voor reden dan ook zijn de uitzondering die we niet als de standaard moeten zien, maar begrijp nu wel wat je met iPod oortjes bedoelde.
Ik liep vroeger ook met walkman,s, in disco en noem maar op en toch zijn mijn oren nog goed genoeg om met redelijk gemak verschillen waar te nemen.
Overigens zijn veel audio liefhebbers van een wat oudere leefijd ( 35 tm 55 ruw geschat).

Het mag allemaal best waar zijn over die super dure kabels, maar laten we die subtiele verschillen nu niet gaan overdrijven, die zijn echt voor 99% van de mensen niet noemenswaardig.Klopt maar voor ons liefhebbers wel als je het maximale uit je set wilt halen.
Volgende vraag is dan of je het z,n geld waard vind.


maar ik ga hier mensen met krap budget toch geen lucht verkopen. Ik geef een advies, en je bent vrij om deze op te volgen.

Ik ga hier geen advies geven aan mensen die duizenden euro's met gemak uitgeven om subtiele verbeteringen in hun HT te bewerkstelligen. Zover gaat m'n hobby nu ook weer niet, het moet leuk blijven :!:Een hobby moet inderdaad leuk blijven en daarom is ons (mijn) advies altijd een mooie middenweg, dus redelijke tot goede kwaliteit voor een redelijk betaalbaar budget zonder in de extremen door te schieten en dat moet je ook merken als je het forum leest.

Dus aan de ene kant zeggen we wellicht het zelfde maar toch ook weer niet.

Johan van den D.
29-07-2006, 09:33
Het klinkt inderdaad wat negatief en nee het waren zeker geen kruidvat setjes. O.a. 2x een Bose set van +- €2500,- , wat overigens vrij goed klinkt, een Sony set (vraag me geen type) +- 800,- en nog een JVC set van +- 500,-
Allemaal best leuk voor filmpjes kijken maar daar houdt het voor mij ook wel op. Voor mij zijn dat ook kruidvat setjes maargoed, dat ligt aan mij.
Voor een gemiddeld mens is €800 zeker veel maar in onze hobby heb je helaas weinig kwaliteit voor dat bedrag zoals jezelf ook heb ondervonden.
Bose is weer een verhaal apart.....klinkt in vegelijking met de overige setjes redelijk goed maar daar staat dan weer een stevige prijs tegenover.


Maar ik zag bijvoorbeeld op het HT-forum iemand een kabel van €1099,- aanschaffen en dan denk ik echt: ben je wel goed bij je hoofd?

De mensen hier zullen wel zeggen: Dat zeggen de mensen die zelf het geld daarvoor niet hebben.
Dat zal best maar ik betwijfel het dat als ik het geld zou hebben, het daar aan uit zou geven. We eindigen dit verhaal maar met de woorden: ieder zijn eigen ;)Vergeet niet dat zulke personen vaak naar zo,n stap zijn gegroeid door middel van telkens upgraden.
Ik zal het er nu ook niet voor uitgeven maar dat zei ik 10 jaar geleden ook over een kabel van 50 gulden......
Ik bedoel maar dat zoiets niet in één keer gaat.

Uiteraard heeft en mag iedereen hier zijn eigen ding hebben en ik kan ook blij zijn als ik iemand ziet genieten van een "kruidvat set" maar dan moeten ze niet zeggen of denken dat ze het ultieme hebben en dat het onzin is om meer uit te geven omdat het toch geen zin heeft.

Maar inderdaad, het belangrijkste is en blijft dat men kan genieten van hetgeen ie heeft en slindenau heeft dan ook een leuk begin om daaraan te beginnen.

Verders stop ook ik nu met de disussie over de zin en onzin van alles wat we doen in onze hobby en ga zo wat ontspannen met een leuk filmpje na een lange dag en nacht werken. :P

slindenau
29-07-2006, 12:57
Heb gisteren mn eerste film op de nieuwe apparatuur gekeken...en hoewel alles maar aan een kant* van mn oor stond (ivm tekort aan (lange) kabels ;)) vond ik het toch al best leuk :D.

Johan van den D.
29-07-2006, 13:19
Ziet er al erg leuk uit met dat grote beeld, dat gaat vele uren genieten worden. :wink:

slindenau
29-07-2006, 13:27
Ziet er al erg leuk uit met dat grote beeld, dat gaat vele uren genieten worden. :wink:
Van de beamer zelf heb ik al wat uurtjes kunnen genieten, maar enkel met stereo geluid ;).

Ik moet nog even kijken welke beamer ik ga gebruiken trouwens, de MP610 welke weinig upscaling vereist of de MP620 met een hogere native resolutie. Minder upscaling betekend natuurlijk een beter beeld, maar 800*600 in deze grootte (2.3 meter breed) kan er pixelig uit gaan zien. Bij de MP620 (1024*768) heb ik minder last van pixels, maar wel meer last van 'storingen' door het upscalen.
Maar dit upscalen wordt wel door de beamer zelf gedaan, kan ik dit niet via mn dvd speler laten doen? Die is daar wel iets beter in neem ik aan. Heb al wat door de menu's gebladerd, maar kan niks vinden over upscalen...weet iemand hier meer over? Ik kan wel Progressive Scan selecteren, maar ik weet niet zeker of de BenQ MP610/620 dit aankan?

Misschien dat hier nog eens een nachtje over moet slapen :).

Seth__Gekko
29-07-2006, 14:18
Gewoon flink spelen met de instellingen!

DVDProfilersFilmgek
29-07-2006, 18:25
Ziet er al erg leuk uit met dat grote beeld, dat gaat vele uren genieten worden. :wink:
Van de beamer zelf heb ik al wat uurtjes kunnen genieten, maar enkel met stereo geluid ;).

Ik moet nog even kijken welke beamer ik ga gebruiken trouwens, de MP610 welke weinig upscaling vereist of de MP620 met een hogere native resolutie. Minder upscaling betekend natuurlijk een beter beeld, maar 800*600 in deze grootte (2.3 meter breed) kan er pixelig uit gaan zien. Bij de MP620 (1024*768) heb ik minder last van pixels, maar wel meer last van 'storingen' door het upscalen.
Maar dit upscalen wordt wel door de beamer zelf gedaan, kan ik dit niet via mn dvd speler laten doen? Die is daar wel iets beter in neem ik aan. Heb al wat door de menu's gebladerd, maar kan niks vinden over upscalen...weet iemand hier meer over? Ik kan wel Progressive Scan selecteren, maar ik weet niet zeker of de BenQ MP610/620 dit aankan?

Misschien dat hier nog eens een nachtje over moet slapen :).

Ik heb even de specs gelezen van de Benq 620p:

http://www.benq.com/products/Projector/?product=600&page=specifications

Lijkt mij dat hij die wat hogere resoluties wel aan moet kunnen, al komt hij in de verticale resolutie dan soms wat te kort. Toch zou ik als ik jou was, wel eerst even goed de gebruiksaanwijzing lezen van de DVD speler, zodat je hem eventueel weer snel terug kunt zetten op de standaard resolutie :wink:

Proberen is best leuk, maar het is wel fijn als je de boel na een mislukte poging ook weer weet te resetten. 8)

Mooie foto's joh, helemaal niets mis mee, spatzuiver, zelfs de serienummers zijn goed te lezen.
Je eerste must lijkt mij wat draad voor je speakers, en dat kan makkelijk bij 1 van de grote bouwmarkten gehaald worden, kijk wel even of er een indicater opzit voor de ader, het is echt niet fijn als je je set per ongeluk uit fase aansluit.
Met die RCA kabel hoef je geen haast te maken, het is een digitaal audiosignaal in dit geval, en dat is niet zo storingsgevoelig, kan wel wat hebben. Zelfs een iets betere tulpaudio kabel volstaat in de meeste gevallen. Voor je sub raad ik het niet aan.... dan krijg je het flos verhaal :wink: .

Ik denk dat je voor het geld een hele mooie set hebt, nu nog "even" lekker inregelen. BTW, :idea: wel de speakerkabels naar beide fronts even lang houden, dat geldt ook voor de beide rears, houd deze ook weer even lang. Voor alle duidelijkheid, de front en rear kabels hoeven nu weer niet dezelfde lengte te hebben.

Veel plezier.

Johan van den D.
29-07-2006, 19:21
BTW, :idea: wel de speakerkabels naar beide fronts even lang houden, dat geldt ook voor de beide rears, houd deze ook weer even lang. Voor alle duidelijkheid, de front en rear kabels hoeven nu weer niet dezelfde lengte te hebben.
In theorie heb je gelijk maar in de praktijk is dit probleem te verwaarlozen.
Het principe van gelijke lengtes is zeker juist maar in de praktijk zal je geen hinder ondervinden van gelijke lengtes.

De kwaliteit van de kabel is dan meer van invloed op het resultaat. :wink:

slindenau
29-07-2006, 20:01
Ik heb ooit gehad hoe snel elektronen door een kabel gingen (niet de echte snelheid, maar wel hoe snel het signaal zich voortplant als een soort 'drukgolf')...en volgens mij is de extra tijd voor een metertje of 2-3 meer echt wel te verwaarlozen ja ;).

Rob Eric Blank
29-07-2006, 20:16
Gelukkig werkt alles, dat is alvast het belangrijkste!

slindenau
30-07-2006, 10:42
Dat zeker ja :D.

En ik ben er gister achtergekomen dat de pioneer dvd speler ook bedient kan worden met de afstandsbediening van de (pioneer) receiver...dat is pas handig :D. Bijna alle knopjes die je nodig hebt zitten ook op de ab van de receiver...alleen het 'systeem menu' & eject knopje niet :(.




Ziet er al erg leuk uit met dat grote beeld, dat gaat vele uren genieten worden. :wink:
Van de beamer zelf heb ik al wat uurtjes kunnen genieten, maar enkel met stereo geluid ;).

Ik moet nog even kijken welke beamer ik ga gebruiken trouwens, de MP610 welke weinig upscaling vereist of de MP620 met een hogere native resolutie. Minder upscaling betekend natuurlijk een beter beeld, maar 800*600 in deze grootte (2.3 meter breed) kan er pixelig uit gaan zien. Bij de MP620 (1024*768) heb ik minder last van pixels, maar wel meer last van 'storingen' door het upscalen.
Maar dit upscalen wordt wel door de beamer zelf gedaan, kan ik dit niet via mn dvd speler laten doen? Die is daar wel iets beter in neem ik aan. Heb al wat door de menu's gebladerd, maar kan niks vinden over upscalen...weet iemand hier meer over? Ik kan wel Progressive Scan selecteren, maar ik weet niet zeker of de BenQ MP610/620 dit aankan?

Misschien dat hier nog eens een nachtje over moet slapen :).

Ik heb even de specs gelezen van de Benq 620p:

http://www.benq.com/products/Projector/?product=600&page=specifications

Lijkt mij dat hij die wat hogere resoluties wel aan moet kunnen, al komt hij in de verticale resolutie dan soms wat te kort. Toch zou ik als ik jou was, wel eerst even goed de gebruiksaanwijzing lezen van de DVD speler, zodat je hem eventueel weer snel terug kunt zetten op de standaard resolutie :wink:

Proberen is best leuk, maar het is wel fijn als je de boel na een mislukte poging ook weer weet te resetten. 8)

Dat is dus het probleem, ik kan alleen maar Progressive of Interlace selecteren bij Video instellingen...maar niks over upscalen. Misschien kan dit model wel helemaal niet upscalen. Dat is ook niet zo'n ramp trouwens :).

Ik heb 'em nu op Progressive staan, dat is beter dan Interlace toch? En het werkt, dus dat is alvast fijn :).



Mooie foto's joh, helemaal niets mis mee, spatzuiver, zelfs de serienummers zijn goed te lezen.
Je eerste must lijkt mij wat draad voor je speakers, en dat kan makkelijk bij 1 van de grote bouwmarkten gehaald worden, kijk wel even of er een indicater opzit voor de ader, het is echt niet fijn als je je set per ongeluk uit fase aansluit.

Foto's van de apparatuur lukt inderdaad wel, maar ik bedoelde eigenlijk de foto's van het geprojecteerde beeld...die kunnen veel beter ;).



[...]
Veel plezier.
Dankje ;).

joostpolletje
30-07-2006, 12:37
Ik heb 'em nu op Progressive staan, dat is beter dan Interlace toch? En het werkt, dus dat is alvast fijn

Ja.

Is alles nog naar wens?

slindenau
30-07-2006, 14:08
Jahoor, heb nog een beetje lopen spelen met de large/small instellingen van de speakers...want ik vind een beetje bass wel lekker ;). Dus heb het nu zo staan: Fronts: Large, Center + Surr.: Small, Sub: Plus (LFE+alles onder crossover van alle overige kanalen).
Ik weet niet precies hoe verantwoord deze instellingen zijn, maar het klinkt goed :twisted: ;).

Gisteren ook een filmpje gekeken, en het viel me op dat de stemmen (center kanaal) vrij zacht waren tov de effecten...maar dit ga ik in de uiteindelijke opstelling wel aanpassen met de dB meter.
(maar het kan ook goed aan die bepaalde dvd hebben geleden :D)

Sander Haarmans
30-07-2006, 14:24
en het viel me op dat de stemmen (center kanaal) vrij zacht waren tov de effecten...maar dit ga ik in de uiteindelijke opstelling wel aanpassen met de dB meter.

Dit zal regelmatig voorkomen, ook door het instellen met een dB meter. Effecten komen vaak/meestal harder door dan de stemmen.

slindenau
30-07-2006, 15:06
en het viel me op dat de stemmen (center kanaal) vrij zacht waren tov de effecten...maar dit ga ik in de uiteindelijke opstelling wel aanpassen met de dB meter.

Dit zal regelmatig voorkomen, ook door het instellen met een dB meter. Effecten komen vaak/meestal harder door dan de stemmen.
Hmm, als dit inderdaad bij meerdere DVD's zo is kan je dat toch makkelijk oplossen door het centerkanaal op +x dB te zetten...want een dB meter is een handig hulpmiddel, maar toch niet iets waar je krampachtig aan vast moest houden (volgens sommige hier) ;)?

Iig bedankt voor deze verlossende woorden, weer een tipje erbij voor het finetunen van de uiteindelijke opstelling.

En ik ben nu ook wat meer vertrouwd met de mogenlijkheden van de afstandsbediening, dus het center kanaal wat harder zetten gaat me nu vrij snel af :).

Johan van den D.
30-07-2006, 16:51
Het is inderdaad mogelijk om je center gewoon wat dB,s harder te zetten, echter zijn er twee vaste en juiste gegevens op dit gebied.
1- de soundtrack op de dvd staat in de juiste verhouding op de dvd, het volume van de kanalen onderling zijn dus in de juiste verhouding gemixed.
2- de gegevens die de dB meter aangeeft tijdens de meting.

Als de gehele set juist staat afgesteld moet het gewoon goed zijn en daarin is de dB meter een noodzakelijk middel die je niet zomaar aan de kant moet schuiven.
Als deze 2 punten juist zijn en er klopt alsnog iets niet met jullie geluid dan is er iets anders aan de hand en ik denk dat een probleem bij de bron aangepakt moet worden ipv als nood oplossing de center zomaar wat dB,s harder te zetten.
Denk aan een zwak punt binnen je apparatuur of zelfs een akoestisch probleem.
Het kan natuurlijk wel als noodoplossing (en gemakkelijkste oplossing)maar toch, onderschat de waarde van de dB meter niet als je de set zo optimaal mogelijk wilt afstellen want het is wel een noodzakelijk hulpmiddel.

slindenau
30-07-2006, 17:54
Hmmja, een zwak punt zou bijvoorbeeld een slechte centerspeaker kunnen zijn?

Als dat het inderdaad is zal ik toch moeten kiezen voor x dB hoger...want ik ga niet gelijk beginnen met upgraden ;).
En het maakt mij niet uit of het expres zacht op de DVD is gezet...ik wil wel graag de stemmen kunnen verstaan én niet tegelijk doof worden door de effecten ;).

Johan van den D.
30-07-2006, 18:02
Het staat niet expres zacht op de dvd maar wel in de juiste verhouding tot de gehele soundtrack.
Het is dus zoals het zal moeten zijn zeg maar maar inderdaad is de dB,s wat opschroeven de gemakkelijkste oplossing.

Het hoef niet bij voorbaat aan de center zelf te liggen.

Ikzelf heb bij diverse sets hetzelfde probleem gehad zoals jullie omschrijven maar sinds de aankoop van de dB meter is het niet meer voor gekomen bij mezelf of anderen waar ik de meter heb gebruikt.
Vandaar dat ik het belang van zo,n meter zo benadrukt wat overigens niet wil zeggen dat je dan gegarandeerd tevreden bent.
Het is echter wel de eerste belangrijke stap tot een goed geheel.

joostpolletje
30-07-2006, 18:17
Precies met een dB meter kan je de set perfect afstellen, Alleen het finetunen kan je handmatig nog even doen, Zoals de sub die moet naar het calibreren nog een paar dB omhoog

Johan van den D.
30-07-2006, 18:34
In principe kan je hier tijdens het afstellen met de dB meter al rekening mee houden omdat ook die in verhouding dient te staan tot de rest van de speakers.
Echter heb ikzelf ook de sub later bijgesteld naar mijn persoonlijk smaak.

slindenau
30-07-2006, 22:42
In principe kan je hier tijdens het afstellen met de dB meter al rekening mee houden omdat ook die in verhouding dient te staan tot de rest van de speakers.
[...]
Hoe bedoel je dit precies? Dat je de sub harder afstelt (met de dB meter dus) dan de rest van de speakers?

joostpolletje
30-07-2006, 22:47
Wat we bedoelen is dat de sub, Een paar dB hoger moet worden afgesteld

Johan van den D.
30-07-2006, 22:52
Wat we bedoelen is dat de sub, Een paar dB hoger moet worden afgesteldJuist, ik meen dat dat iets van 6 of 7 dB moest zijn maar zelf heb ik de sub puur op het gehoor gedaan.

joostpolletje
31-07-2006, 06:57
Ik dacht zo'n 3 dB, Er is een threadje over het instellen met de dB meter

Johan van den D.
31-07-2006, 08:11
Zou kunnen hoor, ik weet het niet precies omdat ik de sub altijd met de hand op het gehoor heb gedaan.

slindenau
31-07-2006, 09:13
Ik dacht zo'n 3 dB, Er is een threadje over het instellen met de dB meter
Dan zal ik die tzt wel opzoeken...iig bedankt allebei voor de tip :).

slindenau
01-08-2006, 21:34
Hehe, blijbkaar stond het centerkanaal op -1 dB door de automatische instellingen :) (Quick Setup, wel door mij ingevuld). Heb ik maar weer even op 0 gezet.

Seth__Gekko
02-08-2006, 07:55
Het ligt er maar net aan met welke tonen je je sub calibreert. Op de DVE dvd is het sub kanaal te zacht, dus die moet je bijstellen.

slindenau
02-08-2006, 08:39
Oh, ook handig om te weten, want ik wilde het afstellen van beeld en geluid inderdaad doen met DVE :D.

Nog even over een vraagje over speakerkabels, welke oppervlakte (doorsnede) raden jullie mij aan? Voldoet 1.5mm^2 al, of moet ik toch naar 2 of 2.5 mm^2 zoeken?

slindenau
03-08-2006, 23:36
Nog even over een vraagje over speakerkabels, welke oppervlakte (doorsnede) raden jullie mij aan? Voldoet 1.5mm^2 al, of moet ik toch naar 2 of 2.5 mm^2 zoeken?
Kan iemand, met het oog op mijn huidige speakerset (budget), hier nog tips over geven? Komende Zaterdag ga ik wat winkel langs voor kabels, en ik wil niet al te veel uitgeven eigenlijk ;).

Johan van den D.
04-08-2006, 07:16
Nog even over een vraagje over speakerkabels, welke oppervlakte (doorsnede) raden jullie mij aan? Voldoet 1.5mm^2 al, of moet ik toch naar 2 of 2.5 mm^2 zoeken?
Kan iemand, met het oog op mijn huidige speakerset (budget), hier nog tips over geven? Komende Zaterdag ga ik wat winkel langs voor kabels, en ik wil niet al te veel uitgeven eigenlijk ;).De dikte is van minder belang maar hoeveel per meter had je in gedachten.
De Nordost Spellbinder heb je al voor zo,n €9 per mtr meen ik en de QED SA voor €8.
Zoek je goedkoper kan je eens kijken naar de QED Micro, ik meen dat die rond de €3 a €4,- per meter zit.
Ook vdHul met de Clearwater zit rond de €7,- ongeveer.
Ga in ieder geval niet op de dikte af omdat dit van ondergschikt belang is.

Maar uiteraard zijn er nog meer merken die ruim onder de €10,- zitten zoals Oehlbach, Ixos of Monster.

http://www.dvd.nl/forum/showthread.php?t=45448

slindenau
04-08-2006, 11:47
Ik wilde eigenlijk niet voor 'echte' speakerkabels gaan (ik weet het, shame on me :oops:)...die zijn me te duur voor mijn speakers. Mijn maximum budget voor totaal 35 meter (wil mn 5.0 en 2.0 set van nieuwe kabels voorzien) is zo'n 50-60 euro, en dat is al de helft van de nieuwprijs van mn 5.0 set ;).
En dan kom je vanzelf uit op stroomkabels, en ik denk dat dikte daar toch wel van belang is. Ik wil morgen nog wel even langs de gamma/praxis gaan om te kijken wat ze daar hebben...want bij onze lokale doe het zelf zaak komt enkel een dropveter van <1 mm^2 van de haspel (voor 0.50e/meter :lol:).

Mijn budget is nu dus echt op ;). Met stroomkabels wilde ik beginnen, en zodra ik speakers ga upgraden koop ik daar wel gelijk echte speakerkabels bij.

Seth__Gekko
04-08-2006, 11:51
Waarom ga je niet naar de Media Markt, daar hebben zo mooi instap spul voor 1/2/3 euro per meter.

Johan van den D.
04-08-2006, 14:03
Ik wilde eigenlijk niet voor 'echte' speakerkabels gaan (ik weet het, shame on me :oops:)...die zijn me te duur voor mijn speakers. Mijn maximum budget voor totaal 35 meter (wil mn 5.0 en 2.0 set van nieuwe kabels voorzien) is zo'n 50-60 euro, en dat is al de helft van de nieuwprijs van mn 5.0 set ;).
En dan kom je vanzelf uit op stroomkabels, en ik denk dat dikte daar toch wel van belang is. Ik wil morgen nog wel even langs de gamma/praxis gaan om te kijken wat ze daar hebben...want bij onze lokale doe het zelf zaak komt enkel een dropveter van <1 mm^2 van de haspel (voor 0.50e/meter :lol:).

Mijn budget is nu dus echt op ;). Met stroomkabels wilde ik beginnen, en zodra ik speakers ga upgraden koop ik daar wel gelijk echte speakerkabels bij.Als je toch al voor normale stroomkabel wilde gaan is het ook niet de moeite om op de dikte te letten.
Vandaar dus het advies voor specifieke speakerkabel en dan is de kwaliteit van groter belang dan de dikte.
Daarnaast hoef het niet duur te zijn, kijk dan eens naar budget merken als Monitor.

slindenau
04-08-2006, 23:29
Okè, bedankt hè jongens!
Ik dacht dat minder weerstand (dikkere kabel) wel een klein beetje zou helpen ;).

En die tip van de MM is ook zeer handig, daar kan ik volgende week nog even langswippen (in de buurt van MM Eindhoven moet ik zijn) :).

Tenslotte nog een kleine mededeling: heb de OP een beetje overzichelijk ingedeeld met inhoud en kopjes. Ook staat elke foto die ik tot nu toe gepost heb in de OP.

slindenau
07-08-2006, 16:36
Luidsprekerkabel update

Vandaag even bij de Praxis langsgeweest...kon eigenlijk niet wachten tot het bezoekje aan de MM :oops:.

Ik heb besloten om te beginnen bij het allerslechtste, gewone 1.5mm^2 dropveters :).

http://i67.photobucket.com/albums/h288/slindenau/DVD/Home%20Theatre/dropverter_speakerkabel.jpg

Heb 2x20 meter aangeschaft, om gelijk mijn stereoset ook van nieuwe kabels te voorzien (deze hadden voorheen solide koperkabels > totaal niet flexibel).

Ik heb hier alleen één klein vraagje over: op de achterkant van deze verpakking staat "Max. 80 Watt".
In hoeverre kan dit kloppen, en kan het kwaad als ik deze aan mijn receiver hang (welke maximaal 100Watt RMS per kanaal kan leveren).
Is het een kwestie van het (master) volume niet te ver opschroeven...of moet ik echt op de temperatuur van de kabels gaan letten tijdens 'normaal' gebruik?

Zodra ik hier wat meer zekerheid over heb (en zelf nog wat testen heb gedaan met hoog volume :twisted: ) kan ik alles gaan neerzetten op de juiste plek, en alvast een beetje afstellen. Dan kan ik de testfase eindelijk achter me laten :).

Deze update en nog wat kleine aanpassingen zijn toegevoegd aan de OP

Johan van den D.
08-08-2006, 16:00
Ik denk dat je je niet te druk moet maken over de 2x80 watt.
Je versterker is niet continu 2x 100 watt en zelfs al zou dat zo zijn, die 2x80 heeft zeer zeker een marge die je het kan overschijden.

Geen probleem dus en lekker aansluiten die handel.

slindenau
08-08-2006, 22:23
2x.... 5x ;).

Maar ik heb het even getest...mijn 2x100Watt stereo (met eltax concept 400 zuilen) even flink laten stressen met deze kabeltjes...en inderdaad geen problemen :). Morgen de andere 20 meter in juiste stukken knippen :).

Johan van den D.
08-08-2006, 23:34
2x of 5x heeft er inderdaad niets mee te maken.
Het gaat immers om de waarde per kanaal maar ondanks dat blijft het antwoord hetzelfde, niet druk om maken en lekker aansluiten het geheel.

slindenau
08-08-2006, 23:56
Klopt ja, maar uit 2 kanalen krijg je geen surround ;). En dat wilde ik even rechtzetten voordat mensen weer vreemde dingen gaan denken :).


Nog even een klein vraagje over de plaatsing van de Center, moet deze zo dicht mogenlijk tegen de onderkant van het beeld staan? Of kan deze ook op de grond staan (maar wel op een schuine ondergrond, zodat deze naar boven gericht is)?

Johan van den D.
09-08-2006, 15:35
Center moet zo dicht mogelijk bij het beeld.

slindenau
09-08-2006, 17:18
Hmja dat dacht ik dus al wel :(. Wordt lastig, omdat ik em ook niet op 4 meter van de kijk/luister plek wil zetten :).

Vandaag trouwens een compromis over de billy kasten gesloten:
2x de berkenfineer (of was het nu beuken... :D) van 80x202 voor 50e/stuk (mn ma betaalde de rest, want normaal zijn ze dus 70e/stuk).
Lekker uitpakken en in elkaar zetten straks (of morgen) :).

Seth__Gekko
09-08-2006, 21:55
Enne geen schroefjes overhouden hè...

slindenau
11-08-2006, 16:38
Geen schroefjes over, wel 3 spijkertjes en een houten plugje :lol: ;).

En gelukkig passen al mijn DVD's (net) in één kast, want de tweede kast bleek kapot uit de verpakking te komen :evil: (die slappe achterkant: grote scheur).

Maarja, d'r is voorlopig toch geen ruimte voor een 2e kast, dus alle tijd om te gaan ruilen :).

Maar over het algemeen is de kamer nu bijna zoals ik 'em wil hebben, de speakers staan al redelijk in 5.1...dus ik kan de testfase achter me laten :).

Seth__Gekko
12-08-2006, 13:37
Wat is dat voor een ding links van je dvdkast?

slindenau
12-08-2006, 14:11
Dat zijn de oude meubels, de kamer was eerst een slaapkamer ;). Maar die meubels moeten eerst verkocht worden voordat ze weg gaan :(.

En het zijn ook nog eens babymeubels van zon 10 jaar oud, in de meest onmogelijke kleuren :lol:.


Edit:
Vandaag nog even een RCA-RCA kabel gekocht, nu heb ik van het merk 'HQ' 1x 2.5 meter en 1x 5 meter :). Nu staat alles eindelijk redelijk zoals ik het zou willen ;).

Heb ook nog begin deze week de Digital Video Essentials ergin gedaan...en alvast het beeld afgesteld. Ben er wel blij mee, in scenes waar licht en donker gecombineerd worden zag je voorheen altijd een irritante grijze waas over het beeld...dit is nu flink minder :!:.

joostpolletje
20-12-2006, 09:47
Geef die dude een ban!

peter26
08-02-2007, 12:50
waarom zijn hier de foto's weg?